"T.S.I" imusarjan tekeminen?? /vakion modifointi

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Onko kellään kokemuksia imusarjan tekemisestä?? ??? ???
ei kaasareiden vaan ruiskun...

mua kiinnostais värkätä imusarja tohon 4g64 koneeseen
jos sillä sais vähän puhtia... ???
myös lisäboxi on tilauksessa...

mutta tietääkö kukaan miten esim pituus vaikuttaa
toimintoo (kannesta läppäkoteloon tms..)
läpän koko tai läppäkotelon muoto

oon nähny joitain 100mm pitkillä suorilla putkilla tehtyjä
alumiin kotkauksia/viri osia mut miten ne toimii? ???

ja mulla on itellä jonkinlainen peltisarjan mitoitus kaava excel taulukossa... onko peltisatsista rakennus kokemuksia?
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

siis eikö sinulla ole jo vakio ruiskun imusarja 4G64 koneelle?

Jos teet imusarjan yhdellä kaasuläpällä, niin se tuskin kannattaa, lopputulos ei voi olla paljon parempi kuin vakio; oikeastaan ainoa merkittävä juttu jota tällöin voit muuttaa on imusarjan pituus.

Imusarjan pituus vaikuttaa koneen luonteeseen seuraavasti: pitempi imusarja lisää vääntöä ala- ja keskikierrosalueella, lyhyempi taas virtaa paremmin yläkierroksilla. Samaan tapaan vaikuttaa imukanavan, venttiilin ja kaasuläpän koko: pienempi antaa paremman väännön ja ajettavuuden alemmille kierroksille, kun taas isompi antaa paremman huipputehon. Suuttimen sijoittaminen lähemmäs imuventtiiliä tuo paremman väännön, kauemmas sijoittaminen on puolestaan edullisempaa huipputehon kannalta.

Jotta imusarjasta saisi todellisen hyödyn irti, niin vakio ruisku ja ilmamäärämittari kannattaisi hylätä kokonaan, ja tehdä suora imusarja jossa jokaiselle sylinterille (kanavalle) on oma kaasuläppänsä, eli käytännössä kannattais tehdä samanlainen imusarja kuin tuplakaasareille ja sovittaa sitten niihin valmiit läppärungot joissa on paikat valmiina suuttimille. Ahdetussa koneessa tällaisen hyöty kyllä alkaa näkyä vasta "extreme" koneissa, koska imusarjan puutteet on ahdetussa helppo kompensoida ahtopaineen pienellä nostolla. Vapaastihengittävä moottori on puolestaan herkempi imupuolen vastuksille ja sen vuoksi kuvaamani kaltaisia läppärunko systeemejä onkin useimmin asennettu vapaastihengittäviin.

Ennen imusarjan rakentamista hankkiutuisin siis eroon ainakin vakio ruiskusta ja ilmamäärämittarista, ne ovat suurempia tehon tulppia kuin vakio imusarja.

Ja sittenkin tutkisin vielä olisiko jonkin muun moottorin vakio imusarja sovitettavissa 4G64 moottoriin pienellä vaivalla (esim laipan vaihdolla ja kanavan muotoilulla) ennenkuin rupeaisin väkertämään imusarjaa alusta asti.

PS: älä nyt masennu kirjoittamastani, jos virtaa riittää niin tee ihmeessä se imusarja -yritän vain varoittaa suunnittelun tärkeydestä ja siitä että tulos ei ehkä ole niin mullistava kuin saatoit kuvitella....
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Hmmm... eli mul o 4g64 koneen alk.per. imusarja...
se on suurempi kanavilta kuin toi 2l koneen mutta läppä on saman kokoinen... ja muuten toimii hyvin mutta
joku ahistaa 5000rpm:n jälkeen... yläkierros teho on huono... se parani vähän pakoputken vaihtamisella
"parempaan" ja läpän oon ottanu vakio imusarjasta että sain johdot sopimaan ilman muutoksia... (tyhjäkäynti yms. alipaine hässäkät... kierrätys on tukittu)

sitte ilmamäärämittari on myös saposta eli se on suuremmilla "ohivirtaus" kanavailla kuin toi vakio 2l koneen... ruiskun suuttimet ovat myös saposta eli ovat vissiin vähän isommat ku noi 2l alkuperäset...

no pitänee tyytyä asentamaan tbo... pienillä paineilla ja lisä suuttimilla... ;D
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

;D ;D ;D ;D -----> sopisko Gti mallin läppä tohon
imusarjaan??

ja olisko se suurempi halkaisijalta?
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

parissa vikassa lanceri gti:ssä on 54mm kaasuläppäkotelo.

Uskon että melkein kaikki mitsun kaasuläppäkotelot menevät erimallien koteloiden tilalle. Sähköjen kanssa joutuu kikkaileen. Jossain vanhoissa TPS potikassa ei ole sisäänrakennettua on/off kytkintä. Se kytkin on erillisenä.kätisyyskin vaihtelee, mutta sekään ei oo ongelma. Sitten on viel ne alipaineletkut....

Mun pitäis joskus swapata vanhan lancer gti:n kaasuläppäkotelo tohon 1.6 mopoon. eli 47mm muuttuis 54 milliseks.
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

poistin OT juttua. :mad: Tässä jutussa keskustellaan IMUSARJAN tekemisestä / aiheeseen liittyvästä.
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Jaa tepikös se otti herneen? :p

Ok, kuinka vaan, alampa sitten itsekkin siivoilemaan ;D
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Kukas muistaa niin vahvistakoon..
Mut menikse niin et kun imutahdin aikana se imulautanen on auki, siit syntyy alipaine impulssi, joka lähtee imukanavaa pitkin kollektorille.
Eli nyt sinne "isompaa" tilaan saapuessaan se muuttuu paineimpulssiks ja lähtee takas kohti venttiilin lautasta ja jos venttiili on viel auki ni syntyy tää ahtoefekti..
Eli mitä suuremmat rundit, sitä pidempien piti kanavien olla.
Jossai volkkaris oli sellanen lisä "ontelo/säiliö" imusarjan rinnal jost tavallaa kierrosten kasvaes sai lisäpituutta imusarjalle. Eli kun tää alipaine aalto kävi kääntyy siel se joutu tekee pidemmän matkan ja aiheutti tätä ahtoefektii myös isommil jengoil...

Korjatkaa jos meni jotain huti ::)
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Pikku vinkki imusarjan rakentajille, tehkää painekoteloista kiilamaisia ahdettuihin autoihin koska esim.cossu sierrojen 2.sylinteri jää ilman soppaa ylhäällä koska ilma rupeaa pyörteilemään väärin imusarjassa ja seokset menee väärin ja sit sulaa mäntä.... onko muuten joku kuullut yhtään cossua joka olis vakio imusarjalla ajanut yli 150tkm ilman koneremppaa?
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Holset sanoi
Pikku vinkki imusarjan rakentajille, tehkää painekoteloista kiilamaisia ahdettuihin autoihin koska esim.cossu sierrojen 2.sylinteri jää ilman soppaa ylhäällä koska ilma rupeaa pyörteilemään väärin imusarjassa ja seokset menee väärin ja sit sulaa mäntä.... onko muuten joku kuullut yhtään cossua joka olis vakio imusarjalla ajanut yli 150tkm ilman koneremppaa?

Eli ymmärsinkö oikein, imusarja muka aiheuttaisi cossulle tämän perus ongelman?!? Mistä moista tietoa?
Itse olen ollut siinä luulossa että noi kilsat/rempat(n:130tkm) olis johtunut jako hihnasta...

Joskus katselin cossuja, ja juuri ton 120-130tkm takia en sitten edes harkinnut... plus korin eläminen.
Muuten kyllä kivan näkönen ;D

Mitsun vakio imusarja ei tuota vastaavaa ongelmaa turbolla?
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Niinpä... ei fooortin koneet kestä... ;D

taitaa olla mitsu ainut joka kestää... jo vakiona...

mut menee jo O.T. ASIAAN ... eli miten rakentaa tai modifoida oma imusarja? ;D aijon turbottaa oman
ja viis noista konttorinpel***.... mut tos tuli ennemin
juttua että kaikki sylinterit ei saisi soppaa tarpeeks???
sopanhan antaa suutimet... ;D ;D

foortins yks piste ruisku??? eikai... tai no se on fooorrrttttiiii ;D

mut kertokaa mielipiteitä... ideoita...
löysin kyl kuvia juuri kiilamaisesta imusarjasta... no jos kerkiän kokeilen tehdä semmosen...
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Sain tietoni kaverilta joka on rakentanut toistakymmentä cossua, ja hitosti ooppeleita(hyi, rupes oikeen puistattaa) mm. viime ACS:ssa oli esillä yli-600 rek.nrolla varustettu corsa.. imusarja muutoksilla se sai virikoneensa kestämään koviakin teho lukuja..
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

tiiä sitten tosta cossun imusarjasta mutta velimiehellä ainakin on vakio imusarja paikoillaan ja tehoa on n.500 hevosta, tosi asiahan on että cossun imusarja on ahdas noille teholukemille koska kaasuläppäkotelon liitos on tosi ahdas varmaan joku 40mm, ja tuo koneen hajoaminen vakioimusarjalla ei tuota ongelmia jos on kunnon moottorinohjaus järjestelmä ja tarpeeksi isot suuttimet,mielestäni nuo hajoamiset ovat sattuneet siitä syystä että on käytetty liian pieniä suuttimia ja huonosti säädettyjä virilastuja joita kyläsepät väsäävät antaumuksella ;D....no joo itellä on tee se itse imusarja paikoillaan ja testiajoakin on suoritettu mutta vaikee sanoo minkälaista vaikutusta sillä oli koska tein myös pakosarjan ja vaihdoin nokat, mutta ainaskin imuäänet on kivan metalliset....
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Se varsinainen syy on siinä että kun ilma tulee läppärungosta niin se "törmää" takaseinään ja jää pyörteilemään jolloin 2syl. jää vajaalle ilmalle jolloin p-aine valuu sylinteriin vaikka pitäis mennä sumuna.
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

siis valuu, eiköhän se ruiskusuutin ite anna sen bensan sumuna, sen takia siellä on kunnon paineet bensa linjoissa yli 3 bar..????ei siinä mitään ilmaa tarvi että se muuttuu sumuksi...ainaskaan mitsussa koska suuttimet ovat lähellä sylintereitä(kiinnitys kannessa) toisin kuin cossussa jotka ovat imusarjassa eli ruiskutus matka on pitempi, ja cossussa kaasuläpän kiinnitys sijaitsee imusarjan keskellä kun taas mitsuissa päädyssä, eli vaikee verrata keskenään...että tämmöistä... ;D
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Holset sanoi
Sain tietoni kaverilta joka on rakentanut toistakymmentä cossua, ja hitosti ooppeleita(hyi, rupes oikeen puistattaa) mm. viime ACS:ssa oli esillä yli-600 rek.nrolla varustettu corsa.. imusarja muutoksilla se sai virikoneensa kestämään koviakin teho lukuja..

Joo-o just joo yli 600hv.. ;D. Se on mielenkiintoinen tää ks. Corsa kun ne ilmoittaa rajuja teholukuja mut todellisuus tuli kyllä viimekesänä hyvin esille kun ks. auto oli ajamassa 1/4 mile:ä niin loppunop. oli n.185 km/h ;). Ja sehän kertoo jo kaiken tehoista..hohhoijaa.. ;D. Joo, tiedän on vähä ot.
-Arska
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

SappGsrTbo sanoi
Kukas muistaa niin vahvistakoon..
Mut menikse niin et kun imutahdin aikana se imulautanen on auki, siit syntyy alipaine impulssi, joka lähtee imukanavaa pitkin kollektorille.
Eli nyt sinne "isompaa" tilaan saapuessaan se muuttuu paineimpulssiks ja lähtee takas kohti venttiilin lautasta ja jos venttiili on viel auki ni syntyy tää ahtoefekti..
Eli mitä suuremmat rundit, sitä pidempien piti kanavien olla.
Jossai volkkaris oli sellanen lisä "ontelo/säiliö" imusarjan rinnal jost tavallaa kierrosten kasvaes sai lisäpituutta imusarjalle. Eli kun tää alipaine aalto kävi kääntyy siel se joutu tekee pidemmän matkan ja aiheutti tätä ahtoefektii myös isommil jengoil...

Korjatkaa jos meni jotain huti ::)

Huomasin, jot aikas stimuloiva aihe ilmestynyt tänne ;).
Aikas pitkälle olen kyllä Nikon kanssa samalla linjalla ton imusarjojen teon kans ja myös siinä mielessä, et nimenomaan lyhyillä primääreillä ollaan tehoissa parhaimmillaan yläkierrosrekisterissä. Esimerkkinä esim. F1-autojen imikset(12.000-19.000 rpm/min) Sekä ihan jokamiesten osettavissa olevissa isoissa prätkänmosissa, myös aikas ylävireisiä ;) Noissa kansan/kaupastaostettavissa autoissa ne imikset/kokoojakammiot(plenum champers)"paine"-kotelot on aina jonkunsortin kompromisseja vs. just edellämainittuihin FI yms. plenumeihin jotka on jo sit tosi tarkkaan funtsattuja.
Mä yritän nyt ottaa Ville vähän sun ajatuksista otetta en tiedä ymmärinkö sit ihan täysin sun kirjoitusta mutta siitä seuraavaa. Joo noinhan se menee niinkuin tosta imupuolen alipaineen muodustumisestakin mainitsit ja ilmeisesti viittaat vähä syl.täytös/hyötysuhteeseen? kun mainitsit tosta "ahtoefektistä". Normi vaparillhan se on parhaimmilaankin vain n.80-86% ja siihen lähes 100% tai hieman yli päästään just noissa F1-tason mosissa=tarkoittaa moniventtiilirakennetta, oikein mitoitettuja kanavia(myös pakokanavat/sarjat) sekä erittäin sivistynyttä /rajuja nokan ramppeja sekä hyvää venttiilikoneistoa(venttiilien aukeamin/sulkeutuminen on nopeaa/oikea aikaista).Lyhyesti=imu´venttiili on aukeamassa juuri ja se virtaava imu/pa-seos on pakkautuneena siellä venttiiliä vasten ja muodostuu sitä mainitsemaasi "imupainetta". Noh samaan aikaan on myös se pakoventtiili sulkeutumassa=sakkaushetki(overlap). Tällä hetkellä pakoventtiilin sulkeutuessa on pakopuolla pieni alipaine johtuen edellisestä/viereisen sylinterin jälkeisen pakosyklin vaikutuksesta. Juuri tällä lyhyellä hetkellä ennen pakovenan sulkeutumista se ikäänkuin jeesaa sitä imupuolta vetämällä nopeammin sitä ilma/pa-seosta pyttyyn ja sillä hetkellä päästään jopa pieneen ylitäytökseen(100% tai vähän yli) :). Oliko tästä mahd. kyse? Elikkäs erittäin harvoissa tapauksissa ja korkeissa viritysasteissa ;).
-Arska
ps. voi olla vähä vaikee selkoista mutta totta ;)
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

"Jkorpela": ettei se nyt olisi se vakio nokka-akseli joka sen koneen hyydyttää isoilla kierroksilla? 4G64 on vakiona melkoisen matalaviritteinen kokoisekseen, ilmeisesti laajan vääntöalueen luomiseksi. Pitkäiskuinen kone miedolla nokalla käyttäytynee juuri niin, että teho tippuu yläkierroksilla ja auto tuntuukin kulkevan parhaiten siten, että vaihtaa suosiolla ajoissa isommalle ja hyödyntää vääntöä.... eli ei ehkä imusarjan syytä laisinkaan.....
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

;D
Voineepi olla nokan syy... kyselin merkkien perään noissa nokissa ja toi mun malli oli "kirein" vakio nokka(eniten asteita)
ja kyllähän toi on ihan maukea vääntö mylly...
4000rpm/197nm ja lähtee vääntämään 1500rpm:stä
hyvin... tuntuu että joka pykälällä kiihtyy samalla tavalla
varsinkin 4sella ottaa hyvin penkkiin... ;D ja kylsen huomaa ainakin vts citikan sai kiinni vasta 4:s pykälällä.. "suljetulla alueella tietty" ;D ;D ;D

mut toi kiinnosti että jos laittaa nokan ??? ja sit suurentaa läppää... ???... vai olisko hyötyä... ::)

mä en ota kantaa noihin "hienoihin" ahto ilmöihin" maalaisjuntti ku on... 8) ja pitää itse kokeilla enneku uskoo...
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Onko MPI:ssa väliä niillä imusarjoilla. Siinähän on olennaista että ilmaa saa mahd. paljon.

Kaasari ja Yksi Piste Ruiskun kanssa imusarjojen koko ja muoto on jo vähän tarkeempää. Itse asiassa yllättävän suur vaikutteinen.
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Hannu Siivonen sanoi
Onko MPI:ssa väliä niillä imusarjoilla. Siinähän on olennaista että ilmaa saa mahd. paljon.

Kaasari ja Yksi Piste Ruiskun kanssa imusarjojen koko ja muoto on jo vähän tarkeempää. Itse asiassa yllättävän suur vaikutteinen.

Jos joku jaksaa nyt lähtee tohon imusarjan teko jumppaan niin kyl oikeesti on väliä oli se polttoaineen syöttötapa sit mikä tahansa. Noh siitä voidaan sit keskustella paljonkin lisää ja sit siitä et missä vaiheessa oikeesti tarvii jotain orggisimistä lähtee korvaa sit jollain omatekoisella kun valmiitakin virisatseja on olemassa. Tietysti ei aina kaikkiin kondstruktiohin..
-Arska
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Huomasin vast nyt arska ton sun vanhan kommetin tos mun imusarjan pituuteen viittaavassa kommentissä. Mutta overlap homma on erikseen!
Vapari konees on sellanen jännä efekti, et tosiaan imuvenan auettua muodostuu alipaine imukanavaa, "imuaallon" kuljettua kollektorille se muuttuu paineaalloksi ko. kanavalle ja tulee ns. ahtoefektinä takas samaan sylinteriin ja aiheuttaa ns. ahtoefektin. Tätä voidaan parantaa suuremmilla kierroksilla pidemmän imusarjan avulla! Toisaalta en tiedä formuloista mitää, mut tätä on käytetty näis tehdastuotannossa olevis kansanautoissa :D

Sama homma toimii pakoputken puolella. Pakoputkesta tuleva pakokaasupulssi muuttuu alipainepulssiksi joka lähtee takas pakoputkee pitkin, päästessää eka johki suurempaan tilaan kuten ulkoilmaan.
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Eikös ne pitkät imusarjat oo aina vähän parempia. Varsinkin muotoilun kannalta. Tosin kiertävissä autoissa se sekottuminen on vähän toissijainen juttu alavääntösiin verrattuna.

Se on kyllä totta että ei kannata välttämättä itse värkätä sarjoja, kun niitä varmasti löytyy autoon kun autoon vähän joka lähtöön. Onhan niitä kilpa sarjoja ym.

Mutta jos itse tekee, niin onko MPI:n sarjoilla muuta olennaista kuin se hyvä virtaus, kun se sekottuminen tapahtuu siellä kannen puolella.
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Jeps.
Ville:tota joo en mäkään mitään F1:sistä ymmärrä mut oli vaan mielestäni helpompi kuvata ks. imistä kun oletan et aikas moni on nähnyt ainakin kuvissa semmoisen ja suunnilleen tietää sen kierrosrekisterin missä liikutaan ;). Ja overlap tietysti erikseen mutta liittyi taas vastaavasti olennaiseen elikkäs siihen kun kerroin tästä täytöksestä. Okei, mutta olin vähä jo edellä ajatuksissani kun kuvittelin sinun viittaavan siihen ;D. Olen aikas pitkälle samaa mieltä kanssasi siitä imuvenan taakse "patoutuvasta" ilmasta tai ilma/pa-seoksesta jolle pelkästään on siitä hyötyä kun sillä on pitkässä "runnerissa" tilaa nm. korkeilla kierroksilla "patoutuu" mutta "ahtoefektin" jättäisin tässä kohtaa pois koska sellaista ei tule muuta kuin ahdetuissa autoissa tai sit jos halutaan keskustella tästä jo mainitsemastani mahdollisesta ylitäytöstä joka ei toteudu kuin hyvin suunitelluissa vakio/viritysmosissa ;). Ja siinäkin.....ahtoefekti...ööö on vähä väärä sana.
Et tälläistä.
t:Arska
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Arskalle: Juu aivan toi "ahtoefekti" on väärä sana, mutta en tiedä onko tuolle hommal edes suomenkielistä nimitystä. Ja tuskin sillä edes mihkää ylipaineisiin päästäänkään ;) , mutta parempiin täytöksiin ehkä jollain kierrosalueella.
Mul on jääny toi yleissivistys vähälle, mut koitan joskus katella minkä malliset imusarjat f1s on!
Ainii ja hyvät MC-larenille taas viikonlopun suorituksesta!
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

hmmm... jos tekis uuden läppäkotelon jonka sovittais siihen mistä 8valven imusarja "katkee"

sorvais samalla isommiksi kanavia siitä laippa osuudesta...
kuinkahan vaikuttais? ;)
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

Jkorpela sanoi
hmmm... jos tekis uuden läppäkotelon jonka sovittais siihen mistä 8valven imusarja "katkee"

sorvais samalla isommiksi kanavia siitä laippa osuudesta...
kuinkahan vaikuttais? ;)


Moi.
Läppärunkoa kasvattamalla ei voi hirveästi mennä pieleen kun nyt muistetaan se "kohtuus kaikessa", sillähän sitä volyymia saadaan lisää sinne "plenum" tilaan. Toki pitää muistaa, et ilmansaantia kauttaaltaan pitää "isontaa"/parantaa jotta saadaan se paras hyöty siitä läppärungon kasvusta.
Ne primääri imukanavat jättäisin rauhaan mitä nyt ehkä vähän kanavien kohdistukset kanteen kohilleen mut se on siinä.
-Arska
ps. vapari 2-litrasessa monivena mossassa viiden(5) mm. kasvatus läppärungon halkaisijassa antaa n. 10% virtauslisän täyskaasulla(keskiarvo).
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

hmmm.. mitenkähän on? mistähän saisi isomman läpän?
onkohan esim. gti:ssä isompi

romiksia kiertämään --> ;) ;)


ai niin mullahan oli toi g64... ja samaläppän koko ku 2.0 koneessa....
 
Re:"TeeSeItse" imusarjan tekeminen??

jkorpela eli 8valve 2l?

Sulla tulee ongelmii si tyhjäkäynnin kanssa jos aijot esim pultata GTI mallin 60mm kotelon. Siin on tyhjäkäyntimosa steppimoottorilla ja normi 8valvessa "dc moottori ja impulssilähdöllä" Sama homma lankussakin mopoissa dc moottori ja gti:ssä steppimoottori. Taas on säästetty. Mulla vois olla lancer gti:n kaasuläppäkotelo taitaa olla 52mm paljolla ostat ::)


Tänään laittelin tohon lanceriin kiinni ton gallu gti:n kaasuläpän, eihän tolla vielä mitään merkitystä ollu kun ei ole vielä mitään muuteltu.
 
Muutin vähän topikkia :D

on ollu puhetta myös pelkän kaasuläpän suurentamisesta...

no nyt tarkistin omani 50mm läppä

sorvaamalla saa suurennettua 56mm ja pitäs kestää runko vielä...

sitten tutkin noita alipaine letkuja... EGR ainakin pois sitä ei tarvitse :D

mut sitten tuo toinen eli se joka tulee tuolta aktiivihiili suodattimelta... se vissiin pitänee jättää

mietin että miten olis jos hakis 130mm umpi alumiini putken palan ja sorvais itse esim 65mm läppärungon ja etsisi jostain läpän... mietin vaan että kuinka ne alipaine kanavat menee läppärungossa??? että saisi ne oikeaan kohtaan ja puolille... ???

muuta kommettia ehdotuksia... ???
 
eikös se canister purge valve tms vaan päästä aktiivihiili pöntöstä höyryt imusarjaan = voidaan poistaa ? ;D


Luulen että et saa pitään sitä omatekelettä kunnolla auton käydessä tyhjäkäyntiä.

alipaineletkut näät kun katsot sinne messinki "perhoseen" ja näät pienet poraukset tietyssä kohtaa toinen menee läpän kohtaan ja toinen imusarjan puolelle tms... katso itse.
 
Joo kyllä ne on kaksi alipaine letkun paikkaa...

toinen tolle "canister purge valve" ja toinen EGR:lle

mitä niillä tekee no noi höyryt voi varmaan johdattaa suoraan ilmanputsarille? venttiilit pois samaten toi imusarjan likaava egr?

vai miten on ???

joten kaikki letkut pois turhaa haittaa virtauksia ;D

??? ??? ???
 
Takaisin
Ylös Bottom