takakardaanin ristikko kolahtaa ?

J

jaskajokunen

Guest
Olisko ristikko finaalissa, kun 2:lta D:lle siirtäessä kuuluu kilahdus/kolahdus kardaanin seutuvilta. Sama käy silloin tällöin, kun moottori jarrutuksessa automaatti vaihtaa pienemmälle. Onko helppo homma korjata ?
 
viasta en osaa sanoa onko se kardaanin ristikko mutta sen vaihto on kohtalaisen helppo eli kartaani pöydälle sitten ristikosta sokat pois(4 kpl.) sitten sovitetaan sopivankokoinen hylsy/putken pätkä ristikon ulkopuolelle ja viilapenkissä/prässissä painetaan sopivan kokoisella hylsyllä/pultilla tai tapilla vastapuolelta laakerikuppi ulos(helpottaa suuresti jos on kaveri auttamassa)laakeri on muistaakseni sellainen hauli malli eli niitä pitkulaisia hauleja tippuu sieltä uusien takaisin laitto onkin sitten vaikeampi saada haulet pysymään paikoillaan(vaseliinilla)takaisin laitossa on huomioitava ettei työnnä laakerikuppia liian syvälle vain juuri siihen että sokka mahtuu uraansa :p
 
no siellähän onkin sit kaksinkappalein niitä ristikoita, kannattaa varmaan vaihtaa molemmat samalla irroituksella. Tosin viimeksi kun öljyt vaihdoin kokeilin pyörittää kardaanista, eikä liikkunut mihinkään eikä tuntunut välystä, mutta syynä saattoi olla , että auto oli loivassa alamäessä P-asennon varassa eli taisi olla "veto" päällä. Emmä kyllä muutakaan keksi tuohon lievään kolahdukseen syytä, kuin ne ristikot ?
 
Pikkuisen enemmän meni kun tunti ::) No muutama huomio vastaavaa projektia suunnittelevalle. Riittää kun nostaa toisen puolen pyörän 30-40cm pukin tms. vastaavan turvallisen korokkeen päälle ( ei välttämätöntä, mutta tuo lisää työtilaa ) Ennen irroittamista on syytä merkitä kardaaniin/laippaan irroituskohta, jotta tasapainotus säilyy tehtaan asetuksissa, sekä myös etu ja takapää ( uskomattoman helposti sekoaa siinä työn edetessä ). Sitten kun on kardaani irti niin pitäs saada puristetuksi ne nivelet pois, itse käytin 17mm/27mm hylsyä ja ruuvipenkkiä olis pitänyt olla vain kunnon jatkovarsi "ruustukkiin" ( uskomattoman tiukassa olivat ). Sitten tuli eka kämmi, kun oli rasvanippa jäänyt poistamatta, no sehän katkesi sit kun tarpeeksi likisti , mutta helpommalla olis päässyt kun olisin irroittanut sen nipan etukäteen. Seuraava munaus oli se, että puristin sillä hylsylla sen neulakupin liian paljon sisään ( ei ainakaan niistä edellisistä KOYON ristikoista lähtenyt kotikonstein kuin molemmat kupit poistamalla, tai ehken yrittänyt tarpeeksi ) No tosiaan painoin sen kupin sinne ristin kaulalle ja sit kun painelin takaspäin tuli pari skraadia niihin kehyksiin ( dremelillä tasoittelin ) Kolmas moka oli se, etten katsonut sitä kohdistus merkkiä kuin vasta sit kun oli ristikko kiinni kardaanissa, onneksi sain ehjänä irti ja käännettyä 180° kohdilleen. Kuppeja puristaessa on tosi hankala määrittää sitä lukkorenkaan uran kohtaa eli pikkuisen yli meni, mutta lukkorenkaan kun laittoi uraansa ja työnsi toisen kupin kohdilleen niin tuntuihan se lukkorengas kiristyvän. Empäs tiedä onko mun rasvaprässissä joku vika kun ei mene rasvaa niveleen vaan tursuaa siitä nipan ja suuttimen välistä "kankaalle", vai onko noita nippoja erikokoja ? Pitäis nimittän vielä rasvoa ennen kuin alkaa ajaminen. Ainakin nuo jaappanilaiset GMB:n ristikot oli tosi hyvässä rasvassa eli ei neulojen kanssa tarvinnut ihmetellä.
 
nippoja on erikokoa mutta jos se prässi tuntuu menevän siihen päälle tukevasti voi myös nippa olla tukossa, aukeaa joko nopealla pumppauksella tai vaihtamalla :)
 
Takaisin
Ylös Bottom