Takaveto turbo galant

  • Viestiketjun aloittaja Juuperi
  • Aloituspäivämäärä
Jeps.
Voin sanoa, että se DP on varmaan putkistossa yks
tärkeimpiä osioita esim. omassa VR4:a oli putkisto
tehty jo poistetusta katista lähtien 2.5":na ja olin ajel-
lut sillä jo jonkin aikaa kunnes tein dp:n 3" suoraan
pakopesältä kuskin jalkatilan alle saakka niin pelkäs-
tään ilman mitään muita muutoksia ahto nousi n.0.1-
0.15 bar!! sekä just toi kaasuunvastaavuus :)
No sit taas esim. E15 tbo:ssa tein sekä dp:n että put-
kiston kerralla kokonaan niin vaikutus oli suhteessa
varmaan vielä isompi vanhaan putkistoon verraten,
mikä on muuten tosi alimitoitettu alunperin niissä.
t:Arska
 
Moikka,

e15mitsulle mainitsinki jo nää uuden ahtimen strategiset mitat:
pako AR 0,63 ja siipi 54mm, compura AR 0,60 siipi 54mm (garrett 3).
Astille: joo oli kuulemma aika huonossa kunnossa, akseli ja runko oli molemmat roskis kamaa. Ois saanu kuulemma vielä sorvattua mut, olis tullu kalliiks ja eikä välttämättä kovin hyvä enää?.. Sain ihan hyvän korvauksen, vaikka meinasivat sitä vähän mun syyks et se ahdin pragas, tiiä sit tosta. Eli en saanu ihan täyttä hyvitystä. Mut oon ihan tyytyväinen :)

Taas jotai uutta ja kivaa, JEE JEE!!
Pääsee tekee hukkaportille oman DP:n ja jos samal muuttais ton turbonki DP:n vähä isommaks(3").
..Mulla kun ei oo niit jarrutehostin hässäköit siin apparin puolel ;)
 
Joo tarkoitus oli laittaa 3" downpipe ja 2,5 tuumasesta loppuputki yhdellä tai peräti kahdella vaimentimella :)
Työpaikka sponssaa suorat osuudet,mutkat on enää onkelma....
Niin ja mites toi ilman saanti tossa galantissa kun siinä on se imupömpelihirviö, onko siihen mahdollista laittaa mitää kartiosuodatinta kun eikös se kertoile tolle "aivoille" miten ilma liikkuu.... ???
 
Työpaikka sponssaa suorat osuudet,mutkat on enää onkelma....
Niin ja mites toi ilman saanti tossa galantissa kun siinä on se imupömpelihirviö, onko siihen mahdollista laittaa mitää kartiosuodatinta kun eikös se kertoile tolle "aivoille" miten ilma liikkuu.... ???

Mutkia saa Motonetistä :)

Alkuperäisestä suodatinboksista voi tehdä "vapaavirtausmallisen" esim. sahaamalla koteloon ison reiän tai vaihtoehtoisesti heittämällä koko kotelo mäkeen ja pulttaamalla putsarin päädyt neljällä 4 mm kierretangolla kiinni toisiinsa. Tässä vaihtoehdossa joutuu sahaamaan sitä toista päätylevyä aika tavalla ja hitsaamaan korvakkeet kierretangoille eikä moottorin huohotusletkua voi enää laittaa putsariin kiinni. Ainakin K&N:ltä saa pestäviä suodatinelementtejä. Ahdistavaksi tekijäksi jää itse ilmamäärämittari, mutta sille ei ole oikein mitään tehtävissä, jos et vaihda koko moottorinohjaussysteemiä samalla.

Kun avaat sen putsarin, niin viitsisitkö kertoa mulle kaikki siinä ilmamäärämittarissa olevat merkinnät? Erityisesti kiinnostavat MD-alkuinen varaosanumero ja E005 alkuinen numerosarja. Jos saat kuvia siitä ilmamäärämittarista niin aina parempi. Pitäisi selvittää käykö eräs Galantista peräisin oleva ilmamäärämittari mulle vai ei.

P.S. Kertovat, että osa malleista toimii kohtuu hyvin myös ilman ilmamäärämittaria (ja ilmanlämpömittaria, joka on myös putsarikotelossa) ihan hyvin, mutta ainakin vuosimalli -81 sanoo lähinnä "boo" kaasua lisättäessä jos piuhat ovat irti. Selvinnee kokeilemalla, mutta seosmittari on syytä olla pakoputkessa ennen moista virittelyä.
 
e15mitsulle mainitsinki jo nää uuden ahtimen strategiset mitat:
pako AR 0,63 ja siipi 54mm, compura AR 0,60 siipi 54mm (garrett 3).

Ööh? Mikäs tuo nyt sitten oikein on? Jos noilla mitoilla tarkoitetaan siipien pienempiä osia, niin silloin kyseessä olisi aivan tajuttoman kokoinen monsteri, joka virtaisi luultavastii lähes 500 hevosvoiman edestä ja olisi aika overkill 2-litraiseen koneeseen. Eikä varmaankaan enää T3 sarjasta. Jos taas kyse on koko siipipyörän halkaisijasta, niin ainakin kompressori voi olla vähän pienenpuoleinen.

http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/tekniset.html

Täältä löytyy tieto, että omassa turbossani on siis 46.5 mm / 60 mm kompressoripyörä (ja kotelon A/R 0.42, mutta kompressorin kohdalla sillä ei ole juuri merkitystä, ainakaan Corky Bellin kirjan mukaan). Astetta pienemmässä olisi mitat 44.5 / 60 mm. Lieneekö tuossa sinulle tulevassa sitten joku Saabin kompressori tms?

8V turbosaabin kompressorin pienempi halkaisija on 34 mm. Kun vielä tiedämme että kyseistä pyörää kutsutaan Trim 40 pyöräksi voimme laskea ulkohalkaisijan:

(34 / x) ^2 * 100 = 40, mistä seuraa että X = 54 mm... Jos se on tämä, niin siten sillä ei kovin paljon yli 200 hepan mennä. Itse en ainakaan moista tuhisijaa autooni laittaisi, eihän siitä tulisi kuin vihaiseksi. Tiedä sitten onko se tämä vai onko laskuissani tai lähtötiedoissa jotain pielessä...

Ei ole helppoa turbojen valinta ei...
 
ASTille:

Tota MD alkusta en löytäny mut tällanen löyty kuin E5T00271
Sitte jotai nelinumeroisii kuten
2707 ja 2329
mut ei niis ollu mitn MD:tä ???

Niin ja tuossa aikaisemmin mainittiin jotain turbon tunnuksia TCO6-11A mulla ei ollu niitten perässä mitn numeroo tai oli sellasen ympyrän sisällä 20?
 
Haudi.
Joops, tota mä ymmärsin, että Ville tarkoitti noilla
54/54mm kompuran ottopään halkaisijaa sekä tur-
biiinin jättöpään halkaisijaa? Okei mutta henkilö tar-
kentakoon itse. Noh, joku tossa nyt mättää koska
AR-luvut ovat T3:sen mutta siipienkoko(mistä mitattu?)
niin ovat vähän oudot?.Ihan kuin olis tehty jotain
hybridiä? T3:ssahan on käytännössä pakopuoli aina
47mm(jättöpää) ja kompura puolella sit on variaatioita
34-49mm(ottopää) nämä ainaskin?
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Juu, emmä ny oikee tiiä mihin tehoihin se riittää, mut varmaa puhkuu tarpeeks ;)

Tollaset specsit sen turbon kyhääjä ilmoitteli mulle, ja vielä varmistinkin ne myöhemmin! Ja vielä varmistin että oli compura puolen ottopää se 54mm.
Huomasin itekin että kolmosesta ei löydy tollasil specseil pahemmin ahdinta, mutta nelosesta jo löytyykin..
Kyllähän se sano et toi on jo sit vähä niiku valmiiks rakennettu, et sitä ahdinta ei paljoo enää tartte muutella ;)
Katellaa mitä sielt tulee postissa, osat oli jo kuulemma pöydällä levällää, et tarttis vaa kuulemma kasata.. Mut eiköhän toi tienny et mitä siit tulee kun noi tiedot siit ilmoitti.

Tarttee vaan toi "pakosarja" minkä kyhäsin tehä uudestaan ku vanhakin ahdin oli jo suht lähel konepeltii, ni veikkaan et tälle jootuis jo tekee scoopin siihe ;D
Mut taidan lähtee vanhan sarjan optimointiin, enkä scoopin tekoon.. Ainii ja kuulemma vanhan ahtimen laippakin käy tohon :)

Sellaast..
 
Jos vanhan laippa käy, niin sitten sen pitäisi olla kyllä T3:n pakopesällä, koska Mitsun TD04 ja Garrettin T3 muistaakseni ovat samalla pulttijaolla, vaikkakin aivan eri muotoisella aukolla. Mitsussa on pyöreä aukko ja Garrettissa lähinnä kulmista pyöristetty suorakaide.

Kuulostaa kyllä uskomattoman isolta. Mittaa se sitten, kun saat laitteen käteesi... Vertailun vuoksi Pro-turbon sivut kertovat 52/50 mm T3-4 hybridin 0.63 A/R pakopesällä pystyvän 420 hevosvoimaan. Jos se on vielä tätä isompi, niin on se ainakin aivan toisesta ääripäästä kuin se TD04. Mahtaako ahtaa alle 4500 rpm parilitraisessa koneessa?
 
Okei, pitää kattoo, mitä sielt tosiaa tulee.. Jos sielt noi specsit löysit ni se varmaa sit on sellanen. Mut aika jännä vaa et puhu tollasist arvoist?? No joutuu sit varmaa hiukka avautuu, jos sielt tulee jotai muuta kun se on mulle myyny!!

Laipassa tosiaan on erona myös se kartio, joka löytyy täst td-o4sesta. Sen joutuu viel veistää vege siitä :)

Ilmoittelen tietty heti asiasta lisää kun saan ahtimen! :)
 
Täs viel paluuta vanhaan aiheeseen.

Sain nyt ahtimen (jo palvelun hitauteen kyllästyneenä, vaikka projekti onkin levällään, mut se ainainen soittelu on tylsää ::))
, tosiaan oli se vähä sinne päin kuin olikin puhe.
Niinkuin Ast:kin ihmetteli et mis Garretin kolmoses vois olla 54mm pakopuolen jättöpää, ja olin siis itsekin ihmetellyt samaa asiaa kun netistä ei mistään sellaista löytynyt??
No sehän oli sitten 52mm, vaikka vielä toissapäivänä kun myyjä ahtimen lähetti kertoi sen olevan 54mm ;) Nooh se on tietysti vain sinänsä pieni juttu..
Mutta sama Kompura-puolen kanssa, myyjä kyl sanoi ekan kerran puhuttuamme siitä tulevan 52 tai 54mm, ja myöhempinä kertoina puhui 54mmstä , no sehän oli myös 52mm ;)
Kolmas pieni asia oli pakopesä jonka piti olla uusi, vaihtui viimeisellä juttelukerrralla käytetyksi ja "ihan siistiksi puhalletuksi".. AARGH! No pikku-juttu sekin, mutta kun nää pienet jutut tekevät niin paljon tollasessa vielä hitaassa palvelussa...
Tos oli jo pikkusen ehkä avautumisen makua :)

Mut pääasia et nyt on "uus"-ahdin (keskiö, siivet) ja koht pääsee laittelee sitä kiinni pirssii. ;D
 
mites arvelette että ahtaako 16 venanen mitsun kone mites tälläsellä solmulla. garret/holset/switcher imu a/r 60 52mm/70mm pako a/r60 65mm/74mm...
 
Takaisin
Ylös Bottom