Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Omassa Evossa(Evo 4) on aika himmeä lämmönsäätöpaneelin taustavalo. Valot päällä päivällä, ei meinaa nähdä mitään nestekidenäytöstä. Onko tähän mitään helppoa ratkaisua. Ilmeisesti sama ongelma kaikissa vanhemmissa evoissa?

Itse ajettelin kokeilla katkaisemalla "colum swich" tulevan vihreä/valkoisen(G-W) johdon. Ohessa linkki sähkökaavioon: http://s273.photobucket.com/albums/jj221/Arska100/?action=view&current=saatopaneeli.jpg
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Galant / Legnum puolella oli juttua aiheesta - sama säätöpaneeli kuin Evo 4-6 malleissa. Lamput luultavasti himmentyneet, pystyy vaihtamaan.

Himmennyslogiikka on kyllä huono Suomessa kun pitää olla ajovalot päivällä päällä. Maailmalla missä ajovaloja ei vaadita homma toimii eli näyttö on kirkkaampi päivällä kuin illalla/yöllä.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

ast sanoi
Galant / Legnum puolella oli juttua aiheesta - sama säätöpaneeli kuin Evo 4-6 malleissa. Lamput luultavasti himmentyneet, pystyy vaihtamaan.

Himmennyslogiikka on kyllä huono Suomessa kun pitää olla ajovalot päivällä päällä. Maailmalla missä ajovaloja ei vaadita homma toimii eli näyttö on kirkkaampi päivällä kuin illalla/yöllä.

En kyllä oikeen hakua käyttämällä löytänyt selkeätä faktaa asiasta(ehken vain osaa). Onko tosiaan niin että taustavalot vaihtamalla saisi riittävästi valotehoa että näkisi lukea säätöpaneelia ajovalot päällä?


EDIT: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21129.0
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Saiskos sitä muutettuu toistepäi toimivaks?
Eli valot päällä ois kirkkaampi ja ei valot päällä/pitkät pääällä himmeämpi....näinhän on "normi" Suomiautoissa...esim 3000gt:ssä oli siten.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Harri K sanoi
Saiskos sitä muutettuu toistepäi toimivaks?
Eli valot päällä ois kirkkaampi ja ei valot päällä/pitkät pääällä himmeämpi....näinhän on "normi" Suomiautoissa...esim 3000gt:ssä oli siten.

No nimenomaan, se tässä ajatuksena meikällä oli. Tarttee jossain vaiheessa kokeilla pätkästä toi johto.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Evox sanoi
No nimenomaan, se tässä ajatuksena meikällä oli. Tarttee jossain vaiheessa kokeilla pätkästä toi johto.

paahan tietoo sit ku tiedät mikä johto pitää katkaista... tarvii iteki sitte galantista ettii samainen juttu
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Älkää nyt ainakaan tuon ensimmäisen kuvan perusteella katkaisko mitään koska se on väärästä systeemistä (RS:n manuaali-ilmastoinnista).

Valaistusta ohjaavan johdon väri tosin on G-W myös automaatti-ilmastoinnissa. Tiedä sitten onko väritys sama Galantissa/Legnumissa?
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

ast sanoi
Älkää nyt ainakaan tuon ensimmäisen kuvan perusteella katkaisko mitään koska se on väärästä systeemistä (RS:n manuaali-ilmastoinnista).

Valaistusta ohjaavan johdon väri tosin on G-W myös automaatti-ilmastoinnissa. Tiedä sitten onko väritys sama Galantissa/Legnumissa?

Tarpeeksi kun johtoja katkoo niin eiköhän jotain tapahdu ;) . Ei vaan, eiköhän ton saa mitattua yleismittarilla.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Himmennyksen kyllä saa pois, mutta toisinpäin toimivaksi muuttaminen taitaa tarvita jo isompaa modausta...

Taustavalot kun vaihtaa superkirkkaisiin ledeihin niin ei tarvitse miettiä, kun ei se jännitteenalennuskaan himmennä valoja niin paljoa ettei enää erottaisi :)
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Oon itekkin tuota dimmeriä pähkäillyt monesti ajellessani. Muistaakseni se on niinkin yksinkertainen keksintö että jos on valot päällä, niin yhteen johtoon tulee 12v. Kohtuu toimivan suomiversion varmaan saisi kun muuttaisi sen johdon alkupään kytkennän pitkiin valoihin. Eli pitkät päällä mankasta / paneeleista / kelloista himmenisi valaistus. Silloin päivällä ajellessa kellostakin jotain jopa näkisi, ja sitten kun oikeasti olisi pimeää ja ajelisi pitkät päällä niin eivät valot niin kauheasti rasittaisi. Tosin varmaan joku epilepsiakohtaus tulis jos ajelis jossain ruuhkassa missä joutuisi vaihtelemaan pitkien ja lyhyiden välillä.

En edes tässä sano että mistä sen 12v saisi helpoiten pihalle, etten kannusta ketään tekemään hirveitä rosvoliitossepityksiä. ;)
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Tiheämmin liikennöidyillä alueilla pääsee ajamaan pitkillä ehkä kerran illassa hyvällä tuurilla joten ei oikein toimi. Pitäisi rakentaa kytkentä joka tunnistaa onko pimeää vai ei ja ohjaa valaistuksen kirkkautta sen mukaan. Ei vaan taida maksaa vaivaa tuokaan.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Omassa Kolmosessa on varmaankin jotakin kosketus häiriötä, välillä palaa ajovalojen kanssa kirkkaana näyttö, mutta useimmiten himmeenä, jotenka omassa ei ainakaan ole polttimot ehtoo puolella. Oishan se mukavaa kun ne palais aina kirkkaana.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

ast sanoi
Tiheämmin liikennöidyillä alueilla pääsee ajamaan pitkillä ehkä kerran illassa hyvällä tuurilla joten ei oikein toimi.

Siltikin ne tuikut olisivat EDES päivällä kirkkaat. Ite en ainakaan nää kellosta mitään auringonpaiseessa, aurinkolasit päässä. :)
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Mitäs jos vain rakentaisi ajovaloautomatiikan. Sitten illalla nupista kiertämällä himmenisi tuo paneeli ja kello ja pitkänkin toimisi. Siis ihan niinkuin orkkis automatiikalla varustetuissa autoissa.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Tuo Pexin idea vaikuttaa parhaalta eli automatiikalla päivisin ajovalot päälle ja vaikka diodikytkennällä estää paneelin taustavalojen himmenemisen kun automatiikka kytkee valot päälle. Valokytkimestä sitten normaali ohjaus ja paneelin taustavalojen himmentäminen.

Löytyykö tuohon jotain valmiita bokseja jotka pitäisivät valot pois päältä startatessa ja hetken sen jälkeenkin että laturi ehtii heräämään?
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

ast sanoi
Löytyykö tuohon jotain valmiita bokseja jotka pitäisivät valot pois päältä startatessa ja hetken sen jälkeenkin että laturi ehtii heräämään?

Ottaa herätteen laturin D+ liitimeltä.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

veikka81 sanoi
Omassa Kolmosessa on varmaankin jotakin kosketus häiriötä, välillä palaa ajovalojen kanssa kirkkaana näyttö, mutta useimmiten himmeenä, jotenka omassa ei ainakaan ole polttimot ehtoo puolella. Oishan se mukavaa kun ne palais aina kirkkaana.

Mulla kanssa sama. Aina kun auton on kuuma sisältä. Siis kun aurinko on lämmittänyt parkissa ollessa niin valot on kirkkaat. Eipä kyl haittaa mitään...

On itelläkin käynnyt mielessä toi päivävalojen rakentaminen. Ei aina tahdo muistaa kääntää viiksestä.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Voisko siellä olla samanlaista toimintoa kuin Subarun Outback:ssa.. siinä nuo valot kirkastuu kun pitää ilmastoinnin OFF -nappia pohjassa noin 2-3 sekunttia..

-Eki
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Harri K sanoi
paahan tietoo sit ku tiedät mikä johto pitää katkaista... tarvii iteki sitte galantista ettii samainen juttu

Eilen sitten täräytin johdon poikki. Valk./vihr. johdot mittasin ensin yleismittarilla. Lämmönsäätöpaneelin tulee kaksi liitintä missä kummassakin on toi saman värinen johto. Kumpaankin tulee akku jännite kun valot päällä ja valot pois päältä ei jännitettä. Ensin pistin isomman liittimen johdon poikki, mutta sillä ei ollut toivottua vaikutusta. Seuraavaksi pistin pienempi kokoisen liittimen johdon poikki. Löytyi toivottu vaikutus.

Paneeli on kohtuu nopee ottaa kätöseen joten suosittelen operaatiota.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Evox sanoi
Eilen sitten täräytin johdon poikki. Valk./vihr. johdot mittasin ensin yleismittarilla. Lämmönsäätöpaneelin tulee kaksi liitintä missä kummassakin on toi saman värinen johto. Kumpaankin tulee akku jännite kun valot päällä ja valot pois päältä ei jännitettä. Ensin pistin isomman liittimen johdon poikki, mutta sillä ei ollut toivottua vaikutusta. Seuraavaksi pistin pienempi kokoisen liittimen johdon poikki. Löytyi toivottu vaikutus.

Paneeli on kohtuu nopee ottaa kätöseen joten suosittelen operaatiota.

Ja nyt palaa näytön valot kirkkaana koko ajan ???
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

veikka81 sanoi
Ja nyt palaa näytön valot kirkkaana koko ajan ???

Kyllä, ei ole ainakaan toistaiseksi häikäissyt 8)
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

varmaan joku kytkevä nappi tuon katkaistun johdon väliin vois olla aika leet tuossa, niin vois joko olla säädöt täysillä tai niinkuin se defactona toimii :peukku
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Liittyen pikkuisen tuohon näyttöön.

Mikäs perkele siinä on kun välillä se heittää sisäkiertoa päälle, tuosta ilmastoinnista kyse. Kun painaa, olikohan sen auto nappulaa.

Sitten kun sammutat auton ja laitat käyntiin, niin sisäkierto menee heti päälle :mad:
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

veikka81 sanoi
Liittyen pikkuisen tuohon näyttöön.

Mikäs p**k**e siinä on kun välillä se heittää sisäkiertoa päälle, tuosta ilmastoinnista kyse. Kun painaa, olikohan sen auto nappulaa.

Sitten kun sammutat auton ja laitat käyntiin, niin sisäkierto menee heti päälle :mad:

toki sisäkierto menee automaatilla päälle. Tunninstin tunnistaa, että järkevämpi sisäkierrättää jo viilennettyä ilmaa kylmemmäksi. Kyllä se tarpeeks kylmän ilman ollessa ulkona vaihtaa sen ulkoa ottavaksi.
 
Vs: Taustavalo lämmönsäätöpaneeliin kirkkaaksi (vanhat evot)

Mulla taasen katos muisti kyseisestä paneelista, eli ilmastoinnin asetukset ja kello katoaa aina kun ottaa virrat pois. :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom