Tiesittekö tco6 ahtimesta tämän!

johannes

Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2003
Kyseistä ahdinta kaksin kappalein käytettiin aikoinaan Corveten "Sledgehammer" mallissa, jonka teho oli 880 hv ja vääntö tonnin luokkaa ja huiput vaatimattomat n. 420 km/h !!!!!!!!!!!!
 
Kyseistä ahdinta kaksin kappalein käytettiin aikoinaan Corveten "Sledgehammer" mallissa, jonka teho oli 880 hv ja vääntö tonnin luokkaa ja huiput vaatimattomat n. 420 km/h !!!!!!!!!!!!  

No missä Misukassa on moinen turbo
 
Kyseistä ahdinta kaksin kappalein käytettiin aikoinaan Corveten "Sledgehammer" mallissa, jonka teho oli 880 hv ja vääntö tonnin luokkaa ja huiput vaatimattomat n. 420 km/h !!!!!!!!!!!!  

Jeps.
Nyt täytyy muistaa ks. ahtimen koodi EI aina tarkoita
että kyseessä olisi täysin sama ahdin. Tco-6 koodilla
on lukuisia kompura/pakopesiä ite keskiosan pysyessä
samana ja esim. edm Corvetessa se on erinlainen kuin
E15 tbo:ssa.
Mut sen tiedän, että ks. kokoisella pakopesällä olevalla
ahtimella on otettu Audin 20v tbo:ssa 550 hv:ta mut
siinäkin kompurapesä oli täysin eri kuin E15 tbo:ssa.
Et tämmöstä.
t:Arska :)
 
Olet oikeassa myös tuossa seikassa, mutta olen nähnyt kuvia kyseisen Sledgehammerin ahtimista ja siinä ne olivat, samannäköisrt möllikät, eikä ahtojakaan ollut kuin muistaakseni 0,8-0,9. Oletko nähnyt kuvia niistä?
 
Olet oikeassa myös tuossa seikassa, mutta olen nähnyt kuvia kyseisen Sledgehammerin ahtimista ja siinä ne olivat, samannäköisrt möllikät, eikä ahtojakaan ollut kuin muistaakseni 0,8-0,9. Oletko nähnyt kuvia niistä?

Haudi.
No tässä, ne on suoraan nenän edessä. Lehtiartikkeli v.
-89. (siis lehti). Callaway -88 "sledgehammer" Corvette.
Motti on siis 5.7(350 cid) chevy. Kaksi TO4B-ahdinta siis
=Garret. Ahtopaine rajattu 1.5 bar/22psi. Hyviä lukemia,
ei voi moittia... mut ei mitään tekoa TCO6-ahtimen kans-
sa. No tulin just duuniin täytyy ottaa kahvia ja kattoo
netistä ks. aiheesta, olisko tullu "updeittausta" ahtimiin
tän jälkeen. :)
t:Arska
 
No voi hemmetti. Sitten taidan muistaa jonku muun källävein virittämän Corveten sisältäneen ne. Pitääpä tsekata koneelta jos löydän, katto sä jos löydät onko se tosiaan päivitetty turbojen osalta, tuskin kuitenkaan.
 
Haudi.
Mutta tiesittekö tco6-ahtimesta tämän.
Jos kyseiseen ahtimeen sovittaa Mitsun tdo5-ahtimen
kompurapesän/siiven niin ks. ahtimella päässään jo n.
300 hv:n kantturoille(riippuen tietysti motin volymetri-
sestä hyötysuhteesta) kun se täysin vakiona riittää n.
200+ tehoihin.
No sen on sitten eriasia kandeeko lähtee ks. sovitus-
operaatiota suorittaa kun vastaavasti esim. Garret t3/4
hybridi-turbolla päästään jo edm. asiat huomioden 2 ltr.
n. lähes 450 hv:n tehoihin ja osat on paljon halvemmat
kuin Mitsun ahtimissa.
Et tämmöstä.
t:Arska
ps. lähinnä pointti= tco6:ssa on potentiaalia
 
Jep, lisäksi tuon e15 turbon ahtimen huolto on sairaan kallista verrattaessa Garrettiin!

No, ei niinkään huolto/korjaus, vaan osat tahtoo olla
lähes puolta kalliimmat ja ei löydy joka tbo-korjaus
narikasta.
Työthän ahtimessa on aina samat riippumatta merkistä.
 
No kysyin parista turbohuollosta Garretin t03 ja ton mitsuni ahtimen huoltoa. Mitsun ahtimelle sanoi (markka-aikaa oli vielä silloin) 4000mk ja Garrettiin 2000-2500mk!!! Että silleen mukavasti hintaa... osat sitten vielä oma lukunsa ..
 
Nyt kun teillä tuli puhe tosta garretista, niin mitäs mieltä ootte tosta garretin to-3 turbosta??kaveri sais halvalla työnantajaltaan tollasen turbon, ollu jossain volvon ralliautossa kiinni.
Ajattelin et jos sillä riittäis aikaa kesällä ni laitettas kokeilumielellä meitsin galanttiin sellanen..
 
Nyt kun teillä tuli puhe tosta garretista, niin mitäs mieltä ootte tosta garretin to-3 turbosta??kaveri sais halvalla työnantajaltaan tollasen turbon, ollu jossain volvon ralliautossa kiinni.
Ajattelin et jos sillä riittäis aikaa kesällä ni laitettas kokeilumielellä meitsin galanttiin sellanen..

Moi.
Niin jos kaikesta huolimatta haluat lähtee tbo-leikkiin
(katsastaminen/kallista,päästömittaus) tai sit haluut
muuten vaan perehtyä ahtamisen "saloihin" välittä-
mättä muodollisuuksista(leima) niin suosittelen nm.
tco6:sta tai Garret t25:sta ehkä se t3 kandee jättää
väliin, ottamatta sen enempää kantaa kestävyyteen.
Mottihan oli 8v glsi edelleen??
t:Arska
 
No kysyin parista turbohuollosta Garretin t03 ja ton mitsuni ahtimen huoltoa. Mitsun ahtimelle sanoi (markka-aikaa oli vielä silloin) 4000mk ja Garrettiin 2000-2500mk!!! Että silleen mukavasti hintaa... osat sitten vielä oma lukunsa ..

Aikas erikoista hinnoittelua pohjoisessa?
Käytännössä se työhän on sama= tötterön purku,pesu,
kuoripuhallus,kasaus ja tasapainoitus. Ei pitäs merkin
vaikuttaa ainakaan täällä mitä mä oon kyselly ???.
No se, että osat normi garret=n.80 egee vs. mitsu n.
160 egee. Siinähän sitä jo eroa tuleekin.
Huom. hinnat suuntaa antavia!
t:Arska
 
Moi.
Niin jos kaikesta huolimatta haluat lähtee tbo-leikkiin
(katsastaminen/kallista,päästömittaus) tai sit haluut
muuten vaan perehtyä ahtamisen "saloihin" välittä-
mättä muodollisuuksista(leima) niin suosittelen nm.
tco6:sta tai Garret t25:sta ehkä se t3 kandee jättää
väliin, ottamatta sen enempää kantaa kestävyyteen.
Mottihan oli 8v glsi edelleen??
t:Arska

Juu 8v se on..Ajattelin et jos nytte kokeilis sitä turboa,sais heppoja hiukan enempi..ja sitte ku tulee ens vuoden toukokuussa katsastus ni vaihtas sitte sitä ennen gti:n koneen autoon ja ton vanhan 8v tbon:n koneen johki muuhun projektiin.Tota 8venasta konetta on turha muute viritellä, ei saa paljoo irti, eikä halvalla..
mitäsköhän toho turbo hässäkkään(osiin) tulis hintaa suurinpiirtein??
 
noista tehoista esim, mitä saa tco-6 ahtimesta muuttamalla kompurapesää ja siipeä niin kyllä ahtoja saa laittaa aivan sairaasti n 2.0 bar ja silloin jo pakokaasun vasta paineet alkaa jo olla huimia,eli pakokaasun lämpötilat alkaa nousta ja tietty tollaisilla ahdoilla jo koneessakin pitää olla huippu tavarat sisällä,itselläni oli modifoitu schwitser/t3 ahdin 63 pakopesällä ja alkoi pakokaasut tökkiä jo 0,8 barin hujakoilla mut kilossa alkoi vasta tehokäyrä laskea,säädettävillä nenäpyörillä parani jonkun verran mut nyt on paikoillaan holsetin 14 jaettu pakopesä niin alkoi homma pelittään taas mut nyt alkaa taas kakku loppua...vasta paineethan johtuu mitsun 16v kannesta joka virtaa helvetin hyvin eli pakopesä pitää olla isompi kuin monissa muissa malleissa...vastapaine han ei saisi olla kovinkaan paljoa suurempi kuin ahtopaine mieluummin pienempi,itselläni on pakokaasun vastapaine mittari konetilassa letkun nokassa et voi tarvittaessa ottaa ohjaamoon kun nostelee ahtoja...tosin suurempi pakopuoli aiheuttaa turbo viivettä mut senkin saa pois modifoimalla EGR-venttiilistä anti-lagin...
 
tietty vaihtamalla nokka akselit saisi pienemmän pakopesänkin pelaamaan mut maksaa 2000 epeä täydellinen paketti...jenkeissä käyttävät pienempiä pakopesiä ja 2 bar ahtoja esim vr4 galantissa t4/t3 63 pakopesällä 390 hp renkailta,tosin moottorin ohjausjärjestelmätkin on huippu luokkaa...
 
noista tehoista esim, mitä saa tco-6 ahtimesta muuttamalla kompurapesää ja siipeä niin kyllä ahtoja saa laittaa aivan sairaasti n 2.0 bar ja silloin jo pakokaasun vasta paineet alkaa jo olla huimia,eli pakokaasun lämpötilat alkaa nousta ja tietty tollaisilla ahdoilla jo koneessakin pitää olla huippu tavarat sisällä,itselläni oli modifoitu schwitser/t3 ahdin 63 pakopesällä ja alkoi pakokaasut tökkiä jo 0,8 barin hujakoilla mut kilossa alkoi vasta tehokäyrä laskea,säädettävillä nenäpyörillä parani jonkun verran mut nyt on paikoillaan holsetin 14 jaettu pakopesä niin alkoi homma pelittään taas mut nyt alkaa taas kakku loppua...vasta paineethan johtuu mitsun 16v kannesta joka virtaa helvetin hyvin eli pakopesä pitää olla isompi kuin monissa muissa malleissa...vastapaine han ei saisi olla kovinkaan paljoa suurempi kuin ahtopaine mieluummin pienempi,itselläni on pakokaasun vastapaine mittari konetilassa letkun nokassa et voi tarvittaessa ottaa ohjaamoon kun nostelee ahtoja...tosin suurempi pakopuoli aiheuttaa turbo viivettä mut senkin saa pois modifoimalla EGR-venttiilistä anti-lagin...

Jep, jep.
Joo en halua missään tapauksessa ks. ahdinta minään
viritysahtimena mainostaa, vaan potentiaalisena käyt-
töahtimena. Siinä on vaan niin polonen se kompurapuo-
li vakiona, et esim. edm. muokkaamalla se hersyy muka-
vasti ja niinku sanottu ks. kokoisella pakopesällä va-
rustetulla ahtimella otetaan 5-syl 20v audin mosasta yli
500hv:ta.Tästä syystä esim. toi sun kompinaatio tai t3/
t4 ovat hyviä vaihtoehtoja. No ahtimen kompura/turbii-
nin valintaan vaikuttavat mm. painesuhde(ulkoilm. ja
halutun ahtopaineen välinen suhde) moottorin tarvitse-
ma ilmamäärä(esim. sylinteritilavuus,volymetrinen hyö-
tysuhde,ilman tiheys), moottorin kierrosnopeusalue(
ventt.koneisto, nokka-akseli, yms.) sekä auton käyttö-
tarkoitus. Tästä syystä kannattaa välttää ahtimien pa-
remmuusjärjestystä tällä erää.
Totta, Mitsun 4g63 16v:N kansi virtaa vakionakin n.230-
240 heppaa ja ihan pienellä "pocket" porttauksella sii-
hen saa volyymia n.5-10% lisää puhumattakaan täyd.
kannen räpläämisestä ja penkittämisestä(flow).
No mitä vastapaineeseen tulee, niin sitä pitää välttää
ehdottomasti täyskuormitustilanteessa jatkuvana!!!
Mut väistämättä maailman parhaimmallakin pakopuolel-
la se välillä käy hetkellisesti n.1.5-2:sin kertaisena ahto-
paineeseen verrattuna, muuten niitä(ahtoja) ei olisi.
Vastapaine harvoin on alempi kuin ahtopaine jos silloin-
kaan.
t:Arska
 
joo, totta turiset arska....mutta puhunkin täyskuormalla ajosta, niinkun sanoin mulla on pakosarjassa vastapaineen näyttävä mittari jolla kuitenkin näen vastapaineet oli kyseessä mikä ahdin tahansa,olen kokeillut ainaskin kymmentä eri variaatiota josta pahin oli sellainen että 2800 rpm:ssä oli jo 1.5 ahtoja ja ahdin alkosakkaileen tossa 4000 rpm:män hujakoilla ja vasta paineet oli aivan sairaita...- :'(... ahtimen valinnasta vielä että kyllä välityssuhteetkin siihen vaikuttavat. kaverilla on vr4 johon ollaan kokeiltu tota mun ahdinta niin saa tupakin polttaa ennenkuin alkaa niskaa heilahtaan ;D.. vr4:sessa on aika aavikko välitys...
 
Joo-o se välityshomma on luonnollisesti tärkeä ja edel-
lisessä lätinässä viittasin siihen tällä(auton käyttötar-
koituksella) mikä oli siellä jossain välissä.
Muuten, sullakun on nyt aika "hardcore"-ahdin jos nyt
näin vois sanoa, niin minkälainen on pakosarja? Onko
joku valmissarja vai ite tehty ja minkälainen, jos nää
nyt ei oo salaisuuksia? ;D
Ja entäs dp/putkisto?
 
ite on tehty pakosarja 1.5" vesijohtokäyristä laippa on laaserilla leikattu 1 ja 4 yhteen ja 3,2 yhteen kokooja putket yhtäpitkiä,erillinen hukkaportti by pate-racing,garretin laippa"useimmissa ahtimissa sama holset,schwitser ainaskin"down paippi 3" rosterista loppuun asti loivissa käyrissä käytetty pakoputkijohtoa "käyttävät kuormaautoissa" kolme simonssin 3" vaimenninta 2kpl soikee 1kpl pyöreä...katti jossain tallin nurkassa siinäkin rautakangen mentävä reikä... ;D...
 
All right.. :D
Asialliselta kuullostaa pakopuoli kaikenkaikkiaan.
On primääritkin "oikean" kokoiset(ei oo lähetty hullut-
teleen) ja menee vielä syklijärjestyksessäkin oikeisiin
puoliin ajatellen jaettua pakopesää. Ei pitäs vastapai-
netta tulla kovin helposti. Ellei tavoitteet ahtopaineesta
oo liian suuret/ nokan ajoitukset vähä "kuutsissa"?
Olis ihan makee nähdä pelii vähä lähemmin/speceistä
tietoo?
t:Arska
 
Näitä teiän raasereit pitäs varmaa alkaa Dynottaa...
Ehkä klubille joskus tulee dynopäivä ni te rakennetut pääsette testaan :)
Rampe ainaki tietää dynoja varmaa...harmi ku se ei käy foorumilla..
 
Miksi te puhutte vastapaineesta? Eikö se olisi paremminkin virtausvastus tai yksinkertaisesti pakokaasujen paine tiettyyn kohtaan.

Kuka siellä pakokaasuja vastaan painaa ;D
 
Miksi te puhutte vastapaineesta? Eikö se olisi paremminkin virtausvastus tai yksinkertaisesti pakokaasujen paine tiettyyn kohtaan.

Kuka siellä pakokaasuja  vastaan painaa  ;D

Moi johannes.
No näistä nimityksistä voi saivarrella maailman tappiin
saakka ja siltikin yhteisymmärrykseen ei päästä.
Yleisestiottaen puhutaan vastapaineesta kun puhu-
taan pakoventtiilin---pakosiiven(turbiini) väliselle
alueelle muodostuvasta paineesta. Joka johtuu siitä,
että dp/putkisto on huono tai pakopesä on ks. yh-
distelmään liian pieni. No tästä voidaan myös käyt-
tää vaikka nimitystä virtausvastus ;).
Ja kyllä siellä niitä virtaavia pakokaasuja vasten
"painaa" just noi edm. hebat mikäli ne on"väärät" ks.
yhdistelmään ja tietyssä vaiheessa turbiinisiipi aina.
t:Arska :)
 
Tiedän, mutta olen olevinaan vain välillä niin pikkutarkka... (vrt. "scooppi"-keskustelu..) jostakin pitää vääntää jotain huomautettavaa aina...
 
Jeps.
Tarkkuus ei ole pahasta, vaan pikkutarkkuus ;D.
Eihän oikeesti turboahtamisessa ole kysymys muusta
kuin pakopaineesta/ahtopaineesta. Yksi vaihtoehto=
pakopaine on ahtopaineen vastapaine tai päinvastoin.
;) ;D.
Ja siltikään se ei oo ihan näin yksinkertaista ;).
Kaikesta huolimatta.
t:Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom