Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
nrostedt sanoi
805030759_mecgj-L.jpg

Hmm.... aika erikoinen tulkinta aiheesta, koska tuo tilanne, jossa ohjausvarsi ja alatukivarsi ovat yhtä alhaalla (nivelpisteiden kohdalta), on kyllä varsin teoreettinen. Ei taida monessakaan autossa toteutua. Ja miksi pitäisikään, koska se sama tilanne (ei muutosta pyöränkulmaan) toteutuu ihan silläkin, että ne varret ovat samansuuntaiset (about samansuuntaiset) ja nivelpiste on samalla pystylinjalla.

Toki tähän vaikuttaa muutkin asiat, mm. ohjausvarren ja alatukivarren pituus (tai siis: pituusero, jos sellaista on). Alla pari liioiteltua (ja samalla rajusti yksinkertaistettua) kuvaa esimerkkinä (ja seuraavassa viestissä pari lisää), joissa tosin demotaan pystykallistuksen muutosta, mutta samat ongelmat koskevat kulmamuutoksen tuomaa aurauksen muutostakin. Eikä tuo pystykallistuksenkaan muuttuminen jouston mukana (esim. jarrutuksessa negatiivisesta positiiviseksi) paranna vakautta. Ensin varret samassa kulmassa -pyörä pysyy pystyasennossa, vaikka liikerata tekisi koko ympyrän -se ei siis vaadi ohjausvarren ja tukivarren olevan samasta pisteestä nivelöity, vaan kunhan tukivarret ovat samassa kulmassa (ja yhtä pitkät tässä esimerkin tapauksessa), niin kulmat pysyvät kurissa joustossa.
 

Liitetiedostot

  • wheel angles low correct (Small).jpg
    wheel angles low correct (Small).jpg
    11.3 KB · Lukukerrat 862
  • wheel angles high correct (Small).jpg
    wheel angles high correct (Small).jpg
    12.4 KB · Lukukerrat 862

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Ja sitten (havainnollistamisen vuoksi täysin liioiteltu) esimerkki, jossa on esimerkiksi käytetty väärää olka-akselia (eli ohjausvarren (tai siis kuvassa ylätukivarren) kulma on muuttunut, ja on nyt eri kuin alatukivarren. ;)

Tukivarret itsessään ovat kaikissa kuvissa samat, ja samanpituiset.

Muutokseen suuntaan vaikuttaa tietenkin se, kumpaan suuntaan se kulmaero on kasvanut.
 

Liitetiedostot

  • wheel angles low incorrect (Small).jpg
    wheel angles low incorrect (Small).jpg
    12.4 KB · Lukukerrat 843
  • wheel angles superhigh incorrect (Small).jpg
    wheel angles superhigh incorrect (Small).jpg
    13 KB · Lukukerrat 825

nrostedt

New Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2011
Sijainti
Pori
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Niko Päivinen sanoi
Hmm.... aika erikoinen tulkinta aiheesta, koska tuo tilanne, jossa ohjausvarsi ja alatukivarsi ovat yhtä alhaalla (nivelpisteiden kohdalta), on kyllä varsin teoreettinen. Ei taida monessakaan autossa toteutua. Ja miksi pitäisikään, koska se sama tilanne (ei muutosta pyöränkulmaan) toteutuu ihan silläkin, että ne varret ovat samansuuntaiset (about samansuuntaiset) ja nivelpiste on samalla pystylinjalla.

Juu..toi kuva on tarkoitettu lähinnä havainnekuvaksi. Käytännön hommat on sitten erikseen.
Joskus tuli pähkäiltyä, mitkä asiat McPhersonissa vaikuttavat "töyssyohjaukseen" :) ja tuo kuva selvensi asiaa paljon.

CA0 Coltissa saatiin muuten bump steerit nolliin, kun laskettiin hammastankoa 20mm alaspäin.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

nrostedt sanoi
CA0 Coltissa saatiin muuten bump steerit nolliin, kun laskettiin raidetankoa 20mm alaspäin.

Millä saitte mitattua? Pyöränkulmien mittaukseen ja kokeili eri etupään korkeuksilla (simuloi joustoa)...?

Mielenkiintoinen muutos! Miten toteutitte?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

mulla olisi edessä tämä operaatio... joutuu raidetangon nyt aluksi kääntämään alapuolelta yläpyolelle...

mun tapauksessa pitäs nostaa raide tankoa ~50mm tms... :nykii
 

nrostedt

New Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2011
Sijainti
Pori
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Niko Päivinen sanoi
Millä saitte mitattua? Pyöränkulmien mittaukseen ja kokeili eri etupään korkeuksilla (simuloi joustoa)...?

Mielenkiintoinen muutos! Miten toteutitte?

3D mallinnusohjelmalla on noita tullut nyt pyöriteltyä. Mittojen siirtäminen autosta koneelle on tosin melko hankalaa ja millin tarkkuuteen on vaikea päästä...

McPhersonin suurin ongelma tuntuu olevan siinä, että kallistuksessa enemmän kuormitettu pyörä (mutkassa ulompi pyörä) menee väkisin positiivisen camberin suuntaan.
Tämän takia staattista camberia joudutaan käyttämään paljon.

Hammastangon siirto oli aika helppo homma. Kiinnikkeiden hitsaukset vaan hiomalla auki apurungosta ja uudelleen hitsaus 20mm alemmas.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Eli tarkkaan ottaen kyseessä oli hammastangon/ohjausvaihteen siirto...? :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Mittojen siirtäminen autosta koneelle on tosin melko hankalaa ja millin tarkkuuteen on vaikea päästä...


Totta..

Olisipa mielenkiintoista tutkia tuota muutosta juurikin mittaamalla auraus kahdella eri ajokorkeudella....
 

Hakala

New Member
Liittynyt
16 Maaliskuu 2007
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

-JP- sanoi
Terve,

EVOissa asia hoidetaan/yritetään korjata tähän tapaan : http://www.whiteline.com.au/product_detail4.php?part_number=KCA313

Tästä asiasta ilmeisesti keskustelua käytte ?
Joo, samaan asiaan noi raidetangon päät vaikuttaa. Niissä muutos on vain noin 5-10mm. En nähnyt että ilmoitetaanko sitä missään, eikä sitä että minkä madalluksen kanssa noi on hyvät.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Aaa OK, nyt hokasin mitä se Tepi ajoi takaa kun se höpötti siitä nivelen käännöstä. Näköjään siirtämällä nivelen paikkaa muutetaan kyllä tukivarsien välistä kulmaa, mutta siirretään samalla raidetangon kulmaa sellaiseen (parempaan) asentoon, jossa sivuttaisliikettä on vähemmän. Madalletussa + jäykkäjousisessa (eli lyhytliikkeisessä) keulassa kokonaisuus lienee sitten parempi, vaikka tukivarsien välinen kulma muuttuukin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Hakala sanoi
Joo, samaan asiaan noi raidetangon päät vaikuttaa. Niissä muutos on vain noin 5-10mm. En nähnyt että ilmoitetaanko sitä missään, eikä sitä että minkä madalluksen kanssa noi on hyvät.

Muistaakseni ,joskus jossain törmännyt tekstiin missä mainittiin about 20mm muutoksesta tukivarteen. Samaan tapaa muistelisin ,että passaa madalluksiin 50mm asti.

cubeqtio sanoi
Uppooko tuo evo 6:n myös?

Jos CT9A etupää osat käy ? Alapallo + raidetangonpää.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Ymmärsinköhän nyt oikein : optimaalinen olisi jos
-raide tangon sisäosan ja ala tukivarren taitto kohdan välinen mitta
On sama kuin raidetangon ulompipää - olkavarren alapallon nivel kohta eli mistä taittuu?

Jos siis tukivarsi vaaterissa niin myös olkavarsia vaaterissa?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Mr mmc sanoi
Ymmärsinköhän nyt oikein : optimaalinen olisi jos
-raide tangon sisäosan ja ala tukivarren taitto kohdan välinen mitta
On sama kuin raidetangon ulompipää - olkavarren alapallon nivel kohta eli mistä taittuu?

Jos siis tukivarsi vaaterissa niin myös olkavarsia vaaterissa?

En ole ihan kärryillä mitä meinaat , mutta alatukivarsi olisi parasta olla niin kuin se normaalisti on , eli alaviistoon moottorista poispäin katsoen.
 

nrostedt

New Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2011
Sijainti
Pori
Vs: Tukivarsi- ja olka-akseli muutosten mukanaan tuomat ongelmat, mm. bump steer.

Mr mmc sanoi
Ymmärsinköhän nyt oikein : optimaalinen olisi jos
-raide tangon sisäosan ja ala tukivarren taitto kohdan välinen mitta
On sama kuin raidetangon ulompipää - olkavarren alapallon nivel kohta eli mistä taittuu?

Jos siis tukivarsi vaaterissa niin myös olkavarsia vaaterissa?

Jos tota mun laittamaa kuvaa on uskominen, niin ei alatukivarren ja raidetangon tarvitse edes olla samanlaisessa kulmassa edestä katsottuna. Riittää kun niiden liikeradat ovat yhtenevät.

Tästä vois kai vetää sen johtopäätöksen, että Tepinkään pirssissä ei ohjausgeometria ole mennyt ainakaan alkuperäistä huonompaan suuntaa. Raidetangon liikeradan kun luulis pysyvän samana, vaikka se käänettää puolelta toiselle. Raidetangon nostolla saadaan siis kompensoitua hyvin madalluksen aiheuttamaa bump steeriä.

Toinen vaihtoehto on et olen ihan hukassa ;D
 
Ylös Bottom