- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
nrostedt sanoi
Hmm.... aika erikoinen tulkinta aiheesta, koska tuo tilanne, jossa ohjausvarsi ja alatukivarsi ovat yhtä alhaalla (nivelpisteiden kohdalta), on kyllä varsin teoreettinen. Ei taida monessakaan autossa toteutua. Ja miksi pitäisikään, koska se sama tilanne (ei muutosta pyöränkulmaan) toteutuu ihan silläkin, että ne varret ovat samansuuntaiset (about samansuuntaiset) ja nivelpiste on samalla pystylinjalla.
Toki tähän vaikuttaa muutkin asiat, mm. ohjausvarren ja alatukivarren pituus (tai siis: pituusero, jos sellaista on). Alla pari liioiteltua (ja samalla rajusti yksinkertaistettua) kuvaa esimerkkinä (ja seuraavassa viestissä pari lisää), joissa tosin demotaan pystykallistuksen muutosta, mutta samat ongelmat koskevat kulmamuutoksen tuomaa aurauksen muutostakin. Eikä tuo pystykallistuksenkaan muuttuminen jouston mukana (esim. jarrutuksessa negatiivisesta positiiviseksi) paranna vakautta. Ensin varret samassa kulmassa -pyörä pysyy pystyasennossa, vaikka liikerata tekisi koko ympyrän -se ei siis vaadi ohjausvarren ja tukivarren olevan samasta pisteestä nivelöity, vaan kunhan tukivarret ovat samassa kulmassa (ja yhtä pitkät tässä esimerkin tapauksessa), niin kulmat pysyvät kurissa joustossa.