Turbo-Galantin Bensan kulutus?!

johannes

Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2003
Onko samoja kokemuksia, auto on E15 korinen turbo. Kone on täysin terve, jokin aika sitten asennettu isommat männät, porautettu, uudet ruiskut, isompi cooleri, kansitöitä, imusarjan viimeistely yms. yms.

Yllättäen alkanut viemään järjettömästi polttoainetta, 25 litraa sadalla normaali ajossa. Missään ei vuotoja yms.
Mietiskelin voisiko syynä olla vapaav.suodatin ilman koteloa ilmamäärämittarin ympärillä?

Olen joskus ajanut maantiellä jopa 7 litran pintaan sadalla, auto täynnä porukkaa ja tavaraa!!

Lämpöanturi, kaasuläpän asentotunnistin jne. kunnossa.

Ehkä syy saattaa olla kun imu-ilmaa virtaa turhankin tehokkaasti niin rikastaa tarpeettoman paljon?? Tuntuu kyllä silti hävyttömän suurelta kulutukselta! Tehot kyllä ovat kaikki tallella!

Käytin autoa säätöjen tarkastuksessa ja kaikki täysin ok!

Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan?? :-/
 
jos ilmamäärä mittari toimii, niin suodatin ei ole syynä. Mutta jos ecu ei saa signaalia siltä mittarilta, niin juttu on toinen. Eräs toinen kerholainen painii samanlasiten ongelmien kanssa, eli ratkaisu auttaisi molempia....

IM-mittari viallinen? lämpöanturi viallinen? ECU viallinen?

Joku näistä. Pystyykö sinun autostasi ottamaan vikakoodit, onko Ecussa diagnostiikka?

Ai niin, tästähän puhuttiin jo aiemmin: ethän vaan öljynnyt sitä viri suodatinta kovin rankasti? Voi aiheuttaa juuri IM-mittari ongelmia (ja varmaan sitä kautta kulutuksen kasvua....)
 
Olen kokeillut nyt pistää ilmamäärä-mittarin pohjaan takaisin siellä sijainneen "hunajakennoverkon".

Otin sen pois tehokkaamman virtauksen aikaansaamiseksi, mutta se mahdollisesti sotkee ultraääni mittausta. Hunajakenno tasaa nyt (kuten suunniteltukin) jälleen ilmavirran sisääntulon ja mittaus on tarkempi. Saa nähdä vaikutukset, suuret on odotukset.
 
Juu, hunajakenno aikaansaa ilman pyörteilyn joka on välttämätöntä jotta Karmann-vortex -tyylinen ilmamäärämittari toimisi.

(olikohan toi nimi oikein...)
 
Tai itseasiassa se hunajakenno rauhoittaa ilmavirtauksen mennessään mikrofonien välistä.

Toinen mikeistä sit lähettää ja toinen vastaanottaa ilman virtauksia ja pyörteilyä ja mittaa sen ja sen mukaan muuttelee suuttimien toimintataajuutta.
 
Ai... mulla on sellasta tietoo että se aiheuttaa ilman pyörteilyn. Siitä se ilmamäärämittarin nimikin käsittääkseni on tullut. Toinen niistä mokkuloista on muuten lähetin ja toinen vastaanotin.

Se on kuitenki saletti että jos sitä kennoa ei ole niin ilman virtaus ei ole homogeeninen ja mittaus ei onnistu.
 
joo, sanoit paremmassa muodossa, eli lähetin ja vastaanotin, aivan.

Mitä siihen hunajakennoon tulee (puhun kuin poliitikot) ilmahan pyörteilee joka tapauksessa vai mitä? Jos sitä kennoa ei ole, paiskautuu ilma mittarin sisään kuin rattijuoppo ja mittarin sisällä oleva "jakajapylväs" ei suorita tehtäväänsä onnistuneesti. Ei silti, saatan puhua virheellisiä oletuksia kennon varsinaisesta merkityksestä.. :-/
 
Ilmahan tulee putsariin erilaisten mutkien ja hässäköiden kautta joten se voi liikkua miten sattuu ja yhdestä nurkasta saattaa kulkea ilma nopeammin kuin muista. Ilma kyllä pyörteilee mutta ei mitenkään johdonmukaisesti. Hunajakennolla kaoottinen ilmavirtaus muokataan suureksi määräksi pieniä pyörteitä joista sitten mittaillaan ilmamäärää. Mittari ei mittaa koko ilmamäärää vaan sen joka kulkee lähettimen ja mikin välistä ja sen jälkeen kertoo määrän tehtaalla määritetyllä vakiolla. Jos otat hunajakennon pois niin se sama vakio ei enää pädekään ja mittaus menee pieleen.

Hmm... jakajapylväs. en muista että ainakaan e33 galantissa olisi ollut mitään jakajaa. Se portti josta ilmamäärä mitataan oli siinä sellainen n. 30x50mm suorakaiteen muotoinen aukko. Onhan siellä muitakin aukkoja, niitä jos suurentelet niin saat pikkasen laihemman seoksen. Tein niin kun vaihdoin isommat suuttimet. Ei tarvinnu alkaa pelleilemään sähköjen kanssa ja hyvin meni päästöistä läpi.
 
Joo tossa mun mittarissa on sisällä Muovinen jajakapylväs. Kaaviokuvassakin, joka mulla on, havainnollistetaan ilman jakautuminen.

Niin ja enkös juuri aikaisemmin kirjoittanut että se hunajakenno "rauhoittaa" ilmavirran, kuten sinäkin kirjoitit :D

Samoilla jäljillä ollaan.. ;)
 
;D ;D ;D ;D Bensankulutus laski roimasti asennettuani hunajakennon takaisin ilmam.mittarin pohjaan. On se joskus pienestä kiinni... :D
 
uskomatonta! se on näköjään T-O-S-I herkkä se ilmamäärä mittari! Se on varmaan todella herkkä sille suodatin öljyllekin sitten...? Enpä ainakaan menis heti kokeilemaan "öljyistä" virisuodatinta......
 
Mittaus menee nimittäin aivan h*****sti pieleen kun poistat hunajakennon.

Vertaa esim vesihanan putousta kun siinä nokassa on se sihti paikallaan ja kun ei ole. Näyttääpi aika erilaiselta. Kun alat sihdittömästä hanasta ottamaan differentiaalisen pienen tilavuusalkion pyyhkäset sen pinnan yli niin aivan varmasti tulee eri laskettu tilavuusvirta kun tasaisesta, sihdillisestä putouksesta.

Se öljy luultavasti kerääntyy ultraäänimikkiin ja ämyriin ja jumittaa niiden toiminnan. En usko että sillä on tekemistä limanvirtauksen häiriintymisen kanssa.

Mustahan tulis hyvä matikanmaikka  ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom