Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Tollanen operaatio tuli simonsays:n kanssa tehtyä ja ajattelin infota minkälainen homma on kyseessä.

Me lähdimme tekemään hommaa ensin irroitamatta syyläriä mutta pelkästään turbon lämpösuojan ruuvien irrotus oli tosi hankalaa. No lämpösuojan ruuvit saatiin irroitettua mutta itse lämpösuoja ei sitten meinannut mahtua pois. Seuraa vaihe oli sitten vanhan elbown irrotus ja mutterit oli tosi kovin kiinni ja niin vaikeassa paikassa, että päätettiin ottaa syyläri pois. Ja sitten taas muttereiden kimppuun mutta kun ei aukee niin ei aukee. Päätettiin sitten ottaa turbo pois jolloin elbown saisi helpommin irti. No yllätys yllätys ruuvit joilla turbo oli kiinni olivat kanssa jämähtäneet paikoilleen ja yksi niistä sitten päätti mennä poikki. No nyt turbo oli irti ja elbowta taas irroittamaan ja yllätys taas meni ruuvi poikki.
Eli hommassa meni kaksi ruuvia poikki ja niiden poikkimenneiden ruuvin pätkien irroittaminen ei sitten mennyt kuten elokuvissa. Itse kasaaminen meni sitten ihan heittämällä kun katkenneet ruuvin pätkät oltiin saatu irti.

Eli ohjeena jos joku rupeaa ko. hommaa tekemään niin ota suosiolla irti heti alkuun syyläri, sen jälkeen itse turbo ja sitten vasta rupea sitä vanhaa elbowta irroittamaan.

Tuolla muutama foto http://evo6.kuvat.fi/kuvat/JapSpeed+S1+Exhaust/
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Syyläri kannattaa ottaa pois kyllä.

Yhteen vaihdoin syyläri paikallaan, toisesta otin irti kun oli paksumpi syyläri ja vähemmän tilaa. Turbo paikallaan kummassakin tapauksessa. Lämpöä ja irroitusöljyä tarvitsee lähes varmasti kuten myös monenlaisia lenkkiavaimia, jatkovarsia ja niveliä.
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Ite oon kans jumpannut tuota ahdinta kiinni ja pois syyläri paikallaan vaikka on tuo paksumpi syyläri. Kyllä sen siitä saa, mutta ei isommin ole tiloja tapella juuttuneiden pulttien kanssa.
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Joo, alotuspostaushan vaikuttaa ihan samallaiselta kun mun taistelu ton seiskan elbown kanssa, eli se halkes ilmeisesti kulumisen ja kovien pakkasien takia ja rupes vuotamaan. Noh, eikun irrottamaan .. en ottanut syyläriä pois kun ainakin 7:ssa mahtuu hyvin irrottamaan sen ilmankin, ja kaikki pultit/mutterit lähti helposti irti, lukuunottamatta yhtä joka rupes temppuilemaan loppukierteillä ja jumahti kiinni. Noh eikun armotonta avaimien sorvausta sopivaksi ja pitkällä jatkolla.. *naps* kuten arvata saattoi, katkes sitten pultti kiinni turboon ja ai että sitä vitutusta.

Tässä sitten piti ruveta kuumeisesti miettimään eri vaihtoehtoja.. turbon pois ottaminen vaikutti ihan ylivoimaiselta tehtävältä kun ei ollut sisätiloja ja pakkasta sen alle -15C kokoajan ja pakosarjan pultit(mutterit) näytti olevan niin ruostuneet että huhhuh(käytännössä ei kantoja jäljellä).

Päädyin sitten tekemään pitkän jatkovarren johon poranterä kiinni ja porasin sitten turbo paikallaan sen pultin pois, yritin myös tehdä kierrettä uudelle pultille, mutta ei onnistunut ahtaudesta johtuen.. laitoin sitten 8mm läpipultin ja mutterin. Siinäpä se nyt napottaa paikallaan, hyvin pysyy ja on tiivis.

Parit kuvatukset noista härdelleistä:

psarjmut.jpg


elbowsaro.jpg


elbowtila.jpg


Ja katkennut pultti oli tuo kaikkein uloin onneksi.
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Hyvä että tästä tuli juttua tänne,elbow olisi nimittäin odottamassa vaihtoa :peukku
Itellä vielä paksu alusyyläri nii tulihan tuokin juttu selväksi et pois tieltä vaan
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

ast sanoi
Syyläri kannattaa ottaa pois kyllä.

Yhteen vaihdoin syyläri paikallaan, toisesta otin irti kun oli paksumpi syyläri ja vähemmän tilaa. Turbo paikallaan kummassakin tapauksessa. Lämpöä ja irroitusöljyä tarvitsee lähes varmasti kuten myös monenlaisia lenkkiavaimia, jatkovarsia ja niveliä.

vaihdoit siis elbown turbo paikallaan?
Siinä saa varmasti aikaa kulumaan reilusti :)
helpoitenhan se lähtee kun irroittaa koko ahtimen. säästää hermoja ja aikaa kummasti.
syylärin poisto kannattaa tehdä, ettei käy sitä kuuluisaa hups-hetkeä.

tuossa jounin ja mun projektissa oli ongelmana 2 katkennutta pinnapulttia, jotka olivat sitten leikkautuneet sen verran kovin kiinni että ammattilainenkin joutui tappelemaan pidemmän aikaa niitten kanssa.

muutenhan se olisikin men nyt kuin elokuvissa.
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Joka kerta vaihtoon elbow:n pultit sekä turbon pultit..eivät maksa paljoa muistaakseni Timanttitiskillä.
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Herätellääs elbowt.

Eikö 6:seen käy esim seiskan elbow? Syystä että siihen löytyy paremmin erillaisia elbowta?
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Kutoseen ei käy seiskan elbow.
 
Vs: Turbon lähtöputken eli elbown vaihto evo6:seen

Evo 7-9 elbow käy vanhempiin, mutta downpipeksi ei käy mikään valmis silloin. 7-9 downpipestä varmaankin saa tehtyä, mutta pituus ja kai muotokin on väärä. Tai sitten kokonaan tekee alusta asti.
 
Takaisin
Ylös Bottom