Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

L

langolier

Guest
Joop, totesin tuossa että Galantin tuulilasin liimasauma on kuskin puolen ylänurkasta ilmeisesti hiukan irti.. Katselin lasin ympärillä olevaa listaa jo tuossa keväällä kun se oli alkanut vähän repsottamaan mutta jäi sitten tutkimatta sen tarkemmin. Tässä kesällä on tullut vähän kuulosteltua että suhisee sieltä päin kummasti vähän lujempaa ajaessa.. Ja tulipa tuossa yhden hitonmoisen sadekuuron aikana vähän vettä sisällekin, valui siis tuulilasia pitkin alas..
Eli semmonen probleema.
Itse en ymmärrä moisesta lasinliimailusta yhtään mitään joten vinkkejä kaipailisin.

Saanko fiksattua tuon itse esim. taktiikalla: 1) sitä listaa pois edestä 2) tiivisteliimaa (sikaflex go-go? :p ) tms. kohtaan josta liimaus on irronnut 3) lista takaisin kiinni? (millä?)

Vai pitääkö lähteä asioimaan johonkin ko. hommia tekevään pajaan?

Lasi ei ole siis alkuperäinen, vaan muistaakseni Pilkingtonin tekosia.
Ruostetta ei listan alle kurkistaessani näkynyt, joten ei huolta siitä..
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Jättäisin suosiolla lasiliikkeen murheeksi, ei se ole oikein tarkotuksenmukaista lykätä listan alle sikaflexiä (jokapaikan yleismäski ;D) jo siitäkin syystä (jos tarkkoja ollaan) että Galantissa tuulilasi on korin kantava osa. Toisekseen listat on käsittääkseni todella hankalat irrottaa rikkomatta kiinnikkeitä. Maksa mielummin muutama kymppi ammatti-ihmiselle joka leikkaa sen lasin pois ja liimaa sen kunnolla paikoilleen.

Emännän autossa on joku "ammattilainen" vaihtanut tuulilasin joskus, nyt listat repsottaa kun listoja on koitettu liimata koska kiinnikkeet on rikottu.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Joo mulla on kans sama ongelma. Liimaus irronnut keskeltä ja joka vesi sateen/auton pesun yhteydessä tulee vettä kabiiniin. Se lista on sellainen E:n muotoinen ja laitetaan liimauksen yhteydessä kiinni ja jos sattumoisin saa sen irti niin ei ole mitään mahiksia saada sitä takaisin muuten kun lasi irti ja takaisin liimaamalla.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Jees, jotain tämmöistä arvelinkin. Hyvä että kysyin enkä ruvennut itse soheltamaan.. :)
Kiitos vastauksista ja ei kai tässä sit muuta kuin etsimään lähintä tuulilasin liimaajaa. ;)
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Uusi tuulilasi tummalla yläreunalla maksaa täällä Karjaallaa muistaakseni 280€. Ne joutuu ottaman se lasin irti et varoiksi vaan et saattaa mennä rikki.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

calle sanoi
Uusi tuulilasi tummalla yläreunalla maksaa täällä Karjaallaa muistaakseni 280€. Ne joutuu ottaman se lasin irti et varoiksi vaan et saattaa mennä rikki.

Onhan se toki mahdollista muttei liimalasilla niin todennäköistä kuin kumitiivistelasilla. Enemmän on mulla irrotuksessa hajonnu vanhoja kumitiivistelaseja kuin liimalaseja. No ei voi sanoa että olisin tuulilasiammattilainen, saattaa ollä pelkkää hyvää tuuriakin ::)

O.T. Toki kumitiivistelasin saa ehjänä pois kun leikkaa tiivisteen rikki muttei sekään aina ole kovin järkevä vaihtoehto. Ja helpoin tapa rikkoa liimalasi on hieroa se irti mig -hitsauslangalla tms (samalla menetelmällä saa myös maalipinnan rikki lasiaukosta ellei teippaa karmeja ja ole varovainen). Harvemmin niitä rikki menee jos niitä ei väännetä liikaa leikkaussaumasta ja ne leikataan irti oikeanlaisilla työkaluilla.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Soitimpa uteliaisuuttani yhteen lasiliikkeeseen täällä Satakunnassa. Lasin irrotus ja uudelleen liimaus maksaa 110e, ja uusi lasi maksaa E3x HB:en tummalla reunuksella 210e töineen, kokonaan sävytetty lasi maksaa 195e töineen. Ja tuulilasin listasarja maksaa 30e. Sedaniin saa kuulemma kiinnikkeet listoihin erikseen, HB:n hinnasto ei tunne kiinnikkeitä, vain listat. Ja asentaja muisteli ettei listat tai kiinnikkeet mene rikki lasin irrotuksessa. Tiedä sitten, muisteliko asiaa väärin vai onko kyse vaan siitä että on lasinvaihdon ammattilaisia ja ammattilaisia ;D

Kannattaa pistää harkintaan vaihdattaako uuden lasin samoin tein vai onko vanha lasi oikeasti niin hyväkuntoinen että se kannattaa liimata takaisin. Ja totta sekin on että aina on riski olemassa että vanha lasi hajoaa irrotettaessa ja on pakko ostaa se uusi lasi. Eli jokatapauksessa kannattaa varata rahat siihen uuden lasin vaihtoon jos se lasi sitten hajoaa irrotettaessa. Ja veikkaampa ettei kaikki lasiliikkeet edes suostu siihen että vanha liimataan takaisin vaan se on aina uusi lasi mikä asennetaan.

Toki paikallisia eroja noissa hinnoissa on, mutta näin täällä Satakunnassa :peukku
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

GSR sanoi
Onhan se toki mahdollista muttei liimalasilla niin todennäköistä kuin kumitiivistelasilla. Enemmän on mulla irrotuksessa hajonnu vanhoja kumitiivistelaseja kuin liimalaseja. No ei voi sanoa että olisin tuulilasiammattilainen, saattaa ollä pelkkää hyvää tuuriakin ::)

O.T. Toki kumitiivistelasin saa ehjänä pois kun leikkaa tiivisteen rikki muttei sekään aina ole kovin järkevä vaihtoehto. Ja helpoin tapa rikkoa liimalasi on hieroa se irti mig -hitsauslangalla tms (samalla menetelmällä saa myös maalipinnan rikki lasiaukosta ellei teippaa karmeja ja ole varovainen). Harvemmin niitä rikki menee jos niitä ei väännetä liikaa leikkaussaumasta ja ne leikataan irti oikeanlaisilla työkaluilla.

Kyllä se niin menee et liimalasin jos saa ehjänä irti on pienoinen ihme ??? Mut tiiviste lasin melkein aina koska tiivisteessähän on se kiila nauha!!
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Andy´s sanoi
Kyllä se niin menee et liimalasin jos saa ehjänä irti on pienoinen ihme ??? Mut tiiviste lasin melkein aina koska tiivisteessähän on se kiila nauha!!

Koitappa repiä ehjänä kumitiivistelasi joka on varmistettu butyylimassalla sekä ikkunan ja korin puolelta. :nykii Aika yleinen patentti vanhassa kalustossa. Ja on sellasiakin kumitiivisteitä tullu vastaan missä ei moista kiilalukitusta ole.

Nämä on näitä ikuisia juupas/eipäs -juttuja, ja kuten yllä mainitsin että ilmeisesti ollut vaan hyvää tuuria että liimalasit on ehjänä irronnut. Aikaa se vie ja paljon peltilevysuikaleita.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Kun viimeksi vaihdatin (sama homma olisi exeenkin edessä),niin ylätummennuksella+koko sävytyksellä vaihtoineen hinnaksi jäi 160€.

Sama hinta pätee edelleen,tosin onhan tuossa hieman "tutunkauppaa"..
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Njoo, eipä se kauhean kallista lystiä ole koko tuulilasin vaihtokaan. Ei kai siinä muuta sitte, pitää raapia jostain rahat kasaan, soitella muutamaan lähialueen paikkaan (pientä hintavertailua toki) ja käydä vaihtamassa uusi lasi. Halkeamia/kiveniskemiä ei tossa vanhassa ole, mutta naarmuja ihan tarpeeksi. Pääseepähän niistäkin eroon sit ;)
Kiitoksia vastauksista.

..Oisko muuten jotain suosituksia ko. liikkeistä Tampereen lähiympäristössä?
Tai epäsuosituksia? 8)
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Andy´s sanoi
Kyllä se niin menee et liimalasin jos saa ehjänä irti on pienoinen ihme ??? Mut tiiviste lasin melkein aina koska tiivisteessähän on se kiila nauha!!
Kyllä sen saa ehjänä irti,tosin vaati hermoja ja aikaa. Nimim:Aikoinaan corollaan itse vaihdoin lasin eikä vuotanut edes :eek: :eek:
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

langolier sanoi
..Oisko muuten jotain suosituksia ko. liikkeistä Tampereen lähiympäristössä?
Aki-Lasissa olen itse käynyt vaihdattamassa,mutta onhan niitä muitakin,esim Pilkington yms lähialueella,soita läpi ja kysy.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

Lähtipä lasi irti mullakin...mulla on Lancer stw 2,0 sport (2005). Pitkään kuului kummaa nitinää ja natinaa ja napsumista, varsinkin, jos ajeli epätasaisilla pinnoilla. Tänään töistä lähtiessä päätin piruuttani painella vähän tuulilasia sisäreunoista, ja totuus selvisi. Irti melkein koko vasemmasta laidasta! Taisi olla tämänpäiväinen töyssyjen yli ajelu parkkihallissa (vaikkakin varovasti) liikaa. Joskus on näemmä vaihdettu Pilkingtonin lasi paikalleen ja ilmeisesti on tainnut tuo asennus mennä vähän v****ksi, siis epäonnistunut.

Ensioireita varmaan oli, kun joskus elokuussa rankkasateella kastui parkkilupalappu alareunastaan auton seisoessa parkissa (lappu oli kojelaudan päällä lasin alasaumaa vasten).

Mitähän tuollainen lasi asennettuna maksaisi Lanceriin? Kuulemma orgis -lasi maksaa jonkun 250 euroa ja liima viiskymppiä. Asennushinnasta ei tietoa.

Voinko ajella kunnes saan auton lasifirmaan? Ei kai nyt kori väänny sentään?

Lasi olisi muuten aika hyvä, mutta lähteneekö ehjänä suosiolla irti?? Täällä olen lukenut mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Niin ja loppujen lopuksi... vähän niinkuin meikäläistä nyt kyrsii tällaset irtoilevat tuulilasit. :seina :seina :seina
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

kerrotaanpa vähän omia kokemuksia kun niitä on tässä kertynyt. Ensin vein lasinvaihtoon firman hiacen. Kaverit väitti että on alkuperäisissä laseissa se tiiviste millä lasi pysyy kiinni liimattu karmiin. mutta niiden pomopa ei uskonut. no olihan se tiiviste liimattu ja jo ennestään säröinen lasi meni varmaan vielä kymmeneen pienempään osaan lasia irroitettaessa. en sit tiedä olisko ehjänä saanut irti. mutta tuolla taktiikalla että mennään istumaan autoon ja painetaan kengällä irti olisi tuskin mikään lasi säilyny ehjänä :) ja uusi lasi maksoi siis sävyttömänä hiaceen töineen 180e

no sit kysyin samalla omaan autoon uutta lasia kun meinasin keväällä vaihtaa ennen katsastusta ja hinta oli sävyineen ja tuulilasin yläreunan tummennuksineen 250 e + musta koristelista ikkunan yläreunaan 27 e. olin jo vähän aikaa ihmetellyt miksi auton lattia tulvii ja kuivaillut autoa kaksikin kertaa ja yrittänyt tilkitä mahdollisia reikiä. soitin sitten liikkeeseen ja ne sanoi että tule näyttämään sitä autoa että jos ne vaikka voisi vähän sitä korjailla.

huomasivat sitten että joissain kohdissa ei ollut liimaa ollenkaan (enää) ja lasi oli mennyt ilmeisesti halki koska karmi oli ruostuessaan vääntänyt lasia jännitykseen ja halkeama tuli siitä. Eli joku tee-se-itse mies oli vaihtanut lasin itse ja unohtanut liiman joistakin kohdista. ja ilmeisesti raapinut maalit pois edellistä lasia irroittaessaan. eli lasin alta voi löytyä aika pahaa jälkeä. jos eivät lasiliikeessä saa ruosteita korjattua eli vauriot ovat liian suuret niin koko auto lähtee peltipajalle. ja siis lasi todellakin menee maanantaina vaihtoon ettei pääse enää pahemmin ruostumaan .

ottaa vaan jo valmiiksi päähän kun miettii tuota laskua siitä kun auto menee vielä pajallekkin...
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

toivottavasti ois ehjääkin peltiä alla,se on kallista korjuuttaa hitsaten :p tollaiset on ikäviä yllätyksiä,ainakin omissa autoissa siis kaikissa niistä joissa ei ole ollut alkuperäinen lasi niin karmit ovat olleet ruosteessa!!!luulisin että lasin irroituksessa lähtee maalitkin aika herkästi ,mutta niitä ei viitsitä korjata kunnolla.eihän se nyt takuu aikana vielä näkyville(yleensä 1 vuosi) tule joten lasien vaihtajat eivät joudu maksumiehiksi.tälläistä se vaan on.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

no ehjää peltiä oli ikkunaliimojen alla yllättävän paljon. lasiliike olisi pystynyt korjaamaan ne vauriot itsekkin mutta katon yläreunasta oli lähtenyt maali rapisemaan ja ruoste kukkimaan. ikkunan ylälista oli kovettunut kuin kiveksi ja hangannut maalin pois. samalla kun saivat sovittua ajan eräästä fiksaamosta sanoin että haluan korjauttaa nyt samalla ovessa olevan ruostevaurion, joka oli muhinut kylkilistan alla aika pahaksi.

ja loppujen lopuksi ilmeisesti eniten työtä maalaamolla aiheuttikin juuri tuo ovi eikä ikkunanpieli. Lasi ei ollut ollut kunnolla kiinni varmaan vuosiin koska sen kiinnityksessä oli käytetty liian vähän liimaa. lasi lähti irti melkein vaan nostamalla. sinne huonosti karmissa kiinni olleen liiman alle oli sitten kosteus jäänyt muhimaan.

Mutta keskiviikkona pitäis auto tulla maalauksesta. maalaavat katon etureunan kattoluukkuun asti ja häivyttävät sen sivuilla. ja ovi maalataan kyljen pienen pokkauksen ja kylkilistan alareunan väliltä kokonaan.

tiedä sitten paljon maksaa... :(
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

no joo, kyllähän rahalla saa ja hevosella pääsee mutta välillä pistää mietityttämään että kannattaako sitä rahaa kaataa aina vaan lisää tuohon autoon. kai sille olis muutakin käyttöä sillä rahalla. kun varmaan tuohon autoon on tullut laitettua enemmän rahaa korjauksiin kuin mitä siitä maksoin reilu vuosi sitten.

no kaikki harrastukset maksaa mutta mutta...

ja kun vikalista ei ole edes vielä lähellekkään läpikäyty. mm, öljyvuotoa, lisää ruostekukkia ja tekis mieli myllytyttää maalipinta kun on sen verran paljon naarmua pinnassa.
 
Vs: Tuulilasi irronnut liimauksistaan..

auto saatu lasinvaihdosta/ maalauksesta. kyllä nyt näkee ulos. pitää vaan vielä pestä sisäpuolelta uudestaan. onneksi on asennuksella takuu vuodeksi jos ei uusikaan liimaus pidä.

maalauksesta vielä sen verran vaikka ei tähän keskusteluun kuulukkaan, että katon olivat maalanneet hyvin mutta ovessa oli aika kauhea työn jälki. maalaus oli kylkilistan yläpuolelta ihan mattapinnalla. täytyy huomenna käydä kysymässä että meinaako se oikeasti että mä maksan sille tuollaisesta työstä täyttä hintaa. vai haluaako se korjata jälkensä samaan hintaa. hyvä puoli tässä on että en ole vielä maksanut sille mitään. onpahan joku neuvotteluvaltti mullakin. noo tuskinpa tarvii ruveta tappeleen sen kanssa.
 
Takaisin
Ylös Bottom