Tuunarit vs. jenkkiautoharrastajat

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Sattui tuossa päivänä eräänä, kun oltiin kaverin kanssa menossa kaksvitoselle (kahvila-grilli meillä päin) kahville, mielenkiintoinen tapaus.

Kuppilan edessä oli poikittain pysäköitynä ilmeisesti -50-luvun lopun Oldsmobile, oikein sympaattinen, leppoisan näköinen ja lauluautomaisessa kunnossa oleva jenkkiklassikko. Ajoin oman Galanttini siihen viereen suoraan riviin, avasin oven ja ryhdyin solmimaan auennutta kengännauhaani, kun huomasin iloisen rytmiryhmän Oldsilla matkaavia juhannuksen juhlijoita pysähtyvän tuijottamaan omaa autoani. Kuulin jostain kauempaa lauseen "...pakko mennä oikein kysymään...". Eräs seurueen jäsenistä tuli siihen autoni viereen ja kyseli naureskellen: "ootkos oikein itse tuunannut tuon auton?" "Joo", vastasin, "tämä on tälläinen käyttö- ja harrastepeli, kuulun tohon Mitsu-kerhoon ja harrastan näitä vähän muutenkin." "Aai sellainenkin kerho on?" (naureskelua). "Joo, on kyllä. Ei tässä mun Mitsussa ole oikein mitään muuta alkuperäistä kuin korikehikko, että onhan tätä tullu rakenneltua." Lisää naureskelua. "Oon kyllä autoista kiinnostunu muutenkin, itse asiassa oon V8-Magazinen kestotilaaja ja muutenkin monista erilaisista autoista kiinnostunu."

Tätä sanoessani lähdimme kaverin kanssa kävelemään kohti kuppilaa. Jenkkiauton ja rokkijätkien jäädessä kauemmaksi iloinen naurunremakka täytti parkkipaikan.

Tämä epsodi oli vielä ihan ystävällisimmästä päästä, mutta tiukempiakin kannanottoja on nähty: "V....un tuningteinit, me tullaan katkomaan pihuat teiän stereoista, loppuu toi v...un teknojumputus!"

Mikä helkkari siinä on, että jotkut näkevät nämä niin elämän ja kuoleman kysymyksinä? Miksei voi olla kiinnostunut monenlaisista autoista ja monenlaisista autoharrastesuuntauksista? Eikö tuning-harrastaja voi olla samanaikaisesti vaikkapa mobilisti, keräilijä tai jenkkiharrastaja? Rata-ajo ja tuning liittyvät "yleensä" yhteen, samoin jenkkiharrastajissa on mobilisteja ja keräilijöitä. Mutta eikö kaikki autoharrastelu ole yhtä arvokasta ja yhtä kannustettavaa?

Meneekö tuunarilta katu-uskottavuus, jos tuunarin tallista löytyy vaikkapa -50-luvun lopun Lincoln tai -80-luvun Pontiac? Tai toisin päin?

Minä tunnustan avoimesti oman sekakäyttäjyyteni: ajan 80.000 km vuodessa tuning-(tai ainakin wannabe-tuning-)-diesel-Mitsulla, kuulun Mitsu-kerhoon (ja olen ylpeä siitä), mutta samanaikaisesti toimin aktiivijäsenenä toisessa, erään pohjoismaisen merkin harrastekerhossa. Muita autoharrastukseeni liittyviä perversioita ja omistamiani automerkkejä en tässä yhteydessä edes kehtaa tuoda esille... ;-)

Mitenkään sormilla osoittelematta on kyllä jotenkin sellainen tuntu, että ehkä jenkkiautoharrastajat kuitenkin olisivat tässä suhteessa rajoittuneempia kuin esim. juuri tuning-porukka. Vai oletteko kuulleet, että tuunarit olisivat tulleet mesoamaan jonkin jenkin viereen?

Ollaan me Mitsuilijat ainakin fiksuja tässä suhteessa, osoitetaan ihailua ja kunnioitusta autoharrastajille ja autoonsa työtunteja uhranneille friikeille tyylisuunnasta, merkistä, valmistemaasta tai vuosikymmenestä huolimatta!
 
Olisit vain kylmän viileesti poistanut kysyjältä purukalustosta parit nastat :D
Kyllä tuommoinen on valitettavan yleistä :-/

Toinen täällä varsin yleinen on amis vs. lukio tappelut. Lukiolaiset nauraa ajaessaan isin liising volvolla, kun amislainen kovalla työllä/opintolainalla on hankkinut jonkun 90-luvun alkupuolen vermeen allensa.
Ja kyllä, kuulun tuohon jälkimmäiseen sakkiin ;D
 
eipäs nyt yleistetä tuota amis ja lukio juttua ;D

Ja ymmärrän kyllä miks jotkut ameriikanrauta harrastajat "vihaavat" tommosia tuning autoja kun itekki ärsyttää semmoset jotka laittaa civicciin ralliraidat ja sit luulee et 1.4 kone kulkee täysii ja kaahaa tuolla lähiöseuduilla missä lapsia juoksentelee kaduilla jne jne..

tälläset henkilöt valitettavasta levittävät huonoa kuvaa euro/japsiauto harrastajista.

mutta turhaa kyl tulla aukoo päätään siitä jos näkee jonkun ns. tuning auton. Jokainen omalla tyylillään.
 
No mä olen tässä muuttamassa huomenna vähä eripuolelle kaupunkia.
Tossa äske siinä talon pihal olin ja kattelin ku siinä ol ISO jenkkilotja farkku tulilieskat kyljis. Hetken päästä alko jyminä ja siihe tul toine jenkki, jonka peräs hinattii viel kolmatta isoo lotjaa lieskakuvioiduilla pelleillä.
Siinä sit kattelin ku äijää vääntäytyy ulos.. etutukka ja nahkarotsit, farkun lahkeet käännetty. Ikää arviolta 25-30 vuotta kaikilla.

Mietin vaa mite ne suhtautuu meikän autoo ku se siihe ilmestyy oleileen parin päivän päästä ;D
 
mulla on joitain jenkkiauto harrastaja tuttuja ja ne ei ainakaan suhtaudu mitenkään epäilevästi tähän tuning juttuun onpa niillä itselläkin euro/japan autoja käyttö vaehkeinä mut ihmisiä on monenlaisia ei kannata välittää ;D
 
nuo tikutaku miehet eivät yleensä olekkaan itse niitä harrastajia vaan niitä wannabe-miehiä jotka vaan hengailee kaverin kyydissä(ehkä karrikoitu yleistys), meidän tallissa ainakin on sulassa sovussa mitsut ja rodiaihiot ;D
itsellä on mitsua, moppea, pösöä ja tänhetkisenä käyttölotjana mercury stw joka kompensoi mainiosti tuon jyrän kivireki-alustan ::)
 
Joo kyllä se näin taitaa olla, että aika moni harrastaja tyylistä tai suuntauksesta riippumatta on ns. sekakäyttäjä. Kun keväällä ostin galanttiini vaihdelaatikon (jonka mukana tuli -86 turbodiesel-Lantti, eh), niin sen myyjä oli oikein leppoisa, asiallinen ja kiva kaveri, joka varsinaisesti harrasti juuri -50-luvun jenkkejä ja jonka käyttöautona oli -87 Saab 900. Tuosta kaupantekotilanteesta poiki rattoisaa rupattelua pitkäksi aikaa puolin ja toisin.

Yksilöitä ja ihmisiä me kaikki ollaan, jokaiseen harrastajakuntaan mahtuu monenlaisia hemmoja.

Täytyy vaan itse koettaa välttää niitä yleistyksien tekemisiä ja ihmisten luokittelua sen mukaan...
 
Joo tää onkin aika mielenkiintoinen aihe josta juttua riittänee maailman tappiin asti :( ???

Itse olen myöskin harrastanu vähän kaikennäköistä kaikkiin autoihin liittyvää (olen kiinnostunut kaikesta mikä haisee bensalle :) ja Kalojen ystävä olen myöskin ;D ;D)
Ja Kyllä, myönnän myös "kuuluneeni" tohon etutukka kulttiin ;D

Se on tullut todettua että skismaa ei ole pelkästään Jenkki/euro rintamilla vaan myös merkkipuolella kuin myös vielä merkkien "sisällä", Mobilistit/tuunarit/tavalliset eivät aina tunnu ymmärtävän toisiaan (vrt. Alusiipi keskustelu)

Luulis olevan helpointa antaa jokaisen tehdä tavallaan ja pitää (ainakin negatiiviset) mielipiteet sisällään!!??

Nim: Ex. Teddy-teppo nyk. Tuunari-teppo ;) ;D ;D
 
Aamen! Jos nyt ei satu pitämään naapurin lintasta, niin voi osoittaa fiksuutensa pitämällä sen omana tietonaan. Ei ne naapuritkaan aina pidä kiinan pommeista....

Ja tosiaan, kannattaa pitää takaraivossa, että meidänkin kerhosta löytyy useita "sekakäyttäjiä".... aina sitä voi sivistyneesti vaihtaa mielipiteitä tyylisuunnista ja kalustosta, mutta aina pitää kunnioittaa myös toisen mielipidettä.

Tämä jenkit vs. kiinalaiset vs. eurot nyt on ihan päättymätön (päätön?) tarina, se voidaan arkistoida sinne "mikä öljy on paras", "mikä rengas on paras" ja "mikä iskari on paras"-juttujen päättymättömään mappiin. Ja kaivaa aina silloin tällöin, ratkaisemattomana, esille ;D
 
Radallehan kutsutttiin myös Alfa kerhoa.. nämä kieltäytyivät koska Japsien kanssa ei kuulemma olla missää tekemisisssä ;D
 
Jokainen joka on tutustunut alfa arnaan (cherry alfan tekniikalla) ymmärtää miksi alfa väki kiertää japsit kaukaa :)
 
Takaisin
Ylös Bottom