Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

cotelo

New Member
Liittynyt
24 Toukokuu 2011
Elikkä missä voisi olla vika, kun carismani ei pidä kierroksia? Auto on sammunut paristi ajossa painettuani kytkimen pohjaan.

Tyhjäkäyntikierrokset on yleensä 300-600, mutta välillä auto pitää kierrokset myös siellä 900 tienoilla eli normaaleissa. Esim. ilmastointi päällä kierrokset ei yleensä nouse yli 500. mistä tälläinen tyhjäkäyntikierrosten heittely yleensä johtuu :O Kaikki sulakkeet ovat ehjät eikä vikavaloja pala mittaristossa.
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

cotelo sanoi
Elikkä missä voisi olla vika, kun carismani ei pidä kierroksia? Auto on sammunut paristi ajossa painettuani kytkimen pohjaan.

Tyhjäkäyntikierrokset on yleensä 300-600, mutta välillä auto pitää kierrokset myös siellä 900 tienoilla eli normaaleissa. Esim. ilmastointi päällä kierrokset ei yleensä nouse yli 500. mistä tälläinen tyhjäkäyntikierrosten heittely yleensä johtuu :O Kaikki sulakkeet ovat ehjät eikä vikavaloja pala mittaristossa.
Tänään mittaristoon sytty moottorinvikavalo, eli täytyy varmaan koittaa tota kaasuläppäkotelon puhdistusta, Onko hyviä vinkkejä? :O
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Mulla tekee samaa, 1.8 gdi. Oisko se kaasuläppäkotelo sit vaan paskanen?
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Avasin kaasuläppäkotelon joka oli aivan karstaton. Ei muutaku hilut kasaan ja mitsun liikkeeseen vikakoodin lukuun.

Vikaa ilmotti tyhjäkäyntimoottorista ja 3. pytyssä sytytyskatkoja. Vaihdoin tulpat ja huomasin että oli tulpan reijissä öljyä, koska venttiilikopan kansi oli löystynyt. Noh tyhjäkäyntiin ei auttanu, mutta muuten toimii paremmin. Mistäs löytyisi autooni tyhjäkäyntimoottori? Mitsulla pyysivät 450€ :O
Hieman halvemmalla aattelin sen kyllä hommata :O
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

cotelo sanoi
Avasin kaasuläppäkotelon joka oli aivan karstaton. Ei muutaku hilut kasaan ja mitsun liikkeeseen vikakoodin lukuun.

Vikaa ilmotti tyhjäkäyntimoottorista ja 3. pytyssä sytytyskatkoja. Vaihdoin tulpat ja huomasin että oli tulpan reijissä öljyä, koska venttiilikopan kansi oli löystynyt. Noh tyhjäkäyntiin ei auttanu, mutta muuten toimii paremmin. Mistäs löytyisi autooni tyhjäkäyntimoottori? Mitsulla pyysivät 450€ :O
Hieman halvemmalla aattelin sen kyllä hommata :O

Prkl!

En löytänyt joutokäynnin säädintä vielä, ja sitten vippas konstina käytin kaasuvaijerin kiristämistä, että auto pysyy tyhjäkäyntiä. Noh nytten sitte auto alko huutamaan 3000rpm kierroksia, joten päästin kaasuvaijerin takaisin nollille, mutta kierrokset eivät tippuneetkaan. Missäköhän mahtas olla vika.

Mitä nyt autoa tänään ihmettelin, niin nyt sain kierrokset tippumaan tonne 1500rpm. Jännä juttu oli että ilmastointi päällä kierroket pysy tossa 1500 kokoajan, mutta sitten ilmastointi pois päältä, kytkin pohjassa ja auto liikkeellä pomputti kierroksia 1000-1500. Ja heti kun renkaat lakkas pyörimästä, niin tyhjäkäynti jää tasaseen 1500rpm.

Tästä autosta on ollu jo paljon riesaa! :S

Mistäköhän voisi näin erikoinen vika johtua. kun ilmamäärämittarin liittimen otin irti, niin kierrokset putosi 900 ja auto tuntu toimivan!
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

cotelo sanoi
Mistäköhän voisi näin erikoinen vika johtua. kun ilmamäärämittarin liittimen otin irti, niin kierrokset putosi 900 ja auto tuntu toimivan!
No on kyllä jotain pielessä jos ei sytytä CE valoakaan, kun ottaa ilmamassamittarin johdon irti. Mulla kerran unohtu GDI Galantissa laittaa ilmamassamittarin johto kiinni, kun olin ilmanputsarin vaihtanut, niin kyllä CE valo alkoi vilkkumaan iloisesti ja ei se oikein normaalin kuuloiselta kuulostanut
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Joo no ei se tainnu eillen pikaisesti kokeillessa sytyttää, mutta tänään kylläkin.. On niin outovika, että oisiko todennäköisintä että vikä on moottorinohjaus yksikössä :O, Tänään irrotin taas kaasuläppäkotelin ja katoin että kaikki oli kohillaa. samalla katoin tyhjäkäyntimoottoria sen verran että kun virrat laittaa päälle tyhjäkäynti moottori tärähtää. ja kun auton käynnistää ja auto on sammumassa koska tyhjäkäyntimoottori ei ole paikoillaa, alkaa tyhjäkäynti moottori liikkumaan ihan selvästi. Ja tämän kaasuläpän irrotuksen ja kiinnilaiton jälkeen alko palamaan tämä CE-valo.

Mutta valo sammui kun otin akunnavan hetkeksi irti. Mutta syttyi taas uudelleen, koska tyhjäkäynti noin 200rpm luokkaa :O

Auto muuten tuntuu toimivan hyvin ja tehotkin taitaa olla tallella. aika ripeä 1.6 moottorilliseksi, mutta pitää tyhjäkäyntiä saakelin alhaalla, ja kun ilmastointi laitteen laittaa päälle, kierrokset menee niin alas että alkaa heittelemään, koska ilmastointi ei jaksa pysyä päällä.

Miten tuon joutokäyntimoottorin kunnon voi tarkistaa? :O Jumittunut se ei ainakaan ole, kun kerta liikkuu, mutta tietokone näytti että joutokäynti moottorissa on jotain vikaa!
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Tuli vain mieleen, että kannattaisiko asettaa tehdasasentoon tyhjäkäynti moottori. Ainakin lukenut noista vanhoista Galanteista (90 luvun kahdenpuolen malleja), että kun kaasuläppäkotelo paskottuu, niin sitten mennään ruuvaamaan tyhjäkäynti asetuksia ja kohta on tyhjäkäynti sekaisin. Nyt saa joku viisaampi sitten kertoa miten se näihin 1,6 Carismoihin tehdään (vai voiko näihin Carismoihin moista säätöä tehdä?).
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

MitsuMi sanoi
Tuli vain mieleen, että kannattaisiko asettaa tehdasasentoon tyhjäkäynti moottori. Ainakin lukenut noista vanhoista Galanteista (90 luvun kahdenpuolen malleja), että kun kaasuläppäkotelo paskottuu, niin sitten mennään ruuvaamaan tyhjäkäynti asetuksia ja kohta on tyhjäkäynti sekaisin. Nyt saa joku viisaampi sitten kertoa miten se näihin 1,6 Carismoihin tehdään (vai voiko näihin Carismoihin moista säätöä tehdä?).

Joo kyllä tuota voisi kokeillakkin, kun opastusta saisi, minäkin ostin tämän auton vikasena, niin paha mennä sanoo, onko vika pelkästään tyhjäkäynti moottorissa, joka kummiskin liikkuu, mutta josta vikakoodia löytyi.

Oudon jutun myös huomasin, en tiedä voiko liittyä mitenkään näihin muihin vikoihin, mutta vissiinkin akun napojen irrotuksen jälkeen sähkölasit eivät enään nouse ja laskeudu yhdellä painalluksella, vaan nappulaa pitää itse pitää pohjassa.:O ??
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

cotelo sanoi
Joo kyllä tuota voisi kokeillakkin, kun opastusta saisi, minäkin ostin tämän auton vikasena, niin paha mennä sanoo, onko vika pelkästään tyhjäkäynti moottorissa, joka kummiskin liikkuu, mutta josta vikakoodia löytyi.

Oudon jutun myös huomasin, en tiedä voiko liittyä mitenkään näihin muihin vikoihin, mutta vissiinkin akun napojen irrotuksen jälkeen sähkölasit eivät enään nouse ja laskeudu yhdellä painalluksella, vaan nappulaa pitää itse pitää pohjassa.:O ??

Eihän kellään foorumilaisella olisi myynnissä tuota uudemman mallin tyhjäkäyntimoottoria 99->
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Löysin paikkalliselta purkaamolta 1.6 carisman vuodelta -98. Miten kun siinä kaasuläppäkotelon päälle tulee 3 kumista letkua, ja itsellä vain 2.
Saako tuon vanhemman mallin koko kaasuläppäkotelon vaihdettuaomaani. Koska pelkkää tyhjäkäyntimoottoria ei voi vaihtaa koska se on erillainen.

http://moscow.olx.ru/mitsubishi-carisma-2001-iid-155543928
Omasta autostani löytyy tälläinen mutta tuo kaasuläpän asentoanturin puolella oleva reunimmainen kumiletku puuttuu! Mikä se muuten on? :O
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Eikös tuossa uudemmassa ole sähköinen kaasu? Kun taas vanhemmassa mekaaninen, joten ei ehkä ole käypänen.
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Ticsa sanoi
Eikös tuossa uudemmassa ole sähköinen kaasu? Kun taas vanhemmassa mekaaninen, joten ei ehkä ole käypänen.

Joo no minulla on ainakin oma vielä sitä mallia, missä tulee vaijjeri kaasuläppäkoteloon. Katotaan miten käypi.
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Mittaa sen tk-moottorin käämit ja maavuodot. Tosta löytys -99 lancerin kl-koneisto tk- moottoreineen. Ota valokuvia että minkänäköinen omasi on niin katsotaan.
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

janialho sanoi
Mittaa sen tk-moottorin käämit ja maavuodot. Tosta löytys -99 lancerin kl-koneisto tk- moottoreineen. Ota valokuvia että minkänäköinen omasi on niin katsotaan.

Osaatko neuvoa kuinka sen voi mitata? :eek: en nimittäin ole mikään sähkön suurlähettiläs, mutta yleismittari kyllä löytyy. juu täytyypä näpsiä kuvia.

sain tyhjäkäynnin säädettyä kohilleen, siitä ruuvista mikä kaasuläppä kotelon päällä on, en keksinyt enään muutavaihtoehtoa vikaan, noh. No nytten sitten 3 päivää myöhemmin auton vika onkin, että tyhjäkäynti kierrokset huutaa auton ollessa paikalla siinä 2000rpm kohilla ja liikkeessä kierrokset heittelee omituisesti tonnista kahteen jos ilmastointi ei päällä, ja ilmastointi päällä kierrokset pysy muuten samana, mutta se että oliko auto liikkeellä vai paikoillaan vaikutti kierroksiin 200rpm :O

Onko jonkun muunkin mielestä autossani outovika? Outo että viaks näyttää tk moottoria, mutta minusta itsestä tuntuu että auton seokset ovat jostain syystä päin persettä. Voisiko ilmamäärämittari olla sökö? :O
 
Vs: Tyhjäkäynti häikkää Carisma -00 1.6

Kiinnostaisi kyllä toi miten voin mitata tyhjäkäyntimoottorin, että saisi sulettua ees joitain osia pois! kyllä siellä tk moottorissa ainakin virtaa kultee koska tärähtää kun laittaa virrat päälle!

Noh säädin taas sillä ristipäiselläkierrokset takaisin tonnin likeelle. katotaan alkaako vielä temppuilee!
 
Takaisin
Ylös Bottom