Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

ErenAybas

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2016
Sijainti
Karkkila
Moi!

Mulla on 98 vuosimalli Mitsubishi Carisma 1.8 GDI koneella(125 hv). Autossa oli semmosia ongelmia että, tyhjäkäynnillä kierrokset heitteli 500-1200 rpm. välillä. Kaasuttelee itsestään välillä jopa 3000 rpm asti.välillä tiputti kierroksia matalalle että meinas sammua. Sit vein auton korjaamoon. He putsasivat kaasuläppäkotelon ja imusarjan. vaihdettiin samalla imusarjan tiivisteen ja sokealla tulpalla(rosterilevy) egr tulpattiin. Nyt on semmonen juttu että vaikka noita tehtiin niin kuulemma ongelma jatkuu. :seina Liikkeessa sanottiin että, kierrokset heittelee edelleen ja tyhjäkäyntikin ei mennyt alle 1500 rpm. sentakia myös päästöt ovat aivan päin mäntyä. :seina Hyvät ihmiset antakaa hyviä vihjeitä vaihe vaihettain siitä että miten tätä vois korjata? he sanoivat että pitäis vaihtaa koko kaasuläppäkotelo. pitääkö paikkaansa vai onko mahdollista korjata tämä ongelma? ennen korjausta muutamaa kertaa sytyttänyt vikavalon mut korjauksen jälkeen ei sytyttänyt. kiitoksia vastauksestanne.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Onhan tuo EGR:n sulkulaippa tiivis ettei höri ilmaa välistä? (Oikeastaan tällöin voi mennä aivan kaikki käynnit ja päästöt persiilleen ;D)

Jos mahdollista mittauttaa päästöt niin sillä voisi myös päästä jäljille.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Luulen että, hän on laittanut siiihen tiivistettä. Annoin hänelle tälläistä massaa https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/permatex-supra-copper-80-ml-m-silikoni ja sanoin että,laittaa tulpan reunoille ettei tule vuotoa.kysyn häneltä onko hän laittanut sen. mitä muuta voi olla? koko viime yön ei tullut nukuttua tämän takia :-\ kulemma kaikki päästöt ovat aivan pielessä baitsi lambda. Mut kysyin että ootko lämmittänyt konetta ennen mittausta niin sain vastauksen "pari kierrosta käytiin ajamassa" eikö pitää ajaa gdi konetta ja kattia tuli kuumaks että päästöt ovat kohillaan?
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Pystyykö joku suosittelemaan jonkun liikkeen tai henkilön privaana joka vois korjata? kiitoksia.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

gdi koneissa on sitten eri päästörajat kuin muissa. rajoja en tiedä mutta konttorin lapuissa lukee ajoneuvokohtainen arvostelu joka on kuulemma gdi versiossa korkeampi .tätä eivät kaikki tiedä. muutaman carisman kun olen käyny näyttämäs niin on heti kysytty onko gdi.ekalla kerral kysyinkin mitä väliä sillä on niin sillon selvitti et saa olla korkeemmat arvot kuin muissa
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

mikko412 sanoi
gdi koneissa on sitten eri päästörajat kuin muissa. rajoja en tiedä mutta konttorin lapuissa lukee ajoneuvokohtainen arvostelu joka on kuulemma gdi versiossa korkeampi .tätä eivät kaikki tiedä. muutaman carisman kun olen käyny näyttämäs niin on heti kysytty onko gdi.ekalla kerral kysyinkin mitä väliä sillä on niin sillon selvitti et saa olla korkeemmat arvot kuin muissa

Happi sai olla 10% (normaalisti sallittu 5% näiden ikäisissä), muuten pitäisi muistaakseni ihan normi rajat olla. Nuoremmille insseille varsinkin joutunut tästä huomauttamaan kun ovat meinanneet hylätä liian korkean happipitoisuuden takia.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Tänään pidättiin asiallista keskustelua yhden jäsenen kanssa tästä ongelmasta. Hän kertoi sen kierroksien heitteleminen ja korkeat kierrokset voi olla normi puhdistuksen jälkeen. Koska Tps hakee sopivan asennon ja sama tekee toi t.k moottori kun säätää tyhjäkäyntiä. Hän sanoi että, autolla pitäis vähän ajella.se kummiskin vähän aikaa.(kuulemma sen lanceri kesti 500km niin sen jälkeen tasottuu.) Tietysti ei kierrokset tappiin vaan 2000rpm tienolla. Niin kauan kun tyhjäkäynti tasantuu(riippuu autosta) mutta myös täytyy tarkistaa onko imuvuota,alipainevuotoa tai onko vikakoodeja.näiden jälkeen jos ei onnistu niin t.k moottori olis sökönä hänen mielestä. Tuskin kaasuläppäkotelo(mekaaninen) tai sen asentotunnistin on sökönä hän kommentoi.en tiedä. on pakko nyt tarkistaa mahdollista imuvuotoa ja alipainevuotoa. ja noi päästöjen puolesta tulpat,ilmasuodatin,öljy( Castrol 5w-40 magnatec) öljysuodatin,bensasuodatin ja lambda(denso) on vaihdettu. katti on menossa vaihtoon. forte käsittely on tehty.Forte top end treatment on laitettu uuten öljyn sekaan(venttiliä varten) ja forte gas treatment on laitettu tankkiin. siinä on kaikki mitä tuohon autoon on tehty.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Auton nollausta voi myös kokeilla eli akusta kenkä irti ja 15min odottelua ja takaisin kiinni, tällöin kaikki säädöt pyyhkiytyy ja alkaa sitten opettelemaan alusta niitä (mm. tyhjäkäynnin asetusarvoja) kun auto käy, tässä voi kyllä jonkin aikaa mennä.

Ja juu, ap-letkut kannattaa kyllä tutkia ja vaikka tuo egr tulppauskin esim. starttipilotilla.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Peksih sanoi
Auton nollausta voi myös kokeilla eli akusta kenkä irti ja 15min odottelua ja takaisin kiinni, tällöin kaikki säädöt pyyhkiytyy ja alkaa sitten opettelemaan alusta niitä (mm. tyhjäkäynnin asetusarvoja) kun auto käy, tässä voi kyllä jonkin aikaa mennä.

Ja juu, ap-letkut kannattaa kyllä tutkia ja vaikka tuo egr tulppauskin esim. starttipilotilla.

Anteeksi en ymmärtänyt toi starttipilotilla? mitä se tarkoittaa? (pahoittelen kielen taidosta, olen Turkkilainen :))
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Joo eli semmoista suihkutettavaa käynnistyssprayta (puhekielessä siis starttipilotti) suihkit siihen sulkukohtaan (en nyt ihan tarkkaan tiedä minkälainen 1.8GDI:ssä EGR venttiili on) tyhjäkäynnillä ja katsot/kuuntelet alkaako tyhjäkäyntikierrokset muuttumaan. Mitään ei siis pureta.

Mikäli alkaa kierrokset nousemaan ja laskemaan sitä mukaa kun suihkuttelee sitä sprayta niin sitten ei ole tiivistys täysin kunnossa eli vuotaa ilmaa välistä ja jos ei tapahdu mitään niin sitten on ok.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Ettei nyt olisi sama homma kuin omassani oli, eli kaasuläppäkotelon puhdistuksen yhteydessä on liikutettu myös TPS anturia. Oireet vastaa kyllä aika hyvin omaa tapaustani... Korjauksena seuraava toimenpide: auto lämpimänä tyhjäkäynnille, asentoanturin ruuveja vähän löysälle ja sitten etsii sen asennon missä humppaaminen loppuu. Itsellä se oli parista millistä kiinni, ja oireet hävisi kokonaan.
 
Vs: Tyhjäkäynti(kaasuläppäkotelo) ongelma!

Terve taas!

Nyt auto toimii moiteettomasti! En ole tehnyt mitään kun tänään siihen vaihdettiin katin niin sit tuli soitto että mitsulla on kaikki kunnossa ja tuli päästötkin kohilleen!!! :eek: nyt jos ymmärsin niin asentotunnistin ja t.k moottori jonkun aikaa hakenut asentonsa/säätöksensa.ei heittele kierroksia! Auto kulkee kuin unelma. alavääntö on selvästi parantunut! tyhjäkäynti on tosi hyvä. :peukku ei muuta kun huomenna katsastukseen! Kiitoksia avustanne! :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom