Pakko heti kirjoitella tänne vaikka oli alunperin ajatus että testailen pari päivää ja laitan vasta sitten kun on enemmän kokemuksia.
Kansainvälisellä foorumilla "Anko"-nimimerkki vinkkasi että facebookissa joku oli kokeillut ulkolämpötilan anturin korvaamista 2000ohm vastuksella, jonka pitäisi estää polttomoottorin käynnistyminen lämmitintä käytettäessä. No itsehän en käytä facebookia enkä päässyt edes lukemaan koko juttua, mutta ajattelin kokeilla ominpäin.
Etsin netistä varmistukseksi lämpöanturin vastuskäyrän, että mikä resistanssi vastaa mitäkin. 2000ohm on käyrän mukaan rahdun yli 20C.
Lämpöanturiin pääsee käsiksi puskurin alemmasta aukosta, ja se irtoaa sieltä käsikopelolla periaatteessa ihan ilman työkaluja. Liittimen lukitus on kyllä tosi tiukka ja johto on niin lyhyt että tosi gynekologin kädet pitää olla että homma onnistuu. Mutta lopulta oli anturi irti. Tein kahdesta 1k vastuksesta korvikkeen. Oikeaa liitintä ei tietenkään ollut käsillä niin piti turvautua irtopinneihin jotka vaan tökitään liittimen reikiin, ja varmistetaan pysyvyys nippusidepatentilla..
Suojasin kontaktit vedenkestävällä "sähkörasvalla", ja muovipussi päälle.. ei kaunein mutta ei se nyt tuolta kauheasti erotu.
Mutta, tämä toimii. Paras modaus ikinä. Lämppärissä pyynti +20C, ulkona 0C lämmintä ja autoa ei esilämmitetty eli auton sisälläkin suunnilleen sama lämpötila. Rohkeasti vaan jarru pohjassa virta päälle ja todellakaan ei polttomoottori hörähtänyt, ja trippinäytön mittarin mukaan sähkölämmitin lämmittää tuutin täydeltä.. Ja ihan Normal-mode päällä, ei mitään eco-kikkailuja.
Kuvasin oikein youtube-videonkin!
Semmoinen sivuvaikutus tässä nyt tosiaan että mittariston lämpömittarissa komeilee +21C talvipakkasillakin, mutta näillä mennään..
Täytyy vielä selailla jotain aliexpressiä jos sattuisi löytymään tuohon sopivia sähköliittimiä jostain. Saisi vähän sievemmän asennuksen. Periaatteessa tuohon voisi haaroittaa kytkimen kanssa vakioanturinkin paikalleen, että saisi helposti vakioksi.
Tosiaan vasta nyt tämä ilta tuota testailtu, raportoin vielä lisää kun tulee enemmän kilometrejä mittariin.
Kansainvälisellä foorumilla "Anko"-nimimerkki vinkkasi että facebookissa joku oli kokeillut ulkolämpötilan anturin korvaamista 2000ohm vastuksella, jonka pitäisi estää polttomoottorin käynnistyminen lämmitintä käytettäessä. No itsehän en käytä facebookia enkä päässyt edes lukemaan koko juttua, mutta ajattelin kokeilla ominpäin.
Etsin netistä varmistukseksi lämpöanturin vastuskäyrän, että mikä resistanssi vastaa mitäkin. 2000ohm on käyrän mukaan rahdun yli 20C.
Lämpöanturiin pääsee käsiksi puskurin alemmasta aukosta, ja se irtoaa sieltä käsikopelolla periaatteessa ihan ilman työkaluja. Liittimen lukitus on kyllä tosi tiukka ja johto on niin lyhyt että tosi gynekologin kädet pitää olla että homma onnistuu. Mutta lopulta oli anturi irti. Tein kahdesta 1k vastuksesta korvikkeen. Oikeaa liitintä ei tietenkään ollut käsillä niin piti turvautua irtopinneihin jotka vaan tökitään liittimen reikiin, ja varmistetaan pysyvyys nippusidepatentilla..
Suojasin kontaktit vedenkestävällä "sähkörasvalla", ja muovipussi päälle.. ei kaunein mutta ei se nyt tuolta kauheasti erotu.
Mutta, tämä toimii. Paras modaus ikinä. Lämppärissä pyynti +20C, ulkona 0C lämmintä ja autoa ei esilämmitetty eli auton sisälläkin suunnilleen sama lämpötila. Rohkeasti vaan jarru pohjassa virta päälle ja todellakaan ei polttomoottori hörähtänyt, ja trippinäytön mittarin mukaan sähkölämmitin lämmittää tuutin täydeltä.. Ja ihan Normal-mode päällä, ei mitään eco-kikkailuja.
Kuvasin oikein youtube-videonkin!
Semmoinen sivuvaikutus tässä nyt tosiaan että mittariston lämpömittarissa komeilee +21C talvipakkasillakin, mutta näillä mennään..
Täytyy vielä selailla jotain aliexpressiä jos sattuisi löytymään tuohon sopivia sähköliittimiä jostain. Saisi vähän sievemmän asennuksen. Periaatteessa tuohon voisi haaroittaa kytkimen kanssa vakioanturinkin paikalleen, että saisi helposti vakioksi.
Tosiaan vasta nyt tämä ilta tuota testailtu, raportoin vielä lisää kun tulee enemmän kilometrejä mittariin.