vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
miettiny tuossa että mitenkäs saa enempi vääntöa ja vähempi tehoa irti :nykii
tämä nostattaa kyllä niskakarvoja mutta mulla olis tälläinen tarve....

kyseessä 16v 4g63 turbomoottori jossa välijäähdytin ja hyvin pitkälti ohjelmoitava ruisku :p
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

no sillä 100mm kampuralla ;D

Kuristimella voi saada tehon rajotettua ja väännön parannettua jos saa virtausnopeuden kiihtymään.
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

saa sillä 100mm kampuralla mutta
nyt etsinkin sellasta suht käytännöllistä tapaa saada tehoja pois ja lisää vääntöä...

kuristin voisi olla hyväkin ratkaisu...
mitenkäs sellanen "mitoitetaan" ?
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

http://www.raetech.com/Restrictors/Restrictor_Function.php

tuolla ehkä jotai..
testaa googleen: inlet restrictor calculation
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Mr mmc sanoi
miettiny tuossa että mitenkäs saa enempi vääntöa ja vähempi tehoa irti :nykii
tämä nostattaa kyllä niskakarvoja mutta mulla olis tälläinen tarve....

Ahtopainetta kierrosluvun mukaan säätämällä.
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Ahtopainetta kierrosluvun mukaan säätämällä.

Komppaan.

Yksi vaihtoehto on tietty myös mitoittaa ahdin "sopivasti" (ts. siten kuten vakiomandariinit on yleensä mitoitettu, eli menee tukkoon kierroksilla). Ahtimen "väärällä" mitoituksella on yleensä seurauksia sekä ahtimelle, että moottorille, joten se ei ehkä ole paras tapa. Ahtopaineen säätö kierrosten mukaan saa siis äänen täältäkin.

Mites noi elektroniset ahtopaineen säätimet, pystyykö ne säätämään jonkin annetun profiilin mukaan, kierroslukua seuraten? Kyllä luulisi.

Tai sitten jos haluaa tehdä on-off tyyppisen virityksen, niin JOKU tämän tyyppinen kytkin (+joku ilmankulkua ohjaava sähköohjattu venttiili)

http://www.msdpowersports.com/pdf/frm23778_pn8950.pdf

ohjaamaan ulkoista hukkaporttia?

Käytännössä huipputehoa pystyt rajoittamaan ainoastaan kierroslukua rajoittamalla tai vääntöä (huipputehon kierroslukualueella) rajoittamalla. Turboautossa fiksuin tapa on rajoittaa ahtopainetta. Kuristin vaikuttaa kaikkialla, myös sillä rpm-alueella jossa vääntöä saisi tulla ilman rajoittamista. Kuristimen vaikutusta kompensoimaan joudutaan kuristetuissa autoissa usein käyttämään aika huimia ahtopaineita. Miksi siis ensin kuristaa ja sitten ahtaa lisää, jos tarve on ainoastaan huipputehon rajoittaminen? Se kun onnistuu ilman mekaanista kuristintakin. Tuollainen säädin tai kytkin on lisäksi helppo kääntää "rata-asentoon" ja sitten takaisin "katuasentoon" ilman mitään ruuvailemista.
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

tuo kuristin voisi olla mun juttu, 21mm kuristin ja ahtopaineiden säätö yläkieroksilla.

tämä kun on väliaikainen ratkaisu joka vuosi ::)

eculla onnistuu säätämään ahtopaineet, en tiedä pitäskö käyttää ihan mappia ruiskussa... katsotaan nyt mitä tämä kevät tuo tullessaa. ;)
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Sytytys myöhäisellä toimii myös, ei kannata kovin montaa vetoa ottaa tosin :)
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Mr mmc sanoi
se vaikuttaa päästöihin tuona tiettynä vuoden aikana... ::)

Jaa siis päivänä ;)?

No eikö sillä boksilla pysty säätämään syttyä? Eli silloinhan voisi pitää optimaaliset säädöt tyhjäkäynneille katsastuksen päästömittausta varten.
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Eihä se leimasetä niitä tehoja missää mittaa? Vai mikä tässä on ideana?
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Mr mmc sanoi
se vaikuttaa päästöihin tuona tiettynä vuoden aikana... ::)

Tuskinpa moottorisi tuottaa huipputehonsa (jota siis haluat laskea) tyjäkäynnillä tai 2000 rpm ilman kuormaa. Eli miten se noihin muka vaikuttaisi, jos ei noiden alueiden sytytysennakkoon koske?
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Samppa sanoi
Eihä se leimasetä niitä tehoja missää mittaa? Vai mikä tässä on ideana?

ei mittaa mutta saattaa epäillä kulku puolta aika herkästi... +100% tehoissa voi olla aika selvä....
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

No puotat vaan ahdot alas, jos arvelet leimamiehen tehoja jotenki testaavan ja niitä on vahingossa yli sallitun. Eikö se oo se kaikista helpoin? Miks sitä vääntöä pitää saaha? Ei ne kyllä mun autoja oo koskaan niin polettanu, että selviäis onko siellä 100 vai 200hv perstuntumalta.
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Tuollainen vahva turbokone on joka tapauksessa leimamiehelle (joka leimaa enimmäkseen "tavallisia autoja") kuitenkin aina erikoistapaus, joten persevakio ei varmasti osaa sanoa onko tehoja enemmän kuin vakiona. Jos ei leimasetä itse satu tietämään merkistä paljon ja mitkä on mahikset siihen. Foorumilaiset poislukien. :p

Itse suosittaisin tutkiskelemaan gt-a:n koneen speksejä ihan huvin ja urheilun kannalta. Tuo vääntää mukavasti ja alhaalta. Nokilla ja pienemmällä pakopesällä tehty.
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Samppa sanoi
No puotat vaan ahdot alas, jos arvelet leimamiehen tehoja jotenki testaavan ja niitä on vahingossa yli sallitun. Eikö se oo se kaikista helpoin? Miks sitä vääntöä pitää saaha? Ei ne kyllä mun autoja oo koskaan niin polettanu, että selviäis onko siellä 100 vai 200hv perstuntumalta.

etuvedossa sen vaan huomaa onko se 170hv vai +300hv....
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Mr mmc sanoi
etuvedossa sen vaan huomaa onko se 170hv vai +300hv....

jaa siinä katsastusaseman pihassa.. rohkenen epäillä. Laittaa äreen kytkimen niin ei sillä inssi paljoa "testaile"....
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Harri K sanoi
jaa siinä katsastusaseman pihassa.. rohkenen epäillä. Laittaa äreen kytkimen niin ei sillä inssi paljoa "testaile"....

Saahan inssi käydä pidemmälläkin tahtoessaan esim testata nelikon jarruja. Kokemusta on. ;D
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Biim sanoi
Tuollainen vahva turbokone on joka tapauksessa leimamiehelle (joka leimaa enimmäkseen "tavallisia autoja") kuitenkin aina erikoistapaus, joten persevakio ei varmasti osaa sanoa onko tehoja enemmän kuin vakiona. Jos ei leimasetä itse satu tietämään merkistä paljon ja mitkä on mahikset siihen. Foorumilaiset poislukien. :p

Itse suosittaisin tutkiskelemaan gt-a:n koneen speksejä ihan huvin ja urheilun kannalta. Tuo vääntää mukavasti ja alhaalta. Nokilla ja pienemmällä pakopesällä tehty.

Käykääs joku ottamassa 2.0-kaapelilla Biimiltä softa ulos ;D
 
Vs: vähemmän tehoa enempi vääntöä? miten?

Eiks voi virittää hukkaportti niin että se ei mene kokonaan kiinni, saa ahtopaineet laskettua alle turbon vakiopainetta
 
Takaisin
Ylös Bottom