Vs: V-power, lisätehoja?
Tuo V-Powerin tuoma lisähyöty EVO 9:iin ilman asianmukaista ECU:n säätöä ja optimointia on melko olematon IMO. MoTec on tehnyt aiheesta tutkimuksen EVO 9:n moottorilla laboratoriossa, joten olosuhteet ovat kontrolloituja (identtisiä) ja vertailut eri polttoaineiden ja ECUjen kesken siten keskenään vertailukelpoisia. V-Powerin tuoma tehonlisäys vakio eculla Mivec moottorissa 98-oktaaniseen verrattuna oli +6hp ja väännön lisäys +0,9%. Moottoriin ei oltu tehty muita mekaanisia muutoksia.
Kun Motecilla säädettiin turbon painetta ja sytytysennakkoa niin ero väännössä oli parhaillaan jopa +37% verrattuna 98-oktaaniseen. Huippulukemat eivät luonnollisestikaan kasvaneet ihan noin paljoa mutta selvästi kuitenkin. Vastaava pätee varmasti ihan yhtälailla mihin tahansa säädettävään standalone ECUun, jossa tarvittavia parametrejä pystyy säätämään ja lisäoktaaneista saa optimaalisen hyödyn irti.
Tässä vielä linkki tuohon tutkimukseen. Ihan mielenkiintoista luettavaa...
http://www.motec.com.au/pdf/fueltest.pdf
Eli kyllä sillä V-powerilla saa helpostikin lisää tehoja ja vääntöä, mikäli ECUn säädöt on kohdallaan tai se on säädettävissä ;D
Muistaakseni Subarussa tuo etu oli myös kohtuullisen iso V-Powerin eduksi jonkun tutkimuksen mukaan. Subben ECU taitaa olla kykenevä ainakin jossain määrin säätelemään sytkäennakkoa itsekseen polttoaineen mukaan. Jollain parempaa tietoa...? Malinen?