Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Mightylizard

Grandis 2,4 invite -04
Liittynyt
13 Huhtikuu 2005
Sijainti
Kärkölä
Tuossa kyselin tuota forte ainetta AD varaosa/huolto liikkeestä ja ilmoittivat ettei ainetta myydä, (ainoastaan valvotussa käytössä). Käsittelyn hinnaksi olisi öljyineen tullut 170euroa, mutta ystävällisesti ad myyjä kertoi että löpöllä saadaan sama lopputulos. No kyllähän kun siinä sen 100€ säästää niin täytyi testata.

Koneessa oli lähes tuoreet öljyt joten puolet pois ja 2litraa löpöä tilalle, sen jälkeen sitten 20 minuuttia tyhjäkäyntiä. Kyllä muuten tuli tummaa kuraa ulos. Sitten halvat huuhteluöljyt sisään ja hetkeksi pata tulille. Ja taas öljyt ulos ja suodatin vaihtoon uudet 5w-40 mobilit sisään.

Lopputulos ei nakutellut enää. Iso miinus hommassa on että jäteöljyä tuli semmonen 8 litraa.
Seuraavaksi vain pakoputken lyhyempi joustinputki vaihtoon niin on auto hiljainen.
 
Yksi tasuri nakutti reilusti ei muut juurikaan. Ja kyllä tuota kokeilla uskaltaa kun antaa koneen olla tyhjäkäynnillä ja että öljyä seoksessa olisi ainakin puolet(ainakin AD:lla neuvoivat näin). Joku tosin neuvoi pelkällä löpöllä hetken(siihen en kyllä lähtisi).
 
Pitäis ite kans yrittää tuota ku nakuttaa venttiilit kylmänä, niin ja mitä toi löpö on? ihan tavallista diisseliä vai??
 
Nii..
Forten MotorFlush on 30-40e/plo, missä nyt myyvät irrallaan. Motonetistä STP EngineFlush 5.90e.
Kumpikin aine lähinnä kerosiiniä, 70-80%.
 
Tätä on kyllä kokeiltava heti huomenna! Mulla kans nakuttelee häiritsevästi yks tasuri. Ja kun on öljynvaihtokin tulossa valmiiksi... Tää jos toimii niin :peukku
 
Kertokaapa mahdollisimman pian kokemuksia tosta öljy/löpö huuhtelusta kun toi öljyn vaihto lähestyy uhkaavasti. ;D
 
Jooh, olis iha mielenkiintosta saada testituloksia tästä.. Venannostimet on jo hyllys mutta vaihto maksaa niin pirusti.. Jos tuolla selviäis..

Nakuttaa kylmänä -> vähän lämpenee -> nakutusta kuuluu tietyin syklein vaan.. Eli ei varmaan ole kaikki paskana..
 
Jees, tuli sit tänää haettua uus suodatin + öljyt + polttoöljyy -> Nakutus katos miltei kokonaan, kuuluu ihan pientä naksetta.. Tosin ajoin sillä sellaset 10km vasta. Toivottavasti katoaa kokonaan.

Bonuksena moottori reagoi hitusen paremmin kaasuun, en sit tiiä kuvittelenko.. mutta kuitenkin.  :peukku

Ihan kannattava setti tuo oli. Jerry-kannuineen tuli maksamaan jonkun vajaat 100e.
 
kapsu sanoi
Nii..
Forten MotorFlush on 30-40e/plo, missä nyt myyvät irrallaan. Motonetistä STP EngineFlush 5.90e.
Kumpikin aine lähinnä kerosiiniä, 70-80%.

Maanantaina ostin pullon Fortea ja maksoi tasan 22€. Mietin ja ensin tuota löpöä, mutta mutta...
Kuulemma jotkut noista moottorin huuhtelu aineista käy tiivisteiden päälle. Tiedä noista. Nyt on kuitenkin huuhdottu Fortella.
 
Mikkom sanoi
M.Nieminen sanoi
kapsu sanoi
Nii..
Forten MotorFlush on 30-40e/plo, missä nyt myyvät irrallaan. Motonetistä STP EngineFlush 5.90e.
Kumpikin aine lähinnä kerosiiniä, 70-80%.

Maanantaina ostin pullon Fortea ja maksoi tasan 22€. Mietin ja ensin tuota löpöä, mutta mutta...
Kuulemma jotkut noista moottorin huuhtelu aineista käy tiivisteiden päälle. Tiedä noista. Nyt on kuitenkin huuhdottu Fortella.


p.s. Miksi muuten juuri epäpuhtaampi ja heikommat voiteluominaisuudet omaava löpö? Miksei ihan diesel, siinä on kuitenkin jonkulainen voitelua parantava lisäaineistus.


Olisko hinnalla tekemistä asian kans ;D
 
Eipä dieselillä ja löpöllä NIIN merkittävää hintaeroa ole näin pienessä määrässä..

Mutta olisikohan löpö "parempaa" juuri noitten lisäaineitten puuttumisen vuoksi.?
 
Kaippa tuo vähän autto. Nyt ajellu jonkun 50km toho ja kylmänä kalkattaa mut lämpösenä lähes äänetön(mitä ei tosiaankaan ollut ennen "huuhtelua").

Ens torstaina kuitenkin vaihdattamaan nostimet tuohon niin luulis hiljenevän.
 
Löpöllä huuhtelu on vanha ja kauan käytetty konsti. mm. maatiloilla työkoneiden ja traktoreiden moottoreitaon "puhdistettu" polttoöljyllä. Jopa pelkällä polttoöljylläkin. Eikä koneet ole hajonneet.

Kyllä minusta henkilöauton moottoripesussa voi siis käyttää polttoöljyä, mutta ehkä kannattaa laittaa puolet halpaa moottoriöljyä(mineraali) ja loput sitten polttoöljyä.

Polttoöljy ja diesel sisältää voitelevia aineita itsessään ja se on jo vaatimus muuten dieselautoissa syöttöpumppu hajoaisi jos dieselpolttoaine ei voitelisi sitä.

Mitä tulee polttoöljyyn ja dieseliin niin eikös ne ole samaa ainetta suomessa? Polttoöljyyn lisätään vain väriaine satamassa. Näin olen ymmärtänyt ja kuullut monelta taholta.
 
RMB sanoi
Mitä tulee polttoöljyyn ja dieseliin niin eikös ne ole samaa ainetta suomessa? Polttoöljyyn lisätään vain väriaine satamassa. Näin olen ymmärtänyt ja kuullut monelta taholta.

Näin tämä minunkin ymmärryksen mukaan on :)
 
Mikkom sanoi
RMB sanoi
Löpöllä huuhtelu on vanha ja kauan käytetty konsti. mm. maatiloilla työkoneiden ja traktoreiden moottoreitaon "puhdistettu" polttoöljyllä. Jopa pelkällä polttoöljylläkin. Eikä koneet ole hajonneet.

Kyllä minusta henkilöauton moottoripesussa voi siis käyttää polttoöljyä, mutta ehkä kannattaa laittaa puolet halpaa moottoriöljyä(mineraali) ja loput sitten polttoöljyä.
Paljon muutakin vähemmän järkevää on "ennenvanhaa" tehty, onneksi ei enää.
Usko vain huviksesi ettei löpössä ole minkäänlaista voitelukalvon painekestoa verrattuna mihin tahansa moottoriöljyyn. Esim. nakuttavan moottorin keinuvipujen päässä on aika kova pintapaine oli kuormitusta tai ei (vrt. piikkauskone). Vaikka välittömiä seuraamuksia heikentyneestä voitelusta ei olisikaan, niin nokan mahdollisesti hivenenkin heikentynyt pinnanlaatu kuluu paljon normaalia nopeammin.
Ja nykymoottorin vertaus vanhoihin isoihin työntötanko kammiodieseleihin on niin ja näin. "Ennenvanhaa" mainitsemillasi traktoreilla 5000 käyttötuntia moottoriremontin väleiksi oli normaali, kun nykyisin päästään 15000h koneita avaamatta. Olisiko koneistuksien ja voiteluaineiden kehittymisellä mitään vaikutusta tähän asiaan ja jos edelleen pestäisiin koneita löpöllä niin olisiko tämä +15000 h mahdollista. Ei.
Super Majori on kuollut.

Polttoöljy ja diesel sisältää voitelevia aineita itsessään ja se on jo vaatimus muuten dieselautoissa syöttöpumppu hajoaisi jos dieselpolttoaine ei voitelisi sitä.

Mitä tulee polttoöljyyn ja dieseliin niin eikös ne ole samaa ainetta suomessa? Polttoöljyyn lisätään vain väriaine satamassa. Näin olen ymmärtänyt ja kuullut monelta taholta.
Näin oli ennen. Nykyisin löpö/polttoöljy on nimensä mukaisesti pelkkää lämmitysöljyä ja myös sen laatuista. Verovapaata polttoainetta käyttävät työkoneet käyttävät nykyisin verovapaata moottoripolttoainetta/moottoripolttoöljyä Greeniä. Se vastaa dieseliä. Green on lisäaineistuksensa takia arvokkaampaa kuin PÖ.
Linkki vinkki
Jos olet ajanut vuoden 2005 jälkeen lämmitysöljyllä ja koneesi kyljessä on jakaja mallinen syöttöpumppu niin otan osaa. Rivipumpun kanssa ei ole niin tarkkaa koska sitä voidellaan moottorin painevoitelujärjestelmän avulla. Ja toivottavasti siellä ei ole lämmityöljyä.

Minunkin puolestani toki voi löpöllä mottoriaan huuhdella, mikäs siinä. Silti edelleenkään en todellakaan itse moiseen ryhtyisi ja kehoittaisin muitakin harkitsemaan.

Pelkällä polttoöljyllä tai puolet ja puolet suhteella, no huh huh.

No huh huh. En viitsi alkaa väittelemään asiasta kenenkään kanssa eikä minun ole tarvetta siihen ja tottakai jokaisella saa olla oma mielipiteensä, mutta

Osa tuosta tekstistäsi on ja voi olla totta, mutta esimerkiksi väite ettei polttoöljy voitele niin ei pidä paikkaansa. Ja jos autoa käyttää tyhjäkäynnillä kuormittamattomana huuhtelun ajan niin ei mihinkään tule niin kovia rasituksia etteikö polttoöljyn ja moottrioöljyn seos voitelisi paikkoja. Ei sitä huuhtelua tehdä 6000rpm:llä, kaasu pohjassa puolen tunnin ajan.

Jos laitat jakajapumpulliseen dieseliin pelkkää bensaa jossa ei ole siis voiteluominaisuuksia niin ensimmäisenä hajoaa jakajapumppu voitelun puuttuessa.
Niin ja kyllähän sen tuntee jo käsien välissä, että polttoöljy ja diesel on "öljyä" jossa on voitelevia ominaisuuksia ja esimerkiksi bensa ei ole. haihtuu ja kuivuu käsissä heti.

Lopuksi todettakoon, että tottakai se forte huuhtelu on järkevämpi vaihtoehto, mutta jos jollain ei riitä varat siihen ja haluaa tehdä itse niin dieselillä onnistuu varmasti niinkuin jo muiden kommenteista voidaan lukea.

Mikään ei kuitenkaan ole varmaa ennekuin on faktaa pöydällä eli testituloksia tai pitkäaikaiseen kokemukseen ja tuloksiin perustuvaa tietoa.
 
en minäkään ota kantaa siihen millä moottorianne pesette/huuhtelette, mutta tuohon polttoöljy asiaan kyllä vois hieman ottaa kantaa...

nykyään siis tuo polttoöljy on sellaista paskaa, ettei sitä enää voi esim. moottoripolttoaineena käyttää, enää ei tahdo kestää edes ne vanhanmalliset rivipumputkaan sitä, uudet sähköisillä pumpuilla varustetut dieselit hajoaa käytännössä päivän käytön jälkeen...

polttoöljy on nykyään oikeastaan yhtä "kuivaa" kuin bensa, eli jos itse huuhtelin konetta jollain polttoaineella, niin käyttäisin ehdottomasti jotain oikeasti hyvää synteettistä öljyä (esim. redline) ja siihen diesel tai moottoripolttoainetta mukaan "liuottimeksi"
 
Ok. Ilmeisesti vanhaa tietoa tuo jota minulle kerrottu, että diesel ja polttoöljy olisi enää nykyään samaa ainetta.
Monet kyllä edelleen ovat kertoneet minulle näin. Jopa säiliöauton kuljettaja joka mainitsi väriaineen lisäämisestä satamassa.

Yhteenvetona siis jos päätätte huuhdella auton moottoria käyttäkää dieseliä tai oikeaa moottoripolttoainetta EI lämmitysöljyä tai polttoöljyä.

Jos joku tietää niin onko huoltoasemilla polttoöljy nimellä myytävä aine(jota saa suoraan pistoolista) samaa kuin lämmitysöljy on vai onko se polttoöljy nimenomaan värjättyä dieseliä?

Nimittäin ruotsalaiset tankkaa rajan pinnassa(pohjoisessa) suomen puolelta suoraan pistoolista halvempaa polttoainetta jota huoltoasemat myy nimellä polttoöljy. Kuitenkaan näiden ihmisten autot eivät ole hajonneet vain toimivat samalla tavalla kuin dieselilläkin.
 
eiköhän niistä huoltoaseman mittareista tuu sitä moottoripolttoainetta, eikä varsinaista polttoöljyä (sitähän käytetään, esim. rekkojen kylmäkoneiden polttoaineena ja joskus maajussitkin tankkailevat niistä, jos on kotona farmari menny tyhjäksi...) tosin ihan 100% varmaa tämä ei ole, kannattaa käydä kassalta varmistamassa se asia...

essolla on tainnut olla ainakin joskus se polttoöljy ollut ihan normaalia dieseliä + väriaine vetottomuuden takia, nykytilaanteesta en ole varma ::)
 
Höylä sanoi
eiköhän niistä huoltoaseman mittareista tuu sitä moottoripolttoainetta, eikä varsinaista polttoöljyä (sitähän käytetään, esim. rekkojen kylmäkoneiden polttoaineena ja joskus maajussitkin tankkailevat niistä, jos on kotona farmari menny tyhjäksi...) tosin ihan 100% varmaa tämä ei ole, kannattaa käydä kassalta varmistamassa se asia...

essolla on tainnut olla ainakin joskus se polttoöljy ollut ihan normaalia dieseliä + väriaine vetottomuuden takia, nykytilaanteesta en ole varma ::)


Ohessa pätkä SEO:n ketjutiedotteesta. Muista huoltoasemaketjuista en sano mitään varmaa mutta olettaisin käytännön olevan samansuuntainen....

Tuotetiedote heinäkuu 2005: Toteutetut lämmitysöljyn ja moottoripolttoöljyn tuotemuutokset

POK-3

Tuote yksiselitteisesti lämmitysöljyksi 1.5.2005 alkaen; tiheys max 870 kg/m3 (siihen saakka 860 kg/m3) ja setaaniluku, suodatettavuus- ja voitelevuusvaatimukset POISTUVAT !

POK-22

Tuote ON POISTUNUT kokonaan jakelusta 30.4.2005; 1.9.2005 alkaen sen TILALLE tulee moottoriolttoöljy MPO-29.

Edellä olevan johdosta, huoltamoiden mittarimyynnissä olevan polttoöljyn tulee jatkossa olla em. MOOTTORIPOLTTOÖLJY-laatuja, juuri tuotteiden voitelevuusominaisuuksien muutoksista johtuen.
Huom! Mikäli asemilla on mittarimyynnissä myös lämmityspolttoöljyä, sen tulee olla selkeästi merkittynä VAIN lämmityskäyttöön!
 
No niin tein eilen sen löpö/öljy huuhtelun. Laitoin noin litran verran löpöä ja öljynä käytin DELVAC 10W 30 (puhdistus ominaisuudet paremmat kuin tavallisessa mineraali öljyssä) diisseleille tarkoitettua öljyä. Yhdistelmä toimi todella hyvin. Ensimmäisen satsin käytin autoa noin 15 min. Tyhjensin ja tuli todella mustaa jätettä huuhteluun käytin samaista öljyä. Annoin käydä jokunen 5-8 min sen aikana pientä kuormitusta. Tyhjennyksen yhteydessä tuli jälleen mustaa jätettä. Sit laitoin uudet öljyt. Raksutus loppui totaalisesti ja kone käy hienosti.  ;D
Pitää kattoo et miten kauan kone pysyy hiljaisena. ::)
 
Löytyi tällainen,josta ainakin henkilökohtaisesti viisastuin: http://www2.tecalemit.fi/tecalemitwww/product_files/36_06_003-2.pdf   8)
 
andyman sanoi
Löytyi tällainen,josta ainakin henkilökohtaisesti viisastuin: http://www2.tecalemit.fi/tecalemitwww/product_files/36_06_003-2.pdf 8)

Itse laitoin juuri uudet tasurit tilaukseen Powerdoselta 2.5 Galluun, mutta mietityttää että pitäisköhän kokeilla ennen vaihdatusta tuota Forte käsittelyä ::)

Näytti ohjeessa olevan että 60min käyttää autoa välillä kaasuttaen, joten viereen tarvis varmaan läppärin josta kattelis samalla jonkun leffan ;D ;D

Liekkö tuo sitten rahan heittoa kankkulan kaivoon, mutta tuohon poltto-öljy kikkailuun ei luonto anna periksi :(
 
Forten käsittelykin tehdään "ammattipajoissa" tuhdimmalla annostuksella kuin mitä forte purkki kyljessä antaa myöden.
Itse tein Gallulle 1.5v sitten huuhtelun forten tupla-annoksella sekä VAIN 20min käynnillä. (Tiedä sitten onko se sittemmin muuttunut tuon tecalemitin mukaan)

Ja moottoripolttoaine vs. polttoöljy juttuun lisäyksenä:
Maalla meillä yli 2v sitten polttoöljystä kanssa oli luovuttava uudemman traktorin hankkimisen myötä, juurikin polttoöljyn voiteluominaisuuksien puuttumisen vuoksi. (riskiä EI otettu)
"kuivuri/lämmitysöljy" olisi hieman halvempaa, vaan jakajapumppu siitä ei tykkää!

Vinkkinä käyttötiedotteista kannattaa katsoa Setaanilukua (syttymisherkkyys oltava yli50) sekä HFRR lukua joka kuvaa siis voitelevuutta.
 
Hyvä vaihtoehto on vaihtaa nostajat..  ;D

Nostajat powerdoselt 238e postikuluineen(24kpl) + imusarjan tiiviste 11e + venakopantiivisteet 2kpl yht 40e + vaihto 150e. Hintaa yhteensä ~440e.

Suosittelen jos nakuttaa, hyvä jos edes huomaa et auto on käynnissä..  :peukku
 
Joo eli nyt on "pesu" suoritettu. Mietittiin tuossa appiukon kanssa(on autonasentajana ollut 20 vuotta hartikaisella), että 2 litraa dieseliä ei voi vahingoittaa konetta millään lailla, koska pelkkä 2 litraa öljyäkin riittää voitelemaan koneen. No laitettiin puoliks dieseliä öljyn sekaan ja käytettiin tyhjäkäynnillä noin puoli tuntia. Ja moskaahan sieltä tuli. Sitten uudet "huuhteluöljy" sisään ja käyttöä noin 10 min ja vot! Uus öljy ja suodatin ja naputus oli poissa. Eli kyllä minä luotan tuon appeni kokemukseen näistä autoista. Ja raportoinpahan sitten jos ongelmia ilmenee, ajoa tulee kuitenkin kovasti päivittäin.
 
Joo, näyttää olevan vähän epäselvyyksiä polttoaineista. Laitetaan vähän oikeaa infoa:

[saivartelua] Termi moottoripolttoaine käsittää kaikki polttomoottoreissa käytettävät polttoaineet: moottoripetroli, lentopetroli, diesel, bensiini, etanoli, kaasut jne. ovat kaikki moottoripolttoaineita. [/saivartelua] :tmi

Moottoripolttoöljy on virallisesti lähes Dieseliä väriaineella terästettynä.

Tupaöljyksi usein nimitetään lämmitysöljyä joka tosiaan on lähes yhtä kuivaa kuin bensa -> EI moottoreihin!

Ollaan kokeiltu tuota pelkällä (moottori)polttoöljyllä huuhtelua ja ei kone hajonnu sentään mutta sammuttaessa kone nitkati kuin seinään. Eli vähän kuin kiinnileikkaantumista olis tapahtunu. Arvailujen varaan jäi tapahtuiko mitään pahaa mutta en kyllä toista kertaa kokeile. Onhan tuolla jo 3000 tuntia ajettu sen jälkeen että ei kai se kovin pahaa tehny mutta jos sitä olis tehty monta kertaa niin mikähän olisi tilanne? Ei ihan varmaa ole mutta ihan kuin öljynkulutus olis hieman kasvanut sen jälkeen.

Sen jälkeen olen monessa koneessa tehny sen että joka öljynvaihdon yhteydessä öljyn sekaan n.10% polttoöljyä ja 10-15min. ajoa eikä mitään oireita. Autojen kanssa sama juttu sen jälkeen kun olen ostanu sen. Sitten kun käyttää pesevää öljyä ja vaihtaa ennen kuin menee mustaksi niin ei ole karstaa yms töhnää kertynyt koneeseen. Eli huuhtelulla ei ole näkynyt mitään vaikutusta. Mulla tuo on tarkottanut puolitettua öljynvaihtoväliä eli jos vaihtoväli on huoltokirjan mukaan 15 000 niin vaihdan 7500 välein, myös suodattimen. Yksi syy on myös runsas kaupunki- ja hiekkateillä tapahtuva ajo.
 
Tein tuohon härveliinkiin tämän (käytin Shellin moottoripolttoöljyä joka täyttää EN 590-asetuksen),jossa EI OLE hyd.tasureita.

Valutin yli litran öljyä,ja sitten tikun ylärajaan täytin löpöllä (n.1,,2l).
Auto oli käynyt n.15min t.käyntiä,kun rupesi hissukseen nakuttaan.

Sammutin auton,vaihdoin öljyiksi Nesteen jotkut 10W40:t,ja ensimmäisten t.käyntiminuuttien aikana nakutti hiljaa/välillä OIKEIN kuuluvasti.
No,vähän ajan päästä kuormitusta,jolloin vieläkin nakutti hiljaa/satunnaisesti kovaakin.

N.10min annoin yht. käydä t.käyntiä,sitten vaihdoin öljyiksi Castrollin Super Magnatec 5W40:t.

Enään ei kuulunut kovaa nakutusta,mutta hyvin pieni nakutus silti jäi.

Tiedä sitten,olisiko nostajissa ollut niin paljon "kuraa",että puhdistumisen jälkeen välykset muuttuivat,mutta kun eivät automaattisesti säädy..
Eli pitääpä säätää.
 
ReVe sanoi
Hyvä vaihtoehto on vaihtaa nostajat..  ;D

Nostajat powerdoselt 238e postikuluineen(24kpl) + imusarjan tiiviste 11e + venakopantiivisteet 2kpl yht 40e + vaihto 150e. Hintaa yhteensä ~440e.

Suosittelen jos nakuttaa, hyvä jos edes huomaa et auto on käynnissä..  :peukku

Jo vain.
Onko powerdosen tavara ihan ok?

Perustelen kysymystä sillä, kun Tikkurilan Vemixhuolto
tuumaili ja epäili, että "tarvikeosa" voi pettää tietyssä olosuhteissa ja aiheuttaa tuntuvia vaurioita moottoriin.
Samoin henkilö ei osannut kertoa sitäkään, että onko uusissa tasureissa isompi öljyreikä. Itse osaa kun katsoin kuvasta, niin käsittääkseni sen toiminta on kuitenkin "kaikissa olosuhteissa" suurin piirtein samanlainen?

HVVT:n vaihtotyö täälläkin edessäpäin. :seina
Forte-pesu lisäaineineen vähensi naputusta jossain määrin, mutta kylmän aamun tuomaa ropinaa se ei poista.
 
Liskojussi sanoi
ReVe sanoi
Hyvä vaihtoehto on vaihtaa nostajat..  ;D

Nostajat powerdoselt 238e postikuluineen(24kpl) + imusarjan tiiviste 11e + venakopantiivisteet 2kpl yht 40e + vaihto 150e. Hintaa yhteensä ~440e.

Suosittelen jos nakuttaa, hyvä jos edes huomaa et auto on käynnissä..  :peukku

Jo vain.
Onko powerdosen tavara ihan ok?

Perustelen kysymystä sillä, kun Tikkurilan Vemixhuolto
tuumaili ja epäili, että "tarvikeosa" voi pettää tietyssä olosuhteissa ja aiheuttaa tuntuvia vaurioita moottoriin.
Samoin henkilö ei osannut kertoa sitäkään, että onko uusissa tasureissa isompi öljyreikä. Itse osaa kun katsoin kuvasta, niin käsittääkseni sen toiminta on kuitenkin "kaikissa olosuhteissa" suurin piirtein samanlainen?

HVVT:n vaihtotyö täälläkin edessäpäin. :seina
Forte-pesu lisäaineineen vähensi naputusta jossain määrin, mutta kylmän aamun tuomaa ropinaa se ei poista.

No se nyt on varmaan ihan luonnollista, ettei merkkiosia myyvä suosittele tarvikeosia ::)
 
Liskojussi sanoi
Onko powerdosen tavara ihan ok?
No meikäläisellä on powerdosen kautta hankitut nostajat toimineet nyt 1v/30000km hienosti - paremmin kuin alkuperäiset.  :peukku Öljykanava taisi olla isompi kuin alkuperäsis.. Monestakohan tehtaasta noita muuten maailmassa yleensä ulos tulee? Yhdestä?  ::)
 
Onko kellään tietoa että mitä öljyä käytetään fordin Ztec moottoreissa kun niissä on sama tyyppi vika kuin mitsuissa. Sitä öljyä käytettäessä tasurit ei kalkattele.
 
Liskojussi sanoi
Jo vain.
Onko powerdosen tavara ihan ok?

Eiköhän nuo powerdosen nostajat ole alkuperäisten veroiset. Eikös noita ole monet muutkin vaihtaneet autoihinsa. Niissä kun on isompi rööri.

Suosittelen, nakutusta ei oo :peukku
 
Jep, tilasinkin powerdosen hilut, vielä kun saisi ne vaihdettua... ;D

Mitä tiivisteitä tarvitsisi uusia? Ainakin venakopantiiviste ja imusarjantiiiviste pitäisi vaihtaa, entäpä onko jotain muuta vaihdettavaa vielä?

Jos jollain on jotain vaihto-operaatioon liittyviä niksejä,niin kertokaa ihmeessä. Moottorihan oli 2.4L gdi.

Edit: http://indy.pp.ru/GDI/Docs/
 
Noista polttoöljyistä ja muista diipadaapoista vielä.
Ainakin intissä käytetään niissä diesel-louskuissa polttoöljyä, eikä ne mihinkään oo hajoillu (siis sen polttoöljyn takii). Tosin en kyl tiiä onko se niin kauheen paljoa hyvääkään tehnyt niille koneille, mutta jokatapauksessa.

Käsittääkseni myös venesatamissa on myynnissä juurikin polttoöljyä, jota veneilijät käyttävät. Tiedä sitten ovatko kaikki veneilijät aivan tonttuja vai mikä heidät ajaa käyttämään polttoöljyä? ???

Tosiaan, en ole itse mikään asiantuntija näissä asioissa, mutta tuommoisen huomion olen tässä tehnyt.
 
Vs: Re: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

andyman sanoi
Löytyi tällainen,josta ainakin henkilökohtaisesti viisastuin: http://www2.tecalemit.fi/tecalemitwww/product_files/36_06_003-2.pdf 8)
Ja taas ollaan viisaampia 8) kokeilin tuota Forten "tupla-annosta" omaani ja tulos oli sama kuin ois antanut valohoitoa 75€ edestä ;D Järkevintä siis sijoittaa rahat suoraan tasureihin :peukku
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

No voehan kekkula! Täytyypi suuntia heti johonkin puotiin mistä moisia forté-litkuja voi ostaa ja suorittaa puhdistus! Kiitos andyman vinkistä, toivottavasti tämä toimii.. Itseäni ainakin kevyesti ottaa kupoliin se jokapäiväinen louskutus, Galantti kuullostaa ihan dieseliltä :peukku
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Mixo sanoi
No voehan kekkula! Täytyypi suuntia heti johonkin puotiin mistä moisia forté-litkuja voi ostaa ja suorittaa puhdistus! Kiitos andyman vinkistä, toivottavasti tämä toimii.. Itseäni ainakin kevyesti ottaa kupoliin se jokapäiväinen louskutus, Galantti kuullostaa ihan dieseliltä :peukku

:eek:fftopic No vaiha kiisseliin niin ei ota kupoliin se louskutus ;D No halvemmaks taitaa tulla tasureiden vaihto ::) ;D
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Montahan ne tasurit mahtaa maksaa? Haluisin kans ton mun lantun siihen kuosiin et kehtaa pitää käynnissä jossain ;) Melkonen säksätys siitä aina aika-ajoin lähtee :p
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Merkkiliikkeessä tasurienvaihto kustantaa toista tonnia, itse tasurit ~560e ja työstä saman verran.
tarviketasurit saa ~200e jos on muuten sopiva korjaamo tiedossa.
(jotain tiivisteitä menee kanssa).

Joten kyllä tuommoinen alle 10e EngineFlush huuhtelu öljynvaihdon yhteydessä kannattaa melkein kokeilla.
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Vaihdatin powerdosen tasurit merkkiliikkeessä syksyllä 2006. Hintaa operaatiolle tuli töineen päivineen n. 450e. Nyt auto on toiminut kerrassaan loistavasti.
Merkkiliikkeen "korjaussarja" n. 560e, sisältää tasurit ja kopan tiivisteen. Muita tiivisteitä ei tarvita, näin minulle kerrottiin.

Unohtakaa fortet ja muut myrkyt, niistä ei ole apua.
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Kyllä siitä löpö huuhtelusta on ollut mulla ainakin apua kun ei sätkätä vieläkään ;D :peukku ja on tullut sellaiset 7000 km sen jälkeen ajettua :driver
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Mitenkäs lämpimästi suosittelette di / PÖ hoitoa ns pikkulohkoille?? 4G15
Kun näytti veekutosta aika monella sitä koittaneella olla tai sitä kokoluokkaa :driver:



E: Niin siis Lanceriin...
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Kyllä ne tasurit kannattaa vaihtaa. Itse ostin tasurit Powerdoselta, venakopan tiiviste merkkiliikkeestä ja paikallinen ammattikoulu hoiti hommat - koko hoito vähän päälle 200,-. Naapurin kaveri kysyi sitten jos mä on vaihtanu bensakoneen diisselin tilalle - niin suuri se ero oli
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Ja mitkäs tasurit ne on ne ihan oikeet sieltä powerdoselta sitten tohon vm. 2000 Galanttiin? 2.4l GDi
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Soita sinne ja kysy tai lähetä e-posti - ilmoita vaan auton kaikki tiedot niin ne kyllä hoitaa tasurit sulle
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Ainakin tuohon 8v 4g63 koneeseen oli helppo vaihtaa. ;D

Yhdellä ihmisellä ei 8 vaihtoon mee missään nimes yli tuntia, vaikka olisikin hidas ruuvaamaan. En sitten tiedä kuinka kova homma on vaihtaa tollaseen 6 koneeseen.



erit.
2 pekkaan vaihdettiin ja aikaa meni alle 15min. Kumpikaan ei ollut k.o autoa pahemmin ruuvaillut.
 
Vs: Vaihtoehto moottorin forte huuhtelulle

Joku jos miettii uskaltaisko jotain löpöhuuhtelua kokeilla,niin omaan talviajokkiin,Lancer 1.5,tuli kokeiltua surutta kun tuntui
ettei se paljoa huonommaksi siitä muutu kumminkaan... Öljyä oli koneessa sen verran että tikku juuri kastui,joukkoon litra löpöä
mitä joutui hallin lämmittimeen hakemaan muutenkin,ja ei muuta kuin tulille... Sisällöstä siis varmaan kolmasosa löpöä...

Yhteensä auto kävi puoli tuntia,suurimman osan ajasta ajelin ympäriinsä kun ei jaksanut paikallaan istua... ;D Kaikkea tuli ihan
kokeilumielessä testattua,normaaliajosta aina siihen että kolmella eka vaihteella kierrätys viiteen tonniin,ja paikallaan jopa
punarajalle eli kuuteen tonniin,luulis siinä liemien kulkeutuvan joka nurkkaan ja koneen hajoavan jos on hajotakseen,mutta eipä
tuo ainakaan kiinni vielä tuosta leikannut...!? ;D En tiedä johtuiko enemmän ohuesta litkusta vai kuluneesta koneesta,mutta
öljyvalo pyrki palamaan tuhannesta kierroksesta alaspäin,senkin takia oli hyvä etten jättänyt autoa omineen pyörimään...

Lopputulos kumminkin se että ehjäksi jäi hirmu kengityksen jälkeenkin,eipä tosin ollut kovin rankka tuo seoskaan... Jokainen
tietysti vastaa omistaan,minulle ei tarvi tulla valittamaan jos räjäyttää oman autonsa vastaavalla kokeilulla... ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom