Valot elää omaa elämää

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Moro,

Mua on nyt jonkun aikaa kummastuttanut etuvalot jotka tuntuu elävän omaa elämäänsä. Ihan kuin välillä olisi valoautomatiikka ja välillä ei. Välillä ne syttyy itsestään, välillä ei. Välillä ajossa saa viiksestä valot pois, välillä ei. Välillä palaa vasen etuvalo, välillä ei.

Oon yrittäny kuumeisesti miettiä jotain kaavaa näille tapahtumille mutta mitään ei oo jääny päähän, tuntuu täysin sattumanvaraiselta. Mikään muu noista ei juuri häiritse paitsi tietysti toi toisen lähivalon ajoittainen palamattomuus. Täytyy sitä lähteä selvittämään vaihtamalla eka polttimot ja tarkistamalla että on liittimet kunnolla kiinni.

-Ale
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Onko ns. päivävalojärjestelmää? (jos on, pitäisi kojelaudassa mittariston tienoilla olla joku nappi mistä saa päälle ja pois)

Mutta yks mitä mä veikkaan: maadoitusongelma (näissä vehkeissä on tunnetusti huonot maadoitukset)
Eli kun "vika" ilmenee, avaa konepelti ja liikuttele polttimoiden liittimiä ja maadotusliitoksia konehuoneessa, jos vika korjaantuu niin on maadotusvika. En usko että sulla ois vielä hapettuman tuomaa sähkövikaa. :)
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Voisko olla mahdollista että se sytyttelee niitä hämäryyden mukaan?
 
Vs: Valot elää omaa elämää

kojelaudan päällähän on se pikkuinen pyöreä mokkula mikä haistaa tulevan valon määrän.
sullahan palaa pelkät parkit jos on tarpeeksi valoisaa, ja kun hämärtyy niin syttyy ajovalot.

joko se anturi on paskainen tai siellä on jotain muuta vikaa?
 
Vs: Valot elää omaa elämää

simonsays sanoi
kojelaudan päällähän on se pikkuinen pyöreä mokkula mikä haistaa tulevan valon määrän.
sullahan palaa pelkät parkit jos on tarpeeksi valoisaa, ja kun hämärtyy niin syttyy ajovalot.

joko se anturi on paskainen tai siellä on jotain muuta vikaa?

lisäksi tälle "järjestelmälle" on olemassa (pitäisi ainakin olla) oma katkaisijansa.
Itselläni tuo katkaisija on ratin alapuolella paneelissa. Lisäksi päivävalotunnistimessa on oma katkaisijansa jolla pystyy "säätään" laitetta jotenkin.
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Harri K sanoi
lisäksi tälle "järjestelmälle" on olemassa (pitäisi ainakin olla) oma katkaisijansa.
Itselläni tuo katkaisija on ratin alapuolella paneelissa. Lisäksi päivävalotunnistimessa on oma katkaisijansa jolla pystyy "säätään" laitetta jotenkin.

Siis sen katkaisijan tiedän mistä saa pois sen ihme ominaisuuden joka sammuttaa valot pysähtyessä liikennevaloihin. Mut toi voiskin olla että valoisalla ei sytytä ajovaloja automaattisesti mutta hämärällä sytyttää. Täytyypä tehdä vielä lisää tutkimusta.
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Ale sanoi
Siis sen katkaisijan tiedän mistä saa pois sen ihme ominaisuuden joka sammuttaa valot pysähtyessä liikennevaloihin. Mut toi voiskin olla että valoisalla ei sytytä ajovaloja automaattisesti mutta hämärällä sytyttää. Täytyypä tehdä vielä lisää tutkimusta.

ja mulla talvel aavistus pysähtyessä himmenee valot edellee, vaikka se katkaisija pitääkin ne päällä. Varmaan ominaisuutena se, koska heti kun liikauttaa autoa niin valot kirkastuu täysin. Kyse ei siis jännitejutuista, koska sillä ei ole merkistä että onko kaasua, kunhan auto liikahtaa vaikka tyhjäkäynnillä niin valot "terävöityy".
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Ihan mielenkiinnosta voisko joku ottaa kuvat näistä kyseisistä nappuloista ja pyöreistä mokkuloista ym mistä voi säätää ja mikä haistelee valoa?
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Omat jutut selvis pääpiirteittäin. Toisen etuvalon liitin oli huonosti. Tuntui olevan paikallaan mutta kun otti irti ja laittoi takaisin niin meni jotenkin "paremmin" ja nyt toimii molemmat valot. Mitä tulee tohon automatiikkaan niin kyseessä on näköjään tosiaan hämäräautomatiikka. Tallissa sytytti valot automaattisesti, ulkoilmassa ei. Ja mokkula on siinä kojelaudalla. En oo siihen suuremmin kiinnittäny huomiota mutta nyt kun paremmin tihrustin niin Auto Light siinä lukeekin.

Nyt kun vielä selviäisi mistä johtuu että mun takasumari on säpäleinä vaikka leimalle pitäisi mennä ja miten sen saa korjattua. :p
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Ale sanoi
Omat jutut selvis pääpiirteittäin. Toisen etuvalon liitin oli huonosti. Tuntui olevan paikallaan mutta kun otti irti ja laittoi takaisin niin meni jotenkin "paremmin" ja nyt toimii molemmat valot. Mitä tulee tohon automatiikkaan niin kyseessä on näköjään tosiaan hämäräautomatiikka. Tallissa sytytti valot automaattisesti, ulkoilmassa ei. Ja mokkula on siinä kojelaudalla. En oo siihen suuremmin kiinnittäny huomiota mutta nyt kun paremmin tihrustin niin Auto Light siinä lukeekin.

Nyt kun vielä selviäisi mistä johtuu että mun takasumari on säpäleinä vaikka leimalle pitäisi mennä ja miten sen saa korjattua. :p

mulla lähti oma takasumari melkein irti konepesussa,

liekö sulla käynyt samoin? :)
uutta valoa vaan?
 
Vs: Valot elää omaa elämää

simonsays sanoi
liekö sulla käynyt samoin? :)
uutta valoa vaan?

Kyllä mä veikkaan että yksi kinos oli syypäänä. On mulla uusikin jo, inspiraatio ollu vaan kateissa. Jospa huomenna.
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Yksi vaihtoehto on laittaa keskimmäisistä takavaloista joko molemmat tai toinen napin taakse. Ei tarvi mitään "hajota minut" -rihvelivaloja ulokkeiksi.
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Taas elää valot omaa elämää. Nyt vaan erilailla.

Eli ajovalot (etu ja taka) välkkyy. Vapaalla tyhjäkäynnillä ei mutta heti kun koskee kaasuun niin alkaa välkkymään. Ei sammu mutta kirkkaus pumppaa..

Autoon on aika hiljattain vaihdettu laturi, se oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä huollettu vaihto-osa.
 
Vs: Valot elää omaa elämää

Ale sanoi
Taas elää valot omaa elämää. Nyt vaan erilailla.

Eli ajovalot (etu ja taka) välkkyy. Vapaalla tyhjäkäynnillä ei mutta heti kun koskee kaasuun niin alkaa välkkymään. Ei sammu mutta kirkkaus pumppaa..

Autoon on aika hiljattain vaihdettu laturi, se oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä huollettu vaihto-osa.


Jännitteensäädin mitä ilmeisimmin rikki.
 
Takaisin
Ylös Bottom