Vanha Galant (Takaveto), mielipiteitä?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Ajattelin tuossa talveksi ehkä ostaa tommosen yhdeltä
tutulta pois, on ollut hyvällä pidolla, kone ei syö öljyä ja 250tkm ajettu.. eikä naputa. eli kyseessä on 2.0 litrainen 4G63? takaveto galant vm82, tuo 4G63 lienee samanlainen suurimmaksi osaksi kuin uudemmatkin 4G63:et? et peltipakosarjaa, nokkaa yms löytyy?, saako uudemman 4G63 kannen esim kiinni? vai onko tuo joku muu kone sit? 1997 cc, jossain on myös mainittu et se olisi G63..

minkälaisia lukkovaihtoehtoja ko. peliin on? hitsi vai? onko olemassa jotain lukkoperällisiä mitsuja tuolta ajalta? (ainakin se yks celeste oli suoraperäinen.. mut ei oo tietoa nuista..) vai onkos tuossa olemassa edes jonkun sortin kitkalukitusta?

mut mitäs mieltä on harrastajat autosta muuten, kannattaako moista ostaa, ja onko miten mukava "mitsuna", myöskin autotalli.com kiihtyvyys autolle ihmetyttää.. 75KW (eli kai ~101hp) auto kiihtys ko. lafkan mukaan 13s.. painaako se sit niin jumalattomana?, vai onko se vaan se takaveto ja sen tehohävikki, luulis nuilla tehoilla auton kiihtyvän lähemmäksi 10-11s?

mut tosiaankin mielipiteitä ja jos on moista autoa omistanut niin niitä "Pulmapaikkoja" joita kannattaa katsoa kun ostaa.. mistä ruostuu tjsp..

eip täs muuta.. kuin.. mitsubishismi on sairaus 8)..
ja aim damn proud of it ;D
 
mulle kans, prkle ;D
on se kumma kun niitä on jaossa ni ei oo rahelia ja sit tilipäivänä ne kaikki on haudattu johonki suåhån 8)
 
dieseleis on kai ainaki ollu kitka lukkoja

ja pajeron perämurikka voi sopia sinne
niis on ainakin kitka melkei aina
ja toi meitin dieseli ainaki lähtee niin prkleesti ku vaan käskee
 
löytyyköhän peltipakosarjaa ym 4G63 koneeseen? luulen ja pelkään, että esim. ne sarjat joita free technics myy, on tarkoitettu 4G52 koneeseen.....

uudemman kannen luultavasti saa kiinni, (jos se on hihna kone) mutta tuskin ne uudemmat kannet sen parempia on.. no tietty jos laittais ruiskun samalla...

Hyvä yksilö kannattaa ehdottomasti pelastaa, vaikka auto olikin ehkä 80-luvun alkupuolella jo hieman vanhentunut aikalaisiinsa verrattuna, kun taas E1 oli tullessaan aikaansa edellä. Nykyään varmaan aliarvostetuimpia Mitsun malleja Suomessa, ilman mitään järkevää syytä...

Vanha design näkyy muuten auton painossa, siinä syy vaisuun kiihtyvyyteen.

Lukkoperiä oli kaiketi turboissa, mutta niissä on erillisjousitettu perä samaan tapaan kuin takaveto Sapporon paremmissa malleissa. Mielenkiintoinen tieto tuo, että dieseleitä olis ollut lukkoperällä? Koska Celesteä sen paremmin kuin turbo Lanceriakaan ei ole (tietääkseni) saanut lukkoperällä.... turbo Lancer hemmot ulkomailla on sorvailleet juuri Sapporon murikoita jäykkään akseliin, mutta se ei käsittääkseni ole ihan pikku juttu. Mielenkiintoinen vaihtoehto sekin, että Pajeron lukon vois sopia sinne.... pitäis ehkä jopa tutkia. (ei kellään ole pajeron lukkoa/murikkaa irrallaan, ottais vähän mittoja)?

PS. fisu: sille Mäntsälän hepulle, jonka gallusta oli kuviakin foorumissa, vois ehkä soittaa, jos sillä on se galantti vielä, niin se vois lähteä aika sopu hintaan.... mutta se pitäis sitten pitää alkuperäisenä ;)
 
No onhan tuo Pioneerikin pysynyt 8ja ½ vuåtta originaalina vaikka nuo slantin viriosat polttelee hyllyssä  ;)
 
löytyyköhän peltipakosarjaa ym 4G63 koneeseen? luulen ja pelkään, että esim. ne sarjat joita free technics myy, on tarkoitettu 4G52 koneeseen.....

eikös tuo 4G63 ole juurikin sama kone mikä on
turbotettuna hyvinkin monessa 90 luvun taitteen vehkeessä (ja esim E1 galantiss..)

ja eclipsessäkin on? dohc versiona ainakin.. mut eikös se
ole alakerraltaan sama? ja uudemmissa galanteissa?

et kyl kai tuon virittäminen tarvittaessa onnistuu.. ja kohtuullisen helpostikkin viel?
 
on sama, eri versioiden välillä on pieniä eroja, ja virittäminen onnistuu JOS kyseessä on 16v turbo (ja virittäjän lompakko on kunnossa) mutta mites 8valve vapaastihengittävä?

Luulen että sen virittäminen on yhtä tuskaista kuin G3 8valven virittäminen: kaikki saat tehdä itse ja soveltaa muista.....
 
Tulipa muuten mieleen että siitä lukkoperästä..
ainakin siinä takaveto turbossa oli lukko..

(tai ainakin TM-testissä sanottiin että siinä on lukko)
et olisko siitä tbodiisselissä kans?.. tuost aois kiva saada faktaa..
 
Turbossa on kyllä lukkoperä.... mutta siinä onkin erillisjousitus..... lukkoperä pohdinta koskeekin näiltä osin takavetoisia, jäykällä akselilla varustettuja malleja...
 
Niko Päivinen sanoi
Turbossa on kyllä lukkoperä.... mutta siinä onkin erillisjousitus..... lukkoperä pohdinta koskeekin näiltä osin takavetoisia, jäykällä akselilla varustettuja malleja...

hmmhmm.. erillisjousitus, eikös kaikissa galanteissa ole moinen? siis takavetosis ainakin, niinku A15 coltissaki?

vai onko se 4G32 sit kiinteellä, nuo 2.0 ainakin pitäs olla erillisjousitettuja koska kaverilla on pari ollut ja on aina ollut sitä mieltä että sillä on sairas ajaa ku tuntuu kokoajan et "perä lähtee irti", en puhu nyt että lähtee tiestä vaan autosta :), tuommosta fiilistä nyt tuskin saa kiinteellä akselilla?, hittoku ei tullu katottua kyl oliko siinä kiintee vai ei, pitää tsiikailla, eikä tullu katottua siitä 1.6:estakaan.. mut toi ko. malli on paras galantin malli, GLX (tai onhan se GLX TV vielä parempi), mut siinä ei liene muuta eriä ku ohjaustehostin..

lueskelin nimittäin vanhoja tekniikan maailmoja ja en löytänyt ku tbo diisselin arvostelun ja siinä oli erillisjousitus ja väittivät kovasti että tbo diisseli olisi täysin sama kuin galant 2.0 GLX. mut?!
 
Olisko niissä sittenkin erillisjousitus (muissakin kuin turboissa)?

Voi olla: olen vaan pitänyt aina tuollaista takaveto Gallua niin yksinkertaisena laitteena, että automaattisesti oletin siinä olevan jäykän akselin.... tämä ei siis perustu mihinkään tietoon ko. laitteesta.

Mutta jos turbo dieselissä on erillisjousitus, niin miksei muissakin. Tietääkö joku OIKEASTI tästä jotain, ettei tarvii jäädi spekulointien varaan...?
 
-85 takaveto GLX 2.0 oli jäykkäperseinen, vanhoissa galanteissa GLS on ns. top of the line ja GLX pelkkä paremmin verhoiltu yms...
eiköhän siinä 2.3 turbodieselissä jolla team 1000 ajaa endurancea ole myös jäykkä pyrstö ::)
 
Niko Päivinen sanoi
Olisko niissä sittenkin erillisjousitus (muissakin kuin turboissa)?

Voi olla: olen vaan pitänyt aina tuollaista takaveto Gallua niin yksinkertaisena laitteena, että automaattisesti oletin siinä olevan jäykän akselin.... tämä ei siis perustu mihinkään tietoon ko. laitteesta.

Mutta jos turbo dieselissä on erillisjousitus, niin miksei muissakin. Tietääkö joku OIKEASTI tästä jotain, ettei tarvii jäädi spekulointien varaan...?

kyllä siinä mun siskon autos on ainakin jäykkä akseli ja se on -80 vm TD
 
Olen omistanut 4 takavetoista Galanttia (1977-1985) ja kaikissa niissä oli jäykkä taka-akseli. Yhden Galantin myyjä väitti että perässä olisi kitkalukko mutta en koskaan avannut perää. Auto vaikutti käytökseltään siltä että siellä olisi voinut olla lukko.
 
Omistin 13 vuoden ajan Galant Sigma 2000 GLX:n, ajokielometreja lopulta 713000 km ja tekniikka tuntui vielä pelaavan ihan mainiosti. Autosta lopulta pohja ruostui takaosasta niin että päätin luopua, meni Nekalan autojen hautuumaalle. Autosta muuten oli todella hyviä kokemuksia, ei koko aikana suurempia vikoja. Kerran etujarru jumi, ja kaksi kertaa vaihdoin pakoputken keskimmäisen ja takimmaisen pöntön. Muita vikoja sitten ei ollutkaan. Öljyinä pidin koko ajan 5W/15 Mobil1:stä ja vaihdoin kahdesti vuodessa.
Samaa kestävyyttä odotan myös nykyiseltä (Nissan Primera -99)
 
lisää edelliseen kun tuli huonosti luettua alkuperäinen viesti...
Auto: (Colt) Galant Sigma 2000 GLX vuosimalli -79.

pahin ruostuja oli bensatankki ja sen yläpuolella varapyöräkotelo sekä takalokasuojat kontin puolelta. Ulkoapäin ihan siisti. Sitten seuraava ongelma oli takaiskunvaimentimien kiinnityskotelot jotka piti kerran rakentaa uusiksi (vaikea hitsata galvanisoinnin takia). Sitten kynnyskotelon takaosat takaovien alta takapyörän etupuolelta meni puhki useampaan kertaan ja takapyörän takapuolelta sivukotelon pohja. Edestä ei ruostunut muuta kuin kuskin penkin kiinnikkeiden kohdalta pohja (apukuskin puolella pelti kuin uudessa).

Ostettaessa kannattaa tarkistaa pakoputki (mielestäni aika kallis) sekä nämä em. kohdat, etenkin jos auto katsastamatta. Tekniikka puolesta ei katsastuksissa ikinä valitettu mm. jarrut toimivat aina ok mikä tuon ikäisissä muissa lienee aika harvinaista.
 
xMBishisti sanoi
..Tekniikka puolesta ei katsastuksissa ikinä valitettu mm. jarrut toimivat aina ok mikä tuon ikäisissä muissa lienee aika harvinaista.

No onhan se sentään Mitsubishi ;D, tai ainakaan jarrut ei tunnu olevan tuon ikäisissä mitsuissa vialla juuri ikinä.. kun kavereilla taas on saksan tjsp rautoja joissa jarrut / luistit tjsp jumii kokoajan, ja kuitenkin niillä on 5-11v ja uudempia autoja :eek:

tuo kori se on pahin mitsun "vika", tai puutteellinen ruostesuojaus.
 
dodiih, auto on nyt pihassa ja kovassa testissä..

vikoja löytyy pari, mut onhan se mahtava auto ajaa :)
ja tajuttoman hiljainen..

Kattelin tuossa niin perämutikka ois märkä.. et vuotaakohan se, ja jos vuotaa niin näyttäs et kardaanin päästä vuotaa.. eli siihen pitäs varmaan vaihtaa stefa..

löytyykö nuita muualta kuin mitsun merkkiliikkeestä? ja mitä hintaa pitävät? ai niin, auton mukana tuli myös 90% täydellinen huoltokirja.. 100tkm ja 240tkm huollot uupuvat, kaikki muut merkkiliikkeessä.

Niin mitä tuohon perään tulee.. kattelin tuosta alkuperäisestä ohjekirjasta että L/GL/GLX/GLS/TDIESEL olisivat kaikki "Banjotyyppisellä akselikammiolla, puolikevennetyllä vetoakselilla ja hypoiditasauspyörästöllä". mitä lie meinaa? :)

mut mitä jousitukseen tulee.. L/GL/GLX/TDIESEL on Neliniveltuenta, kierrejousilla ja GLS on Joustintuki-tyyppi Erillisjousitus, kaverin kans mietittiin kans mistä
noi L/GL/GLX/GLS tulee?

et tämmöstä faktaa.. ai niin.. miten tuota kytkintä voi säätää? ottaa liian ylhäältä.. niin ja piti tehdä tuo
parkkihalli testi, eli sutia.. ja ainakin näytti siltä
että veti molemmilla sutia.. molemmista renkaista lähti
samasta kohdasta jälki mut toisen pyörän jälki loppui
say.. 2m päästä, tosin toisenkin loppu 20cm myöhemmin, ku eihän sitä vanhaa jaksa hirveesti rääkätä.. 2500 rpm ja nostin kytkintä.. ;D

mitenköhän sit tuo perä toimii liukkaalla? otan tästäkin
selvää kuhan lunta tulee et vetääkö molemmilla..
 
Takaisin
Ylös Bottom