Venttiilikoneisto asiaa....

M

maxpain

Guest
Kun on tullut luettua että ne tekee moisia "valve angle jobbeja" noihin kansiin niin onko tuommoinen 5 kulmainen jo turhaa hienostelua ?onko tuolla nyt paljoakaan virtauseroa verrattuna mitsun antamiin kulmiin ? Mitens minkälaiset kulmat/seetin tiivistys pinnan leveys olis optimi tuolle 16 venaselle 4g63 kannelle ?

Toinen asia.

Kuinka paljonko tuo hydraulinen väl tasaaja antaa anteeks jos menee hiomaan noita venttiileitä ja venttiilin istukoita. Taikka kuinka tarkastan että koko setti toimiin kuin niiden pitäisi ? Mitsun manuaali ei kerro!

Oman kannen venttiileissä  oli tutun turvalliset 45 asteen kulmat ja tiivistyspintaalaa riittävästi.  ::) Neljä hydraulista väl tasaajaa niin paskana että venttiilit hakanneet 4 rullakeinua paskaks.. Että korjauttakaa ne välyksen tasaajat AJOISSA! Ennen kun menee muutakin rikki kuin korvat!
 
Täähän on hyvin pitkälle kanava-/venttiilikohtainen kysymys. Sekä myös kulmien valintaan vaikuttaa sylinterin poraus ja kuinka lähellä sylinterin reunaa se seetipinta on ym,ym. Eli asia ei ole niin yksinkertainen miltä saattaa tuntua.
Muistan joskus aikoinaan/ sekä nykyäänkin intoiltavan ns."three angle valve job" systeemeistä ja niitä pidettävän maailaman "kurkona". Ja nyt näyttää joillakin amerikan-motti pajoilla olevan myös tätä 5-kulma? juttuakin. En väitä ettei toimisi..., varmaan toimii mutta on just kaikki edellmainitut huomioitu ja tehdään virtauspenkin yhteydessä eli ei oo ihan normi koneistamon homma ;).
Mielestäni tee vaan se 45 asteen seeti ja 1mm. imuvena seetileveydellä/ 1.5 mm. pakovena seetileveydellä. Seetistä kanavaan päin n. r8-12 asteen "jouheus" on hyvä. Ajathan kuitenkin myös lähikauppaan, mökille ja varmaan mummolaankin autollasi joskus ;). Eli näin.
-A
ps. tasaaja vaihdosta olen täysin samaa mieltä=ainoa oikea tapa ja tehtävä mieluusti ajoissa.
ps2. huomioi hioessasi seetejä/venttiileitä, että ne menevät kokoajan "syvemmälle" eli nosto muuttuu ;)
 
Mitä tuolla three angle valve jobilla tarkoitetaan? Muotoillaanko siinä seetiä vai venttiiliä vai molempia?

Ihmettelen vaan kun mielestäni koneistamolla tekivät aikanaan Lancerin kanteen kolmella kulmalla olevat seetit vaikken mitään ihmeellistä pyytänyt. Venttiileissä oli muistaakseni vain yksi kulma. Kosketuspinnat olivat joka tapauksessa suhteellisen kapeat kun läppäsin venttiilit tahnalla.
 
Jeps. Mun piti kanssa kirjottaa että kun konetta ei haluttais avata joka talvi auki...  Kysellään kohta taas lisää. ;D
 
Moi. Päätteellä jälleen.

ast: juuri sitä mitä se on vapaasti Suomennettunakin eli seetipinta 3:een kulmaan. Vähän vanhentunut käytäntö nykyään mutta paljon vielä käytetään varsinkin kun/jos koneessa on ks. asetukset. Venttiilissähän käytännössä on se yksi kulma(tiivistepinta) missä voidaan sit kikkailla sen seetipinnan kohdasta venalautasessa sekä sen leveydestä. Riippuen käyttötarkoituksesta.
Nyrkkisääntönä aika monessa "ralli" käyttöön tarkoitetussa 16-naulasessa on imun leveys n.0.8 mm. luokkaa ja pako n. 1.2mm. luokkaa=(Tepi: mitä voit kyllä käyttää omassa mosassasikin :).)
Pieni käytännön vinkki: kun on oikein/suoraan koneistetut seetipinnat/venttiiliseetipinnat ja venttiili on ohjurissaan ja venttiiliä nostaa lautasestaan ylöpäin irti kannen seetipinnasta n. 2-3 cm:n korkeuteen ja pudottaa sen vapaasti alas niin sen pitää osuessaan seetipintaan pompata siitä kerran hieman irti ja sitten pudota paikoilleen niin kaikki on koneistettu oikein ;)
Jos se vain putoaa paikoilleen pomppaamatta on koneistukset viturallaan.. ;).
-A
 
Takaisin
Ylös Bottom