Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

vaiski

Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2003
Tuommonen remppa olisi tiedossa. Mitä kannattaa ottaa huomioon/laittaa vaihtoon? Tietenkin yläpään tiivistesarja ja jakopään osat, mutta onko muita kohteita mitä kannattaa samalla kertaa uusia tai tarkistaa?
Tarviiko mitään erikoistyökaluja?
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

venttiilit on helppo hioa samalla :peukku
ja erikoistyökaluista vain venttiilin irrottamiseen puristin
muuten selviää ihan perustyökaluilla
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Mr mmc sanoi
venttiilit on helppo hioa samalla :peukku
ja erikoistyökaluista vain venttiilin irrottamiseen puristin
muuten selviää ihan perustyökaluilla

Ja sit hakkaa hylsyllä jatkovarren kera ne kumit paikalleen ja paskaks :peukku
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Mitsubisimään sanoi
Ja sit hakkaa hylsyllä jatkovarren kera ne kumit paikalleen ja paskaks :peukku
Häh?

Kyl mää oon yleensä ne peukalolla painanut..

P.S. Jos hiot venat,ja päätät "tutilla" ne työstää,niin kannattaa sitten käydä hakeen mopokaupasta yms,ovat todella pieniä venttiilejä,ja "perusversiot" noista tuteista on isoja.
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Mitsubisimään sanoi
Ja sit hakkaa hylsyllä jatkovarren kera ne kumit paikalleen ja paskaks :peukku

jaa miks ne pitäs paskaks takoo,menee nätistikkin paikalleen.tai no joo saahan ne tollee tuhota

ja venat voi myös hin esim akkukoneen avulla ;Dletkunpätkä kii venan varteen ja akkukoneeseen saman paksunen pora/muu mtallitanko kun venan varsi.ja letku sit siihen akkukoneessaolevaan kepakkoo kii. sit varovasti akkukonetta käyttäen "imee" venaa kii ja samalla antaa pyöriä.ha haa ei tarvii ite tehä mitään pyöritys liikkeitä ;D
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

mikko412 sanoi
ja venat voi myös hin esim akkukoneen avulla ;Dletkunpätkä kii venan varteen ja akkukoneeseen saman paksunen pora/muu mtallitanko kun venan varsi.ja letku sit siihen akkukoneessaolevaan kepakkoo kii. sit varovasti akkukonetta käyttäen "imee" venaa kii ja samalla antaa pyöriä.ha haa ei tarvii ite tehä mitään pyöritys liikkeitä ;D
Tämä on erittäin näppärä keino,ja onnistuneesti monet venat tullut noin hiottua.

Tulee tasaisempi&parempi jälki vähemmällä vaivalla.

Ei vain sitten kannata liikaa kierroksia käyttää,itse olen käyttänyt 100-200rpm.
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

ST sanoi
Tämä on erittäin näppärä keino,ja onnistuneesti monet venat tullut noin hiottua.

Tulee tasaisempi&parempi jälki vähemmällä vaivalla.

Ei vain sitten kannata liikaa kierroksia käyttää,itse olen käyttänyt 100-200rpm.

Jos ja kun hattu on pöydällä, miksi kannattaa "pilata" remppaan sijoitetut rahat jollain hiomatahnoilla.... saahan sillä kiiltävän pinnan, mut siihen se sitten jää, tahnat oli joskus miekka ja vasara, kun massikkaan tehtiin remonttia heinäpellonlaidalla. Tämäkin kommentti perustuu faktaan, kaveri tekee virikansia leipätyön ohella, paikallinen tammer disel teki vuosia huonoimmilla työkaluilla.... jopa joku netissä mainostava kansivirimieskin käyttää mira-terät hällä hiottavana ;) ugh, i`m spoken..
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Mitsubisimään sanoi
Jos ja kun hattu on pöydällä, miksi kannattaa "pilata" remppaan sijoitetut rahat jollain hiomatahnoilla.... saahan sillä kiiltävän pinnan, mut siihen se sitten jää, tahnat oli joskus miekka ja vasara, kun massikkaan tehtiin remonttia heinäpellonlaidalla. Tämäkin kommentti perustuu faktaan, kaveri tekee virikansia leipätyön ohella, paikallinen tammer disel teki vuosia huonoimmilla työkaluilla.... jopa joku netissä mainostava kansivirimieskin käyttää mira-terät hällä hiottavana ;) ugh, i`m spoken..
On eri asia tehdä käyttikseen kuin projektiin konetta,niin hengityksen kuin budjetinkin kannalta.

Tottahan se on ettei tahnalla saa vimpan päälle,mutta jos tuossa menee ~0,5h ja ~10€,vs päivien/vk odotus ja erinäisten saturaisten lasku,niin kumman valitset,kun auton arvo vain alenee ja puhutaan saturaisten arvosta..
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

ST sanoi
On eri asia tehdä käyttikseen kuin projektiin konetta,niin hengityksen kuin budjetinkin kannalta.

Tottahan se on ettei tahnalla saa vimpan päälle,mutta jos tuossa menee ~0,5h ja ~10€,vs päivien/vk odotus ja erinäisten saturaisten lasku,niin kumman valitset,kun auton arvo vain alenee ja puhutaan saturaisten arvosta..

...ja varsinkin vanhan kannen kanssa käy niin että saat vaihtaa kaikki ohjurit ennenkuin miraa kannatta viedä lähellekkään kantta. Jos ohjurit on vähäkään kuluneet (niinkuin vanhoissa autoissa yleensä on), miralla saa pelkkää tuhoa aikaiseksi. Eli lisää euroja jonoon että saa tiivistepinnat koneistettua. Kyllä tuo perinteinen läppäys on ihan järkevä menetelmä edelleen, olkoon vaan kuinka vanha menetelmä hyvänsä.

En näe miran käyttöä järkevänä kuin silloin jos on seetejä jouduttu vaihtamaan. Siis edelleen puhutaan vanhoista autoista jotka on tarkoitus pitää vaan liikenteessä ja joita rassataan harrastemielessä.

On ihan eri asia jos tuttavapiirissä on pelit ja vehkeet joilla saa homman tehtyä pullakahvipalkalla, tottakai niitä silloin kannattaa hyödyntää. Mutta kaikilla ei näin ole.

J.K. Eikös tuo harrastaminen ole juuri sitä että tehdään itse niin pitkälle kuin mahdollista?
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Mutta jos nyt puhutaan käyttöautosta niin eikös se pitäis sit olla vimpan päälle kunnossa et voi luottavaisin mielin ajella?
Enhän minä tiedä, kaikki käyttöautot on ollu samalla projekteja....
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

eiköhän ne oo yleensä mirauksenki jälkeen vielä venttiili hiomatahnalla hiottu eli läpätty ;D
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

jykäh sanoi
eiköhän ne oo yleensä mirauksenki jälkeen vielä venttiili hiomatahnalla hiottu eli läpätty ;D

Ei se nyt ihan niinkään ole, jos miralla tehdään seetit esmes viiteen eri kulmaan, kukaan järkevä niitä enää pilaa läppäämällä. Mitä kapeampi seeti vastepinta, sen paremmin venttiili pitää. Venttiilin ja seetirenkaan seetikulmahan ei ole just sama, läppäämällä ne hiotaan samoiksi ja tiivistyspinta-ala on moninkertainen ja ohivuoto mahdollisuus näin ollen myös moninkertainen.....

Ensimäisen ahistuksen kohdalla käytin kannen huollossa, kannella vedetty 300 tkm, eikä ohjureita tarvinnut vaihtaa, eikä mirauksessa ollut ongelmia :peukku
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

HerBertti sanoi
Mutta jos nyt puhutaan käyttöautosta niin eikös se pitäis sit olla vimpan päälle kunnossa et voi luottavaisin mielin ajella?
Hajoo ne kuitenkin..
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Semmoinen vielä, että onnistuiskohan noitten kumien vaihto ilman kannen irroitusta? Niin, tiedän kyllä että kansi irrallaan olisi varmasti helpompi suoritus, mutta jos joku on tämmöistä "oikotietä" koittanut, kiinnostais tietää kuinka vittumainen homma olisi tiedossa.
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

Olen kyllä vaihtanut ohjurikumeja kantta irrottamatta (en ko. moottorityyppiin mutta yleisesti homma menee näin), oikeestaan ainoat "erikoistyökalut" mitä hommaan tarvitaan on:
-paineilmakompressori + paineilmaletku
-tulpanreikään sopiva paineilmaletkuliitin (en tiedä saako mistään valmiina, ite oon tehny letkuliittimestä ja vanhasta sytytystulpasta)
-venttiilijousen puristustyökalu jolla saa paikallaan painettua jousen kasaan
-pihdit ohjurikumin irrottamiseen

Koneesta kierretään sen sylinterin mäntä ylös jonka jousia aletaan purkamaan (siltä varalta että venttiili putoaa, on edes jotain teoreettisia mahdollisuuksia saada se venttiili ylös ilman kannen irrottamista). Lukitaan kampiakseli jollain tapaa, joko kampuran keskipultista kiintoavaimella tms. Naputtele venttiilijousen ylälautasta vasaralla ennenkuin alat painamaan jousta kasaan, helposti lähtee venttiili painumaan mukana muuten.

Muuten homma on ihan peruskauraa, joku tuurna pitäis olla millä varovasti lyöt uuden kumin paikoilleen.

P.S. jos teet tuon liittimen tulpanreikään itse, muista tehdä siitä niin pitkä että saat paineilmaletkun joskus siitä irti. Paikoilleen se menee kyllä lyhyeenkin liittimeen mutta poisottaminen voi olla vähän vaikeampaa.
 
Vs: Venttiilinvarren kumien vaihto 4g92

GSR:n tarkoittamaa tulpanreikään tulevaa "sovittetta" saa valminaakin,mutta tuohan ei ole ainoa keino..

Mäntä lähes yläkuolonkohtaan,ja "pehmeää" narua sylinteri täyteen tulpanreiästä,ja sen jälkeen pyöräyttää tasan YKK,niin pysyypi vena silloinkin paikallaan (tosin tällöinkin on yhä tarpeen lukita kampura/nokka-akseli jollain).

ERIT:
Niin,ja naruhan kannattaa jättää sitten niin että pystyy vetämään sen pihalle..
 
Takaisin
Ylös Bottom