ECUa ei kannata ensimmäisenä eikä vielä toisenakaan repiä irti. AINA ensimmäisenä pitää kartoittaa, miksi auto ei käy: puuttuuko bensa, kipinä, molemmat. Jopa ECUa parempiakin vikamahdollisuuksia on monia, joita jo mainitsinkin. ECUsta nyt on vaan tullut tällainen mantra, jota hoetaan heti ensimmäisenä sytkä/ruiskuvian ilmaannuttua.
ECUun ja sytkä/ruiskuvikoihin liittyy monia hassuja uskomuksia, joista esitän tässä mielipiteeni:
*ECU hajoaa kun autolla on ajettu x-määrä kilometrejä
-ei hajoa. Se voi periaatteessa hajota, vaikka autolla ei olisi ajettu kilometriäkään. ECU hajoaa pääasiassa ajan kuluessa, ei kilometrien myötä. Toki esim. korkea lämpötila, lämpötilan vaihtelu, kosteus ja tärinä voivat nopeuttaa lahoamista, mutta pelkät kilometrit varsinaisesti eivät. Muistetaan, että ne ovat kohta 20 vuotta vanhoja...
*ECU ei hajoa jos se on vaihdettu juuri.
-kyllä voi hajota. "Uuteen" käytettyyn vaihtaminen ei poista hajoamismahdollisuutta, koska se on yleensä yhtä vanha kuin hajonnutkin ECU. Käytetty ECU voi kestää viikon, vuoden, kymmenen vuotta, mutta jos haluaa olla varma, niin kunnostettu on ainoa vaihtoehto. Vaikka ECU (käyttämätön) olisi ostettu liikkeestä, niin se on siltikin mitä luultavimmin valmistettu 20 vuotta sitten. Ja mitäs siitä seuraakaan? Katso edellinen kohta.....
*jakajan kannessa tai pyörijässä ei voi olla vikaa, koska vaihdoin ne juuri.
-kyllä voi, varsinkin jos vaihdoit tarvikeosia alkuperäisten tilalle. Ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvikeosat ovat jo valmiiksi niin italialaisia, että ne eivät toimi, tai että tarvikeliikkeestä on myyty täysin vääriä osia.