vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

jamppa

Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2003
löysin tossa ohjeet lukijan rakentamiseen 93.v vanhempiin autoihin mutta pystyykö tollasen rakentamaan uudempiin lancereihin ???
 
raxu sanoi
uge sanoi
-93 uudempiin pitää olla MUT-II.
Mikä on Mut-II  ::)

Eiköhän se ole Multi Use Tester, eli sellanen diagnostiikka vehje jolla luetaan tietoa.

Kiinnostaisi kyllä tietää millainen tuo 93+ Lancerin systeemi on, ei liene kuitenkaan OBD II järjestelmä vielä kyseessä?
 
Jaa-a kun tietäs.. samanlainen pistoke siinä on kuin tuossa "vikakoodin lukija" ohjeessa..

Muttamutta, voiko ecussa olla vikakoodeja vaikka CE-valo ei palakkaan?
 
raxu sanoi
Muttamutta, voiko ecussa olla vikakoodeja vaikka CE-valo ei palakkaan?

Voi, nehän tallentuu sinne muistiin... Akun irrottamalla ne ainakin katos.
 
raxu sanoi
Jaa-a kun tietäs.. samanlainen pistoke siinä on kuin tuossa "vikakoodin lukija" ohjeessa..

-93 vanhemmissa on sellainen suorakaiteen mallinen pistoke, uudemmissa sellainen kahdella vinolla sivulla oleva pistoke. Se on samanlainen kuin OBD-autoissakin ja sijaintikin on eri, yleensä jossainpäin keskikonsolin puolella kun vanhemmissa se on sulakerasian kyljessä kytkinpolkimen vieressä.
 
uge sanoi
-93 vanhemmissa on sellainen suorakaiteen mallinen pistoke, uudemmissa sellainen kahdella vinolla sivulla oleva pistoke. Se on samanlainen kuin OBD-autoissakin ja sijaintikin on eri, yleensä jossainpäin keskikonsolin puolella kun vanhemmissa se on sulakerasian kyljessä kytkinpolkimen vieressä.

Pitänee tutustua illalla kun muuta rassuuta on. Ei yllättäisi yhtään vaikka olisi sillä vanhemmalla systeemillä. Tuntuu tuo HB aiheuttavan muutenkin harmaita hiuksia varaosamyymälässä kun osa osista vanhasta korimallista ja osa uudesta..

Se pistoke tosiaan on sulakeboxin vieressä.

Auto on nyt toiminut ihan ok, lähtee käyntiin ja kaikkea 8). Olisiko ollut vaikutusta sillä kun otin happitunnistimen johdon irti ja käytin autoa hetken, kävi kyllä silloin tooodella huonosti ja sammui.
 
Kyllähän se uudempi taitaa ihan OBD-II olla. Tosin, tuo oobeedeehän tarkoittaa itseasiassa kolmea erilaista liitäntää, joista mikä tahansa voi löytyä siitä samasta pistokkeesta, mutta onneksi sentään eri piikeistä. Ja vaikka liitäntätapa onkin "standardi", on poikkeuksia kuitenkin enemmän kuin sääntöjä. Aika tuskaisaa hommaa yhtäkaikki.

Mutta, koskapas jonkinsortin uudemmasta oobeedeestä on kyse, pitäisi kaikilla yleislukijoillakin päästä noihin autoihin käsiksi. Esimerkiksi Boschin KTS:llä. Elikkäs ei ole pakko olla kuitenkaan mitsuhuolto. Kunhan on joku kunnon vehkeillä varustettu autosähköpaja.
 
Rakensin koodinlukijan ku oli sen verta halvat osat (1.80) ja kappas vain.. koodia se tyrkkäsi tulemaan. Ihme sekasikiö tosissaan tämä hb-malli, koneen kyllä pitäisi olla "uudempaa tekniikkaa"

Happitunnistinta se näytti, saattoi johtua siitä kun koitin autoa käyntiin ilman, että happitunnistimen liitin oli kiinni.

Resetoin ecun ja koitan huomenna antaako uutta koodia. Auto toimi nyt ihan hyvin, mitä nyt ecun resetoimisen jälkeen haki tyhjäkäyntiä ekalla matkalla. Toisella toimi jo sekin..
 
Juup, itelläkin on vähän samat kysymykset mielessä 98 carismaan. Nimittäin se standardi ei ole OBD II koska muuten esim. Auto Comin pitäisi pystyä kommunikoimaan. Ohjelmisto standardi muistaakseni pitäs olla Denso.

Mitsu ja Porsche on ainoat (ainakin sakemannejen mukaan) jotka eivät ole luovuttaneet tietoa julkisuuteen siitä standardi ja protokolla tyypeistä. Protokolla arvaukset on viitannu ISO190141 tjsp. En tiedä sitten miten esim. scantool.net:n vehkeillä, toimiiko? Onko kokemuksia? :-\
 
kokeilin Galanttiin -98 koodinlukijoita.
OBD 4000 moniprotokolla kaapeli + ohjelma PC:llä. Ei toimi.
Koodilukulaite U480 ei toimi.

Yleiskorjaamo jolla on hyvät laitteet puheidensa mukaan.
Ei saa luettua -96 jälkeen olevia Galantteja!

Mitsubishi on ilmeisesti tehnyt itse ECU:t ei ole tarvinnut kertoa tarkaan ohjelman ominaisuuksia muille. Siten koodi on purkamatta yleislaitteille. Huono homma teeseitse miehille.
 
pystyykö joku kokeileen -92-96 Lanceriin tällasta yleismallin lukijaa? mitä ny oon sinne ratin alle kattellu, niin mun mielestä siel on OBDII ja se vanha liitin.
 
Tuollaiseen MUT II ei varmaan tavalliseen pulliaisella ole varaa?..Ois kiva kun olisi jonkun lainen diagnostiikka vehe, ei tarvis aina liikkeeseen :D
 
Onko kenelläkään tietoa mitä näihin johtoihin tulee? Nää molemmat liittimet löytyy cb lancerin ratin alta. Mietinpä vain että jos sais jonkinlaista signaalia sielt ecult ulos.
 
No tuolta vanhanmallisesta töpselistä juuri siitä keltaisesta piuhasta pitäisi irrota vilkkukoodia, jos on irrotakseen.
 
Eli saanko mä rikottua  ECUni jos kötöstelen tollasen vanhemman mallin vikakoodin lukijan?

Entä onnistuisko sit tämmönen http://mmcdlogger.sourceforge.net/
jos siitä nyt sais sitä vilkkua ulos?
 
Ja se tuli viel mieleen, että mitä tolla OBD2 pistokkeella sit tekee? Onko se vaan koriste? ;D
 
Sen verran saanu selville, että pinnit 4 ja 5 ovat maita. Mistähän löytäis tietoo lopuista?
 
Hmaki sanoi
Ja se tuli viel mieleen, että mitä tolla OBD2 pistokkeella sit tekee? Onko se vaan koriste? ;D

Ei oo koriste. Oikeanlaisella ohjelmistolla ja kaapelilla sieltä irtoaa paljon tavaraa, varsinkin jos koko auto on ODB2 yhteensopiva.
 
Joo kylhän sielt irtois, mutta kun tää mun auto ei taida olla OBD2 yhteensopiva.
BTW:
Toimiskohan tämä
http://www.limitless.co.nz/evoscan
ja tämä
http://www.tactrix.com/product_info.php?products_id=34&osCsid=4e3bc29e743f3e82cff56576d9276e5f
perus Lancerissa?
 
Tällasen viestin sain. Mitähän SCI tarkoittaa?

No. Open port works with OBD2 vehicales. Your car has SCI protocol(pre OBD).
This device will work: http://mmcdlogger.sourceforge.net
 
Näin lukee Haynesin manualissa.
Galant 94-95 models. Accessing the DTC's.

Locate the diagnostic connector,which is located under the dash,between the steering column cover and the center console.Using a jumper wire,ground the no.1 terminal of the diagnostic connector(no.1 is at the upper left corner).
After three seconds, the Check engine light/Malfunction Indicator Lamp(MIL) will begin flashing out any Diagnostic Trouble Code(s) stored in the PCM's memory.First it will flash the tens place, and then it will flash the units place.For example,if a code 24 is stored in the PCM memory;
1.Check engine light will illuminate for 1.5 seconds.
2.Then it will go off for 0.5 second.
3. Then will illuminate for another 1.5 seconds.
4. Then it will go off for about two seconds = 20
5. Then it will illuminate for 0.5 second
6. Then it will go off for 0.5 second =01
. =02
=03
=04
This sequence will be followed by a three-second pause,which tells you that the Check Engine light has completed its display of the first DTC in the PCM's memory.

Ainakin mun 94 se on valkoinen(oikean puoleinen niistä kahdesta).
 
No joo.Kokeilin katsoa vikakoodit.Check Engine valo vilkkui vaan...ja jatkoi vilkutteluaan.Ja olis varmaan vilkkunut niin kauan kuin akkua riittää.Ei ainakaan manuaalin mukaan mennyt.Ota tästä nyt sitten selvää!
 
Galant -98 saa koodit MIL valolla luetuksi.

Mulla code 11 = 1. lambda rikki.

Saman sanoo MUT-II.

Anturi on vielä vaihtamatta.
 
NPN sanoi
No joo.Kokeilin katsoa vikakoodit.Check Engine valo vilkkui vaan...ja jatkoi vilkutteluaan.Ja olis varmaan vilkkunut niin kauan kuin akkua riittää.Ei ainakaan manuaalin mukaan mennyt.Ota tästä nyt sitten selvää!

En tiedä luitko manuaalia kokonaan(siis tossa lainaamassasi pätkässä ei mainittu) mutta ainakin autodatan lukuohjeen mukaan valo vilkkuukin ihan yhtä mittaan maailman tappiin jos vikakoodeja ei ole.
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Tervehdyt Mitsu miehille!

Olen jonkun aikaa touhunut OBD-lukijoiden parissa lähinnä VAG-konsernin peleissä mutta nyt aloittanut uusia aluevaltauksia ja olen rakennellut tuota EvoScan ohjelmaa varten adapterin USB-väylään. Adapteri lukee siis MUT-II ja MUT-III autoja ollen huomattavasti nopeampi kuin OBD2:nen.

Nyt tarvisin hieman teidän apujanne. Tai lähinnä autojanne... ;D Jos joku ystävällien sielu Tampereen lähistöltä olisi kiinnostunut auttamaan niin ei muuta kuin yhteyksiä. Auto olisi hyvä olla 90-luvun lopun Mitsu ja OBD-liittimen olemassa olo olisi hyvä tarkistaa etukäteen.

jaripetteri
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Tervetuloa,

foorumille... toivottavasti joku tamperelainen tarttuu syöttiisi.
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

niinpä. Lisätään nyt vielä senverran että autolle tuosta kokeilusta ei ole vaaraa ja koekaniinille annetaan vaivan palkaksi tuntuva alennus adapterista. :peukku

Tuon kyllä pitäisi pelata 2000-luvun autoissakin.
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Tuon kaapelin ja evoscan ohjelman avulla pitäisi siis pystyä lukemaan kaikkien uudempien lancerien vikakoodit sun muut härpäkkeet? Jos saisi varmuuden, että toimii tuon -98 Lancerin kanssa niin voisi tuollaisen jopa ostaa... :)

Kojelaudan alta löytyy siis tämän näköinen liitin...
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Osta ja kokeile, jos ei miellytä palauta. Emme pakkomyy mitään... =)

Ohjelman valmistajan mukana pitäisi pelata kaikissa -96 jälkeen tehdyissä Mitsuissa mutta ihan sata varma tästä en ole kun kuitenkin aika pieni otanta vasta luettuna. Ohjelma myöskään ei ole vielä täysin valmis mutta jos siinä on jotain mikä ei toimi niin ohjelman tekijältä voi kysyä tukea. Aika nopeasti on ainakin mulle vastaillut. Toki itsekkin neuvon minkä pystyn.

Liitin kuvassa on ihan tavan OBD2-liitin jollaiseen tuo adapteri liitetään. Se mikä eroaa EOBD/OBD2:sta on protokolla millä tuo juttelee. Eli vaikka käyttää OBD2-liitintä niin MUT-II tai MUT-III on se millä tuo ohjelma osaa jutella auton kanssa. Tämä on huomattavasti perinteistä OBD2:sta (K/L-linja) nopeampi tiedonsiirtoväylä ja pääsee käsiksi paljon syvällisempään tietoon kuin EOBD/OBD2:n kautta on mahdollista.

Ohjelmassa on vielä sellainen bugi että meillä missä käytetään luvuissa desimaalin jakajana ,:a pitää data.xml:stä käydä muuttamassa kaikkien arvojen . -> , kun Australiassa missä tuo ohjelma on kehitetty taas käytetään desimaalin jakajana .:ttä. Tähän on kuulemma tulossa seuraavaan versioon korjaus.
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Evoscannista on ilmesynyt uusi versio 0.99, jossa tuo pilkku/piste bugi korjattu.
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Evoscannista uusi versio 1.0 ilmestynyt.

Esku sanoi
Nyt kun vielä järjestät semmoisen, joka lukee näitä -93...-96 malleja... ::)

tuo tuettujen lista on hieman kasvanut eli -94 alkaen olisi kaikki mitsut tuettuina. Sitä en tiedä mitä eroa -93:sella on. Ilmeisesti tuo OBD2-liittimen olemassa olo on se mikä ratkaisee onko tuettuna vaiko eikö.

Supported Vehicles:
1) Supports ALL 1994+ Mitsubishi Vehicles. (Uses the fast mitsubishi dealer MUT-III protocol for datalogging)
ALL Mitsubishi Vehicles with an OBDII connector, all mitsubishis from 1994 onwards have one of these!
2) Mitsubishi Evo IV/V/VI/VII/VIII/IX (133->180/total samples per second)
3) Mitsubishi Lancer (180->200/total samples per second)
4) Mitsubishi Eclipse (133->200/total samples per second)
5) Mitsubishi FTO (133->200/total samples per second)
6) Mitsubishi Galant (133->200/total samples per second)
7) Mitsubishi VR4 (133->200/total samples per second)
8) Mitsubishi Colt (133->200/total samples per second)
9) Mitsubishi Mirage/Mivec Mirage (133->200/total samples per second)
10) Mitsubishi L200 (133->200/total samples per second)
11) Mitsubishi 3000GT (133->200/total samples per second)
12) Mitsubishi Pajero/Shogun (133->200/total samples per second)
13) Mitsubishi Diamante (133->200/total samples per second)
14) Mitsubishi Outlander (133->200/total samples per second)
15) Mitsubishi Montero (133->200/total samples per second)
16) Mitsubishi Magna (133->200/total samples per second)
18) Mitsubishi Expo (133->200/total samples per second)
19) Mitsubishi Verada (133->200/total samples per second)
20) Mitsubishi Delica (133->200/total samples per second)
21) Mitsubishi Delica Spacegear V6 (133->200/total samples per second)
22) 2003 Dodge Stratus
23) 2001/2002/2003/2004 Mitsubishi Eclipse GT/GS
Support in progress:
24) 2000 Holden VTII HSV Clubsport (support in progress - August 2007)
24) 1996-2000 Mitsubishi Eclipse and 3000GT (support in progress - August 2007)
25) Subaru (support in progress - August 2007)
26) Nissan (support in progress - August 2007)
 
Vs: vikakoodinlukija 93.v uudenpiin?

Nostetaas vanhaa topiccia, tämä uusi 1.0 versio evoscannista toimii nyt oikein mainiosti näiden perus mitsujen kanssa ainakin oman uudemman -98 mallin Lancerissa. Vanhoissa 0.xx versioissa tuntui hieman tökkivän tuo antureiden dataloggaus ja vain harvat anturit suostuivat minkäänlaista tietoa antamaan, mutta tämä uusi versio toimii nyt oikein mainiosti ja arvoja tulee oikein mukavasti ja varmasti :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom