Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Eli siis kävin katsastamassa -98 galanttini tuossa kolmisen viikkoa sitten. Hylsy tuli kun väljää löytyi oikeasta etummaisesta pallonivelestä ja vasemmalta sisemmästä raidetangon päästä. Sitten eilen aamulla käytin autoa korjaamolla kun ei itselläni laitteet ja osaaminen riittänyt osien vaihtamiseen.

No huoltomies sitten kokeili vasenta puolta autosta ja "joo, väljää on". Hetken siinä tutkiskeli ja huomasi jotta ulommassa raidetangonpäässä on väljää ihan selvästi. Myös allekirjoittanut katsoi ulompaa RTpäätä ja totesin (vaikken mikään ajoneuvon asentaja olekaan) jotta joo, siinä on väljää. Huolto mies siis lonksutteli rengasta ja itse kahtelin auton alta auton olleena nostettuna nosturilla. Sitten huoltomies otti sisemmän ja ulomman pään toisistaan irti ja nytkytteli sisempää RTpäätä ja sanoi "no ei tässä kyllä juurikaan väljää ole, ehkä hyvin vähän". Sanoin jotta vaihdetaan osa, koska katsastusmies oli (ainakin olevinaan) siitä löytänyt väljää. Osa vaihdettiin uuteen timanttitiskin osaan ja vasen puoli koottiin ja huoltomies kokeili rengasta ja totesi "eipä tämä välys muuttunut juuri ollenkaan".

Sitten vein auton eilen iltapäivällä uusinta katsastukseen ja kerroin tilanteen. Kyselin, voinko saada korvausta koska mielestäni he ovat tehneet virheellisen/hätäisen analyysin josta minä jouduin maksumieheksi. Jos he olisivat löytäneet väljyyden ulommasta RTpäästä, olisin sen voinut itsekin vaihtaa ja hintaa osalle sekä työlle olisi kertynyt 8,90€, kun taas sisemmän osan vaihtamiseen meni kuluja 118,50€. Katsastusmies sanoi jotta eivät korvaa mitään, koska ei ole heidän vikansa jos autosta löytyy väljää. Väljää kun voi löytyä kuulemma esimerkiksi hammastangostakin ja mainitsi myös muutaman muun osan ohjauslaitteista joissa se välys voi olla ja sanoi jotta "emme me voi sanoa missä osassa on väljää jos se väljä osa on siellä sisällä ettei sinne nää". Tähän sanoin "eli te siis vain heititte hatusta, jotta sisemmässä raidetangon päässä on väljää?". Katsuri sanoi jotta se on huoltomiehen ammattitaidottomuutta jos hän ei tutki missä osassa on väljää vaan vaihtaa vain osia. "mutta teidänhän pitäisi osata kertoa jotta missä se välys on ja jos te kerran sanotte jotta se välys on sisemmässä RTpäässä niin silloinhan se osa on vaihdettava?" Vieläkin intti vastaan eikä tulosta syntynyt.

Eli homman nimi on siis se jotta katsuri oli väittänyt jotta sisemmässä RT päässä on väljää, jonnehan ei edes näe kunnolla koska osa on puoliksi suojamuovin alla piilossa JA ulompaa päätä ei ollut huomattu tarkastuksessa, vaikka huoltomies sen huomasi ja minäkin pystyin toteamaan jotta ko. osassa on väljää. Jälkitarkastuksessa auto kuitenkin meni läpi ja katsuri vielä sanoi jotta "edelleenkni on vasemmalla väljää, mutta ei niin paljon jotta se haittaisi". KUITENKIN suositteli raidetangon ulomman pään vaihtamista koska sieltä selvästi löytyi välystä. Harmittaa kun jälkitarkastuksessa ei ollut sama katsuri koska hän oli tällä hetkellä lomilla. Mielestäni siis olen joutunut hutiloidun katsastusanalyysin kohteeksi joissa vaihdettavien osien hinta ero on valtava ja intissä kun olen niin tämä minulle koitunut tappio ehjän tai ainakin lähes ehjän osan vaihtamisesta kustantaa 1½ viikon päivärahat. Lisäksi vielä bensakuluja osan metsästämisestä timanttitiskiltä ja auton käyttämisestä huollossä (eli siis bensakuluja).

Aion tehdä asiasta kirjallisen valituksen katsastusasemalle ja jos ei tulosta synny, rupean viemään asiaa eteenpäin kuluttajansuojaviraston kautta. Todisteena minulla ei kylläkään ole muuta kuin huoltomiehen lausunto (jota en siis ole vielä saanut tai edes kysynyt mutta aion käydä kyselemässä sitä niin nopeasti kuin mahdollista). Eli kaipaisin vähän asiasta mielipiteitä, olenko mielestänne oikeutettu korvauksiin vai voiko katsastusmies vaan heitellä olevinaan viallisia osia ilman minkäänlaista vastuuta? Ja onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ja kuinka on käynyt?
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Et sä ainoa ole, kellä noin on käynyt. Mutta sanoisin että tuskinpa mitään korvausta saat asiasta, en vaan oikein ymmärrä että miksi se sisempi pää nyt sit vaihdettiin jos siinä ei väljää ollut, mutta ulompaa ei missä oli välystä. ::)
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Ulompaa ei vaihdettu siksi koska olin siis paikanpäällä asennuksen aikana ja miulla oli töitä tiedossa heti asennuksen jälkeen ja kun ei ollut osaa siinä lähettyvillä saatavilla. Lisäksi sanoin jotta pystyn osan vaihtamaan itsekin. Sisempi taas vaihdettiin koska katsastusmies oli sanonut siinä olevan väljää ja osa oli jo valmiina minulla mukanani ja auto oli nostettu ja valmis vaihtoa varten. Vaikka huoltomies siis sanoi jotta siinä ei ole kummemin välystä, jos nyt ollenkaan. Olisihan sen voinut kyllä jättää vaihtamatta ja katsoa meneekö jälkitarkastuksesta läpi mutta en kehdannut rueta riskeeramaan osan vaihtamatta jättämisestä meneekö vai eikö koska kuten sanoin: olen intissä ja sieltä kun ei lomille pääse ihan milloin vain. Auton korjaamiseen oli aikaa enää viikko.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Vähän offtopic, muttta huomaa sitten se kun vaihdat itse sen ulomman raidetangon pään, niin ohjauskulmat täytyy joka tapauksessa käydä säätämässä...
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Ihmettelen vain että miksi se ehjä osa sieltä sitten vaihdettiin jos siinä ei mitään vikaa ollut? Onko sulla edes se vanha osa tallessa? Olisit vaan mennyt sen alkuperäisen sisäpään kanssa takaisin asemalle niin nivel olis tarkastettu. Ihan saman mokan siinä korjaaja tekee kun on mennyt ehjän nivelen korjaamaan.

Just niin perustilanne että katsari tehnyt "väärän" tuomion mutta silti se osa mennään vaihtamaan sieltä ja hyvällä tuurilla heitetään vaihdettu osa vielä roskiin ja sitten vasta mennään konttorille valittamaan.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

miikka sanoi
Just niin perustilanne että katsari tehnyt "väärän" tuomion mutta silti se osa mennään vaihtamaan sieltä

Kyllä mun mielestä katsastus ukkelin on parasta olla tekemättä mitään "musta tuntuu, että tässä on väljää" diagnooseja ja sen perusteella hylätä auton katsastus. Jos se katsastus arvuuttelija ei tiedä onko sitä väljää vai ei niin silloinhan sitä ei ole. Eihän siitä tule mitään että auton omistajat vaihtaa/vaihdattaa ihan turhaan "ehkä tässä on väljää osia" ja maksaa satoja euroja siitä :mad:
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

evo6 sanoi
Kyllä mun mielestä katsastus ukkelin on parasta olla tekemättä mitään "musta tuntuu, että tässä on väljää" diagnooseja ja sen perusteella hylätä auton katsastus. Jos se katsastus arvuuttelija ei tiedä onko sitä väljää vai ei niin silloinhan sitä ei ole. Eihän siitä tule mitään että auton omistajat vaihtaa/vaihdattaa ihan turhaan "ehkä tässä on väljää osia" ja maksaa satoja euroja siitä :mad:

Näinhän se on. Mulle annettiin joskus ekoina päivinä ihan hyvä ohje: jos et ole AIVAN varma viasta, siinä ei ole vikaa. Sillä ohjeella on nyt katsastettu sen yli 10000 autoa ja eipä ole valituksia tullut että olisin turhasta hylännyt. Silti hylkäys% tasan kohdallaan valtakunnallisessa tasossa.

Mutta kuten sanoin edellisessäkin viestissä, on siinä korjaajalla ihan vastaava aukko ammattitaidossa tai jossain jos menee vielä vaihtamaan sen ehjän osan ???

Anyways, raidetangon sisäpää on vähän sellanen vika että en itse lähde kovin herkästi siihen puuttumaan. Sitä klappia kun voi tulla hammastangosta ihan yhtälailla. Ja jos välystä on niin vähän ettei pysty sanomaan tuleeko se hammastangosta vai nivelestä, ei siihen kyllä tarvitse puuttua. Siitä sitten mainitaan suullisesti. Sisäpään välykset on muutenkin paljon harvinaisempia, ehkä 15 ulkopäätä kohti osuu yks sisäpään välys. Siks tulee tutkittua jokainen epäilty sisäpään välys aika tarkasti.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Mun kohdalla katsastuksessa jos katsastaja on ollut epävarma niin hän on antanut sanallisesti palautteen, tutkippa tuo tarkemmin vielä korjaamolla ja vaihda jos on väljää, mutta ei merkintää.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

miikka sanoi
Mutta kuten sanoin edellisessäkin viestissä, on siinä korjaajalla ihan vastaava aukko ammattitaidossa tai jossain jos menee vielä vaihtamaan sen ehjän osan ???

Korjaajahan vaihtoi alkuperäisen kirjoittajan mukaan osan koska hän niin pyysi vaikka korjaaja totesi ettei siinä ole kuin ehkä hyvin pieni välys. Korjaajaa tästä on siis aivan turha syyttää, sieltä puolelta kerrotiin ettei osa ole vaihdon tarpeessa mutta asiakas halusi silti että se vaihdetaan.

Asiakas taas pyysi vaihtamaan osan koska katsastuksessa oli niin määrätty. Asiakkaana on tietysti vaikea tietää mikä on totuus. Varsinkin jos auton katsastuksesta läpi pääsy on siitä alkuperäisen väärän diagnoosin tehneestä henkilöstä kiinni niin monet vaihtavat osan oli siihen syytä tai ei.

Suomessa on edelleen voimakas virkamiehen (tai vastaavaa tehtävää hoitavan mutta ei virassa olevan) pelko osin syystäkin, ei helpolla uskalleta lähteä kyseenalaistamaan katsastusmiehen väärää tuomiota.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

ast sanoi
Korjaajahan vaihtoi alkuperäisen kirjoittajan mukaan osan koska hän niin pyysi vaikka korjaaja totesi ettei siinä ole kuin ehkä hyvin pieni välys. Korjaajaa tästä on siis aivan turha syyttää, sieltä puolelta kerrotiin ettei osa ole vaihdon tarpeessa mutta asiakas halusi silti että se vaihdetaan.

Asiakas taas pyysi vaihtamaan osan koska katsastuksessa oli niin määrätty. Asiakkaana on tietysti vaikea tietää mikä on totuus. Varsinkin jos auton katsastuksesta läpi pääsy on siitä alkuperäisen väärän diagnoosin tehneestä henkilöstä kiinni niin monet vaihtavat osan oli siihen syytä tai ei.

Suomessa on edelleen voimakas virkamiehen (tai vastaavaa tehtävää hoitavan mutta ei virassa olevan) pelko osin syystäkin, ei helpolla uskalleta lähteä kyseenalaistamaan katsastusmiehen väärää tuomiota.

Luin hieman huonosti tuon kohdan, käsitin että välystä ei olisi ollut lainkaan. Nyt ihmetyttää entistä enemmän jos nivelessä kerran on ollut klappia ???

Korvauksia on turha hakea jos nivelessä on ollut väljää edes "hieman". Arvosteluperusteet kun eivät tunne pientä ja suurta välystä, vaan väljä on aina väljä. Eli jos homma menisi riitalautakunnalle tai Trafille asti, takkiin tulisi koska nivel on ollut arvosteluperusteiden mukaan vaihtokunnossa jo korjaajan ja kirjoittajan omankin lausunnon mukaan.

Kuitenkin vähän arveluttavaa lähteä konttorilta vaatimaan korvauksia väärästä tuomiosta jos konttorille ei anneta edes mahdollisuutta osaa tarkastaa (sen ollessa autossa kiinni). Sulut sen takia, että joitain osia, esim. ala-/yläpalloniveliä ei voi useinkaan tarkastaa irrallaan. Eikä kyllä saa raidetangon päästäkään aina välystä tuntumaan esim. ruuvipenkissä.

Oon itse asiakkaille sanonut että jos oikeasti tuntuu että vääryyttä on saanut osakseen niin älkää menkö sitten vaihtamaan sitä osaa vaan tulkaa takaisin käymään niin tarkastetaan.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Tuo välyshomma on kuitenkin se tärkein anti mielestäni katsastuksessa, esim mun autosta vois mun puolesta kattoa vain aina välykset jarrut + iskarit ja auto ulos tallista. Turhaa nuuskintaa muu, minun auto ja minä maksan :D

No mutta kuitenkin eipä tuommonen nyt niin paha homma ole, kannattaa tietty aina penätä tarkkaan siinä vieressä jos löytyy välystä että demonstroi se inssi sen ongelman kunnolla. Mitä minä olen huomannut niin katsastuksessa ei ole kaikkia välyksiä edes huomattu. Se kannattaa kyllä aina laittaa hälyytyskellot soimaan jos mukamas sisempi nivel on väljä ja ulompi ei. On sieltä katsastusasemilta paljon suurempaa vääryyttä tullut ja siksi toiseksi kun kerran meni asentajankin läpi niin ei oikein voi asemaakaan syyttää minun mielestäni. :) Noi nivelhommat pystyy kyllä about kaikki tekemään itse, sinne pitäisi alapallon väliin mahtua semmonen "napsautin" tai lekoilla kolistelee yms. Tommonen tekijämies kun on selkeesti topicin aloittaja niin eiköhän nuo ny pitäis itte vaihtua :peukku
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Yritin kyllä itse vaihtaa mutta kun tuossa oikeanpuolen etummaisessa tukivarressa oli se viimoinen pultti niin juntturassa ettei pelkällä auton tunkilla päässyt kunnolla alle/saanut tarpeeksi voimaa sen vääntämiseksi auki. Lisäksi vielä kun en ollut tajunnut ottaa sen tukivarren alla olevaa vahvennuspeltiä pois edestä niin oli homma varsin kimurantti. Sitten tästä kyr****tyneenä kahtelin tuota raidetangon päätä ja ei ollut oikein intoa tarkastella sitä niin tarkasti niin jätin senkin vaihdon suosiolla ammattimiehen käsiin.

Ja joo, tottakai itsekin haluan jotta välystä ei ole, kyse ei ole siitä. Mutta kun huoltomiehen sanojen ja kokeilujen mukaan välystä ei sisemmässä raidetangonpäässä ole kuin aavistuksen, jos nyt sitäkään. Ja sitten kun tuossa ulommassa päässä löytyi välystä ihan selkeästi. Eli jos sisemmässäkin oli väljää, niin välys olisi kuitenkin vähentynyt merkittävästi enemmän vaihtamalla ulompi pää kuin pelkästään sisempi. Olisi kyllä pitänyt tajuta ottaa se vaihdettu osa mukaan mutta kun ei tajunnut niin ei tajunnut... Noh, nyt on kuitenkin vaihettu molemmat ja eipä kyllä enää välystä löydy (ainakaan miun ammattitaidollani).

"Se kannattaa kyllä aina laittaa hälyytyskellot soimaan jos mukamas sisempi nivel on väljä ja ulompi ei." Joo ensikerralla kyllä alkaa soimaan. Menee vielä kokemattomuuteni piikkiin tämä jotta lähestulkoon sokeasti uskon katastusmieheen. Oli nimittäin vasta 4. kerta kun autoani käytän katsastusasemalla.

Ja sitten JOS kerta siellä sisemmässäkin päässä on väljää edes jonkun verran ollut niin kyllähän tuon muuten melkein mielellään vaihtaisi mutta kun osa sattui kustantamaan tuon 118,50€ asennuksineen. Eihän tuo työssä käyvälle kummoinen summa ole, päivän/parin tienestit ja thäts it, mutta kun edelleenkin olen intin ihmemaassa eikä nuo päivärahat kovin kummoisia ole niin tuntuu suhteellisen kirpakalta tämä investointi... :-\
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Garveldeth sanoi
Yritin kyllä itse vaihtaa mutta kun tuossa oikeanpuolen etummaisessa tukivarressa oli se viimoinen pultti niin juntturassa ettei pelkällä auton tunkilla päässyt kunnolla alle/saanut tarpeeksi voimaa sen vääntämiseksi auki. Lisäksi vielä kun en ollut tajunnut ottaa sen tukivarren alla olevaa vahvennuspeltiä pois edestä niin oli homma varsin kimurantti. Sitten tästä kyr****tyneenä kahtelin tuota raidetangon päätä ja ei ollut oikein intoa tarkastella sitä niin tarkasti niin jätin senkin vaihdon suosiolla ammattimiehen käsiin.

Ja joo, tottakai itsekin haluan jotta välystä ei ole, kyse ei ole siitä. Mutta kun huoltomiehen sanojen ja kokeilujen mukaan välystä ei sisemmässä raidetangonpäässä ole kuin aavistuksen, jos nyt sitäkään. Ja sitten kun tuossa ulommassa päässä löytyi välystä ihan selkeästi. Eli jos sisemmässäkin oli väljää, niin välys olisi kuitenkin vähentynyt merkittävästi enemmän vaihtamalla ulompi pää kuin pelkästään sisempi. Olisi kyllä pitänyt tajuta ottaa se vaihdettu osa mukaan mutta kun ei tajunnut niin ei tajunnut... Noh, nyt on kuitenkin vaihettu molemmat ja eipä kyllä enää välystä löydy (ainakaan miun ammattitaidollani).

"Se kannattaa kyllä aina laittaa hälyytyskellot soimaan jos mukamas sisempi nivel on väljä ja ulompi ei." Joo ensikerralla kyllä alkaa soimaan. Menee vielä kokemattomuuteni piikkiin tämä jotta lähestulkoon sokeasti uskon katastusmieheen. Oli nimittäin vasta 4. kerta kun autoani käytän katsastusasemalla.

Ja sitten JOS kerta siellä sisemmässäkin päässä on väljää edes jonkun verran ollut niin kyllähän tuon muuten melkein mielellään vaihtaisi mutta kun osa sattui kustantamaan tuon 118,50€ asennuksineen. Eihän tuo työssä käyvälle kummoinen summa ole, päivän/parin tienestit ja thäts it, mutta kun edelleenkin olen intin ihmemaassa eikä nuo päivärahat kovin kummoisia ole niin tuntuu suhteellisen kirpakalta tämä investointi... :-\

Miks jättää sinne tarkoituksella jo väljistymään alkanut sisäpää kun samalla purkukerralla menee kuitenkin kuntoon? Loppupeleissä tässä(kin) tapauksessa on siis kyse kuitenkin siitä että vika on kallis korjata, ja se haluttaisiin siirtää myöhemmäksi, ja tästä ylimääräisestä rahareiästä on hyvä pistää homma liian tarkan/mulkun/idiootin/kusipään/[lisää tähän oma vaihtoehtosi] katsastajan piikkiin.

Niin ja ei niitä hälytyskelloja kannata aina soitella jos ulkopää ei ole väljä. Eihän niillä ole toistensa väljyyteen mitään tekemistä. Ulkopään väljyydet ovat kyllä, kuten sanottua, 10x yleisempiä. Paitsi ranskalaisissa ne ovat ihan 50/50. Mutta jos ei katsastaja tai kuka tahansa alan ihminen erota ulkopään välystä sisäpään välyksestä, vois olla joku lisäkoulutus tai alanvaihto asiaa ???

Ehkä tässä tilanteessa ainoa asia josta voisi katsastajan kanssa keskustella, on että milloin käytännössä kannattaa lähteä puuttumaan välyksiin, pientä toleranssia kun kannattaa aina pitää. Silloin tasapainoillaan mukavasti asiakastyytyväisyyden ja katsastusohjeistuksen välisellä viivalla. Ei se vähän naksuva nivel sieltä irti lähde seuraavan vuoden aikana, ja yleensä puhekin auttaa paljon, varsinkin autoharrastajille (ja vanhemman ikäluokan ihmisille :) )
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

kaverin bemaria katsastettiin tuossa viikko takaperin ja katsuri sano et päästöt pielessä--> ok on pielessä. sitten oli yksi paikka hitsattavana ---> ok tehty ja sitten se oli kirjoittanut että jousi poikki, no kaveri rupes vaihtamaan jousta ja kattoi et prkl. ehjähän tämä on ja katto muutkin että ei ollut puolesta erehtynyt.
Et mikäs on ohjeena tuossa kun kerran jousi ei ollut poikki ja kaveri oli ostanut kyseisen osan ja nähny vaivaa (jätti vanhan kylläkin paikoilleen)

et selkeesti katsurin keksimä vika!
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Webtrap_86 sanoi
kaverin bemaria katsastettiin tuossa viikko takaperin ja katsuri sano et päästöt pielessä--> ok on pielessä. sitten oli yksi paikka hitsattavana ---> ok tehty ja sitten se oli kirjoittanut että jousi poikki, no kaveri rupes vaihtamaan jousta ja kattoi et prkl. ehjähän tämä on ja katto muutkin että ei ollut puolesta erehtynyt.
Et mikäs on ohjeena tuossa kun kerran jousi ei ollut poikki ja kaveri oli ostanut kyseisen osan ja nähny vaivaa (jätti vanhan kylläkin paikoilleen)

et selkeesti katsurin keksimä vika!

Eipä muuta kuin konttorille käymään, jousen varmaan voi palauttaa liikkeeseen? Mutta sen verran on korjattava että ei katsastajan tarvi keksiä vikoja ;D Tietämättä tapausta tarkemmin on varmaan joku kämmi käynyt että jousta on luultu katkenneeksi. Joissain autoissa on jo tehtaalta lähtiessä sellanen vähän terävä kärki että tuntuu katkenneelta jos ei asiaa tiedä.

Tähän ketjuun voin kerota samalla yhden meillä käyneen kämmin, ihan hyvänä esimerkkinä kun osui jälkitarkastus mun kohdalle. Varsinaisessa katsastuksessa oli todettu vähän sitä sun tätä vikaa autossa, ja katsastaja oli muiden vikojen ohella todennut vasemman yläpallonivelen aivan väljäksi. Oli kuitenkin tullut näpyttelyvirhe/ajatuskatkos ja kirjoitti paperille oikea yläpallonivel. No, asiakas vaihtoi oikean ylätukivarren muiden vikojen ohella. Jälkitarkastus kerkesi mennä yli kuukaudesta ja auto katsastettiin sitten määräaikaiskatsastuksena uudelleen, jonka tein siis minä. Vasen yläpallo oli aivan sökönä tosiaan ja oikealla uusi ylätukivarsi.

Eipä siinä auttanut muu kuin hylätä auto uudelleen, mutta lupasin asiakkaalle että saa oikeasta ylätukivarresta+vaihtotyöstä kuittia vastaan täyden korvauksen meiltä, koska moka oli selkeästi meillä tapahtunut. Jälkitarkastus oli tietysti vielä maksuton, mutta ihan turvallisuuden takia auto piti saada vielä kerran käymään meillä. Mutta eipä siinä, molemmin puolin oltiin tyytyväisiä, asiakas sai toisen puolen tukivarren ilmaiseksi ja saatiin lopulta se oikeasti viallinen nivel sieltä pois :)
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

^^^tuohon , jousi juttuun, monet ei hirveen mielellään ota osia takaisin, tai ottavat ja saat hyvitys kuitin tai jotain vastaavaa.. ajattelin myös et on näpäily virhe/ajatuskatkos ja sanoinkin kaverille et tsekkaa sitten muutkin jouset et on ehjät. ja olihan ne...

no mut virheitä sattuu! kaikille.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Webtrap_86 sanoi
^^^tuohon , jousi juttuun, monet ei hirveen mielellään ota osia takaisin, tai ottavat ja saat hyvitys kuitin tai jotain vastaavaa.. ajattelin myös et on näpäily virhe/ajatuskatkos ja sanoinkin kaverille et tsekkaa sitten muutkin jouset et on ehjät. ja olihan ne...

no mut virheitä sattuu! kaikille.

Kyllä asiallinen konttori ottaa sen jousen ja kuitin itelleen ja antaa korvauksen, kannattaa käydä kysymässä.
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Webtrap_86 sanoi
kaverin bemaria katsastettiin tuossa viikko takaperin ja katsuri sano et päästöt pielessä--> ok on pielessä. sitten oli yksi paikka hitsattavana ---> ok tehty ja sitten se oli kirjoittanut että jousi poikki, no kaveri rupes vaihtamaan jousta ja kattoi et prkl. ehjähän tämä on ja katto muutkin että ei ollut puolesta erehtynyt.
Et mikäs on ohjeena tuossa kun kerran jousi ei ollut poikki ja kaveri oli ostanut kyseisen osan ja nähny vaivaa (jätti vanhan kylläkin paikoilleen)

et selkeesti katsurin keksimä vika!
No noissa germaaniautoissa on nuo jousien katkeilut aika yleisiä (melkein yhtä yleisiä kuin ranskalaisissa sähköviat ;)), niin katsuri funtsinu, että ei tarvi edes tutkia, että on siinä kuitenkin vähintään yksi jousi poikki ;D
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

Jos oli E36 bmw, niin tuntuu olevan jossain katsastajan käsikirjassa että hylkää katkenneen takajousen takia (tätä ei tietääkseni näe mitenkään, mutta voi "arvailla", ja aiheuttaa mielipahaa), kolmesta E36 BMW:stä joita oon katsastanut (2 sedan, 1x farmari) on ollut "takajousi poikki" katsastajana mukaan, ja kertaakaan se ei oo oikeasti ollut poikki, mene ja tiedä :p
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

MitsuMi sanoi
, niin katsuri funtsinu, että ei tarvi edes tutkia, että on siinä kuitenkin vähintään yksi jousi poikki ;D

Juu tuntuu noin menneenki... ;D ;)
 
Vs: Virheellinen katsastus, saako korvausta?

vanha sierrani sai myös kerran hylsyn katsurin mielestä katkenneesta jousesta...
uudet tilalle ja PIENEN työn jälkeen kun oli paikat hieman jumissa voortissa niin lopputulos:
vanhasta jousesta lohjennut maalipinta, muuten täysin ehjä mihin katsuri "sori, mun moka. ainakin nyt on tuoreet jouset"
älä v****sa...
 
Takaisin
Ylös Bottom