Viritys neuvoja sapporo turbo

M

Malmari

Guest
moi

mulla on -83 vuoden sapporo turbo
johon sain juuri tänään moottori rempan valmiiksi uusin jokaosan. ja kaipaisen vinkkejä miten olette 4g63t konetta virittänyt?
--------------------------------------------------------

koneen muutokset:

- porattu 0.50 ylikokoon
- alkuperäisen kannen tilalle vaihdoin galantin 4g63bt kannen jossa on 2 mm isommat venat ja sen kannen käytin viritettävä kansikoneistamossa
- peltinen kevyempi nokkapyörä valurautasen tilalle
- bosch super 4-kärkitulpat
- putkisto 2.5 tuumaa 1 vaimennin takana
- ahtopaine 1.0bar vain
- uusi kytkin paketti trimmattuna
- öljynpainetta nostettu (hyvin vähän)
- walbro/fsc 280l tehopensapumppu (600hv asti)

- koneesta on poistettu tasapainoakselit, ilmastointi, ohjaustehostin (edellisen omistajan tekosia)
-----------------------------------------------------------

tarkoitus olisi laittaa:
- pensapaineen säädin
- teetetty IC (vielä hitsattavana)
- (walbon 255l pensapumppu)?


onko muita hyviä ideoita koneen piristykeen?

mistä saisi vapaavirtaus-suodattimen? (mielellään kartio mallin ilman koteloa)

onko tietoa kuinka pitkälle vakio suuttiilla pärjää?
 
Vakiosuuttimien kapasiteetti riippuu vuosimallista mutta isoimmat teholukemat mitä olen kuullut niillä ovat olleet noin 250 hv.
 
Suuttimien koon pystyy laskemaan, tosin siihen vaikuttaa aika moni seikka ja parhain tapa olisi tutkia IDC (Injector duty cycle), jotta pidät huolen ettet ylitä niitä. Tuo siis varotoimenpiteenä, "oikea" koko on sellainen että saat aikaan riittävän kuormituksen, liian isoilla suuttimilla voit jopa menettää tehoa.

85%:n IDC on monen mielestä suurin yhtäjaksoinen kuormitus, jota kannattaa käyttää.

Walbron pumpusta olen lukenut myös aika paljon huonoa, Denson pumppua taas ylistetään jatkuvasti. Denson pumppu maksaa muutaman kympin enemmän (oletetaan Walbro $90; Denso $150), mutta kyllä se jaksaa lientäkin enemmän kuljettaa.

Suuremmat suuttimet vaativat tietenkin elektroniikkaa käsittelemään niitä, jos autossasi on Karmann Vortex tyylinen ilmamäärämittari niin eräs tapa on ostaa Pro-M:n Karmann-Vortex konversiopaketti, joka sisältää vapaammin virtaavan suodattimen, hotwire ilmamäärämittarin ja "tuning"-boksin, jolla kompensoidaan isommat suuttimet ja halutessasi voit vaikka säätää polttoaineensyötön tarkemmin Windows pohjaisella ohjelmalla.

Asennus on helppo, koska se liitetään ainoastaan alkuperäisen ilmamäärämittarin johtoihin.

Täysi paketti (suodatin, 75mm hot-wire MAS, converter box ja Windows ohjelmisto) maksoi $549 erään ryhmäoston kautta, jonkin verran hintaa saa alas karsimalla optioita, niitähän voi ostaa myöhemminkin.

Jos haluat pelkän suodattimen niin etsi malli jossa on samanlainen air box, jolloin saat tarvittavan sovittimen suodattimen kanssa.
 
sappo sanoi
Ainakin k&n:ltä sai joskus suodatinta..  ;) ( E-2873 )

onko se kartio suodatin vai koteloon menevä
------------------------------------------------
Karmann Vortex ei taida saada mun autoon
ja aika kallin tuntuinen pelkan seoksen säätöön
 
pensapumppu oli rikki mennyt joten kävin ostamassa uuden

FSC motorsport pumpun joita saa moposportista
paketissa lukee fsc mutta pumppu oli Walbro 280lt
joka riittää yli "600hv".


seuraavaksi olen ajetellut teettää uuden Down pipen koska siinä näyttää olevan 90 asteen mutka suoraan alas turbolta.

samalla laitan siihen Lambdalle mutterin jotta vain tarkastaa laajakasita lambdalla säädökset kuinka pensaa riittää ahdoilla. mutta vasta sisäänajon jälkeen
-----------------------------------------------------------------------

MaxFlower: mäkin olen kuullut pahaa puhuttavan walbron pumpuista (ehkä sen olemattoman pienen koon takia).
Mulla on jo sellaneinen ollut pitkään mun 1:s autossani ja siinä on toiminut oikein kiitettävästi.
 
Ei se Walbro nyt niin huono ole, testiä tästä.

Tuo Pro-M:n paketti on paljon muutakin kuin hotwire-ilmamäärämittari,mutta ei se todellakaan ilmainen ole.
 
kyllä jotenkin tuntuu, että jos vakio ilmamäärämittarista haluaa eroon, niin (imho):
A) ilmamäärämittarista olisi sitten samantien päästävä kokonaan eroon, tilalle MAP-ohjattu systeemi
A) en ainakaan laittaisi tilalle kuumalankamittaria àla Opel (minkähän alihankkijan tekeleitä ne Pro-M mittarit ovat?)
 
kui tehokkaalla koneella tota muuten on saannut. ???
tohonki autoon vois käyvä tuommoinen vähä tuoreempi turbomylly. :D
 
eli VR nelosen kone mahtuu siis muutoskatsastuksen piiriin viellä. :D kyseinen kone nimittäin sopisi luonteensa puolesta sapporoon. :D
oli se sitte neli tai kaksovinen. ;D
 
tänään ostin pensapaineen säätimen. kun en saanut CO arvoja alle 5.0% millään paitsi imuvuodolla.

taitaa olla mun uusi pensapumppu hiukan äkäinen

toivotavsti huomenna saan päästölapun jolla pääsee katsastuksen läpi
 
KUUPPA_VAAN sanoi
eli VR nelosen kone mahtuu siis muutoskatsastuksen piiriin viellä. :D kyseinen kone nimittäin sopisi luonteensa puolesta sapporoon. :D
oli se sitte neli tai kaksovinen. ;D

itse asiassa, VR4 G63 kansi menee suorilta 4g63T 8v lohkoon, joka onkin ainoa vaihtoehto.. johtuen kytkimestä/lootasta.. joutuu vaan hommaa moottorinohjauksen ja dohcin jakohihnan..
 
J. Puhakka sanoi
KUUPPA_VAAN sanoi
eli VR nelosen kone mahtuu siis muutoskatsastuksen piiriin viellä. :D kyseinen kone nimittäin sopisi luonteensa puolesta sapporoon. :D
oli se sitte neli tai kaksovinen. ;D

itse asiassa, VR4 G63 kansi menee suorilta 4g63T 8v lohkoon, joka onkin ainoa vaihtoehto.. johtuen kytkimestä/lootasta.. joutuu vaan hommaa moottorinohjauksen ja dohcin jakohihnan..



Itse asiassa EI mene ihan suoraan. Mutta aikas pienellä vaivalla ;). Elikkäs joutuu tekemään 2(kaksi) n. 3-3.5 mm. lisäreikää lohkoon vastaaville paikoille mitkä löytyy 16 naulasen kannesta mut ei 8v:stä. Helppo homma ja olen jo sen verran tutkinut, että nää reijät pystyy tekemään lohkoon niin et saadaan se vesi myös kiertämään niiden kautta(=8v lohkoon poraamalla ne snadit reijät niin ne menee myös lohkon vesitilaan :).)
No itse jakopään lelut pitää vaan sitte olla kaikki 16-naulasen kiristimiä myöten on näet rattaatkin hieman leveämmät.
t:Arska
ps. katotaan josko tossa mun takasutisaparo rojektissa jossain vaiheessa...?
 
nyt alkaa olee auto säädöissä 1 bar on maksimi paine jonka sain ilman nakutamatta. auto kulkee ihan kivasti n. 7s 100km. ja kiertää ihan sikana ja herkästi kuin formula :)
onko noissa sapporoissa kierros rajoitinta?
arvioisin tehoa olevan n. 220hv vääntöä ei ole kauheesti ahdoilla kun turbo on halki ja loppuun ajettu.
ihan hyvin menee ilman Intercooleria :)

katsastuksen jälkeen laitan siihen IC:n ja jossain vaiheessa paremman turbo.

niin eiköhän sieltä saada yli 250hv.

------------------------------------

millätavalla olette virranjakajaa virittäneet?
kun vanhassa sapporossa on ne keskipakois painot.
laitoin sinne toisen jousen löysemmäks kun alkuperäinen hukkui.
 
Virranjakajaa voi säätää jousien vaihdon lisäksi pyörittämällä jousien kiinnikkeitä jotka ovat epäkeskot. Muistaakseni mulla oli ennen dynokäyntiä maksimiennakko 36-37 astetta ja ennakko maksimissa jossain 4500 rpm paikkeilla. Tehoa tuli paremmin kun lisättiin muutama aste ennakkoa mutta ahtopaine olikin tosi pieni kun joku mättää eikä enempää pysty käyttämään. Ahtopaineen piikkiarvo oli noin 0.8 bar 3000 rpm paikkeilla mutta laski lähelle 0.6 baria maksimikierrosten lähetystyessä.

Ei vielä hätyytelty lähellekään noita ilmoittamiasi teholukuja paremmasta turbosta ja coolerista huolimatta joten ei kannata suoraan kopioida ennakkoarvoja.
 
onko sapporossa kierrosluku rajoitinta?
tuntuu et se kietäisi vielä pitkälle 7000 jälkeenkin.
 
Malmari sanoi
pensapumppu oli rikki mennyt joten kävin ostamassa uuden

FSC motorsport pumpun joita saa moposportista
paketissa lukee fsc mutta pumppu oli Walbro 280lt
joka riittää yli "600hv".

Onko tyyppikoodi jokin näistä:

1) GSS242, GSS250 & GSS278
2) GSS307, GSS315 & GSS317
3) GSS340, GSS341 & GSS342
 
Malmari sanoi
onko sapporossa kierrosluku rajoitinta?
tuntuu et se kietäisi vielä pitkälle 7000 jälkeenkin.

Moi.
Rajoittimesta en oo ihan täysin varma missä kohtaa mut tommoisessa E15-tbo Gallussa se oli n.7000 rpm:n paikkeilla.
Mut yksi mikä on faktaa niin ihan turha on kierrättää sitä mottia juurikaan yli 6000 rpm. koska on karattu jo kauan sitten parhaalta tehoalueelta. ;D. Ei ole eteneminen enään kaikkein tehokkainta.
t:Arska
 
e15mitsubishi sanoi
Mut yksi mikä on faktaa niin ihan turha on kierrättää sitä mottia juurikaan yli 6000 rpm. koska on karattu jo kauan sitten parhaalta tehoalueelta. ;D. Ei ole eteneminen enään kaikkein tehokkainta.
t:Arska

Voin yhtyä samaan näkemykseen ainakin oman moottoriyksilöni kohdalla - huipputehon kierrosluku 4486 rpm :) No kai se muutaman sata rpm nousisi jos ahtopaine pysyisi paremmin asetetussa arvossa ja siten vääntömomentin huipusta tulisi laakeampi, mutta tuskin yli viiden tonnin.
 
MaxFlower sanoi
Malmari sanoi
pensapumppu oli rikki mennyt joten kävin ostamassa uuden

FSC motorsport pumpun joita saa moposportista
paketissa lukee fsc mutta pumppu oli Walbro 280lt
joka riittää yli "600hv".

Onko tyyppikoodi jokin näistä:

1) GSS242, GSS250 & GSS278
2) GSS307, GSS315 & GSS317
3) GSS340, GSS341 & GSS342

pumppu on jo auton alla enkä pääse sitä sieltä irroittaman.


kyllähän sen tohoalueen saa ylemmäskin jos on oikeanlainen turbo siihen tarkoitukseen ja muutenkin kansi viritetty.

isommalla turbolla jossa on pieni pakopaine piikkiteho nousee rajottajalle asti
 
Kunhan kyselin kun ei ole tullut koskaan Walbron 280lph pumppua vastaan, ainoastaan 190 ja 255.
 
MaxFlower sanoi
Kunhan kyselin kun ei ole tullut koskaan Walbron 280lph pumppua vastaan, ainoastaan 190 ja 255.

no tota ei myydä walbron nimellä vaan FSC tai joku sellainen.

pumpun on valmistanut kuitenkin walbro
 
Haudi.

lainaus Malmari:"kyllähän sen tehoalueen saa ylemmäksikin jos on oikeanlainen turbo siihen tarkoitukseen ja muutenkin kansi viritetty"

Totta, mutta viitaten tohon edelliseen lätinääni oletuksenani on kokoajan,että käytössä orggis-tbo ja muutokset mottorisi volymetrisessä hyötysuhteessa ovat hyvinkin lievät. (vrt. kertomuksesi muutoksista)

lainaus Malmari:"isommalla turbolla jossa on pieni pakopaine piikkiteho nousee rajottajalle asti"

Totta myös tämäkin. Mutta ahtimesihan oli orggis..? Ja ahtimen muutos vain rajallisesti koska taas tarvitaan sitä motin volymetristä hyötysuhteen muutosta, että tehoalue laajenisi/nousisi.
-Arska
 
Mulla on pakopesältään ja turbiiniltaan itse asiassa pienempi turbo kuin vakio - tosin virtausominaisuuksiltaan parempi verrattuna saman kokoiseen vakioturbon tyyliin muotoiltuun häkkyrään. Vaikea sanoa mikä on vaikutus yhdessä fiksumman downpipen kanssa. Nyt jos valitsisin niin ottaisin varmaan ainakin A/R suhteeltaan isomman pakopesän. Silti tuntui radalla siltä ettei hetkeen tapahdu mitään kun painaa kaasun pohjaan mutkasta. Putkisto tosin on jotain liikennemerkinjalkaa tai vastaavaa 60 mm ulkohalkaisijalla, mutta paksulla seinämällä :)

Kompressori onkin sitten hieman isompi kuin vakioturbon minikokoinen hyrrä.
 
Huomenia.
Otsikon mukaiseen kysymykseen palatakseni.
Mielestäni kaikissa taka-/etuveto tbo-Mitsuissa on ehkä suurin akilleenkantapää tää pa-puoli elikkäs se "tympee"2-suutin ruisku sekä sen ohj.järjestelmä. Ehdottaisinkin seuraavaa: hommaamaan esim. tämmöisen uudemman 8-venasen imusarjan/läppärungon ja mahdollisesti myös syl.kannen. Etuvetoiseenhan se käy sellaisenaan mut takavetoiseen pitää sit siirtää tää läppärunko ja osa imusarjaa sinne toiseen päätyyn jotta saadaan paineletku tulemaan oikeasta suunnasta. Ei ole kyllä mikään ihan paha rasti toki tarvitaan sorvia ja alumiinin hitsaustaitoja. Sitten tämän lisäksi hommataan joku aftermarket säädettävä pa-puolen/sytkäpuolen mottiohj. järjestelmä. Näitten muutoksien jälkeen ei olekkaan enään muutakuin rauta rajoittamassa tehoja ;D. Kuten käytännössä maailmalla kuin myös täällä "härmässäkin" on jo todettu, et se lähelläkään 250 hevosvoimaa on niinku unen näkö orggis-ruiskulla ja eculla/jollain piggy bag:illä ecun lisänä.
t:Arska
 
multa saat 4 free ilmatteeks 8 venasen imusarjan (jos löydän ja tiedät minkä näkönen se on ) jos alat väkerteleen. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom