Virranjakajan anturijärjestelmä 4G54 -moottorissa?

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Virranjakajan anturijärjestelmä 4G54 -moottorissa on jäänyt avoimeksi ::). Sisällä on nelisakarainen roottoriosa, johon 0,5 mm:n välyksellä säädetään lukijaosa. Onkohan tuo ns Hall - virtatekniikkaan perustuva? Ei se optoelektroniikaltakaan näytä ja tuskin on induktiivinekaan:-\. Tuli mieleen tuosta V6-moottorin sytytysvajeesta ja olisi hyvä tietää ;D.
 
Vs: Virranjakajan anturijärjestelmä 4G54 -moottorissa?

Voi olla periaatteessa kumpi vaan (Hall- tai induktiivinen), Mitsuissa on ollut kumpaakin. Sakarainen kuulostaisi kyllä enemmän induktiiviselta.
 
Vs: Virranjakajan anturijärjestelmä 4G54 -moottorissa?

Ne sakaran klunssit ovat sellaisia nelikulmaisia paloja, eivät "kärkeviä". Täytyisi varmaan mitata vastusta. Periatteessa Hall-virta vaihtuu jyrkästi ja antaa sakara-aaltoa. Induktiivinen taas antaa sinikäyrää joka vaatii lisäelektronikkaa, esim ECU + sytytyksenohjausyksikkö. Noita en ole löytänyt ja puolakin on etuvastuksella. Veikkaisin Hall-anturia :-\.

Viimeksi taisi Hall-virtalaite tulla vastaan Audi 80:n nopeusanturissa vaihdelaatikon etupäässä.
 
Vs: Virranjakajan anturijärjestelmä 4G54 -moottorissa?

Ei se induktiivinen kyllä mitään sinikäyrää anna. Lähinnä tuollaista, joka on kuvassa 1.1

http://www.picoauto.com/tutorials/trigger-signals.html

Enkä usko, että tuollaisen käyrän siivoaminen ja käyttäminen sytkän ohjaukseen vaatii paljoakaan enempää elektroniikkaa kuin Hall-anturissakaan.

Mutta kuten sanottu, voi olla kumpi vaan. Keskiosa voi olla sakarainen kummassa vaan, induktiivisessa on yleensä siellä kehällä enemmän romua kuin yksittäinen anturi. Jos kehällä on yksittäinen anturi, niin silloin melkein on se Hall. Mittaamallahan se selviää.
 
Vs: Virranjakajan anturijärjestelmä 4G54 -moottorissa?

No eipä noista induktiivisista antureista ihan "puhdasta" sinikäyrää tosiaan tule. Mutta niissä on kuitenkin selvä vaihtovirta - positiivinen ja negatiivinen jakso. Tämän "jalostaminen" esim sytytyspulssiksi vaatii kuitenkin jonkinverran elektroniikkaa aina avuksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom