Vitosen ahdot koittaa karata.

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Eilen tuossa kotia kohden ajaessa pisti moinen ongelma silmään. Viitosella kiihdytin moottoritien rampista ja auto rupesi nypyttämään. Ahtomittaria vilkaistaessa huomasin että ahdot huitelee lähellä 1,4baria eli taitaa fuel cuttia pukata peliin. Mistähän voisi ruveta ihmettelemään ongelmaa? Auto on Fujitsubon catbackia lukuun ottamatta vakio. Ongelma ilmenee nimenomaan pidempään isolla vaihteella kiihdyttäessä. Onko näissä vakiona jotain ahtosolenoidia joka hieman säätelee ahtoja,jos se koittaisi jumia?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Hukkiksen "actuator" tangon (mikä toi on suomeksi?) jumittaminen on ainakin ihan tyyppivika. Kannattanee tarkistaa ensimmäiseksi.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

nokonzok sanoi
Hukkiksen "actuator" tangon (mikä toi on suomeksi?) jumittaminen on ainakin ihan tyyppivika. Kannattanee tarkistaa ensimmäiseksi.
Hukkaportin kello?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Hukkiksen tanko juu. Syy voi olla hukkiksen kellon kalvossa siis.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Täytyypä siis sitä ryhtyä ihmettelemään. Aluksi teki tätä vain silloin tällöin ja isoilla vaihteilla pidempään kiihdyttäessä, mutta nyt tekee jo aina kun ahdot nousee.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

_AH_ sanoi
Täytyypä siis sitä ryhtyä ihmettelemään. Aluksi teki tätä vain silloin tällöin ja isoilla vaihteilla pidempään kiihdyttäessä, mutta nyt tekee jo aina kun ahdot nousee.

Mulla teki ysissä saman kovemmilla ahdoilla. Vikana löysä bypass venttiili. Vaihdoin tilalle RS mallin osan niin vuoto loppui. Millainen lie vitosessa?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Tänään hämmästelin tallilla kuinka uskomattoman hölmösti on hukkaportin kello sijoitettu. Siitä tangostahan valuu kaikki roipe mikä auton edessä lentää suoraan sinne sisään... Ja näinhän nytkin oli ilmeisesti päässyt käymään. Reilu annos voiteluainetta ja herkistelyä niin rupesi ahdotkin pysymään aloillaan. :peukku

Tankoon viritin vielä nippusiteen että suurimmat tankoa pitkin valuvat ryönät valuisivat mieluummin nippusidettä pitkin pois kuin sinne kellon sisään.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

_AH_ sanoi
Tankoon viritin vielä nippusiteen että suurimmat tankoa pitkin valuvat ryönät valuisivat mieluummin nippusidettä pitkin pois kuin sinne kellon sisään.
Mitä tekisimmekään ilman nippusiteitä? ;D
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Mulla oli kanssa ihan sama ongelma melkeen heti kun auton ostin. Syynä oli hukkaportin kello kans, mut mulla oli se kalvo paskana. Ahdot nousi heti 1.6bar Uus taitaa maksaa jtn 100 luokkaa, ja uudessa on semmosen kuppi siinä kellon päällä suojana ettei sinne kellolle pääse paskaa. On kuulemma ihan normaali vika vitosessa.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Itellä 3" catbackki ja k&n kartiosuodatin vakiopaikalla ja välillä ahtaa viisaria vaille 1.2bar, yleensä pysyy 1-1.1bar tietämissä. Onko nuo ahdot vielä liian korkeat? Evoscanilla jos kattelee niin miten suuri tuo knock sum arvo pitäisi olla? Ja jos laajakaistalambdalla kattelee että ei vedä laihalle niin onko miten iso riski rikkoa kone noilla modeilla/ahdoilla?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Kun knock sum menee yli 3:n alkaa ECU viivästämään sytytystä. Tätä pidetään yleensä rajana säädettäessä.

Jos knock sum on alhainen eikä käy laihalla niin ei noi ahdot mitään riko.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

rolla sanoi
Itellä 3" catbackki ja k&n kartiosuodatin vakiopaikalla ja välillä ahtaa viisaria vaille 1.2bar, yleensä pysyy 1-1.1bar tietämissä. Onko nuo ahdot vielä liian korkeat? Evoscanilla jos kattelee niin miten suuri tuo knock sum arvo pitäisi olla? Ja jos laajakaistalambdalla kattelee että ei vedä laihalle niin onko miten iso riski rikkoa kone noilla modeilla/ahdoilla?

Noihan on vitosen vakio ahdot? Ni miten ne vois olla liian korkeet? Vitosen vakio ahtimella saa helposti 1.5-1.6 rikkomatta mitään.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

tamu sanoi
Noihan on vitosen vakio ahdot? Ni miten ne vois olla liian korkeet? Vitosen vakio ahtimella saa helposti 1.5-1.6 rikkomatta mitään.

Kestää jos kartat säädetty, eli ennakot + bensa kohdillaan.

Kannattaa ottaa Ast:in neuvosta oppia. :peukku

Knock sum = Naputus

Liikaa naputusta = Kone poks
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Krister sanoi
Paljonkos ne vitosen vakio ahdot kuuluu olla?

59 – 84 kPa {0.61 – 0.86 kg/cm2} <EVOLUTION-V> Manuaalin mukaan.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

tamu sanoi
Noihan on vitosen vakio ahdot? Ni miten ne vois olla liian korkeet? Vitosen vakio ahtimella saa helposti 1.5-1.6 rikkomatta mitään.

Samppa sanoi
59 – 84 kPa {0.61 – 0.86 kg/cm2} <EVOLUTION-V> Manuaalin mukaan.

Toinen sanoo, että vakioahdot on 1-1,1 bar ja toinen että 0,59-0,84 bar (0,6-0,84 bar jos lasketaan kg/cm2 arvoista). Vitosissa on melkosia eroja vakiopaineissa :)

0,61 kg/cm2 = kutakuinkin 0,6 bar (59,8kPa)

59kPa = kutakuinkin 0,602 kg/cm2 = 0,59 bar

Kumpi on totta, 1 bar vai 0,6bar?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

STA sanoi
Toinen sanoo, että vakioahdot on 1-1,1 bar ja toinen että 0,59-0,84 bar (0,6-0,84 bar jos lasketaan kg/cm2 arvoista). Vitosissa on melkosia eroja vakiopaineissa :)

0,61 kg/cm2 = kutakuinkin 0,6 bar (59,8kPa)

59kPa = kutakuinkin 0,602 kg/cm2 = 0,59 bar

Kumpi on totta, 1 bar vai 0,6bar?

1 bar huitteilla pyörii vakion ahdot.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Tuo minkä laitoin on work shop manuaalin antamat rajat normaali paineesta. Mulla omassa oli kilo enemmän, kun auton ostin ja nykysellä koneella on maksimit olleet 0,1bar pinnassa, joten käytännön kokemusta ei ole. Matalalta nuo kuulostaa kyllä minustakin.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Itsekin olisin enemmän tuon 1 barin kannalla. Vaikkei nää nyt ihan vertailukelpoisia olekaan, niin omassakin vakioahdot on 1 barin tienoilla ja tehot kuitenkin pitäis olla suurinpiirtein samoissa lukemissa.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

STA sanoi
Itsekin olisin enemmän tuon 1 barin kannalla. Vaikkei nää nyt ihan vertailukelpoisia olekaan, niin omassakin vakioahdot on 1 barin tienoilla ja tehot kuitenkin pitäis olla suurinpiirtein samoissa lukemissa.

Ei noita voi Sami vertailla mitenkään. Eri koneet, ahtimet ja autot ;D Mutta siellä se kilon tuntumassa varmaan viisari heiluu.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Samppa sanoi
Ei noita voi Sami vertailla mitenkään. Eri koneet, ahtimet ja autot ;D Mutta siellä se kilon tuntumassa varmaan viisari heiluu.

No höh. :seina Yritin kuitenkin :)

Kiloa mä edelleen veikkaan. Manuaali on väärässä :)
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Evo kolmosessa oli jo 0,7 bar ja siitä on kokoajan noussut kun on vääntöä (ja vähän tehoakin) haluttu lisää.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

5 ja 6 evojen fuel-cut limit on ainakin 1.3 bar ja 7-8:ssa se on nostettu 1.5bar:iin

The ECU will cut the fuel at roughly 1.3 bar boost pressure [19
psi] on the Evo V/VI [approximately 1.5 bar on the Evo VII and VIII] but the
specific cut point is dependant on atmospheric conditions at the time so it will not
be the same from car to car.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Oli mun kämmi tuo matalampi paine. Se on onkin ahtojen testausohjeesta otettu ja ei välttämättä max. paine. En kerennyt enempää tässä selata josko sieltä ihan ohjeellinen max. painekin löytys.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Vääntöjen nousun perusteella veikkaisin just tuota 1,0-1,1 bar.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Jees pistetääs tänne kun samaa propleemii pukkaa...
Eli jos joku pystyis kertoon et kuinkas tuo herkistely nyt kuuluis tehdä kun ei tunnu mistää netistä löytyvän ohjeita....
Pitääkö kello irrottaa vai riittääkö voitelu ainetta tankoon ja liikutteluu?
Vähän vielä meinaa olla vierasta tuo evon tekniikka...
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Voitelu auttaa vain hetkellisesti,tankoa pitkin ruiskutat mönjää sinne
Uutta kelloa vaan tilaukseen,helpommalla pääsee
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Hablu sanoi
Voitelu auttaa vain hetkellisesti,tankoa pitkin ruiskutat mönjää sinne
Uutta kelloa vaan tilaukseen,helpommalla pääsee

Jep samaa mieltä.

Hiukan hankala vaihtaa mutta kyllä se sinne menee.

Minkä verran paineet karkaa? Siellä on myös solenoidi minkä voisi "tulpata"...
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Oli säädetty sinne 1,2 kohille ja nyt kun motarilla vedättää 4tai5 vaihteella niin sinne pitkälle yli 1,5(mittari loppuu 1,5) ja rupee pätkimään. mutta jos antais hiukka ensiapuu voitelulla ja rupeis katteleen uutta kelloo :peukku suosituksii?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Ei auttanut ainakaan mulla rasvailut, kuin ehkä hetkellisesti.
Omaan tilasin uuden kellon Finturbolta,sattui olemaan hyllyssä ja hintakin oli ihan kohdallaan.
Uusi kello oli tuollainen "päivitetty" malli,eli varressa tuollainen kuppi,estämässä kurapaskan pääsemistä kellon sisälle.
Kuva-0180.jpg
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Mulla alko evo 6:ssa nyt pakkasilla karkailee myös ahdot ainakin 4 ja 5 vaihteilla ja fuel cut iskee peliin. Normisti piikki 1.3 ja laskee 1.2. Mut nyt pakkasilla käy yli 1.4 barissa. Pitää tutkailla sitä kelloa missä kunnossa se on. Paskaa täynnä varmaan. Toivottavasti ei ole mitään sen kummempaa.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Yleensäkkin kylmillä keleillä voi hieman piikitellä rajummin, mut jos merkit vaan pitää paikkaansa niin hukkaportin kellohan se siellä on pipi.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Itellä ahdot rupes kans karkailemaan ja muutaman kerran ruvennut pätkimäänkin eli ilmeisesti alkaa nakuttamaan ja sen takia pätkäsee?

Hukkaportin kello näyttää aika heikolta sisältä, mistäs tollasen uuden noppeeta suomen maalta?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

mystinengalant sanoi
Todennäköisemmin fuelcut jos on vakioarvossa.
Okei. Ei PITÄIS olla mitään muuteltu vakiosta, paitsi speed limit ;)

Mutta tosiaan, kyllä se toi hukkiksen tanko ja kello taitaa jumittaa kun sinne laitoin "hieman" wd-40 siitä kellon reiästä niin nyt ei karkaile niin pahasti.. Mistä noita uusia ootte hommaillut, vai pitääkö mennä timanttitiskille?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Maestro sanoi
Okei. Ei PITÄIS olla mitään muuteltu vakiosta, paitsi speed limit ;)

Mutta tosiaan, kyllä se toi hukkiksen tanko ja kello taitaa jumittaa kun sinne laitoin "hieman" wd-40 siitä kellon reiästä niin nyt ei karkaile niin pahasti.. Mistä noita uusia ootte hommaillut, vai pitääkö mennä timanttitiskille?

http://www.printsport.fi/kauppa/product_info.php?products_id=881
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Printsportin nettikaupassa näyttää pääsääntöisesti OEM osille timanttitiskin hinnat eli virtuaalinen timanttitiski kyseessä :)

Halpoja saa ebaysta, en osaa sanoa kuinka luotettavasti toimivat, mutta eipä tuollainen osa nyt erityisen haastava ole valmistaa.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Itsellä samaa ahtojen karkaus ongelmaa ollut talvella, ja maaliskuun lopulla pitäisi mennä softan päivitykseen, joten uusi kello lienee parempi hankkia etukäteen.

Löytääkö joku Ebaystä halvemman, tämä olisi n.60€: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mitsubishi-Lancer-EVO4-8-Turbo-Actuator-1-5-Bar-22-PSI-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f0689f964QQitemZ270692645220QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Mahtaakohan tuon hintaiseen osaan tulla jotain veroja vielä päälle?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Putte sanoi
Itsellä samaa ahtojen karkaus ongelmaa ollut talvella, ja maaliskuun lopulla pitäisi mennä softan päivitykseen, joten uusi kello lienee parempi hankkia etukäteen.

Löytääkö joku Ebaystä halvemman, tämä olisi n.60€: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mitsubishi-Lancer-EVO4-8-Turbo-Actuator-1-5-Bar-22-PSI-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f0689f964QQitemZ270692645220QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Mahtaakohan tuon hintaiseen osaan tulla jotain veroja vielä päälle?

Tulli menee aina. ALV raja oli muistaakseni 35€. Mitä se orkkis maksaa ?
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

-JP- sanoi
Tulli menee aina. ALV raja oli muistaakseni 35€. Mitä se orkkis maksaa ?
Printsportilla 137+pk.

Britti Ebaystäkin noita saisi edullisemmin, mutta tavara tulee kuitenkin Japanista, joten ilman tulleja ja alveja ei silloinkaan siis selviä. http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Mitsubishi+Lancer+Turbo+Actuator&_sacat=See-All-Categories
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Morjes, nostellaan vanhaa aihetta kerran on samantyylistä ongelmaa vitosessa. Tähän asti ollu auto säädetty n.1.4-1.6bar paineille ja toiminut kuten pitääkin. alkuviikosta kun töistä lähdin niin ihmettelin reilummin kiihdyttäessä normaalia kovempaa vihellystä mitä kuulu. Uudestaan kunnolla ku kiihdytin ja mittaria vilkaistessa kiipesi ahdot sinne yli 2baariin johon asteikko loppuu :-\ on myös alkanut ahtamaan heti 2tkierroksen jälkeen (ennen noin 3000rpm ja alkaa ahdot nousta). Vaikuttaako tuo kellon jumiminen\hajoaminen myös tuohon? Autossa Kakimoton katiton putki, jonkuntyyppinen? metallinen bypass ja softa säädetty DTC:llä. Kuulajousiventtiili-mallinen turboruuvi myös

-Santtu
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Kaikki hukkaportin ohjausletkut kuitenkin kiinni? Vaikka olis pakkasta tullut kuinka paljon lisää, niin se tuskin vaikuttaa noin paljoa lämpötilan kautta.
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Kyllä on molemmat letkut kiinni, Turboruuville tuleva ja lähtevä molemmista päistä kiinni. Joo ei se kyllä pakkasesta johdu. -15astetta nosti ahtoja vaan 0.1bar eli nyt on jossain muualla kyllä häikkää :\
 
Vs: Vitosen ahdot koittaa karata.

Äkkiseltäänhän tuo hukkaportin takertelulta kuulostaa. Oletko koittanut rasvata ja putsata sitä kelloa siitä varren juuresta? Sillä sain aikanaan itse elvytettyä kelloa, mutta äkkiä se ryhtyi uudestaan jumimaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom