Voi sentään, moottori paks...

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Taitaapa olla Sigman koneessa venttiilivika. Ajelin tuossa eilen sunnuntaiajoa ja yht äkkiä huomasin jonkun sivuäänen moottorissa. Alkoi kolisemaan kun antoi vähänkin kaasua. Kylmänä ja tyhjäkäynnillä ei huomaa mitään, paitsi että kone ei käy kaikilla ja tyhjäkäynti on pudonnut. Ei savuta mitenkään ihmeellisesti ja normaali ajokin onnistuu vielä. Kuitenkin, joku mekaaninen ääni sieltä kuuluu koneen lämmettyä kun antaa kaasua. Täytyy viikonloppuna mitata puristukset, ja tarkistaa venttiilikoneisto. Jospa olisikin vaan joku nokkavika....
Nyt hieman sylettää... :(
 
No oikeastaan juuri kuormituksella se oireeleekin pahiten. Ylämäet on pahoja. Moottori myöskin"pärähtää" jos napauttaa kaasuun, niin että kierrokset nousee äkillisesti (kuormitus) . Yläkerrasta tuo tuntuisi kuuluvan, ehkä venttiilikoneistosta. Olisko ideaa mistä tuo tulisi ennenkuin lähden purkamaan. Puristuspaineet täytyy mitata myös...
 
voisko olla joku keinuvipu esmes? niissähän on se laakerointi nokkaa vasten, jos sieltä on semmonen pasana niin yksi pytty saa vajaat täytöstä tms?
 
Toivottavasti olis.. Tietty siellä on neulat levinny pitkin öljytilaa ja kanaviin ja joku muu palanen jäänyt johonkin väliin. Täytyy torstaina purkaa. Kerron sitten mitä löysin.
 
Jos se kuormituksessa kolisee niin luulisin kyllä vian löytyvän alakerran puolelta. Eihän venttiilikoneistoon kohdistu juuri sen suurempia rasituksia kuin tyhjänä kierrätettessäkään. Kiertokangen laakeri taas on jo ihan toinen juttu.

Tosin käyntiongelmat viittaisivat enemmän vettiilivikaan.
 
Venaviaksi tai keinuvivuksi (Das Kibbhebel - arvatkaas kellä on saksankielinen ja VAIN saksankielinen korjaamokäsikirja) minäkin sitä sanoisin.

Toivotaan parasta ja halvinta ja jäädään odottamaan kuulumisia!
 
Tuntuu pahalta mainita asiasta, mutta toivotaan parempaa... Minulla oli accordissa täsmälleen sama juttu kuin sun selityksessä oli.... vika oli kampuran laakerissa...toivottavasti sinulla jää kansiremontiksi :-\
vaidappa vaikka öljyt, ja kato tuleeks sielt jotain alu-messinki skeidaa mukana...

-Antte
 
Joo selitys kuulostaa ikävästi samantyyppiseltä ku mul ol Coltissa (Ei siis selitys vaan vika)

Kiertokankien laakerit män vaihtoon, ja jos sä oot sillä ajellu ja vika on sama niin sit saattaapi olla et saat vaihtaa runkolaakerit samalla :(
 
No, nyt se selvisi. Jakoremmi löysällä ja jako pielessä. Se kolina kuului varmaankin jakopäästä, koska auto liikkui suht normaalisti kotiin saakka. Kolinakin loppui jossain vaiheessa.
Onko laturinhihnan hihnapyörässä se lovi samassa kohdassa, kuin jakohihnapyörässä, ja pitäisikö laturin hihnapyörän loven sen osoittaa "T":hen kun jakohihnapyörä on ajoitusmerkissä? Minulla osoittaa se 20 jakopäänkopan asteikolla kun nokkapyörät ovat merkissä. Selviääköhän 6G72 tuollaisesta virheestä vahingoittumattomana? Taitaa olla hyvin pitkälle samanlaiset venttiilien iskunmitat tässä, kuin 4G63:ssa.

Jatkan purkamista... ja sitten mitataan puristukset.
 
Jako olikin pielessä vain 1 hampaan, joten ei huolta venttiilien törmäämisestä. Puristukset oli kaikissa pytyissä suurinpiirtein yhtä suuret, n. 16bar. Jakopäästä löytyi putkisokan palanen pureutuneena remmiin kiinni, ja metallipurua. Luulen että se sokanpätkä jumitti hihnapyörää, josta johtui kolina ja hihnan pomppaaminen. Otan kuitenkin venakopat auki ja tarkistan ettei ole mitään kummallista. Hihna nyt ainakin meni uusiksi, onneksi ei tähän mennessä mitään pahempaa!
 
Ei paha. Se kolina kuului todellakin jakopäästä. Remmi vaihtoon ja baanalle. Oisha mun pitänyt tietää että näitä koneita ei ajamalla saa pilalle! ;D Oma moka se oli, nimittäin aikoinaan hihnapyörä jäi löysälle, ja kiilana toimiva putkisokka "katosi" jonnekin. Tuonnehan se oli putkahtanut!
 
T laakso..

Kaikkia autoremontteja ei kannata tehdä kaljapäissään ;D

Minkäkin vaihoin tossa taannoin hihnan, toivottavasti se on kunnolla (oon heittänyt vasta 500m lenkin sillä)
 
Remontit kannattaa ilman muuta tehdä kaljapäissään, tuleepahan sopivasti jännitystä..... ;D

vaihdoin tossa vähän aikaa sitte nelikkoon iskarit ja raidetangonpään ja muuta rompetta yks perjantai ilta, no lauantaina otin pari korjaavaa ja jatkoin remonttia.. aattelin vaihtaa vielä jarrupalatkin eteen, no eiku rengas pois ja palat vaihtoon... hyvä et tuli vaihdettua, huomasin samalla että oli "unohtunut" raidetangonpään mutteri laittamatta.... ;D

Eki
 
No harvemmin talvisin kaljapäissään. Mutta kesällä, mikäs sitä on pihalla duunatessa kuumassa auringonpaisteessa!
Ei vaan, kyllä tuo hihna oli hyvin laitettu. Sinne vaan meni väliin tavaraa ja siksi se pomppasi. Jos olisin tiennyt mihin se putkisokka katosi, olisin kyllä etsinyt sen sieltä. Loogisesti ajattelin että se olisi tietenkin pudonnut tielle, mutta always expect the unexpected kun puhutaan autoista. Nyt se kuitenkin taas käy ja kukkuu!
 
kaljapäissään ei paljo kannata ku yllättävästi sit remontin lopussa on kasa ylimääräisiä pultteja ja muttereita...(niiku kävi jää-auton kanssa) todettiin vaa et aianki auto keventy :D
 
Riittävän kauan kun korjaa niin voi yli jääneistä osista rakentaa 2 toimivaa konetta. Toinen totuus on että jos käsissä on haavoja/mustelmia/murtumia remontin jälkeen on remontti onnistunut. 8) ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom