Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Help!

Missä vika...
Sunnuntaina huomasin ensimmäisen kerran että tyhjäkäynti putos risteyksessä jopa melkein alta 500rpm (normi on 750rpm vaihde vapaalla.. D-asennossa sitte normaalisti 600rpm) Tämä tapahtuu auton ollessa lämpöisenä.
Tänään huomasin saman ja ecu kyllä korjaa ja nostaa tyhjäkäyntiä, mutta sitte tyhjäkäynti saattaa taas laskea. Jos hiljaa nostan kierroksia ylöspäin paikallaan niin auto selvästi "rötää". Ihan kun ei kaikki pytyt olis koko ajan mukana.

Mistä etsiä vikaa?

-Tulpat? (menossa vaihtoon kunha toi camskillin paketti tulis)
- Puola?
- Lambda? (koska koneen lämmettyä vika selvästi ilmenee..ja kesällä katsastuksessa tyhjäkäynti meinas olla rikkaalla koko ajan sekä toi että yli 3000rpm kaikki "pelaa" viittais lampaataan...)
- tulpanjohdot? (lyökö kanteen läpi tyhjäkäynnillä..toisaalta vedossa tuntuis et pelaa normaalisti)
- nokka-akselin asentotunnistin (en halua ees miettii tätä viel, mut luin ozvr4 liikaa... ::) )
- kampiakselin asentotunnistin (en tätäkää halua miettiä ja toisaalta vedossa auto pelaa...)
...viimeseen kohtaa myös kammen hihnapyörän tärinänvaimentimen mahdollisen rikkoutumisen vetäisin..ja se ottais asentotunnistimeen kiinni...oisko mahdollista tyhjäkäynnillä?

Tutkitaan kunha saan auton pajalle..ja tulis noi camskillin tulpat ja se pyöränlaakeri joka ääntää...
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

- lämpötila anturi
- kylmäkäynti rikastus "jumittaa"
- ilmavuoto imupuolella

edellä mainitut vain veikkauksia
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Mulla oli silloin aikanaan "tyhjäkäyntiruuvi" löysällä kaasuläppäkotelosta ja se pisti tyhjäkäynnin aika kunnolla sekaisin. Kannattaa ainakin tarkistaa ennen kuin rupeaa purkamaan puolta autoa :)
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

nokonzok sanoi
Mulla oli silloin aikanaan "tyhjäkäyntiruuvi" löysällä kaasuläppäkotelosta ja se pisti tyhjäkäynnin aika kunnolla sekaisin. Kannattaa ainakin tarkistaa ennen kuin rupeaa purkamaan puolta autoa :)

Tämä huomion arvoinen seikka!
Ko. ruuviahan syksyllä säädin aukipäin koska tyhjäkäynti oli aivan liian korkea (huiteli 900rpm). Senjälkeen ei mitään ongelmia. Tämä oli itselläki mielessä vaan en ehtinyt kurkkimaan vielä...ensi kyselyt, sitte korjaukset ;)

Mutta sekottiko sulla auton myös alta 3000rpm? (tai en voi suoraa sanoa että toi luku mutta ei ole normaalia kuitekaa)

Edit: kävin kurkkimassa...tyhjäkäynnin säätöruuvi on paikoillaan.

Edit more: DP:n joustoputki on saanu iskua lisää(ennestää jo aika huonon näköne se jousto-osa) ja ny kattelin et saattais olla et se on saanu lisäää iskua ja sielä vois olla vuoto. Tämä vaikuttais siihen että lambda saa liikaa happee(koittaa rikastaa?) ja kone meinaa hyytyä... mahdollista?
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Vaihtaisin ensin ne tulpat ja sitten katsoisin Evoscannilla että lambda toimii.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Imuvuodon vaihtoehdoks heitetty Forgen by-passia....
Tämä myös kävi itellä mielessä koska "ongelmat" alkoi sunnuntain loskakelin jälkeen jossa ajelin 300km maantiellä ja illalla alkoi pakastumaan...ja seuraavana päivän ongelmat siit alkoi.
By-passi jää auki= imuvuotoa`?
Forge on melkee alin kohta autossa....pska paikassa vielä loskan kannalta.. :seina
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Siis se on "ihan oikea" by-pass, eli kierrättävä?? Vaikka se olisi auki, kulkee ilma kuitenkin mittarin läpi ja tuskin silloin tyhjäkäyntiä sekoittaisi. Voi kyllä notkahtaa, kun tiputat osakuormalta tyhjäkäynnille, mutta hetken päästä pitäisi kyllä normalisoitua. Pikemminkin ongelmia pitäisi tulla kierroksilla ja kuormalla. Tosin, ei ole tuollaista tullut vastaan, mutta teoriassa ainakin näin.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

pexi sanoi
Siis se on "ihan oikea" by-pass, eli kierrättävä?? Vaikka se olisi auki, kulkee ilma kuitenkin mittarin läpi ja tuskin silloin tyhjäkäyntiä sekoittaisi. Voi kyllä notkahtaa, kun tiputat osakuormalta tyhjäkäynnille, mutta hetken päästä pitäisi kyllä normalisoitua. Pikemminkin ongelmia pitäisi tulla kierroksilla ja kuormalla. Tosin, ei ole tuollaista tullut vastaan, mutta teoriassa ainakin näin.

jep..kierrättävä se on http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/vr4/IMG_0260.jpg .Kyllähä tyhjäkäynti normalisoituu mut sitte taas saattaa laskee yllättäen...
Tyhjäkäyntimoottori myös tuli mielee. Kuulemma vaatii usein puhdistusta näissä kipoisa..
http://ozvr4.com/forums/showthread.php?t=730
Mut se ei selitä mun mielest "rötäämistä"?

Edit: vois olla myös että akku kuolemassa(vakio pikku akku edellee eikä mitää ongelmia pakkaskäynnistyksissäkää ollu :peukku )
http://ozvr4.com/forums/showthread.php?t=1154&highlight=idle+stepper
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Rötäämistä esiinty vain kun auto on lämpösenä sammutettu ja alta 1h lähtee uudelleen ajamaan. Senjälkeen aluksi saattaa rötää vähän aikaa.
Nyt myös moottorin lämmöt ei nouse normaaliin vaa pysyttelee klo 7-8 tienoilla. Kun pysähtyy niin aavistus nousee lämmöt, mutta ei juuri paljon. Selvästi myös vähemmän sisälle tulee lämmintä (ennen tuli kuumaa kun käänti 32asteeseen lämppärin)

Lämpötila-anturivika vaiko lambda+termari?

Lämpötila-anturihan on aivan termarin vieressä, joten kallistun siihen että termari alkanut jumittaan...Uusi osa tilattu ja saan tänään jo sen. Hinta 82asteiselle termarille 25e Vehollta. :peukku

http://www.camskill.co.uk/smsimg/49/7177-0-full-legnum-vr4-engine-coolant-temp-sender-49.jpg
Kuvasta näkyy moot.lämpöanturin ja termarin sijainti.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Syyllinen oli tulpat sekä termari. Nyt pelaa nätisti :driver
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

:seina

ja pskat... eikä se korjaantunu. Auto käyntiin töissä ja kävi 5min tyhjäkäyntiä kun kävin sisällä välillä. Ei ongelmia. Ajoin noin 10km matkan...muutamasta risteyksestä valoista kovempi lähtö (TCL pois päältä siks aikaa). Sitte rauhallista ajoa viimene 1km ja tcl nappasin takas päälle..pysähdyin parkkipaikalle ja puhuin puhelimessa. 2-3min tyhjäkäynnin jälkee tyhjäkäynti putos 500rpm kohdalle 750:sta. Sitte sekunnin jälkee ecu korjas tyhjäkäynnin ylöspäin, mut se meinas notkahtaa taasen.
Aloin TODELLA hiljaa painamaan kaasua ja auto "rötäs" 2000rpm asti kunnes kierrokset tuli "piikkinä" peliin ja nous 3000rpm kohdalle. Ilman siis että kaasupoljinta painoin enemmän. Toistin saman painamalla nopeasti kaasupolkimen pohjaan tyhjäkäynniltä ja tätä rötäämistä ei yhtään ilmennyt. Eli oisko se lambda+ tyhjäkäyntimoottori yhdessä mitkä risaa nyt?
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Hanki Evoscan tai lahjo joku sellaisen omistava tutkimaan autoa silloin kun vika on päällä. Turha noita on yrittää arvailla, ainakin voit varmistaa lambdan ja muiden anturien toiminnan.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

ast sanoi
Hanki Evoscan tai lahjo joku sellaisen omistava tutkimaan autoa silloin kun vika on päällä. Turha noita on yrittää arvailla, ainakin voit varmistaa lambdan ja muiden anturien toiminnan.
Heti kun toi yks ehtii..ja mä ehdin :D
Sunnuntaina ehkä tarkotus...

vanhat tulpat: http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/vr4/tulpat/
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

lainaus:
H31met - Have you got a standard airbox or an induction kit?

Reason I ask is that this problem is fairly common - I've seen it on a number of cars. It seems to strike in cold weather when the engine is hot started after only being shut off for about 5-20 mins. When you start back up, it runs rough and really lumpily for about 30 seconds and if you've got an engine vacuum gauge, you'll see the vacuum is low but gradually picks up. I've seen it more on cars with pod filters.

If you shut the car off (hot) and instantly start back up - No problem.

Hot starts after 5/10 mins in warm weather - No problem.

The problem seems to be that the ECU is following a 'Cold Start' fuel pattern when it's not needed and so the engine runs a little over rich until the Air temp readings from the MAF and the Coolant temp readings allow the ECU to 'trim' the idle speed and fueling as required.

When it happens I'd suggest leaving the car in neutral and maybe bring the revs to about 1200~1500 to help the idle stabilise. It's also worth switching your aircon off before you start the car; this might help stop it bogging back down again.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Vaikka eri auto ja kone kyseessä, mulla on ollut sama ongelma jo vuoden päivät(tyhjäkäynnin tippumisen kanssa, ei onneksi rötää). Papukaijanmerkki sille joka ratkaisee jos vaikka olis kuitenkin sama vika. On kanssa vaihdettu tulpat, termari ja lämpöanturikin, lambdakin ok.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

dani sanoi
Vaikka eri auto ja kone kyseessä, mulla on ollut sama ongelma jo vuoden päivät(tyhjäkäynnin tippumisen kanssa, ei onneksi rötää). Papukaijanmerkki sille joka ratkaisee jos vaikka olis kuitenkin sama vika. On kanssa vaihdettu tulpat, termari ja lämpöanturikin, lambdakin ok.

No pelkän tyhjäkäynnin vaelteluun on syynä tyhjäkäyntimoottori ja sen likaisuus.. ota irti ja putsaa (jos sellainen autossasi on kaasuläppäkotelon alla)
Iitselleni pitää se kanssa tehdä tässä vielä, mut se ei selitä rötäämistä...
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

ozvr4:sta vastauksena sain kysymyksiini:
I had a similar problem back with my 3rd gen magna, under light accel the car would struggle up until 3 or 4000 rpm and make a popping noise, if i floored it the car would be fine

I found the problem to be the o2 sensor, but there was also a problem with AFM, what was happening was because of the faulty o2 sensor the car would backfire through the throttle body under light accel (o2 sensor comes in to play under light accel but is bypassed under full throttle) this was the popping noise, this in turn killed the AFM, the AFM wil only take so many hits, also when this initialy started the onboard diagnostic showed only AFM as faulty not the o2 sensor
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Harri K sanoi
No pelkän tyhjäkäynnin vaelteluun on syynä tyhjäkäyntimoottori ja sen likaisuus.. ota irti ja putsaa (jos sellainen autossasi on kaasuläppäkotelon alla)
Iitselleni pitää se kanssa tehdä tässä vielä, mut se ei selitä rötäämistä...

Tietty tätäkin epäilisin jos homma olisi alkanu pikkuhiljaa mutta kun tämä tapahtui "yksi kaunis päivä" kun peruuttaessa ahtaalla parkkipaikalla "tyhjäkäynnillä" kone sammui kierrosten tiputtua liikaa. Noh, ei muuta kuin tsemppiä tutkintoihin :peukku.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Lambda tosiaan tuli vaihdettua (Galant 2.0 -99 vaparin etulambda millä oli ajettu 60tkm)
Sunnuntaina vaihdoin ja selvä bensankulutuksen lasku tuli heti.
Tänää datalogattu autoa ja vikakoodeja ei ollut yhtään. (ei siis ollut ennen lambdan vaihtoakaan, ja ilmeisesti VR4:ssa ei ole lambdalle vikakoodia koko vikakoodilistassakaan).
Lambda reagoi todella nopeasti kun dataloggauksessa seurattiin sen käyrää.
Kiitokset Tepille! :peukku
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Pitää ostaa samanmoinen jos halvalla sattuu eteen, syö vieläkin sen 50l/300km eikä tartte kengittää.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Niin kuin jossain muussa ketjussa jo väiteltiinkin, ei se lambda välttämättä vikakoodia annakaan, jos järjestelmä ei sitä vialliseksi tunnista. Saattaa haistella happimäärän liian suureksi ja rikastaa seosta, senkin verran että kulutus nousee ja samalla tulee muita oireita...
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Lopahtaneen lambdan tyypillinen oire on satunnainen jämähtely 0 voltin tienoille (laiha) jolloin rikastuu tarpeettomasti hetkeksi. Myös lämpiäminen hidastuu ja reagointi yleensäkin.. Kaikki nostavat kulutusta mutta välttämättä ruutta ei moisia tajua vaikka olisi diagnostiikkaakin. Ei ennenkuin lämpiäminen kestää aivan liian kauan tai trimmit nousee yli sallittujen rajojen.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

miikka sanoi
Niin kuin jossain muussa ketjussa jo väiteltiinkin, ei se lambda välttämättä vikakoodia annakaan, jos järjestelmä ei sitä vialliseksi tunnista. Saattaa haistella happimäärän liian suureksi ja rikastaa seosta, senkin verran että kulutus nousee ja samalla tulee muita oireita...

Niiin mutta niin oudolta kuin se kuulostaakin niin VR4-sen ecu EI anna lambdalle vikakoodia missään vaiheessa...eli se saa vaikka olla rikki niin ei anna koodia, kun ei sellaista ole listoilla.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Harri K sanoi
Niiin mutta niin oudolta kuin se kuulostaakin niin VR4-sen ecu EI anna lambdalle vikakoodia missään vaiheessa...eli se saa vaikka olla rikki niin ei anna koodia, kun ei sellaista ole listoilla.

Mielenkiintoista... onkohan vapari EA gallussa sama systeemi?
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

Harri K sanoi
Niiin mutta niin oudolta kuin se kuulostaakin niin VR4-sen ecu EI anna lambdalle vikakoodia missään vaiheessa...eli se saa vaikka olla rikki niin ei anna koodia, kun ei sellaista ole listoilla.

En usko kyllä että ei anturista tulisi mitään vikakoodia, kuitenkin oleellinen komponentti toiminnan kannalta.

Pikaisella forumeiden selailuilla ainakin löytyi oxygen sensorille koodi 11.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

lambda voi olla myös rikki vaikka se ei koodia antaiskaan, käsittääkseni se valo käytännössä palaa jos siellä on piuhat poikki lambdalle.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

No mutta nämähän ovat niin JDM-vehkeitä että lambdakin on aina oikeassa..




Ei vais,mutta ovatko nämä edes vähäpäästöisiä japseissa.?
Jos siellä ei lambdaa pakollisena pidetäkkään,niin miksi sille "antaa" sitten vikakoodiakaan.
 
Vs: Vr-4 tyhjäkäynti laskee ja auto "rötää"

miikka sanoi
En usko kyllä että ei anturista tulisi mitään vikakoodia, kuitenkin oleellinen komponentti toiminnan kannalta.

Pikaisella forumeiden selailuilla ainakin löytyi oxygen sensorille koodi 11.

http://www.ozvr4.com/forums/showthread.php?t=2415

tuon mukaa sille ei ole koodia ja kysyinkin siitä. Vaparille siis toki on, koska siellä on 2 lambdaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom