VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

poppo

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2005
Sijainti
Lahti
Elikkäs tänään huomasin että vaihdelaatikko on alkanut tiputtaa tipoittain öljyä.. Tulee koneen ja laatikon välistä.. :seina
Oiskohan steeffani menny rikki??
Joku viisas, joka on purkanut kyseisen laatikon irti, niin voisi valaista, jos haluaa ;D hieman minkälainen operaatio on kysessä, jos vaihtais sen stefan sinne. Miten eroaa manuaali laatikon irroituksesta?
JA onko se stefa sama mistä oli puhetta varaosa osiossa?
Numerolla AW344852 / MR967673
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

poppo sanoi
Elikkäs tänään huomasin että vaihdelaatikko on alkanut tiputtaa tipoittain öljyä.. Tulee koneen ja laatikon välistä.. :seina
Oiskohan steeffani menny rikki??
Joku viisas, joka on purkanut kyseisen laatikon irti, niin voisi valaista, jos haluaa ;D hieman minkälainen operaatio on kysessä, jos vaihtais sen stefan sinne. Miten eroaa manuaali laatikon irroituksesta?
JA onko se stefa sama mistä oli puhetta varaosa osiossa?
Numerolla AW344852 / MR967673
Sanoisin että aika hommahan se on irroittaa laatikko ko. laitoksesta. Todennäköisesti juurikin momentinmuuntimen stefa vuotaa, muita vuotokohteita tuossa välissä ei juurikaan ole. Irroituksessa ei periaatteeltaan ole paljon eroa manuaalilaatikon irroitukseen kunhan muistaa irroittaa momentinmuuntimen kiinnityspultit muuten tulee ongelmia ja mahdollisesti vaurioita laatikon sisälle.
Eli öljyt pois jonka jälkeen irroitetaan kardaani, vetarit, kulmavaihde, jumalaton määrä tavaraa laatikon ympäriltä että tulee tilaa toimia ja pääsee kiinnityspultteihin käsiksi, momentinmuuntimen "turbiinin" pulttien irroitus samalla kannattaa turbiini työntää irti vetolevystä niin syvälle kun se menee, muista irroittaa KAIKKI letkut, putket, johdot sen jälkeen kytkinkopalta pultit irti ja laatikko pois paikaltaan. On sitten aika painava tuo laatikko nimittäin ettei kannata pudottaa varpailleen ;D seuraavaksi laatikko kyljelleen turbiini puoli ylöspäin nosta turbiini pois paikaltaan ja pomps stefa jo näkyykin öljypumpun kaulalla eikä muuta kuin vaihtamaan :) Tärkeä huomautus kun laatikko on irti turbiini ei ole kiinni laatikossa millään muulla kuin booriakseleiden varassa eli jos kallistat laatikkoa turbiinin puolelle niin se voi pudota lattialle ja mahdollisesti vaurioitua :( stefan vaihdon jälkeen turbiini takas paikalleen nätisti keventäen ja pyöritellen et kaikki booriakselit menevät paikoilleen ja turbiini pohjaan saakka huom ei saa pudota pohjaan koska voi vaurioittaa öljypumppua ym.
Eikä kun päinvastaisessa järjestyksessä kasaan öljyt sisään ja baanalle :driverjdm
Tässä tämä nyt oli lyhennetyssä ja tiivistetyssä muodossa mutta jokseenkin tuossa järjestyksessä.
ps. Jollet ole varma osaamisestasi älä tee hommaa itse.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Jees.. Toi tieto määrä auttaa mukavasti eteenpäin. Stefa haettu eilen huikeaan 15e hintaan! Periaate ollu ittellä että, tekemällä oppii ;D
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

poppo sanoi
Periaate ollu ittellä että, tekemällä oppii ;D
Pitää paikkansa tuo väite :peukku Onnea stefan vaihtoon :)
Tuolta mitä olet tänään rassaillut topikista löytyy muutama kuva jotka "Tepi" laittoi meidän pikku legnum projektista viime vuoden loppu puolella. http://www.full-boost.net/swap/index.html siinä vähän esimakua projektista ja ehkä vähän näkee paljonko kannattaa purkaa pois edestä puskuria ja muuta sälää.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Kapula7 sanoi
Pitää paikkansa tuo väite :peukku Onnea stefan vaihtoon :)
Tuolta mitä olet tänään rassaillut topikista löytyy muutama kuva jotka "Tepi" laittoi meidän pikku legnum projektista viime vuoden loppu puolella. http://www.full-boost.net/swap/index.html siinä vähän esimakua projektista ja ehkä vähän näkee paljonko kannattaa purkaa pois edestä puskuria ja muuta sälää.

Ja sitähän saa ottaa jonkin verran pois edestä ;D
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Nooh.. Mihinkäs tässä valmiissa maailmassa olisi kiire ??? Paitsi ajelemaan Mitsulla!! Heheheh! 6-7.2 olis tarkoitus vaihtaa stefa, jos pääsee nosturille. Tunkin ja pukkien kanssa en edes ala leikkimään.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Jepjep varaa sitten myöskin pari tukevaa vaihdelaatikko nostinta käyttöösi toinen tukeen moottoria ja toisella laatikko alas. Moottori ei jää kuin yhdellä korvallaan enään kiinni koriin kun vaihteisto on irti voi tietenkin käyttää myös yläpuolista tukea jos sellainen on käytettävissä kannattelemaan moottoria.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

rämeairo sanoi
Paljos suunnilleen tuolle työlle kertyy työtunteja?

Mulle kertyi manuaalilaatikon irroitukseen ensimmäisellä kerralla noin kuusi tuntia, kasaamiseen meni noin neljä tuntia. Käytössä oli autokorjaamo-olosuhteet. Automaattilaatikon irroittamisen eroista en tiedä, mutta toivottavasti antaa jotain suuntaa. :D
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

rämeairo sanoi
Paljos suunnilleen tuolle työlle kertyy työtunteja?
Tuo onkin sitten jo vähän vaikeampi kysymys :)
Kaikkihan riippuu tekijän ammattitaidoista ja siitä tuleeko ongelmia osien irroituksen kanssa esim. vetoakselit saattaa olla todella tiukasti kiinni ruostuneina pyörän napojen booreissa ja irroitukseen saattaa mennä aikaa?
Jos olisin ennustaja olisin voittanut lotossa jo monta kertaa ;D
Siis autostani rikkoutui viime talvena vaihteisto josta aiemmissa topiceissa on jotain tarinaa.
Sen verran voin selventää Legnumistani irroitin automaattilaatikon jo viime talvena ja siihen kului aikaa n. 8-9 tuntia muistaakseni tosin en ollut aiemmin ko. autosta vastaavaa irroittanut (useasta kymmenestä muunlaisesta kyllä) joten tein irroituksen rauhallisesti ja harkiten etten rikkoisi mitään em. vetoakseleiden kanssa oli ongelmia.
Ostin toisen yksilön Japanista josta vaihdoimme moottori,vaihteisto,kulmavaihde paketin yhtenäisenä sähköineen apulaitteineen ym.... ensimmäiseen yksilöön. Katso kuvat ylempää
Eli vastaus kysymykseen 1xmoottorin irroitus sähköineen ja apulaitteineen+em. paketin irroitus toisesta ja siirto toiseen, työn aloitimme pe. iltana töiden jälkeen kävimme vähän nukkumassa välillä ja la. illalla klo 23 aikoihin oli ns. savut otettu su. puoleen päivään mennessä oli täysin kunnossa ja paikat siivottuina valmiina ajoon ;D
Eli siinä oli kahden osaavan työpanos sekä hyvät tilat ja työkalut millä tehdä :)
Pelkän vaihteiston ia vois olla n.12h mutta en pistä tuosta päätäni vadille? :)

ps Kannattaisi liittyä jäseneksi! :) jos vaikka jäsenten puolelta löytyisi enemmän tietoa ;)
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

noista olikin jo paljon hyötyä. Jäsen anomuksen laitoin muistaakseeni pari viikkoa sitten jo, mutta vastaus viestiä ei ole näkynyt.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Onkos kukaan tilannu camskilssiltä sitä automaattilaatikon huolto pakettia? Mis tulee öljyt + muuta roinaa mukana!
Kait se kyseinen öljy täyttää mitsun vaatimukset jos ne sitä myy?!?
Tos olis linkki: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s1401p5577

Jos toi öljy täyttää vaatimukset, nii halvempihan toi on ku hakea öljyt timanttitiskiltä.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

poppo sanoi
Onkos kukaan tilannu camskilssiltä sitä automaattilaatikon huolto pakettia? Mis tulee öljyt + muuta roinaa mukana!
Kait se kyseinen öljy täyttää mitsun vaatimukset jos ne sitä myy?!?
Tos olis linkki: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s1401p5577

Jos toi öljy täyttää vaatimukset, nii halvempihan toi on ku hakea öljyt timanttitiskiltä.
En osaa sanoa mitään tuosta itse olen kuitenkin käyttänyt timanttitiskiltä ostamiani tuotteita omiin autoihini.
Pienikin säästö väärässä kohtaa voi koitua kalliiksi kunnostukseksi hetken päästä se tarvii aina muistaa että öljy on kuitenkin se elementti jolla automaattivaihteisto toimii siis sillä on muutakin käyttöä kuin olla pelkästään voiteluaineena joten en lähtisi paljoa kikkaileen öljyjen kanssa tuolla kohtaa. Pienikin viskositeetti ero aina vaikuttaa automaatin toimintaan ja voi rikkoa laatikon.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Muilla foorumeilla sanovat jotta Amsoil tai Mitsun oma, ei muita öljyjä laatikkoon.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Okei.. Sen kyllä tiesin, että laatikko "toimii" pelkällä öljyllä.. Kummaa, että kuitenkin myyvät tuota settiä ja Leguun tarkotettuna ???
Taidan kuitenkin kipaista tuohon paikalliselle timanttitiskille ostaa mummon marjamehua:), jos kukaan ei tunnusta ostaneensa ja laittaneensa tuota öljyä omaan rakettiinsa. Vaikka hinta onkin huimat 16,80€/L
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Jep ja hei :)

Itse olen käyttänyt sääntöä 60000km tai kahden vuoden välein jollei kilometrimäärä täyty perushuolto välinä ja suosittelen sitä muillekkin normaalikäytössä oleville kulkimille eli siis öljyjen ja suodattimien vaihto välinä automaatin suhteen. Tietenkin jos käyttö on raskasta niin useamminkin kannattaa vaihtaa ainakin öljyt.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

poppo sanoi
Taidan kuitenkin kipaista tuohon paikalliselle timanttitiskille ostaa mummon marjamehua:), jos kukaan ei tunnusta ostaneensa ja laittaneensa tuota öljyä omaan rakettiinsa. Vaikka hinta onkin huimat 16,80€/L

Olen- ja tulen ostamaan tota "marjamehua" jatkossakin. Hinta ei todellakaan ole paha vs. "yleis "merkkiset" synteettiset manuska öljyt.

Ota omat purtilot mukaan niin saat tarvitsemasi öljymäärän.. Muuten joudut ostamaan isomman astian öljyä, ainakin täällä Lohjalla ;)
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Uuudessa seelannissa /austaraliassa päin niissä oloissa vaihtelevat vuosittain ihan huuhtelemalla laatikon öljyt :nykii

Täytyypä kattella miten noi pysyy punasina nuo öljyt että ihan sen mukaan mutta tuskin tulee ainakaan enää vaihdettua putkeen useempaa kertaa.
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

mystinengalant sanoi
Uuudessa seelannissa /austaraliassa päin niissä oloissa vaihtelevat vuosittain ihan huuhtelemalla laatikon öljyt :nykii

Täytyypä kattella miten noi pysyy punasina nuo öljyt että ihan sen mukaan mutta tuskin tulee ainakaan enää vaihdettua putkeen useempaa kertaa.
Jep :)

Sielä suunnalla taitaa olla aikalailla erilaiset olosuhteet. Toi oli ihan yleinen ohje ei mistään huoltokirjoista monesti vaan huomannu ettei jampat vaihtele automaatin öljyjä ennen kuin tulee jotain toimintahäiriöitä :-\
Sitten vielä ihmetellään kun remontti tulee maksamaan maltaita kun kaikki paikat on pa.ka.a ja sittaa täynnä :nykii
 
Vs: VR4 -98 Automaatti tiputtaa öljyä!!

Itsellä kanssa edessä vaihteiston irrotus, ja turbiinin alla olevan stefan vaihto.
Mites onko tossa operaation aikana hollilla jotain muitakin stefoja tai osia, mitä voisi / kannattais vaihtaa muun työn oheessa?
 
Takaisin
Ylös Bottom