Haluan jo etukäteen pyytää anteeksi, että sohaisen muurahaispesään ja kaivan vanhan aiheen esille puolen vuoden takaa. Sitä oli alkuun mielenkiintoista lukea viesti viestiltä ensimmiset neljä sivua, mutta sitten meni jo mielenkiinto eipäs-juupas -taisteluun ja kiinnostus lukea jokainen viesti erikseen hävisi. En ollut varma olisiko ollut järkevämpi jatkaa sinne vanhaan ketjuun jossa sanottiin seuraavan aiheesta romaanin kirjoittavan kokevan moderoinnin ja päätyvän roskakoriin joten arvelin että tämä yksittäinen viesti on helpompi siirtää ylläpidon puolelta roskakoriin, poistaa, lukita tai siirtää entisen ketjun jatkoksi. Mutta otan sen riskin, että ehkä saan p*skaa niskaan mielipiteestäni.. Tarkoitukseni ei ole mitenkään aukaista haavoja, mutta haluan "avautua" ja sanoa oman mielipiteeni näin offroad-harrastajan sekä pajeron omistajan näkökulmasta tästä jakautumisesta.
Mutta jospa lyhyesti kerron ensin omaa offroad- ja mcf-taustaani. Olen harrastanut offroadia vuodesta 2004 ja aloitin ko. harrastuksen pitkällä vakio pajerolla. Sitä seurasi hieman rakennellumpi pätkä-pajero alustan korotuksin ja 33" renkain. Vuoden 2005 syksyllä myin pajeron pois ja ostin ensimmäisen land cruiserin. Mcf:n jäsen olin ollut alusta asti ja muistaakseni olin mukana perustavassa kokouksessa vaikka hallitukseen en ikinä kuulunut. Kun luovuin pajerosta ja siirryin toyotaan, tarkoitukseni ei ollut "hylätä" mcf:ää, mutta ajan myötä se kuitenkin jäi kun ei ollut enää mitsua, niin ei tullut enää seurailtua tätä foorumiakaan. Näihin viiteen vuoteen mahtuu kolme erilaista toyotan maasturia ja nyt sitten viiden vuoden tauon jälkeen ja erään pohjoisen offi-kerhon toiminnan hiivuttua ja oman tympääntymisen myötä minulla on taas pajero vaikkakin pääsääntöisesti käyttö-autona offi-auton rinnalla, joskin toki kiinnostaa pajerolla osallistua mcf offi-tapahtumaan jos sellainen vuonna 2011 järjestetään mcf:n taholta. Tuo pajero on minulla ollut vasta vajaan kuukauden, mutta sen hankinnan myötä päätin liittyä takaisin myös tänne maksavaksi jäseneksi ja tulevan vuoden jäsenmaksu-mailikin jo sähköpostiin tuli eilettäin. Olen myös slck:n (suomen land cruiser klubi) jäsen ja joskus luen sekä kirjoittelen myös offipalstalle.
Joka tapauksessa, haluan ottaa kantaa tähän mitsujen 4wd-toiminnan jakaantumiseen ja offailuun liittyvään keskusteluun muutenkin.
Totta, offroad on oma laji ja se tarvitsee oman kerhon, nimenomaan paikallisen offailuun keskittyneen kerhon joka järjestää säännöllisesti ajopäiviä maastossa. Nämä kerhot eivät yleensä ole keskittyneet minkään tietyn automerkin kerhoksi vaan yleisesti ottaen tervetulleeksi toivotetaan jokainen neljällä pyörällä vetävä maasturi merkistä riippumatta ja joka offroadista vaan on kiinnostunut. Myös yleensä appariksi pääsee tai kyytille istumaan vaikkei maasturia omistaisikaan, kisoja lukuunottamatta. Ja ainakin itse olen huomannut, että mitsun omistajia on valtakunnallisestikin offaajien joukossa vain kourallinen, puhumattakaan paikallisesti katsottuna. Kun itse aloitin offroadin harrastamisen lapissa, meitä mitsu-offaajia oli silloin kaksi eikä näiden vuosien aikana voi sanoa, että mitsut olisi siellä määrällisesti ainakaan lisääntyneet, päinvastoin. Valtamerkkejä on toyota ja range/land rover.. Offroad on luvanvaraista hommaa jota ei ihan missä tahansa saa harrastaa. Ja siksi offi-harrastus on jakaantunut paikallisiin kerhoihin joita löytyy jossei joka kaupungista niin ainakin joka maakunnasta ja joilla on lupa ajaa ajo-alueillaan.
Tuskin offi-henkisistä Pajero- ja L200-omistajista löytyy tarpeeksi porukkaa valtakunnallisen yhdistyksen perustamiseksi saatika toiminnan pyörittämiseen kannattavana ja porukkaa innostavana. Valtakunnallisessa pelkastään mitsun valmistamien 4wd-autojen safari-toiminnassa on myös ongelmana välimatkat suhteutettuna ajomaastoihin. Aina löytyy joku jonka mielestä paikka on liian kaukana omalta paikkakunnalta, joten riittääkö porukkaa tuollaisiin ajopäiviin jos oman kotikunnan lähi-alueelta löytyy jo offikerho, ehkä löytyy ehkä ei. Ja jos kerhon toiminta on "hiljaista" ja ketään ei homma pahemmin kiinnosta, niin sellainen kerho kuolee ajan myötä pois, yksi tai kaksi aktiivia ei kuitenkaan ikuisuuksia viitsi järjestää ajopäiviä jos sinne tulee vain pari autoa koko jäsenistöstä. Myös mcf lienee huomannut tämän ja siksi yksi tai kaksi offihenkistä tapahtumaa yhdistettynä mcf:n muuhun toimintaan vrt mcf kesäpäivät + mcforc lienee ihan realistinen määrä. Tässä suhteessa mcf on minusta hyvä yleiskerho mitsuille, myös pajeroille/L200:lle jonka kautta saa teknistä apua täällä foorumilla oman merkkinsä autoihin, uusia samanhenkisiä tuttuja ja mukavaa ajanvietettä. Offipalsta taas on hyvä paikka yleisesti offroadista keskusteluun ja offi-auton rakenteluun ja virittelyyn keskittyvänä sivustona. Vaan onhan autoissa muutenkin laittamista kuin offi-käyttö. Eli offipalsta + merkkikohtaisen kerhon foorumi tukevat toisiaan. Sama pätee muihinkin merkkeihin joista sitten osa keskittyy merkin kaikkiin malleihin kuten mcf, osa pelkkiin maastureihin vrt slck. Tässäkin varmaan ratkaisee kunkin kerhon jäsenmäärä. Mitsubishi ei kuitenkaan ole minusta niin suuri merkki, että sen merkkikerhosta kannattaisi alkaa pilkkomaan tietty automalli omaksi kerhoksi. Itse näen mcf:n jäsenmaksun maksamisen myös hyvän asia tukemisena varsinkin kun jäsenmaksu ei ole päätä huimaava. Siksi minusta toiminnan jakamisen sijasta pitäisi lyödä viisaat päät yhteen ja keskittyä kiistelyn sijasta puhaltamaan yhteiseen hiileen samassa kerhossa, tässä tapauksessa mcf:ssä johon varmasti sopii pajerot ja L200:t kuten ne on tähänkin asti sopineet. Eli myös mitsu-offailijat varmaan kuuluvat johonkin paikalliseen offi-kerhoon, mutta sen ohessa voivat myös liittyä/kuulua mcf:ään josta varmaan saa vastiketta jäsenmaksulle siinä kuin lancer, galant yms. jäsenet.
Tämä näytti myös olevan melko yleinen mielipide että useimmat pajeron omistajat on offroad-harrastajia ja nämä offailijat katoavat mcf:stä ja perustavat oman kerhon. Vaikka pajeroita on paljon liikenteessä, luultavasti suurimmalla osalla niistä niistä ei ole koskaan harrastettu offroadia sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli useimmat pajerot kuitenkin lienevät perhe- ja työautoja, asunto- ja hevosvaunujen vetureita yms. Ja uusilla vm-00 -> pajeroilla tuskin moni raaskii muutenkaan offata. Minä en ainakaan raaskisi jos omistaisin n. 50 000 euron maasturin, en tosin omista joten en tietenkään halua yleistää. Siksi ihmettelen miksi pajerot/L200:t eivät sopisi mcf:n kaltaiseen yleismerkkikerhoon kun useimmat pajeroiden omistajista eivät mahda olla offailijoita tai muutenkaan liiku niillä sorateiden ulkopuolella. Tavallisten edellä mainittujen kaltaisen pajeron- ja L200-omistajien saaminen tänne foorumille kirjoittelemaan lienee suurempi ongelma kuin offailijoiden kato. Meitä aktiivisia offroad-harrastajia kun pajero-omistajista on kuitenkin vain hyvin pieni osa. :
Juurikin näin.
Kiitos ja anteeksi avautumisesta. Tiedä sitten oliko tässä järkeä, mutta sanoinpa kuitenkin. Toivon, ettei tämän takia synny uutta sanasotaa. Ylläpito tehköön tälle viestille mitä tarpeelliseksi kokee. :driver
Mutta jospa lyhyesti kerron ensin omaa offroad- ja mcf-taustaani. Olen harrastanut offroadia vuodesta 2004 ja aloitin ko. harrastuksen pitkällä vakio pajerolla. Sitä seurasi hieman rakennellumpi pätkä-pajero alustan korotuksin ja 33" renkain. Vuoden 2005 syksyllä myin pajeron pois ja ostin ensimmäisen land cruiserin. Mcf:n jäsen olin ollut alusta asti ja muistaakseni olin mukana perustavassa kokouksessa vaikka hallitukseen en ikinä kuulunut. Kun luovuin pajerosta ja siirryin toyotaan, tarkoitukseni ei ollut "hylätä" mcf:ää, mutta ajan myötä se kuitenkin jäi kun ei ollut enää mitsua, niin ei tullut enää seurailtua tätä foorumiakaan. Näihin viiteen vuoteen mahtuu kolme erilaista toyotan maasturia ja nyt sitten viiden vuoden tauon jälkeen ja erään pohjoisen offi-kerhon toiminnan hiivuttua ja oman tympääntymisen myötä minulla on taas pajero vaikkakin pääsääntöisesti käyttö-autona offi-auton rinnalla, joskin toki kiinnostaa pajerolla osallistua mcf offi-tapahtumaan jos sellainen vuonna 2011 järjestetään mcf:n taholta. Tuo pajero on minulla ollut vasta vajaan kuukauden, mutta sen hankinnan myötä päätin liittyä takaisin myös tänne maksavaksi jäseneksi ja tulevan vuoden jäsenmaksu-mailikin jo sähköpostiin tuli eilettäin. Olen myös slck:n (suomen land cruiser klubi) jäsen ja joskus luen sekä kirjoittelen myös offipalstalle.
Joka tapauksessa, haluan ottaa kantaa tähän mitsujen 4wd-toiminnan jakaantumiseen ja offailuun liittyvään keskusteluun muutenkin.
app sanoiOffroad toiminta on niin oma lajinsa, että ehkä se tarvitsee oman klubin ja kerhon. Itse henkilökohtaisesti koen maastossa myörimisen tosin niin marginaalilajina, että merkkiuskollisuuden sijaan kannattaisi harrastajien lyödä voimat yhteen esimerkiksi offipalstan kautta.
Totta, offroad on oma laji ja se tarvitsee oman kerhon, nimenomaan paikallisen offailuun keskittyneen kerhon joka järjestää säännöllisesti ajopäiviä maastossa. Nämä kerhot eivät yleensä ole keskittyneet minkään tietyn automerkin kerhoksi vaan yleisesti ottaen tervetulleeksi toivotetaan jokainen neljällä pyörällä vetävä maasturi merkistä riippumatta ja joka offroadista vaan on kiinnostunut. Myös yleensä appariksi pääsee tai kyytille istumaan vaikkei maasturia omistaisikaan, kisoja lukuunottamatta. Ja ainakin itse olen huomannut, että mitsun omistajia on valtakunnallisestikin offaajien joukossa vain kourallinen, puhumattakaan paikallisesti katsottuna. Kun itse aloitin offroadin harrastamisen lapissa, meitä mitsu-offaajia oli silloin kaksi eikä näiden vuosien aikana voi sanoa, että mitsut olisi siellä määrällisesti ainakaan lisääntyneet, päinvastoin. Valtamerkkejä on toyota ja range/land rover.. Offroad on luvanvaraista hommaa jota ei ihan missä tahansa saa harrastaa. Ja siksi offi-harrastus on jakaantunut paikallisiin kerhoihin joita löytyy jossei joka kaupungista niin ainakin joka maakunnasta ja joilla on lupa ajaa ajo-alueillaan.
Tuskin offi-henkisistä Pajero- ja L200-omistajista löytyy tarpeeksi porukkaa valtakunnallisen yhdistyksen perustamiseksi saatika toiminnan pyörittämiseen kannattavana ja porukkaa innostavana. Valtakunnallisessa pelkastään mitsun valmistamien 4wd-autojen safari-toiminnassa on myös ongelmana välimatkat suhteutettuna ajomaastoihin. Aina löytyy joku jonka mielestä paikka on liian kaukana omalta paikkakunnalta, joten riittääkö porukkaa tuollaisiin ajopäiviin jos oman kotikunnan lähi-alueelta löytyy jo offikerho, ehkä löytyy ehkä ei. Ja jos kerhon toiminta on "hiljaista" ja ketään ei homma pahemmin kiinnosta, niin sellainen kerho kuolee ajan myötä pois, yksi tai kaksi aktiivia ei kuitenkaan ikuisuuksia viitsi järjestää ajopäiviä jos sinne tulee vain pari autoa koko jäsenistöstä. Myös mcf lienee huomannut tämän ja siksi yksi tai kaksi offihenkistä tapahtumaa yhdistettynä mcf:n muuhun toimintaan vrt mcf kesäpäivät + mcforc lienee ihan realistinen määrä. Tässä suhteessa mcf on minusta hyvä yleiskerho mitsuille, myös pajeroille/L200:lle jonka kautta saa teknistä apua täällä foorumilla oman merkkinsä autoihin, uusia samanhenkisiä tuttuja ja mukavaa ajanvietettä. Offipalsta taas on hyvä paikka yleisesti offroadista keskusteluun ja offi-auton rakenteluun ja virittelyyn keskittyvänä sivustona. Vaan onhan autoissa muutenkin laittamista kuin offi-käyttö. Eli offipalsta + merkkikohtaisen kerhon foorumi tukevat toisiaan. Sama pätee muihinkin merkkeihin joista sitten osa keskittyy merkin kaikkiin malleihin kuten mcf, osa pelkkiin maastureihin vrt slck. Tässäkin varmaan ratkaisee kunkin kerhon jäsenmäärä. Mitsubishi ei kuitenkaan ole minusta niin suuri merkki, että sen merkkikerhosta kannattaisi alkaa pilkkomaan tietty automalli omaksi kerhoksi. Itse näen mcf:n jäsenmaksun maksamisen myös hyvän asia tukemisena varsinkin kun jäsenmaksu ei ole päätä huimaava. Siksi minusta toiminnan jakamisen sijasta pitäisi lyödä viisaat päät yhteen ja keskittyä kiistelyn sijasta puhaltamaan yhteiseen hiileen samassa kerhossa, tässä tapauksessa mcf:ssä johon varmasti sopii pajerot ja L200:t kuten ne on tähänkin asti sopineet. Eli myös mitsu-offailijat varmaan kuuluvat johonkin paikalliseen offi-kerhoon, mutta sen ohessa voivat myös liittyä/kuulua mcf:ään josta varmaan saa vastiketta jäsenmaksulle siinä kuin lancer, galant yms. jäsenet.
markho sanoiEn usko, että tässä on kyse siitä, että Mitsuklubin tarjonta tai resurssit eivät riittäisi. Aivan varmasti innokkaat voisivat järjestää mitsuklubin sisälläkin maasturitoimintaa, jos vain haluaisivat. Sen sijaan uskon, että kyse on siitä, että offailijat haluavat toimia omassa porukassaan, jossa on samanhenkistä porukkaa ja toiminta keskittyy vain maastureiden ympärille. Offailijat saavat myös päättää oman jäsenmaksunsa suuruuden ja samalla he saavat päättää, mihin kerhon rahat käytetään.
Tämä näytti myös olevan melko yleinen mielipide että useimmat pajeron omistajat on offroad-harrastajia ja nämä offailijat katoavat mcf:stä ja perustavat oman kerhon. Vaikka pajeroita on paljon liikenteessä, luultavasti suurimmalla osalla niistä niistä ei ole koskaan harrastettu offroadia sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli useimmat pajerot kuitenkin lienevät perhe- ja työautoja, asunto- ja hevosvaunujen vetureita yms. Ja uusilla vm-00 -> pajeroilla tuskin moni raaskii muutenkaan offata. Minä en ainakaan raaskisi jos omistaisin n. 50 000 euron maasturin, en tosin omista joten en tietenkään halua yleistää. Siksi ihmettelen miksi pajerot/L200:t eivät sopisi mcf:n kaltaiseen yleismerkkikerhoon kun useimmat pajeroiden omistajista eivät mahda olla offailijoita tai muutenkaan liiku niillä sorateiden ulkopuolella. Tavallisten edellä mainittujen kaltaisen pajeron- ja L200-omistajien saaminen tänne foorumille kirjoittelemaan lienee suurempi ongelma kuin offailijoiden kato. Meitä aktiivisia offroad-harrastajia kun pajero-omistajista on kuitenkin vain hyvin pieni osa. :
Ihmiset tappelee, ei yhdistykset.
Juurikin näin.
Kiitos ja anteeksi avautumisesta. Tiedä sitten oliko tässä järkeä, mutta sanoinpa kuitenkin. Toivon, ettei tämän takia synny uutta sanasotaa. Ylläpito tehköön tälle viestille mitä tarpeelliseksi kokee. :driver