Vs: Kerhotoiminnan ihmettelyä offroad- ja pajero-harrastajan näkökulmasta

Hammer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2010
Sijainti
Kempele
Haluan jo etukäteen pyytää anteeksi, että sohaisen muurahaispesään ja kaivan vanhan aiheen esille puolen vuoden takaa. Sitä oli alkuun mielenkiintoista lukea viesti viestiltä ensimmiset neljä sivua, mutta sitten meni jo mielenkiinto eipäs-juupas -taisteluun ja kiinnostus lukea jokainen viesti erikseen hävisi. En ollut varma olisiko ollut järkevämpi jatkaa sinne vanhaan ketjuun jossa sanottiin seuraavan aiheesta romaanin kirjoittavan kokevan moderoinnin ja päätyvän roskakoriin joten arvelin että tämä yksittäinen viesti on helpompi siirtää ylläpidon puolelta roskakoriin, poistaa, lukita tai siirtää entisen ketjun jatkoksi. Mutta otan sen riskin, että ehkä saan p*skaa niskaan mielipiteestäni.. Tarkoitukseni ei ole mitenkään aukaista haavoja, mutta haluan "avautua" ja sanoa oman mielipiteeni näin offroad-harrastajan sekä pajeron omistajan näkökulmasta tästä jakautumisesta.

Mutta jospa lyhyesti kerron ensin omaa offroad- ja mcf-taustaani. Olen harrastanut offroadia vuodesta 2004 ja aloitin ko. harrastuksen pitkällä vakio pajerolla. Sitä seurasi hieman rakennellumpi pätkä-pajero alustan korotuksin ja 33" renkain. Vuoden 2005 syksyllä myin pajeron pois ja ostin ensimmäisen land cruiserin. Mcf:n jäsen olin ollut alusta asti ja muistaakseni olin mukana perustavassa kokouksessa vaikka hallitukseen en ikinä kuulunut. Kun luovuin pajerosta ja siirryin toyotaan, tarkoitukseni ei ollut "hylätä" mcf:ää, mutta ajan myötä se kuitenkin jäi kun ei ollut enää mitsua, niin ei tullut enää seurailtua tätä foorumiakaan. Näihin viiteen vuoteen mahtuu kolme erilaista toyotan maasturia ja nyt sitten viiden vuoden tauon jälkeen ja erään pohjoisen offi-kerhon toiminnan hiivuttua ja oman tympääntymisen myötä minulla on taas pajero vaikkakin pääsääntöisesti käyttö-autona offi-auton rinnalla, joskin toki kiinnostaa pajerolla osallistua mcf offi-tapahtumaan jos sellainen vuonna 2011 järjestetään mcf:n taholta. Tuo pajero on minulla ollut vasta vajaan kuukauden, mutta sen hankinnan myötä päätin liittyä takaisin myös tänne maksavaksi jäseneksi ja tulevan vuoden jäsenmaksu-mailikin jo sähköpostiin tuli eilettäin. Olen myös slck:n (suomen land cruiser klubi) jäsen ja joskus luen sekä kirjoittelen myös offipalstalle.

Joka tapauksessa, haluan ottaa kantaa tähän mitsujen 4wd-toiminnan jakaantumiseen ja offailuun liittyvään keskusteluun muutenkin.

app sanoi
Offroad toiminta on niin oma lajinsa, että ehkä se tarvitsee oman klubin ja kerhon. Itse henkilökohtaisesti koen maastossa myörimisen tosin niin marginaalilajina, että merkkiuskollisuuden sijaan kannattaisi harrastajien lyödä voimat yhteen esimerkiksi offipalstan kautta.

Totta, offroad on oma laji ja se tarvitsee oman kerhon, nimenomaan paikallisen offailuun keskittyneen kerhon joka järjestää säännöllisesti ajopäiviä maastossa. Nämä kerhot eivät yleensä ole keskittyneet minkään tietyn automerkin kerhoksi vaan yleisesti ottaen tervetulleeksi toivotetaan jokainen neljällä pyörällä vetävä maasturi merkistä riippumatta ja joka offroadista vaan on kiinnostunut. Myös yleensä appariksi pääsee tai kyytille istumaan vaikkei maasturia omistaisikaan, kisoja lukuunottamatta. Ja ainakin itse olen huomannut, että mitsun omistajia on valtakunnallisestikin offaajien joukossa vain kourallinen, puhumattakaan paikallisesti katsottuna. Kun itse aloitin offroadin harrastamisen lapissa, meitä mitsu-offaajia oli silloin kaksi eikä näiden vuosien aikana voi sanoa, että mitsut olisi siellä määrällisesti ainakaan lisääntyneet, päinvastoin. Valtamerkkejä on toyota ja range/land rover.. Offroad on luvanvaraista hommaa jota ei ihan missä tahansa saa harrastaa. Ja siksi offi-harrastus on jakaantunut paikallisiin kerhoihin joita löytyy jossei joka kaupungista niin ainakin joka maakunnasta ja joilla on lupa ajaa ajo-alueillaan.

Tuskin offi-henkisistä Pajero- ja L200-omistajista löytyy tarpeeksi porukkaa valtakunnallisen yhdistyksen perustamiseksi saatika toiminnan pyörittämiseen kannattavana ja porukkaa innostavana. Valtakunnallisessa pelkastään mitsun valmistamien 4wd-autojen safari-toiminnassa on myös ongelmana välimatkat suhteutettuna ajomaastoihin. Aina löytyy joku jonka mielestä paikka on liian kaukana omalta paikkakunnalta, joten riittääkö porukkaa tuollaisiin ajopäiviin jos oman kotikunnan lähi-alueelta löytyy jo offikerho, ehkä löytyy ehkä ei. Ja jos kerhon toiminta on "hiljaista" ja ketään ei homma pahemmin kiinnosta, niin sellainen kerho kuolee ajan myötä pois, yksi tai kaksi aktiivia ei kuitenkaan ikuisuuksia viitsi järjestää ajopäiviä jos sinne tulee vain pari autoa koko jäsenistöstä. Myös mcf lienee huomannut tämän ja siksi yksi tai kaksi offihenkistä tapahtumaa yhdistettynä mcf:n muuhun toimintaan vrt mcf kesäpäivät + mcforc lienee ihan realistinen määrä. Tässä suhteessa mcf on minusta hyvä yleiskerho mitsuille, myös pajeroille/L200:lle jonka kautta saa teknistä apua täällä foorumilla oman merkkinsä autoihin, uusia samanhenkisiä tuttuja ja mukavaa ajanvietettä. Offipalsta taas on hyvä paikka yleisesti offroadista keskusteluun ja offi-auton rakenteluun ja virittelyyn keskittyvänä sivustona. Vaan onhan autoissa muutenkin laittamista kuin offi-käyttö. Eli offipalsta + merkkikohtaisen kerhon foorumi tukevat toisiaan. Sama pätee muihinkin merkkeihin joista sitten osa keskittyy merkin kaikkiin malleihin kuten mcf, osa pelkkiin maastureihin vrt slck. Tässäkin varmaan ratkaisee kunkin kerhon jäsenmäärä. Mitsubishi ei kuitenkaan ole minusta niin suuri merkki, että sen merkkikerhosta kannattaisi alkaa pilkkomaan tietty automalli omaksi kerhoksi. Itse näen mcf:n jäsenmaksun maksamisen myös hyvän asia tukemisena varsinkin kun jäsenmaksu ei ole päätä huimaava. Siksi minusta toiminnan jakamisen sijasta pitäisi lyödä viisaat päät yhteen ja keskittyä kiistelyn sijasta puhaltamaan yhteiseen hiileen samassa kerhossa, tässä tapauksessa mcf:ssä johon varmasti sopii pajerot ja L200:t kuten ne on tähänkin asti sopineet. Eli myös mitsu-offailijat varmaan kuuluvat johonkin paikalliseen offi-kerhoon, mutta sen ohessa voivat myös liittyä/kuulua mcf:ään josta varmaan saa vastiketta jäsenmaksulle siinä kuin lancer, galant yms. jäsenet.

markho sanoi
En usko, että tässä on kyse siitä, että Mitsuklubin tarjonta tai resurssit eivät riittäisi. Aivan varmasti innokkaat voisivat järjestää mitsuklubin sisälläkin maasturitoimintaa, jos vain haluaisivat. Sen sijaan uskon, että kyse on siitä, että offailijat haluavat toimia omassa porukassaan, jossa on samanhenkistä porukkaa ja toiminta keskittyy vain maastureiden ympärille. Offailijat saavat myös päättää oman jäsenmaksunsa suuruuden ja samalla he saavat päättää, mihin kerhon rahat käytetään.

Tämä näytti myös olevan melko yleinen mielipide että useimmat pajeron omistajat on offroad-harrastajia ja nämä offailijat katoavat mcf:stä ja perustavat oman kerhon. Vaikka pajeroita on paljon liikenteessä, luultavasti suurimmalla osalla niistä niistä ei ole koskaan harrastettu offroadia sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli useimmat pajerot kuitenkin lienevät perhe- ja työautoja, asunto- ja hevosvaunujen vetureita yms. Ja uusilla vm-00 -> pajeroilla tuskin moni raaskii muutenkaan offata. Minä en ainakaan raaskisi jos omistaisin n. 50 000 euron maasturin, en tosin omista joten en tietenkään halua yleistää. Siksi ihmettelen miksi pajerot/L200:t eivät sopisi mcf:n kaltaiseen yleismerkkikerhoon kun useimmat pajeroiden omistajista eivät mahda olla offailijoita tai muutenkaan liiku niillä sorateiden ulkopuolella. Tavallisten edellä mainittujen kaltaisen pajeron- ja L200-omistajien saaminen tänne foorumille kirjoittelemaan lienee suurempi ongelma kuin offailijoiden kato. Meitä aktiivisia offroad-harrastajia kun pajero-omistajista on kuitenkin vain hyvin pieni osa. ::)

Ihmiset tappelee, ei yhdistykset.

Juurikin näin.

Kiitos ja anteeksi avautumisesta. Tiedä sitten oliko tässä järkeä, mutta sanoinpa kuitenkin. Toivon, ettei tämän takia synny uutta sanasotaa. Ylläpito tehköön tälle viestille mitä tarpeelliseksi kokee. :driver
 
Terve,

Näin uutena jäsenenä minua kyllä kanssa kiinnostaisi nähdä Pajeroja kokouksissa jne, ja varsinkin jotain offaustoimintaa, jos sellaista joskus vielä kokoontumisien yhteydessä järkätään. Siitä kun ei varsinaisesti omakohtaisia kokemuksia ole.

Itellä kävis varmaan näin :D
http://www.youtube.com/watch?v=ZNybnRkj-MY
 
juurikin...

Perus sääntönä on ollut että ajamalla paikalle ja ajamalla pois... :D
ja niinkun totesit että harvalla meistä on vain offiin rakennettu auto.. Vaan sitä käytetään tosiaan jopa perhe autona...


Ja mitä ajopäivien järjestämiseen tulee niin kyllä niitä on yritetty 2 vuoteen järjestää... Tänä kesänä onnistui puolitoista päivää... Ja eipä oikein kunnon ajopäivään muuta mahdukaan... Mutta minulla on ainakin senlainen käsitys että kaikilla oli kesäpäivien yhteydessä pidetyllä ajo sessiolla hauskaa...
Ja nyt alkavana vuonna on taas uusia kuvioita mielessä ja toivonkin että saisin hieman asiasta kiinnostuneilta apuja touhussa...

Kiitos ja anteeksi... Ja oikein suuri kiitos kerholaisille kun olette jaksaneet kiinnostua..
 
Tuossahan tuli hyvin kiteytettyä keskeiset asiat. Itse tuli mentyä Pajerolla "oikeasti metsään" ensimmäistä kertaa viime kesäpäivillä ja oli kieltämättä aika pirun hauskaa hommaa, vaikka aika hukassa olinkin :) Hyvin se vakiokuntoinen pätkä metsässä etenee astinlaudoista ja vetokoukusta huolimatta. Välillä kieltämättä hirvitti, koska Pajero on itselle se arkikulkine ja myös tuiki tarpeellinen työkalu. Kaukana on 50k euron arvosta ja ei se muutenkaan mikään näyttely-yksilö ole, mutta vähän kyllä kauhistutti metässä rymytä. Ja kuten Hammer totesikin, monille tämä varmasti on pienoinen ongelma vakavampia offitouhuja ajatellen. Itselläkään ei persus kestä toisen puhtaasti harrastekäyttöön tarkoitetun auton hankkimista :)

Edit: kuva

pajero2.jpg
 
Aiheeseen liittyen pitää mainita että viime kesäpäivillä oli mukavaa kun pääsi tutustumaan offailuun. Varmaan ei muuten olisi tullut offitapahtumaan lähdettyä jos ei olisi kesäpäivien yhteydessä ollut. Tuollainen yhdistäminen on ihan hyvä idea.

Sen verran jännää oli Jahvetin kyydissä varsinkin kun kiivettiin tooooosi jyrkkää rinnettä ylös että uudestaankin olisi kiva tuo kokea.
 
Jahvetti sanoi
juurikin...

Perus sääntönä on ollut että ajamalla paikalle ja ajamalla pois... :D
ja niinkun totesit että harvalla meistä on vain offiin rakennettu auto.. Vaan sitä käytetään tosiaan jopa perhe autona...


Ja mitä ajopäivien järjestämiseen tulee niin kyllä niitä on yritetty 2 vuoteen järjestää... Tänä kesänä onnistui puolitoista päivää... Ja eipä oikein kunnon ajopäivään muuta mahdukaan... Mutta minulla on ainakin senlainen käsitys että kaikilla oli kesäpäivien yhteydessä pidetyllä ajo sessiolla hauskaa...
Ja nyt alkavana vuonna on taas uusia kuvioita mielessä ja toivonkin että saisin hieman asiasta kiinnostuneilta apuja touhussa...

Kiitos ja anteeksi... Ja oikein suuri kiitos kerholaisille kun olette jaksaneet kiinnostua..

Se minulla tässä vähän pointtina olikin, että ne jotka tykkää offata ns. "veren maku suussa" kuuluvat varmasti näihin edellisessä viestissä mainitsemiini paikallisiin offi-kerhoihin, mutta silti voivat hyötyä mcf:n jäsenyydestä ja monet aktiivi-offareista osallistuu mielellään myös kevyempiin tapahtumiin, ainakin itse osallistun. Tällaiset leppoisat ajamalla paikalle, ajamalla pois -jutut on oikeasti mukavia tapahtumia, jonne mielellään tulisin tuolla käyttö-pajerolla eli ei tarvi olla mitään kaluston rikkomis-reittiä vaan juurikin mukavaa safaria omaksi ja muiden iloksi ja siinähän se porukka-henkikin kasvaa ja jos siihen tapahtumaan pystyy yhdistämään vielä saunomista, illan istumista ja "maailman parantamista", niin avot. Slck:n omat tapahtumat ovat juuri tuon kaltaisia juttuja joissa homman on tarkoitus olla hauskaa ilman turhaa kiirettä. Juurikin sellaista mitä galleriassa näkyy aikaisempien vuosien mcforc:ssä olleen ja jos sitten muiden mallien harrastajat löytävät samasta tilaisuudesta heitä miellyttävää ajanvietettä, niin eikö juuri silloin kerho täytä tarkoituksensa josta jokainen saa mieleistään antia. Ja näin pohjoisesta katsottuna tällaisen tapahtuman pystyy helposti yhdistämään esim. kesäloma-reissuun tms.. :driver

Jahvetti: mielellään avuksi olen jos vaan pystyn ja apu kelpaa.. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom