Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
OT (vaikkakin GDI:stä):

1.8 GDI:stä (ei ole Galantissa) on jäänyt nyt viikon ajelujen jälkeen vähän sellainen sekava kuva:

-en tiedä miten varovasti tuolla pitää ajaa, että ne kulutuslukemat saa pieneksi, hetkellisen kulutuksen mittari näyttää aivan KÄSITTÄMÄTTÖMÄN suuria lukemia heti kun kaasua painaa vähänkin kovempaa (no okei, kylmää on ollut, mutta silti kulutus pomppaa kaasun käytöllä jotenkin ihan eksponentiaalisesti) Sähköisen kaasuläpän ominaisuus?

-vetää todella mukavasti siinä 3000rpm tienoilla ja alle, mutta silti koneen kierrättäminen ei tuokaan tehoa enää odotetulla tavalla. Alhaalla veto on jopa niin hyvää, että liukkaalla on jopa hieman hankala ajaa. Sähköisen kaasuläpän ominaisuuksia kaikki? Esim. kaasuläppää avataan rajusti heti aluksi ja lopussa onkin sitten pelkkää "tyhjää" polkimen liikkeessä?
Ns. arkiajeluun todella miellyttävä moottori kuitenkin, varsinkin kun muistaa, että tuokin koppimopo painaa E33 Gallun verran...

EGR tod. näk. tukkimatta, imukanavien tilanteesta ei mitään käsitystä. EGR on ehdottomasti poistolistalla, pelottaa vaan missä kuosissa ne kanavat on (ts. meneekö isommaksi avaus/putsausoperaatioksi samalla.

Uskalsin ostaa, kun oli juuri leimattu, eli tod. näk päästöt ainakin jollain tasolla kuosissa.
 
Niko kannattaa lukea tota mun ämpylöintiä EGR:stä. Omasta oon nyt logannut (mitä vr4:ltä ehtinyt) tota 2 lambdan signaalia. Se mun mielestä korreloi aika hyvin kuin laihalla se käy. Sillon ku se on luokkaa 0 tai lähellä sitä niin gdi eco toimii parhaiten. Mulla on vissiin ollu jotain häikkää nyt kun ajoittain se pitää motarilla cruisella 0,7:ssa sitä arvoa mikä viittais jo rikkaaseen seokseen.

Kylmällä tuo gdi tekniikka on todella huonoa. Kehittää vähän lämpöä, kone lämpenee todella hitaasti ja kylmäkulutuskin lisääntyy paljon normikulutukseen verrattuna. Eli se kulutus alkaa tasaantumaan vasta maantiellä, muistaakseni 1.8 carismalla pääs ehkä noin litran vähemmällä un 2.4 Gdi gallulla, ihan pirteen tuntunen vehje ja carisman tapauksessa tuntu kiertävänkin. Ne KL kotelot ongelmineen on mulle vieläkin mysteeri mut siellä se ongelman syy piilee. TPS ei anna evoscannilla mitään hirveen järkevää ulos noissa. Tutkimukset varmaan tässäkin asiassa jatkunee :D
 
mystinengalant sanoi
Kylmällä tuo gdi tekniikka on todella huonoa. Kehittää vähän lämpöä, kone lämpenee todella hitaasti ja kylmäkulutuskin lisääntyy paljon normikulutukseen verrattuna. Eli se kulutus alkaa tasaantumaan vasta maantiellä, muistaakseni 1.8 carismalla pääs ehkä noin litran vähemmällä un 2.4 Gdi gallulla, ihan pirteen tuntunen vehje ja carisman tapauksessa tuntu kiertävänkin.

Joo eikä muutenkaan madallettuna ole mikään runsaslumisen talven auto :p Mulla on töihin matkaa 3km kun auto on ollu lämpiämässä sen parituntia ennen starttia niin apaut 2,5km ajon jälkeen alkaa puhaltamaan lämmintä sisälle. Kylmäkulutus on kyllä aikamoista.
 
mystinengalant sanoi
Niko kannattaa lukea tota mun ämpylöintiä EGR:stä. Omasta oon nyt logannut (mitä vr4:ltä ehtinyt) tota 2 lambdan signaalia. Se mun mielestä korreloi aika hyvin kuin laihalla se käy. Sillon ku se on luokkaa 0 tai lähellä sitä niin gdi eco toimii parhaiten. Mulla on vissiin ollu jotain häikkää nyt kun ajoittain se pitää motarilla cruisella 0,7:ssa sitä arvoa mikä viittais jo rikkaaseen seokseen.

Kylmällä tuo gdi tekniikka on todella huonoa. Kehittää vähän lämpöä, kone lämpenee todella hitaasti ja kylmäkulutuskin lisääntyy paljon normikulutukseen verrattuna. Eli se kulutus alkaa tasaantumaan vasta maantiellä, muistaakseni 1.8 carismalla pääs ehkä noin litran vähemmällä un 2.4 Gdi gallulla, ihan pirteen tuntunen vehje ja carisman tapauksessa tuntu kiertävänkin. Ne KL kotelot ongelmineen on mulle vieläkin mysteeri mut siellä se ongelman syy piilee. TPS ei anna evoscannilla mitään hirveen järkevää ulos noissa. Tutkimukset varmaan tässäkin asiassa jatkunee :D

Joo kyllä sitä EGR tarinaa on nyt (sattuneista syistä) tullut luettua aika paljon. Joka tapauksessa se EGR lähtee, se on varmaa.

Kylmätoiminnasta on samansuuntaisia havaintoja: kulutus (jos se nyt kylmästä johtuu) on koholla, ja valoissa seisoessa tuntuu, että 500rpm tyhjäkäynti tiputtaa lämpöjä koneessa JA ohjaamossa.

Tuosta koneen tuntumasta: kyllähän tuo kiertää, mutta sen luonne on jotenkin hämäävä: hyvän keskialueen väännön takia sitä jotenkin odottaa tehon kasvavan kierroksilla jyrkemmin kuin mitä se todellisuudessa kasvaa. Vrt. "vanhan ajan" 16V koneet, jossa laukka paranee koko ajan kierrosten noustessa (mutta alakierroksilla on vastaavasti heikompi veto).

Syy miksi ämpylöin on siinä että luin tossa juuri dokumentin jonka mukaan EGR "ohjaa" sitä laihaseostoimintoa eli niillä kierrätettävillä palokaasuilla "kuitataan" se laihan palamisen ylijäämähappi (tehdään vissiin kaikissa laihaseoskoneissa näin?) ja siten hämätään lambda-arvo 1.ksi. Eli tästä syystä se näyttää katsastuksessakin ykköstä Eli JOS sen EGR:n tukkii niin käytännössähän tuo ei enää laihaseoskone ole jos olen nyt oikein käsittänyt?

En jaksa uskoa tähän. EGR:n seosta "rikastava" vaikutus on muistaakseni suurusluokkaa 1,5-2,5%. EGR on pääasiassa päästöjuttu, ei muuta. Sillä alennetaan palolämpötilaa (joka on laihalla seoksella suurempi). Korkeampi palolämpötila + runsaampi happi palotilassa aiheuttaa typenoksidien määrän kasvua, jota EGR:llä hillitään. Laihaseospalaminen sinällään taas on mahdollistettu muilla keinoilla, kerrostetulla syötöllä, palotilan muodolla, jne. Enkä usko myöskään lambdan tai ECUn vaativan mitään "hämäämistä": jos ECU kerran ohjaa laihaseossiirtymää, niin kyllä ECU osaa silloin myös odottaa normaalia laihempaa seosta ilmaisevaa lambda-arvoa. Siksi sen EGR:n tukkimisen ei pitäisi merkittävästi myöskään vaikuttaa kulutukseen. Miksi se lambda näyttää katsastuksessa (kierroksilla? tyhjäkäynnillä EGR ei käsittääkseni toimi muutenkaan) ykköstä, en tiedä. Luultavasti laihaseos ei siinä kohtaa ole päällä. Näin olen antanut itseni ymmärtää tuosta laihaseoksesta ja EGR:stä... viisaammaat korjatkoon-
 
Olen miettinyt samaa tuosta että miten toi voi käydä laihalla. Tietääköhän se auto katsastuksessa että se on paikallaan, sillonhan ei nääs ECO-valo pala joten olisko oikeesti niin että se ohjaa sillon stoikiometriseks käynnin. :) Siellä on kummiski kapeekaistalamdat 1 ja 2 lambdoina. 1 tekee loggaamissani yksilöissä ihan normaalia säätökäyrää josta en oikeen nää missä välillä menee mutta näyttäs stoikiometrisellä. Noh 2-lambda sitten antaa enemmän tietoa eli kaverin gdi galantissa pysyy aika alhasena cruise päällä motarilla, vähänkin alavaa maastoa niin menee 0-> seos luokkaa 16. jotain. Itsellä ei oikein jaksanut motarilla käydä laihalla jostain syystä kun viimeksi loggasin. Taajamassa sitten meni jotain 0,15 mikä viittaisi 15 alkuiseen seokseen.

Mutta joo, mulle tuli tossa kun starttasin kaasulla kys auton OBD puolen koodi P1223 joka viittaa ongelmaan kaasuläpällä. Autossa ollut havaittavissa nyt trendiä että välillä vetää selkeesti paremmin välillä ei. Esim huollon jälkeen eli EGR tukkimisen ja kaasuläpän välistä työnnetyn puhdistusaineen jälkeen veti pirun hyvin vähän aikaa. KL-kotelo ei tässä yksilössä ole likainen joten epäilen että se läpän akseli takkuilee hieman. Mutta miksi.

Yritin jo kummastakin gdi:stä ottaa rommia ulos mutta ei onnistunut :D
 
Olen miettinyt samaa tuosta että miten toi voi käydä laihalla. Tietääköhän se auto katsastuksessa että se on paikallaan, sillonhan ei nääs ECO-valo pala joten olisko oikeesti niin että se ohjaa sillon stoikiometriseks käynnin.

Spekulointia:

Molemmat, laihaseoskäynti ja EGR:n käyttö on tod. näk rajattu pois käytöstä tyhjäkäynnin ja hyvin kevyen kuorman alueella (ts. kun konetta kierrättää paikoillaan). Teoriassa se voisi huomioda nopeuden (nopeustiedonhan ECU saa kyllä), mutta ennemmin kyllä uskon tuohon kaasunasento-ilmamäärämittarin antamaan kuormatietoon. Laihaseos ja EGR todennäköisesti vaativat kunnollista (tai nimenomaan tietynlaista, tietyn virtausnopeus ja tilavuusalueen rajojen sisällä olevaa) kaasunvaihtoa (pyörteilyä palotilassa jne.) toimiakseen hyvin. Se on sitten luultavasti vaan myönnytys teholle, että vielä suuremmalla kuormalla siirrytään takaisin normaaliseokseen. Tai ehkä laihaseos toimii ainoastaan tietyllä rpm-alueella ja kuormalla, vaikka ECUn ohjelmoisikin käyttämään laihaseosta laajalla kuorma- ja rpm-alueella? Mene ja tiedä.
 
Vs: Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

http://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA

Opastusvideo liittyen sekä EGR:n nokeamaan kaasuläppään, että irtoavan magneetin liimaamiseen.

(Liittyy siis sanoihin: GDI, EGR, kaasuläppä, likainen, puhdistus, putsaus, korjaus, korjaaminen, nykiminen, nykii, käyntihäiriö, tyhjäkäynti, aaltoileva, aaltoilee, magneetti, liima, liimaus, liimaaminen)
 
Vs: Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

Niko Päivinen sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA

Opastusvideo liittyen sekä EGR:n nokeamaan kaasuläppään, että irtoavan magneetin liimaamiseen.

(Liittyy siis sanoihin: GDI, EGR, kaasuläppä, likainen, puhdistus, putsaus, korjaus, korjaaminen, nykiminen, nykii, käyntihäiriö, tyhjäkäynti, aaltoileva, aaltoilee, magneetti, liima, liimaus, liimaaminen)

Toi video on ihan hyvä, mutta 3 kaasuläppää olen vaihtanut carismoihin, ja jokaisen kaasuläpän avannu niin mistään niistä ei ollut noi magneetit lähtenyt irti, ja muutenkaan näkyvää vikaa ollu. ja sitten suurin osa kaasuläpistä on erillaisia rakenteelta kuin tuo videossa.
 
Vs: Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

Noki lienee yleisin syy. No, näkee tuosta videosta nyt ainakin yhden rakenteen. Ja kai niissä nyt about samat osat on vaikka rakenne/lay-out olisikin erilainen?
 
Vs: Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

Vaikea asentaa laajakaistaa ja alkaa ajamaan laajakaistan avulla siellä laihaseos alueella, ei tarvi mutuilla koska ja milloin se oikeasti eco moodi on päällä...

Mitsulta tullut tämmöinen dokumentti joskus koskien karstoittumista.
 

Liitetiedostot

  • gdi.pdf
    94.3 KB · Lukukerrat 187
Vs: Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

Niko Päivinen sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA

Opastusvideo liittyen sekä EGR:n nokeamaan kaasuläppään, että irtoavan magneetin liimaamiseen.

(Liittyy siis sanoihin: GDI, EGR, kaasuläppä, likainen, puhdistus, putsaus, korjaus, korjaaminen, nykiminen, nykii, käyntihäiriö, tyhjäkäynti, aaltoileva, aaltoilee, magneetti, liima, liimaus, liimaaminen)
No GDI Galantin kaasuläppäkotelon kanssa tuolla videon kotelolla ei ainakaan ole juuri mitään yhteistä ja tuo liimauksen irtoaminen ja sen korjaus on ihan totaalisen erilainen juttu.
 
Vs: Yleistä juttua GDI koneista ja EGR:stä (jaettu GDI Galant topic)

tepi sanoi
Vaikea asentaa laajakaistaa ja alkaa ajamaan laajakaistan avulla siellä laihaseos alueella, ei tarvi mutuilla koska ja milloin se oikeasti eco moodi on päällä...

Mitsulta tullut tämmöinen dokumentti joskus koskien karstoittumista.

No kyllä se kapeekaista sen kertoo ihan riittävän tarkasti. Siellä on ne 3 moodia, stoikiometrinen, semilaiha ja laiha. Seokset on 14.7, reilu 15 ja yli 20 :)
 
Takaisin
Ylös Bottom