2gen. Pajeron yliahtaminen?

Pahero69

New Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2009
Tervehdys vaan kaikille.Olen uusi keskustelupalstalla,kuin myös Pajeron omistajana.Suurkiitokset asiantuntevista keskusteluista...ainoa - on,että tehonlisäysinto on saanut kalliit mittasuhteet.Pajero on vm.-91 ja koneella mittarin mukaan ajettu kuuhun ja takaisin.Katsastuksessa ongelmia päästöjen kanssa,joten aloitin parantelemalla ilmapuolta(KN suodatin).Arvot syötön vähennyksen jälkeen 1,75.Nyt tulossa uusi pakoputki,uusi cooleri+vaparin imusarja ja otsikkoon liittyen uusi turbo.Tarkoitus ei ole tehdä skuupille reikää konepeltiin räjähtäneen koneen takia,joten kysynkin teiltä viisaammilta mikä on max. ahtopaine suositus.Auttakaa avutonta.... ??? P.S. Tiedän että kaivan verta nenästäni kun kiusaan vanhaa autoa, mutta minkäs teet! Mitä arvelette noilla rojuilla irtoavan tehonlisäystä(kaveri on töissä dieselpajassa ja ajattelin säätöjen jälkeen mitata).
-Pakoputki 2,5"
-L200 imusarja
-cooleri keulaan 600x300x76
-Finturbon fiilama turbo(ahdot säädetty 1,5bar)
Metsämiehen on päästävä metsään ja myös pois sieltä.
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Jos vanhan ja käytetyn koneen meinaat virittää avaamatta konetta, niin en ainakaan kovin paljoa yli tuon 1,5bar menis. Eikä välttämättä kestä sitäkään.

Periaatteessa hilut voi kestää jopa 2bar kun on kunnon kuuleri ja turbo, mutta eiköhän se koneen käyttöikä lyhene jo aika rajusti.
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Mulla tuo l200 ollut 1,6 bar jo 120tkm. ja ei mitään ongelmaa. Että, kyllä se tuon, ainakin luulis kestävän. Ja kurkista se putki osio tuolta aikasemmin olleista keskusteluista. Kun vakio putki AHISTAA PALJON, pakokaasun virtauksia.
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Kiitos näistä.Kirjoittelen käyttökokemuksista jahka hilut on paikoillaan.Täytynee testailla nätisti,eikä lyödä heti kaikkea peliin mitä löytyy :driver
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Kai se moottorin rikkoja on ennemmin pakopaine ja sitä kautta pakolämpö.
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

JanneK sanoi
Kai se moottorin rikkoja on ennemmin pakopaine ja sitä kautta pakolämpö.

Kyllä.

Mutta molemmat tippuu avarammalla turbolla ja putkella. :)
Myös se vakio turbo on aivan onneton. Sopiva johonkin litraseen moottoriin.
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Pahero69 minkä turbon olet laittamassa? 8)
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Mika.T sanoi
Kyllä.

Mutta molemmat tippuu avarammalla turbolla ja putkella. :)
Myös se vakio turbo on aivan onneton. Sopiva johonkin litraseen moottoriin.
Niin tippuu, tarkotinkin tolla kommentilla sitä että max. ahtopainetta on mahdoton määritellä jos ei tiedetä tulevaa ahdinta ja putkisto kokonaisuutta, eikä sitä kuinka niiden kanssa pakopaineet ja lämmöt kehittyy.

ps. Olis tossa nurkissa jouten käyttämätön Garretin vnt, sopiva 2,5 litraseen kiisseliin, jos jotakuta vaikka sattuis kiinnostamaan ;)
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Turbon pitäisi tulla tänään :peukku. Mitsubishi TD 04-116-4. Ollu hetkenaikaa(n.2000km) 2.5 Opel Omegassa. Finturbo säätänyt ja tehnyt parannuksia siipiin.Onko muuten elämää suurempaa merkitystä pakoputken koolla...2.5" tai 3". Putki vielä hankkimatta. Turboruuvi olis ehkä paras rajoitin liiallisiin ahtoihin. Tuuppaisi vain tarvittaessa reilummin ja normi ajossa säädöt järkevissä rajoissa...eikö.
 
Vs: 2gen. Pajeron yliahtaminen?

Jos ihan tarkkaan haluaa optimoida putken, niin menee jo laskennan puolelle ja paras mahtaisi olla jos se supituisi vielä loppupäähän, koska kaasut jäähtyy putkessa.

Mutta yleissääntönä sanoisin, että isompiparempi, ja 3" vois olla parempi, mut 2,5" mahtanee olla hiljaisempi.
 
Takaisin
Ylös Bottom