Autot vahaan!

Vs: Autot vahaan!

Mistä oot tilaamassa? Vahauksen kaikkine välivaiheineen tekee neljässä tunnissa mutta auton hieromiseen ei päivä riitä kun se hyvin tehdään :D

Kaikista parhaiten Last-Step-Product (LSP) tuotteet eli vahat, sealantit (esim. FK1000P) jne kestää, kun ne laittaa hyvin putsatulle alustalle ilman glazea/aio tuotetta (esim. toi Glymin SRP). Mutta jos haluaa että auton ulkonäkö paranee siinä samalla niin sitten se glaze on melkein must jos mahdollisuutta koneelliseen myllytykseen ei ole.

Älä osta vaahdotussuutinta aka lancea tarjouksesta mutta pesurin voi ostaa ;) PA Foam Lance/sen kopiot on aivan eri planeetalta kun esim. Kärcherin ja Nilfiskin omat vaahdottimet (mitkä ei oo mun mielestä kelvollisia oikeestaan mihinkään).
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Älä osta vaahdotussuutinta aka lancea tarjouksesta mutta pesurin voi ostaa ;) PA Foam Lance/sen kopiot on aivan eri planeetalta kun esim. Kärcherin ja Nilfiskin omat vaahdottimet (mitkä ei oo mun mielestä kelvollisia oikeestaan mihinkään).

Aamen.

Vedeltiin sen laten kunnon lancella ja sitten pari pv. myöhemmin koittelin nilfiskin mukana tulleella omalla vaahdottimella, niin eihän siitä oikeen mitään tullut.

Ens keväänä sitte kunnon lance :peukku
 
Vs: Autot vahaan!

DaJackal sanoi
Taidan silti kallistua 476s puoleen koska hintaero miltei kaksinkertainen. :nykii

Ottamatta muuten kantaa keskusteluun niin tuotteilla on myös kokoero 255g vs. 340g.
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Mistä oot tilaamassa?

En tiedä vielä. Mistäs tuota FK1000P (ja mahdollisesti muitakin aineita mitä suosittelette) saa halvalla ja luotettavasti + inhimillisillä toimituskuluilla?

Ale sanoi
Ottamatta muuten kantaa keskusteluun niin tuotteilla on myös kokoero 255g vs. 340g.

Huomasin asian myös, mutta siinä vaiheessa olin jo ehtinyt kiinnostua liikaa tuosta FK:sta. :)
 
Vs: Autot vahaan!

Esim. www.shinearama.com . Toimituskulut kotiovelle briteistä vain vähän halvemmalla kun Itellan sisämaan hinnottelu.
 
Vs: Autot vahaan!

Noh tämä kun on vahatopic kuitenkin pääasiassa niin voin sanoa että omakohtasista kokemuksisata FK1000P on paras aine mitä olen käyttänyt. Tietysti tässä on paljon tekijöitä, esim se pinnan puhtaus vahaa levittäessä. jotain noita carnauba tyyppisiä voi vetää ehkä hieman huonommille pohjille mutta kys aine on tarkka pohjista. En tiedä... Helpoimmalla pääset jos otat sitä 915:sta suoraan suomesta mutta FK1000P on hinta /laatusuhteeltaan aivan ehdoton voittaja. Kesto siinä on siis hyvä ja hydrofobiset ominaisuudet säilyy aika mukavasti.
 
Vs: Autot vahaan!

Laitetaan nyt tänne tää kun kohta vahauskausi alkaa...

http://www.riemurasia.net/video/The-most-expensive-car-wash/113853c11
 
Vs: Autot vahaan!

Ei. Se on Paul Dalton :D Ja en mä oo kallis vaikka vastaavanlaisia hommia välillä touhuilenkin ;D

Me ollaan yhen tutun kaa monta kertaa pikku pierussa naurettu sille monta kertaa Paul sanoo videon aikana "basically", "your looking at a" :D BTW jottei kukaan rupee dumaamaan pesukintaita niin toi on Zymölin sieni ;) (Toi siis käsittääkseni luonnon sientä, ja siis normi-naarmu-sienet on silikonista tehtyä, huomaat äänessä kun liu'utat maalipinnalla)
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
...luonnon sientä...

Jahas, nyt alan ymmärtämään tätä vahauskulttuuria paremmin ;D

Nyt on kyllä itsellä aika säälittävä tapaus, kohta vuosi edellisestä vahauksesta. Alkaa vaan olemaan vähän ikäviä kohtia muutenkin, esim. pissapojan suuttimista valuu vaaleat norot. Ilmeisesti pesuaine vetässy vahat pois ja aurinko vähän poltellut? Jos enskuussa viimeistään yrittäis hinkkailla, en tiedä pitäiskö taas myllytyttää?
 
Vs: Autot vahaan!

MakeM sanoi
Jahas, nyt alan ymmärtämään tätä vahauskulttuuria paremmin ;D

Nyt on kyllä itsellä aika säälittävä tapaus, kohta vuosi edellisestä vahauksesta. Alkaa vaan olemaan vähän ikäviä kohtia muutenkin, esim. pissapojan suuttimista valuu vaaleat norot. Ilmeisesti pesuaine vetässy vahat pois ja aurinko vähän poltellut? Jos enskuussa viimeistään yrittäis hinkkailla, en tiedä pitäiskö taas myllytyttää?
Luonnon sienet olla hjuva :D Mut ei sillä tavalla ;) Luonnon sieni tässä tapauksessa sponge eikä mushroom ;D

Make jos noin herkästi palaa se maali niin ehkä pinnoite olisi kohdallaan?
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Make jos noin herkästi palaa se maali niin ehkä pinnoite olisi kohdallaan?

Ehkä, missäs hinnoissa liikutaan? Noita lakkavaurioita alkaa olemaan myös valitettavasti..
 
Vs: Autot vahaan!

ST toistaseks joutuu tilaamaan maailmalta. Saman, ellei paremman naarmujen ehkäsyn pestessä saa pesukintaalla mitä tuntuu saavan jo aika monestakin paikasta. Jos tuntuu pahalta niin ei sitä käteen oo pakko vetää. kun repii siitä resorin niin sitä voi pitää ihan "sienenä" :)

MakeM eihän noi mahottoman kalliita ole. Maailmalta tilatessa ~40-100e/minimipakkauskoko riippuen tuotteesta. Mutta ei se vielä riitä. Noi on aika tarkkoja levittää (tarkoitan pohjatöistä) ja vaatii älyttömän hyvät olosuhteet levittää että oikeasti kuivuu riittävän hyvin ennen käyttöönottoa (oma suositus olis pari päivää <60% RH ja >22°C mutta ite pidän väh. 12h aluksi <50% RH ja 25-30°C). Levityksessä olis tärkeetä että nimenomaan pinnat olis riittävän kuumat eli auton pitää keretä olla siinä tilassa niin kauan että pinnat on riittävän lämpösät levitykseen.

Minkälaista lakkavauriota?
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Minkälaista lakkavauriota?

http://koti.mbnet.fi/hzakk/mitsu/scarface.jpg
Tossa konepellin etureunassa näkyy aika hyvin, kattoon ilmestynyt pieni alue myös. Etupuskuri onkin jo täysin menetetty toivo ;D
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
Pitääkin ruveta varmaan hankkimaan aineita, kevät siinä vaiheessa.

Rai rai ruohoa?

Sain käsiini tänään erään mielenkiintoisen tuotteen, joka täytyy päästä testaamaan mahdollisimman pikaisesti. Ei liity mitenkään päihteisiin vaikka Mystinen ja Urran saattaisi siitä seotakkin.
 
Vs: Autot vahaan!

MakeM sanoi
http://koti.mbnet.fi/hzakk/mitsu/scarface.jpg
Tossa konepellin etureunassa näkyy aika hyvin, kattoon ilmestynyt pieni alue myös. Etupuskuri onkin jo täysin menetetty toivo ;D
eikö tuos ole jo lakkavaurioista kyse eli täys hionta ja maalaus + ylilakkaus auttanee parhaiten?
 
Vs: Autot vahaan!

Harri K sanoi
eikö tuos ole jo lakkavaurioista kyse eli täys hionta ja maalaus + ylilakkaus auttanee parhaiten?

Jos hieman taaemmas selaat, niin lakkavaurioista sitä oli puhekin :) Tämän takia ei siis kiinnosta satsata ylettömästi tämänhetkiseen maalipintaan, mutta tietysti hyvä jos näyttää niin hyvältä kun voi.
 
Vs: Autot vahaan!

Juuri niinkun Harri sanoi. Ylilakkaus minim. Tosin riippuu ihan ton värimassan paksuudesta että onnistuuko sen mattaamaan ilman että alkaa pohjamaali kuultamaan läpi.

Ois mielenkiintosta nähdä mitä kävis kun noi hieros kiiltäväks ja laittas Pinnotteen päälle :D Saattas oikeesti pysyy kiiltävänä :D
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Ois mielenkiintosta nähdä mitä kävis kun noi hieros kiiltäväks ja laittas Pinnotteen päälle :D Saattas oikeesti pysyy kiiltävänä :D

Saa kokeilla ;D
Tarjouksia kuunnellaan ;)
 
Vs: Autot vahaan!

Suositelkaapas huonohermoiselle tuollasta perus vahaussettiä. Yleensä olen vetässyt esipesun pinelinellä ja sitten perään korrekin autonpesulla ja kerran pari vuodessa punaista autoglymiä.

Nyt rupeaa talli olemaan pikkuhiljaa siinä kunnossa että autonkin sinne saa, joten hieman enemmän voisin panostaa auton ulkonäköönkin.
 
Vs: Autot vahaan!

Autoglym High Definition Wax on helppo ja kestoltaan ok, ihan eri maata kuin tuo perinteinen punainen joka ei kestä mitään. Varmasti joku guru tulee ja on eri mieltä. Omassa käyttöautossa guru halusi testata jotain toista kamaa ja auton toinen puoli vahattiin eri aineella. Eroa todellakin on näin talven jälkeen, ainoa vaan ettei kumpikaan muista mitä se toinen aine oli ja kumpi puoli autosta sillä vahattiin. On siis 50% mahdollisuus että tämä hyvin kestänyt puoli on tuota Autoglymiä ;D

110% varmasti joku tulee myös ja kiroaa Korrekin tärpätin alipaan helvettiin :)
 
Vs: Autot vahaan!

timppa811 sanoi
Suositelkaapas huonohermoiselle tuollasta perus vahaussettiä. Yleensä olen vetässyt esipesun pinelinellä ja sitten perään korrekin autonpesulla ja kerran pari vuodessa punaista autoglymiä.

Sonax Carnaubacare. On helppo työstää ja toimii.
 
Vs: Autot vahaan!

Yritin noita kahta vahaa testata vastakkain parissakin autossa, MakeM tapauksessa mies ei osannut oikein sanoa mitään, toisesssa tapauksessa naapurin bemarissa pysyi tuo sonax ehkä hivenen paremmin. Carnaubat ei ole vissiin niin herkkiä noille pohjille joten niitä voi käyttää huonommillakin pohjatöillä (laiska mies kysyi vissiin).
 
Vs: Autot vahaan!

Glymin punainen ei ole vaha, eikä edes juurikaan anna suojaa maalipinnalle (eikä ole tarkoitettu siihen). Sen tarkoitus on sekä toimia cleanerina (poistaa hieman hapettumia ja pinttymiä) ja peittää naarmuja. Sen päälle kuuluu laittaa vaha/muu Last-Step Product.

Molemmat sekä astin että Basbarduun aineet saa ehdottoman peukun tähän tarkotukseen ainakin multa :peukku Ehkä vielä vähän kallistun tohon Sonaxin puoleen kun tykkään sen törkeen helposta levitettävyydestä (vois jopa luonnehtia et se on boutique vaha ;D )

Toi pineline esipesu tekee vaan sen että vahailu on melkein ajan hukkaa. On todettu että 5% laimennus bioliukkareissa kuten Pineline, Surfex HD ja AS40 heikentää LSPeiden kestoa jo aika rankasti, vs. dedikoidut esipesuaineet. Toistaiseksi markkinoiden tehokkain ja myöskin vahaturvallinen aine on Bilt-Hamber Auto-Foam. Ei voi kun suositella (4% laimennus painepulloon/foam lance). 20% bioliukkaria laimennus vie jo kerralla vahat päivineen. Ja yleensä kun noita porukka tuntuu mittaavan rannemitalla niin seokset on yleensä saletisti liian vahvoja ::) Korrekin shampoossa nyt ei sinällään oo kaiketi mitään vikaa, valmistaja lupaa vahaturvalliseks (tiiän kun oon jutellu -> teen pesuainetestiä) vaikka sisältääkin mm. teollisuusbensiiniä (tosin valmiiksi laimennetussa pesuaineessa törkeen vähän).

Mun mielestä jompi kumpi esim. mainituista vahoista (niin ei tarvii tilata maailmalta), se valmiiks oleva pineline ja glymin punainen, ja vahaa ostaessa ostaa samalla esim. AutoGlymin Intensive Tar Removerin, Tyhjän suihkepullon ja minimissään 5 mikrokuituliinaa ja etenee näin:
-Pineline 1:4/20% seoksella sumuttaen pintaan -> annetaan vaikuttaa, mutta ei missään tapauksessa kuivaa
-Huuhtelu
-Jos todella likainen auto niin uudestaan pinelinet pintaan, ja perään kinnaspesu, ja pesuaineena joko autoshampoo tai loraus Pinelineä
-Huuhtelu
-Jos tekee kuivauksen normaalisti säämiskällä tai silikonilastalla niin heittää ne tässä kohtaa roskiin ja odottaa mielummin että auto kuivuu itekseen. Vaihtoehtoisesti kuivaa auton kuivaukseen tarkoitetulla mikrokuituliinalla.
-Kaataa AG ITR:n suihkepulloon ja sumuttaa sen ympäri auton (kannattaa lasitkin, et usko miten paljon niistä lähtee möhmää), varo ettei kuivu (auringossa tekevät HUOM!). Lopuksi ota yksi mikrokuituliina, sumuta se märäks ITR:stä ja pyyhi vielä auton läpi. Jos liina likaantuu kovasti niin käännä puhdas puoli (tommosessa perus 40x40cm liinassa kun on semmosia puolia 8 jos sen on taitellu sopivaks) ja jos tulee vastaan isompi piki möntti niin varmista että liina on märkänä ITR:stä ja mee siitä kevyesti (ÄLÄ HANKAA) yli niin monta kertaa että se lähtee pois. Oikein ongelmakohteissa kannattaa ottaa pala talouspaperia -> sumuttaa pikikohta märäks -> laittaa paperi päälle -> sumuttaa paperi märäks (liimautuu pintaan kiinni) -> antaa vaikuttaa vaik muutama minuutti ja sit pyyhkii taas.
-Huuhtele
(-Pese, Huuhtele ja kuivaa välissä vielä rankalla bioliukkariseoksella, suluissa koska laiskan ei oo pakko -> pidentää mahd. vahan kestoa)
-Levitä AG punanen/SRP. Mitä vähemmän levität pintaan sen parempi, kuitenkin siten että sitä menee kaikille maalatuille osille. Less is more.
-Pyyhi se puhtaalla/puhtailla mikrokuituliinoilla pois
-Levitä valittu (kova)vaha siten että levität aina panelin kerrallaan. Esim. levität kuskin oven -> levität kuskinpuolen takaoven -> pyyhit kuskin oven -> levität takalokarin -> pyyhit kuskinpuolen takaoven jne.

Kesto on todella hyvällä tasolla ja auton pitäisi näyttää hyvältä monta kuukautta, jossei sitä pestä esim. pineline esipesuilla.
 
Vs: Autot vahaan!

Milläs mömmöllä lähtee parhaiten aluvanteisiin jämähtänyt keltainen väri?
 
Vs: Autot vahaan!

Ite tullut koko talvisiisosin ainakana käytettyä juur tuota autofoamia (painepullon kera) ja sitten paskasemmassa tapauksessa Bilt Hamber Auto-wash:ia foamin kaverina. Tolla setillä on ainakin kivasti vaha pysyny pinnassa tämän ajan ja kaikki paska irronnut, ettei mitään liukkaria tai jytympää tavaraa ole tarvinnut. mystinen kävi roiskasemassa vahat (minkänimeäenjuurinytmuista) syksyllä auton päälle.
 
Vs: Autot vahaan!

miikka sanoi
Milläs mömmöllä lähtee parhaiten aluvanteisiin jämähtänyt keltainen väri?
Tähän on niin monta reseptiä. Mun mielestä vanteita tulee putsata vähän samoin, kun maalipintaa myllyttää. Eli jos ei oo varmuutta mikä setti toimii niin lähdetään miedoimmasta kokeilemaan -> siirrytään jyrkempään jos tarvii.

Lähtökohtaisesti näin:
1. Pestään vanteet vahaturvallisella vannepesuaineella
2. Pestään hankalat kohdat/kaikki ei-vahaturvallisella, ruffimmalla vannepesuaineella
3. Tehdään kemiallinen raudanpoisto (tämä esimerkiks voi olla se millä lähtee mainitsemasi keltainen väri -> kiinni palanutta jarrupölyä)
4. Tehdään pienpoisto. Jos hankala kohde niin ihan talouspaperi vaikutuksilla ja jos perus niin yleensä suihkin, annan vaikuttaa ja pyyhin MF:llä -> huuhtelen
5. Jos vielä jotain jäi (95% tapauksista ei jäänyt mitään) niin ne hankalat kohdat erittäin varovasti ja tehokkaasti (toimi nopeasti) happopohjaisella pesuaineella mihin voi luottaa.

Voi olla että vaatii happopohjasen pesuaineen mut voi olla että tommonen dedikoitu vahvempi vannepesuaine auttaa. Ite oon nyt viimeaikoina tykänny käyttää noissa tuotteissa: ValetPro Bilberry Wheel Cleaner (ei-vahaturvallinen vannepesuaine) ja Sonus Aluminum Restore (happopohjainen)

MäTSi on varsin oikeessa. Kun pinta on vahassa niin rajuja kamoja ei oikeesit tarvii. Ja itseasiassa mun testien mukaan Auto-Foam on perinteiselle lialle, mitä auton päälle tulee ajossa, tehokkaampi kun esim. Pineline Tehopesu tai Surfex HD. Mystinen on salee laittanu FinnishKare 1000P Hi-Temp Sealantit. Aivan loistokamaa ;)
 
Vs: Autot vahaan!

miikka sanoi
Milläs mömmöllä lähtee parhaiten aluvanteisiin jämähtänyt keltainen väri?

Vannehappo on varmaan tehokkain mutta myös rajuin aine. Suosittelisin ihan normaaleja autonpesuaineita, joiden lisäksi raudanpoisto ja pienpoistoainetta. Jos haluaa päästä vähemmällä vaivalla niin sitten Sonaxin vannepesua, siten että antaa vaikuttaa mahdollisimman pitkään mutta antamatta sen kuivua. Siinä on mukana myös tuota raudanpoisto ainetta että irtoaa lentoruosteet. Jos tarvitset järeämpää raudan poistoa niin sitten ehkä Iron X. Ja itse suosin ihan mekaanista puhdistusta että hankaa sitä ainetta.

Jaahas Urran kerkes kirjottaa kilometrin tekstiä siinä ajassa kun minä rustasin muutaman rivin.

Päälle oon levittäny nestemäistä kovavahaa. Mun mielestä oikein hyvä tuote käsiteltävyydeltään tuohon tarkotukseen.
 
Vs: Autot vahaan!

Tähän saakka olen aina vahannut AG punasella ja sen jälkeen AG kultasella, kesto on mitä on mutta sitä useammin on vaan tehty tuo käsittely :) Välissä kokeillu monia AG ja Sonax aineita mitä nyt helposti on saanu ja ei oo ollu mieleisiä. Nyt oon viimesimmät kerrat vahannu auton AG punasella ja sen jälkeen Nielsen Liquid Gold Wax nimisellä kovavahalla ja se on ollut tähän saakka parasta. Helppo käsitellä ja hyvä ja kestävä kiilto. Olishan noita vaikka kuinka parempia ja vois tehä 100x paremmin mutta se menisi jo liikaa detailing-harrastamisen puolelle :D
 
Vs: Autot vahaan!

Saisiko tämmöinen pinta detaileri-miehiltä hyväksynnän?
 

Liitetiedostot

  • farkun sivu.jpg
    farkun sivu.jpg
    206.7 KB · Lukukerrat 825
Vs: Autot vahaan!

ST sanoi
Saisiko tämmöinen pinta detaileri-miehiltä hyväksynnän?

Veikkaan että Urrani sanoo samaa ku minäkin :) Eli tuon kuvan perusteella ei voi sanoa juuri mitään muuta kun että kiiltoa on :) Odota että aurinko paistaa illalla matalalta ja aja kylki aurinkoon päin ja ota järkkärillä kuva joka zoomaa pintaan eikä heijastukseen niin katotaan sitten :) Urranin auto on samanvärinen ja on kyllä hieno väri.
 
Vs: Autot vahaan!

Jep. Ns. Kiimakiilto kuvat ei kerro oikeestaan yhtään mitään pinnan kunnosta. Paitsi sen ettei oo ruosteessa :D
 
Vs: Autot vahaan!

Uudessa GTI lehdessä oli Japtoysin kaverusten punaisessa Lexuksessa pinnanhierojille kammottavaa katsottavaa... :p Salaman heijastuksessa näkyy aikamoiset pyörteet kyljessä kun kerran tällainen amatöörikin ne huomaa. :p
 
Vs: Autot vahaan!

Skydiver sanoi
Uudessa GTI lehdessä oli Japtoysin kaverusten punaisessa Lexuksessa pinnanhierojille kammottavaa katsottavaa... :p Salaman heijastuksessa näkyy aikamoiset pyörteet kyljessä kun kerran tällainen amatöörikin ne huomaa. :p

Niin tai sitten se on vaan Harri-pojan vienyt tämäkin homma mukanaan :) Saas taas nähdä mimmosia laitteita on acs:ssä esittelyssä :D (Btw siellä pitää muistaa kiusata meguiarsin tuote-esittelijää :D )
 
Vs: Autot vahaan!

Katoin samaa ku Harri ja melkein postasin mut en sit koskaan painanu lähetä nappulaa. Kiva ku se auto on naarmuineen myös keskiaukeaman julisteessa. Kuvaaja ois toki voinu ehkä käyttää toisenlaista kuvakulmaa tai valoa ettei nuo niin pomppais silmille.
 
Vs: Autot vahaan!

Puunaus pilasi gourmetelämyksen ;D tai ei nyt ihan. Mutta ostin verkkokaupasta muiden ostoksien oheen tällasen limpparin: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/54790/ddxhv/Boylan-s-Grape-Soda-viinirypalevirvoitusjuoma-355-ml ja se haisi ihan samalta kun Poorboys Black Hole ;D ;D jotenkin ei hirveesti maistunut.
 
Vs: Autot vahaan!

Kertokaas ny viisaammat.

Ostin Mamasanilta Colliniten 915 vahan.
Pesin juuri pulverimaalatut evo 7:n vakio vanteet ja kuivauksen jälkeen levitin vahan kahteen vanteeseen. Levityksen jälkeen aloin hinkata toista puhtaaksi vahasta, mutta tuntuu et ei lähde pois kunnolla.
Tuntuu et vaha siirtyy pienissä määrin vain eteenpäin ja pinta jää hiukan tahmeeks.

Eli työvaiheet:

1. Vanteet kylppäriin.
2. Huuhtelu lämpimällä vedellä.
3. Rasvojen jne. poistoon wurthin pineline tehopesu.
4. Vanteiden huuhtelu 2 kertaan kummaltakin puolelta runsaalla vedellä.
5. Turttle waxin orange shampoota liraus ämpäriin ja vettä perään kovalla paineella et vaahtois ees vähän. (Muuta pesuainetta ei tähän hätään löytynyt)
6. Vanteiden pesu yks kerrallaan ja reilu huuhtelu heti perään.
7. Vanteiden kuivaus. Ja vanteet jätettiin vielä kuivamaan yön yli.
8. Vaha auki ja pieneen tyynyyn (rintsikan toppaus ;D ) pyörittelin purkista hitusen vahaa.
9. 2 vannetta sai vahan pintaan ja omasta mielestäni en käyttänyt vahaa älyttömästi.
10. Toisen vanteen pyyhintä mikrokuituliinalla ja melkein heti perään toisen. Aika vahauksesta pyyhintään n. puoli tuntia. (yhden vanteen vahan levitys aika)
11. Uus puhas mikrokuituliina ja kiillotukseen. Tässä huomasin et vaha ei lähde pois kunnolla vaan "siirtyy". Pinta tuntuu tahmealta vaikka silmin ei vahaa näekkään.

Olenko käyttänyt liikaa vahaa vai onko kuivumisaika liian pitkä vai lyhyt?
Vähän valkoseks meni vanteet osittain eli luultavasti liikaa vahaa.

Olis hyvä saada jotain vinkkejä asiantuntevilta ennen, ku alan vahata kahta viimeistä vannetta.

Kiitokset etukäteen!
 
Vs: Autot vahaan!

Vastasin FB:n puolellakin mutta kirjoitetaan nyt tähän : kys vaha sisältää sen verran carnaubaa että ei pidä antaa jämähtää pitkään. En tiedä onko paras mahd vanteille muutenkaan, collinitelta laittaisin ehkä 476s tai no uusille vanteille on vähän muitakin vaihtoehtoja :)
 
Vs: Autot vahaan!

mystinen kestää ihan hyvin vanteissa. Oon jo monta vuotta laitellut vanteisiin 915:set ja kesto on samaa luokkaa kun maalipinnalla, normaaliajossa. Tokkopa radalla kestää, siihen ois FK1000P eli "Hi-Temp Sealant" parmempi, tai ehkäpä lämmöstä kristalloituva pinnoite ;) Mutta en mä ainakaan saa kadulla vanteita niin kuumiks että mitään ongelmia vahan keston kanssa olisi tullut. Tai sit kannattaa alkaa tarkistelee missä kunnossa laakerit on, tai laahaako jarrut :D

Pinnote ois kyl pop aina vanteissa :)

Basbarduu on oikeassa, ja Bambu tulkitsi väärin ;) Kun tehdää sileitä pintoja, esim. auton maalipintaa niin sääntö on että:
-Tee yksi paneli, siis esim. oven kokoinen ala (konepelti näissä laskureissa ainakin kaks ja katto neljä panelia)
-Tee seuraava paneli
-Pyyhi ensimmäinen paneli
-Tee kolmas paneli
-Pyyhi toinen jne.

Eli siis idea on, että vaha on vain hetken pinnalla, ja pyyhitään pois. Kyllä siinä liinoihin jää se jäämä, mutta niin kuuluukin. Tää on JUURI se syy miksi niin kutsuttu hikisimppa on täysin aliarvostettu vaha ja mainostetaan työlääksi. Paskat.

Siitä liinojen menekistä, niin kyllä niitä vaan pitää näissä hommissa olla. Mulla on yli 50 kappaletta, ja mielestäni tarttisin lisää niin ei olisi niin työllistävä vaikutus vaimolle, kun jotain hommailen ;D

Ja sitten kikkakolmoisia, jos jämähtää pintaan:
-Levitä jämähtäneen osan päälle uudestaan vaha, ja pyyhi pian pois. Vahassa on liuottimia mitkä tekee siitä juoksevamman -> liuottimet pehmittää myös vanhan vahan ja saat sen pyyhittyä pois kuitenkin niin että pintaan jää vahaa :) Carnauba on TODELLA kovaa, kun siitä on haihtunut liuottimet pois.
-Suihki Quick Detaileria, ja pyyhi pois.

Ja tosta vahan purkista ottamiseen on yksi tosi simppeli ohje. Jos levität vahan levittimellä niin kastele levitin ja purista niin kuivaksi kuin vain saat -> tyyny ei pysty imemään vahaa -> vahaa kuluu vähemmän. Laita tyyny vahan päälle ilman painoa -> käännä 45 atetta. Nyt se on valmis! Ja eikun levittämään. Mitä ohuemman kerroksen pintaan saat, sitä parempi! Esim. urakka halogeenivalo on hyvä apu tarkastamaan että sitä meni joka paikkaan.
 
Vs: Autot vahaan!

Onnistuuko Nilfiskin painepesurin mukana tulleella pesuainepullolla vaahtoavan esipesuaineen käyttö vai pitääkö siihen hommata erikseen tuommonen foam-lance?
 
Vs: Autot vahaan!

mikko6 sanoi
Onnistuuko Nilfiskin painepesurin mukana tulleella pesuainepullolla vaahtoavan esipesuaineen käyttö vai pitääkö siihen hommata erikseen tuommonen foam-lance?

Noh et saa sillä niin hyvää vaahtoa kuin foam lancella ja pesuteho kärsii (ei aikaansaa riittävää seosta + verkko on huonompi) eli vaahto on sellasta lirua. Mutta parempi kuin ei mitään toki
 
Vs: Autot vahaan!

Ennekuin luin tuon loistavan laiskan miehen vahausoppaan, ostin motonetistä tällaisen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-3512
Tohtiiko tuolla poistaa pikijäämiä ulkopinnoilta tuon autoglym tar removerin tilasta? Vai jätänkö tuon pullon ainoastaan konehuoneen/ vanteiden pesuun?

Onko ulkomailta tilaaminen paljon edullisempaa näissä? Hankala verrata, kun noita merkkejä ym. on niin miljoona erillaista!

Urran sanoi
Paljon loistavia vinkkejä ja muuta löpinää.
 
Takaisin
Ylös Bottom