E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Tuollainen tuli hankittua käyttöpeliksi,ja vaikka pikkuvikoja löytyykin,on se silti niin mukava.!

Viat mitä pitäisi ensi tilassa korjata:
K.lukko ei toimi millään tavalla
Venakopankannen tiiviste vuotaa (ehkä (?) myös kansipahvi..)
Cruise ei toimi (tai sitten en vaan osaa käyttää sitä..)
Käsijarru heikossa hapessa
Takapumput kuoleentunut
Entisen "sähköasentajan" sätöksiä
Ryyppy hieman hakusessa,starttaus välillä onnetonta
Pientä pätkimistä tyhjäkäynnillä

Pohja on yllättävän hyvässä kunnossa,ja pintapuolisestikin suht ok.

Sisusta on järkyttävin mitä tiedän,juuri kasari-pappa-paskanruskee,mutta siistissä kunnossa sekin kuitenkin.

ECU tästä kuulemma vaihdettu (paksumpi malli),mutta pitääpä sekin tarkastaa.

Löpinät täällä
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tulpanjohdot&öljyntäyttökorkin tiivari vaihdettu.

Sunnuntaina pitäisikin tutkia tarkemmin..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Startatessa pölläyttelee pirusti,ja muutenkin falskaa tyhjäkäynnillä öljyä,diagnoosi selvä.

Keskuslukon releen taisin vihdoin löytää,oli matkustajan oven kotelossa..
Vieläkään k.lukko ei toimi,"inahti" kyllä lukot kun laitto releen paikalleen,mutta ei muuta.
Varmaankin piuharäpellyksissä vikaa.

Koneremppa edessä,olisi ilmeisesti hyvä ehdokas tarjolla,240tkm rullattu,josta kuulemma vain venanvarren kumit falskaa.

TOISAALTA haluaisi yrittää päästä halvemmalla ja OLLA UUSIMATTA kk.laakereita&rk.laakereita,mutta onko tämä vain hullun säästöä.?

Hoonauksen ainakin käy läpi (jos ei sylinterit soikeat,minkäs ikäsissä ne olikaan?),uudet männänrenkaat,jakopään hilut yms.

Venakopankannentiivisteen vaihdoin,loppu ulkopuolelle öljyn vuotaminen.

Ruosteet pitäisi keritä kesän mittaan siivoamaan,onneksi tällä kertaa niitä ei ole älyttömästi..

Perhana että manasin kun ensimmäistä kertaa kurkkasin pohjan alle valoisalla,onkin jäykkä perä,luulin että 2,0-> on jo erillisripustettu,mutta eipä näköjään (puslien vaihdon vuoksi HIEMAN hankalampaa)..

Pitäisipä tuota toistakin keritä välillä tekemään..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Takajarrulevyt&palat vaihdettu,samoin kuin rassattu satulat uusilla tiivareilla.

Mutta veikkaanpa ettei vuotta kauempaa nuo satulat enään kestä..

Häly saatu toimiin,k.lukkoa ei vieläkään.

"Vaihtokone" hankittu,saapas nähdä koska kerkiää laittamaan.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

2.konetta aukastu jonnin verran,kantta en saanut täysin irralleen kun työkalut petti..

On se kumma,aukeni viime kerralla kyllä tuplajousinenkin vena..

Karstaa ja öljyä löytyi normaalissa määrin,ja pikaisesti katottuna sylinterit näyttivät olevan ok.

Se jäi ihmetyttämään,että mikä tuo "kouru" tuossa tulpan vieressä on,näyttää aika erikoiselta.?


EDIT:Käyttöautohan tämä on,siksi koneelle ei tehdä kuin jotain pientä,kannenlasku,EGR pois pelistä,samoin kuin huohotusjärjestelmä.
Ja ehkä pientä kiillottelua sieltä täältä..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

En voinut vastustaa kiusausta,pakkohan se tästäkin on kansi kiilloittaa..

Pursetta on jonnin verran,onneksi ei pahasti.


Pesu ja kunnon vahauskin tuli tehtyä.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Noniin,nyt on kansi viimeistä kiilloitusvaihetta vaille valmis (niin,ja jäljellä tietenkin vielä pako/imukavat).
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Imu/pako kanavat melkein valmiit,olikin kaverin auton kaa jumppaamista oletettua enemmän niin eipä kerinnyt tekeen..
Niin,ja peiliversio kannesta valmis,perhana kun ei vaan osaa käyttää kunnolla kameraa..

Imukanat jätän kuvankaltaisen "karheaksi",pakokanavat saavat hieman tasaisemman pinnan vielä.
Niin,ja onhan se imusarjakin vielä..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Imusarjaa sätöstelty tänään hieman.

KL.kotelo tuli putsattua,samoin kuin päämaadoituspiuhat vaihdettua+ylimääräinen maadoitus i.sarjalle.
Muut maadoituspisteet tuli muuten puhdistettua,ja tarpeessa olikin.

Eikös siinä muuten BTW mennyt aika pitkäänkin ennenkuin ecu oppi tyhjäkäynnin.?
Puolen tunnin reissun jälkeen edelleen t.käyntikierrokset 1,5tn.

Kaasuvaijereita tuli tutkailtua,ja löysällähän nuo ovat,pitääpä joskus kiristää oikeisiin arvoihin.

Starttaa huomattavasti paremmin,ehkäpä tasakaasulla ajokin hieman tasaisempi.
Ja valot hieman kirkastui (kuten aikanaan toisessakin galluskin)..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Kansi jo lähes valmis koneistettavaksi,pientä tekemistä vielä kanavissa.

Ihmettelen edelleen TK.käyntiä,pari päivää ja parisen sataa kilsaa takana,eikä ole vasta tippunut kuin 1,4tn..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Eilen tuli käytyä Vantaalla,ja hyvin toimi vakkarikin koko matkan,hieman vain ikävähköä seilailua oli alamäissä.

Tyhjäkäyntikin on nyt toiminut normaalisti.

K.lukon "vikaa" etsin edelleen,ja otin kuskin&pelkääjän oven auki,mutta eipä ollut moottoreissa/piuhoissa vikaa,kai se on sitten uskottava että se rele on mennyt.

Aika mielenkiintoista että EXE-mallissa ei ole pelkääjän puolelta ohjausta,kun GL-karvalakkimallissakin on.


Etusatulat otin auki,hieman putsailin (lähinnä männissä sanomista) ja pistin nippuun uusilla tiivareilla.

Jarrupaloiksi otin testiksi Ferodon (DS:köhän sen nimi nyt oli.?) peruspalat,jotka on plaaplaa-uutuus,katotaan nyt sitten.

Hiemankin kovemmasta vauhdista jarruttaessa on täristänyt aina,ja renkaita vaihdellessa katoin että suht uudet levyt on paikoillaan,ja ajattelin että olisi kieroksi mennyt,mutta eipä ollutkaan..
Näköjään edellisiltä kerroilta unohtunut napojen putsaus,ja mukavat "ruostepatit" tullut navan ja levyn väliin.
Pinnoista tuli kuitenkin kohtalaiset,eikä tärinää enään tuntunut.

Venttiilejäkin rupesin tänään puhdistamaan,ja oikein hienon "venapukinkin" tein varta vasten..

Olihan ne jo päässeet aika pahasti karstoittumaan,hommaa oli.


Kansi lähtee koneistukseen ensi viikolla,kunhan tästä lomasta ensin selvitään (tallilla)..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Laatikon öljyt tuli vaihdettua Redlinen MT90:n,olikin kyllä täyttä kuraa vanhat.

Samalla K&N-vaparifilsu löysi tiensä vakiopaikalle,mutta köyhän miehen "CAI:n" tein kuitenkin.


Huonojakin puolia tuosta löytyy,mutta jos bensankulutusta saan laskettua niin sehän on vain plussaa.

Puolethan tuossa on originaalia,ja loput on hondan imuputkistoo,mitkä löyty varaston nurkasta..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Taas tähänkin vähän sätöstelty.

DLS:n PS4 erkkasarja tuli asennettua,ja kohta sille hieman toveria..

Keskiäänet meni vakiopaikkoihin,ja disset aika perinteiseen paikkaan,mutta ehkä hieman normaalia ylemmäksi,noin 3/4-korkeudelle a-pilariin.
Ääni kuitenkin kirkastui jostain kumman syystä pirusti!

Kansi käväisi koneistamolla,ja kohta on lohkon vuoro (tällä hetkellä vanha kone tiputtaa/polttaa 0,5-1l öljyä/1tkm,toivon vaan ettei pahene..).

Ja uusi,KUNNON hälytinkin löysi paikan,ja sellaisen että ei heti löydykkään,saa meinaan tovin purkaa että siihen pääsee käsiksi.
Samalla pillistä otettiin "tehot" irti,nyt on tarpeeksi kovaääninenkin (itseasiassa jo laiton,koska ylittää EU-pykälät..).

Mutta p**k**e mitä sätöksiä ex-asentaja (TOIVOTTASTI!) tehnyt,ajattelin ensiksi että tämähän on pulttaa-kiinni-juttu,mutta kaiken sai tehdä uusiksi..

Jollain ihme relevirityksellä oli ottanut ovitiedon,vilkkujen signaalin oli laittanut niin,että hälyltä lähti etuvilkuille 0,025mm piuhat,jotka kytketty rosvoliittimellä rinnalle..

Noh,nyt toimii häly parilla lisäjipolla varustettuna,ja k.lukkokin vihdoin toimii!

Peräluukulle pitää asentaa vielä oma moottori.

EDIT:Niin,ja muutaman viikon ajan kuunnellut kuinka hieman putki "vuotaa" (tai tuhisee ennemminkin) alkuvedätyksessä,mutta enpä ole vielä jaksanut kömpiä alle ja katsoa että mistä.
Toivottavasti tiivarista,koska en millään jaksaisi vääntää tähänkin putkistoa.
Bosali ei tunne alkuputkea,ja Fennolla ovh 210€..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ja taas löyty lisää pipovirityksiä kun asensin k.lukon moottorin takakontille.

Ihme että tuo vanha edes toimi.

Noh,eihän tämäkään visuaalisesti aivan kedon kukkanen ole,mutta on piilossa ja toimii!

Ei tarvi talvisin alkaa sulattelemaan lukkoja tässäkään.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tämäkin taas hieman edennyt,maanantaina lohko vielä koneistamoon,sitten pääseekin melkein kasaamaan (männänlaakerit puuttuu toistaiseksi..).

Kannen jo sainkin,ja hyvää jälkeä oli!

Renkaiksi tuli Mahlen versiot,KK&RK-laakerit on jotain harakiri-merkkiä.

TP-akselin "poistosetti" lojuu myös hyllyllä.

Kampura oli OK kunnossa,samoin kuin koneen muutkin sisälmykset.

Ensin kuitenkin ajattelin,että onpas pahasti karstoittunut,mutta pesun jälkeen huomasinkin että onkin vain karkeaa valua.
Karstaa kuitenkin oli reippaasti (kaikenlaista,vissiin viiden euron öljyillä ajettu 40tkm vaihtamatta..).

Kyllä rupeaa olemaan jo aikakin koneenvaihdolle,niin reippaasti vuotaa öljyä..

Tällä hetkellä budjetti näyttää suunnitellulta,eli alle tonnilta.


Hieman muutakin tullut tehtyä,eli takakonttiin tiensä löysivät Groud Zerolta vaffi TA2.500TX seuranaan subi RW12XD-AL-tuplakela.
Ensi viikolla säätelen kuntoon asetukset,"sisäänajoa" tämä viikko ensin.
25mm MDF:stä tuli tehtyä 25l boksi,ja hieman vanua seinämille.
Sian 227:lla tiivistys.
Siitäkin huolimatta boksi hieman resonoi,mutta testinä olikin vain mukana tulleet "tiivistesoirot" subin ja boksin välissä->Sikaa siihenkin niin eiköhän tule tiiviiksi.

Ja pakkohan tuo on kunnolla pultata konttiin,muuten pääsee liikaa "liikkumaan",ja sisämuovit yms resonoi liikaa..
Tällä hetkellä on myös kiinni,"perinteiseen tyyliin",kuormaliinoilla..
Kuitenkin nopea irroitus on tehtävä,koska takakonttia tarvitsen vähän väliä myös tavarankuljetukseen,koska käyttöautohan tämä loppujen lopuksi on..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ettei ihan juopottelua olisi juhannus,niin pitäähän sitä jotain pientä aina väkertää..
Ettei akku pääsisi tyhjäksi,niin volttimittari on siihen aina oiva apu.


Ja elementin tosiaan liimasin sialla kunnolla kiinni,eipähän resonoi enään.
Ja paikkahan boksille on perinteinen,ja muutenkin boksi on käyttötarkoitusten mukainen,eli mitään karvaa yms siihen ei päälle tule.


Noh,mutta nyt ryypiskeleen!
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ei,vaikka kuinka koitin saada tulpat edes samoin "päin",niin ei..

Joko NGK:lla mättää,tai sitten alunperin kannessa lähtee kierteet eri kohtaa,jolloinka noilla "kraatereilla" ei olekkaan väliä miten päin niitä kohti tulppa näyttää..


Tulipas aika yllättävän puhdas kannesta,alle 10min putsauksella (aivan täynnä öljykuraa,sisältä ja päältä).


En tiedä sitten olivatko "käyvässä" koneessa jo jumissa,mutta nyt olivat ainakin,eli öljyrenkaat männissä.
Voi olla että jo hieman jumittivat,karstan määrästä päätellen.

Koneen kasaus aloitettu,jatkoa seuraa kunhan löydetään momentit..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään vaihdettu etutukivarren taaemmat puslat (alkuperäiset).
Vanhat olikin jo aika,hmm kuluneet (paloja puuttui).

Samalla vaihdettu iskarit,ja hohhoijaa..

Keula nousi 3-4cm,ja perä yli 10cm!!
On sitten todella koomisen näköinen (pää mahtuu takaloksuun)..

Alkuperäiset jouset laitoin kuitenkin,ja taitaapi olla hieman liian vähän öljyä etuiskareissa,lisätään huomenna ..
Jäykkähän siitä tuli,eli jotain on keksittävä,mutta vanhojakaan ei takaisin alle tule,olivat takaiskarit jo vuotaneet+alemmat puslat rikki.

VIELÄKÄÄN en saanut lohkoa,huomenna pitäisi saapua,jolloinka kasaus+vaihto,pienellä kiireellä..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Vihdoin kone vaihdettu,vastoinkäymisten jälkeen (ML 315tkm).

Männänrenkaat oli väärät yms perussettiä,mutta tuhat toimivaa kilometriä jo koneelle tullut!

Eli,TP-akselit poistin (käytin alkuperäistä toista TP-akselia,jonka pistin poikki liukupintojen jälkeen,tein kierteet pidemmälle->pidempi pultti ja ruuvitiivistettä kunnolla),jonka jälkeen öljynpaineet oli 3tn rpm 7bar.
Tulppa ylempään TP-akselin reikään löytyy suoraan mitsulta,ja sen tiiviyden varmistin vielä tiivisteliimalla.
TP-akselin kiristysrullan pultinreikä pitää myös muistaa,eli joko vanha pultti+kiristäjä tilalle,tai sitten lyhyt pultti (perus M8,ei hienokierre).
Ja liimaa/lukitetta tuonkin pultin kierteisiin ettei ala vuotamaan!
Alemman TP-akselin laakerit laitoin n.130' väärinpäin.

Paineiden alentamiseen on kaksi mahdollisuutta,joko "porttaus" öljykanavalle,tai sitten "relief valven" jousen korvaaminen löysemmällä.
Itse vaihdoin kevyemmän jousen,kun sellainen sattui löytymään.

Paineet tällä hetkellä:
TK:+1b
3tn rpm: n.3b
rajoittaja (6,4rpm): n.4,5b.

Omia työtunteja tuli monta,koneistukset maksoivat:
Kannen jyrsiminen (-0,2mm):45€
Lohkon hionta (-0,3mm):40€
Hoonaus (itse tehden):n.3€


Osat maksoivat yht: 506€+öljyt yms vielä päälle,eli jäätiin aika reippaasti asetetusta hinta-arviosta (1000€).
Kaikki koneeseen liittyvät kuluvat osat tuli kuitenkin uusittua,ja aika moni vielä alkuperäisillä osilla.

Eli aikalailla 700€ pintaan jäi kokonaiskustannukset.

Samalla vaihdoin taakse KYB:n Excel Gas:t,jotta sai perän normikorkeudelle..

Samalla piti vaihtaa toinen vetari->väärä.
Samoin kuin startin hiilet->väärät.
Eli nuo vaihtoon+laturin hiilet+pelkääjän etulaakeri+putkisto (puolimätä),niin eiköhän niillä taas muutama tuhat kilsaa mennä ennen seuraavaa remonttia.

Vielä kun saisi "puuttuvat" konit käyttöön..
Eli jossain on vielä pikkuvikaa,mutta eiköhän sekin selviä.

EDIT:

Sisäänajon suoritin jouhevasti,eli ei todellakaan nyssytellen kuten useimmat tekee (joka on väärin!).
Ensimmäisellä käyntikerralla pidin käynnissä n.15min,jonka jälkeen vaihdoin öljyt+vedet pois & glykolit tilalle.
Sisäänajossa käytin 10w30 Nesteen mineraalia,sittemmin meni koneeseen Mobil 1 5w50,jota tulenkin tästä lähin käyttämään.
Vaikka vaihdoinkin "heti" öljyt,silti sisäänajorupeamankin jälkeen oli hieman päässyt metallia kiertoon.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

HIEMAN olikin liikaa öljyä koneessa,melkein litran verran sai ottaa pois..

Piti samalla laturin hiilet vaihtaa.

Noh,laturi auki,ja siellähän olikin paikallaan melkein uudet hiilet.
Eipä muuta kuin uuden ostoon,jos laittaisi tilalle 90A:n,niin ei heti loppuisi tehot kesken.

Sytkääkin taasen pyörittelin,eipä mainittavaa apua.

Kylmempiä tulppia ajattelin myös kokeilla.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Säädettävä n.pylpyrä löysi paikkansa,ja olihan se melkein hampaalla pielessä (säädin toistaiseksi vakioarvoon)!

Samalla sai sytkäänkin hieman eloa,sammui meinaan samantien.

Nyt on ennakkona n.12',ei nakuta,mutta AIVAN pintakaasulla nypyyttää (voipi johtua kuolleesta lambdastakin).

Kokeilin pienempiäkin ennakkoja,mutta tuolla toimii kohtuu hyvin.

Kunhan saan dataloggerin itsellekkin,niin alkaa kunnolla säätäminen.

Tuntuisi että olisi vieläkin varaa laittaa ennakkoa.

Samalla vaihdoin yhden nostajan,kun oli siitä pinta pykinyt,ts aivan "kraateria" kosketuspinta,tiedä sitten miksi.
Ensin pelästyin,kun julmettu naputus ("ilmasin" kyllä uuden),eikä millään meinannut hävitä,mutta kyllähän se n.10min päästä loppui.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Hehhee..

Tänään "koitin" päästölappua,hc kierroksilla +400,laskin sytkää 7 asteeseen,niin johan tippu hc 16..

Hieman kuitenkin putki vuotaa,eli juuri tarpeeksi.

Pitääpä tuo "fixata" pikaisesti,ja jos sitten tekisi tähän rosteriputkiston niin ei tarvitse enään siitäkään huolehtia..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Köyhä LUULI taas pääsevänsä halvalla..

Sillon motin vaihdossa piti vaihtaa startin hiilet,no nehän oli tietenkin väärät.
Tänään oli oikeat mukana,mutta kun purki&putsasi startin,niin huomasi että turha vaiva..

Laatikon puoleinen akselin pää"kuppi" aivan soikea..

Eli startti&laturiostoksille.

ÖP-mittarin otin pois käytöstä,ja lisäsin 0,8bar anturin.

!HUOM!ALKUPERÄINEN ON VAIN 0,3BAR,jolloin on jo yleensä myöhäistä kun tuo syttyy..

Parit KUNNON kiinnityspisteet lisätty konttiin,saa subinkin kunnolla kiinni.
On kyllä aika mahtavat ne alkuperäiset "kiinnityspisteet"..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Startti vaihdettu tänään (vaihtolaite),ja oli hieman paksumpi+pari senttiä pidempi mitä paikallaan oleva.

Noh,tämähän tiesi tietenkin ylimääräistä jumppaamista,koska ei mahdu paikoilleen ilman ettei ota i.sarjan alatukea irti.
Sinnehän se kuitenkin sujahti,ja TUNTUISI toimivan,tosin hieman nihkeästi vieläkin pyöritti,toiv vain alkukankeutta..

Lambda piti samalla vaihtaa,harakiri->NTK:si.
Helpommin taas sanottu kun tehty..

Kohtuu helposti lähti vanha,eikä ihmekkään.
Joku väkisten survonut tuon paikalleen,niin että p.sarjan kierteet lievästi vahingoittunut+tavaraa jäänyt kierteisiin vanhasta.
Enkä tietenkään löytänyt mistään M14 tappia,vaikka muistelin että jossain sellainen oli.
Oli pakko survoa harakiri takaisin,ja toivoa että kioskin korjaamon puolelta löytyisi huomenna tappi,ja että vahinko ei olisi päässyt liian pitkälle,jotta kierteet saisi vielä väännettyä.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Niinpä niin..

Eipä ollut apua tapista,oli jo päässyt liian pahaan kuntoon vanhat kierteet.

Onneksi on tuossa yksi ylimääräinen p.sarja,tosin ILMAN lambadan reikää..
Eli pitääpi siihen rykäsyttää kierteet,niin pääsee sen kanssa jumppaamaan.

Tosin,siinä menee samalla uusiksi pinnapultitkin,joka lisää taas hieman,hmm,v-käyrää..

Tällä hetkellä paikalla joku tulppa.

Ihme kyllä,CE-valo ei syttynyt ollenkaan!

Laiskaksi kyllä muuttui,ja bensaa rupesi kulumaan..

Lambda ei ole siis ollenkaan paikallaan.

Startissakin hieman mätää ilmennyt,kuinkas muutenkaan..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Eilen loggerilla disabloitu vikavalo (lambada),ja ei syttynyt sen jälkeen..

Tänään vaihdettu p.sarja,jossa siis onnistuneesti kiinni NTK:n lambada.
Pinnapulttien vaihtoa en sitten jaksanutkaan aloittaa,kun 6kpl olisi ollut tarvetta hieman nousun "parantelemiselle",ja enpä löytänyt pakkaa,vaan ainoastaan viilan.
Mutta onneksi olin hieman väärin muistanut,eivät olleetkaan niin pahassa kunnossa,vaan vanhan koneen pultit olikin pahassa kunnossa.

"Tehdasarvot" palautettu (lukuunottamatta sytkää,joka 7'),ja paranihan se tyhjäkäynti hieman.
Edelleen kuitenkin täristää hieman TK:lla,mutta se kai sitten johtuu "sikakikka"-puslista.

Vikakoodeja ei ole,mutta edelleen hieman laiska,"pitkän matkan" muuttujat kun eivät vielä ole asettuneet,enkä jaksanut nollata ecua.

PerusTK oli n.1,5tn RPM,eli hieman metsässä..
KL-anturi antoi arvoksi 0,53v,ja olisihan tuo siinä rajalla (0,48-0,52v),mutta säädin kuitenkin 0,51v.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ST sanoi
Tosiaan nyt kun hönkii kaiken "suoraa" reittiä pihalle,niin valoissa yms lemu kantautuu samantien kabiiniin,ja eipä sitä kyllä jaksa kauaa haistella (varsinkaan kun ei ole pakko..).
..ja enpä jaksanutkaan kauempaa haistella,eli palautettu normaaliksi huohotus.
Pitää sitten vain putsata useammin kaasuläppää..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Viime viikosta lähtien ihmetellyt kun jarruteho alkanut hiipumaan&poljin painuu aika syvälle.
Nestettä ei ole kuitenkaan mielestäni suuremmin hävinnyt.

Tänään sitten ihmettelin miksi "roiskeita" lokarin sisällä,ja tarkemmin kun tutki niin putkihan siellä vuosi..
Vaihdoin sen,ja samalla olisi kyllä pitänyt vaihtaa toinenkin puoli,yhtä hirveässä kunnossa.
Noh,tulevaisuudessa..

Samalla vaihdoin laturin 90A,kun rupesi näillä lämmöillä tippumaan ihan liian alas latausjännite..

Sitten tuli mieleen vasta,että koska OLI 75A laturi,niin sulakekin oli vain 80A.
Eli sekin vaihtoon..

+navankin vaihdoin.

Nyt virtaa riittää,ja tuntuisi taas toimivankin pykälän paremmin.

EDIT:Niin,ja se rupesi ihmetyttämään,kun pelkääjän eturengas kulunut yllättävän paljon (pintaa n. 2mm),kun kuskinpuolella on nelisen milliä,ja takana on viitisen milliä.
On kulunut kuitenkin aivan tasaisesti,eli "jurraisiko" laatikko noinkin paljon vastaan.?
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tulpat vaihdettu pykälää kylmempiin,ja kärkiväliä pienennetty (NGK BPR7ES).
Näyttäisi kyllä hieman jo saaneen lämpöä vanhat,vaikka ajettu +2tkm.

Sytkää pyöritelty.
Ensin oli 8'',lussu,sitten 12'' kulki hyvin,otti kierroksia ok yms,mutta tyhjäkäynti muuttui ihan onnettomaksi.
Ja pötpöttää ilman kuormitusta kierroksilla->ei polta kunnolla.
Jätin 10'',vaikka selvästi alakierroksilta lähdettäessä huononi,mutta tk on nyt suht ok.
Ei kai tuo vakiosytty-järjestelmä sitten kykenekkään toimimaan kunnolla muutoksien kanssa..


Muuttui kyllä huomattavasti ripeämmäksi alakierroksilta lähdettäessä,mutta vielä on työtä edessä..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään meni eturenkaat vaihtoon (tai olisi pitänyt mennä jo aikaa sitten..),kun muuttu liposaksi tiet sateella,johon hieman taisi vaikuttaa että toisessa renkaassa milli,toisessa +1mm pintaa.
+2tkm aikana mennyt siis n.4mm pintaa..

Samalla vaihtoon meni ulommat raidetangon päät (toisessa olikin jo klappia+suojakumi rikki),ja etupyörien suuntaus.
Aurausta oli yht. 21,1mm,kun ohjearvo on nollan tietämillä.

Hieman rupesi kyllä tempomaan urien mukaan,mutta minkäs teet..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään aukaisin jakopään ja katsoin minkäs mukaan olinkin merkit laittanut.
Ja oikeinhan olivat.

Samalla otin jakajan kyljestä konkan piuhan irti&ja tuo puolan "runko" mikä tulee koriin niin on nyt "paljaalla" pellillä,eli saa kunnolla maita.
Ja sanotaanko että hyvinkin paljon muuttui sytkä,tiedä sitten kummasta johtuen.
Tuota konkkaa ei saa erikseen,tulee jakajan kanssa,ja arvoja ei löydy mistään.

Noh,onneksi ei hätää,pienen selvittelyn jälkeen sitä saa sittenkin erikseen,parikymppiä jää hinnaksi.
Pitääpä pistää siis tilaukseen.

Aukaisin myös etuiskarit,ja ajattelin lisätä öljyä.
Nehän olivat jo vuotaneet valmiiksi,ei paljoa mutta hieman.
Toivottavasti löysin vuotokohdan,varma en ole.
3dl laitoin tällä kertaa,ja nyt tallilta tullessa tuntui kyllä parantuneen,ehkä hieman entistäkin kovempi,mutta ei tunnu rengas "tippuvan" alta kun ajaa kovasta töyssystä.

Joutessani vaihdoin vielä pelkääjän ulomman etuvetarin,joka tällä kertaa oli jopa oikea!
"Uusi" olka-akseli löysi myös tiensä paikalleen (jossa uutta vain laakeri).
Kyllähän se vanha laakerikin oli väljä,puhumattakaan vetarista..
Eipähän naputa enään.

Enään ei paljoa tarvitsisi tehdä että olisi kunnossa,laatikko,peltitöitä (kosmeettisia)..
Hohhoijaa.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään vaihdettu laturi (UUSI,kuten edellinenkin..),johan vanha toimikin 20pv..

Eilen tehty moottoripesu (ja sitä ryönäähän riitti,mutta sai kuitenkin maalipinnan alta esiin).

Samalla tuli rykästyä lämpösuoja p.sarjalle,kun entinen tipahti (ruosteessa..).
Eipähän käy enään tulpanjohdot niin lämpöisenä.

Ja TAAS on sytkällä pelleilty..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Taas säädin sytkän +10',kyllästytti kyllä kun viikon ajoi 7',aivan selkeä ero alakierroksilla.

Samalla vaihdoin eteen kummallekin puolelle jarruletkut+toiselle puolelle putkenkin (pari viikkoa sitten vaihdoin toiselle puolelle).

Lokilämppärin piuhat&sisähaara tuli samalla nysväiltyä paikoilleen.

Jälkiasennus raitisilmafiltterikin löysi samalla paikkansa.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Defan Termini "asennettu".
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Eipä se mitään että ECU on väärä,mutta eipä ole virranjakajaan alkuperäinen..

PITÄISI olla ilman konkkaa oleva malli,mutta tässä konkka on,joten..
Eipä ollut oikea ensimmäinen konkka,seuraavaa odotellessa.
Tuolla nyt tuskin kummempaa merkitystä on,samoja jakajia kuitenkin.

Kytkyttimen työsylinteri vaihdettu,hieman parani tuntuma,mutta edelleen hieman tuntuu kuin antaisi "periksi"/isommalle vaihtaessa hieman "nytkyttelisi".
Pitää jossain vaiheessa vaihtaa pääsylkkäkin,jos sillä sitten korjaantuisi.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Huihai-ecu vaihdettu oikealla MD:lla olevaan.
Olihan tästäkin jo yksi konkka hieman laskenut alleen,muut NÄYTTI vielä hyviltä.
Vaihtoon meni kaikki.

Ensituntumalta huomattavasti parempi,katotaan nyt sitten muuttuuko miten ratkaisevasti kun on jotain jo "oppinut"..

Avasin pikaisesti myös vanhan ecun,ja mitsun piirit olivat sisällä,mutta kylläkin vähemmän sisältöä..
Olisikohan tuo sitten Sonatan yms ecu.?
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ST sanoi
DLS:n PS4 erkkasarja tuli asennettua
..ja kauanhan se kestikin.

Pelkääjän keskiääni menee aina välillä mykäksi,ja mitä tuossa tarkistelin liitokset yms yleistutkiskelua,niin elementissähän se vika..

Toivottavasti ei tarvitse takuun kanssa "taistella",niinkuin näissä yleensä on.


Ecu oppinut hienosti,ja meno muuttunut entistä KUMINAUHA-maisemmaksi..
Edelleen pientä tärinää TK:llä,mutta erittäin pientä (ja eiköhän tuo johdu puhtaasti sikakikka-puslista+tasapainoakselittomuudesta).
Kuitenkin kylmänä hieman potpottaa putkeen,pitääpi sitä seurata.
Ja taas leikkiä ennakolla,jos vihdoin saisi menemään laihallekkin.
Kulutus on kyllä tippunut.

Vuotava joustosukka pitäisi vaihtaa (tai toisaalta,olisihan tallissa ylimääräinen alkupätkäkin,mutta siinä on niin huono "alku",että taitaisi mennä virtaukset aivan sekaisin..),muuten vielä putki kestäisi.
Tai no,tämähän on pitänyt tehdä jo pitkän aikaa,mutta kun EI OLE VAIN JAKSANUT..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Köyhän miehen CAI:sta sain tänään tehtyä "lopullisen" version,kauan sekin odotti tekemistään..

Kyllähän tuo hieman vaikuttaa,vaikkei loggaus sitä kerrokkaan (ainakaan oikein).

Katotaan nyt sitten voiko tuota talvella käyttää,vai rupeaako joku kohta jäätään.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Lämpöanturit vaihdettu,nyt näyttää mitä pitääkin.

Samalla joustosukka etuputkesta vaihdettu,ainakin jo kertaalleen on vaihdettu,tai ehkä kolmekin,saumoista päätellen..

Samalla tuli kuitenkin huomattua,että keskiputkessa on reikä kiinnikkeen sauman vieressä->vaihtoon.
Ja pitää samalla vaihtaa peräpönttökin,kun joku on niin hienosti viritellyt putken sinne ettei ole alkuperäistä laippaa..

Forte:n Bio Digreasella käsitelty jäähdytysjärjestelmä,ja hyvin lähti öljyt!

Zeroo (perinteistä) sai seurakseen.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML:320tkm

Vartan 60Ah vaihdettu,ei IHAN mahtunut 74Ah ilman muutoksia (olisi joutunut siirtään flektiä&muokkaan akunpohjaa sentin verran).

Noh,eiköhän tuokin paremmin toimi kuin paikalla ollut "biltemalainen"..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Vaihdettu Philips Extreme Power-H4&Osram Silverstar-H1 polttimot,johan taas näkee!
Samalla tuli säädettyä pelkääjän puolen ajovalo oikeelle korkeudelle.

Samalla tuli taasen kurkattua j.päänkopan alle,vuotanut taas.
Huomenna pitää ympätä ÖP-mittari.

Laturin piuha tuli vaihdettua 16 neliöiseen,vanha olikin jo hieman hapan toisesta päästä.
Nousihan se latausjännite 0,1V..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 321tkm.

Nokkaremmi&stefa vaihdettu.
Toiv. ei enään vuoda,tai menee hermot..

Samaan konkurssiin meni nostajatkin,jospa se kylmänä naputus poistuisi.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 322tkm.

Vaihdettu alkuperäisarvon tulppiin (BPR6ES-11 NGK),ja EHKÄ hieman tasaisemmin käy TK:ta,edelleen pientä tärinää.

Samalla tukittu EGR:n alipaineletkut,jotka aikanaan unohtu blokatessa EGR pois pelistä.

Imuilmaputki putsattu öljystä,jota siellä olikin pari lusikallista,KL-kotelo aivan puhdas.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Takakontin pumput vaihdettu,eipähän tipu enään kontti päähän.
Taitaapi olla vaan spoilerimalliselle,kun voimaa on riittämiin..

Takajarrut "herkistelty" (eli paukutettu vasaralla satulaa niin kauan että jäätynyt vaijeri antoi periksi).

Öljyntäyttökorkin tiivistettä taas ihmettelin,miksi vuotaa..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 323tkm.

Käsijarrun vaijerit vaihdettu,vanhat olikin ihan "puurossa",rispaantuneet eivät olleet.

Ihmetytti vain miksi jäivät "epätasapainoon" pituuden suhteen,vanhoilla tosin oli sama ongelma.

Ja tuli huomattua ettei pidä lämpöä motarilla (vaikka oli plusasteita),pitääpä ensin vaihtaa orkkis-syylärin korkki,ja jos ei auta niin sitten vielä orkkis termari.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Kuskinpuolen sulka&takasulka vaihdettu AC-DELCON rungottomaan,kun Bosch Aerotwin otti ja sanoi itsensä irti puolen vuoden käytön jälkeen.

Muutapa ei olekkaan tarvinnut tehdä.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 324 tkm.

Öljyt&filtteri vaihdettu,luotetaan nyt sitten edelleen Mobil 1 5W50.

Oli kuitenkin vieläkin tullut hieman muhjua,toivottavasti ei enään tämän jälkeen tule tai pitää ruveta sormet ristissä ajeleen..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Kuskinkin puolen etulaakeri vaihdettu,samoin kummatkin alapallot (oikein Nipparts:n,rasvanipoilla!).

Samalla tuli huomattua että ulompi kuskinvetari väljä (ei äännä VIELÄ),ja kummatkin koiranluut.
Vaihtoon..

Sytkä 11ast.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Syylärin korkki vaihdettu alkuperäiseen,ajolämmöt nousi 1,6ast,mutta mikä tärkeintä,"honasee" nestettä takaisin järjestelmään jäähtyessään,mitä vanha tarvike ei tehnyt.

Termari vaihtui samalla myös alkuperäiseen,nousi lämmötkin ajossa jo 82-84ast,joka tuntuisi suht normaalilta (paikallaan nousee tietenkin ylemmäksi).

Flekti ei lähde enään niin aikaisin päälle,taitaapi johtua siitä kun pitää nyt korkki kunnolla paineita,ja pääsee kiertämään kunnolla.


Piruuttani testiksi otin irti IMM:n takana olevan "vaimentimen",ja jätin kotelonkin pois.
Muuttui aika yllättävästi,alle 2t rpm ei kummemmin tapahdu mitään (ennen tapahtui jotain),mutta sen jälkeen lähtee vääntämään todella nöyrästi,selvästi aikaisempaa paremmin.
Testaukset jatkuu,pitää laittaa se "vaimennin" takaisin ja katsoa mitä vaikuttaa,ja jos saisi tehtyä paremman kotelon kuin alkuperäinen.

K&N olikin päässyt kyllä todella törkyiseksi..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään testiksi laitoin tuon "vaimentimen" takaisin,ja äkkiseltään tuntuu (huomenna testiajo jatkuu) että kyllä tuokin rajoittaisi virtausta.

Jostain rapakon takaa olin lueskelevinani että tuo "Karmee"-Vortex aiheuttaisi imuputkiston vastuksesta jopa 70%,mikä voi kyllä hyvinkin pitää paikkansa.


Tuli siinä samalla K&N pestyä,ämpäriin jäi kärpäsiä,ampiaisia hyttysiä koppakuoriaisia yms,mutta nyt on puhdas!
 
Takaisin
Ylös Bottom