E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Vaimennin heitetty takas laatikkoon,eihän sillä mitään tee.

Gummit vaihdettu HKPL4,koiranluut vaihdettu (ja tietenkin viimesen pultin kanssa meni puljaamiseksi),samoin kuin etuiskarit (Gyb Excel Gas).
Muuttu kyllä ajettavuus hieman "lullaksi",mutta onhan tuokin parempi kuin entinen "yhtäpuuta"..


Jarrunestettä hieman lisätty,näköjään ruvennut jostain (?) vuotaan..

Koneen puslia yritetty saada paremmaksi vaihtamalla uudet puslat.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Noniin,piti "pikkuhommana" vaihtaa perjantaina laatikko,joka olikin sitten valmis vasta sunnuntaina klo 3:30 yöllä..
Noh,olihan siinä muutakin hommaa,mutta NIIN turhaan nysväämiseen meni tunteja,jonka ajan olisi voinut käyttää paremminkin.

Eli,purkurilta "hädissäni" hain 1,6GTI lancun (88-92,tekniikanvaihto ilmeisesti coltista?) 150tkm ajetun lodjun,kun vanha oli kirjaimellisesti leviämässä käsiin.
Kuulemma piti mennä heittämällä paikalleen,kunhan vain ulkoiset vaihteensiirtäjäkäpälät vaihtaa gallusta.
Tästä laatikosta olikin jo omat käpälät otettu,joten ei tarvinnut kuin ottaa vanhasta lodjusta ne irti ja vaihtaa.
Katselin ensin että helppo homma,putkisokalla kiinni.

Sitten katsoin uudelleen,umpitappihan siellä oli (5mm),ja vielä kartiolla/rihloituksella.
Siitähän ensimmäiset ongelmat alkoivat..
Ensin koitin jollain halpistuurnalla,poikkihan se meni.
Hieman paremmalla,oikein olan takaa lekalla,EI.
Sitten kokeilin poraamista,yksikään pora ei purrut.
Pari tuntia siinä tuli yritettyä,kunnes päätin että jätänpä lauantaille,kun haen parempia teriä.
Hain sitten pari parempaa tuurnaa,ja poranteriä sekä rosterille&paskaraudalle,sekä myös kahdenlaatuisia popparin teriä.
Ei mitään auttanut,kunnes koitin pienemmällä popparin terällä.
Sehän yhtäkkiä honaskin,mutta samantien myös korkkasi.

Sitten siirryin lämmön antamiseen,ja tuurnalla paukutteluun.
Ei meinannut mitään auttaa,kunnes lämmitin niin että hieman jo punersi.
Sitten sain pikkuhiljaa sen lähtemään.
Yhteensä tuohon prkl tappiin meni kenties 5h..

Seuraavaksi käpälät "uuteen" lodjuun kiinni,ja paikalleen.
Vaihdoin vielä pääsylinterin kumit,ja uuden kytkinletkun.
Sitten ilmaamaan,josta tulikin seuraava ongelma..

Tuntui että oli yhtä nysväystä,ei mitään vastusta polkimessa mutta työsylinterissä oli.
Aikani ilmattua ihmettelin että mitä prkl,kunnes ajattelin että vika ei voi olla muualla kuin pääsylkässä.
Pääsylkkä auki,ja hetihän vika paljastui.
Olin vahingossa laittanut pienemmän päätytiivisteen väärin päin (lähes samanlainen kumminkin päin),jolloin ei päässytkään poljin pohjassa vapaasti neste kiertämään.
Ilmaus,ja johan toimi kuten pitääkin.

Piti samalla vaihtaa myös sisemmät suojakumekset,mutta vääräthän ne oli,tietenkin..
Muutama kk sitten vaihdoin pelkääjän ulomman nivelen (joka oli silloin väärä,taattua saksalaista,Löbrö).ja ajattelin nyt samalla vaihtaa myös kuskinpuolen ulomman (Löbröön) kun siinä jo hieman välystä oli.

Eihän siinä,vanha irti ja uusi paikalleen,enkä mitään kummallista siinä huomannut.

Vetarit paikalleen,loputkin hilut kasaan ja testilenkille.

Pikaisesti säädin kytkintä,ja junnasin käkkäriä vasten,OK.

Sitten auto pihalle pakittaen ja siitä tielle,yht. n.30m,ja ykkönen silmään..
Ja taas oli niin mukavaa..
Kytkintä kun nosti,niin kuului vain skriiaaauuu.
Ajattelin että voi v*tun v***u,myikö purkuri paskana olevan laatikon.

Tuuppasin autoa hieman taaksepäin,jos olisin saanut hieman jotain muutosta aikaan.
Ei.
Ei mitään.

Pyysin kaveria päästämään vaihteella kytkintä,ja menin konehuoneesen ihmettelemään.
Huomasin siinä sitten kuskin vetari pyörii,mutta mitään ei tapahdu.
Siinä hetken aikaa ihmettelin,kun sitten nappasin ulommasta vetarista kiinni ja huomasinkin että perhana akselihan pyörii tyhjää vetarissa!
Eli taas kerran sain väärän kokoisen nivelen.
Ihme etten ollut huomannut kun sitä paikalleen laitoin,kai sitten jotenkin niin vaistomaisesti löin nippuun ne penkissä enkä tullut ajatelleeksikaan että se voisi väärä olla.

Ei muuta kuin auto talliin,ja vanha paikalleen,ja uudestaan testilenkille,ja toimihan se!
Välit on HYVIN paljot lyhyemmät,mutta onpahan ehjä ja mittarivirhettäkään ei ole enää kuin 3-4km/h,kun ennen se oli väh 10km/h.

Eli,varsinaisesti lodjun vaihtoon meni muutama tunti,"pikkuongelmiin" yli 10h..

Helpoiten tuon kyllä vaihtoi,kun otti konepellin irti suosiolla,niin pääsi taljalla nostamaan/laskemaan hallitusti.

Redlinet meni lodjuun (MT-90),ja se vähä mitä sieltä vanhaa pihalle tuli,oli OK väristä,ja eipä tuo kyllä väljältä tunnukkaan.
Pientä säätöä pitää vielä tehdä kytkimelle&vaihdevaijereille.
Ulompi nivel pitää vielä vaihtaa uudestaan,samoin kuin sisemmät kumit.

Kytkinlevy oli sinertävä,mutta eipä kuluneelta vielä näyttänyt.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Jakopää avattu puoliksi,jotta sain öljynsuodattimen jalan irti.

Öljyreikä portattu n. 10,5mm (vakio 9mm),ja vakiojousi laitettu tilalle.

Paineet on nyt noin (lämpöisenä)

TK 1,2b
2t rpm +3b
3t rpm 4b
4t rpm +4b
5t rpm 4,5b (hetkellisesti kokeilin..).

Kylmänä (tai siis roikasta) viitisen baaria,pitääpi kokeilla mitä on oikein kylmällä,sitten kun taas sellaiset kelit tulee.
Muutenkin kylmänä paineet väh 2b enemmän kuin lämpöisenä.

Ehkä tuota voisi hieman vielä avartaa,mutta parempihan tuo kun liian alhaiset.


Eilen&tänään rupesi pieni pelkotila tulemaan että onko pahvi menossa,kun lämmöt (siis mitä sisälle puhaltaa,mittari näyttää koko ajan tasaisesti.) heitteli,mutta ainakaan kuplia ei tule,kaippa se sitten niin paljon vaikuttaa kun syyläri rupesi hieman yläreunasta vuotamaan.
Pitääpi kokeilla pikaisesti "tököttiä",jos vielä hetken kestäisi.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Bars:n paikkausaine on pitänyt tähän mennessä jo viitisen sataa km.

Kokeilunhalusta vaihdoin Mobil 1 0w-40 öljyt.
Kylmänä paineet on hieman pienemmät,ja laskevatkin nopeammin,mutta kierroksilla sitten oikeastaan pysyvätkin samoissa kuin 5w-50 öljyillä.
Eli pitääpi vielä hieman avartaa jalkaa.

Saas nähdä miten tulee pysymään sisässä..
Ehkä hieman rupesi nostajat naputtamaan kylmänä,en varma ole,kun sen huomasin että suuttimet ovat alkaneet naputtaa jo aivan perkeleesti.
Mistäköhän moinen johtuu.?

KL-kotelon otin irti,ja purin palasiksi.
Eli TK-moottori/sen anturi yms.
Hiemanhan se oli sittenkin vielä likainen,mutta eipä putsaus mielestäni mihinkään auttanut.
Sekin tuli huomattua,että ainakaan TMO:n dataloggeri EI anna luotettavaa tietoa TK-anturin askeleista.

Hieman ehkä kuitenkin näiden muutosten jälkeen muuttui "pehmeämmäksi" ajaa moottorin osalta,katsotaan enteileekö se jostain pahemmasta..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Pitipä pääsylkän kumekset vaihtaa,eipä tarvinnut sitten sitäkään tehdä (kts "mikä mieltänne painaa"..).

Takajarrusatuloihin "prässätty" ylemmän liun pään kupit (rosteria,joiden työstöstä kiitokset "nostokurjelle"!),alkuperäiset siis ovat jo aikaa sitten hävinneet.
Kyllä jo hieman liut olikin tahmeet,kun kesästä lähtien kurapaska päässyt väliin.

Etummainen koneen pusla vaihdettu TSI-versioon,ja kyllähän sillä hieman tärinät poistui,mutta "löysemmäksi" ei ripustukset kuitenkaan muuttunut.
Pitääpi taaempi vielä vaihtaa kun jaksaa..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

326tkm.

Bputsari vaihdettu.
Jarrupääsylkkä vaihdettu 22,2mm.

Kotimatkalla huomattu että toinen takasatula hieman kanittaa,vaikka juuri toissapäivänä rassasin liut,ilmeisesti männässä/sen tiivisteissä vika tällä kertaa,johan se(kin) puoli vuotta toimi.





Räjähdepanosta mallailtu konetilaan..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Takasatula avattu,oli pölytiivisteessä reikä->päässyt jo kura muhimaan&ruostuttamaan.
Putsaus ja kasaus,ja taas toimii!
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Pelkääjän puolen lodjun stefa vaihdettu,joka vuosi.

Samalla laitettu käytännönpakosta desin verran MTL:ää MT90:n kanssa (loppui MT90 kesken..).

Äkkiseltään en mitään vikaa stefassa nähnyt,ainoa mikä tuli mieleen,että "löin" sen liian syvälle,jolloinka vetarin kaula ei ylettänyt stefan huulelle asti kunnolla,jolloinka lämmetessään litkua rupesi pihalle tulemaan.

Samalla vaihdettu sisempi vetarin kumi pelkääjän puolelle.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Sytkä nostettu 7'.

"Mielenkiinnosta" avattu pyörijän kansi,ja olikin aika yllätys..
Näytti siltä kuin olisi jo useempikin 10tkm ajettu,vaikka vasta hieman reilu 10tkm tuolla on todellisuudessa.

Pyörijän kärjet oli "röpöttyneet",ja kanteen oli tullut vastaaviin kohtiin paksuhkot "paakut",kuin hartsia yms olisi ollut.
Hieman hiomapaperia,ja olikin sitten OK.
Eipä taaskaan vakuuttanut tämä "orkkislaatu"..

Samalla vaihdettu alkuperäinen puola käyttöön,alkuperäisellä paikallaan.

Näiden muutosten jälkeen TK ainakin äkkiseltään toimii!
TK-kierrokset tosin nousi n.50rpm,mutta eipähän enään täristä.
Käyräkin näyttää melkein luotiviivaa,kun loggaa.

Ja tuntuisipa tuo pienemmiltä kierroksilta lähtiessä hieman pirteämmältäkin.


Mutta enpä olisi kyllä alkuperäisosista uskonut..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Keskiputki&takapönttö vaihdettu Walkeriin (vakio mallin).
Samalla paikkansa löysi 2'' katinkorvausputki.

Kovasti kuulostelin tallilla että jostain olisi jäänyt vuotaan,mistään ei kyllä tuntunut puhaltavan,mutta ajossa tietyllä kierroksella kiihdyttäessä kuuluu omituinen "naukuna",eli kaippa se jäi hieman jostain vuotaan..

Selvitellään kun keritään.

Laipoista kiitokset "samitsulle"&"nostokurjelle"!

Nyt kun sattui luntakin tulemaan,niin tuli huomattua lievä lieveilmiö,eli sutii sutii ja sutii,vaikka kuinka hissukseen yrittää lähteä..

Käynti&kulku on nyt ollut ok.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Taas jotain pientä väkerretty,kuskin ulompi vetari vaihdettu (Löbrö),sisempi suojakumi,ja vielä lodjun stefa (ensimmäinen kerta noissa lodjun stefoissa olikin puhdas asennusvirhe,löin ne vain "kiinni",eli menivätkin liian syvälle,jolloinka hieman jäi vuotamaan).

Öljypumpun jalkaa taas myös hieman avarrettu,mutta ei näköjään vieläkään riittävästi,edelleen paineet hieman liian suuret.

Samalla vaihdettu vaihdesiirtäjä-käpälien stefa&sen pölysuoja,kuin myös urassa kulkeva holkki.
Vanha holkki (nailonia) oli kulunut puoliltaan n.2mm,eli klappia oli TODELLA paljon.
Nyt paikalle meni messingistä jyrsitty,joka toivottavasti kestäisi pidempään (työstöstä kiitos "nostokurjelle"!).


Vaihto ei ole TODELLAKAAN helppoa,jos ei ole käpäliä lähiaikoina irroitettu.
Käpälässä/akselissa on lukituksena halk.5mm kartio umpi"sokka",jossa vielä rihlat.
Irroitus-suunta on syyläriin päin,mutta on todella jumissa!
Käpälä itsessäänkin vaatii vielä ulosvetäjää.
Muuten ei olekkaan ongelmia,tuo pölysuoja on vain tuon stefan "huulen" päälle taivutettu,ja stefa nousee ylöspäin kun kampeaa.

Mutta jo tuon holkin vaihdon jälkeen tarkkeni tuntuma paljon,vielä olisi vaihdettavana kabiinin puolelle liukuholkit myöskin,jonka jälkeen tarkka säätö vivustoon.


Naku-anturikin tuli vaihdettua,kun vanha näytti hieman kärsineeltä..

Mutta eipä ollut hyötyä siitä,haamunaku silti jatkuu.
Momenttia en tuohon löytänyt,joten laitoin näppituntumalta 20Nm.

Samalla tuli varmuuden maksimointia tehty huohotusputkelle,ettei pääse kondensoimaan/jäätymään ajossa.
http://www.paskanmyivat.com/EXE/photos/huohotuslammitys.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 327 tkm.

Öljynputsari/öljyt vaihdettu (tällä kertaa Mobil 5W50 Rally).
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Nissenssin syyläri vaihdettu,ensin kuitenkin oli Forten Biodegrease-käsittely.

Ja menipäs siinä aikaa..
Olin sillon muutama vk sitten laittanut Barssin tatinaa,joten oli aivan kuraa/öljymäistä litkut.

Ensin vedellä "huuhtelu",sen jälkeen tuo Forte,ja vielä VIISI kertaa vedellä huuhtelua (niin kauan kunnes flekti pörähti erinäisiä kertoja).


Auttihan tuo,oli varoiksi vielä Forten Cooling System Flush,mutta eipä sitä tarvittu.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tällä kertaa vain ulkonäöllisiä seikkoja hiposteltu,kyljet sai uudet led-vilkut,ja takapuskin vaihtui sellaiseen paljon mainostettuun OEM+ versioon.

Ensin ajattelin sivuvilkuiksi -01-> VAG-tyylisiä kirkkaita,mitkä toisessakin on,mutta sitten iski laiskuus..
Onhan nuokin "ihan hyvät",ainoa on että ovat hieman paksut,tulee kyljestä aika paljon ulospäin.
Noh,helppo asentaa.


Takapuskin olikin kohtuu hyvässä kunnossa,yksi "patti" löytyi reunasta&skraaduja,mutta ajattelin että enpä jaksa vielä tehdä mitään,mutta olisi pitänyt.
Kun puskimen paketista otin pois,paljastuikin ettei sitten ollutkaan täysin sama värisävy,vaikka niin olin katsovinani.
Taitaapa olla värisokeus tulossa..
Vetokoukku kanitti aika paljon,mutta en halunnut puskinta leikellä/ei ollut aikaa irrottaa vetokoukkua,niin hieman voimaa käyttäen sai sen paikalleen kyllä menemään.


Myös pesun&vahauksen tein tänään,glymin tatinat sai pintaansa.
Oli kyllä mukava lähteä samantien motarille,missä kura lensi..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Vaikka flunssa vaivaakin niin jotain pientä tuli taas sätösteltyä..

Vetokoukun "kuula/vetorunko" kirjaimellisti jäi käteen,oli kolmella pultilla kiinni jotka antautuivat samantien kun näytti pulttipyssyä.
Mitenkähän tuolla olisi edes enään kärryä vetänyt..
Varsinainen runko siis jätetty vielä paikalleen,samoin s.sarjan siirsin sivuun,jos nyt joskus sattuisin tässä koukkua tarvitsemaan.

Ja olihan se sitten pakko lisätä jonninmoinen putkenpää,ja mielestäni "tallin suurin" oli soveliain,pienemmät näytti jotenkin onnettomilta tämän rinnalla.
Ja täyttäähän tuo suht hyvin tuon reiän,ei jää niin paljon tyhjää tilaa.
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/pppaa.html

Samalla tuli poistettua turhat mallimerkinnät kontista.

Takapää rupeaa mielestäni näyttään jo ihan hyvältä,mutta pari pientä kosmeettista asiaa on vielä mielessä..
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/ilmankoukkua.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Yläpäätä tuli sen verran avattua,että nappasin nostajat hetkeksi aikaa likoamaan naftaan,kun ei auttanut,niin laitoin jarrukliineriin.
Penkissä puristaessa ei norm. öljyä kummempaa tullutkaan,eli eipä ollut töhnää kertynyt.
Samalla "näppituntumalla" tarkastettu seuraajien välykset,mitä ei ollut mielestäni yhtään.

"Puoli-ilmaus" nostajille->kone käyntiin.
Tikitys oli huomattava,ja samaan tahtiin reagoi nakukäyräkin.

Eli pitääpä pistää orkkikset tilaukseen..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään tuli sitten asenneltua Swoosh:n ÖP-mittari,askelmoottorilla ja ns. "korkea kontrasti" näytöllä.
EA-gallun KK-mittariston nähneenä,tuo ei ihan sille vedä vertoja mutta tarkka on kuitenkin.
Vähän aikaa sitten jo huomasin että Autogaugen mittari näyttää perunoita,ja niinhän se on todellakin näyttänyt..

Pientä videonpätkääkin otin,tuossa laitoin vain virrat päälle,ja koska en startannut niin viisari välkkyy.
Samaten jos olisin startannut,olisi sammuttaessa näyttänyt myös piikkiarvon,varsinaista loggausta tässä ei kuitenkaan ole.

Ihan laadukkaan oloinen,ei "värise" vieteritkään sisällä kuten AG:ssa.

http://www.paskanmyivat.com/Salaa/P3120333.MOV
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Kesävanteet putsattu,pesty ja vahattu.
Muuta ei ole laiska sitten jaksanutkaan tehdä.

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/kesavanne02.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään tekikin sitten bensamittari kummia,laitoin auton käymään->muutaman min päästä bensamittarin neula rupesi itsestään nousemaan,hieman vajaa varttitankista reiluun puoleenväliin.

Ajelin siinä sitten muutaman 10km,kävin tankilla,ja taas neula nousi,tosin ei suhteessa tankattuun määrään..

Mielenkiintoista ja turhauttavaa.

Pitääpä tuokin selvittää sitten kun jaksaa..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään vaihdettu kirkkaat etuvilkut,parani kummasti etupään ulkonäkö,kun sai viimeisenkin "epäesteettisen" kohdan pois.

Vaikka eiväthän nekään sitten täysin kirkkaat olleet,oli siellä sisällä sellainen oranssi "tötterö",joka sitten kyllä lähti palasina väkivallan johdosta.

"Silvervision" polttimot vielä kun laitoin,niin eipähä kellerrä!
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Bensamittari rupesi toimimaan itsestään viime viikolla,mutta sitten taas alkoi jenkakello "miettimään".
Noh,eipähän ole vakavia puutteita.

Bensaa on ainoastaan pitänyt lisätä,n.25l viikossa.

Ilmastoinnin pulttasin tänään kiinni.
Tai melkein kokonaan,flektin saan vasta huomenna,sitten aineet sisään ja sormet ristissä..

Ajattelin että tunnin homma.

Noh,niin olisikin ollut ellen olisi aikanaan käyttänyt sitä "yleisintä" kumiläpivientiä.

Hälyn,vahvarin&sisähaaran piuhat piti vetää uusiksi,ja siten myös irroittaa.
Menihän siihen muutama tunti.

Ja koska ilmastoinnin sisäkenno on huomattavasti isompi,hälykin piti siirtää.
Onpahan sitten vieläkin pahemmassa paikassa..

Mutta oli kyllä naurettavan helppo,kirjaimellisesti BOLT ON-ilmastoinnin asennus,kaikki kiinnityspaikat valmiina,johtosarjoissa piuhat&liittimet valmiina ja jopa oikeilla kohdilla!

Sisätilaan ei tarvinnut vaihtaa kuin sisäkenno ja lisätä ilmastoinnin nappi,muita muutoksia ei sisälle tarvinnut tehdä.

Konehuoneeseen kaikki meni "heittämällä",mitään ei ollut tiellä yms.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Käyttökattilana tämän "arvo" nousi tänään 100%,kun sain ilmastoinnin TOIMIMAAN!

Eli koeponnistus,OK->aineet sisään ja kylmää tulee!

Tosiaan,homma oli bolt-on,7kpl (ilmastointi) O-renkaita vaihdoin mallin mukaan,ja kuivaimen.
Muuta en tehnyt.

Nyt sitten kun vielä tulisi ne lämpimät kelit..

ERIT:R12 kylmäaine (alkuperäinen) on ollut kiellettyjen listalla jo pidempään,sisään meni RS24,joka toimii ~10% pienemmällä paineella,"säästäen" järjestelmääkin.
Väriainekin laitettiin varmuuden vuoksi,KUN alkaa vuotamaan,niin helpompi etsiä.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ml 332tkm.

Kytkimen pääsylkkä vaihdettu.
Parani,mutta kipeää on "joku" paikka jo ottanut.
Ravisti yms seisomisen jälkeen,ja välillä ajossakin.

Tulpat vaihtui myös (NGK).
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Kerkisihän sitä jotain alkuviikosta tekeenkin,eli hyllyltä asentuivat "kirkkaat" takavalot,ja samalla laitoin tuohon tuollaisen mattamusta-vinyyli-kiveniskuteipin,ettei paista se keltainen niin silmään.
Samalla sain yhden lukkopesän taas piiloon,yksi reikä vähemmän nisteille yritettäväksi..

Saas kattoo jos tuon vielä joskus maalaisi,nyt kelpaa tuollaisena.
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/takapaateipattu.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Takajarruputket vaihdettu,samoin kuin väliletkutkin+väliputki,piti vaihtaa myös satulan letku mutta sehän olikin väärä,eikä mikään tunne oikeata..

HARTAUDELLA suorastaan ilmattu,ja edelleen Nikon mainitsema kumipallo-tuntuma polkimessa.
Ajossa kuitenkin erittäin TUNNOKKAAT ja hyvin ottavat.

On sitten niin jaska rasti takaputkien vaihto etten suosittele kenellekkään.
~8h meni vaihdossa..

Noh,eiköhän noiden puolesta mennä taas seuraavat 10 vuotta.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Nähtävästi koukkua tulen tarvitsemaan tulevaisuudessa,mutta olihan se aika kauhean näköinen,joten pitihän sillekkin jotain tehdä..

"Näkyvä" osa kävi elektrolyysissä,jonka jälkeen sai pintaansa Hammeriten.

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/koukkuelektrolyysi.html
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/koukkumaalattuna.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Pikku lappu tuli laitettua kuskin puolen helmaan,takaosaan.

Kuskin takajarrua herkistelty (taas),nyt olikin vain pala jumissa..

Rekkarikilven valon vaihto,ja katti takaisin paikoilleen.

Eiköhän se jäänyt vuotaan,hieman etuputken laippa kiero&katin takalaippa kiero.
Käteen tunsi selvästi,mutta ääntä ei oikeastaan kuulunut.
Noh,eikun sormet ristiin ja lappua hakemaan.

..ja tulokset
Tyhjäkäynnillä kierroksilla
Happi 0,7 0,3
HC 3 2
Co2 oli jotain 150,mutta en enään muista oliko kierroksilla vai ei.

On se uskomatonta,että tuollainen 20 vuotta vanha rohjo,jota hieman piristetty,päästelee lähes samoja päästöjä kuin nyky"hipo" Euro4 normin kipot.

Ja eikun katsastaan.
Leima tuli,ei MITÄÄN valittamista,kehui vain päästöjä&pohjaa.
Viime vuonna sentäs tuli tuo rekkarivalo,jonka jo vaihdoinkin..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ja katti päätyi taas seuraavaksi vuodeksi tallin hyllylle,ettei turhaan auton alla kulu.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 334tkm.

K&N pesty,olikin taas lievästi törkyinen,viimeksi viime syssynä pesty..

PITI laittaa koukku kiinni,mutta kun olin s.sarjaa kytkemässä uudelleen,niin tulikin ylläri.
Muuten hyvä mutta parkit puuttuu,ja taisi olla muutakin.
Katselinkin viimeksi kun takamuoveja purin,että onpas taas mielenkiintoisen näköiset rosvot,ja näköjään saa nekin tehdä KUNNOLLA.

Etuputken takalaippaa tuli hieman heppailtua ensiavuksi,kun on lähtenyt materiaali reunoilta häviämään..


H4-LOW xenon sarja tuli myös laitettua,ja nyt voi sanoa että NÄKEE!
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Muut/photos/xenon.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

ML 335tkm.

Öljyt&putsari vaihdettu (Mobil 1 5W50).
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Pitkiinkin ilmaantui xenonit,ja taas näkee hieman pidemmälle..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Lyhyiden rinnalle asennettu vaihtava rele niin,että lyhyet palavat koko ajan,oli pitkät päällä tai ei.

Pitkät säädetty uudelleen niin että näkyisi hieman tietäkin,eikä vain puun latvoja.

Karstoja polteltu kippoa isompi kärry perässä reilua motarivauhtia..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

344 tkm.

Öljyt ei näyttäneet mustilta,mutta Forten jälkeen kylläkin.
Pikimustaa lirua.
Huomioitu että vie hieman öljyä,nyt pitääkin seurata kuinka paljon.

Suodatin ja öljyt meni vaihtoon,kokeillaanpa tänä talvena miten toimii Mobil 5-40W Super3000.
Edelleen ö.paineet liian korkeat.

Muita ongelmia ei sitten olekkaan ollut.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ensimmäinen 1tkm Forten/laadun vaihdon jälkeen,ja 0,5l piti lisätä.

Toinen tonni,ja ei vienyt tippaakaan.

Mielenkiintoista..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään huomasin että vetarin/laatikon stefa vuotaa pelkääjän puolelta hieman,johan se vuoden kestikin.
Ja oli ALKUPERÄINEN.

Puolisen desiä meni lisäystä..


Samalla vaihdettu VIHDOINKIN nakuanturin paikkaa,"pykälän" alemmaksi,saas nährä pieneneekö haamunakutus..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tulipahan tänään kehuttua kuinka hyvin on toiminut,ja ei mitään suurempaa vikaa ole ollut..

..ja eiköhän ottanut itteensä semmoisista puheista,ja kotimatkalla kuskin etusatula alkoi jumittamaan.

Satula irti,ja oli mäntä (jossa jo hieman pinnoitus pettänyt)/stefan&pölykumin välissä oleva rauta-alue alkaneet ottaa pientä lähestymistä.
Ja palojen kosketuspinnat alkaneet ruostuneen.

Putsaus->uudelleen nippuun,ja männät tilaukseen,jotka olisi jo 2V/40tkm sitten pitänyt vaihtaa,mutta jotenkin sekin unohtui kun ovat niin hyvin tähän asti toimineet.
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tämä ollut jo seisonnassa muutaman vk:n,mutta vihdoin sain "työn alle".

Ohivuodot mittasin, 15, 20, 20, 10%...

Eipä muu auta kuin kone auki,ja toivoa että olisi pelkästään renkaat,mitä eniten epäilen.




Mutta meneehän tästä nyt sitten samalla paljon muutakin,toivottavasti vain olisi ennen kesää ajossa..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Tänään sainkin tämän sitten kunnolla työn alle,vastoinkäymisten jälkeen..

~30tkm olen kerinnyt viime mottirempan jäljiltä ajamaan,ja viime aikoina tosiaan rupesi rankemmin huohottamaan,ja tälläistä jälkeä sai aikaan:

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/30tkm%20lohko.html

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/30tkm%20kansi.html

..ja syy tähän kaikkeen:
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/30tkm%20manta.html
Mielenkiintoista.. (Huom,renkaat siis kuvassa 180' toisinpäin,kun tuli mäntää pyöriteltyä kädessä)


Pienen pohdinnan jälkeen päädyin siihen että nostan koko mosan keulilta->ylikoon männät.

Lodjun jo tiputin,ja koneen riisuin "raa'aksi" (ilmastoinnin&OT:n yms morkulat sivuun) että pääsee sen huomenna nostamaan.
Takajarrusatulat&länget otin irti,että helpompi liikutella,kun olivat lievästi jumissa..
Kannenkin kerkisin putsaamaan,taas kiiltää!
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Nyt on motti täysin palasina,ja erästä "pikkujuttua" en eilen huomannutkaan..

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/30tkmkampuranlakru.html

Eli pieni yllätys,tuo on neljännen kaulan alalakru,mutta kampurassa ei onneksi näy mitään.

Se vain hieman ihmetyttää,että olivat lievästi "kiilloittuneet" jakopään puoleiselta sivulta,sekä kampuran että kankien lakrut,mistäköhän johtuu.?

4' männässä olikin sitten lähes niinkuin pitäisi renkaat,mutta karstainen oli sekin,mikä ihmetyttää,olisikohan pytyt soikeita..

Noh,seuraavaksi mosa koneistamoon,ja sitten..
 
Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)

Ohoh,kylläpäs se aika vain rientää..

Noh,jos pikkuhiljaa saisi "isoa konetta" houkuteltua käymään,että saisi tämänkin taas tienpäälle.

Toiset maalailee puskureita/listoja jne korinväriin,ajattelin tässäkin olla hieman erilainen,ja tehdä hieman pintaa syvemmältä.

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/lohko.html
 
Takaisin
Ylös Bottom