Vs: E33 -91 EXE HB käyttökulkine (ST)
Noniin,piti "pikkuhommana" vaihtaa perjantaina laatikko,joka olikin sitten valmis vasta sunnuntaina klo 3:30 yöllä..
Noh,olihan siinä muutakin hommaa,mutta NIIN turhaan nysväämiseen meni tunteja,jonka ajan olisi voinut käyttää paremminkin.
Eli,purkurilta "hädissäni" hain 1,6GTI lancun (88-92,tekniikanvaihto ilmeisesti coltista?) 150tkm ajetun lodjun,kun vanha oli kirjaimellisesti leviämässä käsiin.
Kuulemma piti mennä heittämällä paikalleen,kunhan vain ulkoiset vaihteensiirtäjäkäpälät vaihtaa gallusta.
Tästä laatikosta olikin jo omat käpälät otettu,joten ei tarvinnut kuin ottaa vanhasta lodjusta ne irti ja vaihtaa.
Katselin ensin että helppo homma,putkisokalla kiinni.
Sitten katsoin uudelleen,umpitappihan siellä oli (5mm),ja vielä kartiolla/rihloituksella.
Siitähän ensimmäiset ongelmat alkoivat..
Ensin koitin jollain halpistuurnalla,poikkihan se meni.
Hieman paremmalla,oikein olan takaa lekalla,EI.
Sitten kokeilin poraamista,yksikään pora ei purrut.
Pari tuntia siinä tuli yritettyä,kunnes päätin että jätänpä lauantaille,kun haen parempia teriä.
Hain sitten pari parempaa tuurnaa,ja poranteriä sekä rosterille&paskaraudalle,sekä myös kahdenlaatuisia popparin teriä.
Ei mitään auttanut,kunnes koitin pienemmällä popparin terällä.
Sehän yhtäkkiä honaskin,mutta samantien myös korkkasi.
Sitten siirryin lämmön antamiseen,ja tuurnalla paukutteluun.
Ei meinannut mitään auttaa,kunnes lämmitin niin että hieman jo punersi.
Sitten sain pikkuhiljaa sen lähtemään.
Yhteensä tuohon prkl tappiin meni kenties 5h..
Seuraavaksi käpälät "uuteen" lodjuun kiinni,ja paikalleen.
Vaihdoin vielä pääsylinterin kumit,ja uuden kytkinletkun.
Sitten ilmaamaan,josta tulikin seuraava ongelma..
Tuntui että oli yhtä nysväystä,ei mitään vastusta polkimessa mutta työsylinterissä oli.
Aikani ilmattua ihmettelin että mitä prkl,kunnes ajattelin että vika ei voi olla muualla kuin pääsylkässä.
Pääsylkkä auki,ja hetihän vika paljastui.
Olin vahingossa laittanut pienemmän päätytiivisteen väärin päin (lähes samanlainen kumminkin päin),jolloin ei päässytkään poljin pohjassa vapaasti neste kiertämään.
Ilmaus,ja johan toimi kuten pitääkin.
Piti samalla vaihtaa myös sisemmät suojakumekset,mutta vääräthän ne oli,tietenkin..
Muutama kk sitten vaihdoin pelkääjän ulomman nivelen (joka oli silloin väärä,taattua saksalaista,Löbrö).ja ajattelin nyt samalla vaihtaa myös kuskinpuolen ulomman (Löbröön) kun siinä jo hieman välystä oli.
Eihän siinä,vanha irti ja uusi paikalleen,enkä mitään kummallista siinä huomannut.
Vetarit paikalleen,loputkin hilut kasaan ja testilenkille.
Pikaisesti säädin kytkintä,ja junnasin käkkäriä vasten,OK.
Sitten auto pihalle pakittaen ja siitä tielle,yht. n.30m,ja ykkönen silmään..
Ja taas oli niin mukavaa..
Kytkintä kun nosti,niin kuului vain skriiaaauuu.
Ajattelin että voi v*tun v***u,myikö purkuri paskana olevan laatikon.
Tuuppasin autoa hieman taaksepäin,jos olisin saanut hieman jotain muutosta aikaan.
Ei.
Ei mitään.
Pyysin kaveria päästämään vaihteella kytkintä,ja menin konehuoneesen ihmettelemään.
Huomasin siinä sitten kuskin vetari pyörii,mutta mitään ei tapahdu.
Siinä hetken aikaa ihmettelin,kun sitten nappasin ulommasta vetarista kiinni ja huomasinkin että perhana akselihan pyörii tyhjää vetarissa!
Eli taas kerran sain väärän kokoisen nivelen.
Ihme etten ollut huomannut kun sitä paikalleen laitoin,kai sitten jotenkin niin vaistomaisesti löin nippuun ne penkissä enkä tullut ajatelleeksikaan että se voisi väärä olla.
Ei muuta kuin auto talliin,ja vanha paikalleen,ja uudestaan testilenkille,ja toimihan se!
Välit on HYVIN paljot lyhyemmät,mutta onpahan ehjä ja mittarivirhettäkään ei ole enää kuin 3-4km/h,kun ennen se oli väh 10km/h.
Eli,varsinaisesti lodjun vaihtoon meni muutama tunti,"pikkuongelmiin" yli 10h..
Helpoiten tuon kyllä vaihtoi,kun otti konepellin irti suosiolla,niin pääsi taljalla nostamaan/laskemaan hallitusti.
Redlinet meni lodjuun (MT-90),ja se vähä mitä sieltä vanhaa pihalle tuli,oli OK väristä,ja eipä tuo kyllä väljältä tunnukkaan.
Pientä säätöä pitää vielä tehdä kytkimelle&vaihdevaijereille.
Ulompi nivel pitää vielä vaihtaa uudestaan,samoin kuin sisemmät kumit.
Kytkinlevy oli sinertävä,mutta eipä kuluneelta vielä näyttänyt.