Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

M

MkD

Guest
Missähän mahtaa olla vika, kun kyseisen vehkeen aski tekee 2->3lle vaihdettaessa kovan tökkäyksen, melkeen kuin menis kaikki 4 pyörää lukkoon. Millään mulla vaihdolla, ei edes 3->2lle ilmene samaa ongelmaa.

Mäkelänautossa kehotettiin tarkistamaan että laatikoon menevissä sähköliittimissä ei ole kosteutta ja vaihtamaan öljyt.

Jos jollain joka automaatti laatikoiden päälle ymmärtää pystyisi jotain muuta hyvää vihjettä antamaan mitä kannattaisi tehäd/tarkistaa olisin erittäin otettu.

Tökkäys on siis niin kova, että se voittaa "uuden auton" hienouden ja innostuksen joten ajaa mielummin 1.3 yariksella :driver

ps, ja niin onko haivaintoa kuinka vaikea homma (laatikon)öljyn+filsun vaihto on?
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

VAIN mitsun omaa automaattiöljyä sitten.

Ootko kattonu öljyn määrän ? (huom.tarkistetaan auton käydessä)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

ECUn resetointi?

Öljyt (määrä, laatu)? Onko mitsun omaa öljyä parempaa olemassa/saatavilla, ulkomaisilla foorumeilla ovat laittaneet amsoilin öljyä, jota kehuttu huomattavasti paremmaksi => vaihdot siistiytyneet / ongelmat kaikonneet?

Laatikon jotkut tiivisteet (esim. torque convertor seal) mahdollinen "lastentauti"?

Missä korjataan näitä laatikoita suomessa vai meneekö aina boksi vaihtoon ja mitä maksaa?

Lainaus clubvr4:
____

I figured we could make use of a thread collecting the most frequent errors on the Auto boxes!

I start with a few I have heard of, any moderator is welcome to edit my post as more information comes up!

Leaking ATF - blown seals, usually the torque convertor seal
Shuddering/juddering
Rough gear changes
Gears slipping - usually due to low ATF level
____
Stories/experiences:

Me myself I experienced some problems with my car after I bought it..
The symptoms: A little rough gear changing, wheen braking hard and then giving it a little throttle it revved like in neutral before slamming in the correct gear.
Cause: Worn out seals causing the ATF to leak, giving the box a low ATF level.
Solution: Taking the gearbox down and replacing all seals, flushing all the old ATF out and replacing with Amsoil ATF (also changing the ATF filter).
Needed 16Liters of ATF to completely flush it and fill it up to the correct level.
____

Links to threads about gearbox problems:
Gearbox "slipping" when changing down to 2nd gear:
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=16130
I think my Super VR4 is finally forked in the transmission area:
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=16875
My Tiptronic gearbox experiences:
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=16982
juddering box:
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=16886
judder in transmission:
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=15842
removal / refit gear box :
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=11906
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Öljyjen tarkistus:

- ajetaan kone ja loota kuumaksi
- paikallaan käydään jokainen asento lävitse ja annetaan olla 5s jokaisessa kohdassa. Sen jälkeen jätetään N:lle. eli -> P R N D N R P R N
- tarkistetaan öljy että pinta on hot alueella.

Loota on tarkka öljystä ja sen määrästä. Kuulemma haittaa jos on liikaa.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Se on AYC pumpun säiliö, eli sinne menee mitsun AYC öljy
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

MkD sanoi
tarkistetaanko tämänkin määrä lämpimänä ja auton käydessä?

Käydessä se vähän alle ylämerkin jääkin..kylmänä/ei käynnissä pitäis olla ylämerkissä.

Aina kuiteki käydessä ja lämpimänä kannattaa tarkistaa!
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Nyt on alkanut ihan parina viime päivänä laatikko aivan hitaasti ryömittäessä nykimään. Sama nyppiminen tuntuu jo paikallaan D:llä jarrun kanssa seisoessa. Ärsyttävää vaikka auto muuten toimiikin normaalisti. Öljyistä lähtisin vikaa muuten etsimään mutta ne on vastikään vaihdettu. Täytyy varmaan taso tarkistaa, jospa se vuotaa jostain niinkuin nää tuppaa tekemään.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Mutta onko sinne laitettu Mitsun omat öljyt? Muuta ei kannata laittaa ei toimi.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

2bad4you sanoi
Mutta onko sinne laitettu Mitsun omat öljyt? Muuta ei kannata laittaa ei toimi.
No ei se nyt ihan noinkaan suoraan mene. Itselleni laitettiin Amsoilin ATF:t jota britit kovasti hehkuttivat ja on toiminut hienosti.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

No varmaan on turvallisinta ja helpointa kokeilla mitsun omilla öljyillä.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Mitsu tai Amsoil (ei ne niitä muuten suosittelis)

mut siis fakta on että "perus" tomaattiöljyillä loota EI toimi
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Oli ihan mitsun omat liemet.

MUTTA, nyt näyttää siltä ettei vikaa olekaan laatikossa. Testasin nimittäin tossa ja vähän se jotenkin pätkii vaihde N:lläkin. Tuntuu ettei kävis tyhjäkäyntiä kaikilla. Mutta sit kun antaa kaasua niin kiertää ihan iloisesti eikä ajossa ole mitään vikaa.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Ale sanoi
Oli ihan mitsun omat liemet.

MUTTA, nyt näyttää siltä ettei vikaa olekaan laatikossa. Testasin nimittäin tossa ja vähän se jotenkin pätkii vaihde N:lläkin. Tuntuu ettei kävis tyhjäkäyntiä kaikilla. Mutta sit kun antaa kaasua niin kiertää ihan iloisesti eikä ajossa ole mitään vikaa.

Tarkasta tulppaosasto että mimmosessa öljyliemessä ne on ja erityisesti takakannen osalta :)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

mystinengalant sanoi
Tarkasta tulppaosasto että mimmosessa öljyliemessä ne on ja erityisesti takakannen osalta :)

eli se "rötää" juuu ja tulpat lilluu öljyssä (venakopan tiivisteet vuotaa)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Kun nyt tuosta mitsun omasta loota öljystä on ollut puhetta, niin mitä se tekee jos sinne laittaa väärää öljyä? Alkaako kytkemään miten sattuu? Potkiiko vaihteet vai mitä se vaikuttaa...
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

rämeairo sanoi
Kun nyt tuosta mitsun omasta loota öljystä on ollut puhetta, niin mitä se tekee jos sinne laittaa väärää öljyä? Alkaako kytkemään miten sattuu? Potkiiko vaihteet vai mitä se vaikuttaa...
Esim!
Uudemmissa VAG konsernin tuotteissa saatetaan saman vuosimallin lähes toisiaan vastaavissa malleissa käyttää useampaakin eri automaattivaihteistoöljyä ja jos laittaa väärän öljyn väärään laatikkoon se on sitten kaput koko laatikko että lähdetään siitä, minkään asteinen takuu ei korvaa sitä remonttia. Veholta voi kysellä mitä tuollainen VR4 automaatti maksaa mutta voin kertoa heti suoraan ettei ole kyse mistään halvasta osasta.
Eli lyhyesti miksi tarvisi lähteä kikkaileen/ yrittää säästää väärässä kohtaa kun auton valmistajalta on saannissa ko. vaihteistoon sopivaa öljä joka takaa että vaihteisto toimii siten kuin on suunniteltu toimivaksi.
Jos laittanut väärää öljyä niin suosittelen ensin huuhtelemaan oikealla öljyllä järjestelmää ja lyhyen ajan välillä vaihtamaan oikeat öljyt vielä kertaalleen.
Viikolla juuri hain ite Vemixiltä 20l kannun ko. öljyä tilauksen jälkeen meni n. 4vk ennen kuin sitä sain toimituksissa jotain?

ps. Eri konsernin maininta oli vain esimerkki mitä voi sattua jos kikkailee vaikka vaan öljyillä
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Noin yleisellä tasolla lähes kaikki Mitsun laatikot tuntuvat olevan HYVIN ronkeleita öljyn laadun suhteen. Foorumilta löytyy vanhoja keskusteluita mm. Sigman automaattilaatikon öljyistä. Ainakin yhdessä threadissa todettiin varsin yksikantaan, että Sigman tomaatti ei vaan toimi "sinne päin" öljyillä, vaan sinne pitää laittaa just eikä melkein sitä oikeaa. Hyvin helposti voisin kuvitella Sigman ja Galantin laatikoilla olevan hyvinkin paljon yhtäläisyyksiä. Myös öljyjen toimivuudessa.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Niko Päivinen sanoi
Hyvin helposti voisin kuvitella Sigman ja Galantin laatikoilla olevan hyvinkin paljon yhtäläisyyksiä. Myös öljyjen toimivuudessa.
Noh,ei kovin paljoa.

Sigussa on "esi-Invecs",kun taas leguissa Invecs.

Eli paljon kehittyneempi lodju,hienommalla tekniikalla.

Eli varmasti korostuu tuo öljyn laatu vielä enemmän kuin sigussa.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

ST sanoi
Noh,ei kovin paljoa.

Sigussa on "esi-Invecs",kun taas leguissa Invecs.

Eli paljon kehittyneempi lodju,hienommalla tekniikalla.

Eli varmasti korostuu tuo öljyn laatu vielä enemmän kuin sigussa.
JEP!

Ei ole mikään vanhempi ameriikan automaatti missä mahtuu öljyn seassa kulkeen tyyliin villasukka ja vielä toimii moitteetta ;D
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Lainataas topikkia

Tossa nyt tekniikan piristelyjen jälkeen on ilmaantunut jännä ominaisuus.. Kun ajaa kaasu pohjassa, 1.1 bar ahdoilla, vaihtaa tipillä kakkoselta kolmoselle, sitte taas kun kiekat nousee, vaihtaa kolmoselta neloselle, nelosella kiekat jtn 4000rpm tienoilla, niin jostain syystä automaatti päättää heittää pykälää pienempää silmään, vaikka on tiptronikilla :nykii. Tää siis ilmenee vain tietyissä olosuhteissa, esim loiva ylämäki ja lappu lattiassa, ja ei läheskään aina.

Voisko toi olla joku "hätävara" toiminpide, että laatikolle tulee liikaa tehoo, ja ATECU toteaa että nyt mennään liian suurella väännöllä, ja sen takia päättää heittää pienempää silmään että vaihteisto ei vaurioituis väännön takia ???

Muuten pelittää kuin unelma. Tosiaan automaatti kyseessä, piristelty tekniikkaa ja softaa.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Joko oon täysin käsi tän foorumin haun kanssa tai todellakin tulossa sokeeksi. Mutta sellanen pieni kysymys, et mistä löytyy toi laatikon öljymäärän tarkistustikku???
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

GuGi_ sanoi
Joko oon täysin käsi tän foorumin haun kanssa tai todellakin tulossa sokeeksi. Mutta sellanen pieni kysymys, et mistä löytyy toi laatikon öljymäärän tarkistustikku???
Automaattilaatikon tarkistus on "öljytikkumainen" (valkoinen pää) ja sijaitsee ilmanottoputkiston alla/vieressä pystyssä.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Harri K sanoi
Automaattilaatikon tarkistus on "öljytikkumainen" (valkoinen pää) ja sijaitsee ilmanottoputkiston alla/vieressä pystyssä.

Joo löytyhän se sieltä ku jakso kattoa. Pitäskö olla kuinka huolissaan ku n.15min lenkin jälkeen öljyntaso oli puolessa välissä sitä COLD tekstiä...? Eli vähän olis niinku vajausta(ko)???
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

GuGi_ sanoi
Joo löytyhän se sieltä ku jakso kattoa. Pitäskö olla kuinka huolissaan ku n.15min lenkin jälkeen öljyntaso oli puolessa välissä sitä COLD tekstiä...? Eli vähän olis niinku vajausta(ko)???

luitko täältä ne ohjeet kuinka tarkistetaan (moottori käydessä jne...)
ja oliko neste aivan kirkkaan punaista (vaikea jopa havaita mittatikussa..jos näkyy selvästi, on öljyt tummuneet ja vaihto-iässä)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Harri K sanoi
luitko täältä ne ohjeet kuinka tarkistetaan (moottori käydessä jne...)
ja oliko neste aivan kirkkaan punaista (vaikea jopa havaita mittatikussa..jos näkyy selvästi, on öljyt tummuneet ja vaihto-iässä)

Juu tein niinkuin tuolla joku oli ohjeistanu eli kone lämpösenä ja käynnissä ja paikallaan kävin kaikki asennot huolella läpi ja jätin N:lle.
Eipä nuo kovin tummalta näyttäny, kun tikun pyyhkäs kuivaks ni rätti oli iha punertava.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Kysytään täältä neuvoa.

Vika on seuraavanlainen. Käynnistät auton ja laitat joko pakin tai ajoasennon kepistä päälle niin tulee jumalaton töksähdys. Ajoasennolle laitettaessa heittää kuitenkin välittömästi kakkosvaihteen silmään, eikä suostu vaihtamaan muita vaihteita. Hetken ajon jälkeen n. 1-2 km. kun laatikkoöljyt lämminneet/öljynpaine noussut niin alkaa vaihtamaan normaalisti vaihteita. Tai ehkä hieman töksähtelevästi alkaa vaihtaan mutta kuitenkin vaihdot normalisoituvat pian tämän jälkeen täysin.

Auto seisoo yöt ulkosalla joten kosteudella saattaa olla osuutta asiaan. Toisaalta samanlainen oireilu on tapahtunut joka kerta kelistä ja kellonajasta riippumatta. Olen tarkistanut kaikki sulakkeet, nyppinyt kopallisen erilaisia liittimiä irti ja käyttänyt myös akun kengän irti. Laatikossa öljynpinta on normaali. Laatikkoöljyt ja suodattimen olen vaihtanut n. 30 tkm sitten ohjeiden mukaisesti mitsun omilla asianmukaisen luokituksen omaavilla öljyillä. Laatikko on pelannut tähän asti virheettömästi ja öljynvaihdossakaan ei mitään hälyttävää ollut, ropun magneetissa ei paljonkaan törkyä näkynyt ja öljyn väri/haju olivat muutenkin hyvin tavanomaiset.

Eräs tuttu henkilö vakuutteli, että kyseessä olisi sähkövika mutta ohjeisti kuitenkin vielä kysymään forumilta neuvoa asialle vihkiytyneiltä henkilöiltä, joten kertokaahan mitä mieltä olette. Tämä samainen henkilö myös mainitsi, että sähköisesti ohjattuun laatikkoon tullessa vikaa ja sen siirtyessä manuaalitilaan, se kytkee kakkosvaihteen päälle, koska tällä vaihteella pääsee vielä ns. "pajalle".

Aika anonyymisti nuo liittimet on tosin itse tullut käytyä lävitte, joten pieni tarkennus tärkeimmistä liittimistä laatikon kannalta sijaintineen lienisi vielä paikallaan, jos jokin on jäänyt huomioimatta. Entä kannattaisiko kuitenkin taas suorittaa huuhtelu, vaikka mihinkään rautavikaan ei uskoa haluaisikaan. Kertokaa omia näkemyksiänne asiasta.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Tinke sanoi
Kysytään täältä neuvoa.

Vika on seuraavanlainen. Käynnistät auton ja laitat joko pakin tai ajoasennon kepistä päälle niin tulee jumalaton töksähdys. Ajoasennolle laitettaessa heittää kuitenkin välittömästi kakkosvaihteen silmään, eikä suostu vaihtamaan muita vaihteita. Hetken ajon jälkeen n. 1-2 km. kun laatikkoöljyt lämminneet/öljynpaine noussut niin alkaa vaihtamaan normaalisti vaihteita. Tai ehkä hieman töksähtelevästi alkaa vaihtaan mutta kuitenkin vaihdot normalisoituvat pian tämän jälkeen täysin.

Auto seisoo yöt ulkosalla joten kosteudella saattaa olla osuutta asiaan. Toisaalta samanlainen oireilu on tapahtunut joka kerta kelistä ja kellonajasta riippumatta. Olen tarkistanut kaikki sulakkeet, nyppinyt kopallisen erilaisia liittimiä irti ja käyttänyt myös akun kengän irti. Laatikossa öljynpinta on normaali. Laatikkoöljyt ja suodattimen olen vaihtanut n. 30 tkm sitten ohjeiden mukaisesti mitsun omilla asianmukaisen luokituksen omaavilla öljyillä. Laatikko on pelannut tähän asti virheettömästi ja öljynvaihdossakaan ei mitään hälyttävää ollut, ropun magneetissa ei paljonkaan törkyä näkynyt ja öljyn väri/haju olivat muutenkin hyvin tavanomaiset.

Eräs tuttu henkilö vakuutteli, että kyseessä olisi sähkövika mutta ohjeisti kuitenkin vielä kysymään forumilta neuvoa asialle vihkiytyneiltä henkilöiltä, joten kertokaahan mitä mieltä olette. Tämä samainen henkilö myös mainitsi, että sähköisesti ohjattuun laatikkoon tullessa vikaa ja sen siirtyessä manuaalitilaan, se kytkee kakkosvaihteen päälle, koska tällä vaihteella pääsee vielä ns. "pajalle".

Aika anonyymisti nuo liittimet on tosin itse tullut käytyä lävitte, joten pieni tarkennus tärkeimmistä liittimistä laatikon kannalta sijaintineen lienisi vielä paikallaan, jos jokin on jäänyt huomioimatta. Entä kannattaisiko kuitenkin taas suorittaa huuhtelu, vaikka mihinkään rautavikaan ei uskoa haluaisikaan. Kertokaa omia näkemyksiänne asiasta.

Mielenkiintoinen vika koska itsellä on juurikin sama tilanne ;D Olisi kiva saada kyllä selvyyttä tähän.. ja se kakkonen/pakki kyl jysähtää aika lujaa :seina
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Tinke sanoi
Kysytään täältä neuvoa.

Vika on seuraavanlainen. Käynnistät auton ja laitat joko pakin tai ajoasennon kepistä päälle niin tulee jumalaton töksähdys. Ajoasennolle laitettaessa heittää kuitenkin välittömästi kakkosvaihteen silmään, eikä suostu vaihtamaan muita vaihteita. Hetken ajon jälkeen n. 1-2 km. kun laatikkoöljyt lämminneet/öljynpaine noussut niin alkaa vaihtamaan normaalisti vaihteita. Tai ehkä hieman töksähtelevästi alkaa vaihtaan mutta kuitenkin vaihdot normalisoituvat pian tämän jälkeen täysin.

Auto seisoo yöt ulkosalla joten kosteudella saattaa olla osuutta asiaan. Toisaalta samanlainen oireilu on tapahtunut joka kerta kelistä ja kellonajasta riippumatta. Olen tarkistanut kaikki sulakkeet, nyppinyt kopallisen erilaisia liittimiä irti ja käyttänyt myös akun kengän irti. Laatikossa öljynpinta on normaali. Laatikkoöljyt ja suodattimen olen vaihtanut n. 30 tkm sitten ohjeiden mukaisesti mitsun omilla asianmukaisen luokituksen omaavilla öljyillä. Laatikko on pelannut tähän asti virheettömästi ja öljynvaihdossakaan ei mitään hälyttävää ollut, ropun magneetissa ei paljonkaan törkyä näkynyt ja öljyn väri/haju olivat muutenkin hyvin tavanomaiset.

Eräs tuttu henkilö vakuutteli, että kyseessä olisi sähkövika mutta ohjeisti kuitenkin vielä kysymään forumilta neuvoa asialle vihkiytyneiltä henkilöiltä, joten kertokaahan mitä mieltä olette. Tämä samainen henkilö myös mainitsi, että sähköisesti ohjattuun laatikkoon tullessa vikaa ja sen siirtyessä manuaalitilaan, se kytkee kakkosvaihteen päälle, koska tällä vaihteella pääsee vielä ns. "pajalle".

Aika anonyymisti nuo liittimet on tosin itse tullut käytyä lävitte, joten pieni tarkennus tärkeimmistä liittimistä laatikon kannalta sijaintineen lienisi vielä paikallaan, jos jokin on jäänyt huomioimatta. Entä kannattaisiko kuitenkin taas suorittaa huuhtelu, vaikka mihinkään rautavikaan ei uskoa haluaisikaan. Kertokaa omia näkemyksiänne asiasta.

Legnumin automaattivaihteiston vikasietotilassa kytkeytyy kolmos vaihde päälle ja näytössä vilkkuu D
Kuinka kovat tyhjäkäynti kierrokset teillä on kylmällä moottorilla? Jos on liian korkeat niin vaihde kytkeytyy liian voimakkaasti päälle.
Automaattivaihteiston öljyt lämpiävät vasta n. 10km ajolla normaalilämpöönsä ja nimen omaan ajolla. 1-2km ajolla tuskin ovat vielä paljoa lämmenneet.
Nopeus anturi esim. voi tehdä tepposia jollei anna ohjaimelle oikeata informaatiota muttei välttämättä aiheuta vielä vikasietotilaa?
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Kyllä mullakin heittää rajusti kylmällä koneella pakin päälle, on aika yleistä näissä. Tai mikä on rajusti? ;D

Siellä laatikossahan on kaks nopeusanturia, input speed ja output speed. Mietin et ku jompi kumpi noista (tod näk input) pikkusen toimii heikosti niin saattaa aiheuttaa kaikennäköstä pientä. Olikos Tinkellä vaihdot minkä tasosia, pitäis mennä ehjällä järjestelmällä korostetun pehmeästi pykälät sisään. Tietty pitää aina päästä vertaamaan yksilöitä keskenään.

Ja mitä meinaa Tinke että vaihdoit ohjeiden mukaan, huuhtelitteko vaihteiston siis? Se on se ihan virallinen ohje. Jos kerran vaihtaa öljyt silleen et sieltä vaihtuu noin 5 litraa niin ei välttämättä kesää tee. :(
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Mainitsit että pohjapropussa ei normaalia enempää törkyä? Mielestäni sen pitäs olla kyl lähes puhdas näissä laatikoissa...
Muistelisin että jos pakki kolahtaa näissä, niin lootassa on vikaa silloin.
Itselläni ei normaalia enempää pakki kolahda. Ihan pientä nykäystä voi tehdä kylmänä.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Muistaakseni kun danin projektisigmassa oli vikatila laatikossa päällä niin se riuhtoi todella rajusti pakin päälle, eikä ollut siitä kyse että olisi ollut liikaa kierroksia. Se ei siis aina vaikuta.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Kapula7 sanoi
Legnumin automaattivaihteiston vikasietotilassa kytkeytyy kolmos vaihde päälle ja näytössä vilkkuu D
Kuinka kovat tyhjäkäynti kierrokset teillä on kylmällä moottorilla? Jos on liian korkeat niin vaihde kytkeytyy liian voimakkaasti päälle.
Automaattivaihteiston öljyt lämpiävät vasta n. 10km ajolla normaalilämpöönsä ja nimen omaan ajolla. 1-2km ajolla tuskin ovat vielä paljoa lämmenneet.
Nopeus anturi esim. voi tehdä tepposia jollei anna ohjaimelle oikeata informaatiota muttei välttämättä aiheuta vielä vikasietotilaa?

Vaikka antaisin auton lämmetä paikallaan 10min ja laitan pakin niin jysähtää kyl aika hälyttävällä tavalla. Sit kun pakituksen jälkeen laittaa D niin 2 jysähtää päälle ja kyl aika kauan kestää ennen kun muita vaihteita alkaa löytymään.. Silloin kun laatikkoon on jysähtänyt 2 päälle niin tippikään ei toimi :driver
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Input speed sensorin vika:

Some of these that have these issues most of them are the Input Speed Sensor , or the reading. If its reading an abnormal rotation speed it will start the transmission at a higher gear , being it cannot properly evaluate what speed the input shaft is turning at versus the output shaft , it cant properly modulate teh shifting pressure and this will cause the initial "clonk" when getting it into a lower selected gear.

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b17s1401p6030

vikakoodit kannattais käydä luetuttamassa (mielellään kylmänä kun "vika" on päällänsä)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Juccaaa sanoi
Vaikka antaisin auton lämmetä paikallaan 10min ja laitan pakin niin jysähtää kyl aika hälyttävällä tavalla. Sit kun pakituksen jälkeen laittaa D niin 2 jysähtää päälle ja kyl aika kauan kestää ennen kun muita vaihteita alkaa löytymään.. Silloin kun laatikkoon on jysähtänyt 2 päälle niin tippikään ei toimi :driver

Takuuvarmasti sama vika on kyseessä ja tällöin tippikään ei tosiaan toimi.

Kapula7 sanoi
Legnumin automaattivaihteiston vikasietotilassa kytkeytyy kolmos vaihde päälle ja näytössä vilkkuu D
Kuinka kovat tyhjäkäynti kierrokset teillä on kylmällä moottorilla? Jos on liian korkeat niin vaihde kytkeytyy liian voimakkaasti päälle.
Automaattivaihteiston öljyt lämpiävät vasta n. 10km ajolla normaalilämpöönsä ja nimen omaan ajolla. 1-2km ajolla tuskin ovat vielä paljoa lämmenneet.
Nopeus anturi esim. voi tehdä tepposia jollei anna ohjaimelle oikeata informaatiota muttei välttämättä aiheuta vielä vikasietotilaa?
Joo eli kytkeytyy aina tuo kakkonen päälle, eikä kolmonen. D ei myöskään vilku näytössä. Tyhjäkäynti on ihan normaalilla korkeudella. Sekä pakki, että ajoasento molemmat kolahtavat todella lujaa. Toi 1-2km oli aika hihasta heitetty mutta on alkanut kuitenkin vaihtamaan viimeistään n.3 km ajon jälkeen. Alkaa myös vaihtamaan ja töksäyttely loppuu kun aikansa vaihtelee välillä PRND ihan paikallaan ollessa.

mystinengalant sanoi
Kyllä mullakin heittää rajusti kylmällä koneella pakin päälle, on aika yleistä näissä. Tai mikä on rajusti? ;D

Siellä laatikossahan on kaks nopeusanturia, input speed ja output speed. Mietin et ku jompi kumpi noista (tod näk input) pikkusen toimii heikosti niin saattaa aiheuttaa kaikennäköstä pientä. Olikos Tinkellä vaihdot minkä tasosia, pitäis mennä ehjällä järjestelmällä korostetun pehmeästi pykälät sisään. Tietty pitää aina päästä vertaamaan yksilöitä keskenään.

Ja mitä meinaa Tinke että vaihdoit ohjeiden mukaan, huuhtelitteko vaihteiston siis? Se on se ihan virallinen ohje. Jos kerran vaihtaa öljyt silleen et sieltä vaihtuu noin 5 litraa niin ei välttämättä kesää tee. :(

Rajusti on siten, että tekarit tippuisi suusta, ei siis voi muuten laittaa koneen kylmänä olon piikkiin. Vaihdot alkavat sujumaan korostetun pehmeästi ja yleisesti alkaa muitakin pykäliä löytymään hetken ajon jälkeen. Sanoin ehkä väärin, koska vaihdoin vain sen verran, mitä valuttamalla tuli, eli n. 5 litraa. Eihän se vielä välttämättä kesää teekään.

Harri K sanoi
Mainitsit että pohjapropussa ei normaalia enempää törkyä? Mielestäni sen pitäs olla kyl lähes puhdas näissä laatikoissa...
Muistelisin että jos pakki kolahtaa näissä, niin lootassa on vikaa silloin.
Itselläni ei normaalia enempää pakki kolahda. Ihan pientä nykäystä voi tehdä kylmänä.

Ei mitkään vaihteet ole ennen töksähdellyt kylmänäkään juuri yhtään joten selvä vikahan tässä nyt on. Tulkitse itse kuvasta, tuon verran oli aikoinaan ropun pohjaan keräytynyt törkyä. Omasta mielestäni ei paljoakaan. http://img190.imageshack.us/i/ljyroppu.jpg/

Harri K sanoi
Input speed sensorin vika:

Some of these that have these issues most of them are the Input Speed Sensor , or the reading. If its reading an abnormal rotation speed it will start the transmission at a higher gear , being it cannot properly evaluate what speed the input shaft is turning at versus the output shaft , it cant properly modulate teh shifting pressure and this will cause the initial "clonk" when getting it into a lower selected gear.

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b17s1401p6030

vikakoodit kannattais käydä luetuttamassa (mielellään kylmänä kun "vika" on päällänsä)

Auton tarvitsee kuitenkin olla liikkeessä/ajossa, jotta tätä virheellistä tietoa edes luettavaksi tulisi? Tarkoitan vain, että aikani paikallaan vaihteita vaihdettua se ykkönenkin löytyy sieltä ja muutenkin laatikko alkaa pelaamaan.

Missähän noita koodeja voisi käydä luetuttamassa. Itse olen Tampereelta. Eräs tuttuni puheli aikoinaan, että esim. h2-tuonnissa hatanpäällä olisi ollut pätevää toimintaa ja asianmukaiset laitteet ainakin chryslerin automaattilaatikon sähkövikaa selvitettäessä.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Tinke sanoi
Missähän noita koodeja voisi käydä luetuttamassa. Itse olen Tampereelta. Eräs tuttuni puheli aikoinaan, että esim. h2-tuonnissa hatanpäällä olisi ollut pätevää toimintaa ja asianmukaiset laitteet ainakin chryslerin automaattilaatikon sähkövikaa selvitettäessä.

Ainoa oikea paikka: Veho Hatanpää

ja saattaa siellä vika olla muistissakin. Suosittelen Hatanpään Vehoa (missään nimessä EI Lielahti)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Juccaaa sanoi
Vaikka antaisin auton lämmetä paikallaan 10min ja laitan pakin niin jysähtää kyl aika hälyttävällä tavalla. Sit kun pakituksen jälkeen laittaa D niin 2 jysähtää päälle ja kyl aika kauan kestää ennen kun muita vaihteita alkaa löytymään.. Silloin kun laatikkoon on jysähtänyt 2 päälle niin tippikään ei toimi :driver
Kapula7 sanoi
Legnumin automaattivaihteiston vikasietotilassa kytkeytyy kolmos vaihde päälle ja näytössä vilkkuu D
Kuinka kovat tyhjäkäynti kierrokset teillä on kylmällä moottorilla? Jos on liian korkeat niin vaihde kytkeytyy liian voimakkaasti päälle.
Automaattivaihteiston öljyt lämpiävät vasta n. 10km ajolla normaalilämpöönsä ja nimen omaan ajolla. 1-2km ajolla tuskin ovat vielä paljoa lämmenneet.
Nopeus anturi esim. voi tehdä tepposia jollei anna ohjaimelle oikeata informaatiota muttei välttämättä aiheuta vielä vikasietotilaa?
Itse itseäni lainaten automaatin öljyt lämpenevät ajossa ei paikallaan käytellen.
Harri ihan oikeassa ensin vikamuistia tarkistuttamaan Hatanpään veholle ja sieltä kyllä pitäisi selvitä mahdolliset anturi/ johdinviat ennen kun rupeaa muihin toimenpiteisiin. Esim. paikallismiiteissä vois vaikka törmäillä ja pohtia ko. aihetta koska pirkanmaalla kuiteskin asustelen itsekkin.
Voihan vaihteistoissa olla ihan teknistäkin vikaa eihän se pois suljettu vaihtoehto ole nm. aiheesta jotain omakohtaista kokemusta ::)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Mikä laite teknisesti lukee tuon vr4:sen AUTOMAATTILAATIKON, ei ainakaan evoscannin ja kaapelin kera onnistu
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

mystinengalant sanoi
Mikä laite teknisesti lukee tuon vr4:sen AUTOMAATTILAATIKON, ei ainakaan evoscannin ja kaapelin kera onnistu
Eipä taida olla muita vaihtoehtoja tarjolla kuin Mitsun oma :-\ jollainen löytyy Vehosta luulisin ma.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Noniin elikkäs tilanne tämä. Automaattilaatikkoni vaihtoi hetken aikaa aivan jumalattoman hienosti, silleen kun pitääkin. Homma alkoi siitä että vaihdoin downpipen. En kuitenkaan usko sitä varsinaiseksi syyksi vaan enemmän uskon sitä miten vaihdoin kys. putken. Ensimmäisellä yrityksellä (jouduin ottamaan pois kertaalleen kun putki otti kiinni) nostin siitä moottorin alta menevästä varresta keskeltä (otti vähän osumaa siitä), paskan tunkin takia jouduin näin tekemään. Ajoinkin sitten auton rampeille. Huomasin jo testilenkillä että vaihtaa jotenkin pehmeämmin.

Sitte toista yritystä varten olin ostanut laadukkaan hallitunkin jolla nostin sen etupuslan eli roll stopperin alta autoa. Siinä näkee oikeen kuinka siihen puslalle tulee rasitus. Nostin keulan pukeille ja huvikseni tunkilla sitten nostelin konetta siten että kuvassa http://lateshow.1g.fi/kuvat/vr4/vetonivelet/18042010211.jpg näkyvä pusla meni "keskiasentoon" eli siten ettei se kanna. Tuo pusla on kokoajan siis kantanut minun autossani. Ja vaihdot olivat kyllä korostetun siistejä esim 1-2 ei edes tunne hitaassa ajossa. Kyseessä ei siis ollutkaan vaihteiston vika vaan tuntuu tosiaan siltä että kone pääsee kolahtamaan väärällä tavalla tjtn. Pikkuhiljaa ajossa vaihdot ovat taas muuttuneet tuntuvammiksi kun ajelin tänään.

Jutun pointti: Voisitteko ystävällisesti muut vr4 kuskit kattoa tuon etupuslan aseman, kantaako se teillä???
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Edellä mainitsemani ongelma tosiaan ratkesi kun käytin autoa Hatanpään veholla.

Automaattilaatikon lämpötilatunnistin antoi väärää arvoa ja se juoduttiin uusimaan. Anturissa ilmeisesti "kuollut alue" pienemmillä lämmöillä ja tästä siis johtui kakkosvaihteen päällä hautominen siihen asti, kunnes lämmöt nousi riittävän korkeiksi. Anturi itsessään maksoi 60€ mutta työ paljon enemmän, koska anturi sijaitsi laatikon sisällä ja se jouduttiin aukomaan. Autolla ajettu jo remontin jälkeen parisen viikkoa oireilematta.

Juccaa:lle tiedoksi, että hänen tapauksessaa kyseessä lienee todennäköisesti sama vika, ainakin oireet viittaisivat samaan.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Nyt on tuossa ollut tutkiskeltavana eräs latviantuontigalant (180tkm ajettu gdi etuveto), jossa on laatikossa ihan mustat öljyt. Vaihdot ovat kuitenkin siistimpiä kun esim minulla vr4:ssä (esim 1->2 ei paljon huomaa). Omistajalle suosittelin kuitenkin vaihtoa tai kahta öljyille. Jännä vaan että se ei ole ainakaan siitä kiinni, toisaalta saattaa hieman jo luistaa turbiini enemmän kun pitäisi, vaikea sanoa. Olen edelleen sitä mieltä että nuo koneen tuet vaikuttavat paljon koska edeltävä 2.5 V6 vapari joka mulla oli ei sekään vaihtanut niin siististi kun kuuluisi.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Tinke sanoi
Edellä mainitsemani ongelma tosiaan ratkesi kun käytin autoa Hatanpään veholla.

Automaattilaatikon lämpötilatunnistin antoi väärää arvoa ja se juoduttiin uusimaan. Anturissa ilmeisesti "kuollut alue" pienemmillä lämmöillä ja tästä siis johtui kakkosvaihteen päällä hautominen siihen asti, kunnes lämmöt nousi riittävän korkeiksi. Anturi itsessään maksoi 60€ mutta työ paljon enemmän, koska anturi sijaitsi laatikon sisällä ja se jouduttiin aukomaan. Autolla ajettu jo remontin jälkeen parisen viikkoa oireilematta.

Juccaa:lle tiedoksi, että hänen tapauksessaa kyseessä lienee todennäköisesti sama vika, ainakin oireet viittaisivat samaan.

Pitää siis itse suorittaa sama toimenpide 8)
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Mitäs Legnumin automaattilaatikko tahtoo ilmoittaa N-valon vilkkumisella? Kävin tuota vähän alastarolla kiusaamassa ja 15min rata-ajelun jälkeen vilkutti N-valoa mittaristossa oli sitten tippi tai D päällä. Laatikko toimi kuitenkin normaalisti kokoajan. Seuraavalla 15min setillä ei enää alkanut vilkuttaa kun ajelin välillä jäähdyttely kierroksen/pari. Olisiko ilmoitus laatikko öljyjen turhan korkeasta lämmöstä?
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Enema sanoi
Mitäs Legnumin automaattilaatikko tahtoo ilmoittaa N-valon vilkkumisella? Kävin tuota vähän alastarolla kiusaamassa ja 15min rata-ajelun jälkeen vilkutti N-valoa mittaristossa oli sitten tippi tai D päällä. Laatikko toimi kuitenkin normaalisti kokoajan. Seuraavalla 15min setillä ei enää alkanut vilkuttaa kun ajelin välillä jäähdyttely kierroksen/pari. Olisiko ilmoitus laatikko öljyjen turhan korkeasta lämmöstä?

Kyllä, sulla on vielä kuvan mukaan vanhempi malli josa on hieman huonompi laatikon jäähdytys joten suosittelisin pysymään poissa sieltä radalta. Tuossa nimimerkki Hemppis teki oman ylimääräisen anturin vielä varmuudeks ja tutki lämpöjä ja nousevat faceliftissäkin tosi herkästi sporttisemmassa ajossa turhan kovalle tasolle kun ajaa pidempään sporttisesti. Ei hyvä juttu.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Paljonko siellä huitelee öljynlämmöt sitten?
JOS on uudet ja hyvälaatuiset öljyt (Mitsun omat) niin epäilen että ne kestää jonkinverta myös lämpökuormaa tummumatta...
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Olikos nyt 104 astetta rajummassa ajossa(joka ei vielä vastaa rataa)...CVR4:llä osa porukasta oli sitä mieltä että tulis siitä hirveitä lämpökuormia että jarruttaa laatikolla eli kytkee pienempää sisään ja että edes mitsun oma öljy ei sitä kestäis tummumatta. Että Amsoil kestää paremmin. Vaikee sanoa.
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

Ok,

Öljyt vaihdettu mitsun öljyihin kun auton sain n. 9tkm sitten ja mittatikussa ainakin näyttää edelleen ihan kirkkailta. Ja tosiaan välillä jäähdytellen ei enää mennyt vilkulle. Muistaakseni omassani meni jotkut putket syylärille (tarkoittaako se sitten parempaa vai huonompaa jäähdytys mallia?) ja auto vm -96.
Oletteko tämän rinnalle laittanut lisä kennon vai kuinka tuo jäähdytys on paras toteuttaa?
Koska, pitäähän tuota sentään silloin tällöin päästä myös radalle kiusaamaan vaikka ei mikään raketti olekaan...
 
Vs: Galant -97 VR4 Automaattilaatikko häikkää

mystinengalant sanoi
Olikos nyt 104 astetta rajummassa ajossa(joka ei vielä vastaa rataa)...

Ittellä huippulämpötila vaihteistossa ollu 117*c, takana 10km sorapätkä. Lämmöt nousee kyl aika rajusti ja todella nopeasti kun lähtee antaa kuormaa vaihteistolle isommalla jalalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom