Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri
512 tkm.
Vaihdettu tehostimen putket ennen jäärataa (kiitos "samitsulle" montun lainasta, erikoistyökalun lainasta ja neuvoista) ja termostaatti jääradan jälkeen. Jääradalla ajelu verotti öljyä, sitä kului varmaan toista litraa. Välitykset eivät oikein sopineet radalla (kakkonen liian lyhyt, kolmonen liian pitkä), jonka takia joutui kiljuttamaan konetta kakkosella aika paljon. Piikkirenkaat rullaavat vielä sen verran raskaasti, ettei kolmosella juuri voinut enää puhua kiihtyvyydestä. Lauantai iltana jo viime kesänä radalla havaittu kytkimen pehmeneminen paheni ihan oikeaksi luistamiseksi. Jäähdyttyään kytkin taas pitää niin, ettei se luista normaaliajossa lainkaan. Mitään hinaushommia tai drag racingia sillä ei kyllä tehdä enää, se on selvä. Apparin lisäpitkässä on joku häikkä, se sammuu välillä syttyäkseen taas hetken päästä uudelleen.
Jäällä tuli pieniä kolhuja autoon: toinenkin eturoiskeläppä irtosi, etupuskuri halki, kolmesta ovesta alareunat lommoilla, kuskinpuolen taka(ala)nurkka sisässä, piikkipyörä repi sisäloksua hieman. Ei välittömiä toimenpiteitä. Kuka käski ajaa penkkaan?
Kytkin, loota ja kone tulikin jo haukuttua, mutta on tuossa vekottimessa paljon hyvääkin: vaikka alla olivat melko finaalissa olevat piikkipyörät, niin ajettavuus jäällä yllätti kerrassaan positiivisesti. Asvaltilla jäi kaipailemaan taakse vakaajaa, normaali talvirenkailla puskeminen on aivan karmeaa teki mitä hyvänsä, mutta piikeillä Gallu on suorastaan hauska ajettava. Nyt kun edessä on pitoa sen verran että moottorijarrutus ei lukitse pyöriä, pelkkä kaasun nostaminen siirtää painoa takaa eteen niin, että auton saa kääntymään ihan kaasua nostelemalla ja pienellä ohjausliikkeellä. Ja vastaavasti oikenemaan vedolla. Todella helppo laite ajaa tässä mielessä. Nyt kun renkaissa oli pitoa, eteen lisätty pystykallistuskin teki luultavasti tehtävänsä paremmin kuin tavallisilla nastarenkailla.
OT: Monet puhuvat etu- ja nelivetoisen yhteydessä vasemman jalan jarrutuksen tarpeellisuudesta, mutta en ole sellaista itse lähtenyt opettelemaan. Se pitäisi osata todella hyvin, ennen kuin siitä olisi mitään hyötyä, ja kun asvaltilla ei sellaista kuitenkaan tarvita, ei ole maksanut vaivaa edes opetella. Galantin tapauksessa en näe edes mitään hyötyä siitä. Eihän se jaksa kiihtyä edes ilman jarrua.