Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

509tkm

Ei ole tehostimen putki itsestään paikkautunut. Tilasin kyllä putket jo odottelemaan inspiraatiota.
Ja termarinkin voisi vaihtaa, kun muutamana päivänä oli parikymmentä pakkasta, niin lämmöt eivät juuri nouseet neljännestä ylemmäs.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

510 tkm.

Yksi roiskeläppä hukattu lumihankeen jääradalla.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

511tkm. ATF loppu täyttöpurkista. *SIGH* Kai se putki on pakko vaihtaa.

Toinen takasatula jumittaa jotenkin jos auto seisoo muutaman päivän. Ajossa toimii kuitenkin normaalisti.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

512 tkm.

Vaihdettu tehostimen putket ennen jäärataa (kiitos "samitsulle" montun lainasta, erikoistyökalun lainasta ja neuvoista) ja termostaatti jääradan jälkeen. Jääradalla ajelu verotti öljyä, sitä kului varmaan toista litraa. Välitykset eivät oikein sopineet radalla (kakkonen liian lyhyt, kolmonen liian pitkä), jonka takia joutui kiljuttamaan konetta kakkosella aika paljon. Piikkirenkaat rullaavat vielä sen verran raskaasti, ettei kolmosella juuri voinut enää puhua kiihtyvyydestä. Lauantai iltana jo viime kesänä radalla havaittu kytkimen pehmeneminen paheni ihan oikeaksi luistamiseksi. Jäähdyttyään kytkin taas pitää niin, ettei se luista normaaliajossa lainkaan. Mitään hinaushommia tai drag racingia sillä ei kyllä tehdä enää, se on selvä. Apparin lisäpitkässä on joku häikkä, se sammuu välillä syttyäkseen taas hetken päästä uudelleen.

Jäällä tuli pieniä kolhuja autoon: toinenkin eturoiskeläppä irtosi, etupuskuri halki, kolmesta ovesta alareunat lommoilla, kuskinpuolen taka(ala)nurkka sisässä, piikkipyörä repi sisäloksua hieman. Ei välittömiä toimenpiteitä. Kuka käski ajaa penkkaan?

Kytkin, loota ja kone tulikin jo haukuttua, mutta on tuossa vekottimessa paljon hyvääkin: vaikka alla olivat melko finaalissa olevat piikkipyörät, niin ajettavuus jäällä yllätti kerrassaan positiivisesti. Asvaltilla jäi kaipailemaan taakse vakaajaa, normaali talvirenkailla puskeminen on aivan karmeaa teki mitä hyvänsä, mutta piikeillä Gallu on suorastaan hauska ajettava. Nyt kun edessä on pitoa sen verran että moottorijarrutus ei lukitse pyöriä, pelkkä kaasun nostaminen siirtää painoa takaa eteen niin, että auton saa kääntymään ihan kaasua nostelemalla ja pienellä ohjausliikkeellä. Ja vastaavasti oikenemaan vedolla. Todella helppo laite ajaa tässä mielessä. Nyt kun renkaissa oli pitoa, eteen lisätty pystykallistuskin teki luultavasti tehtävänsä paremmin kuin tavallisilla nastarenkailla.

OT: Monet puhuvat etu- ja nelivetoisen yhteydessä vasemman jalan jarrutuksen tarpeellisuudesta, mutta en ole sellaista itse lähtenyt opettelemaan. Se pitäisi osata todella hyvin, ennen kuin siitä olisi mitään hyötyä, ja kun asvaltilla ei sellaista kuitenkaan tarvita, ei ole maksanut vaivaa edes opetella. Galantin tapauksessa en näe edes mitään hyötyä siitä. Eihän se jaksa kiihtyä edes ilman jarrua. :)
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

513tkm

Selvisi se takapäästä (jo kesästä asti) kuuluneen kolinan syy: se oli kuin olikin panhardin kiinnitys, jota jo monet ehdottivatkin. Mitenkä se sitten selvisi? No selvisi siten, että jääradalla ajaessa se panhardin kiinnike repesi irti korista. Kuten jo muissakin yhteyksissä on varoitettu: etuvetoisen E3# Gallun omistajat, TARKISTAKAA panhardin korikiinnike, voipi olla laho....

Kiitos Jopelle pajan ja hitsarin lainasta, olisi voinut tulla mielenkiintoinen paluumatka muuten.

Muuten Budget Racer pelasi ongelmitta, tehoa ei edelleenkään ole liikaa, kytkin on edelleenkin ihan sipuli, mutta jääradalla oli silti mielettömän hauskaa. Korin takakulmat eivät vaan tunnu kestävän ajoa, ratamestarille huomautus: ajolinjalle oli paikka paikoin kasattu penkkoja.

Dynyn takapuskurillla nuo alakulmat saisi kivasti piiloon...
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

514 tkm.

Pitkään poissa ollut CE-valo palasi muuten taas palamaan pian sen jälkeen kun vaihdoin termarin. Eiköhän se sitä lambdaa kysele, jota ei edelleenkään tuossa vekottimessa ole. En keksi CE-valon palamattomuudelle muuta selitystä kuin se, että viallinen termari on pitänyt koneen lämpöjä jatkuvasti niin alhaisena, että ECU ei ole lambdan signaalia odottanutkaan saavansa. Nyt kun lämmöt ovat taas normaalilla tasolla, ECU hoksasi taas tehdä vikakoodin lambdasta. En tosin lukenut vikakoodeja, mutta melkoisella varmuudella se sitä lambdaa kyselee....
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

515 tkm

Panhardin pusla otti ilmeisesti jääradalla selkäänsä (korvakkeen irrotessa) ja kolisee aika ajoin. TO-DO-listalle.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

516tkm

Luultavasti/toivottavasti painelaakeri kahisee, kun painaa kytkintä. Ääni kuulu silloin kun kytkintä painaa vähänkin, lievempänä kuitenkin kun poljin on kokonaan pohjassa.

Kytkin kuitenkin toimii ihan yhtä hyvin kuin aiemminkin, radalla esiin tuleva luistaminen ei normaalissa kevyessä ajossa vaivaa.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ensi kesän evoluutio-konetta varten putsailin ja purin tänään tallin nurkista löytyneen SOHC 4G63 alakerran. Päältä törkyisen lohkon sisältä paljastui ensivilkaisulla todella hyväkuntoiset laakeripinnat. Toivotaan, että koneistamon setä vahvistaa luulon mittausten jälkeen. Varaosakoneen öljypohjasta löytyi sitten jotain erikoista: alumiini (tai joku vastaava kevytmetalliseos) palasia jonkinlaisesta pyöreästä holkista (arvio sisähalkaisija 10mm), jossa sisäpinta on sileäksi koneistettu, ulkopinta valun jäljiltä. Liian paksu miksikään laakeriliuskaksi enkä nyt äkistään keksi, että mistä nuo palaset ovat peräisin. Eli tässä pikku visailu: mistä kohtaa moottoria palat ovat peräisin? Lohkossa ei luulisi mitään tuollaista olevan, eli olisivatko ehkä kannesta, ja pudonneet öljypohjaan öljyn paluureikiä pitkin joskus aiemmin? Kantta minulla ei enää kyseiseen moottoriin ole, eli sen vuoksi en voinut tarkistaa sieltä. Joskus muinoin hajonneen keinuvivun jäänteitä tai vastaavaa?
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

519 tkm.

Uudet pyyhkijän sulat vaihdettu. Uusimmat Boschin kataloogit ei muuten enää tunne noin vanhoja romuja. HB Galluun menee Bosch 481 S numerolla kulkeva paketti. Olikohan se niin, että toinen sulka oli 480mm ja toinen 450mm? Eri pituiset kuitenkin.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

521 tkm.

Viime hetken säädöt ratapäiville:

-uusi (käytetty) kytkin
-panhardin kiinnitykset kokonaan uusiksi (mätäkorjaus)
-öljyt ja suodatin

Kytkin on menossa kiinni päin ja öljyt vielä vaihtamatta. Noo, aikaahan on... ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Kasaan meni. Koneessa ja laatikossa uudet öljyt. Kytkimen vaihto oli luistamisen takia ajankohtainen, samaan syssyyn myös ääntävä painelaakeri vaihtui sopivasti.

Uusi panhardin kiinnitystuenta on nyt tehty putkesta, ja se on varmasti tukevampi kuin tehtaan peltiläsy (joka on tämän ikäisissä vielä laho.)

Jakopäästä tiputteli glykolia pari pisaraa, taitaa olla pumpulla tunnit täynnä. To-do-listalle, ei aiheuta välittömiä toimenpiteitä ennen ratapäivää.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Muistakaa kiristää pyöränpultit. En muista koska kuskin etupyörä on ollut viimeksi auki, mutta nyt siitä oli ainakin pultit löysällä.

Onneksi huomattiin nyt, eikä vasta Alastarossa. ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

522 tkm.

Ratapäivä ajettu ongelmitta. Kuuman kelin ja öljynjäähdyttimen puuttumisen huomasi kyllä öljynpaineen laskuna tyhjäkäynnillä ja koneen lämpöjen nousuna. Kovin pitkiä stinttejä ei tullut nyt ajettua.

Jostain syystä renkaat tuntuivat nyt selvästi huonommilta kuin viime vuonna. Paranivat ehkä hieman loppua kohti, mutta koko ajan ne olivat jotenkin liukkaamman oloiset kuin viimeksi radalla. Pinta ehkä kovettunut hieman, liian kuuma keli ja radalla hiekkaa? Tiedä häntä.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

523 tkm.

Katsastettu. Lisäpitkien polttimo, rekkarivalon polttimo ja joku pieni reikä helmakotelossa takana oikealla korjauskehotuksiin.

(Jännä sinänsä, että takanurkassa on kyllä pieni reikä, mutta kuskin puolella, eli nähdäkseni vasemmalla. Mitähän sitä nyt sitten paikkaisi?)
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

524 tkm.

Lisätty pari desiä öljyä. Vaihdettu toinen (miinus) kenkä akun johtoihin, alkuperäinen peltinen oli katkennut.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

529 tkm

Startti lopetti toimintansa (satunnaisesti). Tilalle vaihdettu ehjä käytetty. Samalla lisätty litra öljyä. Ecu vaihdettu oletettavasti oikean malliseen, eri numeroiseen yksilöön. CE-valon palamisen pitäisi nyt loppua.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

530 tkm

Kyllä nyt on vaikeaa Galantilla: viikko sitten meni startti, tänään kyrvähti sitten laturi.

Ihmettelin, että kylläpäs pyyhkijät pyyhkii hitaasti. Sitten huomasin kellon himmenevän pikku hiljaa ja lämpömittarin lukevan alenevan, jolloin tajusin virtojen olevan vähissä. Sähkölaitteet pois päältä ja kotipihaan. Meni jo hieman jännäksi kun oli traileri perässä ja rupesi jo käyntikin huononemaan valoissa seisoessa. Sammutin kotipihaan, eikä lähtenyt enää käyntiin. No, latailin pari tuntia 4 ampeerin verkkolaturilla, nypin valojen sulakkeet pois ja ajoin O-Jayn pajalle (30 km), jossa vaihdettiin hyvä käytetty laturi tilalle. Latauksen merkkivalo ei muuten palanut missään vaiheessa, enkä ole ainoa Galantin omistaja, jolle on käynyt näin laturin hajotessa. Riippuu varmaan siitä mitä sieltä hajoaa. Pyyhkijät, kello ja lämpömittari ovat ensimmäiset varoitukset, siitä rupeaa sitten käynti huononemaan pikku hiljaa. Laturia vaihtaessa korjattiin myös yksi laturin piuhoista, katkesi heilutellessa. Uusi (käytetty laturi) kiinni ja taas rokkaa.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Normaalia ratapäivien jälkeistä huoltoa:

Eteen uudet jarrupalat. Vanhoissa pienimmillään pari milliä pintaa jäljellä. Tuntuu nuo palat maistuvan raaserille, ja levyistäkin on kyllä lähtenyt tavaraa. Levyissä ei kuitenkaan halkeamia. Paloja ja varanapoja tutkiessa huomasin, että uudemmassa glsi:ssä olikin erilaiset satulat, palat ja länget, vaikka kummassakin oli yksimäntäiset jarrut. Myös nick "ST:n" havainnot ovat samoja.

Koneeseen muutama desi öljyä.

Pyöräytin renkaat puolelta toisella, vaikka pyörimissuunta nyt muuttuikin. Kuskin puolen etupyörä oli jo sen verran lopussa ja vaurioitunut, että se on pakko pistää Kemoraan taakse ja apparin puolelle. Keleen kanttikivet, kun niitä on kylvetty radalla ajolinjoille.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

535 tkm

Normaalia ratapäivien jälkeistä: radalla lisätty pari desiä öljyä ja havaittu kampuran stefan (vuosi sitten vaihdettu tarvikestefa) vuotavan rata-ajossa aika mallikkaasti. Tässä on nyt se kohta, jossa tarvikestefoista varoitelleet sanokoot sen "mitäs minä sanoin.."

Toinenkin Yokohamoista ajettu hajalle. Ne ovat nyt käytännössä ihan lopussa. Radalla takana oli GY:t ja ne olivat kyllä oikea vitsi. Lift oversteer tuli tutuksi joka mutkassa. Kaikenkaikkiaan Gallu pelasi kuitenkin hienosti, tankillinen bensaa tuli ajettua. Lopetus tuli siinä varttitankin jälkeen, kun pumppu rupesi hörimään ilmaa mutkissa. Vaihteeksi takasatulan ulvominen yltyi taas rata-ajon jälkeen ja takapalat saa uusia ihan näillä näppäimillä.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

538 tkm.

Koneeseen litra öljyä.

Taakse uudet jarrupalat. Vanhoista oli yksi kulunut huomattavan vinoon.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

548 tkm

Vaihdelaatikko päätti sanoutua irti hommistaan jääradalla. Jonkinlaisen vaihdemissin/muun sokkailun jälkimaininkina loota jumahti nelosella. Laatikon ulkopuolella kaikki vivut liikkuvat kuten pitääkin, mutta vaihdekepissä kolmos-nelosväli tuntuu siltä kuin sieltä olisi vaijeri irti. Ykkösen tai kakkosen saa päälle, mutta silloin loota jumiutuu kokonaan, eikä auto liiku. Sitten kun kepin liikauttaa vapaalle, nelosvaihde on päällä ja autolla voi (todistetusti) ajaa.

Eli loota vaihtoon.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ja ehjä loota paikoillaan. Laitettiin joutilas GTI:n loota raaseriin. Täytyy vielä lämmitellä lootaöljyä sisällä, ei tule täyttöpumpusta läpi kylmänä.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

GTi:n lootassa on synkat ainakin paremmassa kunnossa kuin tuossa edellisessä laatikossa. Eihän ne nyt tietty ihan kellon tarkasti toimi, mutta ei nyt ihan sökönä kuitenkaan onneksi.

Tulikos tästä nyt sitten GTLSi? Gti:n loota ja SOHC kone. ;D

Toivottavasti tuo lyhyempi kolmonen parantaisi kulkua piikkirenkailla. Saarijärven radalla oli hieman tuskaista yrittää kiihdyttää mutkista ulos kun kakkosella tuppasi sutimaan hetken matkaa (lukoton-> yksipyörävetoinen) ja kolmosella heittäessä puutui aika totaalisesti.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Miellyttävä ominaisuus havaittu GTI:n lootasta: todella liukkaalta alustalta on helpompi lähteä liikkeelle, kun ykkönen on lyhyempi.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Päätti sitten töistä tullessa onnellinen klonkswagenin kuljettaja tuutata risteyksessä perään. Onneksi racerissa on se todella pitkälle ulottuva vetokoukku, raaseriin ei tullut naarmuakaan (niinkuin parilla naarmulla nyt olisi ollut mitään merkitystä, mutta kuitenkin).

Toivottavasti koukku ulottui klonkkarin keulalla edes cooleriin tai johonkin, oppisi räpläämään mankkaa/pallejaan/puhelinta ruuhka-aikaan keskellä kaupunkia ajellessa.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

550 tkm. Öljyä ja bensaa lisäilty.

Kädetön kuski* + jäiset penkat jäällä = pakoputken jousto rikki, molemmat taka-alakulmat kasassa, etupuskurissa pientä muodonmuutosta.

Mutta kyllä se silti vaan rokkaa kuin hirvi. GTI:n lodju auttoi todella paljon, nyt kolmonenkin oli piikeillä ihan käyttökelpoinen vaihde yli 4000 rpm alueella. Rupeaa vaan piikkirenkaat olemaan melko finaalissa.

*tai: Loebin jalat ja Kimin kädet? ;D Tällaisenkin termin kuulin viikonlopun aikana, voisi sopia tähänkin?
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Kolmen päivän seisomisen jälkeen kävi hetken aikaa kolmella jos painoi enemmän kaasua. Kun kone lämpeni, kävi taas kunnolla. Aika vaihtaa tulpat.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tulpat vaihdettu, putki korjattu (joustopätkä vaihdettu).
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Öljyä ja bensaa lisäilty, ja ei muuta kuin kovaa ajoa. GTI:n loota ei kyllä ole enää pitkäikäinen: vuotaa kytkinkoppaan stefasta. Vuoto nyt ei ole paha, mutta se vuotavan öljyn väri ei lupaa hyvää. Sävy: vannehopea....
 

Liitetiedostot

  • IMG_555 (Small).jpg
    IMG_555 (Small).jpg
    32.9 KB · Lukukerrat 515
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ja taas vaihteeksi vaihdettu laatikko. GTI:n lootassa oli jo valmiiksi laakerivika (kytkinakselin laakeri), jonka seurauksena se sylki stefan kautta öljyt pihalle.

Tilalle tuli uudemman mallin F5M jotain... laatikko -91 Gallusta.

Mukava yllätys: sepä EI käykään ns. heittämällä KM-sarjan lootan tilalle. Vaihdevivustoissa on eroa, eikä tuon laatikon kaverina ollutta keppiä tietenkään enää ollut. V5 sarjan lootissa on pidemmät vivut laatikon puolella, eivätkä vaihteet menneet tuolla KM-sarjalaisen kepillä päälle. Hätäratkaisuna oli pakko vetää lootan puolelta vipu sahalla poikki ja vetää se migillä KM-sarjan vipua vastaavaan pituuteen. Helpompaa kuin niiden sokkien irroittaminen, veikkaan, että niitä ei olisi aamuun mennessä saatu irti.

Tällä vaihtolootalla on nyt hetken aikaa ajeltu, ja jotain vikaa siinäkin on, täristää ja jurisee siinä about 3000 rpm tienoilla aika pahasti. P*rkele että pitikin mennä rikkomaan se alkuperäinen loota vaihdemissillä...
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ja siinä tuli sitten tämän laitteen niskalaukaus: Vaihdelaatikko HALKESI matkalla Hämeenlinnaan. trailerilla takaisin. Siinä sai nyt selityksensä ne laatikin asentamisesta asti vaivanneet tärinät, äänet ja vaihteitten takkuilu. Laatikko siis oli luultavasti jo asentaessa sökö. Se oli otettu kolariautosta, joten nyt herää epäillys, olisiko loota ottanut selkäänsä jo siinä rytäkässä? Koska mikä ihme sen laatikon nyt muuten HALKAISEE?
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ja tällä laitteella käytiin vielä viime syksynä Kemorassa, jälleen yhden laatikonvaihdon jälkeen.
Ei täysin ongelmavapaa reissu: vettä kului litratolkulla (kansi tai kansipahvi), ja jälleen kerran Galant heittäytyi kytkimettömäksi tai muuten laatikkovammaiseksi. No sieltäkin tultiin ajamalla pois, mutta kyllä tämän kilsat on nyt täynnä, ja auto purettu. 562 tkm.

Rehellisesti täytyy sanoa, että PRKELEEN hyvä laite: vähästä huollosta ja rajusta käytöstä huolimatta tällä kierrettiin rataa ja jäärataa enemmän kuin riittävästi, ja lopun ajan se palveli työmatka-autona. Laatikkomurheet olivat isoimpia, mutta kuka tietää olisiko niitäkään ollut, jos joku ei olisi hajottanut alkuperäistä laatikkoa jäällä....

Väitän, että uudemmat Mitsut eivät pärjää tämän E3# sarjan Galanteille laadussa. Ei ainakaan nykyinen hollannikas, se on jo nyt selvää.

RIP.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

OT, mutta menköön. Nyt se on todistettu. Galant oli yli puoli miljoonaa ajettunakin radalla parempi kuin -99 Space Star. Siitä huolimatta, että Galantista puuttui 15hv.

Eli 122hv/1300kg (luvattu, ei mitattu, ei punnittu) Space sai 4-5 sekkaa (lue: valovuosi) kierroksella selkään 100hv/1300kg (mitattu, punnittu) Galantilta. Galantilla pystyi lisäksi ajamaan parempi kierroksia vaikka koko päivän, Spacessa oli jo muutaman "nopean" (lainausmerkeissä siksi, koska eivät ne edes olleet nopeita) kierroksen jälkeen jarrut TODELLA oudon tuntuiset. Rengastus molemmissa autoissa sama (Yokon S.Drive)

Spacen tehot vielä mitataan, ero tuntuu muuten uskomattoman isolta. Voihan siinä olla jotain pahasti vialla. Tämän erän THE Original Budget Racer vei kuitenkin 6-0.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom