Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Tuli hankittua lauantaina ratakäyttöön tuollainen Glsi HB Gallu (4G63 SOCH), jota on pääasiassa tarkoitus kiusata tulevan kesän ratapäivillä. Sunnuntain kokemusten perusteella jotain pientä laittoa siinä kuitenkin on. Ajattelin tässä kertoilla tästä pikaprojektista sitä mukaa kun se etenee, ja samalla voidaan keskustella muutenkin tuollaisen laivan ratakäytöstä.

Kokemuksia ja ajatuksia tähän mennessä:

Jäähdytin pitää nesteet sisällään, mutta on todella rivon näköinen. Jos sopivaan hintaan löytyy ehjempi, niin se menee vaihtoon.

Sähkölasit ja cruise ja muut tingeltangelit takalasinpyyhintä lukuunottamatta toimii. Maantiellä ihan OK vehje, hiljainen ja kulkee pehmeästi.

Jarrutuntuma etulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen edelleen hyytelöä. Radalla ehdotettiin ilmaa syyksi. Sama vaiva on ollut O-Jayn E38 Gallussa jo vuosia. Jarrut ovat kuin ABSit (eivät mene lukkoon asvaltilla), poljin painuu syvälle ja tuntuma on kumimainen. Toiseksi syylliseksi ehdotettiin pääsylinteriä. Veikkaan että leimasta nuo jarrut kuitenkin menisivät läpi, kuten O-Jayn Gallussakin.

Loota toimii kohtalaisesti, välitykset nyt ovat mitä ovat. Alastarolla ei hyvällä kierroksella kannattanut käyttää kuin kolmosta ja nelosta. Jos kone vääntäisi vähän paremmin ja/tai olisi tehokkaampi yläkierroksilla, välitykset kelpaisivat ainakin Alastarolle.

Kone toimii öljyvuotoa lukuunottamatta varsin hienosti. Kylmänä joku tasuri naputteli, mutta se loppuu nopeasti. Etuveto SOCHia (kevyempi, pidemmät välitykset) ja nelikko DOCHia (painavampi, nelikko, tiuhemmat välitykset) nyt peräkkäin ajaneena voin sanoa, että alakierroksilla veto on melko samanlaista, mutta SOCHista puuttuu DOCH-koneen yläkierrospirteys. Koneelle tekisi mieli tehdä jotain pientä, vaihtoehtona ovat "mission impossible SOHC piristys" tyyliin 4G63 + läppärungot + Mega. Tai sitten 16-valveutuminen. Tai 4G64. Ehdotuksia? Laite on ei-vähäpäästöinen, eli se helpottaa hiukan. Ahdinkoneet ovat vähän liian arvokkaita tällaiseen, mutta jotain pientä voisi kokeilla.

CE-valo syttyi ennen rataa ja palaa edelleen. Tutkitaan. Vinkki seuraavalla jobbarille joka nollaa vikamuistin ennen myyntiä: muista asettaa kello takaisin oikeaan aikaan akun irroittamisen jälkeen.

Ohjaus on jotenkin ylitehostettu ja kummallinen venkura muutenkin, osasyynä korkeat vakiorenkaat. Tehostimen pumppuun löysempi paineenrajoitin?

Alusta muuten on aika jännittävä: tietyissä paikoissa yliohjaa melko rankasti, toisissa taas aliohjaa normaaliin tapaan. Etupäässä kolisee joku nivel tai pusla, tutkitaan tätäkin.

Alastarolla oli alla vanhat (kovat) ja liian pienet pyörät, joista eturenkaat sortuivat jatkuvasti alle. Jopa niin pahasti että yksi hajosi. Seuraavaan ajoon leveämmät, jäykemmät ja ehkä korkeammat renkaat?
Alustalle voisi jotain yrittää tehdä, mutta mitä? Taakse jos lisää vakaajaa (miten, GTI:ssä on ilmeisesti sama vakaaja?), niin yliohjautuminen luultavasti lisääntyy entisestään. Etupäähän ei taas yleensä etuvetoisiin vakaajaa ainakaan lisätä, mutta jokin madallus/jäykennyskuuri joka nurkkaan voisi olla paikallaan. Mitään coil-overeita en kuitenkaan rupea tähän ostelemaan. Jousia/tolppia alle jostain painavammasta nelikosta tai Sapporosta? Tutkitaan.

Kytkin on perinteinen E3#-sarjan tunnoton & maton läpi poljettava, mutta tuntuu toimivan.

Koppa on puskureita, takaluukkua ja kuskin ovea lukuunottamatta kohtalainen. Jos halpoja muovipuskureita löytyy, niin sellaisia voisi harkita, budjetin rajoissa. Auton mukana tuli sedanin ovi, mutta sehän ei HB malliin käy. Muutenkin yllätyksenä tuli HB:n A-pilarien kulma ja sen mukanaan tuoma matala etupenkkien päätila. Urheilullisuudella on hintansa. ;D

Auton myynti-ilmoituksessa mainittu "ei tupakoitu" oli ilmeisesti painovirhe, jonka on täytynyt tarkoittaa "ei tupakoita" (=hanskalokerosta ei löydy puolikasta askia ja tuhkis on tyhjennetty), tai sitten autoon on vaihdettu käytetty tuhkis ja tupakansytytin + nortin hajuinen wunderbaum. ;D ;D

Tähän mennessä tehty:

etulevyt ja palat uusittu, 85e

Keskustelu:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21706.0
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Vikakoodit luettu, erittäin mielenkiintoisin tuloksin:

koodi 11, lambda-anturi. (Autossahan ei ole lambdaa, kun se ei ole vähäpäästöinen)

Huoltokirjasta kävi ilmi, että kärryyn on joskus vaihdettu ECU liikkeessä (ehkä jopa uusi?). Olisiko sinne livahtanut kattimallin ECU? Voiko niitä edes vaihdella ristiin, eikö jakajissa ainakin ollut eroa, ja liittimessäkin?

No, eipä tuolle paljoa voi tehdä, jos ei asenna lambdaa esim. Megaruutta asennuksen yhteydessä.

Worst case scenario: koodi on hajoamassa olevan ECUn keksimiä haamukoodeja..?

Samalla tuli muisteltua auton myynti-ilmoitusta ja koeajoa. Myynti-ilmoituksessa oli mainittu ABS-jarrut. Koeajolla ensimmäisessä jarrutuksessa totesin, että eivät ne ainakaan toimi. Sitten unohdin koko jutun, kunnes katselin rekisteriotetta. Myös siellä mainitaan lisätiedossa ABS-jarrut. Levyjä vaihdellessa en kuitenkaan törmännyt antureihin, johtoihin tai hammaskehään. Konehuoneessa peuhatessa en nähnyt ABSien paineyksikköä. Myynti-ilmoituksen ja rekisteriotteen on pakko olla väärässä. Vaikka vekottimesta olisi ABSit poistettu, joku komponentti tai piuha niistä olisi jäänyt. Ja tässä autossa niistä ei ole jälkeäkään. Ehkä maahantuoja on kaukonäköisesti merkannut jarrut lukkiintumattomaksi, jota ne nykyään käytännössä ovatkin? ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Takajarrut ilmeisesti jumittuvat enemmmän tai vähemmän (yllätys yllätys). Sen verran niitä vilkaisin ennen rataa, että melko tuoreet palat ja levyt siellä on. Jumittaminen kuitenkin lämmittää vannetta selvästi, sekä kuuluu sellaisena matalataajuuksisena vinkumisena oikein hiljaisessa nopeudessa. Ajattelin että rata-ajo olisi niitä herkistänyt, mutta eipä tainnut.

Workshop manuaalia tuli sen verran kurkittua, että etuakseleita/vakaajia on kiinnityksen puolesta kahta eri mallia: normaali kumipusla koiranluilla, sekä sellaisilla nivelmallisilla. En tiedä kummat luut omassani ovat, jotenkin tuntuisi että nivelelliset ovat paremmat?
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Projekti etenee: edestä revitty pois levyyn kihnuttavat, lahot & repaleiset pölysuojakilvet.

Pulttipyssyllä rikotut pultit vaihdettu.

Kuskin puolelle vaihdettu käytetty jarrusatula (nyt toimii käsijarru molemmilla puolilla). Jarrut ilmattu, samalla sinne vaihtui edes vähän tuoreempaa nestettä.

Etupään kolinaan löytyi jo yksi syy (lisääkin voi vielä löytyä): nivelmallin vakaajan koiranluun nivelet molemmin puolin finaalissa + vakaajan ja apurungon väliset puslat väljät -aivan kuten "mystinen galant" ja "ST" taisivat radalla ehdottaakin.

ÖP-anturiin liitetty johto, valo rupesi toimimaan sillä.

Takalasinpyyhkimen toimimattomuus liittyy katkaisijan ja moottorin väliseen johtoon. Vikaa ei ole vielä korjattu, mutta etsitään.

Moottorin öljyvuoto on mitä todennäköisimmin kampuran etupään stefa. Ei korjattu vielä.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Takalasinpyyhin korjattu. Aika inhottava homma vetää yksi piuha takakontista luukkuun, mutta tulipahan tehtyä. Nyt voi jo sanoa, että paljon sähköherkkuja, KAIKKI TOIMII.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Remontti jatkuu. Kuskin puolen alapallonivel todettu vialliseksi. Se oli toinen juttu joka vakaajan lisäksi kolisee etupäässä. Hyvä juttu, että sekin löytyi.

Vertailun vuoksi kokeiltiin E16 Sapporon syylaria keulalle: paksumpi, muuten mitoiltaan aika hyvä, mutta yläreunan kiinikkeet erilaiset. Sovitettavissa, mutta ei käy suoraan. Ihan vaan tiedoksi, jos joku haluaa Galanttiin Sapporon syylarin.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Takaluukkua fiksattu. Kerhon tarrat liimattu takalasiin. Jarrut ilmattu.

Jarrut saattoivat satulan vaihdolla ja ilmaamisella ehkä hieman parantua, mutta ei se poljintuntuma mitenkään luottamusta herättävä ole vieläkään. Testailu jatkuu radalla.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ostoksilla käyty: jakohihna (Conti), kiristäjä (GMB) pari polttimoa, alapallo, raidetangon ulommat päät (nivelet olivat välyksettömiä, mutta kumit rikki), ilmanputsari, vakaajan niveltangot, eteen molemmat sisemmät jarruletkut (alkavaa halkeamaa, en viitsi riskeerata leimalle, enkä radallekaan tarkemmin ajatellen ;D)

Johan tuostakin melkein se vanha tonni tuli hintaa.

CAPS vertailua tein sen verran, että oven pintapelti käy sedanistakin, jos sellaisen (lähinnä alaosan) löytäisi jostain.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Remontti jatkuu. Kampuran etustefa vaihdettu, jakopään hihna ja TP-hihna vaihdettu, etutukivarsien takimmaiset puslat vaihdettu, eteen vaihdettu sisemmät jarruletkut. Raidetangon päät vaihdettu.

Vielä jäi huomiselle pallonivelen vaihto, vakajaan tankojen asennus.

Kampuran stefa vaikutti hyvin todennäköiseltä syylliseltä öljyvuotoon, öljyä oli runsaasti juuri niillä seuduilla + stefa oli aivan kivikova (oli muuten tarvikestefa.) Huomenna näkee jatkuuko öljyn tiputtelu.

Sitten vähän (OT) pohdittavaa kaikille, joiden moottorissa on TP-akselit ja hihnat paikoillaan:

Olen tässä puolen vuoden sisään avannut neljä jakopäätä: Pajeron, 4G64 koneisen Sapporon, sekä kaksi E33 4G63 SOHC jakopäätä. KAIKISSA oli TP-hihna kappaleina kopan sisällä. Ja kaikissa ui jakopää öljyssä. Hihnoilla ajetuista kilsoista ei ole tietoa kuin Pajeron (alle vaihtosuosituksen) ja toisen E33 koneen kohdalla (ajettu joku 70 tkm.) Kannattaa vaihtaa niitä stefoja tai joutuu vaihtelemaan hihnoja odotettua tiuhemmin. Tai ottamaan riskin moottorivauriosta.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Alapallo vaihdettu, vakaajan tangot vaihdettu, auraus säädetty oikealle hehtaarille.

Joku siellä etupäässä vieläkin vähän kolisee kuopissa, voi olla vakaajan ja apurungon välinen kiinnitys, se kun vaikutti hieman väljältä. No, se on niin pientä, että ei vaikuta ajoon.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ilmansuodatin vaihdettu.
Öljyvuoto tukittu ensimmäisen koeajon perusteella. :driver (kampuran etustefa oli siis tällä kertaa syypää)

Etupään (vielä jäljellä oleva) kolina saattaa olla raidetangon sisäpään nivel, tai sitten rattiakselin nivelistä joku.

Aurauksen säätö onnistui vähintäänkin kohtalaisesti, ratti on suorassa (ainakin yhtä paljon kuin ennen remonttiakin) ja auto kulkee suoraan.

Eli kampe on kohta valmis uuteen ratakoitokseen. Rengastilanne täytyy vielä funtsia uusiksi, ja ehkä järjestää etupäähän camber-säätö.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Öljyvuoto tosiaan tukkeutui sillä stefan vaihdolla.

Joku kolina etupäähän vielä jäi, mutta se ei välttämättä ole mitään vakavaa, koska nyt etupää jo tuntuukin aika paljon paremmalta.

Samoin jarrut ovat ehkä hieman parantuneet ilmaamisen ja herkistelyn myötä. Ahveistollahan tuo nähdään lopullisesti miten jarrut toimivat. ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Sitkeästi tuo kuskin puolen etunurkka kolisee. Näinköhän se vaihdettu pallonivel sittenkään pysyi paikoillaan lahossa tukivarressa....
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ostettu varaosia yhden Galantin verran. Maksoi enemmän kuin raaseriaihio. ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Pahus. Iski E3# tyyppivika:

Tehostimen (luultavasti laho) putki vuotaa öljyä hammastangon luota. Taidan vaihtaa tuosta varaosavehkeestä koko etupalkin kaikkine hiluineen. Onkohan se paha homma tehdä kun kone ja loota on paikoillaan?
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tehostimen putki (toivottavasti) korjattu vaihtamalla koko hammastanko tuosta varaosasta. Todella mielenkiintoinen savotta, mutta tulipahan tehtyä. (Suosittelen lämpimästi varaamaan ko. hommaan pulttipyssyn, monet pultit olivat todella jumissa koko kierteen matkalta.)

Samalla vaihtuivat etutolpat, sekä asennettiin "camber-kit" eteen. ;)

Pitkittäispalkista poistettu "dynamic damper"-palikka. Ilmeisesti se on jonkinlainen resonanssivaimennin, uskalsin jättää sen pois, koskapa 1.6 ja 1.8 malleissakaan ei sitä ole.

Hammastangon vaihtamiseen opin jo ensimmäisen purkamisen jälkeen hyvän reseptin (järjestystä voi muuttaa) :

kuskinpuolen tukivarsi irti sisäpäästä
molemmin puolin irti sellaiset kolmiotuet apurungosta, hammastangon/vakaajan tunnelin alta.
etummaisen koneenkorvan pultti irti
pakosarjan ja pakoputken 2-1 putken liitos irti, ehkä olisi pitänyt ottaa myös pakoputken ensimmäisen liitos irti samalla
(teloin omastani lahoon alkuputkeen pari reikää kiinnikkeen kohdalle taivuttelemalla/roikottamalla putkea, reiät piti sitten hitsata)
apurunkoja yhdistävä pitkittäistuki irti ja alas niin kauas kuin tulee
etuvakaaja irti molemmista koiran luista sekä apurungosta (voi jättää paikoilleen apurungon sisään makaamaan)
rattiakseli irti spooreilta (ei tarvitse irroittaa muuta, esim. läpivientikumia ei kannata irroittaa)
rattiakselin juurelta paineputki irti (älä hukkaa O-renkaita)
rattiakselin juurelta paluuputki irti
paluuputken nippa irti hammastangosta lisätilan saamiseksi (älä hukkaa O-renkaita)

Näin hammastanko mahtuu tulemaan palkin läpi kuskin puolelle. Varo telomasta tehostimen putkia.
Kasaaminen on sitten vaikeampaa kuin purkaminen, hammastanko tuntui menevän selvästi nihkeämmin paikoilleen kun rattiakselin spoorit piti sovittaa samaan aikaan kohdalleen. Mutta meni lopulta kuitenkin.

Uudessa hammastangossa tuli rattiakselin spoorin juureen joku ihme sähköjohto. Vanhassa ei hammastangossa ei tällaista ollut, vaikka johtosarjassa olikin vastapistoke sille. Tietääkö joku tämän johdon (anturin? venttiilin?) tarkoitusta?

Lyhyellä koeajolla etupää tuntui jämäkämmältä, en tiedä johtuiko camberista vai eri tolpista. Se kuskinpuolen kolina jäi edelleen, vaikka lähes kaikki vaihdettiin sinne. Ilmassa vääntelemällä mitään välystä ei tunnu, mutta epäilen vieläkin sitä alapalloa. Se voi olla sopivan löysä lahoon tukivarteen, ja pääsee elämään hieman ylös-alas suunnassa kun tukivarren päällä on sopivasti painoa. Näin epäilen.

Ja ratti jäi vähän vinoon. Pahus.

Varaosan ovien (lähinnä kuskin ovi) kanssa tuli pikku probleema: en sitten tajunnut, että noita komeita listoja varten oveen on porattu parvi reikiä. Nyt pitää siis joko A) laittaa listat kaikkiin oviin tai B) peittää kuskin ovesta listanreiät jollain konstilla.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Vaihdoin ohjaustehostimen pumpun tuosta varaosa Gallusta. Raaserin oma pumppu otti itseensä kun putki katkesi ja se kerkisi pyörimään vähillä öljyillä ilmeisesti liian kauan. Vika ilmeni omituisena äänenä ja ohjauksen jäykkyytenä. Korjaantui pumpun vaihdolla.

Toivottavasti ei tarvitse kastella käsiään ATF:ään hetkeen aikaan, rupeaa se haju jo tympimään. ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ohjaus edelleen raskaampi kuin ennen. Varaosassa noilla samoilla osilla ohjaus oli täysin vastakohta paikoillaan käännellessä (äärimmäisen kevyt). Ne johdot ehkä liittyvät jotenkin tähän ilmiöön. Tosin: nyt tehostus on parempi rata- ja maantiekäyttöön. Ja ehkä camberin säädölläkin on osuutta asiaan.

Etupuskuri vaihdettu, kuskin etuovi pika liimaa-leikkaa-fiksattu.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ohjaus-mysteeri selvisi.

Tekstiä tehtaan manuaalista:

Määrätyissä autoissa on elektronisesti ohjattu tehostus (E.P.S.), joka muuttuu auton nopeuden mukaan antaen ihanteellisen ohjaustuntuman niin hitaassa kuin nopeassakin ajossa. Joissakin vientimalleissa tätä elektronista ohjaustehostusta on täydennetty toimintamuodon valitsimella, jonka avulla kuljettaja voi valita juuri hänelle sopivan ohjaustuntuman ajo- ja tieolosuhteista riippuen.
Vieressä oli kuva, jossa hammastangolle menee juuri se mysteerijohto. Varaosa-EXEstä löytyi jopa sen E.P.S:n ohjausboksi, mutta ei valintakytkintä.

Oletan, että nyt kun boksi ei ole kiinni, tehostus on oletuksena "jäykimmässä" asennossa.
Harmi ettei sitä valintakytkintä ole, ohjauksesta voisi saada sen avulla aika makean eri tilanteisiin. Ellei jostain saisi ongittua miten (jännite?) ohjausvaihteessa olevaa venttiiliä saisi itse ohjattua.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Raaserissa on nyt E.P.S. Se rupesi toimimaan suoraan kun ohjausboksi kytkettiin kiinni (ja hammastanko oli jo vaihdettu). Tutkin manuaalia lisää, ja solenoidia ohjataan siten, että silloin kun solenoidiin tuleva virta on suurimmillaan, tehostuskin on suurimmillaan. Eli joku venttiili lienee täysin auki-asennossa. Nopeuden noustessa boksi säätää solenoidille menevää virtaa pienemmäksi kahden eri rampin mukaisesti (normal tai sport) jos valintakytkin on käytössä. Muutoin ramppeja on käytössä yksi. Kun nopeus nousee, virta pienenee, tehostus vaimenee. Tämä vahvisti epäilyni siitä sen solenoidin toiminnasta: kun boksi ei ollut paikoillaan, solenoidille ei mennyt lainkaan virtaa = tehostus oli pienimmillään ja ohjaus jäykimmillään.

Ratakäyttöön taidan jättää ohjauksen siihen jäykimpään asentoon, eli nyppään boksin irti tai teen katkaisijan, jolla solenoidille menevän virran voi katkaista kokonaan.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Takapuskuri vaihdettu.

Vetokoukku siirretty metallinkeräykseen.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ja taas on ajettu rataa ympäri. Etupään kolina ei ainakaan ole vähenemään päin, epäilen vieläkin sitä alapalloa. Vaihdan ensiviikolla toisen tukivarren ja pallon siihen, sittenpähän selviää oliko vika siinä.

Muuten jousitus on ratakäyttöön aivan liian löysä, ihan kuin olisi ajanut sohvalla ympäri rataa.

Tehostus oli nyt jäykimmässä asennossa radalla (boksi kokonaan irti), ja tuntuma oli aika hyvä, vaikka ohjauksen raskauden kyllä huomasi Ahvenistolla.

Camber-säädön toimivuudesta ei märällä radalla oikein ottanut selvää, kuten ei myöskään jarrujen toiminnasta. Jarruista ei ainakaan nyt ollut valittamista, kun pito oli heikko. Eihän tuosta ole aurauksiakaan katsottu hammastangon vaihdon jälkeen.

Ahvenistolle eivät glsi:n lootan välitykset (eikä koneen teho) sopineet yhtä hyvin kuin Alastarolle. Kakkonen on liian tiuha, kolmonen liian pitkä moneen paikkaan. Mäkeen nousut puuduttivat sen vähäisenkin kiihtyvyyden. Muuten raaseri toimi varsin mallikkaasti. Kävin pessimistinä ostamassa öljykannunkin matkalta, mutta bensan lisäksi mitään nesteitä ei tarvinnut lisätä. 494 tkm kellossa ja still going strong ;D
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Galant selvisi Botniameet-reissusta vaurioitta. Samaa ei voi sanoa alla käyneistä Goodyear Eagle F1 (vanha malli) renkaista. Alastarolla tutuksi tullut reunan hajoaminen/pinnan kuoriutuminen tuli kolmen renkaan kohtaloksi Jurvassa. Renkaan paineilla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta hajoamiseen, viimeisessä satsissa oli 3 bar ilmaa ennen radalle lähtöä. No, tulipahan totutettua Mabor Street Jetit nopeaan ajoon samalla reissulla. ;D

Ensimmäistä kertaa myös jarrut toimivat hienosti. Kyllä, yksimäntäiset jarrut on mahdollista saada toimimaan Galantissa. Aikaisemman epämääräisen poljintuntuman/polkimen syvälle painumisen syy oli siis joko ilma järjestelmässä tai jokin vika takajarrusatulassa. Jospa takajarruissa oli esim. jokin vika, joka aiheuttaa männän palautumisen liian syvälle -> poljin painuu syvempään jarruttaessa?
Iltapäivällä poljintuntuma muuttui hieman huonommaksi, joko Bilhelvete palat lasittuivat tai neste kävi liian lämpöisenä. Edelleen jarrut kuitenkin tuntuivat paremmalta kuin kertaakaan aiemmin. Uskon, että pienellä ilmauksella ja palojen karhennuksella päästään taas takaisin vielä parempaan tuntumaan ja tehoon.

Radalla todettiin E.P.S:n älyn rajat: radalla on parempi ajaa ilman boksia, tehostus jäykimmässä asennossaan.

Etupään kolina pahenee koko ajan. Syyllistä etsitään.

Perjantaina ennen Botniaan lähtöä korjattiin (yöllä luonnollisesti) takajarruvaloja. Apparin takavalo polttaa sulakkeen jatkuvasti, sinne haaroitettiin virta kuskinpuolelta. Vika löytyy melko varmasti koukun johtosarjan haaroitukseen käytetyistä ROSVOLIITTIMISTÄ. :p

Perjantaina pultattiin myös jo kertaalleen irroitettu vetokoukku takaisin kiinni. Blah.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Vaihdettu kuskinpuolen tukivarsi, pallonivelineen.

Testiajossa joku pieni kolhahdus vielä oli, mutta suurin osa kolinasta katosi. Väitän, että prässillä vaihdettu pallo ei ikinä asettunut kunnolla tukivarteen, irroittaessa seegerin ja tukivarren välissä oli rakoa, asentaessa ei ollut = eiköhän se ole elänyt.

Vaihdoin samalla vähän korkeammat renkaat alle, saa mittarivirhettä pienemmäksi.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tankki vaihdettu tuosta toisesta Gallusta. Polttoainevuoto hävisi sillä. Edellisten omistajien toimesta vuotoa on (turhaan) yritetty tukkia kaikenlaisilla puuhamassoille. Lisäksi pumpulta lähtevä putki oli joku itse tinattu ja viritelty kätöstys, jonka läpivientinä toimi klöntti tiivistemassaa. Upeeta.

Oikean puolen parkit polttavat sulaketta. Epäilen vahvasti tämän liittyvän jotenkin noihin peräkärryn johtosarjan rosvoliittimiin. Tutkitaan ja korjataan kun keritään.

Etupään kolina todellakin väheni 95%:sti tukivarren vaihdolla. Eli pallo oli irti, prässätty nivel ei pysynyt lahossa tukivarressa. Jos pallo olisi vaihdettu parempaan tukivarteen, tilanne olisi ollut toinen. Kannattaa muistaa tämä, jos meinaa palloja vaihdella Galluun, pallon vaihto ei onnistu aina.

Vielä jäljelle jäänyt naksahdus voi olla esim. vakaajan kumit, hammastangon sisäpään nivel tai se jarrusatulan liuku. Se on kuitenkin niin lievä ja satunnainen, ettei aiheuta toimenpiteitä tässä vaiheessa.

Jarrut ovat itsestään palautuneet Botniameetin jälkeen paremmaksi, en kerinnyt niitä ilmailemaan tai hiomaan paloja. Palojen lasittuminen saattoi olla syynä huonoon pitoon, nyt lasittuma on kulunut ehkä pois ja tuntuma palaa taas paremmaksi?
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Eilisistä remonteista unohtui vielä nämä:

Hitsasin 6x6cm lapun runkopalkkiin, täyttöputken kiinnityksen alle. Tankin ohella vaihdoin myös täyttöputken tuosta toisesta Gallusta. Tankeissa ja täyttöputkissa oli pieniä eroja: vanhassa tankissa oli pumppu tuettu tankkiin myös alhaalta, uudemmassa ei. Uudemman Gallun täyttöputkessa on lyijyttömän pistoolin supistus sekä läppä, korkit eivät tietenkään käyneet ristiin. Uudemman (kat) mallin täyttöputken kautta ei normaali tratilla pysty tankkaamaan, vaan piti tehdä ohuesta putkesta sellainen lisänokka.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Kävin hakemassa raaseriin vikalistan. Parhaana listalla takapenkin turvavyö penkin sisällä. Pari polttimoa pimeänä. Apparin takalevyn toinen puoli ruosteessa ja pala loppu. Jarrudynossa hyvät lukemat kaikkiin pyöriin kuitenkin ja päästöistäkin meni helposti läpi, eikä mitään hitsaushommaa tai muuta tullut.

No, apparin takasatulan liuku oli jo aiemmin hieman jumissa, eikä se ole herkistynyt edes radalla. Vaihdoin sinne eilen toisen satulan, joka sattui hyllystä löytymään. Vaijeria asentaessa huomasin, että se kässärin pikku vipu satulassa liikkui tässä uudessa satulassa paljon herkemmin kuin vanhassa. Kässäri kuitenkin tuntui toimivan. Ilmaus, ja menoksi. Ja kappas, paluu vanhaan: jarrupoljin painuu taas todella syvällä, poljintuntuma vaihtelee hetkittäin, eivätkä jarrut tunne enää ollenkaan niin hyvältä kuin aiemmin. Jarrut kuitenkin toimivat jotenkuten, myös kässäri, vaikkei se toimiessaankaan mikään tehokas ole.
ELI. Väitän, että tämä vahvistaa epäilykseni noista Gallun jarruista. Jos yksimäntäiset jarrut toimivat ylläkuvatulla tavalla, niin uskon nyt, että vika on joko takasatulassa tai sitten järjestelmään jää salakavalasti ilmaa, jota on vaikea saada pois runsaallakaan ilmaamisella. Vika ei siis olekaan varsinaisesti noissa parjaamissani etusatuloissa. Ja uskon, että esim. O-Jayn E38-39 saadaan toimimaan vaihtamalla takasatulat ja huolellisella ilmauksella. Vaihdan tänään illlalla sen vanhan satulan takaisin (korjaan liu'un ensin), niin teoria saattaa saada vahvistuksen.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

US-KO-MA-TON-TA! Ilmattu moneen kertaan, mutta jarrut todellakin menivät eilisen jälkeen selkeästi huonommaksi. Paluu menneeseen taas. Ihan samat oireet kuin O-Jayn E-38:ssa. Poljin painuu syvälle, tuntuu kumimaiselta, etujarruja ei saa edes lukkoon asvaltilla. Huomenna vaihtuu se takasatula takaisin (en kerinnyt vielä tänään vaihtamaan sitä), vian on pakko liittyä jotenkin niihin takasatuloihin.

EDIT: voisiko systeemi muka olla jotenkin herkkä asennosta, jossa ilmaus tapahtuu? Viimeksi saattoi olla niin, että Gallusta oli perä pukeilla (= korkeammalla kuin keula) kun jarruja ilmattiin.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Takasatula vaihdettu siihen joka siellä jo kerran oli. Ilmattu. Edelleen poljin menee syvään ja pito on heikohko. Se siitä teoriasta sitten. Järjestelmässä on PAKKO olla ilmaa jossain. Jossain, josta se ei poistu normaalilla ilmaamisella.

Tutkimuksia jatketaan. Homma ei jää tähän.

Eniten tässä v*tuttaa se, että ne jarrut olivat jo kerran melko hyvät. Kunnes piti remontoida niitä.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No niin, kun kerran varaosia löytyy, niin niitä myös käytetään. Raivokas ilmaaminen ei tuottanut tulosta, eli osien vaihtaminen alkoi. Kokeilin ilmata myös jarrupaineen säätimeltä, ei vaikutusta.

Varaosa Gallussa oli selvästi paremman tuntuinen poljin. No, vaihdoin siitä O-Jayn kanssa kokeeksi pääsylinterin rataraaseriin, jospa se vanha on vaikka vikaantunut rata-ajossa tms. Kävi ilmi, että EXEssä oli vielä se isompi 15/16" sylinteri.

Tulos: poljin painuu raaserissa (EXEn pääsylkyllä) hieman alemmas kuin EXEssä. Ajossa jarrut kuitenkin toimivat huomattavasti paremmin kuin edellisellä, pienemmällä sylinterillä. Poljin ei painu kauhean syvälle, ja jarrut saa vaivatta lukkoon asvaltilla. Oliko vika siis pääsylinterissä? Ehkä, tai sitten isompi sylinteri teki ratkaisevan parannuksen poljintuntumaan. Tai sitten järjestelmän päästäminen tyhjäksi ja sitten uudelleen ilmaaminen sai jonkun ilmakuplan putkistossa liikkeelle ja poistumaan ruuvin kautta.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Kasasin raaserin vanhan 7/8" sylinterin tuohon EXEen, jotta sitä voi liikutella. Jostain kumman syystä siinä poljintuntuma oli ihan hyvä. Herää kysymys, että oliko siinä pääsylkyssä sittenkään mitään vikaa. No, eihän tuo paikallaan poljeskeleminen vielä kerro koko totuutta, mutta silti hämmästyttää tuo poljintuntuman erilaisuus. Mistään ei kuitenkaan vuoda nestettä, ja molemmat järjestelmät on ilmattu samalla lailla. Raaserissa on kuitenkin nyt kelvolliset jarrut, eli toistaiseksi en tee asialle mitään. Jos joskus on ylimääräistä aikaa ja energiaa, niin voisihan sitä sketsinä vaihtaa satulat tuosta EXEstä raaseriin ja päinvastoin.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Korjattu katsastuksessa havaittu valovika, joka pimensi toisen puolen parkit, mittariston taustavalot sekä rekkarikilven valot.
Syypääksi löytyi johtosarjan sisältä oikariin mennyt johto, joka korvattiin uudella (O-Jaylle kiitos diagnoosista ja tinausavusta).
Korjausvaiheessa tuli vielä pieni fiba, jonka etsimiseen ja korjamiseen meni myös hetki. Samalla poistin vetokoukun piuhoista rosvot ja tinasin liitokset. Kumman haurasta kamaa tässä yksilössä nuo johdot, jo toinen johtosarjan sisällä hajonnut johto.

Tuo valovian aiheuttanut oikari ja sen tutkiminen olikin varsin mielenkiintoinen savotta: koska kyseessä oleva piiri oli yhteydessä mittarivaloihin, eri kohdista mittailemalla sai todella mielenkiintoisia mittalukemia, esim lampun kannassa ei ole maata ollenkaan, seuraavalla katkaisijan käännöllä siellä onkin joku 4 volttia yms. yms. Mittarivalojen kytkentä ja himmennin aiheuttavat kaikki nämä omituisuudet, jotka siis kuuluvat asiaan.

Illalla kävin vielä säätämässä pyörien aurauksen nollaan, se muuttui auraukselle kun säädin pystykallistusta.

Eilen maalasin takaluukun yläosan.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tuli muuten vahingossa kokeiltua ajoa ilmamäärämittari irroitettuna (unohdin johdon irti):

Jos rauhallisesti ajelee, niin CE-valo oli melkeinpä ainoa, josta IMM:n puuttumisen huomasi. Kulutuksessa varmaan huomaisi, jos pitempään ajelisi. Mutta käyntiin lähti ihan hyvin ja kävi nykimättä.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

497 tkm ja hienosti rokkailee. Jarrut tuntuvat nyt todella hyviltä ajossa.

Jokainen kunnon raaserihan on dynotettu jossain vaiheessa. Niin myös budjettiraaseri. ;D
About puoli miljoonaa kilsaa on tappanut muutaman pollen, en tosin tiedä pitäisikö mitattua tehoa verrata ei-kat vai kat-mallin vakiotehoon (koska se ECU kaipailee sitä lambdaa, jolle ei ole edes paikkaa = ECU lienee kat-mallista ja kat-mallin kartoilla).

Dynokäyrä kertoo miksi ko. moottorimalli on suosittu mm. kaasutrukeissa: (sen vähäisen) väännön huippu sijoittuu 2500 rpm tienoille, josta se jatkuu melko tasaisena 4500 rpm asti, jonka jälkeen vääntö tippuu melko hyvää tahtia. Punarajalla tehokäyrä on jo varsinaisessa syöksykierteessä, ja sen kyllä huomaa radallakin. Rajoittimen rpm-asetuksella ei ole mitään merkitystä, sinne asti on tehon puolesta turha kierrättää.

Käyrä ei muuten jostain syystä vastaa DOHC-kansithreadissa

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16874.50

vastauksessa #61 esiteltyä käyrää, ei väännön eikä tehon osalta. Tiedä sitten mistä johtuu.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jäähdytin vaihdettu. Laturi vaihdettu. Vanhalla laturilla valojen kirkkaus aaltoili hieman, olisiko siitä ollut säädin sökönä tai jotain. Toisella laturilla toimii hienosti.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

498 tkm.

En tiedä mitä nämä yleensä vievät maantiellä, mutta ei raaseri ainakaan yli kymppiä vie, vaikka käyttää cruisea ja ohituksissa joutuu välillä käyttämään köh köh melko raskaasti kaasua....

EDIT: 8.8 litraa satkulle, 85% maantieajoa.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Mitkähän pallot sitä laittais alle Alastarolle..... 8)
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Takapalat uusittu. Öljyt ja muut nesteet tsekattu ja lisätty ratapäiviä varten.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

500 + tkm

Rata-ajoa runsaasti ja lähes ongelmitta, hiukan öljyä koneeseen ja hiukan enemmän bensaa tankkiin ja ei muuta kuin menoa.

Pari häiritsevää pikku juttua ilmeni:
-jarrupoljin tuntui radalla ihan hyvältä, mutta etujarruja ei taaskaan saanut lukkoon edes yrittämällä. Hidastuvuus oli kuitenkin ihan siedettävä, eli kyllä niillä ajamaan pystyi. Biltema-racing pala luultavasti lasittunut vainaaksi? Takaisin ajallessa huomasin, että poljin painui ehkä vähän syvempään kuin mennessä. Tutkitaan.
-kytkin ottaa aika pehmeästi, jopa luistaa nopeissa vaihdoissa (lopun drag-race). Tämäkin tosin parani hieman paluumatkalla (kytkin ehkä jäähtyi ja pito palautui hieman). Ei se kyllä mitenkään luottamusta silti herätä.
-takapäästä kuului jossain vaiheessa sellainen naksahdus puolelta-toiselle heitoissa. Ongelma jäljitettiin taka-akselin toiseen pitkittäispuslaan, ehkä.

Nyt on kokemusta myös noista Yokohama S-Driveista:
+todella vakuuttavan tuntuinen runko, nyt kuluu kulutuspinta, eikä kyljet
+pito kuivalla
+kuluminen vähäistä ja tasaista
-pito märällä aika surkea (no mikä nyt sitten sateella pitää, mutta nämä eivät edes lämpiä, vaikka yritettiin kyllä)
Tuollaiseen sekalaiseen ratakäyttöön voin kuitenkin suositella S-drivea (sadevarauksella ;D). Takaisin ajaessa puuttui se normaali riekaleiksi ajettujen renkaiden pompotus, nuo ovat maantielläkin kohtuu hiljaiset.

Ajokokemuksia sen verran, että märällä radalla ja noilla säädöillä se keväinen hillitön yliohjautuvuus loisti poissaolollaan. Nyt esiin tuli selkeä aliohjautuvuus. Mitä hitaampi paikka, sitä enemmän aliohjasi. Tietyssä kohtaa radan kuivuessa nopeissa paikoissa oli tosin havaittavissa lievää yliohjautumista, joka muuttui sitten radan kuivuessa vähäisemmäksi. Nopeammissa paikoissa hieman hirvitti noiden renkaiden vesiherkkyys, jos ajoi kuivalta edes kostealle kohdalle, niin jotain suunnanvaihtoa oli heti tiedossa.

Kokonaisuutena ajettavuus on niin hyvä kuin tuollaiselle proomulle voi odottaa. Pienet luisut oikenevat itsestään ja aliohjautuminen alkaa lievänä ja on hallittavissa. Hyvä perheauto-alusta siis. ;D

En tiedä paljonko tuolla ajettiin (minä ja "Jahvetti") radalla, mutta laskin että karkeasti 80 litraa soppaa meni.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Poljintuntuma on taas itsestään palautunut (hieman) paremmaksi. Kuten "ast" eilen ehdotti. Kummallista.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Radalla olleet renkaat vaihdettu edestä taakse ja päinvastoin. Lukkopultit vaihdettu joka nurkkaan.
Samalla tuli vilkaistua noita etupaloja, ja hyvä että tuli: kuskin puolella toista palaa jäljellä reilu milli, toisella puolella ehkä 3-4 milliä. Eli taisi syy löytyä siihen jarrujen heikkoon tehoon. No, onneksi huomasin ajoissa, huomenna kerkiää vielä vaihtamaan palat ennen Liettuan reissua.

Tarinan opetus: jos autolla ajetaan runsaasti radalla, halvat palat kuluvat nopeasti ja toimivat muutenkin vähän miten sattuu. Palojen kuluminen on jopa niin nopeaa, että kalliimmat/paremmat palat tulevat varmasti pitemmän päälle myös halvemmaksi. Kyllähän tämä tiedossa oli, mutta tulipahan testattua.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Etupalat vaihdettu, jarrut ilmattu. Poljin on todella hyvän tuntuinen nyt. Taas vaihteeksi.

Tarkastin etupyörien säädön sillä kyläseppä-säätöraudalla. Harituksen puolellahan se hieman oli, kuten ajokäytöksestä arvelinkin. Nyt auraus on säädetty lähemmäs nollaa.

Sitten ei muuta kuin nokka kohti Liettuaa...
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

502 tkm.

Liettuan reissu heitetty täysin ongelmitta. Paljon bensaa ja tilkka öljyä lisätty matkan aikana. Jarrut toimivat uusilla paloilla hienosti ja renkaat jopa erinomaisesti. Liettuan radalla oli todella erikoinen asvaltti, pito oli märälläkin radalla todella hyvä. Kuivalla radallakin päästiin kokeilemaan, Yokohama S-Drivet toimivat erinomaisesti myös kuivalla. Suosittelen ehdottomasti satunnaiseen ratakäyttöön, rungot toimivat loistavasti vaikkeivat nuo ole edes mitenkään matalaa profiilia. Suomessa taas vastaavasti meinasin heti sataman jälkeen ajaa ruuhkassa jonkun perään, kun erehdyin jarruttamaan toisen puolen pyörät ratikkakiskojen välissä olevalla sileähköllä asvaltilla.

Etupyörien suuntaus (hieman pystykallistusta ja auraus lähellä nollaa) tuntui nyt varsin hyvältä: auto toimii radalla ihan kohtalaisesti ja menee maantiellä venkuilematta.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

504tkm.

Likimain sata kierrosta radalla. Täysin ongelmitta, tilkka öljyä lisätty koneeseen, ei muuta.

Renkaat toimivat radalla todella hienosti (kuiva rata), ero Toyon semi-slikseihin (toisessa autossa) ei ollut edes niin suuri kuin ajattelin. Nyt renkaat tosin näyttivät selkeitä merkkejä kulumisesta, mutta käyttöön nähden ei mitään vakavaa. Eturenkaista lähti keskeltä aika reilusti materiaalia, mutta hallitusti, ei mitenkään paloina/murenemalla. Takarenkaat eteen kierrättämällä noilla ajaa vielä ensi kesän ajot ihan helposti. Edelleen suosittelen Yokohaman S-Drivea satunnaiseen ratakäyttöön.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

505 tkm. En tiedä onko ominaisuus vai vika, mutta tuulilasille tulee melko heikosti puhallusta jos kojeladun keskellä olevat suuttimet ovat samaan aikaan kaikki auki. Samaten lämppäristä on pitkin kesää tullut pieniä vaahtomuovin paloja, jokin lämppärin läpän tiiviste ehkä?

Muuten aika ongelmatonta ajoa.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

508tkm.

Lisätty puoli litraa moottoriöljyä ja ATF:ää tehostimeen. Mitään isoa vuotoa ei löydy, mutta johonkin oli tehostimesta nestettä hävinnyt. Putkien aukominen ja kasaaminen vanhoilla tiivisteillä on luultavasti jättänyt jonkun pienen vuodon johonkin, josta nestettä häviää pitkän ajan kuluessa huomaamatta. Apparin puolelle vaihdettu H4-polttimo.

Etupalat ovat aamulla ensimmäisessä jarrutuksessa todella äänekkäät, ihan kuin palojen välissä olisi hiekkaa. Ääni häviää kuitenkin heti kohta ajossa itsestään.

Lisäksi parina aamuna toisen puolen takapala on takertunut levyyn kiinni, vaikkei kässäri ole ollut päällä. Jäätä?

Jos nyt jotain pitäisi tuolle laitteelle tehdä, niin termarin voisi ehkä vaihtaa.Tuntuu käyvän hieman viileänä (neljänneksen ja puolivälin välimaastossa), vaikkei kovia pakkasiakaan ole vielä ollut.
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tehostimesta poistunut neste on saattanut (epäillyn tihkumisen sijaan) poistua eräänä aamuna yhdellä isolla holauksella säiliöstä, ilmeisesti korkin kautta, jonka jälkeen nestettä ei ole merkittävästi poistunut. Ainakin maasta löytyneet jäljet näyttävät siltä. Mystistä. Kondensiovettä+jäätä jossain? En siltikään ymmärrä missä kohtaa siellä voisi sellainen tukos olla, että nestettä poistuisi korkin kautta huomattava määrä. Jos vuoto olisi jatkunut samanlaisena kuin maassa olevista jäljistä voisi päätellä, nestettä hupenisi koko ajan melko nopsaan. Mutta kun sitä ei hupene. Eli vuoto on jostain syystä tullut ja mennyt, enkä keksi mitään muuta syytä kuin että neste on jostain syystä tullut korkin kautta. Miksi se sitten tullut korkin kautta, jaa-a, kertokaa viisaammat...
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Nyt oli maassa (parkkipaikalla) jälkiä öljystä, saas nähdä onko kyseessä sittenkin tämä perinteinen lahoavien putkien ödeema. (jos näin on, niin en kyllä ymmärrä miksi vuodon määrä vaihtelee noin paljon, viimeksi kun putki meni, niin nesteet tulivat kyllä pihalle ns. laakista).

Tarkkaillaan tilannetta. Täytyy todellakin toivoa, ettei kyseessä ole lahonnut putki, niitä on niin kurja vaihdella. :p
 
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Joo kyllä se näyttää siltä, että tuntemattoman ja oudon ongelman sijaan ongelma onkin kiusallisen tuttu, "E3# Gallu ja lahoavat tehostimen putket".......

Eniten siinä harmittaa se työmäärä, joka vaihtamiseen menee...

EDIT: ryömin äsken auton alla, ja kyllä, putkihan siellä tiputtelee.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom