Harkinnassa Outlander PHEV 2014, mitä ottaa huomioon?

Poikari

New Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2022
Oisin huomenna menossa koeajamaan vm. 2014 ajettu 160tkm ja mietin mitä täytyy tietää ja odottaa. Ilmeisesti just mennyt umpeen tää tehtaan asettama akkutakuu? Minkähänlainen akun kapasiteetti ois vielä ok? Ja vääntäkää nyt joku tyhmälle rautalangasta, että kun ilmeisesti pelkällä sähköllä pääsee sen ~30km, niin paljon yhdistetyllä ajolla sitten? Vai oliko näin vanhassa autossa ees sitä vaihtoehtoa ajaa pelkällä sähköllä? Ja paljon vie sitten pelkällä polttomoottorilla.
Paljonhan yks kotilataus täyteen vie sähköö about? Tokihan voin kysellä nää siltä myyjältäkin, mutta naisena autokaupoilla saa suurinpiirtein vastauksia "kyllä se kulkee, on nätin värinen".
Tuli vielä mieleen, että paljon verot on vuodessa?
 
Viimeksi muokattu
Mulla alla 145 tkm ajettu MY2014. Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan, talvella lämmityslaite pakkokäynnistää polttomoottorin kun ulkolämpötila laskee noin 8 asteeseen. Tähän löytyy omatoimikorjaus, ns. Pehvanlämmitysmodaus, jossa korvataan ulkolämpötila-anturi vastuksella.

Kulutus riippuu paljon ajotavasta, lämmityslaitteen ja ilmastoinnin käytöstä ja missä ajaa. Yleispätevää sähkö-km-määrää on siksi mahdoton sanoa. Rauhallista taajamakruisailua 40 km ja moottoritietä 20 km mun yksilöllä ja ajotavalla, noin yleisesti pääsen sen reilu 30 km akullisella silloin kun ei tarvi lämmitystä käyttää.

Täyteen lataus vie n. 7-8 kWh, sen kun kertoo oman liittymän sähkön hinnalla, niin akullinen maksaa yleensä siinä 1,0-1,5 euroa riippuen minkähintainen sähkösopimus sattuu olemaan. Jos on pörssisähkö niin hintahan voi olla melkein mitä tahansa. Ja julkisilla latausasemilla hinta voi myös olla mitä vain.

Polttomoottoriajossa eli hybridimoodissa mulla mennyt 80 km/h maantieajossa akun loppumisen jälkeen sellainen 6,5 litraa sadalla ja 100 km/h vauhdeilla noin 8 litraa. Kaupunkiajoa on hybridimoodissa tullut niin vägän että en osaa sanoa mitä vie, mutta paljon riippuu taas ajotavasta ja matkojen pituudesta.

Verot 2014 PHEVissä n. 120 euroa vuodessa.

Akun kapasiteettitakuu loppuu 160 000 km kohdalla, joten se lienee erääntynyt tuossa autossa. Noilla kilsoilla PHEV Watchdogin käyttäjäkunnasta kerätyn datan mukaan keskimääräinen akun kapasiteetti on n. 28-29 Ah, eli siitä voi hakea referenssiä sitten tuon yksilön hyvyyteen tai huonouteen. 2014 on tietenkin keskimääräistä pheviä vanhempi yksilö, joten todennäköisesti lukema on hieman tuota keskiarvoa huonompi.
 
Viimeksi muokattu
Mulla alla 145 tkm ajettu MY2014. Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan, talvella lämmityslaite pakkokäynnistää polttomoottorin kun ulkolämpötila laskee noin 8 asteeseen. Tähän löytyy omatoimikorjaus, ns. Pehvanlämmitysmodaus, jossa korvataan ulkolämpötila-anturi vastuksella.

Kulutus riippuu paljon ajotavasta, lämmityslaitteen ja ilmastoinnin käytöstä ja missä ajaa. Yleispätevää sähkö-km-määrää on siksi mahdoton sanoa. Rauhallista taajamakruisailua 40 km ja moottoritietä 20 km mun yksilöllä ja ajotavalla, noin yleisesti pääsen sen reilu 30 km akullisella silloin kun ei tarvi lämmitystä käyttää.

Täyteen lataus vie n. 7-8 kWh, sen kun kertoo oman liittymän sähkön hinnalla, niin akullinen maksaa yleensä siinä 1,0-1,5 euroa riippuen minkähintainen sähkösopimus sattuu olemaan. Jos on pörssisähkö niin hintahan voi olla melkein mitä tahansa. Ja julkisilla latausasemilla hinta voi myös olla mitä vain.

Polttomoottoriajossa eli hybridimoodissa mulla mennyt 80 km/h maantieajossa akun loppumisen jälkeen sellainen 6,5 litraa sadalla ja 100 km/h vauhdeilla noin 8 litraa. Kaupunkiajoa on hybridimoodissa tullut niin vägän että en osaa sanoa mitä vie, mutta paljon riippuu taas ajotavasta ja matkojen pituudesta.

Verot 2014 PHEVissä n. 120 euroa vuodessa.

Akun kapasiteettitakuu loppuu 160 000 km kohdalla, joten se lienee erääntynyt tuossa autossa. Noilla kilsoilla PHEV Watchdogin käyttäjäkunnasta kerätyn datan mukaan keskimääräinen akun kapasiteetti on n. 28-29 Ah, eli siitä voi hakea referenssiä sitten tuon yksilön hyvyyteen tai huonouteen. 2014 on tietenkin keskimääräistä pheviä vanhempi yksilö, joten todennäköisesti lukema on hieman tuota keskiarvoa huonompi.
Okei no näillä tiedoilla selviin jo eteenpäin . Kauan sulla keskimäärin hybridimoodissa kestää akku ennen kun siirtyy kokonaan polttomoottorille?
 
Näissä vanhemmissa ei ajomoodia sen kummemmin valita, moottorin saa käymään charge nappulalla, muuten menee sen esimerkin 30 km sähköllä ja jatkaa bensalla. Kaasua liikaa survomalla moottori käynnistyy kyllä helposti joka risteyksessä ja ylämäessä. Hulluin tilanne on ajaa matkaa johon juuri ja juuri sähkö ei riitä, silloin varsinkin talvella bensan kulutus kasvaa kun käy kylmänä aina ne kovakulutuksiset kilometrit.
 
Mahdotonta antaa yhtä ja oikeaa vastausta tuohon…
Riippuu niin monesta tekijästä että miten pitkälle pääsee esim pelkällä sähköllä.
Jos auto on siisti ja huoltokirja kunnossa niin vaikuttaa jo hyvältä.
Pyydä että autoliike lataa akun valmiiksi täyteen ja kun istut autoon selailet ajotietsikasta rangen ja pitäis näyttää sähkölle sen about 30km.
 
Jos auto on siisti ja huoltokirja kunnossa niin vaikuttaa jo hyvältä
Noilla asioilla ei kyllä ole mitään tekemistä akun kunnon kanssa, jos autolla ajettu mahdollisimman säästeliäästi eli sähköllä, sitä on myös ladattu ja purettu ehkä huomattavan paljon ajokilometreihin nähden. Eli akun kunnon näkee suunnilleen auton näyttämästä rangesta mutta ilman merkkihuoltoa tarkemmin watchdog ohjemalla. Talvi sitten viimeistään kertoo totuuden kun range kilometrit hupenee huomattavasti nopeammin kun matka etenee.
 
Okei no näillä tiedoilla selviin jo eteenpäin . Kauan sulla keskimäärin hybridimoodissa kestää akku ennen kun siirtyy kokonaan polttomoottorille?
Hybridimoodilla tarkoitan siis sitä kun akku on tyhjä ja mennään polttomoottorin tuottamalla energialla. Tällöinkin auto on hybridi, eli välillä polttomoottori käy ja välillä ei. Varsinaista polttomoottoriautoa tästä ei oikein millään saa, akku on aina mukana voimalinjassa jollain tavalla.
Pyydä että autoliike lataa akun valmiiksi täyteen ja kun istut autoon selailet ajotietsikasta rangen ja pitäis näyttää sähkölle sen about 30km.

Auton nttämä range riippuu myös siitä onko ilmastointi tai lämmityslaite päällä, siitä miten autolla on viimeksi ajettu ja onko akun lataus tullut juuri valmiiksi vai jo aiemmin. Omassa autossani heittää helposti näyttö vajaan 30 ja reilun 40 km välillä riippuen ylläolevista tekijöistä, eli vaikea siitä on vielä akun kuntoa hirveästi päätellä.
 
Kuten ensimmäiseen lauseeseen kerroinkin niin on mahdotonta antaa yhtä ja oikeaa vastausta
Käsittääkseni alkuperäisellä kysyjällä ei nyt välttämättä ollut mahdollisuutta watchdogilla testailuun… ja siksipä painotin auton yleistä kuntoa ja huoltohistoriaa koska niiden perusteella valinta tullee tehdä jos ei parempaa digitaalitekniikkaa ole käytössä?
 
No kävin sitten tän auton hakemassa kotiin, mutta herättää paljon kummastusta vielä :D Tänään aamulla lähtiessä hyrskäytti moottorin päälle, eikä sammunut koko 4km aikana mitä ajelin. Ulkona 4 astetta, olisko siis kannattanut ajastaa lataus just ennen lähtöä niin olis ollut akku lämpimämpi? Jos nyt käsitin oikein jostain toisesta ketjusta, että vaatii 10 asteen lämpötilan akulle ennenkun antaa ajaa sähköllä. Tai oliko tähän jotain kikkakolmosia, tuolla oliki mainittu jonkinlainen penkilämmitinviritys. Ei huvittaisi ihan joka aamu ajella tolla reilu 11litran kulutuksella kun tällasia ajoja varten nimenomaan hankin kyseisen hybridin, ja kesälämpötiloja ei ihan koko vuodelle riitä :LOL: Ja range näytti ensin täyteen ladattuna 34km, kunnes hokasin sammuttaa ilmastoinnin niin nous 44km, onko nää ihan ok matkat jos oletetaan että todellinen ajettava matka on tosta jonkun 70%. En nyt ainakaan toviin pääse tsekkailemaan akun kuntoa tällä watchdogilla.
 
Se akun lämpöraja missä lakkaa sähköllä ajo on siis n.10 astetta pakkasta ja saa olla kylmää pidempään että sinne laskee yön aikana. Mutta toi miksi kone käy johtuu lämmityslaitteesta, siihen sitä ulkolämpötilan anturin huijausta käytetään, eli näyttää aina +20 niin lämmittää sähköllä eikä "aina" käynnistä moottoria. Näillä keleillä helpoin on laittaa auto latausjohdossa esilämmitys päälle niin ajossa voi koko lämppärin laittaa off, siis jo ennen käynnistystä. Sadekelillä toki huurtuu.
Tässä olikin aikalailla kans ne asiat miksi luovuin ko autosta omassa käytössä, parin vuoden jälkeen ei jaksanut enään leikkiä näiden kanssa.
 
Joo vaatii tämä kikkailua ajamiseen jos haluaa ”säästää”
Mutta laita sisätilan lämpötilaksi vaikkapa +16 ja käytä eco-nappulaa kerran pohjassa niin kyllä se sähkölläkin näillä keleillä liikkuu.
Mutta joo on kyllä tullut itsekkin huomattua että tämä auto vaatii opettelua jos haluaa ajella esim pelkällä sähköllä…
 
Tosiaan kun ulkolämpötila laskee 8-9 asteeseen, niin pieninkin lämpötilapyynti (15,5 astetta) lämmityslaitteesta saattaa käynnistää polttomoottorin. Jos lämpötilapyynnin laittaa 15,0 asteeseen, ei auto lämmitä sisääntulevaa ilmaa, ja polttomoottori ei käynnisty.

Esilämmittämällä ohjaamon voi välttää tuon käynnistymisen vähän kylmemmässäkin kelissä. Tällöin auto siis hoksaa että kiertovesi ja/tai sisätilat on jo hieman lämmenneet eikä moottoria tarvi käynnistää.

Moottorin käynnistämiseen ei siis vaikuta vain ulkolämpötila, vaan lisäksi mm. sisätilojen lämpötila, lämpötilapyynti ja ilmeisesti myös kiertoveden lämpötila. Mutta kun ulkolämpötila on vähintään +10 (tai auto ainakin luulee niin), on aina mahdollista käyttää lämmityslaitetta ilman että moottori käynnistyy. Siis vaikka ohjaamossa olisi -10 astetta ja kiertovesi samoin jääkylmää.

Tuskaisinta on just tuollaiset lyhyet matkat, koska kun auto päättää moottorin käynnistää, se käyttää sitä jonkunkin aikaa, vaikka laittaisikin lämmityspyynnin pois. Ja pahimmassa tapauksessa kone käy siis aivan turhaan koko matkan perille asti ja kulutus on korkea vaikka matkan olisi päässyt pelkällä sähkölläkin.

Itse olen ratkaissut tämän pehvanlämmitinmodauksella (joka ei siis liity mitenkään penkinlämmittimiin). Syksystä kevääseen on autossa ulkolämpötila-anturin tilalla vastus, joka huijaa auton luulemaan että ulkona on 10 tai 15 astetta lämmintä. Tällöin voi pakkasillakin laittaa lämpötilapyyntiä päälle ilman että moottori hörähtää.
 
Tosiaan kun ulkolämpötila laskee 8-9 asteeseen, niin pieninkin lämpötilapyynti (15,5 astetta) lämmityslaitteesta saattaa käynnistää polttomoottorin. Jos lämpötilapyynnin laittaa 15,0 asteeseen, ei auto lämmitä sisääntulevaa ilmaa, ja polttomoottori ei käynnisty.

Esilämmittämällä ohjaamon voi välttää tuon käynnistymisen vähän kylmemmässäkin kelissä. Tällöin auto siis hoksaa että kiertovesi ja/tai sisätilat on jo hieman lämmenneet eikä moottoria tarvi käynnistää.

Moottorin käynnistämiseen ei siis vaikuta vain ulkolämpötila, vaan lisäksi mm. sisätilojen lämpötila, lämpötilapyynti ja ilmeisesti myös kiertoveden lämpötila. Mutta kun ulkolämpötila on vähintään +10 (tai auto ainakin luulee niin), on aina mahdollista käyttää lämmityslaitetta ilman että moottori käynnistyy. Siis vaikka ohjaamossa olisi -10 astetta ja kiertovesi samoin jääkylmää.

Tuskaisinta on just tuollaiset lyhyet matkat, koska kun auto päättää moottorin käynnistää, se käyttää sitä jonkunkin aikaa, vaikka laittaisikin lämmityspyynnin pois. Ja pahimmassa tapauksessa kone käy siis aivan turhaan koko matkan perille asti ja kulutus on korkea vaikka matkan olisi päässyt pelkällä sähkölläkin.

Itse olen ratkaissut tämän pehvanlämmitinmodauksella (joka ei siis liity mitenkään penkinlämmittimiin). Syksystä kevääseen on autossa ulkolämpötila-anturin tilalla vastus, joka huijaa auton luulemaan että ulkona on 10 tai 15 astetta lämmintä. Tällöin voi pakkasillakin laittaa lämpötilapyyntiä päälle ilman että moottori hörähtää.
Miten olin ihan lukevinaan penkinlämmitin :ROFLMAO: No enivei, millasen vastuksen oot siis laittanut siihen ja mistä kohti se anturi suurinpiirtein löytyy? Ja siis jos en jostain syystä pääse lataamaan autoa niin, että sen sais esilämmitettyä just ennen lähtöä, niin onko sitten talvellakin istuttava kylmässä autossa jos ei halua ottaa polttomoottoria peliin sisätilojen lämmitykseen lyhyellä matkalla? Tämmösellä +9 kelillä nyt vielä menettelee jos laittaa vaan vehkeet offille.
Ja jos nyt tukin tän oman ketjun kysymyksillä, niin mietin tossa ajellessa sitäkin, että jos lähen ajamaan vaikka 400km matkaa, niin meneekö sähköllä sen ekat 30km ja kun akku on pois pelistä niin sit mennään loppumatka kovalla bensankulutuksella? Kun ei tuo taida matka-ajossa hirveesti latautuakkaan kun ei tuu nopeudenmuutoksia.
On tää kyllä ihan oma lajinsa näköjään, eipä oo koskaan tarvinnu näin paljoo kysellä tyhmiä kun on auton hommannu.
 
Tuossa 400km matkassa alkaa keskinopeus olla ratkaiseva tekijä.
Tuo auto menee oikeastaan jatkuvasti hybridinä eli polttis lataa akkua ja sähkö pyörittää renkaita.
Ja oikeastaan jos joudut ajaa usein 400km matkaa niin tämä auto on väärä valinta.
Päivittäinen yhtäjaksoinen ajo ilman latausta saa olla luokkaa 80km niin tämä on vielä järkevä.
 
Miten olin ihan lukevinaan penkinlämmitin :ROFLMAO: No enivei, millasen vastuksen oot siis laittanut siihen ja mistä kohti se anturi suurinpiirtein löytyy? Ja siis jos en jostain syystä pääse lataamaan autoa niin, että sen sais esilämmitettyä just ennen lähtöä, niin onko sitten talvellakin istuttava kylmässä autossa jos ei halua ottaa polttomoottoria peliin sisätilojen lämmitykseen lyhyellä matkalla? Tämmösellä +9 kelillä nyt vielä menettelee jos laittaa vaan vehkeet offille.
Ja jos nyt tukin tän oman ketjun kysymyksillä, niin mietin tossa ajellessa sitäkin, että jos lähen ajamaan vaikka 400km matkaa, niin meneekö sähköllä sen ekat 30km ja kun akku on pois pelistä niin sit mennään loppumatka kovalla bensankulutuksella? Kun ei tuo taida matka-ajossa hirveesti latautuakkaan kun ei tuu nopeudenmuutoksia.
On tää kyllä ihan oma lajinsa näköjään, eipä oo koskaan tarvinnu näin paljoo kysellä tyhmiä kun on auton hommannu.
Hei mulla löytyy tuommoinen pehvan lämmitin anturi ylimääräsenä jos kiinnostaa ni se eiku yv:llä yhteyttä asennusohje tulee mukaan.
 
Tuossa 400km matkassa alkaa keskinopeus olla ratkaiseva tekijä.
Tuo auto menee oikeastaan jatkuvasti hybridinä eli polttis lataa akkua ja sähkö pyörittää renkaita.
Ja oikeastaan jos joudut ajaa usein 400km matkaa niin tämä auto on väärä valinta.
Päivittäinen yhtäjaksoinen ajo ilman latausta saa olla luokkaa 80km niin tämä on vielä järkevä.
Joo näin uumoilinkin, että ei oo kannattavaa. Kyseistä matkaa onneks taitetaan harvemmin ja vaihtoehtoina sille on edelleen kiisseli kakkosautona tai sitten junalla. Pääsääntösesti omat ajot jää alle 25km/päivä.
 
Tämä on siis se ketju joss paljon tietoa "pehvanlämmitinmodauksesta":


Tuon kun tekee, niin pystyy ajamaan ja lämmittämään sähköllä kelistä riippumatta kunhan ajoakku ei pääse sinne -10 asteen kylmemmälle puolelle. Itse olen ajellut parinkymmenen asteen pakkasessa lämpimällä autolla jotain 15 km päiväsuoritteen ilman bensan polttoa. Edellytti kyllä tallista liikkeelle lähtemistä.

Ei tämä auto sen huonompi ole taloudellisuudeltaa pitkällä matkalla kuin bensakoneinen vastaavankokoinen auto. Maantieajoon on olemassa erilaisia ajotapoja joilla voi koittaa etsiä taloudellisinta tapaa ajella. Merkittävin tekijä on tosiaan ajonopeus, kuten tavallisella polttomoottoriautollakin.

Aiheesta lisää mm. täällä:


Siteeraus kyseisestä artikkelista:

"Dieselillä kulkevan Skoda Octavian tuoreimmassa Tekniikan Maailman koeajossa tasaisen nopeuden kulutus nousi 28 prosenttia, kun nopeus nousi satasesta 120 kilometriin tunnissa."
 
Joo näin uumoilinkin, että ei oo kannattavaa. Kyseistä matkaa onneks taitetaan harvemmin ja vaihtoehtoina sille on edelleen kiisseli kakkosautona tai sitten junalla. Pääsääntösesti omat ajot jää alle 25km/päivä.
Sanoisin että tuolla ajomäärällä tämä vaihtoehto on hyvä!
 
Oisin huomenna menossa koeajamaan vm. 2014 ajettu 160tkm ja mietin mitä täytyy tietää ja odottaa. Ilmeisesti just mennyt umpeen tää tehtaan asettama akkutakuu? Minkähänlainen akun kapasiteetti ois vielä ok? Ja vääntäkää nyt joku tyhmälle rautalangasta, että kun ilmeisesti pelkällä sähköllä pääsee sen ~30km, niin paljon yhdistetyllä ajolla sitten? Vai oliko näin vanhassa autossa ees sitä vaihtoehtoa ajaa pelkällä sähköllä? Ja paljon vie sitten pelkällä polttomoottorilla.
Paljonhan yks kotilataus täyteen vie sähköö about? Tokihan voin kysellä nää siltä myyjältäkin, mutta naisena autokaupoilla saa suurinpiirtein vastauksia "kyllä se kulkee, on nätin värinen".
Tuli vielä mieleen, että paljon verot on vuodessa?
Hei
olen menossa katsomaan PHEV vm 2014 jolla on kilometreja yli 300tkm!
minulle on ratkaisevaa tuo vuotuinen käyttömaksu ja että auto on siisti ja toimii!Tuo kulutus moottoriajolla voi olla vaikka 8-12 litraan ja sähköllä saattaisi toimia kun ajomatkat päivittiän olisivat 10-30 km ja päässä aina latausmajdollisuus!
Outlander siksi,että tilaa täytyisi olla Ja toimisi ns kakkosautona!
Kysymys kuuluukin!Miten se toimii,kun ja jos akut on loppu tai huonot?Voiko ajella pelkällä moottorilla?
Onko noilla kilometreilla olevista käyttökokemuksia?
diamantemitsu
 
Yleinen väärinymmärrys on että voihan sitä käyttää normaalina polttomoottoriautona jos akku tulee tien päähän. Outlander phev starttaa moottorin yli 350v jännitteellä, norm 12v starttia ei ole, lisäksi kun akun yksikin 80 kennosta heikkenee muihin nähden autoa ei voi käyttää. Eli kun akun kapasiteetti laskee alle 60% riski siihen että joku päivä se ei enään liikukaan kasvaa. Tietenkin akun uusinnan jälkeen sähköautopuolen ajanlasku lähtee alusta. Akku voi olla paljon ajetussakin kohtuu hyvä jos ollut matka-ajoa.
 
Mistä tuo 60 % raja muodostuu? Kapasiteetin vajoaminen käytön mukana on kuitenkin eri asia kuin se että yksittäinen kenno akusta hajoaa.

Todella paljo ajetussa kilometrit ei välttämättä korreloi akun kunnon kanssa, eli kannattaa selvittää Watchdogilla se akun kapasiteetti. Jos on ajettu paljon pitkiä päivämatkoja maantiellä niin akku voi olla kilsoihin nähden yllättävän hyvässä kunnossa, niinkuin koko autokin.
 
Ei se mikään raja ole, en vaan ole missään nähnyt oikeasti alas mennyttä kapasiteettia. Kirjoitin että riski kasvaa. En että akku hajoaa.
 
Oisin huomenna menossa koeajamaan vm. 2014 ajettu 160tkm ja mietin mitä täytyy tietää ja odottaa. Ilmeisesti just mennyt umpeen tää tehtaan asettama akkutakuu? Minkähänlainen akun kapasiteetti ois vielä ok? Ja vääntäkää nyt joku tyhmälle rautalangasta, että kun ilmeisesti pelkällä sähköllä pääsee sen ~30km, niin paljon yhdistetyllä ajolla sitten? Vai oliko näin vanhassa autossa ees sitä vaihtoehtoa ajaa pelkällä sähköllä? Ja paljon vie sitten pelkällä polttomoottorilla.
Paljonhan yks kotilataus täyteen vie sähköö about? Tokihan voin kysellä nää siltä myyjältäkin, mutta naisena autokaupoilla saa suurinpiirtein vastauksia "kyllä se kulkee, on nätin värinen".
Tuli vielä mieleen, että paljon verot on vuodessa?
Kiitos vinkeistä akun keston suhteen!
Onko akkuja jo vaihdettu ja mistä syystä niitä on vaihdettu?
Voiko jonkun kennon vaihtaa erikseen vai onko koko paketti vaihdettava?
Onko mitään hintatietoja vaihdoista tai muuten akuston huollosta tai osittain uusimisista?
diamantemitsu
 
Jos auto on uudehko ja akkutakuu voimassa varmaan yksittäinen kenno vaihdetaan, vanhemmissa ongelmaksi tulee se että vaihdettava kenno täytyisi olla saman verran vanhentunut eli uutta ei voi jo reilusti kapasiteettiaan menettäneen tilalle laittaa.
Vaihtoja tekevän hinnoittelun mukaan purkuauton akku n. 4000 + työ 950
 
Oisin huomenna menossa koeajamaan vm. 2014 ajettu 160tkm ja mietin mitä täytyy tietää ja odottaa. Ilmeisesti just mennyt umpeen tää tehtaan asettama akkutakuu? Minkähänlainen akun kapasiteetti ois vielä ok? Ja vääntäkää nyt joku tyhmälle rautalangasta, että kun ilmeisesti pelkällä sähköllä pääsee sen ~30km, niin paljon yhdistetyllä ajolla sitten? Vai oliko näin vanhassa autossa ees sitä vaihtoehtoa ajaa pelkällä sähköllä? Ja paljon vie sitten pelkällä polttomoottorilla.
Paljonhan yks kotilataus täyteen vie sähköö about? Tokihan voin kysellä nää siltä myyjältäkin, mutta naisena autokaupoilla saa suurinpiirtein vastauksia "kyllä se kulkee, on nätin värinen".
Tuli vielä mieleen, että paljon verot on vuodessa?
Verot vähän päälle satasen, just vaidettiin 2013 mallinen -18 ev napilliseen niin nyt pääsee pelkällä sähkölläkin saman kuin vanhallakin n. 35 km , n. 9 l/100 km motariajossa ja talvella saman. Uudepi kulutti saman kuin vanha motari ajossa. Meidän vanha turun veholla myynnissä
 
Kyllä autoissa on paljon muutakin kuluvaa kuin akku.
Akun syö jo pelkkä aika ( itsepurkaus ) vaikka sitä ei käyttäisi ollenkaan.
Kilometrit kuluttaa ne muut osat.
 
Hei
olen menossa katsomaan PHEV vm 2014 jolla on kilometreja yli 300tkm!
minulle on ratkaisevaa tuo vuotuinen käyttömaksu ja että auto on siisti ja toimii!Tuo kulutus moottoriajolla voi olla vaikka 8-12 litraan ja sähköllä saattaisi toimia kun ajomatkat päivittiän olisivat 10-30 km ja päässä aina latausmajdollisuus!
Outlander siksi,että tilaa täytyisi olla Ja toimisi ns kakkosautona!
Kysymys kuuluukin!Miten se toimii,kun ja jos akut on loppu tai huonot?Voiko ajella pelkällä moottorilla?
Onko noilla kilometreilla olevista käyttökokemuksia?
diamantemitsu
Kävitkös diamantemitsu jo koeajamassa tätä +300tkm yksilöä?
 
Tervehdys, parisen viikkoa sitten hommattu 11/2013 käyttöönotettu Outlander, nyt hieman tutustuttu autoon ja tutkailtu tätäkin palstaa varsinkin noiden akkujen suhteen, ainakin näin kesällä pelkällä sähköllä pääsee sen 30km, phev boxia ei ole, mitäpä mieltä asiantuntijat ovat akun kunnosta WD:n lukujen perusteella, itseäni ihmetyttää akun "syntymäpäivä" 431 days

Kiitokset hyvästä palstasta, paljon on selvinnyt asioita autosta pelkästään tämän perusteella.
 

Liitetiedostot

  • 290771599_1051015952469617_7096794622092891552_n.jpg
    290771599_1051015952469617_7096794622092891552_n.jpg
    71.8 KB · Lukukerrat 234
  • 290866516_763813108294453_4842316932382188172_n.jpg
    290866516_763813108294453_4842316932382188172_n.jpg
    65 KB · Lukukerrat 230
  • 291672919_3231197403865932_7244174043337228176_n.jpg
    291672919_3231197403865932_7244174043337228176_n.jpg
    74.7 KB · Lukukerrat 253
Joku on tehnyt puolitoista vuotta sitten BMU resetin. Akku on melko heikossa kunnossa ja toi resetti vaan nopeuttaa sen heikkenemistä.
 
Joku on tehnyt puolitoista vuotta sitten BMU resetin. Akku on melko heikossa kunnossa ja toi resetti vaan nopeuttaa sen heikkenemistä.
Mikä lukemista ilmoittaa akun kunnon olevan heikko 67,6% ?, mitä sen tulisi olla tuon ikäisessä ja 200 000 ajetussa autossa?

Auto on käynyt Virossa AGR Autokeskuksessa 3000 euron akkuremontissa 26.5.2022, ihan täysin ei aukea tuo kuitin sisältö koska "kielimuuri"
akku on ainakin purettu ja siellä tehty tuo DBCAM, miksi tehdään BMU resettiä jos se heikentää akun kuntoa?
 
Käännä se vironkielinen selostus Google kääntäjällä suomeksi. Akusta on esim yksi 80 kappaleesta akkusoluista mennyt huonoksi ja vaihdettu. Tietysti akun tallennettu kapasiteetti nollataan tai lasketaan uudestaan mitä tuo dbcam käsittääkseni tarkoittaa. Bmu resetillä tarkoitetaan täällä akun nollaamista uudeksi jolloin auto luulee kapasiteetin olevan suurempi kuin onkaan ja antaa ajaa tyhjemmäksi, tämä pitemmän päälle tietysti kuluttaa akkua. Resetin vaikutus tosin on käytännössä 2-3 kk kun se korjaa pikku hiljaa arvoa kohti todellista lukemaa. Tuo alle 70% on mielestäni normaali tuon verran ajetulle (ikäiselle), eli ei nyt enään kovin hyvä.
 
Mihinkähän % arvoon saakka näissä akku pysyy toimintakunnossa?
Siihen asti kunnes yhden akkusolun (1/80) jännite laskee parhaimpaan verrattuna n. 0.1 v (muistaakseni).
Joskus lukenut aatoksia että kun hybridin akku menee vahtokuntoon autoa voisi käyttää sitten normaalina polttomoottori autona, harhaluulo, kun joku akussa menee, autolla ei ajeta enään mihinkään. Pienen hetken voi olla siinä rajalla mutta kohta kaikki on stopissa...
 
Käännä se vironkielinen selostus Google kääntäjällä suomeksi. Akusta on esim yksi 80 kappaleesta akkusoluista mennyt huonoksi ja vaihdettu. Tietysti akun tallennettu kapasiteetti nollataan tai lasketaan uudestaan mitä tuo dbcam käsittääkseni tarkoittaa. Bmu resetillä tarkoitetaan täällä akun nollaamista uudeksi jolloin auto luulee kapasiteetin olevan suurempi kuin onkaan ja antaa ajaa tyhjemmäksi, tämä pitemmän päälle tietysti kuluttaa akkua. Resetin vaikutus tosin on käytännössä 2-3 kk kun se korjaa pikku hiljaa arvoa kohti todellista lukemaa. Tuo alle 70% on mielestäni normaali tuon verran ajetulle (ikäiselle), eli ei nyt enään kovin hyvä.
Onhan tuota käännelty ja ihmetelty, ainakin korjaamo vaikuttaa olevan oikeasti "merkkitietoinen" ja niin mietinkin että joku "akuista" on mennyt arvojen alle, voisi kuvitella että joka "kennolle" on raja arvot ja samalla lailla kuin esim. normaali akulla jännite arvo, BMU kaiketi tarkoittaa jonkinlaista akun ohjainyksikköä eli sen nollaaminen tarkoittaa "laskua" alusta eikä liity akun todelliseen ikään, miten tuo vaikuttaa korjatun akun toimintaan, kuinka paljon kyseisen auton "toimintasäde" on oikeasti esim. kesällä varovaisesti arvioiden?

Onko tietoa koska tuo WD:n antaman arvojen suhteen akku on käyttökelvoton, ilmeisesti tuo 70% on se "maaginen" takuukorjauksen arvo ja "range" ja muut mittarit ovat tuon BMU:n muistin opittuja arvoja ja BMU reset ohittaa DBCAM: tekemän "testin/mittauksen"?


Millä testerillä pääsee Mitsun "sieluun "?
 

Liitetiedostot

  • 20220705_111510.jpg
    20220705_111510.jpg
    75.8 KB · Lukukerrat 162
  • 20220705_111639.jpg
    20220705_111639.jpg
    214.3 KB · Lukukerrat 164
Bmu reset on harrastajien antama nimitys. Toiminto on tarkoitettu kun akku vaihdetaan tehdasuuteen, eli aloitetaan ikä nollasta ja otetaan uuden tehdasasetukset käyttöön.
Ohjelma on MUT3 joka merkkihuolloilla ainakin ollut käytössä, en tiedä onko vielä muuta. Mutta ei sillä sen wd:hen kummempaa käytännössä ulos saa. Ohjelman toimintaan saattaminen vaatii rahaa venäläiselle PayPal tilille, ehkä en suosittele nyt tässä maailman tilanteessa.
 
Miten tämä 8v/160tkm akkutakuu käytännössä toimii jos sellaiseen olisi tarvetta lähteä? Kyseessä on ruotsin tuonti 7/2015 rekattu ja ajettu 147tkm.

Vielä en ole päässyt tekemään Watchdogilla akun kunnon tarkistusta.
 
Jos auton HV-järjestelmä on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, auto on alle 8v ikäinen ja alle 160tkm ajettu niin Mitsubishin tekemässä kapasiteettimittauksessa akun kapasiteetin ollessa alle 70% siitä mitä se on ollut uutena on Mitsubishi antanut uuden akun goodwillinä. Muistaakseni 2016 alkaen kyseessä on ollut goodwillin sijaan ihan takuu. Tuo Mitsun tekemä mittaus on maksullinen jos kapasiteetti on ennen mittausta yli 70%. Mikäli menee takuuseen/GW niin siitä ei veloiteta. Joka tapauksessa jos Mitsubishi suorittaa tuon kapasiteetin mittauksen niin akku kalibroidaan siinä uudelleen ja käytettävissä oleva kapasiteetti voi nousta paljonkin. Samalla suorittavat "cell smoothingin", joka on hyvä etenkin akun keston kannalta.

Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa ettei akkua ole "resetoitu" kotikonstein. Se päättää takuun vaikka sitä miten vahingoksi koittaisi väittää ja sitten sulla on jäljellä akku joka heikkenee normaalia nopeampaa tahtia.
 
Oisin huomenna menossa koeajamaan vm. 2014 ajettu 160tkm ja mietin mitä täytyy tietää ja odottaa. Ilmeisesti just mennyt umpeen tää tehtaan asettama akkutakuu? Minkähänlainen akun kapasiteetti ois vielä ok? Ja vääntäkää nyt joku tyhmälle rautalangasta, että kun ilmeisesti pelkällä sähköllä pääsee sen ~30km, niin paljon yhdistetyllä ajolla sitten? Vai oliko näin vanhassa autossa ees sitä vaihtoehtoa ajaa pelkällä sähköllä? Ja paljon vie sitten pelkällä polttomoottorilla.
Paljonhan yks kotilataus täyteen vie sähköö about? Tokihan voin kysellä nää siltä myyjältäkin, mutta naisena autokaupoilla saa suurinpiirtein vastauksia "kyllä se kulkee, on nätin värinen".
Tuli vielä mieleen, että paljon verot on vuodessa?
Useampi vuosi PHEV-2014 autoilua takana ja ilman murheita on päästy. Suurin muutos on virallisen huollon mukana tullut päivitys (2022) jonka jälkeen auto vetää pelkällä sähköllä ja polttomoottori pääasiassa lataa vain akkuja. 0-130 km/h pari sekuntia nopeampi tai enemmän eli selkeä muutos entiseen. Joskus virallinen huolto kannattaa vanhaankin autoon, peukku.
 
Tuohan on fiksun kuuloinen päivitys, onko tästä lisätietoja jollain? Vai onko ne huollossa asentaneet Pehvanlämmittimen? :)
 
Mun korvaan tuo kuulostaa lähinnä siltä että auto ei "osaa" siirtyä rinnakkaishybridi tilaan(?) , joka pitäis tapahtua ~+65km/h jälkeen jos ajoakku ns. tyhjä..
Itse en ole kyllä tuollaisesta päivityksestä kuullut eikä omaani tuollaista ole tietääkseni tehty, auto on ollut mun käytössä alkuvuodesta 2018 ja joka vuosi marmorilla viralliset huollot ja päivitykset tehty.
Ja jos tuohon mun omaan onkin tehty niin sitten se ei toimi ;)
 
Mun korvaan tuo kuulostaa lähinnä siltä että auto ei "osaa" siirtyä rinnakkaishybridi tilaan(?) , joka pitäis tapahtua ~+65km/h jälkeen jos ajoakku ns. tyhjä..
Itse en ole kyllä tuollaisesta päivityksestä kuullut eikä omaani tuollaista ole tietääkseni tehty, auto on ollut mun käytössä alkuvuodesta 2018 ja joka vuosi marmorilla viralliset huollot ja päivitykset tehty.
Ja jos tuohon mun omaan onkin tehty niin sitten se ei toimi ;)
Joo, yritin saada tuota "bensamoottorin" vetoa päälle tyhjällä akulla, charge ja save moodeissa, mutta ei meinaa onnistua. Vähänkin vetoa päälle niin vain sähkö vetää, ja raikkaasti, peukku sille..
 
Joo, yritin saada tuota "bensamoottorin" vetoa päälle tyhjällä akulla, charge ja save moodeissa, mutta ei meinaa onnistua. Vähänkin vetoa päälle niin vain sähkö vetää, ja raikkaasti, peukku sille..
Charge nyt ainakin sen estää kun yrittää ladata akkua parhaansa mukaan, kone huutaa enemmän kun ajo vaatisi että akkuun menisi mahdollisimman paljon. Save ei kaiketi pitäisi vaikuttaa tuohon.
 
Kummallakin modella, sekä charge että save, auton pitäisi osata siirtyä sarja-/rinnakkaishybridi tilan välillä automaattisesti riippuen nopeudesta, akunvarauksesta, nilkan suoruudesta, vastuksesta (ylämäki/raskas vetokuorma)
 
Charge nyt ainakin sen estää kun yrittää ladata akkua parhaansa mukaan, kone huutaa enemmän kun ajo vaatisi että akkuun menisi mahdollisimman paljon. Save ei kaiketi pitäisi vaikuttaa tuohon.
Charge lataa akkua vain jos poweria muulta voimantarpeelta riittää.
Esim. Raskasta vaunua vetäessä lataa vain alamäessä liuuttaessa kun voimaa ei tarvita pyörille.
 
Charge lataa akkua vain jos poweria muulta voimantarpeelta riittää.
Esim. Raskasta vaunua vetäessä lataa vain alamäessä liuuttaessa kun voimaa ei tarvita pyörille.
Ok, ei autoa enään, muistin väärin...enkä kyllä niitä nappuloita koskaan käyttänyt muuta kun kokeiluihin.
 
Takaisin
Ylös Bottom