M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Tämä päiväkirjan pito olisi pitänyt aloitella jo aikaa sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan... 8)

Tähän mennessä tehtyä kun mittarissa on reilut 171 tkm:
- Tärkein ensin, eli kaikki määräaikaishuollot ajallaan :)
- EGR tukittu
- Alatukivarret eteen ja taakse
- Raidetangon sisemmät päät
- Takacamberien oikaiseminen optimiin
- Kytkinpaketti
- Tuulilasi, takasivulasi oikealle ja vasen sumuvaloumpio vaihdettu
- Venttiilien välyksentasaajat n. 155 tkm kohdalla
- Jarrulevyt+palat eteen 165 tkm kohdalla
- madallus -40 mm (Lessjöfors tai jotain sinnepäin... 8) ) + Monroe iskunvaimentimet
- Lasien tummennus (Teippi-Z)
- Kirkkaat vilkut sivuille ja eteen
- Takavalot mallia -00 eteenpäin
- Takaspoileri Volvo S40 korisarjan spoilerista tehtynä
- Cold Air Intake ja vapaavirtausuodatin (Powerdose)
- Kesällä vanteet Alltech Tiger 215/40/17 kumeilla
- Talvella 15" Fondmetalit nastoilla
- Lasinpesimien suuttimet

Nämä nyt tulee äkkiseltään mieleen... :)

Tulossa olevat puuhastelut:
- 180 tkm määräaikaishuolto
- Uudet kesäpyörät, koko luultavimmin 235/40/17
- 2,5" putkisto paremmin virtaavalla katilla
- Kannen porttaus ja pakosarjan teetätys mahdollisesti
- Säädettävä bensapaineensäädin tarvittaessa
- Soitinpuolen maltillinen parantaminen

Tässähän tätä aluksi! :)

Jutustelut ja kyselyt Matin upeesta
Galantistä tänne : http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13374.0 t:modet ;)
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Ääh... :seina Tehtävälistaan tuli sitten lisäyksenä kuskinpuoleinen ajovalojen pesuri... Kauniimpi puolisko peruutti parkkiruudusta ja tyrkkäsi kääntäessään etukulman naapurin autoon ja se on sieltä ainakin tippunut. Illalla joutuu tutkimaan mitä muuta meni... Ja paljonko tuli naapurin autoon vahinkoa!
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Mittarissa 173 tkm... Ajovalopesuri on vielä laittamatta, mutta putkiston osalta homma etenee. Nyt on kaksi Dynomaxin super turbo 2,5" takavaimenninta hyllyssä. Ruokahalu kun kasvaa syödessä ja tarkoituksena on puhaltaa usva molemmista nurkista pihalle. Vielä kun saa hyllyyn välivaimentimen ja vapaammin virtaavan katin, niin pääsen kasailemaan.

Kallistuksenvakaajan yhdystanko eli "koiranluu" menee kanssa ilmeisesti vaihtoon... sitä täytyy vielä tutkia, mutta äkkipäätään siellä tuntuisi olevan väljyyttä.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

175 tkm taulussa. Jarrut vinkui etupäässä ikävästi, joten ei muuta kuin suunta hallille. Palat irti, puhdistus, kuparitahnaa selkäpuolelle ja heti hiljeni. Samalla tuli liukutapitkin putsattua ja rasvattua.

Nosturilla ollessa tuli tarkisteltua muutakin ja etupäässä tuntuva väljyys paikallistui "koiranluihin". Seuraavalla hallireissulla ohjelmaan kuuluu niiden vaihto sekä etupuskurin irroitus... ajovalopesuria kun ei näytä saavan helposti muutakaan kautta vaihdettua. Samaan settiin kun saisi vielä vaihdettua pohjalevyn, niin siinähän sitä olisi taas yhdelle reissulle tekemistä.

Takakontin sisustus on irroitettu ja sisustan muotoilun suunnittelu on käynnissä. Kuskin puoleiseen takanurkkaan pitäisi tehdä kotelo subbarille, josta tulee refleksin läpivienti hattuhyllystä läpi. Apuskuskin puolelle takanurkkaan tulee peilikuva subbarikotelosta, jonne olisi tarkoitus jemmata akku, vahvistin ym. tarpeelliset kilkkeet.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

kilometrejä on nyt kertynyt 178 tkm. Jakohihnaremppa siis lähenee... Sen yhteydessä vaihdan pohjalevyn ja saan toivottavasti vihdoin ja viimein ajovalojen pesurinkin paikalleen.

Sitä ennen tehdään parin viikon päästä putkisto joustolta eteenpäin 2,5" putkella ja pistetään höyryt nousemaan molemmista nurkista. Suuret kiitokset "MikkoM":lle katin järjestelystä - nyt on kunnon katti laitettavaksi eikä varmasti jarruttele virtauksia. Kannen osalta muutokset jää kuitenkin tekemättä johtuen huonosta hyöty/hinta- suhteesta.

Takapuskuria etsiskelen modattavaksi, johon olisi jo idea valmiina, mutta tiukassa tuntuu olevan sen löytyminen. Tekemistä kyllä silti riittää - n. 38 litran refleksikotelot alkavat näyttää rungoltaan jo hyvältä ja seuraavaksi pääsen laminointipuuhiin. Refleksien läpiviennin hattuhyllystä kuitenkin unohdan ja toteutan soittopuolen parantelun "Veskun" asiantuntevaa apua hyödyntäen kevään aikana.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Kilometrejä pikkasen päälle 179 tkm ja jakopään palikat on nyt haettu. Vesipumppukin tuli myös ostettua kun sen vaihtaa jakopään kilkkeiden kanssa melkein samalla vaivalla. Lauantaina 11.3. vaihdetaan "ralli artin" suosiollisella avustuksella jakopään palikat.

Putkistomuutosta varten on kaikki tarvittava siistejä ulostuloja lukuunottamatta hommattu ja perjantaina 10.3. laitetaan putkisto paikalleen.

Takakontin koteloiden tekokin etenee hitaasti, mutta varmasti. Liitteissä pari kuvaa tämän hetkisestä työvaiheesta.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt on saatu 180 tkm mittariin ja jakopään kilut tuli vaihdettua "ralli artin" asianosaavaa ammattitaitoa hyödyntäen. Kiristinrullat ja jakohihna olivat jo loppunsa edellä, joten 90 tkm vaihtoväli on enemmän kuin oikea. Vesipumppu jäi kuitenkin vaihtamatta allekirjoittaneen tilattua vesipumpun, jossa oli muovinen siipipyörä. Nykyinen vesipumppu vaikutti kuitenkin olevan kunnossa, eli ei ollut vuotoja eikä väljyyttä, joten vaihto tapahtuu jossain myöhemmin määriteltävässä ajankohdassa.

Putkistomuutoskin saatiin tehtyä Suonenjoella PV-Motorsissa ja omasta mielestä homma onnistui niinkuin pitikin. Kaksi kompromissia jouduttiin tekemään, mutta niillä ei ole sen suurempaa vaikutusta lopputulokseen. Ensimmäinen myönnytys tehtiin taka-akselin ylityksen osalta, jossa vänkärin puolen ylityskohta oli järkevämpää tehdä 2" putkella haaroituksen jälkeen. Toinen myönnytys oli vänkärin puolen takapöntön vaihtaminen Dynomaxista turbo Saabin takavaimentimeen. Dynomaxin sijoittaminen olisi vaatinut sen verran sisälokasuojan modaamista, että tässä vaiheessa ainakin tuntui paremmalta tehdä vaihtoehtoinen ratkaisu. Jos myönnytykset alkavat hiertää omaa mieltä pahasti, niin sitten pitää alkaa modaamaan, mutta luulen noiden kelpaavan hyvin... ;D

Äänistä tuli aika miehekkään matalat ja pehmeät, joten siinäkään ei ole valittamista. Desibelejä on vielä omaan korvaan aavistuksen liikaa puhtaalla putkella ja ilman ulostuloja, mutta pieni putkiston nokeentuminen ja kunnolliset ulostulot muuttaa asiaa kummasti. Vielä kun saisi vain takapuskurin modattavaksi, niin saisi tuon takapään valmiiksi asti. Nythän tuo toisen puolen ulostuloputki on vain heftattu kiinni ja taitettu alas ja näyttää vielä aika rujolta... ::) Perheen kauniimpi puolisko on myös sitä mieltä, että tuota orggispuskuria ei saa ottaa irti modattavaksi, jolloin olisi ajettava jonkin aikaa ilman puskuria, joten toinen puskuri olisi löydyttävä pian... ;D

Kotelokehikot saivat puuvillaista "jokamiehen lakanakangasta" päälle. Ensimmäiset sivelyt hartsillakin on tehty ja huomenna saa taas pistää pään sekaisin hartsin ja asetonin kanssa, kunhan saan haettua lisää tököttiä... ;D Alla kuva koteloista ja putkistosta.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Dodii... Näin ne hommat etenee! Kiitokset Fepille ja MikkoM:lle hälytyksestä: Takapuskuri löytyi Espoosta ja on vieläpä erittäin hyvä aihio jatkotyöstämistä ajatellen. Pari hassua naarmua nurkissa ja yksi siististi korjattu halkeama. Muotoa pitäisi alkaa hakemaan, kunhan saan pöydältä ensin kotelot valmiiksi. Ja siihen ei mene enää kauan... 8)

Diskanttipaikoilla varustetut Gallun omat peilikolmiot (tarkasti sanoen pelkät kuoret) tuli myös haettua jatkoa ajatellen valmiiksi. Samalla sain vihiä mahdollisesta korjauskelpoisesta sportin etupuskurista ja voipi olla, tämä rakentelu lähtee kohta täysin lapasista, mutta ei anneta sen haitata... ;D
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Rakas päiväkirja,

Tuntuuko sinusta koskaan, että tänä päivänä ei olisi kannattanut nousta ylös? No nyt on parhaillaan menossa sellainen päivä... Päivän saldona tähän mennessä ensinnäkin oven jälki naapurin auton kylkeen - tällä kertaa toisen naapurin ja taas on käyty tunnustamassa tekonen. Koira osasi hypätä oikealla hetkellä ovea vasten sen ollessa auki ja tottakai kolahti...

Kaksi tuntia eteenpäin ja edellä ajava löi käsittämättömässä paikassa liinat kiinni ja niinpä annoin "toijotalle" lisää vauhtia... Puskuri, vänkärin puoleinen ajovalo (ainakin kiinnikkeet) ja ajovalon pesuri palasina omasta ja puskuri sisään edellä olevasta.

No, kun kaikesta pitää yrittää löytää jotain positiivista, niin olkoon se tällä kertaa se, että tulin aikoinaan ostaneeksi Myxilta ajovalon pesureita kaksin kappalein ja sitä ei nyt ainakaan tarvitse enää metsästää... ;D

No kaikesta huolimatta... 183 tkm seisoo mittarissa, kesärenkaat alla ja onpahan ainakin modaamista tuleville kuukausille. Takakontin kotelot odottaa päällystämistä, takapuskuri saa lisää muotoja ja nyt "saa" tehdä modausta etupuskurillekin.

nim. "loppupäivä sisätiloissa..."

Edit: ei malttanut olla sisällä. Kävin tutkimassa vielä vahinkoja tarkemmin... :seina Lisätäänpä korjauslistaan konepelti. Sehän nauraa toiselta reunalta ihan reilusti... no, fiksataan, fiksataan. :-\
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Keulan vauriot on tutkittu ja puskuria täytyy vielä etsiskellä. Positiivista hommassa on kuitenkin se, että konepeltiä ei tarvitse nyt vaihtaa. Sen saa vielä ehjättyä ihan siististi.

Kun keulan kanssa ei ole vielä päässyt urakoimaan, niin takapään osalta hommat jatkuvat. Nyt on aihio saanut muotoja, joiden mukaan teen kuidutuksen. Samalla olen väsäillyt takakonttiin sijoitettuun vahvistinkoteloon kannen, johon saa vahvarin mukavasti esille. Kotelot menivät nätisti kontin nurkkiin ja subbarikotelon tilavuusmittauskin antoi toivotun tuloksen, eli paria desiä vaille 40 litraa oli tilavuutta. Tavoitteena oli 38 litraa (Hammerin 12" subi) ja tuosta on nyt helppo muokata tilavuus sopivaksi.

Laitetaan vielä pari alkuvaiheen kuvaa puskurista ja toivotellaan hyvää viikonloppua! 8)
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

185 tkm taulussa ja nyt on käyty Keravan katsastuskonttorilla näytillä. Leima tuli ilman huomautuksia paperiin ja palvelu oli oikein asiallista.

Jarrujen osalta tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,8 kN ja oik 2,7 kN (ero 4%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,3 kN ja oik 1,3 kN (ero 0%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,7 kN ja oik 1,6 kN (ero 6%, sallittu 70%)

Pakokaasupäästöjä tuli ehkä eniten jännättyä putkistomuutoksen takia, mutta näköjään ihan turhaan. Orggisputkistolla tulokset olivat aiemmin seuraavat:
CO-pit. 0,01 ja 0,09 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 57 ja 38
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,55 ja 15,58
O2-pit. 0,31 ja 0,09

Nyt tulokset olivat seuraavat:
CO-pit. 0,22 ja 0,26 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 41 ja 45
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,20 ja 15,14
O2-pit. 0,20 ja 0,23

CO-pitoisuus oli kierroksilla aika lähellä raja-arvoa (0,30), mutta se kyllä johtui enemmänkin yli tunnin odottelusta ja katin jäähtymisestä. Raja-arvoon päästiin minuutin pyörittämisen jälkeen ja arvo olisi tippunut tuosta vielä aika lailla, jos olisi pitänyt hetken pitempään kierroksia. No mutta kun tuolla jo pääsi raja-arvon alle, niin mitäpä sitä turhaa polkemaan... Vielä kun pirssi sai katsastusmieheltä kuntonsa ja ulkonäkönsä puolesta kehuja, niin mikäs tässä on paistatellessa viimeistä lomapäivää! 8)

Vappua ja kesää odotellessa... :driver
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Ei perskutarallaa... :seina nyt alkaa palamaan käpy ihan oikeasti!

Joku perskuleen punainen auto on niistänyt lisää jälkiä keulaan! Eikä taaskaan lappua/ilmoitusta missään! Hallin kamerakaan ei osoittanut auton suuntaan, joten en pysty siitäkään jäljittämään naarmuttajaa... Nyt on sitten puskurissa, vilkussa ja lokasuojassa jäljet. :nykii Mikä näitä ihmisiä vaivaa?! :mad:

No kun kohta saa takapuskurin maalautukseen, niin täytyy tosissaan aloittaa tuon etupään työstäminen. Sitten jos joku raapii uutta pintaa, niin niin... ::)
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

No niin, hommat etenee ja mieskin on rauhoittunut... ;D Gallua tuli ulkoilutettua viikonloppuna yli tuhannen kilometrin verran ja mittarissa on nyt rapian päälle 186 tkm.

Äänentoiston parantaminen on edennyt ja siihen auttoi käynti asiantuntevan miehen juttusilla, eli suuret kiitokset ideoista ja avusta "Veskulle".  :peukku Subbarikotelon osalta palaute oli seuraava: käsky kävi lisätä ainevahvuutta. Onneksi kotelon rakenne ja tilavuus mahdollistaa tämän helposti, joten eiköhän tuosta vielä subbari synny. Erillissarja, koaksaalit, parempi akku ja näyttävä sulakeboxi on nyt myös hommattu ja seuraavana pitäisi satsata subbariin ja vahvareihin. Kokoonpanosta pistän sitten tarkempia tietoja kunhan palikat saadaan paikalleen.

Takapuskurin osalta hiominen jatkuu, mutta sekin etenee omaa rauhallista tahtiaan. Ja jotta hommat eivät lopu kesken, niin tänään on kotiin tuotu korjauskelpoinen sportin puskuri, jossa on myös oma hommansa. Kyseinen puskuri on ollut viininpunaisen sportin keulalla ja ottanut aikanaan yhteen jäniksen kanssa. Syvä kumarrus "Fepille", joka sattui tämän puskurin minulle löytämään. :peukku Ajatukset olivat kyllä jo aiemmin kallistumassa siihen suuntaan, että teen tuosta orggispuskimesta muodokkaamman, mutta tässä kävi kuin Sulo Vilenillä aikanaan - Pitihän se ostaa kun kerran halvalla sai. ;D Eiköhän tuo tule aika nätisti istumaan keulalle, vaikka "Jani T" varovaisesti kehottikin miettimään myös muita vaihtoehtoja ulkonäön kannalta... 8) Nykyiset sumarit aion kuitenkin istuttaa tuohonkin puskuriin.

Nyt punkkaan uneksimaan Alastarossa nähdyistä hurjatehoisista Evoista... :driver
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Eilen oli jo lähellä, ettei loppunut Gallun rakentelu (ja muukin touhuilu...) kokonaan... :nykii Ajelin kaikessa rauhassa letkassa Hankasalmen kohdilla, kun edellä oleva auto käänsi jostain syystä nokkansa vastaantulevan asuntoauton takanurkkaan ja kimpoili siitä suoraan vastaantulevan auton keulaan. Hetken aikaa tavaraa oli ilmassa käsittämätön määrä ja Gallunkin keula sai niistä oman osansa. Mutta saan kyllä kiittää Gallun ajo-ominaisuuksia, että sain väistettyä isomman osuman. Ja tärkeimpänä tietysti, että kaikki onnettomuudessa olleet säilyivät hengissä, vaikka jälki olikin todella karmivaa.

No, iloisempiin asioihin! Kohta 190 tkm taulussa ja parin viikon sisään saan puskurit maalarille. Ongelmia tuotattaa mieluisten ulostulojen löytäminen, mutta eiköhän sellaisetkin löydy. "MikkoM" antoikin hyvää vinkkiä ja täytyy pikapuoliin tsekata kyseiset palikat. Heinäkuun aikana pistetään soittopuoli kuntoon ja äänieristystäkin saan paranneltua. Ja kun syyskuussa saa vielä oman tallin, niin ensi talvelle voi keksiä paljon lisää tehtävää... ;D
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Laitetaanpa kuvia, kun niitä kerran on nyt koneella. Kävin MikkoM:n vinkistä katsomassa ulostuloja Biltemasta ja olihan sieltä otettava pari kappaletta mukaan. Tiedän, tiedän... Bilteman tuotteet ei ole suurimmassa huudossa ;D , mutta nuo näyttää istuvan tuohon puskimeen kuin tehtynä. Ainakin omasta mielestä... 8)

Etupuskuriin kävin hakemassa timanttitiskiltä tuon alalipan, joka tuosta puuttui. Sen hinnaksi jäi 34 €, joten en jaksanut alkaa näkemään vaivaa ja tekemään tuota itse. Sen sijaan aukkojen peitteeksi kuuluva muovinen hunajakenno olisi ollut lähtöhininnaltaan 117 € ja sai jäädä ostamatta. Siihen on nyt tulossa verkko, mutta katsotaan jatkossa keksinkö jotain kauniimpaa tilalle.

Ensi viikolla käväisen maalarilla näyttäytymässä ja voi olla, että puskimet jäävät jo silloin värjättäväksi. Täytyy vain hioa pari päivää ankarasti... Mutta nyt olut kouraan ja muotoja visioimaan! 8)
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Juhannus ja lomat lähenee... 8) Niin myös maalarilla. Puskimet menevät hoitoon vasta maalaamon lomien jälkeen 3.7. ja tulevat sitten kun ehtivät entistä ehompana takaisin. Kyseessä on automaalaamo Harjunpää Keravalla ja pitää sanoa, että palvelu on ollut joka kerta erittäin hyvää ja asiallista. No se mainonnasta... ;D

Uudet kesätassut tuli tilattua rengas-onlinen kautta ja saa nähdä ovatko ovella ennen Juhannusta. Päädyin Hankookin Ventus Sport 235/40/17 kumeihin hinta/laatusuhteen takia. Pistän kokemuksia sitten kun renkulat ovat alla ja olen saanut niillä ajeltua.

Putkistoa täytyy vielä hieroa vänkärin puolelta, jotta ulostulot asettuvat puskimeen oikeille kohdille, mutta se nyt olikin tiedossa eikä se ole hommana kummoinen tehtävä.

Loput soittokoneetkin ovat saapuneet - kiitos Veskulle :peukku - joten heinäkuun alkupuolella päästään rusauttamaan vehkeet kiinni. Asiaan liittyen hommattavana on vielä lasi vahvistinkoteloon, kotelotuuletin ja kangasta muutama neliö. Äänenvaimennustavaraa täytyy myös käydä hakemassa ja pistää paikalleen joku kesäilta, jotta sisämelua saisi edes pikkasen tiputettua. Mutta nämä kun saa tehtyä, niin sitten pitääkin jo ihan miettiä, että mitä seuraavaksi... ;D Sisustaa varmaankin... Aika näyttää. 8)

Hyvää Juhannusta! 8)
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Gallulla on nyt 192 tkm takana ja alkuviikosta vaihtui öljyt, tulpat, nesteet ym. tarpeellista. Nämä toimenpiteet tuli tehtyä nyt siitä syystä, että Dynopäivillä on tarkoitus mittauttaa putkistomuutosten, CAIn ja vapaavirtaussuodattimen todelliset vaikutukset. Tuleepahan varmuuden vuoksi poissuljettua vanhojen öljyjen tms. vaikutukset, jotta vertailu originaalilukemiin olisi mielekkäämpää. Onko näillä asioilla sitten miten paljon merkitystä, niin sitä en tiedä, mutta tulipahan tehtyä eikä siitä ainakaan haittaa ole... 8)

Uudet kumitkin (Hankook Ventus Sport 235/40/17) ovat pyörineet alla nyt tuhannen kilometrin verran ja ei voi valittaa. Ajomukavuus ja rengasäänet ovat kohdillaan. Aiemmilla renkailla uravetely tuli tutuksi varsinkin käyttöiän ehtoopuolella (Kumho Ecsta Supra 215/40/17), mutta uusilla kumeilla ei ainakaan nyt ole mitään taipumusta hakea reittiä urien mukaan.

Puskurit ovat olleet maalaamolla harjoittelijan käsittelyssä nyt muutaman päivän ajan ja hyvältä näyttää! Pakko oli tänään käydä niitä vilkaisemassa ja maalarin kommentti oli, että jos kaikki menee putkeen, niin viikon päästä pääsen istuttamaan puskurit paikalleen. Toivottavasti ehtivät Kuopion Kesäpäiviin mennessä valmistua ja ehdin pistää ne paikalleen.

Mutta suurin syy leveään hymyyn löytyy äänentoiston puolelta. Tässä asiassa täytyy kumartaa syvään Keski-Suomeen päin ja kiittää "Veskua" hillittömän urakan läpiviemisestä ja koko poppoota vieraanvaraisuudesta. Kaksipäiväinen savotta sisälsi koko kaiutinkaluston uusimisen, subbari- ja vahvistinkoteloiden muokkaamisen, vahvistimien asennukset, piuhojen tinaamisen ym. sekä äänieristysten merkittävän parantamisen. Asennuksen laatu ja jälki on taattua ammattimiehen käsialaa. Ensimmäisenä päivänä homma laiteltiin aluilleen ja toinen päivä olikin sitten todellista urakointia - vai miltä kuulostaa 19 tuntia asennusta putkeen vain kahdella lyhyellä ruokailutauolla höystettynä... ;D Asennukset lopeteltiin neljän aikaan to-pe yönä, kun omat menot estivät pitempään olemisen ja pieniä juttuja jäi vielä tehtäväksi verhoilujen osalta, mutta itse soittovehkeet ovat nyt sisäänajossa ja jo tässä vaiheessa soundit ovat erittäin miellyttävät.

Laittelen jossain vaiheessa kuvia em. jutuista kunhan saan ne koneelle.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Tässäpä niitä kuvia. Ensiksi pari kuvaa äänieristyksistä. Bitumia meni noin 15 kg ja sitä laitettiin lattian lisäksi oviin ja takakonttiin runsaasti.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Sitten kuvapari takakontin täytteistä. Kotelokuvasta saa käsityksen seinämän vahvuudesta. Vahvuutta on vähintään 7-8 mm ja sen lisäksi sisälle laitettiin vaimennusmattoa. Konttikuvassa asennukset ovat verhoilujen ja vahvistinkotelon lasien osalta vielä kesken.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

No nyt on puskurit saatu maalarilta ja hyvää jälkeä oli syntynyt. Asennuksetkin sujui ilman suurempia ongelmia - mitä nyt huomasin vasta tässä vaiheessa, että sumuvalojen aukot ovatkin eri kokoiset ja noita orkkiksia ei saakaan asennettua paikalleen heittämällä. ::) Täytyy huomenna tutkia asiaa tarkemmin paremmassa valossa, mutta voipi olla, että täytyy alkaa miettimään muita vaihtoehtoja sumareiden suhteen.

Putkien päät tuli myös pistettyä paikalleen ja kyllä Biltemasta saa näköjään jotain hyvääkin... ;D Päädyt passaa tuohon muotoiluun oikein hyvin. Huomiselle jäi putkiston osalta vielä yhden kiinnikkeen tekeminen vänkärin puolelle, jotta takapöntön korkeuden saa passattua kohdalleen, mutta aika lähellä se on jo nytkin.

Kuopiossa Kesäpäivillä "Vesku" sääti muutaman viikon sisäänajossa olleiden soittokoneiden osalta tasot kohdalleen ja kyllä nyt kelpaa istua autossa... 8) Takakontti alkaa myös näyttämään nyt siltä miltä pitää ja tänään sain kylmäkatodit laiteltua paikalleen. Pientä kikkailua täytyy vielä tehdä verhoilujen suhteen ja sitten sekin osaprojekti olisi valmis.

Nyt kun viikonlopulle on luvattu hyvää keliä, niin täytyy pestä ja vahailla pirssi edustuskuntoon ja käväistä kuvaamisesta enemmän ymmärtävän kaverin kanssa ottamassa läjä kuvia, niin pistelen niitä sitten näytille.

Nyt näyttää pahasti siltä, että suunnitellut hommat alkavat olla tehtynä, joten lisää pitäisi taas keksiä... no visioita kyllä vielä piisaa... 8)

EDIT: pari kuvaa lisätty.
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Vielä ei ole vaha pinnassa, mutta pakkohan se on parit kuvat laittaa alkupaloiksi... 8)

EDIT: Ne kuvat...prkl... ;D
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt sitä on sitten rullattu Gallulla jo yli kaksisataatuhatta mittariin ja meno vain paranee. ;) "Merkkipäivän" kunniaksi vaihdoin taas uudet öljyt ja suodattimet sekä tsekkailin ja vaihtelin muuta perushuoltoon kuuluvaa. Keski-Suomessa pyörähtäessä säädettiin myös Mr. "ralli artin" kanssa etuovien tiiveyttä ja suhinat pienenivät huomattavasti.

Varaosatarpeita tuli myös tarkisteltua tulevaisuuden varalle ja seuraavat tavarat pitää hommata hyllyyn:
- Projektio-sumarit keulalle
- 15" vanteille nastalliset talvikumit
- Lambda-anturit (etu MD339640 ja taka MD189008)
- Takaovien tiivisteet (vas MR214337 ja oik MR214338)
- Takakonttiin rekkarin yläpuolelle "GALANT" merkki (MR191027), entinen menetti osittäin kiiltonsa myllytyksessä.
- Hifistelynä ;D kromimaski sportin puskuriin (MR416920)
- lisäksi bensapaineen säädin täytyy myös talven aikana hommata ja käydä rullilla säädättämässä kohdilleen.

Talvea odotellessa :peukku
 
Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Kilometrejä kertyy tasaiseen tahtiin ja nyt mittarissa on 211 tkm. Määräaikaishuollossa tuli myös käytyä ajallaan Suonenjoella. Ja joulun kunniaksi tuli ostettua Gallullekin "joululahja" eli kromimaski keulalle... ;D

Mutta jotta elämä ei olisi niin helppoa, niin lomien jälkeen joudun käymään maalaamolla näytillä. :mad: joku oli onnistunut taas kolhimaan parkkipaikalla autoa - ja varmaankin jälleen kerran kuski ei ole sitä mitenkään voinut huomata, koska lappua ei ollut jätetty. Eihän sitä tietenkään huomaa peruuttaessa, jos viereisen auton kuskin ovea naarmuttaa puolen metrin matkalta... :seina Minäkö sarkastisella päällä... ::) No joka tapauksessa nyt on kylkilistan ylä- ja alapuolella aaltopeltiä ja saa nähdä paljonko sen fiksaaminen kustantaa. Täytyy varmaan samalla pistää kaikki pikkuvirheet nyt kuntoon ja sitten en jätä autoa parkkikselle enää vartioimatta... ;D

No onneksi on tulossa uusi vuosi ja uudet kujeet! Mutta nyt takaisin kinkun kimppuun!

Hyvää Joulun jatkoa ja Timanttista uutta vuotta!
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Jaahas, jos taas päivittelisin tilannetta! Ja nimenomaan päivittelyksi tämä taitaa mennä, sillä tämä ns. projektipäiväkirja alkaa pikkuhiljaa muistuttamaan enemmän ja enemmän kasvavaa vahinko/vikalistaa... ;D Aikaisempien kolhujen lisäksi joudun uusimaan kuskin puoleisen ajovaloumpion, sillä edessä ajavasta autosta vauhtia saanut kivi osasi löytää tiensä keskelle umpion lasia ja nyt siinä on nätti pieni reikä. Tuossa kunnossa sitä on turha käyttää konttorin sedällä näytillä, joten täytyy alkaa uutta etsimään. Samoin tuulilasiin on napsahtanut nyt lyhyellä aikavälillä pari osumaa, jotka on käytävä fiksaamassa ennen kuin ne lähtevät leviämään.

Kävin myös maalaamolla näytillä ja saa nähdä pystyykö oven kolhuja korjaamaan järkevästi vai täytyykö hommata uusi ovi. Mieli tekisi oikoa vanha, mutta jos siitä on se jäykisteosa taipunut, niin se on pirunmoinen oikaistava ja minä en kittiä ala siihen purkkitolkulla laittamaan. Mutta pikapuoliin pitää alkaa pirssiä purkamaan fiksausta varten, jotta ehtii saada pelin priimakuntoon Mantorpin mitsumiitinkiä varten. Tarkoitus on vetää konepelti ja kyljet uusiksi pikkuvirheiden poistamiseksi. Ei niitä paljon ole, mutta varmistuupahan ainakin, ettei värieroja pääse syntymään kun värjää isot pinnat kokonaan uudelleen.

Tässäpä tätä taas vähäksi aikaa!
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

215 tkm on nyt taulussa ja meno maistuu. :driver

Vasen etuvaloumpio (MR339377) on haettu ja illalla vaihtuu keulalle. Hintaa tuli 200 € timanttitiskillä, mutta uusi on aina uusi. Täytyy varmaan ihan mielenkiinnosta tehdä tuolla vanhalla uunitustesti ja kokeilla saanko lasin ehjänä pois. En tiedä mihin sitäkin tietoa voisi jatkossa käyttää, mutta onpahan emännän ilme ainakin näkemisen arvoinen kun pistän umpion uuniin. ;D

Maalaamolle pääsen viimeistään maaliskuun alkupuolella ja silloin laitetaan ovi ja pikkuvirheet kuntoon. Helmikuun lopulle on siis tiedossa purkamista ja teippaamista jonkin verran.

Kevättä odotellessa...

Edit: varaosanumero lisätty
 
Vs: Re: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Skydiver sanoi
185 tkm taulussa ja nyt on käyty Keravan katsastuskonttorilla näytillä. Leima tuli ilman huomautuksia paperiin ja palvelu oli oikein asiallista.

Jarrujen osalta tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,8 kN ja oik 2,7 kN (ero 4%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,3 kN ja oik 1,3 kN (ero 0%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,7 kN ja oik 1,6 kN (ero 6%, sallittu 70%)

Pakokaasupäästöjä tuli ehkä eniten jännättyä putkistomuutoksen takia, mutta näköjään ihan turhaan. Orggisputkistolla tulokset olivat aiemmin seuraavat:
CO-pit. 0,01 ja 0,09 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 57 ja 38
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,55 ja 15,58
O2-pit. 0,31 ja 0,09

Nyt tulokset olivat seuraavat:
CO-pit. 0,22 ja 0,26 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 41 ja 45
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,20 ja 15,14
O2-pit. 0,20 ja 0,23

219 tkm ajettua kilometriä takana ja taas on käyty konttorilla.

Jarrujen osalta tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,7 kN ja oik 2,4 kN (ero 11%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,2 kN ja oik 1,1 kN (ero 8%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,6 kN ja oik 1,6 kN (ero 0%, sallittu 70%)

Päästöt tällä kertaa:
CO-pit. 0,24 ja 0,29 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 85 ja 38
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 14,94 ja 15,05
O2-pit. 0,37 ja 0,20

Leima tuli paperiin, mutta tällä kertaa tuli moitetta etusivulasien kalvoista. Ne pitäisi rapsia pois... No, rapsitaan kun keretään. 8)

Viikonlopun aikana täytyy purkaa kuskin oven verhoilut ja vähän takakonttiakin. Maanantaina pitäisi tutkia maalaamolla tarkemmin kolhujen korjaamista. Tarkoitus on vetää uutta pintaa kylkiin ja konepeltiin ennen kevään tapahtumia.

Kesärengaskelejä odotellessa!
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Aikataulu tarkentui maalauksen osalta. Pääsiäisenä puran autona maalausta varten ja heti sen jälkeen otetaan työn alle kyljissä ja vänkärin puolen takakaaressa olevat pienet peltikolhut. Kuskin oven korjaaminen on aika kenkkumainen tehtävä, mutta onneksi sen saa vielä järkevästi tehtyä, eikä tarvitse hankkia uutta ovea. Helmat otan myös irti ja ne vedetään korin väriin. Kaiken kaikkiaan uutta pintaa tulee siis kylkiin ja konepeltiin. Ei malttaisi odottaa pääsiäistä... ;D Tosin tällä aikataululla Keravan miittiin taitaa joutua tulemaan fillarilla, mutta onneksi ei ole pitkä matka. Tampereen Hot Rod & Rock Show on kuitenkin ohjelmassa ja siihen mennessä pitäisi pirssi olla kasassa.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Näin ne aikataulut elää, mutta nyt on auto maalaamolla. Pari päivää tuli turattua tallissa purkuhommissa ja paikkoja putsaillessa. Tällä viikolla korjataan peltikolhut ja ensi viikolla tehdään pohjat ja maalaus. Siinä jää sopivasti pari päivää aikaa kasata pirssi ennen Tampereen reissua.

Purkuhomma sujui ilman suuria murheita. Ainoa "nyt se meni särki..."-osastolle kuuluva asia on antenni, tarkemmin sanoen antennin kiristysrinkula korkkasi, joka on siinä antennipaketissa päällimmäisenä. Lopputulema: Antenni mäkeen ja reikä umpeen. Saa nyt sitten nähdä laitanko hain evän vai antennin sisälle jonnekin piiloon... Tällä hetkellä olisin kallistumassa jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Toinen pohdinnassa oleva asia on peilien ulkokuoren maalaus korin väriin. Maalari tietysti tekisi homman helposti samalla kertaa, mutta itseä mietityttää se, että kun on noin isot peilit, niin meneekö noiden maalaus jo mauttoman puolelle. Maalaamatta jäisi peilin jalka ja se peiliä kiertävä kehys ja vain se tasaosa tulisi korin väriin, mutta mutta... täytyypi pohdiskella. 8)

Laitetaanpa pari kuvaa tämän hetkisestä vaiheesta. Minulla näyttää muuten olevan huipputeknologialla varustettu kamera, sillä se osaa poistaa kuvista kolhut ja kiveniskemät, mutta jättää nätin auton jäljelle... Näin ainakin ekassa kuvassa.:p
maalaamolla_10042007.JPG

takakaaren_vauriot.JPG


Ja tässä vielä kuva oven eristyksistä, joista joku aiemmin jossain kyselikin jotakin... No hitto kun en muista paremmin, mutta joka tapauksessa tässä tämä kuva nyt on. ;D
oven_vaimennus.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Päätös tapahtui peilien ja antennin osalta nopeasti: Peilien takaosa tulee korin väriseksi ja antenni tulee sisälle. Lisähommana vedetään ovenkahvat myös korin väriseksi.

Maalaamo, jossa teetän hommat, on aiemminkin erittäin hyväksi osoittautunut automaalaamo Harjunpää Keravalla. Kaverit olivat aloittaneet hommat rivakasti ja hyvää jälkeä on jo syntynyt. Vuosi sitten kolhimani konepelti on nyt oikaistu onnistuneesti:
oiottu_konepelti.JPG


Antennin reikä on vedetty umpeen:
antenninreika_umpeen.JPG


Takakaari oli jo todellakin korjauksen tarpeessa eikä sen korjausta olisi missään tapauksessa voinut odottaa enää seuraavan talven yli. Nyt sille pystyi vielä hyvin tekemään korjaukset, vaikka sisäkaaren osalta työtä olikin arvattua enemmän. Mutta osaava kaveri teki kunnon jälkeä:
korjattu_takakaari.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Homma etenee kolmen tekijän voimin kovaa vauhtia. Tosin tiukille vetää Tampereen aikataulun kanssa, mutta kasataan sitten nopeammin. ;D Tänään vedetään vielä hiomaväri pintaan ja huomenna tulee väriä. Perjantaiaamulle jää vielä konepellin, peilien ja kahvojen värjäys, mutta muutenhan sitä jo pääsee aamusta pistämään nippuun. Ja eikös näyttelyä ennen pidäkin aina tulla kiire - niin ne isot pojat ovat joskus kertoneet.

Tässäpä parit työkuvat. Molemmat takakaaret päätettiin käydä läpi eikä vain vänkärin puoleista.

pohjien_tekoa1.JPG


Konepellin kiveniskemät olivat sen verran syvässä ja niitä oli niin paljon, että oli järkevintä vetää koko pelti puhtaaksi.

pohjien_tekoa2.JPG


Vänkärin puolen kylki on saanut maistaa ajankuluessa ovien iskuja, kuten kuvasta näkee.

pohjien_tekoa3.JPG


Kuskin oven lommo vedettiin siististi ulos ja jälki on hyvää. Kuskin puolikaan ei ole säästynyt ovien iskuilta ja kiveniskemiä on A-pilareissa asti.

pohjien_tekoa4.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt on reilu vuorokausi peliaikaa jäljellä Tampereen reissua ajatellen ja kohtapuoliin kärry menee uuniin saamaan pintaansa väriä. Hiomavärit vedettiin eilen ja tänään sitä on hiottu ja teippailtu tiukalla tahdilla. Onneksi kaikki puretut palikat on nyt putsattu ja valmiina läjäämistä varten, joten huomenna saa lätkiä kaiken suoriltaan paikalleen.

Tässä mennään tällä hetkellä:

pohjavarissa1.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Messuja edeltävänä perjantaina riitti maalaamolla vielä töitä täyden päivän verran kun kasaillin pirssiä tiukalla tahdilla nippuun. Perjantaille jäi maalattavaksi vielä konepelti, peilien takaosat ja ovenkahvat. Puoli viiden aikaan iltapäivällä pistettiin auto vielä takaisin uuniin, jotta uskalsin paremmin lähteä liikenteeseen ja käytännössä lähdin suoraan maalaamolta ajamaan Tampereelle. Mutta olin kyllä todella tyytyväinen maalaamon tekemään jälkeen ja äijät ovat vappujuomansa ansainneet!

Tässä pari kuvaa perjantailta puolilta päivin... Hommaa oli vielä tehtävänä.

Kasaus1.JPG


Kasaus2.JPG


HarriK, Jatu ja Vesku olivat ehtineet pistää paikat jo todella pitkälle valmiiksi ennen kuin saavuin messupaikalle, josta suuret kiitokset! Täytyy sanoa, että messut olivat mahtava kokemus ja hyvällä porukalla aika meni pirun nopeasti. Ja erityiskiitokset Veskulle loistavan messuemännän löytämisestä! :peukku

Tältä näytti lauantaina:

nayttelyssa1.JPG


nayttelyssa2.JPG


Messut on nyt onnellisesti ohi, mitä nyt pieniä murheita tuli matkalla Tampereelle. Pyyhkijät sanoivat sopimuksen irti 40 km ennen Pirkka-hallia ja vettä satoi reippaasti. Moottoritievauhdissa tuulilasi pysyi kohtuullisen puhtaana, mutta taajamanopeudessa ajaminen oli tuskaa. Viaksi paljastui pyyhkijän vivuston irtoaminen pyyhkijän moottorilta ja luulin, että vivuston päässä oleva muovinen puolipallo oli tullut tiensä päähän. Tässä luulossa tilasin timanttitiskiltä koko vivuston, koska muoviosaa ei myyty erikseen. Hintaa jäi pienen tinkimisen jälkeen 116 € ja varaosanumero on MR192799. Tänään sitten irroittelin vanhan irti ja huomasin, että muovisen kupin pohjaan oli vain kertynyt tarpeeksi likaa ja pienen putsailun jälkeen se pysyi hyvin paikallaan. Kun uusi oli kuitenkin tullut ostettua, niin laitoin sen tietenkin paikalleen ja nyt on yksi ylimääräinen vivusto tallissa. No uusi on aina uusi... ;D

Näillä mennään ja seuraavaksi ohjelmassa on täydellinen ruostesuojaus ennen Mantorpin reissua. Sillä välin ei muuta kuin kovaa ajoa! :driver
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

228 tkm jo mittarissa ja meno sekä menovesi on maistunut. Mantorpissa tuli käytyä patsastelemassa radan varressa ja vietettyä viikonloppu hienolla porukalla. Kotiovelta kotiovelle matkaa tuli tasan tuhat kilometriä - tai no jos tarkkoja ollaan, niin neljäsataa metriä siihen tuli päälle... ;D Mutta huolettomia kilometrejä on tullut taitettua.

Maalauksen jälkeen pirssille ei ole juuri muuta tehty kuin kerätty kilometrejä ja tietysti määräaikaiset huollot. No sen verran sentään, että nyt on sisätilassa tuulilasin oikeassa alanurkassa hyvin toimiva antenni. (Siitä kiitos Jani T:lle!) :peukku

Mutta vaikka autoa pitäisi kuinka suojassa, niin aina voi tulla näköjään kolhuja. Työpaikan parkkihallissa olen pitänyt pirssiä omassa "ekolokerossaan" ja ajatellut, että siellä siihen ei voi tulla osumia, vaikka oikein yrittäisikin... ja paskan marjat! ;D Lattianpesijäsetä ajeli hallissa päältäistuttavalla koneella kun menin autolle ja kiinnitin heti huomiota todella läheltä keulaa menevään märkään linjaan. Menin heti katsomaan keulaa ja kuinka ollakaan siinä oli puskurissa naarmu. Kimposin samantien sedän juttusille ja juttu meni jokseenkin näin:
- "Olet tainnut raapaista äsken minun auton keulaa...?" kysyin asiallisesti.
- "En ole", vastasi setä tomerasti päätä puistellen.
- "Pesin auton eilen illalla, tuota jälkeä ei tuossa ollut ja nyt sinun koneen märät jäljet menevät keulan edestä", selitin hämmästellen.
- "Kyllä minä siitä edestä olen ajanut, mutta pesurin lasta vain menee keulan alta enkä tietenkään osunut autoosi", kaveri jatkoi päättäväisesti.
- "Tule nyt itsekin katsomaan - Puskurissa oleva jälki on täsmälleen samalla korkeudella kuin pesukoneesi astinlauta ja lattia on märkä pitkälle keulan alle. Väitätkö tosiaan, ettet osunut?", kysyin hihat jo aavistuksen käryten.
- "En osunut", äijä totesi kylmänviileästi.
- "Ei jumalauta äijä, sulla on tuossa pesuvehkeesi astinlaudassa samaa sinistä väriäkin ja väität silti, ettet osunut!" sanoin jo aavistuksen ärtyneempänä.
- "En osunut..." äijä pyöritteli pokkana päätään.
- "Älyätkö sinä tampio, että tuossa seinässä on kamera, josta tämän voi tarkistaa?" kysyin kiukusta kihisten ja samalla huulipyöreänä kaverin älyn lahjoista.
- "En osunut..." Äijä vastasi silmä kirkkaana.

Olin jo todella lähellä leipoa sedän silmät sumeaksi, mutta luonto ei onneksi antanut periksi ja ehkä siinä kameran alla teko ei olisi ollut muutenkaan kovin järkevää toteuttaa. No, nyt asia on tarkistettavana nauhoilta ja katsotaan, miten tällä kertaa miehen käy. Edellisestä kerrasta viisastuneena olen pitänyt autoa suoraan kameran alla ja hyvä, että tein niin. Eiköhän tämä ratkea tällä kertaa minun eduksi.

Tässähän tätä! Hyvät Jussit! :peukku

edit: Kännykuva "ekolokerosta" lisätty. Näyttäisi suojaiselta paikalta, mutta ei tuokaan näköjään riitä... ::)

Ekolokero.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Varsin pitkään tuntuu kestävän kolhun tarkastaminen nauhalta... ::) Nyt näyttää siltä, että marssin poliisin juttusille seuraavaksi. No selvitellään selvitellään...

Kilometrejä niellään tasaiseen tahtiin ja nyt mittari näyttää tasan 230 tkm. Öljyt on tullut vaihdeltua 5 tkm:n välein ja 225 tkm:n kohdalla vaihtui huolto-ohjelman mukaisesti tulpatkin. Eli meno maistuu ja kaikki pelaa niinkuin pitääkin.

Autokuume on vaivannut kroonisesti jo pitemmän aikaa ja tehonpuutteesta johtuen erityisesti ahdetut mitsut ovat olleet tarkkailevan silmän alla. Paria Mitsua on nyt tullut käytyä koeajelemassa ja vaikka tonnari olikin ensisijaisena tavoitteena, niin kohdalle sattui kuitenkin niin helmiyksilö Galant, että siitä piti nyt sitten tehdä kaupat. Ahdettu saa siis vielä odottaa itseään... No ensi viikolla näitä Galantteja on sitten kaksi pihassa. ;D Kyseinen yksilö on farkkumallinen -98 2,5 V6 ja varustelukin on varsin mukavalla tasolla. Kilometrejä siihen on kertynyt n. 150 tkm ja on sisältä ja ulkoa helkkarin siistissä kunnossa. Saksan tuontejahan se on, mutta näytti kestävän tarkemmankin syynäämisen. Laittelen pirssistä päiväkirjan jossain vaiheessa ja pistän sitten kuviakin tarjolle.

Ja nyt täytyy korkata lomaolut... 8)
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Farkku Galantin noutamista odotellessa on tullut kierreltyä etsimässä sedaniin uusia tassuja alle ja nyt alkaa pikkuhiljaa kirkastumaan vaihtoehdot. Ne vähäiset, joita tällä jaolla on tarjolla... ;D

Mutta etsivä löytää. Tikkurilan Star-renkaassa käväisin asiantuntevan vihjeen ansiosta. Valikoima ja palvelu oli vihjeen mukaisesti erittäin asiallista. Valikoima löytyy täältä: http://www.mhtwheels.com

Nyt pähkäiltävänä on nämä kaksi vannetta, joista löytyy mallit Galanttiin sopivalla jaolla ja et:llä:

Driv, Vixen Crhome

vixenchrome.jpg


ja

Foose, Speedster

speedster.jpg


Näissäpä sitä olisi kokoa ja näköä... Tarkoitus on pistää kerralla asiallisen kokoista pyörää alle eli vanteen kokona 20"/7,5" (et 45) ja niille 225/30/20" kumit päälle. Näytti myös siltä, että 19" vanteita oli jostain syystä hankalampi löytää oikealla jaolla kuin 20". Koosta ja pyörien alle mahtumisesta käytiin myyjän kanssa keskustelua ja varmuuden vuoksi vanteita tullaan ensin sovittamaan ennen kauppojen syntymistä. Tämän hetkisellä tietämyksellä tilaa pitäisi olla riittävästi, mutta sittenhän sen näkee. Kesäpäiville ei kuitenkaan vielä ehdi alle... :p
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt lähti tilaus Vixeneistä ja Pirellin kumeista. Tassut saan alle liikkeen mukaan 2-3 viikon päästä - tosin sillä varauksella, että mahtuvat ongelmitta pyörimään alla. Mielenkiinnolla odottelen tulosta.

Tällä hetkellä ohjelmaa riittää kylkilistojen kanssa, jotka laitoin aiemmin aivan liian huonolla teipillä kiinni ja alkoivat aika pian repsottamaan. Itse asiassa Lahden ja Heinolan välillä löytyy motarin kaistojen väliseltä alueelta yksi kappale kuskin ovesta. En viitsinyt pysäyttää autoa ja lähteä haahuilemaan kävellen sitä etsimään, joten marssin suoraan timanttitiskille ja tilasin uuden. Putosin kyllä perseelleni hinnan kuultuani, mutta tilattu mikä tilattu - 90 Eeroa.

Listoista se teippi kyllä lähti kivutta irti, mutta pellistä ei sitten millään. ;D Aikani kihnutin sormin ja kemikaalein niitä irti, mutta kun parempiakin konsteja on olemassa, niin käytetään niitä. Kävin ostamassa porakoneeseen "toffee"-laikan eli teipinirroituslaikan ja kyllä lähtee. Maalarinteipillä suojataan listasyvennyksen reunat, kierrokset porakoneesta pienelle ja kunhan ei kihnuta pitkään paikallaan, niin johan toimii. Nyt on myös kunnon teippiä käytössä - kiitos nick "ralli artille" - joten eiköhän ala listat pysymään kyydissä.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt alkaa jo huvittamaan tuo lattianpesijän aiheuttaman kolhun selvittäminen... Äsken tallentimesta vastaava taho ilmoitti, ettei tallennin olekaan tallentanut mitään tietoa pitkiin aikoihin. ;D Ensin puhutaan toista ja jossain vaiheessa ääni on muuttunut kellossa ihan toiseen suuntaan. No neuvotellaan ilman tallennetta, mutta kyllähän tämä jo surkuhupaisalta vaikuttaa. ;D

Odottavan aika on ollut pitkä vanteiden saapumista odotellessa, mutta nyt on jo päivä tiedossa asennukselle eli 21.8. aletaan sovittelemaan tassuja alle. Viivästymisen syynä on ollut virhe USA:n päässä. Kunhan tassut ovat alla, niin sitten täytyy käydä ottamassa perhepotretti Galluista kuvaajan kanssa.

Vielä kun löytäisin jostain projektiosumarit vähän edullisemmin kuin Japanista vai onko se toiveunta? Tällaiset ovat hakusessa: http://www.japanparts.com/db/partslist.php?dealer=4&car=71&middle=2&small=20
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Ilmoitettu renkaiden asennuspäivä piti luvatusti paikkansa ja nyt on alla uutta kumia - ja vähän kromiakin. 8)

Tästä lähdettiin ja auton vieressä olevat pyörät siirtyvät farkun alle täksi kesäksi.

Vixenit1.JPG



Ja tällainen siitä sitten tuli. ;) Pajalla laitettiin rengaspaineeksi 2.9 baria ja täytyy sitä nyt seurailla lähipäivien aikana. Laittelen vähän parempia kuvia tarjolle, kunhan ehdin niitä räpsimään. Mutta hyvin mahtuvat pyörimään alla - ainoa fiksauksen tarve oli takaroiskeläppien yläreunan pieni muokkaus, mutta muuten ei ongelmia ole mahtumisen kanssa. Nyt vain täytyy vähän varoa noita katukiveyksiä, ettei heti napsahda. Tänään on tiedossa renkaiden vahausta... ;D

Vixenit2.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Matka maistuu ja nyt on uusia, kunnollisia kuvia tarjolla. Suurkiitokset kuvaajalle!! :peukku

HA_Galantit2.JPG


HA_Galantit3.JPG


HA_Galantit4.JPG


HA_Galantit5.JPG


HA_Galantit7.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

240 tkm mittarissa ja perushuollot teon alla. Tänään vaihtui myös kesätassut alta Michelinin x-ice northeihin koossa 225/45/17 Rialin vanteille. Renkaista kiitos Forssan suuntaan ja vaihtotyöstä Itä-väylän Teboilille. :peukku Päivä kului rattoisasti renkaita pestessä ja vahatessa, mutta onpahan talvi- ja kesäkiekot puhtaat. Sormet on kyllä kovilla tuossa puuhassa. ;D

Ostoslistalla olisi seuraavaksi Mequairsilta vaha, clay bar ja muut kunnon pinnan tekoon tarvittavat vermeet. Täytyy varmaan jo varata aika hierojalle vahausta seuraavalle viikolle sen jälkeen kun nuo molemmat kärryt on saaneet siloisen pinnan. :p
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt on sedanin vuoro kuivua tallissa pukeilla alustapesun jäljiltä. On sentään jotain hyvääkin näissä leudoissa keleissä, eli eilen illalla sain pestyä pihassa alustan Jämsän reissun jäljiltä ja siirrettyä auton suoraan talliin.

Alustan massauksen ja koteloiden suojauksen lisäksi vaihdan koiranluut, öljyt ja suodattimen, ilmansuodattimen, vilkun polttimot silvereihin sekä laitan vihdoin sisäantennin kiinni. Takakontin verhoiluakin täytyy laitella ja muita pieniä sisustaan liittyviä ajatuksia on olemassa. Ja jos hyvin käy, niin otan samaan syssyyn etupuskurin sekä spoikan irti ja kiikutan ne maalaamolle käsittelyyn. Vielä kun jaksaisi ottaa takapuskurista muotin tulevaisuutta ajatellen, niin siinä sitä olisikin jo vähäksi aikaa tehtävää.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt on alusta putsattu kunnolla ja vaikka pohja onkin erittäin hyvässä kunnossa, niin on siinä vain pirusti hommaa, kun putsaa kaiken vähänkin irtoamisen merkkejä osoittavan massan irti. Onpahan ainakin saanut kuivua kunnolla ja tänään pääsee suihkimaan kotelosuojaa ja alustamassaa pohjaan. Siinä hommassa on kyllä kunnon aktiivihiilisuodatin tarpeen laittaa naamalle, kun tuo tallin ilmastointi ei ole mitään parasta a-luokkaa... ;D

Putkiston turhan kovaan resonointiin löytyi syy eli putkisto pääsee ottamaan kiinni takapäässä yhteen kiinnikkeeseen ja siksi sisälle tulee varsin reippaat sävelet. Toinen syyllinen on varsin tiukka ulostulojen sovitus, jolloin myös puskurin kautta värinät siirtyvät koriin ja aiheuttavat ylimääräistä meteliä. Ulostulot varmaankin vaihtuvat hieman pienempiin tämän takia.

Homma jatkuu... 8)
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Tänään ohjelmassa olisi lisää massan laittoa kriittisiin kohtiin, jotka ovat kovemmalla kulutuksella. Sitten saa jatkaa hommaa muilta osin eteenpäin.

Ainakin kellon fiksaus on tehtävä ja laitettava ovi- ja muihin helman yläpuolisiin koteloihin ruostesuoja-aineet sisään. Putkiston muokkaustakin pitäisi tehdä, mutta se täytyy varmaankin tehdä muualla kuin kotitallissa - sille kun joutuu todennäköisesti tekemään reilumpaa muokkausta eikä siitä ilman hitsivehkeitä oikein tule mitään. Ulostuloja pitää etsiskellä ja siinä on vielä vähän haastetta, kun ei meinaa mieleisiä löytyä.

Loppuviikosta saan todennäköisesti myös setin Mequairsin autonhoitotuotteita kotiin. Tulossa on seuraavanlainen paketti: Pehmeä pesugeeli, Scratch X, Pikapuhdistaja, Detailing Clay (Mild) ja NXT Generation Tech Wax. Näillä jos ei saa kunnon pintaa aikaiseksi, niin sitten on miehessä vika. Suurkiitokset Jani T:lle vinkeistä ja avusta! :peukku
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Tallissa on taas vietetty aikaa viikonloppuna... Sain oviin ja takakonttiin kotelosuoja-aineet sisään ja vielä pitää ottaa takapuskuri irti ja suojata sen alla olevat paikat kunnolla. Otin koteloita suojatessa ovipahvit ja takakontin verhoilut irti, jotta pääsee näkemään kunnolla minne se aine menee ja että sitä menee riittävästi. Jos vetää aineet sisään pelkistä tulpatuista rei'stä, niin siinä käy helposti niin, että ovista on kiskot möhnässä ja ainetta menee muutenkin vääriin paikkoihin. Hyvä konsti on ohentaa kotelosuoja-ainetta lakkabensiinillä juoksevammaksi ja näin tehden ruiskuttelin sitä reilulla kädellä kahteen kertaan, jotta sain aikaan kunnon kalvon.

Putkiston asentoa säädin laittamalla prikkoja yhteen kiinnityspisteeseen ja sain sivuttaisliikkeen rauhoittumaan. Nyt vaikuttaa siltä, ettei putkisto ota enää kiinni kiinnikkeeseen, mutta tämän toimivuus varmistuu vasta sitten kun pääsen sitä tielle testaamaan. Ulostulojen tilannetta pitää vielä tutkia tänään kun otan takapuskurin irti.

Lisäksi sain sunnuntaina Kerava-miitissä Mequiarsin tuotteet talliin ja innolla odotan, että pääsen hieromaan pinnat viimeisen päälle kiiltoon. Ennen ja jälkeen-kuvia tulee varmasti sitten kun olen näitä aineita testannut.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt on kiesi taas pyörillään. Korkeammalle nostava hallitunkki olisi tarpeen... Meinasi tulla ylimääräistä ohjelmaa nostovaran ylärajoilla touhutessa. ;D

Sain eilen illalla kontin ja takapuskurin alapuolisen pinnan valmiiksi ja ruuvasin puskurin takaisin paikoilleen. Lisäksi laitoin aiemmin ehjäämäni konehuoneen alle tulevan suojamuovin paikoilleen ja kasailin jarrut maalauksen jäljiltä. Putkiston säätöäkin piti vielä tehdä ja koeajolenkin perusteella resonointi väheni huomattavasti. Eihän se täysin hiljainen ole, mutta kunhan ulostulot saan vielä vaihdettua, niin sitten sen pitäisi jo olla varsin hyvä. Kellon fiksaus pitää vielä tehdä ja sitten saa alkaa hinkkaamaan ulkopintaan kiiltoa. Plussakelien jatkuminen olisi vielä parin päivän ajan suotavaa, niin saisi pestä auton omassa pihassa ja siirtää talliin jatkokäsittelyyn.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Viikonloppuna sain hommattua kataloogeista löytyvän originaalin jalopuusarjan (ihan oikeaa puuta) sekä muovilipareen etupuskurin ja koneen alla olevan pohjamuovin välille. Näistä kiitos Samitsulle! :peukku Jalopuusarjan palikoista laitan sedaniin konsolin ja kojelaudan keskiosan. Kojelaudan reunoissa olevien suulakkeiden ympärille tarkoitetut palikat menee farkkuun, josta löytyy kaikki muut osat, mutta nämä palikat puuttuvat.

Kellon fiksaus on tehty myös ja minulla oli tässä tapauksessa juotos murtunut piirilevyltä yhdestä niistä neljästä pinnistä, joille tulee liittimen karvat kiinni.

Eilisilta meni vaihteeksi yön puolelle ennen kuin pääsin tallista pois. Kävin huolellisen pesun jälkeen koko pirssin läpi Mequairsin clay barilla ja kyllä siinä riittää hommaa. ;D Mutta kannattaa ja kiiltoa on jo nyt aika hyvin... Seuraavaksi pistän pintaan koneella Scratch X-aineen ja sitten NXT Generation Tech Waxin. Kuviakin on tullut otettua ja heitän niitä sitten tarjolle, kun saan pinnan viimeisteltyä.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Lisätäänpä nyt ne pari kuvaa pinnan teosta, vaikkei mitään laatutavaraa olekaan tarjota. Lähtötilanne oli seuraavanlainen:

lahtotilanne.JPG



Ja tällainen siitä tuli:

valmis_pinta.JPG


Jäi näköjään tuohon jälkimmäiseen kuvaan nukkaa karvalaikasta... Kontrastikaan ei noissa kuvissa ole järin suuri ja lähtötilannekuva on vielä varsin epätarkka, mutta livenä kiiltää niin, että häikäisee. 8) Pesunjälkeen siis clay bar-käsittely, sitten scratch X ja viimeiseksi vahaus. Katto oli heikoimmassa pinnassa kontin pinnan ohessa, sillä muut pinnat on aika äskettäin maalattu, mutta nyt ei enää erota vanhaa pintaa uudesta. Eikä sitten irvistellä tuosta clubitarrasta - siihen tulee kyllä ehjää tilalle... ;D

Jalopuusarjan palikoitakin tuli laitettua paikalleen:

jalopuut.JPG
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Kuukausi sitten löytyi kunnon kuoppa tiestä ja kuskin puolen vanne ja rengas sai kipeätä, mutta vanne on jo oikaistu ja rengas paikattu. Lasku lähtee kaupungille eikä siinä kuulemma ole mitään erityistä ongelmaa. Kaupungin päivystäjä kävi oikein paikan päällä tarkastamassa tilanteen ja otettiin yhdessä mitat ja kuvat. Kävin myös tarkistuttamassa etupään kunnon muilta osin, ettei kuoppaan ajosta tullut muita vaurioita ja onneksi mitään ei tullut.

Tarkastuksen yhteydessä kävi ilmi, että etupäässä on kuitenkin kuskin puolelta takimmainen alatukivarsi vaihtokunnossa. Saattoihan se kuoppaan ajo olla sille viimeinen niitti, mutta kuluvia osiahan nuo ovat ja niitä on erittäin hankala saada kaupungin korvattavaksi. Se kun pitäisi saada todistettuakin... Nyt kun mittarissa on 245 tkm, niin aika hyvin nuo alkuperäiset siellä kuitenkin kestävät. Viikonloppuna vaihdan tukivarret molemmille samoilla vauhdeilla - kun ei se toinen puoli kuitenkaan kovin kauan pidempään tule kestämään. Ja sitten siihen päälle vielä tietysti kulmien säätö.
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

248 tkm mittarissa ja aamulla kävin tarjoamassa kiesiä taas leimalle. Päästöjen suhteen oli sama tilanne kuin viimeksikin eli CO oli aluksi korkealla, mutta kun katti lämpeni, niin raja alittui helposti. Muutoskatsastin samalla 20" renkaatkin ja kehujen kanssa tuli leima paperiin. 8)

Lisäilen tämänkertaiset arvot myöhemmin, mutta tässä jo aiemmat vertailupohjaksi.


185 tkm
Jarrujen osalta tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,8 kN ja oik 2,7 kN (ero 4%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,3 kN ja oik 1,3 kN (ero 0%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,7 kN ja oik 1,6 kN (ero 6%, sallittu 70%)

Orggisputkistolla tulokset olivat aiemmin seuraavat:
CO-pit. 0,01 ja 0,09 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 57 ja 38
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,55 ja 15,58
O2-pit. 0,31 ja 0,09

Nyt tulokset olivat seuraavat:
CO-pit. 0,22 ja 0,26 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 41 ja 45
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,20 ja 15,14
O2-pit. 0,20 ja 0,23


219 tkm
Jarrujen osalta tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,7 kN ja oik 2,4 kN (ero 11%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,2 kN ja oik 1,1 kN (ero 8%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,6 kN ja oik 1,6 kN (ero 0%, sallittu 70%)

Päästöt:
CO-pit. 0,24 ja 0,29 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 85 ja 38
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 14,94 ja 15,05
O2-pit. 0,37 ja 0,20


248 tkm
Jarrujen osalta tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,3 kN ja oik 2,2 kN (ero 4%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,2 kN ja oik 1,2 kN (ero 0%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,5 kN ja oik 1,2 kN (ero 20%, sallittu 70%)

Päästöt:
CO-pit. 0,26 ja 0,30 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 61 ja 29
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 14,80 ja 15,00
O2-pit. 0,46 ja 0,19
 
Takaisin
Ylös Bottom