M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

249 tkm ja tänään säädätin pyöränkulmat kohdalleen. Säädätystarve johtui alatukivarsien vaihdosta ja pirssi menee taas kuin raiteilla. 8)
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

Nyt on sumuvalot ja niiden kiinnitysraudat tilattu. Tuplaumpioilla olevia sumuvaloja etsiskelin vaikka kuinka kauan, mutta kun ei tahtonut löytyä, niin päädyin sitten yhdellä pyöreällä umpiolla olevaan orkkismalliin. Ei ole huonot nekään ja paremmalta tuo keula näyttää sumareiden kanssa kuin ilman.

Eiköhän sen jo kohta kehtaa jollekin myydä. 8)
 
Vs: H. Aulaskari, Galant -97 2.0 GLX

No nyt se sitten lähti pihasta... :'( Mutta onni on, että meni hyvään kotiin ja tapaamisoikeus säilyy. ;D Eiköhän uusi omistaja ilmoittele itsestään, sillä sen verran kovan luokan Mitsu-perheeseen auto meni.
 
Vs:m.koljonen(ex aulaskari), Galant -97 2.0 GLX

kaikki tuntuu tietävän kuka kyseisen pirssin osti..eli minä ;D iso kiitos skydiverille helpoista kaupoista!
kaikkea pientä on tullut jo rassailtua esim sisäverhoilun pesua,poikkituen asennus konehuoneeseen,verkot sumareiden paikoille ja oven karmien ruostesuojaus. :peukku
kilometrejä on nyt 250tkm

"pienenä" takaiskuna tilatut sumuvalot olivat väärät...ja minä vielä itse tarkistin varaosanumeron :seina sekä luonnollisesti japanista tilatuilla tuotteilla ei ole palautus oikeutta :seina ...nooh jos ne joku ostais :peukku
 
Vs: m.koljonen(ex aulaskari), Galant -97 2.0 GLX

251tkm koria tutkittu oikein tosissaan ensi talven suolamyrskyjä ajatellen,kuljettajan ovenalareunassa noin 20cm matkalla ruostetta(pientä pinta kukkaa).ryhdytty välittömästi toimenpiteisiin. ;)
saumakitti +ruosteet poistettu hiomalla teräsharjalaikalla sekä 3M sienilaikalla joka ei syö peltiä,tämän jälkeen pesu tinnerillä ja sitten pohjaus wurth roststop(happomaali) pohjamaalilla.lopuksi uusi saumakitti päälle+kotesuojaus oven sisään.
maaliliikkeeseen kipin kapin hakemaan korinväri maalia.
loput ovista ruosteettomia ja vahatttu.
 
Vs: m.koljonen(ex aulaskari) -97 2.0 GLX

muokkasin vähän otsikkoa.. ;)
252tkm
ja tehty yleiskatselmus pohjaan joka näytti erittäin hoidetulta ;D jotain pientä sanomista toki löytyi mutta se hoitui noin tunnissa happomaalin,kotelosuojan sekä tervan avulla 8)
maalikaupasta haettu paikkamaalia 2 tuubia,kun kuulemma loppuvat koska ovat öljymaaleja.joten oven ruosteet historiaa+muutamat kiven iskut hoideltu samalla :peukku
toinen kierros autoglymiä pintaan+tärpätillä liotettu katon listat jotka umpi kurassa maantie piestä,uskomaton hinkkaaminen ennen kun irtos lopullisesti :nykii

seuraavana kunnostus listalla on pyyhkijän varret...

mutta pakko korostaa edelleen skydiverin panostusta auton kuntoon,galant on edelleen ikäisekseen uskomattoman siisti,myös pohjastakin.
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

dodii,hituloiminen jatkuu.eli konehuoneeseen vaihdettu sen miljoona pulttia,mutteria ja prikkaa jotka olivat ruosteessa..tilalle laitettu alkuperäisiä keltapassivoituja.sekä pientä kiilloittelua konehuoneen pelleille autoglymillä+joitain pikku ruosteita poistettu.tää on tätä harrastusta kun töissä ei saa tarpeekseen auton rassuusta :nykii

polttoaineen tankin luukku käytetty irti sekä täyttöputken pultit.kotelosuojaa käytetty riittävästi+vahattu.voi olla turhaa mutta yleensä ruoste alkaa piilopaikoista tulemaan esiin. 8)

seuraavaksi pitäis selvittää mikä parasta maalia venttiilikoppaan ja maalata muutamia piste osia valmiiksi talven rientoihin.esim:syylärin korvakkeet,konepellin lukko jne..
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

249tkm ja matka jatkuu ilman isompia huolia ;)
ostettu uudet kynttilät ja vaihtuu välittömästi kun löytyy sopiva hetki.cai=cold air intake putkisto laitettu paikoilleen+vapari.
venttiilikoppa värjätään ihan tavallisella ruisku automaalilla hopeiseksi ja vielä tänä syksynä maalataan loputkin osat konehuoneesta.
konehuoneen alkuperäinen maadoitus kaapeloinnit uusitaan huomattavasti järeämmillä kaapeleilla.
konehuone pesty. :peukku
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

259tkm.
sanoista tekoihin...huh aika hxlvetillinen homma purkaa kaikki jarrut puhdistaan ne ruosteesta myös jarrukilvetkin..onneksi oli sentään hallituskin jeesaamassa ;D mutta nyt sekin on hoidettu.
tulpat uusittu ja roiskeläpät vaihdettu ehjiin.nyt kipin kapin jarrupala kauppaan!!etupalat totaalisen finaalissa ja oulun reissu lähestyy uhkaavasti :nykii

kuvia lisätään gallerian puolelle ;)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

262tkm homma etenee tasaisesti.moottoriöljyt+vaihteistö öljyt uusittu.moottori tilaan uusittu vahvistin kaapelin väliin kunnollinen mds sulakerasia.
eujarrupalat uusittu,saranat rasvattu+paljon muuta mikä kuuluu kunnon huoltoon ;D oikea etupyörän laakeri uusittu ja molemmat raideulkopäät sekä 4-pyörä suuntaus.

sitten irroitettu molemmat etu sisälokarit...vaikka käytetty ammatti ruostesuojaamossa niin työn jäljessä parantamisen varaa :p ei pahasti ruostetta mutta kumminkin,työtä oli ihan riittävästi eli kaikki kotelo rakenteet suojattu rankalla kädellä niin että autossa sisällä käryää aikalailla :nykii

yllättävän monimutkainen kotelorakenne a-pilarin+eturunkoaisan yhdistelmä sekä erittäin ruoste herkkä!!!kannattaa tarkistaan omastaan ja varautua kunnon myrkyillä!!

takaluukun muovipaneeli irroitettu koska paneeli on hieronut pellistä maalia pois ja pientä kukkaa pukkaa,hädin tuskin havaittavissa mutta pitäähän ne laittaa koska ensi keväällä työtä olisi jo moninkerroin enemmän :p kaikki ruosteet poistettu,pohjattu happo maalilla ja lopuksi aidolla myrkkymaalilla värjätty(värikoodin mukaisesti) ;D
vielä lopuksi kotelo suojattu koko takaluukku!aineita säästelemättä :peukku liimatiivistemassalla vahvistettu sisä ja ulkopellit.
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

dodii 263tkm mittarissa ja tarina jatkuu...eli ois oikean etu pyöränlaakerin vaihto aika,haettu valmiiksi ja ratti-akselista kuuluu nakse eli se puretaan ja korjataan.vasen takaoven tiiviste halki?! :eek: kyllä siis halki,pakko oli silmiään uskoa.sekin siis uusitaan.

tökkäsin vielä laatikkoon alkuperäiset vaihteisto öljyt,kyllä menee pykälä tyylikkäästi päälle ;) tosin hiukan tyyristä,19.50e litra mutta eihän sinne mene kuin 2.2l

raportoidaan ratti-akselista lisää ku se on purettu..
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

264500km

ratti-akselia ei aleta purkamaan...avk:lta 75e akseli eli hankitaan sieltä tai muualta kun eivät käytettynä tuon enempää maksa ;) vaihdettu talvipyörät alle ja nakse ratti-akselista väheni oleellisesti ??? ilmeisesti renkaan kitka tien pintaan väheni ja niin ollen rasitus akselia kohtaan väheni..noh tiedä sitten.nyt kumminkaan ääntä ei kuulu ;D

sitten purettu hampaat irvessa putkiston alkukäyrä lattialle,tuloksena EI yhtään pulttia poikki :nykii mikä on lähes uskomaton suoritus!uusittu putken jousto-osa joka vuoti jonkin verran.hitsauskin onnistu erittäin hyvin uudella kempillä,vielä pitää uusia kaikki pultit pakosarjaan+alkukäyrään,kun ei ollu miljoona nippon laatikko mukana.
sitten tempasin laatikon lattialle kun alkoi pientä rohinaa kuulua 1 ja 2 vaihteella.kytkin-akselin pää laakerihan se siellä oli paistunut,ei väljää mutta kuulien pinta rikki.no joskushan ne rikki menee.muuten kaikki rattaat synkrot ym. erittäin hyvässä kunnossa,eiku liimat pintaan ja laatikko nippuun.kytkin muuten tosi hyvä mutta painelaakeri uusiksi.

talvea vasten laitan orkkis ilmanputkiston paikoilleen,vapari ei varmaan pelaa kunnon lumipöllyssä.. ;)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

tervehdys!
galantin mittarissa 272tkm ja autohuollettu normaalin huolto ohjelman mukaan.jakopää remontti tehty mukaan lukien kampiakselin ja nokka akselin stefat,tietysti vesipumppukin uusittu.
denson tulpat vaihdettu ja motonetistä ostettu raitisilma suodatin pitää vielä ettiä sille sopiva kolo ;)
gdi-gls galantista hankittu plyyssinen lattia verhoilu odottaa vielä asennusta sekä uusi peltipakosarja.

kuljettajan oven rajoitin on revennyt korista irti jo edellisen omistajan aikana,mutta se on nyt korjattu erittäin pysyvällä ratkaisulla.eli sisälokasuojan alla on kumitulppa josta on näkö yhteys oven rajoittimen hitsattuun mutteriin,joka siis repesi irti.reiän kautta sai ujutettua ison kori prikan ja mutterin jolla varmistettiin rajoittimen kiinnitys koriin.
vielä jos se irtoaa niin sit luhistuu kori a-pilarin kohdalta ;D

sit samassa rytäkässä tuli vaihdettua vasemman takaoven tiiviste joka oli poikki ??? myöskin tuulilasi on pränd nyy,ihana lasivakuutus.
jotain varmasti unohtui..mut täytyy sit päivittää tätä :)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

273tkm ja tarina jatkuu ;)

tuossa reilu viikko sitten alkoi kuulumaan pörinää putkiston suunnalta,siis muun pörinän lisäksi.auto pajalle ja nosturille..keskivaimentajasta taakse päin putkisto todellakin uransa loppusuoralla :nykii .noh hitsaamalla en ala korjaamaan jo muutenkin mätää putkistoo joten lampsin bilsporttiin(biltema) ja ostaa täräytin 2,5" äänenvaimentajat ja ison kassillisen putkia/kulmia ja muhveja.sitten takaisin pajalle.otin mukaan kotoa ihan tajuttoman ison läjän motivaatiota joka riitti juuri ja juuri ;D
erittäin suuria ongelmia teetti haara putkiston tekeminen oikealle puolelle,herran isä siunaa ku oli pata kireellä pariin otteeseen.onneksi oli käytössä oikeat korjaamo välineet ja tuliterä hitsauskone!

sen verran bilteman putkista että uskaltaa suositella ihan jokaiselle,tavara vaikuttaa laadukkaalta ja äänenvaimentimet todellakin toimii.

galleria puolella reilusti kuvia putki rempasta.
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

275tkm

öljyt ja suodatin laitettu uusiksi ja asennettu aiv:n antenni tuulilasiin,alkoi kaipaamaan ratiota ;)
proxel "high end" ;D akun kengät vaihdettu ja lisämaadoitus tehty akkuun.

vaihdettu alle kesä 17" ja uudet 18" oottaa renkaita englannista :driver

lattiavarhoilu,pakosarja,venttiilikopan maalaus ja loput maadoituskaapelit uusia pikapuoliin.
ai niin ja jdm mallin vr-4 umpioista muokataan lhd umpiot tulossa nekin ilman keltaisia sivuvilkkuja.
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

no niin pientä päivitystä tarinaan. :)

lattiaverhoilu vaihdettu,samalla kun lattiapellit näkösällä niin vedenpoisto tulppien ympäriltä poistettu ruosteen alut ja hapotettu+epoksia pintaan.etuturvavöiden irrotus ja kaikki muutkin mahdolliset tulpat poistettu ja laskettu isolla ruutalla litra tolkulla dinitrolin ml:ää eli kotelosuojaa.

sisälokasuojat korjattu renkaan etupuolelta,mainiot korjauspalat löytyi kolaroidun -09 avensiksen lokasuojista.kiinnitys hoidettu muovipopniiteillä ja ruuviliitoksilla.

ilmeisesti mulla on ensimmäiset jdm umpioista muokatut lhd kuviolla olevat umpiot?mutta hyvin toimii ja hyvältä näyttää.suht helppo homma,vaativin oli irroittaa lasit umpoista ettei hajota mitään,toinen mikä vaati aikaa oli valojen suuntaaminen.mutta siitäkin selvittiin ;)

pakosarja menee seuraavaksi vaihtoon..toivottavasti kohta ;)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

284312km :)

keijosta tuntuu että vielä ei jää leikki kesken... ;) tänään vetästy huolto ilman että olisi löytynyt mitään moittimista...jaa no jarrunesteet mittasin ihan huvikseni ja näytti punaista?!vuosi sitten uusittu!?nesteet näytti ihan kirkkailta,mutta pakkohan se oli uskoa ??? no se on nyt pois päivä järjestyksestä.pakosarja edelleen vaihtamatta..syy?laiskuus? :) pohja näytti siistiltä lukuunottamatta muutamaa osumaa walkerissa joka kokonsa puolesta riippuu suht alhaalla+madallus aiheuttaa ajoittaisia tuning ääniä :peukku
pohjaa hiukan tervailtu sieltä täältä.

vaihto listalle menee takalevyt+palat+kengät,ei kiirettä eikä vielä kovin pahassa kunnossa mutta ennen leimaa laitan kuntoon.toinen kohde joka kaipaa huomiota on syyläri joka on ajan saatossa tukkeutunut ajoviiman mukana tulleesta saissesta,sekään ei kiire juttu.
alla tosiaan uudet 18" motegi r7 valssit ja kuvia lisään galleriaan mahd pian.

matka jatkuu...
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

morjesta!eipä ole tullut päivitettyä hetkeen infoa.no autohan on nyt ollut lämpöisessä tallissa eikä sillä ole ajettu metriäkään.konehuoneesta on purettu syyläri,startti,pakosarja ym muuta pientä silppua kuskin ovi on irti ja sitä hiukan hiekkapuhalletaan ja maalataan.
konehuonetta siistitään niin paljon kuin pystytään,lohko on jo maalattu.
autoon tulee nardin nahkainen ratti ja vr-4 helmat,niin sanottua oem-tuninkia ;)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

moro!pientä päivitystä tännekin.eli maalarille toimitettu vr-4helmat ja kylkilistat.lähdössä on ensiviikolla kuskin ovi,alempi oven sarana sekä takaspoileri.takaspoilerin irroitus ei ollut helppo juttu..oikean puolen kiinnitys pultit lähti pyörimään läpi joten ne piti polttaa irti pulttipyssyllä :nykii siinä touhussa kärsi sekä takaluukku että spoileri.jukolauta että oli hermo kireellä,pitkästä aikaa.onneksi ei ollut pajalla joo-joo miehiä paikalla..
spoilerin murtuneiden kohtien korjaus on jo aloitettu ja jatkoliitoksen pakkelit ja ruostuneet ruuvit on poistettu.
spoilerihan kuuluu alunperin -06 s-40volvoon joten sitä jatkettu noin 12cm keskeltä ja tukijalkoja on myös levitetty.any way illalla kaivettu jemmasta hartsit ja lasikuitumatot ja henkistä että fyysistä tukea rakenteluun saadaan ehkä keski-suomen kovimmalta tuunaajalta ylösen henalta ;)
kaikki mahdollinen pakkeli korvataan kuidulla ja lasikuitu pakkelilla,näin saadaan lopputuloksesta mahdollisimman kestävä.
saamieni tietojen mukaan auto olisi mahdollisesti lähdössä huhtikuussa hot rod&rock show nääsvilleen,tässähän pitää tosissaa alkaa tekemään ;D

jäähdytin on puhdistettu ulkopuolisesti siitä tuli oikein hyvä,lohkon maalaus on valmis :peukku ja startti on kunnostettu,kohta pääsee kasaamaan konehuoneen loppuun :)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

no niin..8 tuntia myöhemmin suht aktiivista työtä myöhemmin kaikki pakkelit poistettu spoilerista ja kuidutettu ensimmäinen kerros keskelle sekä kumpaankin päätyyn ;D
keskelle haetaan lähinnä kestävyyttä ja päätyihin myöskin muotoa.huomenna jatkuu laminointi ja hionta...jipii!! :nykii

onko tämä sitä tuunaamista?! :)
 
Vs: M.Koljonen(ex Aulaskari) -97 2.0 GLX

oolrait.eilen laminoitu pari kierrosta lisää ja saanut yön yli kuivua.tänään työstetty siiven keskiosaan muotoa kuin myös päätyihin,jonka jälkeen voideltu reilusti eli runsaasti lasikuitu pakkelia kaikkiin kuidutettuihin kohtiin ja palan matkaa ylikin ;)
tätä toistettu 3 kertaa(ja välihiottu) jotta hienoa pakkelia tarviisi käyttää mahdollisimman vähän ;D

huomenna siipi teipataa luukkuun kiinni sekä säädetään kulma kohdalleen jonka jälkeen luukun ja siiven väliset ylimääräiset raot täytetään lasipakkelilla.tällä toimenpiteellä varmistetaan hyvä istuvuus.
mahtavaa kun kutittaa käsivarsia näin iltaisin...tuninki vero on siis maksettava :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom