N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Pajeron käyttäjän päiväkirja

29.05. 2004 ostettu -89 TD-IC, ajettu 300tkm, isommalla laatikolla, josta laakeri ja synkkaremppa kuitit 275tkm kohdalta.

6kk aikana ajettu 18tkm
ja tehty seuraavat toimenpiteet:

Vaihdettu uusi kansi, (vanha halki), uudet venttiilit, yläpään tiivisteet, kaikki jakopään osat, hihnat, vesipumppu.
Asennettu stereot, lisävalot, vaihdettu kolaroitu ovi parempaan, vaihdettu varkaitten rikkomia osia kojelautaan, maalattu karjapuskuri, hitsattu runkopalkkeja.
Katsastettu kaksi kertaa.
Vaihdettu eteen vakaajan kumit (paranneltu rakennetta samalla), vaihdettu etujousituksen pohjaanlyöntikumit. Korjattu autossa ollutta Eberspäher 5kw lämmitintä. Vaihdettu ohjaustehostimen pumppu.
Korjattu jumittunut takalasinpyyhin. Vaihdettu öljyt ja suodatin kaksi kertaa, öljynkulutus alle 5dl/10tkm. Polttoaineen kulutus keskimäärin 10l/100km.
Ostettu uudet renkaat. Rasvattu alustan nipat. Vaihdettu downpipe. Korjattu öljynpainemittarin johto, kiristetty putoamassa ollut laturi.

Vielä tehtävää (josta kerron tässä päiväkirjassa), normaali huoltojen lisäksi:

takasivulasin vaihto oikeanlaiseen
takajousien vaihto tai coilovereiden asennus, puslien vaihto lehtijousiin.
ohjaussimpukan öljyvuodon korjaaminen
lohkolämmittimen vuodon tukkiminen
puuttuvan voimanulosoton asentaminen
kolaroidun lokasuojan vaihtaminen ehjään
taka-akselin stefa ja laakerin vaihto
perä-öljyn vaihto
takaa 90km/h nopeudessa kuuluvan jyrinän paikallistaminen ja korjaaminen
pohjan massaaminen
naftasuodattimen vaihto
apusimpukan vaihto
etujarrulevyjen vaihto, palojen vaihto
vuotavan tankin vaihto, polttoainelinjojen uusiminen
öljynpainevalon asentaminen
kardaanin etupään pölysuojan kiinnittäminen
kuraläppien asentaminen taakse
vaihdekepin nivelholkin uusiminen
takarekkarivalojen uusiminen

Listan luettuaan lukija kysyy: "**tuttaako, kannattaako?"

Vastaan: ei **tuta, kannattaa. Pajeron ostettuani tiedän jo nyt, että seuraava autonikin tulee olemaan Pajero. Huonoin puoli autossa on dieselvero, mutta sehän ei suoranaisesti ole auton vika. Pajerossa on omat tyyppivikansa, mutta niiden kanssa pystyy elämään ja ne pystyy korjaamaan. Minun käyttötarkoitukseeni Pajero on todella hyvä laite (tarvitsen tilaa, vetokykyä, nelivedon), sillä on mukava ajaa ja perheen kauniimpi puoliskokin pitää Pajerosta.

eli seuraa päiväkirjaa L049:n taipaleesta. :)

Tarkemmin tähän mennessä tapahtuneista voit lukea näistä linkeistä:

Pajeron omistajan arkea

Kannen vaihto

Jakohihnan vaihto

Päiväkirjaan ei ohjeiden mukaan ole tarkoitus kerätä kommentteja, kysymyksiä tai muutakaan keskustelua, vaan hyvät aiheeseen liittyvät kysymykset voi laittaa tekniikkapalstalle sopivan aihealueen alle, sopivalla otsikolla varustettuna tai sitten projektikeskusteluihin, tarkemmin sanottuna tänne.
 
kulutus 10,5, kylmäkäynnistykset ja liukkaalla leikkiminen nostaa kulutusta.

Kylmä vaihteisto inisee 70km/h vauhdissa moottorijarrutuksissa, täytynee ainakin tarkistaa / vaihtaa öljyt sinne lootaan, ellei tuo nyt sitten ole ominaisääni...
 
kulutus 11,1 -liukkaalla leikkiminen tosiaan nostaa kulutusta. Seka-ajoa.

Lasinpesurin säiliö (edelleen) raivostuttavan pieni, lampun pesurien säiliö parempi, mutta pesurien nesteen kulutus aivan mieletön.
 
kulutus 10 tasan, vaikka suuri osa maantieajoa. Vähäinenkin kaupungissa pyöriminen näköjään nostaa kulutuksen 10 nurkille.... no, eihän melkein 2t auto voi ihan ilmalla liikkua...
 
jälleen tasan kympin kulutus, näyttää olevan normaali talvikulutus. Vaikeaa/ mahdotonta päästä sen alle...

kilinästä päätellen kardaanin pölysuoja taas irti laatikon päästä, tars varmaan keksiä millä sen saa liimattua kiinni....
 
kardaanin pölysuoja taas irti. Samoin laturi saattaa äänestä päätellen olla taasen löysällä.

Kulutus vaihtelee tilanteen mukaan 9,5-12 välillä. En viitsi edes mittailla sitä enää, se muuttuu niin suoraviivaisesti käytön mukaan: runsas nelivedolla ajo ja kaupunkiajo nostaa, rauhallinen maantieajo laskee. Kokonaisuutena kulutus on kuitenkin sitä luokkaa, että sen muutokset eivät aiheuta järkytyksiä -siksi sitä ei jaksa enää paljoa mittailla.
 
kardaanin pölysuoja lakkasi ääntelemästä: se on joko pudonnut tai palannut paikoilleen itsestään.

Coolerin scooppi irvisti toisesta reunasta: reunan alle lauhalla säällä lakaistu ja sinne pakkautunut lumi jäätyessään vääntää scoopin koholle. Älä harjaa konepeltiä keulaan päin scoopin kohdalta.

Lohkolämppärin nestevuoto pahenee. (tars tehdä jotain).

Muutamana nolla aamuna käynnistyminen vaati muutaman yrityksen ja sahaamista. Normaalisti lähtenyt aina avainta hipaisemalla, kovallakin pakkasella. Jahvetti ehdotti syyksi polttoaineputkien lahoamista ja ilmakuplia, koskapa hehkut tuntuvat toimivan normaalisti. Ongelmat ilmenivät vielä tyhjällä tankilla -> tankki täyteen ja ongelma katosi. Naftaputkien uusiminen on kuitenkin edessä piakkoin. Samalla kannattanee uusia mittari-anturi-hässäkkä.
 
jarrun varoitusvalo jäi palamaan. Sammui itsestään koneen lämmettyä (jarruneste ilmeisen vesipitoista kun vika ilmeni kovemmalla pakkasella).
Jarrut toimivat kuitenkin täysin normaalisti, eli tuo valon palaminen lienee nestesäiliön anturista peräisin. Diagnostista kiitos Jahvetille.
 
laturin alapultti kiristetty, taas. Se pitää näköjään kiristää ainakin 5tkm välein. Eli jos ihmettelet sellaista aaltoilevaa hurisevaa ääntä tyhjäkäynnillä, niin tsekkaa laturin kiinnitys, se löystyy itsekseen. Vähintäänkin se pitää tarkastaa aina kun vaihtelee öljyjä. Ehjä Pajero ei pidä mitään ylimääräistä ääntä tyhjäkäynnillä, eli jos Pajerosi kuulostaa volkkarilta, niin siinä on silloin jotain vikaa.

kardaanin pölysuoja tökätty paikoilleen, taas. Eipä se siellä enää pysy, kun on päässyt pyörimään väljäksi kiinnitykseensä.

Kulutus jotain luokkaa 13-15l/100km. Pätkä ajoa, kylmäkäynnistyksiä, tyhjäkäyntiä paljon ja kaikki kaupunkiajoa. Ja sitten kun on ajettu, niin on pääasiassa leikitty takavedolla (u know, aaaari vataneeen....). Voishan se vähemmänkin viedä tietty....
 
tankin tyhjentyessä käynnistyminen (auton seisottua muutamia tunteja) vaati välillä pitkääkin sahaamista/ useita yrityksiä. Tankki täyteen ja/tai muutama painallus käsipumpusta, niin käynnistyy heti. Tukee Jahvetin teoriaa lahoavista naftaputkista -saa ilmaa putkiin kun tankki on tyhjä ja auto seisoo....
 
tankki täynnä, ja tärähtää ekalla näköjään lähes 15 asteen pakkasesta, ilman lämmitystä. Ne naftaputket on pakko vaihtaa kesällä.

Kovemmalla pakkasella ryytyivät sitten pyyhkijät. Nopeimmallakin asennolla ne lähes pysähtyivät, eikä edes pyyhkijöiden nosto irti lasista paljoa auttanut.... lämpimällä ilmalla ei ongelmia. Tutkitaan.... ehkä kuivat nivelet, ehkä väärät (olemattomat?) vaseliinit, ehkä moottori ryytymässä?

Ja tänään pääsi ekaa kertaa lapiohommiin Pajeron kanssa: rantaa pitkin ajaessa huomattiin yhtäkkiä, että järveltä olikin tuulen mukana tullut lunta vähän enemmän... Takalukkoa kannattaa (=pitää) hangessa välillä huijata käsijarrun kanssa. Eikä pieni korotus tai isommat renkaat olisi ollenkaan pahitteeksi ;D. Nyt hangen syventyessä käy niin, että moottorin suojapellin alle pakkautuu lunta, joka jarruttaa autoa ja tietyssä pisteessä alkaa nostaa keulaa ylös -sitten kun etufillari sutaisee tyhjää, niin siinähän olet...
 
skuuppi irtoaa helposti toisesta reunastaan, esim. konepeltiä sulkiessa. Liimataan kevväämällä kiinni.

Pyyhkijät hyytyivät pakkasella totaalisesti keskelle lasia, eivätkä muutenkaan kylmällä liiku mitenkään liian hätäisesti. Tyyppivika kuulemma, pyyhkijän akselit ryytyvät holkkeihinsa samaan tapaan kuin käyttämätön takalasinpyyhkijä tekee... rasvataan ja herkistellään kun keritään.

Akut eivät vaikuta mitenkään hyväkuntoiselta (ovat näköjään eri paria), onneksi Pajero lähtee aivan käsittämättömän hyvin käyntiin kovemmallakin pakkasella, vaikka tolppapaikkaa ei tänä talvena ole kertaakaan ollut käytössä. Pisteet siitä Japaniin, edellisellä kikottimella olisin kävellyt töihin jo monesti.. en muuten ikinä kerinnyt vaihtamaan sitä naftasuodatintakaan syksyllä..

Jarrujen varoitusvalo haamuilee kovemmalla pakkasella ja sammuu sitten koneen lämmettyä.

Muuten toimii hienosti, lämmintä piisaa ja naftaa kuluu (reilusti yli kymppi satkulla).

Öljynvaihdon kilsat ylitetty, vaihto käsillä. Kylmäkäynnistykset ja pätkäajo lisäävät öljynkulutusta: tällä vaihtovälillä öljyä on kulunut noin 1 litra/10tkm. Kilsoja nyt taulussa 324tkm.
 
pyyhkijät toimivat nyt siedettävästi rasvauksen jälkeen, ja osasyy edelliseen pyyhkijöiden totaaliseen hyytymiseen löytyi samalla: viime kerralla käyttämäni rasva oli täysin väärän tyyppistä (CRC multilube tms), se oli jähmettynyt sellaiseksi sitkeäksi liisteriksi, joka ei varmaan edistänyt pyyhkijöiden liikettä :p

Nyt otin pyyhkijät irti ja ruiskutin ohutta (Maston multioil) öljyä holkkien juureen akselin tumppien samalla pyöriessä. Käytin tätä ohutta öljyä REILUSTI. Auttoi.
 
ah, hieno päivä ajaa Pajerolla: vein pari moottoria kellariin, ei tarvinnu raahata pitkältä kun kahautti nelivedolla hangen läpi suoraan keltsun ovelle ;D

Samalla reissulla vedin trailerin umpihangesta selvemmille vesille, no, ei sitä lunta paljoa ollut, mutta olisi Transistorilla jäänyt tekemättä....

Hangessa vedättäessä sain taas sen yhden jyrinän esiin, jonka saa kovaa vedettäessä muuallakin: voisiko se ääni tulla esim. laatikon heilahtaessa / perän liikkeiden mukaan kardaanista?

Pyyhkijät toimivat taas lämpimällä kelillä normaalisti. Ne holkit on kyllä avattava ja rasvattava....
 
ai niin: ostin vihdoin vanteet noiden vipottajien tilalle. Käytetyt, mutta pitäisi olla ihan OK kunnossa, 15x7 tuumaiset, eli saman kokoiset kuin nuo edellisetkin. Voi olla, että mutterit täytyy vielä käydä ostamassa, vanteet näet olivat aiemmin Daewoo (=Chevy ;D) Blazerissa.
 
öljyt ja suodatin vaihdettu. Teboil Diamond diesel 5w-40, Japan Partsin suodatin. Suodatin on Pajeroon muuten ihan törkeän kallis. Osakaupan setä sanoi, että ainoastaan johonkin Fiatin koneeseen löytyy vielä kalliimpi suodatin...

Kulutus melko korkea, kaupungissa kurvailu ja lyhyet matkat lisäävät kulutusta selvästi. Tällä tankillisella se oli luokkaa 12l/100km.
 
kauanhan sitä ehtikin Lahdessa asua ennen kuin joku piripää kerkisi rikkoa lukon ovesta: kuskin puoleinen lukko pesä ei enää toimi avaimella, sisällä näyttää olevan jotain metalli silppua =eiköhän sitä ole ruuvarilla kokeiltu. Sisään ei kuitenkaan ole päästy, vaikka takaovikin jäi yöksi auki ;D.

Eli tappiolistalle se oven lukkopesä, joka menee muutenkin kohta vaihtoon.
 
kulutus taas alle 10, kun jaksaa ajella hissukseen (ja matka-ajoa).

Toinenkin taka-akselin stefa näyttää vanteesta päätellen vuotavan. Täytyy uusia sekin sitten samalla kun sen toisen vaihtaa....

Runkoa saa näköjään taas hitsata, lehtijousen etukiinnikkeen tienoilta. Täytyykin nyt tehdä sinne samantien vähän isompi lappu...

Eip muuta. Mukavaa ajelua Pajerolla. :)
 
Leikkasin tavaratilaan kumimaton, (från Bilhelvete 26,90e).
Jos laittaa raidat pitkittäin, matto jää tavaratilan takanurkista n. 10cm vajaaksi. Ei haitannut minua, se peittää kuitenkin pyöräkoteloiden välisen alueen hienosti.
Irroitin alkuperäisen kangasmaton malliksi, piirsin reunat ja leikkasin. Hyvä tuli.
 
tyhjäkäynnillä taas ylimääräinen hälyääni, muistuttaa löystyneen laturin pitämää ääntä, mutta laturi on kyllä tiukalla. Koska vesipumppukin on uusi, syyttävä sormi osoittaa laturin laakereita tai sitten tehostimen pumppua.... tutkitaan...

Eilen tehtiin muuttoa, Pajero yhtenä autona. Sinnehän mahtuu ihan p***keleesti tavaraa kun oppii kaatamaan sen takapenkin (joka on ihan helppoa BTW). Taas tuli mieleen, että tää oli TODELLA hyvä ostos, tuli oikein hyvälle tuulelle, vaikka muuttaminen onkin aika synkkää puuhaa imho...
 
kulutus painuu taas alle kympin, ilman älytöntä yrittämistäkin.

Jos Pajeron ajettavuudesta täytyy sen kääntösäteen lisäksi sanoa jotain huonoa, niin kaksi asiaa tulee mieleen: sivutuuliherkkyys (voi kyllä johtua väljästä apusimpukasta) ja korin/ rungon käyttäytyminen kovaa epätasaisella ajaessa.
 
löysällä olevan laturin kuuloinen ääni olikin sitten.... löysällä oleva laturi. Tämä "soikean laturin kiinnitysreiän syndrooma" täytynee lisätä "tyyppiviat" listaan.

Laturin kiinnitysreikä on kulunut niin soikeaksi, että raivokaskaan pultin kiristäminen ei estä laturia tärisemästä. Tähän täytyy kyllä nyt kehitellä joku ratkaisu, koska ihan varmasti Suomen niemeltä löytyy about ziljoona muutakin Pajeroa jossa on sama vika... jonkinlainen poraus/ holkitussysteemi lienee paikallaan, niinkuin Jahvetillakin...

Trailerin vetoa, kulutus 11-13l/100km. Tehoa saisi olla kyllä enemmän...
 
eipä herännyt Napero tänä aamuna. Oireilu alkoi jo eilen: lähti huonosti käyntiin, ajossa latausjännite alhainen, tyhjäkäynnillä about 12v. Akut tyhjenivät auton seisoessakin. Yön verkkovirtalaturissa, silti akut aamulla täysin tyhjät -edes keskuslukitus ei toiminut.
Uudet akut tilattu (2x95Ah, yht. 150e), vika voi tosin olla myös laturin diodisillassa. Akut uusin joka tapauksessa, koska ne ovat ikivanhat ja eripariset. Laturi syynätään heti kun saadaan auto taas käyntiin...
 
.. ja jälleen kerran vika löytyi entisten/nykyisten omistajien huolimattomuudesta: jo talvella huonoksi diagnosoidut akut olivat siis syypää. Toisessa akussa ei ollut nestettä enää nimeksikään, vaikka kevättalvella tarkistin akut ja nesteet. Toinen akku oli täysin oikarissa, eikä toinenkaan enää hyvä ollut.

Tarinan opetus on siis: jos autossa on kaksi akkua, niin ne pitää aina vaihtaa MOLEMMAT samalla kertaa, ei vain toista, niinkuin Pajeron edellinen omistaja oli näppäränä kaverina tehnyt...
 
asennettu sammutin (2kg jauhe) tavaratilan nurkkaan.

Suosittelen muillekin, ne maksaa nykyään alle 20e, ja 2kg sammuttimella saa jo aika ison nuotion sammumaan autosta.

Takapalkkeja tuli samalla tutkittua hieman tarkemmin: mätää löytyi myös taaempaa, lehtijousen alta, runkopalkin alapinnalta. Taidanpa vaihtaa ne jouset samalla kertaa, kun ne joutuu kuitenkin irroittamaan paikkojen tekemistä varten. Samalla vaihtuu sitten ne puslat...
 
ostettu: laturi,  uudet lehtijouset. Vaihdellaan kun keritään. Semmoinen about 450-500e satsi, riippuu tietenkin mistä ostaa...

MCFORC reissulla tuli sielläkin pientä lisäpuuhaa listalle:
etukardaanin takimmainen ristikko on aivan finaalissa, samoin pakoputken takimmainen kiinnike. Kylkiin tuli muutama naarmu, mutta ne eivät aiheuta toimenpiteitä.
Ja sisälle tuli n. 30kg sellaista hienoa hiekkaa..
 
tilasin uudet KYBin kaasut joka nurkkaan ja uuden apusimpukan ohjaukseen. 225e koko satsi. On tää halpaa. ;D
 
YRITIN vaihtaa takajouset, mutta lopetin kun huomasin, että U-pultit tuskin irtoavat katkeamatta, iskarin alapään pultit kerkisinkin jo katkomaan. Eli jousi/iskari hommaan ei kannata ryhtyä huonoilla varusteilla. Hitsailin joutessa kuskin puolen runkopalkkia, alapuolelta pistän uusiksi melkein koko jousen alapuolisen matkan..
Maanantaina täytyy vielä tilata se etukardaanin ristikko ja takapyörän laakeri toiselle puolelle...
 
tänään korjailtu: vaihdoin virtalukon (kokonaisena) sellaiseen käytettyyn, jossa avaimet pysyvät kiinni myös virtojen ollessa päällä. Samoin aloitin korjailemaan takaoven kahvan suojan kiinnitystä ja rekkarikilven valoja: kahvan suoja pysyy nyt kahdelle alumiinikulmalla ja ruuvilla, rekkarivaloiksi tulee sellaiset peräkärryvalot, jotka tulevat kiinni DIY profiilinpätkiin, samalle paikalle johon alkuperäisetkin.
Samaan syssyyn hurautin irronneen takapuskurin pään takaisin kiinni kolmella peltiruuvilla.
 
uudet U-pultit haettu, 20e/kpl :seina
kuskin puolen jousi revitty irti, kauhea homma, ei kannata ryhtyä kiireessä tai ilman hyviä työkaluja (mm. iso sorkkarauta).
U-pultit irtosivat kyllä ehjinä, mutta vastaavasti pohjaanlyönti kumi varisi muruina maahan irrotettaessa. Ja palkkia saa harsia jousen alta about metrin matkalta. No, tuleepahan samalla kuntoon sekin.
Huomenna jatketaan harjoituksia.
 
kuskin puolen palkin alapintaa vaihdettu nyt noin metrin matkalta. Edellinen peltiseppä ei tietenkään ollut malttanut irroittaa jousta, vaan oli lätkinyt ratsupaikkaa sinne tänne, ja sen remontin satoa tässä nyt saa korjailla. :seina

Katkenneet iskarin alapään pultin jämät leikattiin pois ja korvataan M16 pultilla, joka hitsataan paikoilleen levyn päästä -vanhan pultin jämät on porattu pois ja reiän kautta M16 pultin pää on helppo hitsata levyyn kiinni.

Lehtijousen riipukkeet olivat melko huonossa hapessa, tangoista on ruostunut pois niin paljon tavaraa, että näinköhän ne enää ovat jämäkät edes uusilla puslilla....

Remppa jatkuu lounaan jälkeen.
 
molemmat jouset nyt vaihdettu, toisen puolen palkiin jäi vielä hitsattavaa ensi viikonlopuksi.

Perä nousi kymmenkunta senttiä, eli jousien vaihto oli tosiaan ajankohtaista. Samalla vaihtui iskarit ja puslat. Mielenkiinnolla odotan miten ajo-ominaisuudet muuttuivat (jos muuttuivat) ja mitkä tärinät ja jyrinät hävisivät ja mitkä lisääntyivät....
 
palkki vielä hitsaamatta, katotaan jos sitä ens viikolla jaksais ;D

Takapään jyrinät ja tärinät ovat lähes ennallaan myös jousien ja iskareiden vaihdon jälkeen. Nyt tosin takapää en melko järkevässä asennossa myös traileria vetäessä ja terävät kuopat eivät enää jää elämään runkoon niinkuin ennen. Eli jousien + iskareiden vaihto paransi siinä mielessä alustan toimintaa ihan huomattavasti. Ulosjoustot ovat vaan nyt melko lyhyet, mutta parantunut kuormansieto on kyllä mannaa.
 
Finn Jae reissulla tuli sitten öljynpaineanturille tunnit täyteen: kattelin vaan ajossa, että onpas hyvät paineet (joku 5bar/3000rpm) ja sittenhän se mittari olikin kohta tapissa. Sammutettiin kone ja jätettiin virrat päälle -kas, vieläkin on 8 bar mittarin mukaan ;D.

Ei siin sitte mitään, otettiin meisseli takakontista ja ruuvattiin matkan kuluessa koko mittarikompleksi irti ja heitettiin takapenkille. Eipä häiritse öljynpaineet enää ajoa. Ei sitä kiinni uskaltanut jättää, oikarissa oleva anturi olis varmaan käräyttänyt koko mittarin ajan kanssa...

Se on kuitenkin varmaa, että tuota kiinalaista halpis painemittaria en enää laita kiinni... seuraava mittari on mekaaninen.
 
alumiinivanteet alla, uudet mutterit, +lukkomutterit +työt: 85e.

En tiedä onko silmät kierossa vai vetarin laipat, mutta vieläkin toinen takapyörä näyttää vippaavan pikkasen. Se todella ärsyttävä ravistaminen kyllä poistui uusilla vanteilla lähes tyystin, ja onhan ne komean näköiset, ainakin jos vertaa ruosteisiin mankelsseihin.

Se 90km/h vauhdissa kuuluva jyrisevä ääni ei poistunut vanteiden vaihdollakaan. Tätä menoa se "nettijussin" ehdottama kardaani jää melkein ainoaksi mahdolliseksi vian aiheuttajaksi.  Jatketaan harjoituksia.

Ostettu: uudet suodattimet, 10l Teboil Diamond diesel 5W40 öljyä, yleismallin pohjaanlyöntikumit taakse (samat jotka laitoin jo eteen). Tulikohan tuosta läjästä nyt sitten 110e yhteensä.
 
336tkm, vaihdettu öljyt (Teboil Diamond diesel 5w 40), öljynsuodatin, ilmansuodatin ja olosuhteiden pakosta suurin osa tehostimen öljyistä. Lisäksi vaihdettu tehdaskorjattu laturi ja korjattu väljä laturin korvake. Korvake oli täysin lopussa, laturi pääsi elämään alapultista niin, että tyhjäkäynnillä kuului ikävä räminä. Laturin taaempi, liikkuva holkki oli syönyt itsensä lohkon korvakkeeseen. Muuten laturi sinällään oli täysin ehjä, jätänkin sen hyllyyn varalaturiksi.

Laturin korvakkeen korjaamiseksi autosta pitää purkaa laturi ja irroittaa syylari, nostaa cooleria hieman, irroittaa tehostimen putket simpukasta. Itse korjasin korvakkeen poraamalla väljän reiän Bilteman pora-kulmavaihteen avulla 10mm kokoon (aloitin 8mm poralla, siitä aina 0,5mm isommalla), jonka jälkeen laitoin reikään n. 10mm ulkohalkaisijalla olevan hydrauliikkaputken pätkän, johon laturin pultti juuri ja juuri menee sisään. Putkea piti ohentaa pöytähiomakoneella, koska alunperin sen ulkohalkaisija oli about 12mm, eikä kulmavaihteeseen mene kuin 10mm terä. Sitten asemoin holkin reikään kierretangosta ja alumiiniprofiilista tehdyllä jigillä, jonka painoin hihnapyörää vasten: näin sain holkin melko hyvin oikeaan kulmaan. Sitten tiivistin vielä holkin kemiallisella metallilla alkuperäiseen korvakkeeseen.
Virityshän tämä korjaus on, mutta maksoi alle 30e työkaluineen.. katsotaan kaunko se kestää. Ensitesti oli ainakin lupaava, enää ei kuulosta Pajero volkkarilta tyhjäkäynnillä ;D. Jos tuo ei kestä, niin seuraava temppu on sitten lohkon ja laturin reikien poraaminen 10mm kokoon ja isompi pultti...

Öljynvaihdon jälkeen paineita sahaillessa kävi jännä ilmiö: startti pyöritti aluksi hitaammin, mutta sitten muutaman sekunnin kuluttua pyöriminen nopeutui. Olen muutaman viikon jo kuunnellutkin, että ikäänkuin startti pyörittäisi vähän hitaasti. Virran vähyyttä se ei voi olla, koska mm. akut ovat uudet. Tarkkaillaan tilannetta, ehkä startti kaipaisi pientä puhdistusta? Pajero kun ei juuri tarvitse sahailla, niin ehkä sinne on kertynyt jotain skeidaa..
 
YRITETTY vaihtaa etuiskarit. Molemmista etuiskareista on alalenkin kumit irti sekä iskarista että kiinnitystapista. Rakenne on aivan naurettava, eihän se nyt voi kestää, kun ei se pääse kiertymään mistään. No, toiselta puolelta sai pultit irti parin tunnin askartelun jälkeen. Uutta iskaria tilalle.... voi PRSKLE, alalenkki on uusissa iskareissa erilainen. Väärät iskarit. Muuten täysin samanlaiset, mutta alalenkki on sellainen oikea lenkki, ei tappi. Eiku vanha iskari takaisin kiinni.
Hetken miettimisen jälkeen päätin, että en palauta iskareita. Noissahan on paljon parempi se kiinnitys, pitää vaan tehdä pulttien alle uudet korvakkeet tukivarteen. Tehdään ne siis seuravaksi...
 
Molemmat runkopalkit on nyt hitsattu.

Rekisterikilvenvalot korjattu. Revin ne vanhat ruosteiset tukiraudat ja valot kokonaan pois, leikkasin profiilista sellaiset U-malliset kiinnikkeet kahdelle tarvikerekkarivalolle ja alumiikulmanpätkät (+peltiruuvit läpi) sivuille pitämään sitä suojakoppaa paikoillaan. Homma vaatii kyllä migiä ja rälläkkää, mutta nyt pysyy valot ja se suojakoppa paikoillaan ilman nippusiteitä.

Etuiskarin kiinnikkeisiin tuli pieni suunnitteluvirhe ja ne jäivät siis kesken.

Olen nyt päättänyt liittyä veronkiertäjiin ja muutoskatsastan Pajeron piakkoin huoltoautoksi. Kävin tätä projektia varten ostamassa Motonetistä työkaluvaunun ja laatikoston (99e), joka tullaan pulttamaan tavaratilaan. Samalla saa tietenkin luopua takapenkeistä. Samalla reissulla ostin uuden lohkolämppärin elementin (Defa, jotain 45e).
 
ai niin, MCFORC reissulla rikottu (löystynyt) peili korjattiin: rupesin vaihtamaan peiliä, mutta kappas, siellähän onkin säätö sille peilin akselin pyörimisvastukselle. Pieni kääntö rukarilla ja taas toimii. Eli saat Jahvetti sen peilisi takaisin. ;D
 
Kokeilin pikku lohkareen ylitystä, huonolla menestyksellä. Heti kun etupyörän ajaa niin ylös, että takapyörä on ilmassa, niin siihen jää. Eli lukko ei pidä. Kässärillä perää huijaamalla matka jatkui, mutta ei tuo lukon kunto mitenkään hyvältä vaikuta...
 
etuiskarit vaihdettu, EVO2 korvakkeet olivat siis toimivat. Aiemmin toimitetut väärät iskarit ovat ilmeisesti seuraavan korimallin Pajerosta. Ne ovat muuten täysin samanlaiset kuin edellisetkin (no vaimennusarvoja ei tiedä), mutta alalenkki / tappi oli erilainen. Sovituspaloilla homma hoitui, ne ovat ihan sellaiset simppelit kulmapalat, joissa on vahvikkeet. Jos joku haluaa moisen modin tehdä, niin minulta saa kuvia vaikka sähköpostitse. Ideana on siis saada iskarin alalenkki hieman joustavammaksi, ettei se vänkää hiljakseen iskarin alatapin kumia irti, niinkuin edellisissä iskareissa oli käynyt. Eiköhän se ole se syy, jonka vuoksi tehdaskin on ne muuttanut seuraavaan korimalliin...

Samalla kun etupyörät olivat irti, rasvasin kaikki nivelet ja vaihdoin apusimpukan. Helppo homma, muistaa vaan irrottaa sen simpukan ohjausvarresta ENNEN simpukan irroittamista rungosta. Koeajolenkillä en vielä käynyt, mutta etupää hiljeni ihan varmasti: vanhoista iskareista oli molemmista kumit irti kokonaan ja  köh köh... jonkun verran klappia. ;D

EDIT: koeajo suoritettu, muuttui etupää laakista äänettömäksi ja jämäkämmäksi. Apusimpukan vaikutusta ei vielä havainnut, tiedä sitten huomaako sen vaihtoa edes... TSI korvakkeet joka tapauksessa toimivat hienosti. Meikäläisen Pajeroon voi siis eteen valita joko V4# tai L04# koppaisen iskarit...
 
lohkolämmittimen elementti vaihdettu. Todella ikävä homma, se on ensinnäkin todella ahtaassa paikassa ja luonnollisesti kiinnitysruuvin pää nuljaantui ennenkuin vanha elementti oli irti. Hitsasin hylsyn siihen päähän ja lähtihän se sitten lopulta. Tieltä piti ensin irroittaa cooleri, 3. pytyn suihkuputki ja öljytikku. Sitten uusi lohkis reikään ja todetaan, että Pajeroon tarkoitettu elementti ei näköjään suoraan sovikaan Pajeroon. P*RK*L* noita eurooppalaisia osia ei näköjään pitäisi lainkaan sotkea laatuautoihin. Uusi elementti oli kiinnityksineen sen verran pitempi, että öljytikun suojaputki menee vinoon eikä tietenkään painu aivan yhtä alas kuin ennen. Öljytikun suojaputken alapäässä ollut O-rengas oli muutenkin vaihtokunnossa. Suojaputkea muotoilemalla sen nyt sai jotenkin paikoilleen, en vielä kokeillut saako öljyn määrää edes tarkistettua sen kautta. Kohta nähdään lakkasiko jäähdytinnestevuoto. Luulisin, sillä vanhassa elementissä oli kaikki O-renkaat aivan korppuja ja sitä oli jäljistä päätellen yritetty tiivistää jollain tiivisteliimalla edellisten omistajien toimesta...
 
lohkolämmittimen elementti on tiivis, enää ei meidän Pajero merkkaa reviiriään.

Kävin tänään katsastamassa Pajeron. Savutusarvo 1,69. Muita arvoja eivät katsoneet parhaaksi laittaa paperiin, ainoastaan maininnan etukardaanin ristikon huonosta kunnosta (tiedossa oli). Ennen katsastusta vaihdoin etuparkin polttimon, laitoin rekkarikilven valoon polttimon paikoilleen sekä kuivasin rummut öljystä ja karhensin kengät hiekkapaperilla. Voishan ne laakeritkin tietty vaihtaa joskus...

Etujarruista huomasin jännän ilmiön: ne kun tuppaavat ravistamaan aika ajoin, mutta raivokas jarruttelu ennen katsastusta vähensi ravistusta huomattavasti... eli ravistus saattaa olla peräisin itse satulasta, ei levyistä. Tutkitaan tilannetta. Liut ainakin toimivat herkästi, sen verran tutkin niitä satuloita silloin kun rasvasin nivelet. Ja edelleenkin ne etujarrut pitävät välillä samanlaista ääntä kuin palat olisivat loppu, mutta kun eivät ole...

PS: viimeinen katsastus ennen huoltoautoksi katsastamista ja NYT ne sitten tajusivat mutista siitä puuttuvasta voiman ulosotosta. :seina Onneksi antoivat sitten asian olla...
 
rehellisyyden nimissä on kyllä sanottava, että nuo 30tkm ajetut kesärenkaat eivät kyllä vastaa pidoltaan talvirenkaita :p. Jotenkin ne ovat nyt selkeästi huonomman tuntuiset kuin viime talvena..
 
Startissa on kaksi plus ja kaksi miinus hiiltä, niin jos yksi hiili ei ota kunnon kontaktia, niin pyörii hitaasti. Seuraavaksi alkaa tekemään semmosta, että ei aina lähekkään startti pyörimään vaikka kuin avaimesta kampeaa.

uskon tähän teoriaan, koska tänään, parin kuukauden hitaan pyörittämisen jälkeen, lakkasi startti pyörittämästä. Töistä lähtiessä vielä murisi ja sain kikkailtua sen käyntiin, mutta sitten seuraavalla kerralla kuului vain NAKS.
Hiilistä:
1. maksaa merkkiliikkeessä yli 40e, eikä ole hyllyssä
2. maksaa motonetissa 30e, eikä ollut hyllyssä kuin Turussa
3. Koivusen luettelo ei tunne koko hiiliä

Huomenna hakemaan käytetty startti (50e) ja sitten ensi viikolla hiiliostoksille... ajattelin rempata jompan kumman noista starteista hyllyyn varastartiksi.
 
vaihdoin startin käytettyyn. TODELLA mukava pikku homma, luonnollisesti se juuri asennettu lohkolämppäri oli tiellä pultteja irrottaessa. Ylempää pulttia alhaalta irrottaessa ja kiinnittäessä käytössä oli kaikki pakista löytyneet jatkot ja nivel. Pultin päätä ei edes näe, vaan homma pitää tehdä sokkona. Vaihtostartista oli joku katsonut parhaaksi porata kierteet pois, eikä sinne mitään oikean kokoista mutteria mahtunut. Ylempään pulttiin tuli siis alimittainen läpipultti.

Vaihdan sen oman startin sinne takaisin heti kun se on avattu ja korjattu.

PS. pyörittää muuten todella paljon hätäisemmin tämä toinen startti. Hyvä kun kerkiää avaimeen koskea kun on jo auto käynnissä...
 
PA-suodatin vaihdettu. Irrotin ensin sen vesivaroitusvalon liittimen ja sitten kiersin suodattimen auki sellaisella hihnamallisella öljynsuodatin avaimella, jota kierretään räikällä. (erittäin hyvä työkalu muuten -menee pieneen tilaan, voi käyttää ahtaissakin väleissä ja voi käyttää todella moneen paikkaan.)
Suodatin olikin jo vaihtokunnossa, pohja aivan täynnä jotain soraa ja vesikupissa jotain ihmeellistä ruskeaa möhnää.

Sitten kasaan ja ilmailin aikani käsipumpulla, kyllästyin ja starttasin auton. Jäi käymään, eli kai se ilma nyt sitten oli poistunut, vaikka käsipumppu ei vielä aivan kivikovaksi tullutkaan?

Aikaisemmin vaihdoin siihen kojelaudan lentokonemittariin polttimot. Nyt se alkuperäinen Ö-P mittari on taas käytössä ja näyttää.... jotain. Voip olla, että se mekaaninen mittari jää vielä toistaiseksi ja uusin vaan sen anturin.
 
jep jep. Samat kujeet kuin viime talvenakin: kovalla pakkasella pyyhkijät ryytyivät kerran (rasvattu), tyhjähköllä tankilla seisottaminen aiheuttaa sen, että startatessa saa sahata hetken. aina lähtee kuitenkin käyntiin pomminvarmasti, ilman lämmitystäkin -lohkolämppärin johdon asentaminen vaatii hieman purkuhommia, eikä sitä ole siis vielä asennettu :p

Etupäästä kuuluu välillä sellainen kolahdus, aiheuttaja vielä epäselvä. Samaten rattiakseli välittää sellaista kolinaa/resonanssia, olisko siellä jossain nivelessä väljää? Etupään kulmat voisi muutenkin käydä tarkistuttamassa, etupää vaeltelee hieman urissa.

Eli eipä sille Pajerolla nyt hirveitä ole viime aikoina tehty eikä ole tarvinnutkaan tehdä.
 
Lohkolämppärin piuha paikoillaan. Mistähän sisätilanlämppärin piuhan saisi menemään ohjaamon puolelle helpoiten? Se apparin jalkatilassa oleva läpivienti on jo melko täynnä stereon ja muiden kilkkeiden piuhoja...

Tarkistin samalla laturin pultin kireyden: kireällä oli, nyt se tuntuu jopa pysyvän kiinni. Öljyä hävinnyt öljynvaihdon jälkeen ehkä desi tai puolitoista. Ei paha, mittarissa nyt jotain yli 340tkm.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom