N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
lähemmäs -25 pakkasta ja laakista tärähtää (nyt kun tankki on täynnä). Ehjä IC lähtee kyllä aika kivasti käyntiin pakkasellakin (vrt se fjord POS jolla leikin toissa talvena :p). Vieläpä tosi lyhyellä hehkutuksella...

Kovan pakkasen kyllä huomaa ajossa: tyhjäkäynnillä lämmöt ei nouse normaaliksi, ajossakin aika hitaasti. Liikennevaloissa tuntuu ihan kuin kässäri olisi päällä, perien ja laatikon öljyt ovat aika jäykää tavaraa...

Olen tosi tyytyväinen Pajeroon, noinkin vanhaksi autoksi se toimii hienosti kovallakin pakkasella.
 
taas löysin töistä sen ainoan lämmitystolpan, johon ei tule virtaa. Onneksi ajelen Pajerolla, hienosti tärähtää ilman lämmitystäkin, ei tosin laakista tällä kertaa. Nyt kun tankin tajuaa pitää täynnä, ei tarvitse sahailla.

Olen nyt pitänyt coolerin päällä pahvia ja peittänyt osan syylarista. Coolerin peittäminen ei vaikuttanut lämpöihin juuri mitään ja syylarinkin peittäminen hyvin vähän. Eli coolerin voi peittää ihan huoletta, syylarinkin OSITTAIN jos samalla muistaa pitää silmällä koneen lämpöjä. Eivät ne minulla ole ikinä nouseet pakkasella, mutta kuulemma sekin on mahdollista...
 
aika tylsän ongelmatonta on ollut Pajerolla ajelu. Jumittavat pyyhkijät korjaantuivat melko hyvin akseleiden voitelulla, nyt kun löytyi oikea öljy: aseöljy näyttää toimivan tässä kohtaa aika hienosti.

Takatilan lämppäri ei lähde aina päälle ekalla painalluksella, katkaisija akun kääntää pari kertaa niin sitten se lähtee. Tiedä sitten onko vika katkaisijassa vai moottorissa, eipä tuo nyt ole kauheasti haitannut...

Tuulilasissa oleva kiveniskemästä lähtenyt halkeama on nyt lähtenyt etenemään, kääntyi vielä ikävästi näkökenttään. Saattaa mennä lasi uusiksi katsastuksessa... no, siinäkään ei mitään menetyksiä tule, se on aika hiekkapuhellettu muutenkin.
 
öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu, 343tkm. Teboil Diamond diesel 5w-40. Samalla kiristin toisen etuiskarin alapään pultin, oli päässyt löysälle. No, siellähän onkin ne tsi-korvakkeet, kilopulteissa on nuo harvat kierteet. Samalla huomasin, että vakaajan puslia saisi kiristää, mutta niistä pulteista loppuu kierre kesken, tässäkin kohtaa on kyseessä tsi systeemi. Venttiilikopan kiinnikepultit olivat myös hieman kosteat, kiristin myös niitä varovasti.
 
antenni katkesi parkkihallissa.

Säädin vihdoinkin kuskin etuoven lukon vastakappaleen paikoilleen (vuosi oven vaihdon jälkeen) ;D, nyt se ovi menee jopa kiinni asti..
 
lämppärin puhallin kuoli. sulake ehjä, ja puhallinta potkaisemalla se herää hetkeksi. Jahvetin kanssa analysoitiin hiiliviaksi....
 
kuskin puolen ajovalo ei toimi. Syykin on selvä: jokaiseen (!) kolmeen johtoon on jossain vaiheessa lyöty rosvoliitin kiinni. Lienee jonkinlainen ennätys alallaan tuokin ::)

Johtoja kun käy vähän heiluttelemassa, niin valo palaa taas hetken.

Ajovalot pitäisi johdottaa uudestaan, apparin puolella on samanlainen karhukopla johdoissa kiinni.
 
trailerin kanssa Kemoraan, yli 1000km yhteensä. Kulutus jotain yli 12l/100km.

Jakolaatikko täytyy tsekata jossain vaiheessa, se piti menomatkalla ihme kihinää, joka sitten loppui.

Samaten se jyristävä ääni siinä 90km/h nurkilla on tallella, kärryn kanssa se tuntui ja kuului tosi selvästi -jumittunut ristikko tai epätasapainossa oleva kardaani?
 
Etukardaaniin vaihdettu molemmat nivelet. Jakolaatikkoon vaihdettu uudet öljyt.
Ahtopaine nostettu 0.8 bar tasoon.
 
jotenkin tuntuu, että kone ei saa naftaa tarpeeksi tai sitten putkessa kulkee myös ilmaa: jos tankissa on alle neljännes, liikennevaloihin jarruttaessa meinaa sammua, tyhjäkäynti tippuu todella alas. Ja ahtopaineiden nostosta huolimatta kone tuntuu jotenkin tosi nuhaiselta hetkittäin.

MCFORC 2006 reissulla tuli seuraavaa damagea:

Vanteessa pieniä naarmuja, jakolaatikon suojarauta solmussa (ja laho näköjään), toinen astinlauta solmussa, etujarrukilvessä ventti, eturekkari kolhuilla, alusta täynnä turvetta, vetokoukun sähköpistokkeen rauta vinossa.....

Eli asiallinen reissu, eikä mitään vakavaa hajonnut!   

Se jakolaatikon suojapelti kannattaa muuten tarkistaa jos meinaa maastossa ajella. Itse pelti on varsinainen kiinalainen kerrosvoileipä: kaksi peltiä vedetty sieltä täältä pisteillä yhteen niin, että reunat jäävät auki. Tiedätte mitä suola ja vesi tekevät siellä välissä....

Minun autossani ollut pelti repesi useista kohtaa kivikosketuksessa, pellit aukesivat toisistaan ja koko pelti meni läjään niin, että pellin reuna oli jakolaatikossa kiinni. Ostin Jahvetin Pajeropurkaamosta uuden, ja ajattelin vahvistaa sen lisälevyillä ja hitsaamalla...
 
pientä hitsausremonttia, sanoisin että varmaan aika monesta tämänikäisestä löytyy nämä paikat: tavaratilan lattian etunurkat (siitä seuduilta jossa penkin takimmaiset pultit ovat), molemmilta puolilta.

Lisäksi tein 20cm kuskin puolelle sisälokasuojaa uusiksi. Todella miellyttävä paikka hitsata ja rälläköidä.

Ja sitten vielä runkopalkkiin yläkantille sellainen 10cm pala. Taka-akselin kohdalle.

Naftatankin ja putkiston lahoaminen on nyt edennyt niin pitkälle, että naftaa tulee ihan maahan asti. Lisäksi alle puolen tankin meinaa sammua risteyksiin jarruttaessa, jos ei paina kaasua (=eiköhän se ilmaa höri jostain) Ohjelmassa on siis lähitulevaisuudessa tankin, anturipaketin, putkien ja letkujen uusiminen. Eli kaikki tankilta koneelle asti uusiksi.

Jarrujen varoitusvalo on palanut vähän aikaa, näyttää huutavan lisää nestettä. Nesteetkin voisi vaihtaa, on aika pahan näköistä jo se säiliössä oleva liemi.

Samaten ne valoista löytyvät rosvoliittimet ovat ruvenneet kiusaamaan: pitkien merkkivalo hehkui pari päivää sitten, vaikka pitkät eivät olleet päällä. Kävi kokeilemassa liitintä, joka oli ihan tulikuuma =rosvoliitokset olivat oikarissa.
 
vaihdettu pakoputken viimeinen pätkä. Rupeaa menemään usko noihin tarvikeputkiin: kiinnikkeet näyttävät siltä kuin ne olisi hitsattu ilman kaasua pimeässä kellarissa, suojapellin ja kiinnikkeen hitsisaumojen päällä ei ole mitään sinkkiä, alumiinia, maalia, ja luonnollisesti ne olivat jo pintahilseessä...

Putkenvaihto hommaa varten kannattaa irrottaa apparin takaiskari, saa vähän enemmän tilaa putken takaisin laittoon. Tietty kannattaa muistaa, että alkuperäiset iskarin pultit yleensä katkeavat irrottaessa.
Itse pujottelin putken paikoilleen mitään sen kummemmin irroittamatta. EDIT: Jahvetti oli sitä mieltä, että jättää iskarin kiinni ja nostaa perän tarpeeksi ylös tai tekee homman montun päällä. Toiminee, koska minäkin vaihdoin putken ilman iskarin irroitusta.

Samaan hengenvetoon rasvasin nivelet ja kardaanin, sekä hitsasin pätkän palkkia, sekä kuivasin rummut öljystä (juu en ole vieläkään vaihtanut niitä vuotavia stefoja). Jos huomenna on lasipajalla ja konttorilla aikaa, koitan viedä lasin vaihtoon ja leimalle.
 
Enpäs tiedä kuuluuko uuden putken ominaisuuksiin vai jäikö liitos vuotamaan, mutta aika erikoinen pakoääni on nyt isommilla kierroksilla ahdot päällä. Ahtopaineen noustessa rupeaa takaa kuulumaan sellaista ihme suhinaa. Tarkkaillaan tilannetta.
 
Tuulilasi vaihdettu. 130e töineen. Uskomaton ero vanhaan lasiin, ihan kuin ei olisi lasia ollenkaan.
Kannattaa muuten aina kysyä tarjous eri paikoista: nytkin oli halvimman ja kalleimman ero 50e. Halvempi oli vielä sopivasta melkein naapurissa. ;D
 
leimattu ja muutoskatsastettu huoltoautoksi.

Ei mennyt laakista. Sisemmät etujarruletkut melkein poikki ja takajarruissa heittoa. Vaihdoin eteen KAIKKI letkut ja säädin toisen puolen kenkää lähemmäs. Ja leima pätkähti.

Huoltoautoksi muuttaminen meni sekin varsin kitkattomasti. Huoltoautovarusteet JA ylimääräinen jerrykannuteline eivät vie tavaratilasta kuin lokasuojien yläpuolisen tilan, jota normaalisti ei oikein voi hyödyntääkkään. Lattiapintaa ei hävinnyt kalusteiden alle montaakaan neliösenttiä. Työkalutkin ovat ne samat jotka minulla on aina ollut Pajerossa mukana. Paitsi se ruuvipenkki.  ;D

Eli tälle leimalle tehtiin remonttia seuraavasti:
-takarummut kuivattiin ja säädettiin (ei kustannuksia)
-uusi tuulilasi 130e
-uudet jarruletkut eteen + neste ehkä jotain 40-50e
-hitsaushommia ehkä päivän verran, runkopalkkia, tavaratilan lattiaa ja sisäloksu. Kustannukset ehkä max 10-30e kun itse tekee.

PS: se putkesta kuuluva puhina kuuluu ilmeisesti ko. vaimentimen ominaisuuksiin. Ei se ainakaan mistään näytä vuotavan.
 
jälkihehkun (?) rele rallatteli parina aamuna kostealla kelillä. Foorumin ohjeiden mukaisesti kävin tökkäämässä lämpöanturin piuhaa tiukemmalla ja rallatus hävisi sillä. Olisihan sen tietysti voinut putsatakin. Ei se kyllä löysälläkään tuntunut olevan, mutta ilmeisesti se anturin johto on aika tarkka kontaktistaan.
 
Öljyt ja suodatin vaihdettu, Teboil Diamond Diesel 5W40.
357tkm.

Jarrunestettä lisätty. En tiedä jäikö joku letkuliitos löysälle, vaiko pelkästään vajausta säiliöön. Jarrut tuntuvat kuitenkin ihan normaalilta.

Uudet tuulilasinpyyhkijät, Bosch twin 400 (tai jotain).

En muista paljonko maksoivat, sen verran kauan ovat olleet kaapissa odottamassa vaihtoa.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

pyyhkijöiden akselit rasvattu aseöljyllä, kun meinasivat jämähtää pakkasella.
Keulaan heitin tänään pahvit coolerin päälle ja jäähdyttimen eteen. Jäähdyttimenkin voi peittää kovalla pakkasella käytännössä kokonaan, lämmöt ovat silti aika alhaalla kaupunkiajossa, kun tyhjäkäynti tiputtaa heti lämmöt sinne ensimmäisen viivan luo.
Eli ei oikeastaan mitään kummempaa. Kulutus on jatkuvasti yli 10 (arvio).

Jarrunestettä jouduin taasen lisäämään, joku liitos siis jäi löysälle letkuremontissa.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Pakkasen lähestyessä kolmeakymmentä, joutui ilman lämmitystä startatessa sahaamaan muutaman kerran. Hehkutusaika on tosi lyhyt noilla pikahehkuilla, täytyisi ehkä malttaa hehkuttaa pari kertaa.
Lämmityksestä lähtee laakista käyntiin.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Keleen tarvikeputki. Se pakoputken viimeinen osa, jonka viimeksi vaihdoin, on himppasen liian lyhyt. Putken pää jää niin ylös ja taakse, että pakokaasu jää nokeamaan puskuria, runkopalkkia, vetokoukkua. Ei tarvinne kauaa odottaa kun sinne seuduille saa ruveta hitsaamaan uutta peltiä, kaikkihan tietävät miten happamat pakokaasut, lämpö ja pelti sopivat hyvin yhteen. :p
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Etupuskurin kuskinpuoleinen pää tippui hankeen kun tuli työnnettyä sellaista jäistä penkkaa.
Olisi se hetken päästä kyllä tippunut itsekseenkin, oli se kiinnitysrauta sen verran rapea.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Jarrunesteen häviämiseen löytyi syy: ei ollutkaan löysälle jäänyt liitos, vaan letkun vaihdon yhteydessä hajonnut laho jarruputki.
Maalista päätellen alkuperäinen putki, on nyt sitten vaihdettu eteen oikealla. Sylinteriltä letkulle tuleva. Maksoi about 6e.

Samalla lisäsin akkuihin nestettä, litra kumpaankin. Jostain syystä tuntuu neste maistuvan, vaikka akut ovat uudet ja laturi samoin... lyhyet ajomatkat ja korkeahko 14,5V latausjännite?
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Tylsää. Pelkkää ajoa. Öljyt vaihdoin perjantaina, 367tkm. Suodatin meni samalla vaihtoon.
Jurvan reissulla traileri perässä. Pitkät nousut ja helteen huomasi kyllä lämpömittarista, mutta normaali alueella pysyttiin koko ajan. Kulutus jotain 11,5 ja 13,5 välillä (en ottanut litroja tarkasti ylös, siksi arvio on tuollainen).

No, jos se nyt on jotain 13 litraa satkulle kärryn kanssa, niin en minä siihen vielä kuole....
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

372tkm. Ilmansuodatin vaihdettu. Savutus väheni jonkin verran.
Uudet renkaat. 31x10,5" Kumho Road Venture AT KL-78

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Kumho&tireModel=Road+Venture+AT+KL-78

MCFORC reissulla renkaista todettua: selvästi paremmat renkaat maastossa. Välitykset muuttuivat oikeastaan parempaan suuntaan, lyhyt kakkonen on nyt aika hyvä vaihde moneen paikkaan. Soratiellä kuvio nostaa isoja kiviä, joka kuuluu kolahduksina. Muuten vähintään yhtä hiljaiset maantiellä kuin edellisetkin, ehkä jopa hiljaisemmat (välityskin vaikuttaa). Rungot ovat kuitenkin jäykemmät, mikä tuntuu kuoppien terävämpinä iskuina ohjaamossa. Pientä, lähes huomaamatonta värinää ja tärinää tuli hieman lisää, mutta ei häiritsevissä määrin. Kokonaisuutena todella hyvä kompromissi maasto/maantiekäyttöön. Mittarivirhe näillä renkailla 96km/h todellista kun mittarissa on 100km/h, ennen oli todellista 90km/h. Välityksen pitenemisen huomaa maantieajossa, nelosta tulee käytettyä entistä enemmän, ja vitosella eteneminen vaatii enemmän kaasua.
Isommat renkaat ovat myös selvästi painavammat kuin edelliset. Samoin korkea pala tuntuu asvaltilla kantatessa lievenä huojumisena, mutta sekään ei häiritse pahasti.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Kulutus oli nyt luokkaa 10,5 satkulle. Vaikuttaisi, että se ei noussut ihan niin paljon kuin ajattelin. Ehkä se on vaan psykosomaattista, kun nuo renkaat tuntuvat jotenkin niin paljon raskaammilta ajossa kuin edelliset.
Renkaissa oli muuten aivan liikaa ilmaa. Laitoin paineet 2,9bar tasoon, niin kulkukin pehmeni huomattavasti.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Viime viikolla tiputin kynän lämmityslaitteen keskimmäisestä ritilästä sisään. Luonnollisesti sen seurauksena ilmavirran suunnan ohjailu lakkasi toimimasta. Purin hanskalokeron pois, sekä sen ison putken joka menee moottorilta kennolle. Kynä löytyi, ja vielä toinenkin joka ei ollut meikäläisen tiputtama. Samalla vaihdoin lämppärin moottorin (tarvike, jotain 65e).
Kennolle menevän putken teippasin vielä varmuudeksi ralliteipillä kiinni, vanhat vaahtomuovit eivät oikein jaksaneet pitää sitä paikoillaan.
Uusi moottori onkin aika paljon tehokkaampi kuin vanha, näköjään se ei ole koskaan aiemmin minun aikanani ollut täysin ehjä. Kyllä muuten puhaltaa nyt.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Jotenkin kone tuntuu tärisevän tyhjäkäynnillä ja 1100 rpm kierroksilla enemmän kuin ennen.... TP-hihna pasana tai sitten on joku moottorin tai laatikon tukikumi ottanu kyytiä MCFORCissa? Tutkitaan... jakopää täytyy kuitenkin vaihtaa katsastukseen.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

11,6 kulutus. Kyllä nuo renkaat jotain vaikuttaa.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

12,5 kulutus. Kyllä ne renkaat jotain vaikuttaa.

Katsastusremppaa aloiteltu: sitä perinteistä palkin hitsausta, ja sitten rasvailin kaikki nivelet ja kardaanin.

Nippojen rasvailua varten ostin Bilhelvetestä sellaisen rasvanippasarjan. 6mm kokoiset nipat käyvät Pajeron etupäähän, vaihdoin jo aika läjän huonoimpia nippoja uusiin. Nippasarjasta ne 8mm kokoiset jäänevät näillä näkymin käyttämättä.

Takakardaanin stefa vuotaa aika railakkaasti. Olisin vaihtanut sen, mutta kun ei sellaista ollut hyllyssä...
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Takakardaanin stefa vaihdettu. 15e.
Jakolaatikkoon lisätty muutama desi öljyä.
Vetokoukku hiekkapuhallettu, paikattu ja maalattu.
Pakoputken päähän lisätty pieni mutka, jottei uusi maali pala heti vetokoukusta pois.
Uusi (käytetty) takapuskuri odottelee asennusta.
A-Teollisuuden lainaamalla leikkurilla ja pellintaivuttimella taiteilin korin taka-alakulmaan korjauspalan. Tämäkin odottelee asennusta.
Stefan kanssa puuhatessa kiinnitin takakardaanin pölysuojan uudelleen, se oli päässyt irti. Helppo homma kun kardaani on irti: pihdeillä pikkuisen muotoilee sitä päätyä, niin taas pysyy paikoillaan.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

TP-hihna pasana tai sitten on joku moottorin tai laatikon tukikumi ottanu kyytiä MCFORCissa?

TP-hihna poikki. Selvisi jakopääremontin yhteydessä. Nyt ajettu 375tkm. Teoriassa seuraavaan hihnanvaihtoon olisi pitänyt olla kilsoja vielä reilusti, mutta niin vaan oli TP-hihna kahtena kappaleena, ja täystuholta siis vältytty ihan tuurilla. Varsinainen jakohihna oli onneksi merkeissään.

Nyt siis uudet hihnat (Conti) ja molemmat kiristäjät (GMB). Edellisetkin kiristäjät olivat vielä ehjät, mutta vaihdoin samalla nekin. Lisäksi vaihdoin laturin hihnan, joka oli myös hieman kulahtanut.

Tarinan opetus: vanhassa Pajerossa, jossa jakopää hiukan vuotaa öljyä ja hihnapyörät ovat kuluneet, hihnojen vaihtoväli on lähempänä 60tkm kuin 90tkm. Itse vaihdan seuraavat hihnat 60tkm:n jälkeen.
Ja jos joku muuten pitää TP-akseleita turhina, niin eivät ne ole. Tästä threadistä huomaa, miten paljon ne (ainakin Pajerossa) tasaavat koneen värinöitä. Katkenneen hihnan kyllä huomasi värinöiden hienoisena lisääntymisenä.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Ja normaalia katsastusremppaa: hitsasin korin takanurkan ja helmakotelon kuskinpuolelta. Samaan syssyyn kuivasin takarummut ja säädin kengät lähemmäs, ja asensin uuden (käytetyn) takapuskurin. Takapuskuri ei jostain syystä käynytkään keskimmäisistä kiinnikkeistään, vaikka olikin peräisin samanikäisestä pitkästä Pajerosta. Eli puskurin kiinnikkeitä on liikkeellä kahta mallia (ainakin).
Luonnollisesti linttasin jo edellisen puskurin mäkeen, ja nyt puskuri on kiinni ainoastaan laitimmaisista kiinnikkeistään.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Katsastettu.

Ainoa huomautus tuli puuttuvasta etupuskurin päästä. No, se nyt korjaantuu kun vaihdan koko puskurin.
Päästöistä valitti, että piti monta kertaa mitata ennen kuin kelpasi. Lopputulos 2,76. Luulen että tukkoinen putkisto kerää nokea, ja vaikeuttaa mittausta. Sitten kun irtonoki on poissa, niin mittaus menee helposti läpi. Mitään kikkailua ei ole ikinä tuohon tarvittu, syöttöjä ei ole ruuvailtu eikä paineletkuja irroiteltu.
Kuivatut takajarrut toimivat jälleen kerran hienosti. ;D

Ai niin muuten: takakulmia hitsaillessa asensin samalla roiskeläpät taakse. Jospa se takanurkka olisi vähän pitkäikäisempi nyt.

PS: ei huomannut 31" renkaitakaan. Niitä ei siis vielä ole muutoskatsastettu.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Laturin ja tehostimen hihnat kiristetty. Jäivät löysälle jakopäätä rempatessa.
Nyt ne eivät enää huuda, mutta jotenkin tuossa meikäläisen Pajerossa ne hihnat ovat aina pitäneet tyhjäkäynnillä sellaista... vikinää. Tiedä sitten onko vika vai ominaisuus, ääni on kuitenkin niin hiljainen, ettei se aiheuta toimenpiteitä.

Kulutus jatkuvasti yli kympin satkulle. Uusilla renkailla en ole vielä kertaakaan päässyt alle, tosin olen kyllä ajellut "normaali" ajoa, enkä mitenkään yrittänytkään päästä pienellä kulutuksella.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Diesel on halpaa ja sitähän kuluu: 11,5 - 12,5 /satku ;D
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

kulutus 14,5

...juuu en oo mitää leikkiny lumessa.....
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

kulutus 12,9. Lenkillä joka sisälsi trailerikeikan.

Tuossa männäviikolla ihmettelin auton omituista käyttäytymistä tilanteessa, jossa siirrytään kiihdytyksestä moottorijarrutukseen ja takaisin kiihdytykseen. Kaasua pumpatessa huomasi, miten auto kääntyi hieman vinottain ajosuuntaan nähden. Kulki kyllä suoraan, ratissa ei huomannut mitään, mutta auto pyrki kääntymään hieman vinoon. Ajattelin jotain taka-akseliin liittyvää, ja Jahvetti ehdotti heti U-pultteja. Uudet tai äskettäin auki olleet U-pultit näköjään löystyvät ajan myötä. Kiristin U-pultit, ja ilmiö hävisi. Aina sitä oppii uutta.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

380tkm mittarissa. Kulutus jatkuvasti yli kympin.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Öljyt ja suodatin vaihdettu. 383tkm. Ilmansuodatin kaipaa vaihtoa. Öljyjä vaihdellessa kokeilin samalla laturin alapultin kireyttä, tuntuu pysyvän kiinni sillä putkipatentilla, jonka tein aiemmin.

Etupäästä rupesi aiemmin kuulumaan sellaista kalliin kuuloista kihnutusta. Epäilin (Jahvetin kanssa) jarrupaloja, koska ne olivat jo leimalla aika finaalissa. Ja sieltähän se syyllinen (onneksi) löytyi, paloissa on sellainen kulumisvaroitin pelti, joka rupeaa ääntämään kun pala kuluu. En kuitenkaan vielä vaihtanut paloja, koska vaihdan kohtapuoleen levytkin. Otin ainoastaan kulumisvaroittimen pois.

Kulutus jatkuvasti 12 nurkilla.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Voe voe, torstaina katkesi jarruputki ja perjantaina loppui startista hiilet. Moponetin hiilet ei sitten ole käypäiset, kuten vuosimallista olisi voinut päätelläkin.

Jarruputkia menee taakse kaksi, molemmat laitetaan nyt uusiksi (molemmat alkuperäisiä ja lahoja).

Hiilien vaihtaminen tuntuu olevan iso operaatio: nyt kun sain autosähköpajasta nro. 1 hiilet, autosähköpaja nro. 1 eikä nro. 2 eivät halunnut niitä vaihtaa. Alkuperäiset hiilet on hitsattu/juotettu niin tiukkaan kiinni, ettei tavallisella kolvilla ole mitään asiaa niiden irroittamiseen. Paja nro. 1 neuvoi poistamaan vanhoista liitoksista johdotkin, paja nro. 2 puolestaan neuvoi tinaamaan uudet hiilet vanhoihin johtoihin/johdon pätkiin. Ota tästä nyt sitten selvää. On se kumma juttu kun ei korjaaminen ole enää muodissa. Vaihtostarteissa on ilmeisesti hyvät katteet, eikä tarvitse liata käsiään?
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Ja Pajero on taas ajossa. Ennen MCFORCia heitettiin käytetty startti paikoilleen, kun ei siihen hiilen vaihtoon sopivaa kolvia nyt löytynytkään nurkista.

MCFORC reissulla tuli seuraavaa pikku puuhaa:

-laho naftaputki rupesi tihuttamaan
-edestä loppui jarrupala (vaihdettu jo uudet eteen tämän jälkeen)
-tankkiin tuli pari kuhmua
-jakiksen suojarauta TAAS aivan solmussa
-edellisen omistajan virittelemä "astinlauta" potkittiin irti jo heti ensimmäisessä plutakossa (ei mikään menetys).

Ennen reissuun lähtöä piti ruiskia serssiä pyyhkijän akseleille, olivat ryytyneet jumiin kun auto on seissyt koko kesän. Mutta siitä ne sitten käytössä taas notkistuivat.

On sillä taas kiva ajella, näkee eteensä vähän eri tapaan kuin Gallusta. :driver
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Molemmat naftaputket vedetty uusiksi, koko matkalta. Letkut uusittu.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Pajeroa ulkoilutettu pitkästä aikaa. Ei mennyt ongelmitta, MCFORC jäi väliin.

-akut täysin kypsät, nestettä puuttuu TAAS reilusti
-pyyhkijät jämähtäneet, apparin puoleinen akseli pyörähti pellissä ympäri, eikä enää pysynyt paikallaan uudelleen kiinnityksessä.

Akselin kiinnitysmutterit oli pakko sahata sahalla halki.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

It's alive again!

Vaihdoin ennen starttailua jakopään hihnat ihan varmuuden vuoksi, kun auto on seissyt noinkin pitkään. Sama jumppa kuin ennenkin. Samalla laitoin uuden startin paikoilleen. Kesäpäiviä odotellessa.
 
Vs: N. Päivinen, Pajero TD-IC -89 käyttäjän päiväkirja

Ja tämä auto koki siis tavallaan pienen kauneusleikkauksen (läskiä pois jne.) kun sydän siirrettiin lyhyempään avoon:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=40711.0

Tarina jatkuu siis siellä. Leikkaukseen siirrettäessä, vuoden seisonnan jälkeen löin akun kiinni ja alle sekunnin starttauksella tulille. Eli tekniikka on kyllä kunnossa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom