P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

cusso

WeiderWagon-87, 4G63rakenteilla
Liittynyt
22 Maaliskuu 2004
Sijainti
Tampere
Tarkoituksena (yrityksenä) olisi rakentaa muuten niin laatikkomaisesta pelistä hieman virkeämmän näköinen ja oloinen. Näköisyyden muokkaus ei tuota ongelmia, mutta oloisuus..
Minkä alusta olisi yhteensopiva kun etujouset ovat 13mm vahvat ja, sen minkä näin, kauttaaltaan 158mm leveät, siis ulkomitaltaan. Takajouset 13mm vahvat ja 120 leveät, kauttaaltaan ja ulkomitoiltaan...
Kytkinlevy on 190mm halkaisijaltaan. Vanhan levyn loppuunkuluminen ontoi aihetta vaihtoon. Tekisi mieli sintteriä, mutta mistä.
Imu- ja pakosarjaa tekisi mieli myös vaihtaa avarammaksi. Mallimerkintä ...LND05VH... viittaisi koneen olevan 4G37, mutta tiedä sitten..
Terveisiä Ikaalisten IS-Tarvikkeeseen ;)
 
mietin itsekin taannoin Space wagonin piristämistä, ja tulin siihen tulokseen, että 4G37 hylkyyn ja 4G63 SOHC ruiskulla tilalle -pitäis mennä muutoskatsastuksella, prosentit riittää... (90hv->105hv)

Alustaan voi sovittaa (eteen) esim. Galantin tolppia, samalla saa jarrut päivitettyä jos vaihtaa napoineen. Tuskin ne heittämällä käy, mutta yläpäät sovittamalla....

Minkälainen akseli S-W:ssä on takana?
 
joo siksi paperit pitäiskin löytää jollekin mallille jossa on alle 108hv, muistelen että sellaisiakin oli jossain päin maailmaa..

Tai sitten vaihtaa 4g63 kaasarikoneen ja laittaa siihen ruiskun ja vetoaa että teho on kannen takia pienempi kuin alkup. ruisku koneessa....
 
iskunvaimentimet on ainakin kirjan mukaan samat kun galantissa

mutta yläpää ei varmaankaan oo sama
 
Työn alla on mullakin SW, kone ( laitoin juuri tänään takas kiinni) 4g37 pattipää männät , ilmeisesti 8v ruisku lancerista n.3,5mm korkeampi laki, tasapainoakselit veks/ sorvattu, kantta siistitty, kaasarina weber dgv ja 2" putki. Peltisarjaakin mietin mutta toi oma pakosarja on ihan kohtuullisen tuntuinen joten se siitä, eiköhän tosta jo 100 + heppaa irtoa 8). Muina extroina aluvanteet, kirkkaat puskuri ja sivu vilkut.
 
Onko sun SWtä jousitettu? Tuossa katseltiin että Saab 900 ja 9000 jousista sais soveltamalla sopivat. Valmiina tällaiseen vehkeeseen kun, sattuneesta syystä, ei valmiina oikein löydy helpolla.
Jätän oman projektini hautumaan. Kesän aikana koitan saada aikaan pienen face-liftin SkyLinen kaltaisilla puskureilla ja helmoilla, Shogun tyylisellä takasiivellä, Evo scoopilla ja lokarin kaarilla, uudemman Swn valoilla ja parkeilla, m3-look peileillä, kojelaudan uudelleenmuokkauksella, verhoilulla...
 
G3 koneeseen saisi ruiskun joko 4wd Lancerista tai sitten 1,8 Eclipsestä (mistäs sellaisen löytää).

Eclipsessä on myös rullakeinut.....

paremman kytkimeen saa jos löytää C1# turbo coltin vauhtipyörän 215mm kytkimellä, 200mm kytkimiä taasen löytyy esim. kaasutin turbo Trediasta/ Cordiasta tai A15 turbo Coltista.
 
Mielestäni 8v 4G63 kaasarimallin ja ruiskumallin kannet ovat samanlaisia, lukuunottamatta kaasarimallin bensapumpun ulosottoa. Minulla oli ruiskukannen nokassa jopa epäkesko tuolle kaasarimallin bensapumpulle. Laitoin "ruiskukannen" tilalle kaasarikannen, enkä huomannut tehoeroa ainakaan alaspäin...

Korjatkaa jos olen väärässä.
 
joo ei niissä varmaan eroa olekaan -mutta tuskin ne sitä konttorilla tietää, tässä kun ei tarvis tinkiä kun 3hv alaspäin....

huuto.netissä oli taannoin kaasari G63 koneella oleva S-W myytävänä.
 
Ota takajouset irti, mittaa vapaa pituus ja laske jousivakio. 120 mm ulkohalkaisijalla olevia jousia löytyy esim Autoracingista Escort MK1/2 pienen tolpan etujousien nimellä. Jäykkyydet 145 lbs/in -> 220 lbs/in, useita pituuksia. Hyllyssä tavaraa on tosin huonosti. Lautamäki Motorsportissa on myös jotain jousia, sieltä löytyi ainakin paria malia hyllystä.
 
Holset'lla olisi kyllä myynnissä 4G63sohc kone, tarvii vaan rempata öljyvuoto, varmaan ohjuri.
On vaan niin monta asiaa mitä pitäisi hommata, mutta varallisuutta rajoitetusti vain yhteen kerrallansa. Myynti osasto on kamalaa luettavaa. Sinne saa hukkuun pienen omaisuuden, jollei verottaja osaa rajoittaa toimintaa ;)
Pitää tuossa, kun aikaa löytyy, aukasta takapää ja kattella jousia kädestä pitäen, ellei joku osaa kertoa vakiojousien vapaapituutta.
Niko. Vieläkö pöntöt on myynnissä?
Timo. Kerrohan vanteiden hintaa?
(tilipäivä huomenna..)
 
Jos ei ole ihmeenpää kiirettä niin omaan SW:hen tarvii vaihtaa jarruputki taakse niin samalla voin mitata ton taka jousen ( viikonloppuna siis... )
 
Sitähän tässä vähän tarkotinkin. SIeltä näkyy jousten pituudet ja halkasijat yms!
 
Etujousen mitat: wire dia. x O.D x free lenght mm. =12,3 x 152,3 x 343, spring constant kg/mm = 2. Takajousi: Wire dia (min x max) x O.D x free lenght mm. = 10,2 x 12,0 x 122 x 335, spring constant kg/mm 0-205,5 kg =2,1, 348 kg or more = 3,5.
Ja mallihan on D05W.
 
Noista mitoista on paljon apua. Kiitoksia. Eroavaisuuksia ei ollut kovin paljoa omiin mittauksiini joten paikkansa pitävät. Sitten vain etsimään miltä valmistajalta löytyy sopivia -35-40mm...
 
Pitkän hiljaisuuden jälkeen projekti on liikahtanut puoli askelta eteen päin. Toiseen palstaan kerkisin pistääkkin jo kuvan, mutta tässä taas..
Paikalla oli jo Hellan 1000 pitkät ja sumarit, mutta eivät mahtuneet olemaan juuri niillä kohdilla. Sumarit kokonaan pois ja pitkille uutta paikkaa.
 
ja jatkuu..
Askarteluvälineinä 2*4 (karmijämä), tiiliskiviä (muurijämä), foliota (kanajämä), filmivaneria (kontin vastalevy), teflonöljyä (PPT), vettä sumuttimessa ja pullouretaania (wurth). Asetelmat näkyy kuvasta.
Vanerin päälle teflonia ja vettä, pullosta uretania varovasti, ettei lähde paineella vääriin paikkoihin. Teossa alalippa: ei tarvi olla paksu->ei sumutetta=ei turpoa paljon.
Nahkotuttua (20min) kulmien kimppuun. Raa'asti pullosta kulmiin ja vettä sumuna päälle. Huomaa kuinka paljon kostutus vaikuttaa.
 
jaja jatkuu..
Kun kulmat nahkottu, suojattiin valot ja muut taustasälä foliolla, ettei uretaani leviä vääriin paikkoihin. Sitten vaan pullosta surutta rako täyteen ja sumua päälle. Taisi tulla vähän liikaa...
Siinä vknlpn tuotokset (tuhoukset). Jatkuu säiden sallimalla aikataululla. (näyttää huonolta..)
 
Onko kenelläkään tietoa mistä tuohon Space Wagoniin sais korjaus manuskan? Omistan -87 vuoden 1.8TD Avaruussukkulan. Siin kirjassa ois hyvä jos siin ois myös -89 vuoden samalla koneella olevan specsit myös... Kun ei ole tietoa et mikä on yks boksi kuskin penkin alla (vuoden -89 mallissa)... Oisko kenelläkään mitään tietoa mikä se vois olla? Et kannattaako sitä asentaa...
 
...muuten vaan uppasin.
Ei muuta uutta kuin 15" vanteistus talvikumeille.
Tulossa on 2.5" Simonsin putkisto, 1x90mm ulostuloinen rosteri takapönttöllä.
Pitäisi vaan hitsata kiinni...ehkä vielä tällä viikolla.

lisäys: Nyt on putki alla, vihdoinkin. Koko viikonloppu sen kanssa meni sovitellessa, mutta siellä on. Samalla tuli vaihdettua iskaritkin uusiin. Samalla tuli paljastuneeksi myös, että vetarien suojakumit olisi vaihdon tarpeessa. Ja pohja muutenkin hieman putsaamisen tarpeessa.
Joskohan ens viikon aikana pääsis leimalle...
 
Sai sitten vihdoinkin leiman. Ensin ei meinannu antaa, ja valitti jarruista. Nyt tuli vaihdettua uudet levyt paloineen.

Ensivaikutelmat ajoon oli hyvät. Eteneminen tasaista ja vääntöä löytyy aikaisempaa huomattavasti enemmän. Mörinät on yllättävän hiljaiset putken halkaisijaan nähden. Kannatti pistää kolme väliin. Enempää ei kyllä olisi mahtunutkaan..

Odotellaan kevättä niin saa projektia jatkumaan..
 
Lähti tänään Twisterin suodatin tilaukseen.
Tuskin sentään laitan ennen kesää kiinni. Kerkiää ainakin soveltaa kiinnitykset siihen mennessä..
 
Kevät on koittanut ja projekti jatkuu..

Puskuri on alkanut saamaan uusia muotoja sitten sen epämääräisen paakku hässäkän sisältä.

Yllättävän paljon muotoja saa aikaan pelkällä rälläkällä. Pölyä vain on sen mukaisesti joka paikassa. Onneksi en eilen käyttänyt suojia niin sai illalla aivastella räkää oikein urakalla ja huuhdella silmät raanan alla.

Twisteri tuossa jo aikaa sitten tulikin, mutta raudat on edelleen tekemättä. Ilmanottoaukon ajattelin tehdä maskiin, syylärin viereen kuskin puolelle. Elleln sitten hanki koko levyistä syyläriä. Sitten saa suunnitella aukot muualle...

..pistän kuvia, kunhan netti taas aukeaa kotipuoleen..
 
Sovittelua.

Tästä on jo viimeistelty uretaanimalline valmiina. Pitäisi vain saada aikaa ja tilaa kuidutukselle...
 
En pistä mitään yleiskuvaa, ennen kuin on jotain yleistä mitä esitellä.

Sisustaan en ole vielä koskenut. Sen aika koittaa, toivottavasti, ensi talven aikana. Koitan nyt kesäloman aikana saada kuoret koreiksi. Mutustelee sitten pähkinää talvella...
 
Otappa tästä projekti, huva jaappanin mallia space wagon ;D

Halvalla lähtee 900 € koneessa laittamista ja ilmastoinnista aineet lopussa muuten kulkee molempiin suuntiin, eteen ja taakse ;D
 
Kunhan nyt saisin edes tämän projektin valmiiksi. Ei viitsi ottaa samanlaista toista vierelle ;) ;D
 
--ja vielä yx--

No eipä se itseä ole vielä haitannut. Maalaukseen auto on muutenkin menossa. :p

Kylällä vaan ihmeiset katselevat hymyssä suin perään. ???
 
Koska takalokarien kaaret alkoivat näyttämään vaihdon tarpeessa olevilta, ne piti sitten vaihtaa...
 
...kaarien vaihto levensi ulkonemaa liki 5cm, ja itsestään alkoivat näyttämään tyhmiltä, joten niitä tarvitsi hieman piilottaa...
 
...pelkkä vaahto itsessään ei ole kovin iskunkestävä, joten sitä oli hieman jäykistettävä lasikuidulla...
 
...kuitukitin hiomisen jälkeen alkoi tulos näyttämään oikeastaan aika hyvältä.

Projekti jatkuu ensi viikolla varallisuuden mukaan...
 
Rupean pikkuhiljaa olemaan samaa mieltä... ;D

..mutta jatketaan vielä vähän tänne...

Koska peräpeili jäi näyttämään hieman vajaavaiselta, tarvitsihan sinnekin jotakin täytettä tehdä...
 
Tuleepahan erilainen eikä kenelläkään ole varmasti samanlaista :peukku
Sitten kysymys eihän nuo uretaanit jää tuonne sisälle (esim kyljet) ::)
 
PU't ikävä kyllä jää alle.  :-\
Nähtäväksi jää, mitä tapahtuu talven - parin vuoden aikana. Pintakosteutta sinne ei pitäisi mistään päästä. Toinen asia on kondensaatiokosteuden kanssa..
Mutta käytetäänhän meseissäkin uretaania helmakoteloissa ajomelua vaimentamassa. ;D

...lähti vähän mopo ns. käsistä tuon perän kanssa..
Mutta se on muoto asia ja se on vielä vähän hakusessa ;D ;D
 
Kaveri laminoitti evo-scoopistaan lasikuituisen muotin.
Toinen kaveri lainasi sitä ja laminoitti itelleen siitä scoopin.
Minä lainasin muottia ja valoin siihen 4kg valumuovia ja vahvikkeeksi 500g kuituhartsia.
Nyt vain jännityksellä odotellaan pari päivää, mitä tulee..
 
--onnistui sitten viimeinkin kuvien lisääminen--

Tuossa jo vähän aikaa sitten peilit tuli compilta. Peilit itsessään on vähän liiankin nätit, mutta jalustat oli saman kätiset. Ja ei kun palautukseen. Nyt uusia jalkoja on odoteltu jo jonkin aikaa... ei kuulu ei kuulu.

No tuossa päivänä lämpimänä kuidutin etupuskurin.
Tuli vähän alienin näköinen.
--ja siitä seuranneena lähti mielikuvitus ihan muihin sfääreihin ja evo-scoop sai uusia seuralaisia kallon toiselle puolelle--
..mutta se on vielä ajatuksissa..
 
Tuossa ohimennen pistettiin veljen pirssi uuteen uskoon..

..ja omassa projossa takapää alkaa olla muodollisesti siinä. Kahvan kohta menee vielä umpeen, kunhan saan sompailtua lukituksen ja avauksen samaan vivustoon.
 
Niin, jotain pientä on tullut tehtyä viimeisen 2viikon aikana.
Tuossa jo aikaa sitten tilasin uuden tankinluukun, joka karvalakkimallinakin tuli maksamaan maltahia.
Tuo mollukka olisi tarkoitus sijoittaa, normipaikasta poiketen, takasivulasien väliin. Tuohon GLX merkin alle, jossa on ilmastoini venttiili.
 
Täyttöletkun reikä oli ummettava.
Ja mikäs sen parempaa, käsillä olevasta materiaalista saa, kuin jeesus-teippi ja lasikuitu.
Täytteeksi vain uretaania.
 
Muuta pientä on etuovien kuidutus ja kittaus.
Lukon reiät peitettiin tietenkin ilmarilla ja lovi täytettiin uretaanilla. Paakku hiottiin pellin tasalle ja kerrostettiin kuitumatolla.
Pinnalla tällä hetkellä lasikuitukittiä hionnan alla.

Takaluukkukin on hieman muotoutunut, tai paremminkin täyttynyt.
Aukaisukahva poistettiin, reiät peitettiin ilmarilla ja lovi täytettiin uretaanilla ja hiottiin tasaiseksi..
 
..päälle parikerrosta lasikuitua.
Alapinnalle nyt tein tuollaisen loven, johonka olisi tarkoitus laittaa putkivalo jostain kumman syystä. ???
 
Takaisin
Ylös Bottom