P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Konepeitto on jäänyt toistaiseksi aika koskemattomaksi. Tarkoituksena olisi nyt sitten tehdä etulippaan jatkoa palan matkaa ja asentaa scooppi ilman keskipuomia.
Nyt on sitten vain harkinnan alla; ottaakko vaiko eikö ottaakko rälläkkä kätehen ja leikata lämminilman poistoaukko scoopin jatkoksi...(kuten mallissa)
 
Tämän päivän satoa.

Takaluukun pahka sai pintaansa pari kerrosta lasikuitukittiä. Pääsee viikonloppuna pölyttämään..

Etupuskuriakin tuli kokeiltua paikallensa konepellin jatkeen kanssa.
Vasemmalta (siis oikealta) puolen hieman nirhaa konepellin etureunaan avattaessa. Pitää muutama milli ottaa pois päältä. Muuten mahtuu kyllä aukeamaan moitteetta. Pelti kaartuu hieman eteen päin avattaessa, ettei jatke pääse tökkimään puskuria.

..näyttää jo nyt aika häjyltä..
 
Kylkiinkin tuli vedeltyä pintakittiä. Pääsee pöllyttämään oikein kunnolla, jotta saa kaarevuuden tasaiseksi.
Ruiskukittiä on varattu semmonen nelisen litraa.
Mahtaakohan sekään riittää koko autoon...
 
On kyllä :palvo
Hommiahan tossa on mutta erittäin hieno siitä tulee!! Eikä varmasti tuu samanlaista vastaan :peukku
 
Tuossa on kyllä tekemisen meininkiä... Voin kuvitella fiiliksen, kun pääset ekan kerran koppiin kurkistamaan maalauksen jälkeen! 8)
 
minor setback

Onnistuin hajottaan takalasin sitä irrottaessani.

..uutta odotellessa...
 
Ennen kuin onnistuin takalasin tuhoamaan, sain sentään jotain hyvääkin aikaseks..
 
Rummunkannet eivät oikein ole kestäneet korroosiota aikaansa, joten oli aika puhdistaa ne..
 
Kuinka et huolla vanteitasi:

- älä ainakaan hiekkapuhalla saatika teräsharjaa niitä!

Jos teet niin, käy näin
 
Jos lakkapinta on on kesinyt tai muuten kärsinyt, hapota ne.

Itse käytin Solmaster MP -maalinpoistoainetta. Ja se toimii kuin unelma..
 
Jos kuitenkin menit harjaamaan vanteen, saat kärsiä siitä monta käsityötuntia hiomapaperien kanssa.

Noin 12h hiomisen jälkeen alkaa vanne, jonka kerkisin harjata, näyttämään taas vanteelta..
 
Mönjä tepsii hyvin näköjään myös pulverimaaleihin.

Kokeiltiin sitä veljen pyörän tankkiin ja meinas usko loppua kun mitään ei tapahtunut ainakaan 8min.

Mutta sitten alko tapahtua...
 
Hidasta on eteneminen, mutta jotain syntyy.

Huomasin tuossa eilen kaaria katsellessani perustavaa laatua olevan rakennusvirheen..

Rakentelua tarkaan seuranneet saattavat sen huomata alkuvaiheen kuvasta.
Miksi minä sen huomaan vasta nyt?!?

Voi arse sitä osaa olla tyhmä!!!!
 
Kittaa-hio-kittaa-hio kylkiä ja konepeltiä. Tasaiseksi saaminen on aikas iso urakka tässä rojektissa. 3kk hionu ja nyt alkaa näyttämään siltä, että vois alkaa hiomaan.. viimeistelyä.

Helmoiksi nyt on alkanut mielessä jäämään 5"rst putki. Muutamia malleja on tullut mietittyä, viimeiseksi tuota.

Rinkulatkin on vaihtumassa tuumaa isommiksi..
 
Tällä hetkellä projo seisoo tallissa pihatyöajan jäädessä vähälle.

Sen verran kerkisin ennen roskasateen alkamista saada aikaiseksi, että kori on ruiskukitattu ja hiottu. Eli pohjamaalausta odotellessa.

Tuossa naapurilta oon koittanu voidella lämmintä tallipaikkaa talveksi, että sais jotain senkin aikana tehtyä..

Takaluukun olen onnistunut rei'ittämään joka kerta kun peruutan sitä talliin, eli se pitää silottaa uudestaan ennen maalausta.

Puskurit on jääny vaille huomiota. Oikeastaan kahdesta syystä: wani pitäisi olla pihalla sään armoilla kuidutuksen ja kuivumisen ajan, jaaaa omasta saamattomuudesta...

Takapuskuri on saanut damagea sen kymmenen kertaa. Vaahtovalmiina se kun ei tahdo oikein kestää iskua. Kerran se jäi katolle kun ajoin autoa ulos tallista. Liiskautui katon ja yläkarmin väliin ja repi irti koko yläkulman halkaisten alalipan. Siitä sai kivan liimaa-ja-liitä palapelin...

Se mitä nyt oikeastaan olen saanut hyödyllisesti aikaiseksi,on:

-happoturmeltuneen vanteen uudelleen ehostus, sekä
-"uudet, viimekesänä ostetut n3tkm ajetut.." -18" vanteiden uudelleen ehostusta.

Huomisesta kelistä riippuu, saanko mitään aikaiseksi. +17 pouta riittää...
 
Joo..

Nähtävästi odotellaan kevättä että pääsee jatkamaan rakentamista.

Tässä nyt talven aikana koitan metsästää taivutuskonetta kaarien rakentamista varten.
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Kevät on juuri ja juuri koittanut ja vani on käväissyt pihalla saamassa hieman valoa.
Harmikseni tuli todettua kittien halkeilleen kyljistä talven aikana kylmässä tallissa.
Ei auttanut muuta kuin ottaa rälläkkä tärisevään käteen ja hioa kitit pois kuidulle asti.

Tuossa kun sitten lämmöt nousevat +17C alkaa kylkien vahvistus kuidutus.
Pari-kolme kerrosta uutta kuitua pintaan ja sen suoraanhiominen tasaiseksi, välttäen mahdollisimman paljon kitin käyttöä. Samoin kuin konepellissä ja etulokareissa tuli tehtyä.
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Hoi hoi joutuin jatkamaan rojektia niin sais oma värkkäys kuumekkin lisää höyryä ;D
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Selkä #askana, joten joutuu tyytymään postimyyntirakenteluun.

Tuli tilattua popparilukot. Harmikseni tuli huomattua paketin tultua, että "popparit myydään erikseen".
No ainakin on lukkojen solenoidit ja kauko-ohjaimet jo valmiina kun poppaa tilaan..

Fantacywoodin rattikin piti tilata, mutta vastaus oli "ei-oo". Ei viittis MOMOn vastaavasta maksaa 350€ kun sen olis saanu 120€.

Metsästys jatkuu..

Vanteet sentään sain lakkavalmiiksi. Nyt vain odotellaan kumeja..
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Kiitoksia, selkä on kunnossa. Oli vaan neljänneks alimmassa nikamassa välilevynpullistuma ja kolme alinta nikamaa taipunu sisään päin. Tiedä sitten miksi se oli hieman arka....

Pakkasille puskee, että on hieman ikävä työskennellä taivasalla kun ei ole lämmintä tallia.. vieläkään.

Pitää varmaan ostaa tontti ja rakentaa talli.. ja miks ei pirtti siihen kylkeen.
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

No se on pääasia, että selkä pelaa taas. :peukku Kevättähän tuo hetken päästä pukkaa, joten silloin ilmeisesti viimeistään voidaan taas odotella pikkuhiljaa projektin etenemiskuvia, ellei talli/pirttiprojekti etene nopeammin... 8)
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Joo jokos..

Seuraavat kolme viikkoa kesälomaa. Saa nähdä mitä saa aikaseksi.

Mitä tässä odotellessa on tullu mietittyä niin:

- takalokarit menee uusiksi. Ei mahdu kumit pyöriin alla. Ainakaan töyssyissä. Kylmästi kaikki tiellä oleva pois ja katsoo sitten mitä tehdään korjaukseksi...

- etulokarit uusiksi. Tai ainakin muokkaukseen. Ei mahdu kumit pyörimään sielläkään. Olenn nniiiinn iloinen kaikestä loppuun asti mietitystä rakenteellisista ratkaisuista että.....ttu!!

- jouset vaihtoon. Sikäli-mikäli nuo jostain-mistä-lie löytyneet huomattavasti vahvemmasta langasta kietaistut kiharat sopivat taka-akselin tatteihin ja kierros-leikkaus-madallus säilyttää tarvittavan kantokyvyn ja jos nuo saapin taakkajouset sopivat eteen ja kärsii leikkausta niin saisi vanin lähemmäs tonttia. Olispa valmis sarja, mutta noup.. Ei ainakaan ole vastaan tullut. 25cm on hyvä korvessa mutta sattuu silmiin.

- ja kuitutyötä riittää varmasti vielä pitkäksi aikaa

Toivottavasti varat riittää eikä pulloon ylety kovin usein...
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Tämän päivän saldoa.

Vanteille tuli tilattua uudet renkaat koossa 235-45-18.
Samalla tilauksella meni 205-40-17 vanhoille vanteille.

Jousia ei löytynyt valmiina sarjana vieläkään.
Mutta kahden tunnin luettelon selailun jälkeen löytyi sopiva yhdistelmä tojota karina II 2,0D 84-88 etujousi eteen ja aadi A6 quttro 98-04 takajousi taakse.
Audin jousi pitäisi mennä ihan sellaisenaan paikalleen, ellei leikkaa hieman pois lisää madallusta halutessa. Korin kumitatin joutuu vain vaihtamaan kapeampaan ellei omaan mahdu.
Toyotan jousta joutuu leikkaamaan kierroksen pari pois jotta on sopivan mittainen.
Pudotusta pitäisi näillä tulla 30-40mm ja jäykkyyttä huomattavasti enemmän. Lanka kun on 1,25-1,5mm vahvempi kuin vakiot.
Hintaa jousille tuli 235€ koko setti.

Lisäksi tuli aamusella hiottua yhden vanteen lippaa uudelleen kiiltäväksi. Yksi on jo lakattu valmiiksi, yksi hienohiottu 1000sella puolivalmiiksi ja kaksi raakahiottu 400sella.
2000nen paperi loppui jo viime kesänä kesken ja sitä tuli haettua nyt nippu lisää.

Huomenna saa taas jatkaa. Toivottavasti ranteet kestää..
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Jouset tulivat tänään ja tuntuvat aikas jäykiltä. Kaipa sopivat..
Renkaat on matkalla.

Meni kyllä lomatili aika nopesti pohjiin vaikka ei paljoa tullut osteltua.
Seuraava tili on kahdenviikon päästä, mutta siitä pitäisi kustantaa kuvat olkapäihin..
Mitä tulee ja mitä jää, sitä ei vielä tiedä..
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Renkaat saapuivat.
Paljoa ohuempia nahkoja ei kyllä viittisi alle laittaa. Ellei pääsääntöisesti ajele radalla...

Kaksi vannetta viimeistelyhiottu 2000sella.
Yksi jäljellä niin saa lakattua kaikki kerralla.

(olut kyllä maistuisi tällaisella ilmalla)
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Ei tunnu saavan mitään aikaseksi.
Saisin edes tuon vimeisen vanteen hiottua, niin sais lakattua loput kolme.

Loman toinen tili ei anna mahdollisuutta ehdä mitään ylimääräistä. Ovat siten ajatelleet firmassa, ettei lomalaiset tarvitse rahaa, kun maksoivat kokonaiset 250€. Juu hei, kiitti vaan...
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Sain sentään neljännenkin vanteen hiottua.

Mutta jostain kumman syystä se ensimmäinen lakkavalmiiksi saatu vanne on muuttanut värisävynsä kellertäväksi.
Nyt vain pitäisi päättää, antaako vanteiden tulla titaanin sävyiseksi hopeaksi, vai vaihtaako lakan valmistajaa, jonka kirkaslakka on kirkastalakkaa.
Vai hapotanko uudestaan tuon lakatun vanteen lipan ja maalaan keskustan metallimustaksi, niin kuin veli ehdotti, ja lakkaan uudestaan jollain toisella lakalla?
Mielestäni en lakannut kerralla paksuja kerroksia vaan 30min välein ohuesti neljä kerrosta.
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Saamatonta...

Taitaa mennä vanne uudelleen hapotettavaksi ja uudet värit ja lakat pintaan.
Väriä en nyt vielä ole päättänyt, mutta lakka pitää olla parempaa.
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Nyt olisi nuo mustat 18" myynnissä.

- vanteet 450€ (8,5x18, 4x114,3)
- renkaat 320€ (235/40x18)

- paketti 700€

Rahapula iski työttömälle...
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Tuli tuossa "hallitukselta" ehdotus ja sitä tässä jonkin aikaa mietittyäni ajattelin, että ei paha ajatus.

Siis:

Olisiko joku halukas lunastamaan tämän puolivalmiin projektin?
Mulla kun ei ole tällä hetkellä mitään mahdollisuutta jatkaa sen tekoa. Ja koska sitten olisi, niin sitä ei vielä tiedä. Hamassa tulevaisuudessa...
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Harmi homma jos tää nyt loppuu :'(

Sait YVtä ;)
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Projekti kyllä jatkuu jos joku ei innostu jatkamaan nyt.
Sitä vaan ei tiedä koska...
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Sellainen elämänmuutos on tapahtumassa, että aloitan metallialan cnc-koneistajan koulutuksen tammikuussa. Ja saattaa olla hyvin mahdollista, että voin jatkaa projektin viemistä eteen päin. Se vain riippuu siitä, voiko wania seisottaa siellä jossain ja onko mulla luppoaikaa sen kanssa olemiseen.. Työstövälineistä ei ainakaan pitäis olla puutetta!
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Kunhan nyt saisin edes vääntää pellistä takalokarit uusiksi. Katsastusmies tuskin olis mielissään pelkistä kuituisista. Kori kun ei olisi enään kantava siltä kohdin.
Sitten olisi kanssa tuon täyttökorkin siirto c-pilariin, ilmastointiritilän tilalle. Ja tehdä täyttöputkisto korkilta tankille.
Ja paljon muuta pikkuhommaa mitä nyt varmasti tulee mieleen työn lomassa...
 
Vs: P. Airila, Kohteena Space-Wagon -87

Saa nähdä mitä sitä kesän aikana saa aikaseksi..
Opiskelun ohessa ei ainakaan kerkiä rakenteleen sen suurempia juttuja mitä ensin ajattelin..

18" vanteet olis vielä myynnissä.
Uusi hinta 400€.
 
Takaisin
Ylös Bottom