pajero 87 valo asiaa

kollaa

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2008
kuuluuko takavalojen syttyä kun virran laittaa päälle mutta eres ei syty muutakun päälle laittaes vai onko täs jotai ylim. virityksiä? tos -89 mallis palaa vasta kun päälle laittaa.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Oisko ollu joskus huomiovalot siinä, nehän syttyy parkkien kans sillon ku kääntää virrat päälle. Edessä pitäs sillon tosiaan parkit syttyä mut ajovalot ei. ::)
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Ei kai siinä muuta pitäisi syttyä kuin ne kojetaulun merkkivalot, lataus, kellon valo, käsijarru (jos päällä), oljynpainekin taitaa olla mittarilla, joten ei syty... Näissä voi tietysti olla sitä "paikallista hajontaa" jälkiasennusten merkeissä.

Tosin minulla on tuo 4G54 -moottorilla varustettu pätkäpajero ja siinä syttyy vain lataus ja kellon valo - ei turhia "viihdevaloja" ;D

Tietysti jos valot on laitettu päälle ja katkaisee virran seisontavalot jää palamaan. Valmistusvuosi on 1988.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

siinä tais palaa 3 valoo koetaulus.parkit palaa siis vain takana ja eres vasta kun kääntää ne päälle.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Parkkien pitäis olla kyllä yhdessä. Siis etu- ja takaparkkien, eli jos toiset palaa, niin toisetkin palaa. Ootkos löytäny mitään erikoisen oloisia kytkentöjä? Ootko varma, ettei ole jarruvalot jotka syttyy? Paitsi nekin mahtaa toimia kyllä vaikka ei ois virrat päällä.

Ootko kattonu takavalojen sisälle, ettei ole mitään ihmevirityksiä sinne tehty. Tulis mieleen, että voiko esim vetokoukun rasiaa kytkiessä ryssiä jotakin todella pahasti.. Toki silti pitäis niiden etuparkkienkin palaa samalla. Siis koetauluun syttyy varoitusvaloja, mutta ei mittarivaloja kun kytket virrat. Ja mites se kellon himmennin. Himmeneekö se kun käännät valot pääle..
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Tuota peräkärrin valon kytkentää minäkin hiukan epäilisin. Minä kävin vaihtamassa laturin Mondeoon kaukana Itä-Suomessa ja otin poistullessa matkailuvaunun Pajeron perään. Seuraavassa pysähdyksessä kaveri kertoi että perävalot vaunussa paloivat "miten sattuu" ja niin vaihdettiin Mondeo vetäjäksi - alkoi tulla pimeää.

Purin sitten kotona tuon takavaloliittymän, ja oli kytketty siten että keskimmäisen poikittaispalkin sisään oli ryöstäjillä kytketty valot takavaloille menevään johtoon. Valitettavasti oli ollut vaikeuksia saada tuo kytkentä takaisin sinne poikittaispalkin sisään ja yksi johto oli siinä kuoriutunut toiselta sivulta paljaaksi. Niinpä valoshow olikin sitten valmis ;D.

Tein kotona poikittaispalkin taakse alustaan takavaloille menevään johtoon "porrastetut liitokset juottamalla" - siellä kun on enemmän tilaa. Muoviteippiä meni jonkin verran eristyksiin ;D.

Sinänsä tämäkin on tässä tapauksessa hieman järjenvastaista, koska perävaunun valoista ei löydy johtoa jonne menisi virtaa päälle kytkettäessä. Ainoa johto olisi vanha lataussyöttökytkentä, joka on kaiketi aina päällä ellei ole releytetty. Sekin pitäisi kytkeä molempiin takavaloihin, koska niillä on omat johdot ::). Teoriassa voisi esiintyä tilanne, jossa takavalojen kytkentä on jouduttu tekemään "näppärällä tavalla" eli palaa kun saa virrat päälle. Esim Golf I:n valot oli rakennettu siten, että valokatkaisjassa oli oma kärkipari takavaloille, joka oli "ohitettu" toimimattomana vastavantyylisellä kytkennällä. Pajeron valoja ei ole ollut vielä tarvetta tutkia noin syvällisesti ;D.

Vuodatus on hieman pitkä, mutta mikään vakiokytkentä se ei ilmeisesti ole. Tosin ei tainnut selvitä vieläkään palavatko etuparkit samaan tahtiin. Nyt jäi vaikutelma että ne pitäisi kykeä valokatkaisijasta ::).
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

etuparkit toimii nikun kuuluuki ei ylim. virityksiä tai kytkentöjä,mutta takavaloohin on tuotu virta cd soittimen takana olevasta johtonipusta ja siihen tulee virta ku kääntää virrat päälle ja samaan on kytketty tupakinsytytin,iliman tuota johtoo ei pala takaparkit en tiä miksei,mutta olishan ton voinu suoraa ottaa etuparkiilta. pistorasialle meneviä johtoja on veretty ohuella kaiutin johorolla ;D.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

-Oiskohan sinne joku yrittäny saada jonku hienon himmenninkytkennän radiolle ja ei ole lähempää valojohtoa löytäny ;D

-TAikka sitte kaverit Esson baarissa kehunu kuinka rokkivehkeiden heräte otettiin takavaloilta. Tarkoittaneet vahvistinta, mutta tämä seppä päättäny ottaa radiollekkin. ;D

-Taikka sitten tämä sankari ei ole tiennyt, että Mitsun virtalukossa on radio-asento, koska siinä hänen ex-Opelissa sitä ei ollut ja siksi ryöstänyt parkeilta herätteen, että sammuu radio jostakin helpommin, ei tarvi aina siittä etupaneelin OFF-napista sammuttaa ;D

Kaikkien ne antaaki kytkeä noita sähköjä autoihin. :seina
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Kyllä näyttäisi siltä, että tahallaan on tehty ;D. Saadaan takavalot kuntoon ja toki se katsastuksessa noin menee, kuten tuo Gofista kerrottu esimerkkikin. Nyt joutuu sieltä poikkipalkin sisältä noita johtoja tutkimaan, jotta selviäisi miksi takavalot eivät ole joskus toimineet ::). Johdotus tulee sieltä poikittaispalkin sisältä ulos alustaan ja korjausopas auttaisi kummasti. Siellä on aika monta johtoa ja kaikki on vrtunnistettu 1 - 3 värillä :-\. Pikakorjaus on joskus tehty ja pitäisi kai sitä valokytkimen rakennettakin katsoa, jos on sama systeemi kuin Golfissa. Korjasin kolme kertaa ja aina kesti aikansa - lopulta ostin uuden valokytkimen ;D.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

monenmoosta seppää mahtuupi tähän maahan :D. täytyy vetää se johto erestä voi olla helepoin ja vaihtaa nuo kaiuttimen johorot uusiin tonne pistorasiaan,kunhan saan eka ton vaihteisto homman kuntoo ja kytkimen ja rungon hitsauksen ym...
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Siinähän se on helppo katsella varsinkin jos ottaa korin irti ;D. Siellä poikkipalkissa oikealla puolella on kaksi taakse menevien johtojen liitintä: 13 napainen 2-rivinen ja kaksinapainen. Näistä vihreä/musta on vasen takavalo ja vihreä/valkoinen on oikea takavalo. Näistä pitäisi tulla vaikka koelamppuun valo runkoa vasten jos valokytkin on kunnossa. Jos ei, voi olla vikaa vaikka valokytkimessa ja joudut vaihtamaan uuteen tai ... no en yllytä ;D. Katsoin nuo tuosta Naperon työkirjasta. Muut johdot pitäisi hakea esim korjausoppaasta. Johdotushan jatkuu tästä kytkentärasioista alustan puolella teipattuna nippuna.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Eipä taida Pajerossa olla kuin yhdet kärjet parkki-valoille ja siittä lähtevä sähkö jakautuu sitten sulakerasialla oikea/vasen, eli toinen etu- ja toinen takaparkki on aina saman sulakkeen takana. Tai pitäisi olla.

Mahdatko Lekaseppä tarkoittaa tuolla poikkipalkilla sitä koteloa, joka on pätkässä ainakin (pitkän korista en tiedä) siinä takapenkin alla korissa. Johdot tulee oikealla puolella sisällä siihen asti, että lattia nousee takapenkin alle. Siinä johdot menevät sitten siittä kotelosta läpi ulos ja jatkuu lattian alla?

Ei kai tuossa nipussa mene muuta kuin takavalojen johdot? Ja taitaa mennä myös polttoaineen määräanturille tankkiin johto/johdot. Oiskohan juurikin tuo 2-napainen??
oikea vilkku = vihreä/keltainen raita
oikea parkki = vihreä/valkoinen raita

vasen vilkku =vihreä/sininen raita
vasen parkki = vihreä/ruskea raita musta raita

jarruvalo = vihreä
pakkivalo = punainen/sininen raita

maa = musta
sumuvalo = punainen

polttoaineanturi = keltainen

tuon verran äkkivilkaisulla -86:n kytkentäkaaviosta, johon kuitenkin pienellä varauksella suhtaudun. Jos nipusta tuommoset värit löytyy, niin kyllä kai tuo ainakin suuntaa antaa, mutta mihinkäs nuo muut johdot on menossa, jos siellä tosiaan on 13+2 johtoa??
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Siinähän ne ovat missä kerroitkin. Sisällä on nuo kaksi liitintä joista näkyy neljä olevan tyhjiä. Ne saa "houkutelluksi" auton puolelle ihmeteltäväksi, muistaakseni reikä taisi olla joko pyöreä tai soikea. Sieltä niitä olisi kai helpoin mitata. Ilmeisesti Pajerossa ei ole tuota Golfin "tuplavarmistusta" - ei taitaisi mahtua sinne rattiviikseenkään kun tilaa on niukasti. Golfissa valokytkin on kojelaudassa. Ilmeisesti sama kytkentä, vaikka Napero on tehty -88. Värieroja huomasin vasemman takavalon osalta (vih/mus), mutta keinovalossa ja ahtaassa paikassa voi näkyä tuoltakin ;D eli voi olla vih/rus. Muut värit näyttäisivät samoilta. Tuota punaista johdinta ei ole, kun ei ole takasumuvaloakaan. Olisiko sitten johdot jostain poikki :-\?

Muutin tuon perävaunupistokkeelle menevän liittymän sinne ulkopuolelle, on enemmän tilaa tehdä se juottaen.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

uskoisin että valokatkasija on ehejä kun kaikki muut pelaa. kattoon tuosta pitkästä niin siinä liitin on siinä takajalkotilas oikella jatkuen lattian alle.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Eiköhän siinä Pitkässä tieten ole sama johtosarja etuohjaamon ja konehuoneen osalta, mutta muuttuu sitten eriksi juurikin siinä takajalkatilassa.

ja ihan OT:nä Vilkaiseppa lekaseppä joskus auton takapään alle. VAsemmalla puolella takapuskurin takana tai jossakin niillä main roikkuu yksi ylimääräinen liitin tod.näköisesti. Siellä se sumuvalon johto on, vaikka sitä valoa ei olekkaan. Ainakin mulla -88:ssa se on siellä. En tiedä mitä kautta se sinne tulee ja onko se ihan 100% varmasti sumuvalo, mutta siellä joku liitin on ja kojelaudan takana taitaa olla katkaisijallekkin johdot.. Mutta tämä täysin OT:nä ja ei välttämättä tosiaan liity tuohon valojohtosrjaan mitenkään..

edit: Ja kyllä se johto on tosiaankin vihreä ja musta raita. Jälleen pieni tulkintavirhe tuli tuossa kytkentäkaaviossa.
Kävin vilkaisemassa auton alle äsken ku kävin tupakalla. Siellä puskurin takana vasemmalla oli kaksi liitintä toiseesa musta ja punainen, eli vissiin se sumuvalo sitten ja toisessa musta ja vihreä mustalla raidalla, eli jostakin syystä myös takaparkin johto tulee sinne.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

Kyllä vaimo tuossa syksyllä kyseli, että oliko tarkoitus siellä autotallissa asua? ;D Alusta tuli siinä sivussa aika tutuksi kun sitä vielä lopuksi vähän ruostesuojailin. On siellä vasemmalla takana "ylimääräinen" liitin, mutta johtoa sinne ei näytä menevän tuosta manitusta poikittaispalkin liittimestä. Kuorin tuossa valosarjaa korjatessa teipit pois siellä alkupäässä, eikä sielläkään näkynyt. Punainen johto meni kyllä sinne irtokaton johtosarjalle lattiaa pitkin, mutta pistin poikki - turhia johtoja ja otin koko sarjan pois ;D. On ilmeisesti vain sen takavalosarjan loppuosan mukana tuleva osa.

Tuossa tämä "värisokeus" tuli kyllä punnituksi aika tarkaan, kun asensin tuon Biltemapohjaisen lisämittariston auton alkuperäisillä johtosarjoilla. Vain liitosjohdot päämittaristosta siihen apumittaristoon (öljynpaine, lämpö, voltit) ja pikku pakko asentaa siihen kannelle litteän suojapellin alle - alla on tosi ahdasta.
 
Vs: pajero 87 valo asiaa

runkonumeroo kun hitsaalin piiloon niin tutkiin ohimennen tota liitosta mutta en repiny viä teippejä pois mutta sieltä törrötti musta ja keltanen piuha jokka oli poikkaastu,sitte tuli erillinen musta piuha perään.
 
Takaisin
Ylös Bottom