Vs: pajero 87 valo asiaa
Tuota peräkärrin valon kytkentää minäkin hiukan epäilisin. Minä kävin vaihtamassa laturin Mondeoon kaukana Itä-Suomessa ja otin poistullessa matkailuvaunun Pajeron perään. Seuraavassa pysähdyksessä kaveri kertoi että perävalot vaunussa paloivat "miten sattuu" ja niin vaihdettiin Mondeo vetäjäksi - alkoi tulla pimeää.
Purin sitten kotona tuon takavaloliittymän, ja oli kytketty siten että keskimmäisen poikittaispalkin sisään oli ryöstäjillä kytketty valot takavaloille menevään johtoon. Valitettavasti oli ollut vaikeuksia saada tuo kytkentä takaisin sinne poikittaispalkin sisään ja yksi johto oli siinä kuoriutunut toiselta sivulta paljaaksi. Niinpä valoshow olikin sitten valmis ;D.
Tein kotona poikittaispalkin taakse alustaan takavaloille menevään johtoon "porrastetut liitokset juottamalla" - siellä kun on enemmän tilaa. Muoviteippiä meni jonkin verran eristyksiin ;D.
Sinänsä tämäkin on tässä tapauksessa hieman järjenvastaista, koska perävaunun valoista ei löydy johtoa jonne menisi virtaa päälle kytkettäessä. Ainoa johto olisi vanha lataussyöttökytkentä, joka on kaiketi aina päällä ellei ole releytetty. Sekin pitäisi kytkeä molempiin takavaloihin, koska niillä on omat johdot :
. Teoriassa voisi esiintyä tilanne, jossa takavalojen kytkentä on jouduttu tekemään "näppärällä tavalla" eli palaa kun saa virrat päälle. Esim Golf I:n valot oli rakennettu siten, että valokatkaisjassa oli oma kärkipari takavaloille, joka oli "ohitettu" toimimattomana vastavantyylisellä kytkennällä. Pajeron valoja ei ole ollut vielä tarvetta tutkia noin syvällisesti ;D.
Vuodatus on hieman pitkä, mutta mikään vakiokytkentä se ei ilmeisesti ole. Tosin ei tainnut selvitä vieläkään palavatko etuparkit samaan tahtiin. Nyt jäi vaikutelma että ne pitäisi kykeä valokatkaisijasta :
.