Pajeron napalukot

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Paljon löytyy tekstiä kun hauksi laittaa napalukot, mut ei sitä tietoa mikä mua kiinnostaa, eli onko automaatti napalukoilla väliä et kummalle puolen ne laittaa? Tuli nimittäin napattua ne irti ja nakattua pesuriin, mut en muistanu merkata et kumpi on kummalta puolen.... :seina
 
Vs: Pajeron napalukot

pistitpä pahan kyssärin. ei oo muuten tullu ajateltua tota ollenkaan.
 
Vs: Pajeron napalukot

tieto.
Ja tuosta kakssuuntasuudesta johtuen napalukot toimii myös pakilla :peukku

edit: tuli just viimeviikolla purettua ja vaihdettua rasvat yksiin lukkoihin ja tutkailin niitä siinä sitten että sais ees jonkun näköisen idean et miten ne toimii.

Kuulu toiselta puolen semmonen naksutus niinku ois ollu vetonivel sökö, mut se parani ku laitto puhtaat rasvat noihin lukkoihin
 
Vs: Pajeron napalukot

Kiitän tästä tiedosta!

Pitää huomenna purkaa lukot ja tutkia mitä ne on syöneet. Ei nimittäin toimineet ollenkaan.
 
Vs: Pajeron napalukot

Veikkaisin että ne kitkalevyt sieltä hajonnu. Yritetty laittaa nelivetoa vauhdista päälle tai sitten napalukotauki nelivedolla suditettu..

Muistais nyt et mistä ne löyty ne kuvat siihen purkamiseen. Muistaakseni oli Nettijussin ottamia kuvia ja tekemä ohje.

Edit: Google ihmevehje.. heti löyty.
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/hub/6.htm
Ja numero 2. se nasta poikki luultavasti. On korjattu hitsaamalla uusi nasta tilalle, mutta se ei vaan ole enää kovin kestävä. Ja uusi maksoi markka aikaan noin 500 eli eikös se ole noin 85€ tänäpäivänä.

http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/hub/1.htm
Ja tuossa siis se koko purkusarjakuva. Itse en purkanu muuta kuin tuohon 3. kuvaan asti ku ei ollu noita kuvia eikä ollu ihan varma et mitä sieltä löytyy.
 
Vs: Pajeron napalukot

joo!ne kitkalevythän ne aiheuttaa sen nastan katkeamisen.se paketti toimii niin kauan hyvin kun niissä kartioissa on senverran pintaa jäljellä että osat eivät ns"pohjaa".vähän sama periaate kun vaihdelaatikon synkrorenkaissa.
sitten kun jäädään jumiin ja kytketään nelikko päälle,loppuunkulunut kitkalevypakka sutii takapyörien tahtiin ja samalla yrittäessään kytkeytyä lämpenee ja hetken kuluttua saattaa napata rajusti kiinni,jolloin se nasta joka pitää sen toisen puolikkaan olka-akselissa kiinni,katkeaa.

tässäkin kohteessa säännöllinen huolto ja puhdistus auttaa.sinne ei kannata laittaa parasta pitkäkuituista ns tappirasvaa (erittäin sitkeä,kovan paineen alla kestävä esim kaivinkoneiden nivelissä käytettävä vaseliini),voi tulla pakkasella kytkeytymisvaikeuksia.perusvaseliini notkistettuna vaikka peräöljyllä toimii

omassa -88-mallissa kuskinpuolen lukko katkoi lukitusnastaa pariin otteeseen.
mitsun tiskillä osat:
kitkalevypakka-varaosaluettelossa nimellä jarrusarja osanumero32604 124eur
täydellinen napalukko automaattinen 740 eur

korjasin omani ostamalla paikallisesta rengasliikkeestä avm manuaaliset lukot 230 eur/pari.
nyt toimii kun junan vessa.
ps:pikkurahalla myynnissä 1 toimiva napalukko
 
Vs: Pajeron napalukot

Sen napalukon voi tosiaan hitsaamalla korjata ja kestää suht kovaakin käyttöä sen jälkeen, ei tosin ihan mitä vaan, itse olen kahteen kertaa hitsannut toisen puolen lukko nypyn takas kun mutaspoorissa sen kanssa edestakas joutu kihnuttamaan. nyt on vaan pakkasilla ilmennyt että meinaa kylmänä laitta napalukon päälle vaikka ei ole vetoa etupyörillä. johtunee joko tiukoista rasvoista tai sitten siellä on joku kökkö välissä. mitä veikkaatte? neliveto toimii kuitenkin normaalisti eikä ole ylimääräisiä ääniä.
 
Vs: Pajeron napalukot

OffiOnPajero sanoi
nyt on vaan pakkasilla ilmennyt että meinaa kylmänä laitta napalukon päälle vaikka ei ole vetoa etupyörillä. johtunee joko tiukoista rasvoista tai sitten siellä on joku kökkö välissä. mitä veikkaatte? neliveto toimii kuitenkin normaalisti eikä ole ylimääräisiä ääniä.

Se napalukon välys kannattaa(/täytyy) shimmata aina kun sen on käyttänyt auki.
Ikinä ei ole välys osunut kohdalleen kun olen napalukon korjaussarjan asentanut, aina on joutunut säätämään.
 
Vs: Pajeron napalukot

totta turiset. eipäs tyhmään päähän tuo mahdollisuus sattunut. hyvä homma sittenhän saan senkin kuntoon. oletko miten säätänyt? onko yleensä ollut kuinka paljon välystä?
 
Vs: Pajeron napalukot

Ku tuos SuperSelecti mallis ei oo napalukkoja vaan sellaset umpirautapoori jutskat niin niitten tilalle varmaan sopiis napalukot?
niin ei vetarit pyörisi jatkuvasti mukana..vaikka liekkö paljo vaikuttaa kulutukseen.
Tuntuu vaan typerältä tuon vetarin katkasu homma..jossei kartaani pyöri mukana niin tasauspyörästön rattaan senki edestä :seina
 
Vs: Pajeron napalukot

Jos meet napalukot asentaan niin sitten menee se superselectin idea. Eikös siinä voi napata nelikon vauhdista päälle vaikka vetari onkin "poikki" ja kun nelikolta siirtyy takavedolle niin vetari "katkeaa" taas vaikka vauhdissakin ??? Ei kai se nyt niin paljoa kulutukseen vaikuta vaik siellä akselit pyöriikin mukana. Kyllä taitaa pajerossa massa, aerodynamiikka ja renkaat tehä sen kulutuksen.
 
Vs: Pajeron napalukot

Joo mutta ku katkee vain toinen akseleista. eikö automaattilukot olisi toimiva ratkaisu?
eipä ne vetarit varmaan paljon kulutukseen vaikuta.
 
Vs: Pajeron napalukot

Mutta sitä automaattilukkoa ei kestä sulkea vauhista, eli 2H:lta 4H:lle vaihto napalukot auki ei onnistu.

Tietty jos manuaalinavat asentais niin nehän vois kesäksi aukasta ja sitte talvella ku ei tiiä tarviiko nelikkoa vai ei niin voi pitää ne kiinni
 
Vs: Pajeron napalukot

MVa~1 sanoi
Mutta sitä automaattilukkoa ei kestä sulkea vauhista, eli 2H:lta 4H:lle vaihto napalukot auki ei onnistu.

Mitä ihmettä..? Automaattinapalukot kytkeytyvät pois päältä vain peruuttaessa metrin pari.
Mitä tarkoitat??
 
Vs: Pajeron napalukot

Uldiz sanoi
Mitä ihmettä..? Automaattinapalukot kytkeytyvät pois päältä vain peruuttaessa metrin pari.
Mitä tarkoitat??

Tässä taidettiin tarkoittaa juuri tuota Super Select - systeemin kätevää toimintoa eli alle 100km/h vauhdissa voi vaihtaa jakokepistä 2h ja 4h asentojen välillä eli takavedolta nopealle nelivedolle ja toisinpäin.

Ainakin minun mielestäni tuo automaattinapalukkojen pois päältä kytkö on tietyissä tilanteissa hieman huono, ei jokapaikassa olekkaan tilaa peruuttaa kahta metriä...
 
Vs: Pajeron napalukot

MVa~1 sanoi
Tietty jos manuaalinavat asentais niin nehän vois kesäksi aukasta ja sitte talvella ku ei tiiä tarviiko nelikkoa vai ei niin voi pitää ne kiinni

Näin omassa kulkineessa. Mukavoittaa ajoa varsinkin puoliksi hoidetuilla teillä, joilla on välillä jäätä tai lunta "riittävästi". Nelikko päälle tarvittaessa ja matka jatkuu... Myös kaupungissa osoittautunut loistavaksi esim. mäkilähdöissä, jotka vajaavetoiset on kiillottanut sileiksi. Ei muuta ku keppiä siirtää ja taas mennään...
 
Vs: Pajeron napalukot

MVa~1 sanoi
Tietty jos manuaalinavat asentais niin nehän vois kesäksi aukasta ja sitte talvella ku ei tiiä tarviiko nelikkoa vai ei niin voi pitää ne kiinni

Juuri näin ajattelin. Eli vanhemman pajeron lukot sopii paikallensa?
 
Vs: Pajeron napalukot

siis onko sulla tsinisalo napalukot ja ss-laatikko?

Itse en ole ikinä ees aukasemalla aukassu automaattinapoja. kyllähän ne aukeaa sitte ku joutuu perruuttamaan. Ja jos on tosiaan tuommonen sekalainen jää-lumi keli niin ajankin yleensä napalukot kiinni niin saa tarvittaessa nelivedon päälle vauhdissakin.

Kyllähän tuo normaalit jakolaatikotikin kestää vaihtaa 2h ->4h ja toisinpäin vauhdissa JOS on napalukot kiinni. Mutta SS:n ideahan on käsittääkseni, että se katkeava akseli korvaa napalukot (olisi aika vaikea varmaan saada napalukko toimiin esim alipaineella) ja ss-laatikko ei välitä vaikka tuo akseli ois poikki. Eli voiko sen ss-laatikon laittaa vauhdista takavedolta nelivedolle vaikka akseli on poikki? (eli kartaani ja perä ei pyöri)
 
Vs: Pajeron napalukot

MVa~1 sanoi
Eli voiko sen ss-laatikon laittaa vauhdista takavedolta nelivedolle vaikka akseli on poikki? (eli kartaani ja perä ei pyöri)

No saahan sen kytkeä alle 100km/h vauhdis. Vetari kytkeytyy siinä samalla.
 
Vs: Pajeron napalukot

Se napalukon välys kannattaa(/täytyy) shimmata aina kun sen on käyttänyt auki.
Ikinä ei ole välys osunut kohdalleen kun olen napalukon korjaussarjan asentanut, aina on joutunut säätämään.

???? tästäpä en ole kuullutkaan, sen verran varaosa filmiltä näin että jonkun näkönen shimmi levy sarja on olemassa, mihin kohtaan tulee, ja miten säädetään?

tappelen juurikin noiden lukkojen kanssa..

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29600.0
 
Vs: Pajeron napalukot

ICnapero sanoi
???? tästäpä en ole kuullutkaan, sen verran varaosa filmiltä näin että jonkun näkönen shimmi levy sarja on olemassa, mihin kohtaan tulee, ja miten säädetään?

tappelen juurikin noiden lukkojen kanssa..

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29600.0

siitä toisesta lukosta on tod näk se lukkovaste(osassa nro 2 nettijussin kuvassa) kulunut jolloin se ei ota pyörännavassa olevaan uraan kunnolla ja sen takia ei avaudu...
 
Vs: Pajeron napalukot

samalla ku laitoin 31"kumet alle, kiristelin löysähköt pyörän laakerit, ja vaihdoin lukot puolelta toisella jonka jälkeen kaikki toiminut ongelmitta! :driver
 
Vs: Pajeron napalukot

ICnapero sanoi
samalla ku laitoin 31"kumet alle, kiristelin löysähköt pyörän laakerit, ja vaihdoin lukot puolelta toisella jonka jälkeen kaikki toiminut ongelmitta! :driver

niiniin... :seina se kieli joka siinä lukon levyssä on yleensä viistoutuu niin että se puolelta toiselle vaihto auttaa vähän aikaa...
sitten kun seur kerran oot jossai tiukassa paikassa neliveto päällä niin loppukin lähtee sieltäja sama vika palautuu... nimim. tämän kanssa paininut...
 
Vs: Pajeron napalukot

Paljonkos tuo levy maksaa tänäpäivänä? Siis juurikin tuo osa nro.2

Joskus markka-aikaan on ollu noin 500mk:n pintaan muistaakseni.
 
Vs: Pajeron napalukot

MVa~1 sanoi
Paljonkos tuo levy maksaa tänäpäivänä? Siis juurikin tuo osa nro.2

Joskus markka-aikaan on ollu noin 500mk:n pintaan muistaakseni.

jos muistan oikei niin jotai 42€ tai sitte ei... :)

mutta sen saa kyllä hitsattua ja muotoiltua...
 
Vs: Pajeron napalukot

mjoo.. ex-projektissa oli kans edellisen omistajan toimesta hitsattu ja muotoiltu muutamaankiin otteeseen, mutta loppujen lopuksi ne oli jumitettu päälle kokonaan, kun ilmeni pieniä kestävyysongelmia..
 
Vs: Pajeron napalukot

MVa~1 sanoi
mjoo.. ex-projektissa oli kans edellisen omistajan toimesta hitsattu ja muotoiltu muutamaankiin otteeseen, mutta loppujen lopuksi ne oli jumitettu päälle kokonaan, kun ilmeni pieniä kestävyysongelmia..

Ilmeni sunnuntaina nelivedon kanssa ongelma, eli se ei toimi (etupyörät ei vedä). En ole ehtinyt vielä tarkemmin tutkimaan, mutta alustavana epäilynä (ja toiveena) olis napalukkojen toimimattomuus. Kun noi napalukot nyt todennäköisesti joutuu purkamaan, niin pohdin kannattaisiko ne jättää kokonaan päälle. Onko siitä jotain muuta haittaa kuin kulutuksen lisääntyminen, esim. hajoaako etuperä maantieajossa?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17345.0
Tuolla keskustelussa mainittiin että lukot jää päälle kun "kasataan lukkoasentoon ja jätetään se jarrukappale pois". Eli tarkaan ottaen mikä/mitkä osanumero(t) tossa nettijussin ohjeessa jäätetään pois?
 
Vs: Pajeron napalukot

osat 2 ja 3 pois, niin ei enää kytke, eikä irrota. Jos on epäilys, että toinen lukko on rikki, niin aja autolla 4-veto päällä talliin, nostat keulan ylös ja renkaita eteenpäin pyörittäen katot, että pyöriikö jommallakummalla puolella vetoakseli mukana. Jos pyörii, niin lukko on ehyt, jos ei pyöri, niin lukko on rikki.

JOs toinen on rikki, niin ehyt lukko irti, osat nro 2 ja 3 pois ja lukko takasin. Sitten rikkinäinen lukko irti, ehyestä lukosta osat nro 2 ja 3 siihen paikoilleen, pieni ajelu 4-veto päällä, tai etukartaanista pyörittäen napalukko päälle, sitten lukko irti ja osat 2 ja 3 pois. Näin on molemmat lukot päällä ja pysyvästi.

Toki tämän kikan toimiminen vaatii, että rikkinäisestä lukosta on osasta nro 2 tuo tappi poikki.
 
Vs: Pajeron napalukot

Riittääkö nelivedon toimimattomuuteen se että toinen napalukko on rikki? Eli onko etuperässä tasauspyörästö josta veto menee sitten vain sille risalle puolelle, vai mitä sieltä etuperästä löytyy? Tähän liittyen kiinnostaa myös se etuperän kestävyys jos lukot on koko ajan päällä.
 
Vs: Pajeron napalukot

Kyllä se normaalisti riittää ;D. Kerran vedettiin venettä talviteloille trailerilla ja Tojo HJ ei päässyt luiskaa ylös vene perässä. Ehdottelin että toinen napalukko ei ole päällä, kaveri katsoi, lukitsi ja nousu sujui kuten ennenkin.
 
Vs: Pajeron napalukot

En usko että mitään kriittistä kulumista tulee ja talvella itse ainakin ajan aina napalukot päällä, eli pysäköidessäni/ peruuttellessani käytän aina nelivetoa, että napalukot pysyy kiinni. voi sitten vauhdissa nakata nelivedon päälle, jos sattuu tulemaan liukas tie keskenkaiken.
 
Vs: Pajeron napalukot

Jäi napalukkojen toiminta tutkimatta. Etukardaani ei pyöri hitaalla eikä nopealla nelivedolla :seina :seina :seina
Eli ilmeisesti vika on jakolaatikossa. Kepistä kaikki asennot kytkeytyy kyllä nätisti, vapaa ja alennusvahdekin toimii, mutta etupäähän ei vaan tule vetoa.
 
Vs: Pajeron napalukot

Itsekin ajelin kesällä napalukot päällä mutta tosin vain takavedolla noin 400 km. Jäi päälle metsätyöprojektissa. Eipä siitä haittaa ollut, ei GAZ:issakkan noita napalukkoja ole ja siksi ne juuri tuppaavat unohtumaan ;D. Kulutus oli "majoituskoppia" vedettäessä silti ihan normaali, vaikka tulinkin nelostietä takaisin erittäin kovan tuulen takia - siellä kun on näitä mäkiä ja tonni vetokoukussa - 15 litraa sadalle.
 
Vs: Pajeron napalukot

rellu80 sanoi
Jäi napalukkojen toiminta tutkimatta. Etukardaani ei pyöri hitaalla eikä nopealla nelivedolla :seina :seina :seina
Eli ilmeisesti vika on jakolaatikossa. Kepistä kaikki asennot kytkeytyy kyllä nätisti, vapaa ja alennusvahdekin toimii, mutta etupäähän ei vaan tule vetoa.
Oiskohan sieltä jakolaatikosta ketju poikki?
 
Vs: Pajeron napalukot

Niin, vois olla se ketju kokonaan poikki kun ei mitään kolinoitakaan pidä. Rämisee kyllä vapaalla kun kytkin ei ole pohjassa. Katselin toisesta theadista että uus ketju maksais 600e. Jos tämä on tilanne niin saattaa jäädä jakolaatikko korjaamatta.

Pohdin jo tuolla IC pajen laatikoiden vaihtamista tohon tilalle. http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22347.0
 
Takaisin
Ylös Bottom