Vs: pajeron paisuntasäiliö
Aiemmin kirjoitin että omasta Pajerostani hävisi vettä jonnekin, ja käynti oli epätasaista ja nykivää, ja nyt on ogelmat ratkaistu viimeinkin.
Kaikenlaisia lisäaineita tuli tuossa 7kk:n aikana käytettyä, polttoainejärjestelmän puhdistusaineita, öljykanavien puhdistusaineita, venttiilien/suuttimien puhdistusaineita, oktaaninkorottajaa ym ym. Myös kansipahvit tuli vaihdettua ja kannessa kiinni olevat anturit, lambda, bensapumppu, suodatin, syylärin korkki jne. Rahaa vain tuntui menevän ja hetken kuluttua ongelmat ilmenivät taas entistä pahempina.
Muutamaan seikkaan tuli kiinnitettyä huomiota ed. ajalta. Kylmänä käydessä kone savutti aika tavalla, ja jonkun verran myös lämpimänä.
Viimeiset pari kuukautta savutus oli jo aika pahaa ja käynti koko ajan rykivää. Ja raaka bensiinin haju senkuin voimistui kun koneen käynnisti.
Ja tuo asia alkoi yhä enemmän vaivaamaan, kun ylävesiletkusta otti otteen moottorin käydessä, niin tasaisin välein tuntui sormissa "tykytystä", ja ajattelin että siinäpä se oli Pajeron loppu. Ja oli tuo samainen letku jo varmaan aika lähellä jysähtää. Katsastuskin pitäisi tehdä kesäkuun alkuun mennessä, joten parempi viedä Paje romuttamoon, sillä korjatuista kansista pyydettiin 1500-2000€, siis vain tarvittavat osat kansista vaihdettu tai koneistettu.
No kolmisen viikkoa sitten näin pitkästä aikaa vanhan luokkakavrin ja siinä niitä näitä turistessa kerroin hänelle myös Pajerosta, ja hän sanoi että isoveljensä oli Japanissa töissä tällä hetkellä ulkoministeriön huoltomiehenä ja voisi varmaan sieltä kysellä kansia.
Ja johan tapahtui, n. viikon päästä tuli tieto että paikallinen harrastaja myisi alkuperäiset uudet, täydelliset kannet, tosin ilman nokka-akseleita ja kansipulttisarjan. Ties mistä oli nuo jääneet, mutta hinta tuntui ihan uskomattoman halvalta, tullimaksujen ja ALV:n jälkeen hinnaksi jäi yhteensä 526,50€:a. Kansipahveiksi teetätin kupariset paksuudeltaan 2mm.
Nyt kun koneen laittaa käyntiin niin eihän tuota malttaisi sammuttaa lainkaan, kyllä siis voi kone käydä hienosti. Ja kylmänä tyhjäkäynti on 1000rpm ja lämpimänä n. 500rpm. Ja kun kytkintä varovasti nostaa koneen lämmettyä niin lähtee kakoittelematta eteenpäin. Kylmänä savutus on todella lievää ja lämpimänä ei savua kunnolla edes näe.
Joten antaisin neuvoksi että mikäli aikoo hankkia Pajeron, niin melkeinpä heti ottaa kiinni ylävesiletkusta ja tunnustelee että "tykyttääkö" sormiin. Tuo tuntuu sekä kylmässä että lämpimässä moottorissa. Ja toinen huomioitava asia, että mikäli tyhjäkäynnillä kuuluu pakoputken päästä "supsuttava", "puksuttava" ääni, niin kannet ovat jo todennäköisesti halki.
Saa nähdä paljonko tulee vielä mittariin kilometrejä, ennenkuin tarvitsee alakertaa korjailla. Nyt kilometrejä 324000, tosin numerorivistö hieman epätasainen.